eitaa logo
اتحادیه بین المللی امت واحده_قم
183 دنبال‌کننده
55 عکس
19 ویدیو
4 فایل
بازتاب فعالیت های دفتر امت واحده در قم
مشاهده در ایتا
دانلود
📌حلقه مطالعات جهان اسلام ▪️گفتگو پیرامون کتاب : طلبه تمدن گرا 🔺زمان : دوشنبه ۲۰ شهریور ساعت ۱۷ 🔻مکان : حسینیه هنر، دفتر امت واحده @iuuu_Qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌امام حسن (ع) شجاع ترین چهره تاریخ اسلام 🔹آیت الله خامنه ای : من معتقدم امام حسن مجتبی شجاع‌ترین چهره تاریخ اسلام است. می‌پرسید از علی هم شجاع‌تر است، از برادرش حسین هم شجاع‌تر است، که در میدان جنگ، آن جنگ خونین با آن فداکاری عجیب خودش را به کشتن داد. بنده معتقدم که گاندی آفریقای جنوبی از گاندی هندوستان به مراتب شجاع‌تر است. گاندی که در آفریقای جنوبی از دست دوستانش کتک می‌خورد، همان‌هایی که برای خاطر آنها رنج غربت را و رنج مبارزه را تحمل کرده است و به آفریقای جنوبی رفته، چند بار جمع می‌شوند گاندی را می‌زنند و همیشه زبان اعتراضشان روی گاندی بلند است که تو موجب این سخت‌گیری و مانند این‌ها شدی. چهره این گاندی به نظر من درخشان‌تر است و شجاعانه‌تر است از آن گاندی که گروه‌ها و توده‌ها در هندوستان به نامش شعار می‌دهند. بله شجاعت واقعی این است که انسان بر طبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژی اوست اقدام بکند، اگرچه کسی نفهمد. و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجهه خود را و محبوبیت خود را در میان دوستان نزدیکش فدای مصلحت واقعی بکند. حاضر شد که او را نشناسند برای اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند . 📗دو امام مجاهد، ص۴۲  @iuuu_Qom
📌سیره پیامبر اکرم (ص) به عنوان حاکم اسلامی 🔹امام خمینی (ره) : آن حکومتی که ما می‌خواهیم مصداقش یکی خود پیغمبر اکرم است که حاکم بود. ما بناست که رؤسا را [در نظر] بگیریم، رؤسا را نظر بکنیم، سیره رؤسا را نظر بکنیم؛ یکی از آنها هم حضرت امیر بود؛ یکی هم عُمَر بود. ما ببینیم اینها مثل عُمَر هم هستند؟ یکی از آنها هم حضرت امیر. خود پیغمبر را هرکس که سیره نوشته است از رسول اکرم، [نقل کرده که‌] وضعش در زندگی کمتر بوده است از این مردم عادی که آن وقت در مدینه‌زندگی می‌کردند. اطاق گلی اینها داشتند؛ توی مسجد یک اطاق گلی داشتند. سوار الاغ می‌شده، یک کسی هم دنبالش، پشت سرش می‌نشسته و می‌رفته. آن وقت هم برای او مسأله می‌گفته، او را تربیت می‌کرده. شما بیاورید یک حاکمی، یک رئیسِ عرض می‌کنم کلانتری، یک کدخدای یک شهری، یک دهی بیاورید که اینطوری باشد. سلوکش با ملت این باشد که وقتی توی مسجد، مسجدِ محل اداره حکومت، می‌آمدند آنجا، وقتی که پیغمبر توی مسجد نشستند و عرض می‌کنم که چند نفر هم همراهشان هستند، با هم نشسته‌اند و دارند صحبت می‌کنند، اشخاصی که نمی‌شناختند، از خارج می‌آمدند، نقل شده است که نمی‌شناختند اینها کدام یکی، عرض می‌کنم که حاکم است و کدام یکی محکوم؛ کدام یکی پیغمبر است، کدام یکی مردم دیگر. یک زندگی اشرافی و یک زندگیِ عرض می‌کنم، چیزی نداشته. در عین حال که خودش اینطور بوده، آنقدر به این فقرا رسیدگی می‌کرده و به این ضعفا رسیدگی می‌کرده است که مردم همه از ذکرش فرض کنید، عاجزند. 📗صحیفه امام، ج ۴، ص ۲۱۹ @iuuu_Qom
