#گزارش💡
جلسه یادبود مرحوم آیت الله خسروشاهی با حضور آقایان خسروشاهی و عسگری و مشارکت دوستان عزیز برگزار شد.
#آیت_الله_خسروشاهی
@iuuu_Qom
📌خلاصه درس گفتار های تصوف (۳)
◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱/ امت واحده
◾️حجت الاسلام والمسلمین مزرئی
3- معرفت خداوند در عرفان چگونه حاصل میشود؟
- بروز و ظهور صفات خدا در خلقت است و تا خلق نشود معرفت حاصل نمی شود. پس خلفت یعنی جلوه کمالات. معرفت هم یا حصولی است یعنی بدانم خدا چه صفاتی دارد و یا حضوری است یعنی متخلق به آن صفات شوم.
- معرفت به ذات محال است بلکه به اسماء الله ممکن است که آن هم حضوری است نه حصولی. اگر حاصل شد نتیجه میشود قرب الی الله که با طی مقامات و منازل و تهذیب به دست می آید.
- در سفر الی الله چه ظاهری و چه معنوی، تجربه هایی حاصل میشود که به آن تجارب سالکی و سالکانه میگویند و زمانی که به مقصد رسید و بارقه هایی برایش حاصل شد به آن تجربه عارفانه می گویند. تجربه عارفانه از جمله تجارب دینی است.
- عرفان عملی حاصل همان تجربه سالکانه، و عرفان نظری حاصل همان تجربه عارفانه است. از قرن 3 تا 6 عرفان عملی نوشته شده است و از قرن 6 تا 9 مطالب شهودی و معرفتی از ابن عربی تا جامی به نگارش درآمده است.
- لازمه رسیدن به شهود تحت تربیت واقع شدن است نه آموزش دیدن. لذا عرفان سیر و سلوک به سمت محبوب است که حب در آن خوابیده است بخاطر همین خشک و بی احساس نیست. لذا شما می بینید که عرفا احساسات پشت پرده خود را در قالب شعر، نثر مسجع و مناجات مطرح میکنند.
- قرآن همان ام الکتاب است (نزول آن هم تجافی نیست بلکه تجلی است) در نزد عرفا لذا میگویند اگر به سیر انفسی و آفاقی پرداختید به باطن قرآن هم پی می برید. بروز و ظهور آن را هم میتوانید در شرح ادعیه و تفسیر قرآن مشاهده کنید.
- توحید : عرفا قائل هستند که باید به خداوند بازگردیم ( معاد : بازگشت به الله) لذا اگر توحید را درست کردیم به او باز میگردیم اما این بازگشت باید همراه و هم قدم با خلیفه الله باشد که همان انسان کامل است.
@iuuu_Qom
📌خلاصه درس گفتار های تصوف (۴)
◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱/ امت واحده
◾️حجت الاسلام و المسلمین مزرئی
4 - خلق طریقت ها [1]
- بعد تربیتی است که منجر به ایجاد فرق تصوف و جریان های اجتماعی شده است. خلق این جریان چه ارتباطی با تربیت دارد ؟ بعد تربیتی لازمه اش ارتباط بین مرید و شیخ است. این رابطه همان ویژگی است که منجر به ایجاد جریان می گردد.
- طریقت جدید حاصل چه چیزی است ؟ البته این نکته را هم باید بدانیم که اختلاف در دو چیز منجر به خلق طریقت های جدید میشود : مباحث نظری و روش رفتاری متفاوت.
- سیر به وجود آمدن و تطور تصوف :
رابطه بین شیخ و مرید ⬅️ مکاتب ⬅️ گروه ها⬅️ خانقاه ⬅️ طریقت
- مکتب : دو مکتب خراسان و عراق مانند جنید بغدادی از مکاتب مهم در عرفان هستند. اهل عراق و اهل خراسان لزوما به معنای حضور فیزیکی نیست بلکه منظور تبعیت فکری از آن مکتب است. لذا هر جریانی را که مبتنی بریک شهری است و متاثر از تفکرات آنجاست را مکتب میخوانند.
- گروه ها : بعد از مکاتب شاهد اختلاف های عقیدتی در بین صاحبان این تفکرات هستیم. این اختلافات کم کم منجر به ایجاد گروه هایی مانند حلاجیه شد. و چون گروه ها منتسب به یک شخص بودند، به نام همان شخص هم خوانده میشدند. این اختلافات عمدتا در مباحث نظری و رفتاری خودش را نشان میداد.