📌بازخوانی نظریه‌های بین الملل با تحولات اخیر 📝نوشته : محمد امین قاضی نژاد نظریه‌هایی که در عرصه بین الملل مطرح می‌شوند در واقع ناظر به حل مسائل واقعی کشورها در روابط بین الملل می‌باشند. و اگر نتوانند در مقام حل مسئله کارساز باشند، ناکارامد می شوند و بعد از مدتی نظریه دیگری جایگزین آن می‌شود. به همین خاطر بعد از ایجاد تحولات مهم جهانی، کارشناسان و متخصصین درصدد کارآمدی این نظریه‌ها برمی آیند. 🔰 به طور مثال همیشه نظریه های آرمانگرایی و واقع‌گرایی بعد از جنگ جهانی اول و دوم مورد بازخوانی قرار می‌گرفتند و میزان کارایی این نظریات مورد بررسی قرار می‌گرفت. ✅اکنون تحولات مهمی از قبیل: افول قدرت آمریکا و غرب، درگیری‌های چین و تایوان، نفوذ روزافزون ناتو در اروپا و شرق آسیا و در نهایت جنگ روسیه و اوکراین که در واقع جنگ بلوک شرق و غرب می‌باشد اتفاق افتاده است. 🌐از آنجایی که نظریه آرمان‌گرایی، سازمانهای بین المللی را ابزاری برای رسیدن به صلح بین المللی می‌دانست و موازنه قوا، تسلیحات ملی، معاهدات سری را مذموم می‌شمارد الان باید پاسخگو عملکرد این گفتمان باشد. در تحولات اخیر پی می‌بریم هنوز هم نظریه آرمانگرایی در آرزوها و بایسته‌ها سیر می‌کند و سازمان های بین المللی نتوانستند جلوی جنگ اوکراین و روسیه را بگیرند. بی شک می توان علت اصلی جنگ را از بین رفتن توازن قوا با رشد بی رویه قدرت در ناتو دانست. همچنین اوکراین هم با همین حرف های ایده‌آلیست ها بخش زیادی از تسلیحات ملی خود را تقلیل داد که همین امر تصمیم برای حمله به کشورش را آسان کرد. و عواقبش را نیز دریافت کرد. 🔹 دوباره همانند جنگ جهانی اول نظریه واقع‌گرایی به نظر با واقعیات نظام بین الملل بیشتر هم‌خوانی دارد و می‌توان تامل ویژه‌ای بر روی آن صورت بگیرد. البته ناگفته نماند نظریه کارکردگرایی و همگرایی برای ایجاد صلح و ثبات توصیه به همگرایی و وابستگی متقابل بین دولت ها می کنند. و کارکرد گرایان قائلند با افزایش همکاری سازمان‌های کارکردی موجب تعاملات بالای کشورها و کم اثر شدن نهادهای سیاسی می‌شود. و همین امر صلح را در جهان ایجاد می کند. 🔴 البته این نظریات هم باید پاسخ مناسبی را در برابر این سوال بدهند: که چرا با وابستگی اروپا و روسیه در تجارت گاز و همچنین وابستگی اقتصادی چین و تایوان به یکدیگر نتوانستند جلوی جنگ و تنش را بگیرند؟! @iuuu_Qom
▪️مولانا خالد شهرزوری [نقشبندی] : این بارگاه کیست کز عرش برتر است وز نور گنبدش همه عالم منور است این بارگاه قافله سالار اولیاست این خوابگاه نور دو چشم پیمبر است این جای حضرتی است که از شرق تا به غرب وز قاف تا به قاف جهان سایه گستر است این روضه رضاست که فرزند «کاظم» است سیراب نوگلی ز گلستان «جعفر» است سرو سهی ز گلشن سلطان انبیاست نو باوه حدیقه «زهرا» و «حیدر» است @iuuu_Qom
📌چرا حزب اللهی باید دغدغه وحدت داشته باشد؟ (۱) 📝نوشته : علیرضا کمیلی شاید یکی از غفلت‌های مهم جریان حزب اللهی در فضای انقلاب اسلامی، بی توجهی به موضوع وحدت اسلامی باشد. به نظر می‌رسد دیگر زمان آن رسیده است که جریان حزب اللهی از منظر تمدنی به مسئله وحدت اسلامی و نقش قدرت آفرین آن نگاه کند و این فرصت مهم تاریخی را از دست ندهد. چنین فرصتی به برکت انقلاب اسلامی در اختیار همه معتقدان به این انقلاب قرار گرفته و حیف است که چنین فرصتی از دست برود. در این گفتار کوتاه به این سؤال مهم پاسخ داده می‌شود که چرا جریان حزب اللهی کشور از وحدت اسلامی غفلت کرده است؟ به این سؤال مهم که «چرا حزب اللهی باید دغدغه وحدت داشته باشد؟» می‌توان پاسخ‌های متنوعی داد؛ مثلا می‌توان گفت:، چون حزب اللهی «معتقد به قرآن است» و توضیح داد که  «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم» و  «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»؛ آیا این آیات کافی نیست برای اثبات اصل محوری و اساسی وحدت؟ آیا اینکه قرآن می‌گوید اگر اختلاف کنید، ضعیف می‌شوید و ابهت و اقتدارتان را از دست می‌دهید، به چشم خودمان ندیده ایم!‌ می‌توان گفت:، چون حزب اللهی «پیرو اهل بیت (ع) است» و توضیح داد که  «صَلّوا فی عَشائِرِهِم، وَ اشهَدوا جَنائِزَهُم، و عودوا مَرضاهُم» و  «رَحِمَ اللّه ُعَبدا حَبَّبَنا إلَى الناسِ و لَم یُبَغِّضْنا إلَیهِم» و  «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً». این‌ها دستورات مستقیم اهل بیت (ع) درقبال نوع رفتار با اهل سنت است و بر همین مبناست که مجتهدان و مراجع شیعه حکم به تعامل با مسلمین داده اند. کیست که بتواند منکر رفتار‌های محبت آمیز ائمه (ع) با اهل سنت شود و تقویت اسلام را که مهم‌ترین دغدغه ایشان بود، به راحتی زیر پا بگذارد؟‌ می‌توان گفت:، چون حزب اللهی «فرزند انقلاب امام (ره) است» و توضیح داد که امام (ره) همیشه تأکید می‌کردند در جمهوری اسلامی همه برادران سنی و شیعه در کنار هم و با هم برادر و در حقوق مساوی هستند و هر کس خلاف این را تبلیغ کند، خائن به اسلام و ایران است.‌ می‌توان گفت: چون حزب اللهی «تابع ولایت است» و توضیح داد که مسلمان‌ها باید با هر عامل مخالفِ وحدت و ضدوحدت مقابله کنند. این یک تکلیف بزرگ برای همه ماست؛ هر گفته و عملی که موجب برافروختن آتش اختلاف میان مسلمانان و نیز اهانت به مقدسات هر یک از گروه‌های مسلمان یا تکفیر یکی از مذاهب اسلامی باشد، خدمت به اردوگاه کفر و شرک و خیانت به اسلام و حرام شرعی است. آیا اینکه رهبر انقلاب بیش از ۷۰ بار در این سه چهار سال بر مسئله وحدت تأکید کرده اند، برای ما کافی نیست؟