- خانقاه : از قرن 6 مردم به خاطر حمله مغول به تصوف گرایش بیشتری پیدا کردند و در همین دوره است که شاهد خلق خانقاه هستیم.
- پیروان شیخ ها بعد از قرن 6 بعد معمولا طریقت ها را شکل میدانند مانند طریقت رفاعی، قادری، سهروردی و....
[1] جهت اطلاع بیشتر در این موضوع به مقاله استاد مزرئی با عنوان : بررسی علل و عوامل ظهور اجتماعی نخستین طریقه های صوفیه در نشریه حکمت عرفانی، سال دوم، ش اول بهار و تابستان 1392 مراجعه کنید.
@iuuu_Qom
📌خلاصه درس گفتارهای تصوف (۵)
◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱/ امت واحده
◾️حجت الاسلام و المسلمین مزرئی
5-خانقاه
- از قرن 6 تا 8 شاهد گرایش عمومی مردم به تصوف و ایجاد خانقاه ها هستیم. مغول ها مردم را در عقاید آزاد گذاشتند. در همین دوران است که مغول ها دیدند کرامات اهل خانقاه زیاد است و قدرت این کرامات هم از قدرت نظامی آنها بیشتر است لذا موقوفات به خانقاه توسط حکام و دیگر طیف هاگسترش پیدا کرد.
- برخی از شیخ ها میگفتند باید مرید در سفر باشد و لزومی ندارد که در یکجا مستقر گردد. برخی نیز معتقد بودند که مرید باید در جایی مستقر باشد لذا به خانقاه می رفتند. خواجه عبدالله انصاری اهل وعظ بوده و در یک جا مستقر بوده وعظ میکرده است ولی خانقاه نداشته است. اما میتوانیم این حرکات را به نوعی پیشنیه خانقاه به شمار آوریم.
- آداب خانقاه : برای دو گروه از افراد آداب مختلفی وجود دارد : افرادی که مقیم آنجا هستند و افرادی که از بیرون می آمدند و قصد داشتند بصورت موقتی در آنجا برای مدتی زندگی کنند. این آداب مربوط به درس، امور زندگی، عبادت و.... بوده است.
- با کثرت خانقاه ها، مرشد نماها زیاد شدند و از اینجا شاهد مخالفت فقها نیز هستیم.
- مستحسنات و خانقاه ها در ترویج صوفیه بسیار موثر بوده اند.
@iuuu_Qom
📌خلاصه درس گفتار های تصوف (۶)
◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱/ امت واحده
◾️حجت الاسلام و المسلمین مزرئی
6- مستحسنات و بدعت ها
- مستحسنات صوفیه : چیزهایی که در زمان پیامبر(ص) نبوده، ولی مخالف عقل و شرع هم نیست و بدلیل مواردی همچون گرایش مردم به تصوف، خلق خانقاه وگسترش آنها شکل گرفته است را مستحسنات میگیوند.
-بدعت : نمونه ای بدعت ها را بیان خواهیم کرد. حرکت بعد از سماع یکی از بدعت هاست. وضع آن اشکالی نداشته است ولی حرکت پس از سماع از بدعت های بعدی آن است. این حرکت یا منظم و چرخشی بوده و یا مضطر. که اثر وجد روحی است که به این حالت خودش را نشان میدهد. لذا آهسته آهسته شاهد شکل گیری تواجد هستیم، مانند تباکی. بعد از آن تغزلات عاشاقانه هم درست شد. بعد هم دف و نی اضافه شد. آداب خرقه پوشی، پاره کردن خرقه توسط شیخ و تکه تکه کردن آن، تقسیم آن تکه ها از بدعت های بعدی است. حتی اگر خرقه پاره نمیشد، به عنوان دست مزد به قوال که دف و نی میزد، میدادند و همینجور آداب وضع کردند.
@iuuu_Qom
«دومین نشست عصر امت»
"بازتاب رسانهای «زن زندگی آزادی» در فضای بینالمللی جهان اسلام"
با ارائه :
مهدی سماواتی
کارشناس مسائل شمال افریقا
نجمهسادات عبداللی
کارشناس مسائل عراق
زهرا ایزدبین
کارشناس مسائل مصر
مائده پور صفایی
کارشناس مسائل ترکیه
به همراه جلسه پرسش و پاسخ
《نشست همزمان به صورت مجازی و حضوری برگزار میشود》
🗓دوشنبه ۱۵ اسفند
🕰از ساعت ۱۶
لینک ورود نشست : https://gharar.ir/r/47313bc2
📍تهران/خیابان انقلاب/خیابان حافظ/خیابان رشت/بن بست اول/پلاک ۶۷.۲
<برای دسترسی با مترو میتوانید در ایستگاه
تئاتر شهر پیاده شوید>
برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت لینک حضور مجازی به نامکاربری زیر در ایتا پیام دهید:
@Hrahdari1
کانال اطلاعرسانی عصر امت در ایتا:
@asrummat
📌خلاصه درس گفتارهای تصوف (۷)
◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱ / امت واحده
◾️حجت الاسلام و المسلمین مزرئی
۷- توضیح برخی اصطلاحات
- کرسی نامه : سند سلسله است. کرسی نامه ها دارای انواعی هستند. ذکر، خرقه، صحبت.