‌ می‌توان گفت: چون حزب اللهی «تجربه تاریخی دارد» و توضیح داد که هنوز صدسال از تجربه تلخ جنگ جهانی اول نگذشته است؛ همان ایامی که علمای بزرگ شیعه، حکم وجوب دفاع از عثمانی را صادر کردند، نه به این دلیل که اشکالی در او نمی‌دیدند، بلکه می‌دانستند وقتی قدرت اسلامی از بین برود، در پایتخت بزرگ‌ترین امپراتوری سنی مذهب جهان یعنی استانبول همان رخ می‌دهد که در پایتخت بزرگ‌ترین امپراتوری شیعی مذهب جهان یعنی تهران رخ داد و حجاب زن مسلمان نیز ممنوع گشت.‌ می‌توان گفت: چون حزب اللهی «دغدغه جهانی دارد» و توضیح داد که هر کس دغدغه صدور انقلاب را داشته باشد، به خوبی متوجه است که شیعه در جهان اسلام اقلیت است و بدون داشتن نگاهی کاملا وحدت گرایانه، اساسا تقویت عزت و قدرت مسلمین در راستای تشکیل تمدن نوین اسلامی، نشدنی است! واضح است که‌ نمی‌توان صرفا به محدوده شیعیان متکی بود و دم از قدرت مقابله با ابرقدرت‌های اقتصادی، سیاسی، رسانه‌ای و فرهنگی جهان زد. ▪️حزب اللهی، فرزند زمان خودش است اما آنچه در این مجال به شرح مختصر آن خواهیم پرداخت، این پاسخ است که،  چون حزب اللهی «فرزند زمان خودش است»؛ یعنی «اهل بصیرت» است و این کافی است برای اینکه یکی از دغدغه‌های مهم امروز هر حزب اللهی در هر جای جهان و به ویژه جهان اسلام، مسئله وحدت میان مسلمین باشد. اگر رهبر معظم انقلاب نمی‎فرمودند: «امروز یکى از خطرناک‌ترین چیزهایى که نهضت بیدارى اسلامى را تهدید می‌کند، اختلاف افکنی و تبدیل این نهضت‌ها به معارضه هاى خونین فرقه اى و مذهبى و قومى و ملى است. این توطئه هم اکنون از سوى سرویس هاى جاسوسى غرب و صهیونیزم، با کمک دلارهاى نفتى و سیاست مداران خودفروخته، از شرق آسیا تا شمال آفریقا و به ویژه در منطقه عربى، با جد و اهتمام دنبال می‌شود» و... باز هم ما امکان تحلیل «امروز» را داریم و دیگر کسی نمانده است که از کشتار میان مسلمین و برگرداندن ورق پیروزی‌ها و موفقیت‌های مردمان مسلمان در سرنگون کردن «دیکتاتوری‌های وابسته» به سوی ایجاد درگیری‌های داخلی، مطلع نباشد. ⬇️ادامه @iuuu_Qom
📌چرا حزب اللهی باید دغدغه وحدت داشته باشد؟ (۲) ▪️دیوار ترس شکسته است حالا چند سال است که تیتر اخبار روزانه مان، کشتار مسلمانان در کشوری که تا دیروز امن بود، شده است و اگر کسی ذره‌ای فرزند زمان خودش باشد، از خود سؤال می‌کند که چرا امروز وضعیت این چنین است؟ چرا باید در این سال‌های اخیر، ده‌ها شبکه ماهواره‌ای به اسم شیعه و سنی از اروپا و آمریکا مورد حمایت قرار گیرند و به نفرت پراکنی میان مسلمانان بپردازند؟ چرا حالا که مردمان بیدار شده و دیوار ترس را شکسته اند و حکام وابسته شان را کنار زده اند، برای همه مهم شده که چه کسی شیعه است و چه کسی سنی! آیا نه این است که ما در یک «پیچ تاریخی» حساس قرار داریم و اگر دشمن بیدار ما بگذارد و‌ می‌گذاشت که حرکت‌های مردمی اسلام خواهانه موسوم به «بیداری اسلامی» به سرانجام برسند، برای اولین بار بعد از جنگ جهانی اول، به تدریج دست نفوذ قدرت‌های غارتگر از جان و مال و ناموس مسلمانان قطع شده و راهی که مردم ایران، چهار دهه قبل شروع کردند، برای چند ملت مسلمان دیگر منطقه نیز آغاز  می‌شد. ▪️زمان آن رسیده است که... اگر چنین فرایند‌هایی آغاز می‎شد، اولین متضرران آن کیستند؟ بازار‌های جوامع اسلامی و اموال آنان که در اختیار شرکت‌های غول پیکر غربی است، ۱۰ سال دیگر در اختیار مسلمانان خواهد بود. اولین کسانی که در آینده نزدیک باید از این دیار رخت بربندند، غربی‌هایی هستند که با بحران‌های اقتصادی مختلفی مواجه اند و چه بسا تحمل چنین شوک‌هایی را تاب نیاورند و... آیا زمان آن فرا نرسیده است که جریان حزب اللهی کشور از منظر تمدنی به مسئله وحدت اسلامی و نقش قدرت آفرین آن بنگرد؟ @iuuu_Qom
نقد و بررسی کتاب فرا ترکیبی بر راهکارهای رسانه ای وحدت مذاهب اسلامی اثر دکتر مبینی مقدس.👇 [میتوانید محتوای کتاب را در لینک زیر بصورت آنلاین مطالعه بفرمایید. ] http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show/id/2662 @iuuu_Qom
📌نقد و بررسی کتاب : 📗 راهکارهای رسانه‌ای وحدت مذاهب اسلامی 📝نوشته : محمد امین قاضی نژاد 🔺درباره کتاب کتاب راهکارهای رسانه‌ای وحدت مذاهب اسلامی نویسنده دکتر مجید مبینی مقدس که در سال 1398در انتشارات دین و رسانه وابسته به صدا و سیما به چاپ رسیده است. در واقع در مقام بیان راهبردها و راهکارهایی برای ایجاد و تقویت وحدت بین مذاهب در قالب رسانه است. در آخر  نیز به چند موارد غیر رسانه‌ای اشاره می کند. نقطه قوت این کتاب مسئله بودن موضوع این کتاب است که  نویسنده در صدد پاسخ به یک مسئله حقیقی، ضروری و فوری جامعه می پردازد. مزیت دیگر این نگاشته استشهاد و استناد هایی است که نویسنده برای توضیح و اثبات راهبردها و راهکارها ذکر می‌کند. این کتاب از سه بخش تشکیل شده است در بخش اول به کلیات و مفاهیمی که در این موضوع باید پاسخ داده شود پرداخته است از قبیل وحدت و تقریب مذاهب اسلامی، عوامل تفرقه مذهبی، اهداف تفرقه مذهبی و... در فصل دوم ده راهبرد رسانه ای که موجب وحدت مذاهب اسلامی هستند را شرح می دهد. در توضیح هر راهبرد، راهکارهای آنها را بررسی می‌کند و در انتها به چند راهبرد غیر رسانه‌ای اشاره می کند. فصل سوم نیز به جمع بندی نتیجه گیری مباحث می پردازد. ادامه⬇️ @iuuu_Qom
⬇️ 🔻نقد نویسنده بعد از ذکر و توضیح هر راهبرد، راهکارهای رسانه ای را نام می برد.در توضیح راهکارها اینگونه به نظر می رسد که راهکار رسانه‌ای به معنای واقعی ارائه نشده و فقط شرح بیشتر همان راهبردها است. در توضیح راهکار این نکته حائز اهمیت است که راهکار در واقع آن نقشه عملیاتی و روش حل مسئله برای آن راهبرد است. وقتی در بیان راهکار رسانه ای هستیم باید به صورت تخصصی به مسائل رسانه ای بپردازیم. در این نگاشته اینگونه به نظر می رسد که به دنبال بحث جدی و تخصصی در بخش راهکارهای رسانه ای نبوده است و  به معنای واقعی راهکار رسانه ارائه نمی شود. و صرفا به دنبال شرح بیشتر همان راهبردها است. یکی دیگر از اشکالاتی که به این نگاشته و به نوشته ها و سخنانی که در