- سلسله : ادامه زنجیر واره مثل سلسله قادریه
- طریقت : ادامه پیدا کردن مسیر و آداب و رسوم در قالب یکی از گروه های پیروان آن سلسله مثل طریقت خالدیه قادریه.
-خرقه[1] : مدرک مرید ها طبق سطح آنها خرقه بوده است. مستندشان هم روایتی است از پیامبر (ص) که خودش خرقه پوشید و یا به ام خالد خرقه داده است . خرقه در واقع نشانه ی زهد است. اعتبار خرقه هم از این جهت است که علم، مصاحبت و ذکر را نشان دهد. تعدد خرقه ارادت را هم برخی جایز نمی دانند و برخی هم از باب کمال میگویند اشکال ندارد. مشهور ترین انواع خرقه : خرقه ارادت، خرقه تبرک، خرقه ولایت.
-شلوار در فتوت : در جریان فتوت بجای خرقه، شلوار استفاده میکردند. ورزش های زورخانه ای در دوران صفویه محل بروز و ظهور فتوت ها بوده است.
- در طریقت ها هم ابتدا قطب داریم، بعد شیخ المشایخ و بعد مشایخ. در تشیع قطب یکی است ولی در اهل تسنن قطب ها زیاد هستند.
-اقسام پیر در تصوف :1) پیر دلیل، 2) پیر طریقت، 3) پیر صحبت، 4)پیر خرقه.
- پیر دلیل : شیخی که طالبان را به دریافت خدمات راهنمایی میکند
- پیر طریقت : مسول تلقین ذکر و فکر به مریدان است
- پیر صحبت : خطرات و شبهات را به مریدان گوشزد میکرده و رفع مانع برعهده اش بوده است.
- پیرخرقه : اعطاء خرقه ارادت به مریدان کامل بر عهده او بوده است.
- مشایخ ماذون یعنی کسانی که ادعا شده که از طریق اهل بیت (س) به پیامبر می رسند :
1)اویس قرنی از طریق حضرت علی (ع)
2)حسن بصری از طریق حضرت علی (ع)
3) کمیل نخعی از طریق حضرت علی (ع)
4)ابراهیم ادم از طریق حضرت سجاد (ع)
5) بایزید بسطامی از طریق حضرت صادق (ع)
6) شقیق بلخی از طریق حضرت کاظم (ع)
7) معروف کرخی از طریق حضرت رضا (ع)
[1] جهت مطالعه بیشتر به مقاله خرقه نوشته محمد رضا عدلی در سایت مرکز بزرگ دائرة المعارف اسلامی مراجعه کنید.
@iuuu_Qom
📌خلاصه درس گفتارهای تصوف (۸)
◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱/ امت واحده
◾️حجت الاسلام و المسلمین مزرئی
۸- معرفی کوتاه دو سلسله قادریه و نقشبندیه
-برخی از سلسله های اصلی تصوف عبارتند از : سهروردیه، مولویه، کبرویه، ذهبیه اغتشاشیه، نعمت اللهی، قونیه، بکتاشیه، رفاعیه، نقشبندیه، جمالیه، قادریه، پیرحاجات.
- در ایران قادریه و تقشبندیه از مهمترین طریقت های موجود هستند.
- قادریه : منسوب به عبدالقادر گیلانی (جیلانی) هستند. ریشه در عراق دارد و نخستین طریقتی است که وارد غرب آفریقا شده است. به خانقاه هایشان میگویند قادری خانه. در ایران قادریه صوله ای و کسنزانیه حضور پر رنگی دارند. قادری های کسنزانیه معتقدند که شیعه هستند. ساز و تنبور برای قادریه ها است. اینان دارای ذکر جلی هستند و حلقه دارند و ذکر میگویند.