مورد تقریب گفته می شود وارد است؛ جهان بینی و زاویه دیدی است که نسبت به تقریب و وحدت وجود دارد. با تتبع در نگاشته ها شاهد این هستیم که در مسئله وحدت به شدت از منظر شیعه و به صورت یک طرفه پرداخته شده است. یعنی وقتی مباحث را می‌بینیم به اندازه زیادی روی المانهای شیعه تمرکز دارند مانند مسئله اهل بیت، کتاب های مطرح اهل بیت، مراسمات و اعیاد شیعیان و... و دلیل آن را نیز این می‌دانند که فلان عالم سنی این مطلب را قبول دارد پس جز مشترکات است و جز راهبرد برای مسئله تقریب و وحدت است. در صورتیکه این بیشتر بزرگنمایی کردن مباحث شیعه در قالب تقریب است. تقریب و وحدت واقعی در صورتی محقق می‌شود که به صورت فرامذهبی به این مسئله نگاه کنیم. ولی گاهی اینگونه برداشت می شود که مسئله تقریب و وحدت نیز برای رشد و تقویت شیعه به کار رفته نه برای خود وحدتی که ارزش ذاتی دارد. حتی در قسمتی از کتاب نیز تصریح دارد که شیعه شدن اهل تسنن به این واسطه، هدف اولیه نیست بلکه هدف نهایی است. و در واقع مسئله وحدت را نیز برای شیعه سازی که خود کار ضد وحدتی است قرار می دهند. در کشور جمهوری اسلامی ایران، شیعیان در بعضی از مناطق یک همزیستی با اهل سنت دارد. نحوه تعامل شیعیان و نظام،خودش الگوی برای تحقق وحدت در سراسر جهان اسلام است. راه تحقق وحدت  با اهل تسنن از وحدت با اهل تسنن در ایران می گذرد. یکی از موانع مهم وحدت نبود عدالت در رفتار با اهل سنت که در ایران زندگی می کنند است که در این کتاب در بخش رسانه و بخش غیر رسانه‌ای به آن اشاره نشده است. در واقع یکی از راهبردهای وحدت مذاهب اسلامی، عدالت رسانه ای بین اهل تسنن و شیعیان داخل کشور است. که متاسفانه در شبکه های استانی خودشان نیز بسیار محدودیت‌ها برای آنها وجود دارد. و حتی در بقیه مسائل مانند اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی به شدت تبعیض وجود دارد. همین امر قطعا امری ضد وحدت و بسیار اثرگذار است که در این نگاشته مورد توجه واقع نشده است. 🔹چند خرده اشکال نیز وجود دارد از قبیل: ۱.بعضی از راهکارهای رسانه ای اساساً رسانه‌ای نیستند و از موضوع خارج شدند. مثلا در صفحه 130 و 131 که در مورد جلوگیری از سوء استفاده از نام علمای اهل سنت سخن می گوید یا در صفحه 115  ترویج زبان فارسی وعربی را به عنوان راهکار رسانه‌ای مطرح می کند. در صفحه 92نیز تعامل با مجمع جهانی اهل بیت را اشاره می کند که ظاهرا ربطی به راهکار رسانه‌ای ندارد. ۲.نداشتن شناخت کافی نسبت به جریانات اهل سنت؛ به گونه ای که به نظر می رسد  تمام افرادی که با مسائل شیعه اختلاف دارند وهابی هستند و در غیر این صورت اهل تسننی هستند که  با آن ها  می توان وحدت داشت. مثلا در یکی از راهکارها برجسته کردن عزاداری ها و اعیاد در جوامع سنی نشین مطرح می کند در صورتی که تعداد زیادی از اهل سنت این موضوعات را قبول ندارند و خودش موجب اختلاف می شود یا در مسئله زیارت و توسل نیز همین گونه سخن گفته است. @iuuu_Qom