- نقشبندیه : در ایران توسط شیخ عثمان زین الدین ترویج شده است. خالدیه، سیفیه، مجددیه، احراریه از مهمترین شاخه های آنان در ایران هستند. اینان ذکر خفی داشته و بعضا حرکاتی همچون پریدن هم دارند البته در سیفائیه این حرکت ها بیشتر دیده میشود. نقشبندیه طرفداران زیادی دارد. این محبوبیت بدلایل زیر می باشد :
1) در زندگی مردم جاری است و با آنها عجین است .
2) به مریدان و پیروان سخت گیری نمی کنند.
- 11 اصل تاسیس کرده اند : نظر بر قدم، هوش در دم، سفر در وطن، بازگشت، نگاهداشت، یادداشت، وقوف زمانی، وقوف عددی، وقوف قلبی، یادکرد، خلوت در انجمن.
خیلی از این موارد در شریعت هم هست. نگاه نقشبندیه این است که با خدا باش و کارهایت را انجام بده.
@iuuu_Qom
12.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 ۱۸ اسفند روز بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی
◾️دکتر عبدالجواد فلاطوری :
سید هرچه بیشتر به تفكر و مطالعه و مبارزه میپرداخت ، در این عقیده ثابتتر و بر این رأی پابرجاتر میشد كه : تنها علت پیشرفت مسلمین صدر اسلام و یگانه مایه رسیدن به آن سیادت بلند پایه و تمدن خیره كننده این بود كه آنان معنی دین را آنطوری كه هست فهمیده و با قلبی لبریز از خلوص تمام دستورات عملی آن را به كار بسته و بدون زیاد و كم به مورد اجرا میگذاشتند. به همین میزان سر انحطاط و پستی و عقبماندگی و زیر دستی مسلمین قرون بعدی ( بخصوص این قرون اخیر ) بیاطلاعی و نفهمی یا كژفهمی حقایق دین و بكار نبستن دستورات عملی و مسخ احكام واقعی آن بوده ، تا وقتی از روی دلبستگی در پی حقایق نرفته و آنها را طوری كه هست نفهمند و تا موقعی كه طبق آن عمل ننموده ، به موجب آن قیام و در مقابل وزش بادهای مخالف از خود استقامتی نشان ندهند ، روی رستگاری و ترقی را نخواهند دید .
📗 مقاله : تشكیل جبهه آزاد شاهكار مبارزات ضد استعماری سیدجمال الدین اسد آبادی
#سید_جمال_اسد_آبادی
@iuuu_Qom
📌آسیبشناسی عدم تحقق وحدت اسلامی و تقریب مذاهب از منظر آیت الله علیدوست
1. حضور اندیشههای افراطی و تکفیری: ریختن خون مسلمانان توسط گروههای جهادی و تکفیر شیعیان، نمونههایی از رفتارهای افراطی است که مانع تحقق وحدت میشود.
2. تنزل به بهانۀ تقریب: برخیها به بهانۀ تقریب از اصولی مانند «امامت» تنزل کرده و یا بدین بهانه، برای برخی شخصیتها تقدستراشی میکنند. این دو حرکت، مانع حرکت همگرایی بین مذاهب میشود.
3. عدم طرح معارف مناسب مخاطب: آنچه به عنوان معارف مناسب مخاطب در سطح ادیان و سطح انسانی باید توسط مبلغان و مروّجان مطرح شود، مورد غفلت واقع شده و همین امر، مانعی برای درک و تعامل درست بین آنها میگردد.
4. تمرکز بر محورهای اختلاف: پررنگ کردن و تشدید نقاط اختلافی بین مذاهب و ادیان، چیزی جز دوری و تفرقه را به دنبال نخواهد آورد.
5. عدم نگاه تمدنی به جهان اسلام: نبودِ نگاه فرامکانی و فرازمانی باعث شده تا برخی قائل به تاکتیکی بودن وحدت باشند؛ در حالی که اگر معتقد باشیم که جهان اسلام باید به تمدن برسد، آنوقت خواهیم دید که وحدت یک استراتژی است.
6. عدم سعۀ صدر و گذشت: لازمۀ ایجاد وحدت، داشتن راهکار و برنامههایی برای تحول در انسان به معنای ایجاد سعۀ صدر و گذشت است که اگر این دو ویژگی محقق نشود، تعامل واقعی به دست نخواهد آمد.
📗برگرفته از کتاب حق هستی، اندیشه های تقریبی آیت الله علیدوست
@iuuu_Qom
اتحادیه بین المللی امت واحده برگزار می کند :
📌بررسی نقش ترجمه آثار فکری اسلام گراهای اهل سنت در انقلاب اسلامی ایران
با حضور آقای یاسر عسگری
◽️زمان : دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰
◾️مکان: قم- کتابخانه مرکز بررسی های اسلامی
@iuuu_Qom
📌راهکارهایی در جهت تقریب ادیان و وحدت مذاهب در نگاه آیت الله علیدوست :
1. معارف انسانی: معارف دینی را میتوان به تناسب محتوا و مخاطب، در سه قسم دستهبندی کرد:
الف) معارف مذهبی: بخشی از محتواها مناسب مخاطبِ درونمذهبی است.
ب) معارف دینی: بخشی از محتواها مناسب مخاطبِ ادیانی است.
ج) معارف انسانی: بخشی از محتواها مناسب مخاطبی است که فارغ از دین و مذهب باید بدان نگاه کرد.
ما باید بتوانیم به تناسبِ هر مخاطب، محتوای مناسب او را ارائه دهیم، نه اینکه محتوای مناسب شیعه را به مخاطب ادیانی و محتوای ادیانی را به جوامع بشری ارائه دهیم. در واقع باید بیشترین تمرکز ما بر معارف فرادینی باشد، تا درونمذهبی و دروندینی. در این راستا برخی مکتوبات و تراث شیعی هستند که ظرفیت احیا داشته و باید محوری باشند برای اتحاد با دیگران، و برخی تراث ظرفیت محور شدن را ندارند؛ برای نمونه:
- «صحیفه سجادیه» از جمله آثاری است که فقط به شیعه اختصاص ندارد و نه تنها اهلسنت، بلکه دیگر ادیان نیز میتوانند از آن استفاده کنند. این کتاب باید یکی از محورهای اتحاد در جهان اسلام باشد. به غیر از ادعیۀ صحیفه سجادیه، دیگر ادعیه ما، همچون «کمیل» و «عرفه» نیز ظرفیت نشر جهانی دارد.
- «نهجالبلاغه» یکی دیگر از آثاری است که محتوای قابل عرضهای برای جهان اسلام و دیگر جوامع بشری دارد.
- برخی آثار نیز فقط مناسب مخاطب شیعی است و ظرفیت برقراری ارتباط با جهان اسلام را ندارد؛ مانند «وسائل الشیعه» و «بحارالأنوار».
2. برادریِ انسانی: برای تحقق برادری و شروع ایجاد رابطۀ برادری با دیگران، صرف انسان بودن کافی است و آنچه مانع تحقق این برادری میشود لجاجت، اختلافهای سیاسی، مذهبی و فرهنگی، و روحیۀ تعصب است. آنچه در قرآن به آن تأکید شده است، برادری با دیگران فارغ از هر نوع اختلافی است. پیامبر اکرم(ص) نیز بارها بر این اصل تأکید کرده و فرمودند: «لَا یرَی أحداً الَّا قَالَ هُوَ خَیرٌ منِّی»[1]؛ هر کسی را میبیند،میگوید: او از من بهتر است.
3. خانۀ مشترک بشریت: مجموعۀ باورها و عملکردهای مشترک انسانها در ادیان و مذاهب مختلف، میتواند خانهای مشترک را به ارمغان بیاورد. برخی از این باورهای مشترک عبارتند از:
ـ عالم نشانۀ خداست؛
ـ دکترین حقّ هستی (داشتن نگاه مهربانانه به هستی)؛
ـ بازگشت هستی به خدا (باید بیشتر مورد توجه حکام سیاسی واقع شود)؛
ـ موعودگرایی (میتواند در جوامع دینی ایجاد نشاط و امید کند)؛
ـ جهانِ عاری از هر گونه سلاح کشتاری؛
ـ عدالت در برخورد با تروریسم؛
ـ مبارزه با افراطگرایی توسط ایجاد مدارس معتدل دینی.
4. محبت اهلبیت(ع): آنچه باید در زمان معاصر ما محور وحدت و تقریب بین مذاهب باشد، محبت به خاندان اهلبیت(ع) است.
5. تصوف: تصوف، ظرفیت بزرگی برای مبارزه با جریانهای افراطگرا در جهان اسلام دارد.
6. بیان اعتقاد و تاریخ خود، فارغ از توهین و بدون اینکه از مقدسات دیگران حرفی بزنیم و یا احساساتشان را جریحهدار کنیم.
[1]. الخصال، ج2، ص433.
📗برگرفته از کتاب حق هستی، مروری بر اندیشه های تقریبی آیت الله علیدوست
@iuuu_Qom