🔺آیا اسرائیل حمله زمینی به لبنان را آغاز میکند؟
🔹از هشتم اکتبر، درست یک روز پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی حزب الله وارد نبرد با اسرائیل شد و تا این لحظه که این مطلب را مینویسم باعث آواره شدن هزاران صهیونیست و تخلیه ده ها شهر و شهرک در شمال فلسطین اشغالی شده است. از روزی که حزب الله به هواداری از مردم مظلوم غزه حملاتش به اسرائیل را آغاز کرد، جنوب لبنان هم زیر ضربات صهیونیست ها رفت، اما لبنانی ها بر خلاف صهاینه شهر و دیار خود را ترک نکرده و زندگی همچنان در همه مناطق جنوب جریان دارد.
🔹بحث آوارگی صهیونیست ها و تخلیه شمال فلسطین اشغالی، که تعطیلی کشاورزی، صنعت، توریسم و تبعاتی چون بیکاری، آوارگی، افسردگی، بلاتکلیفی و عصبانیت از دولت نتانیاهو را در پی داشته و هر روز نیز شهرهای جدیدی به این لیست اضافه میشوند، هزینه های سرسام آوری را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کرده است. وزیر دارایی اسرائیل بعنوان یکی از تندرو ترین وزرای کابینه نتانیاهو، به واسطه مسئولیتش و آماری که از صدمات و خسارات ناشی از درگیری با حزب الله در دست دارد، حالا استراتژی "اصلا هم درد نداشت" را کنار گذاشته و سخن از حمله زمینی به لبنان، به منظور بازگرداندن جریان زندگی در شمال فلسطین اشغالی به میان آورده است.
🔹حمله زمینی به لبنان احمقانه ترین کاری است که صهاینه ممکن است انجام بدهند، زیرا خود آنها هم میدانند حزب الله روی زمین بسیار متخصص و کارکشته است و چنین حماقتی حتی میتواند به تغییر مرزها و آزادسازی بخش بیشتری از سرزمین های اشغالی منجر شود. از طرفی اما، راه دیگری برای اسرائیل باقی نمانده و هر روز نیز، حملات حزب الله عمق و گستره بیشتری پیدا میکند؛ در روزهای اخیر هرچه اسرائیل بر دامنه حملات خود افزوده، حزب الله نیز شهر ها، مناطق و مراکز جدیدتری را به بانک اهداف خود افزوده است.
🔹برخی صاحبنظران جدای از آماری که برای آوارگان داخلی ذکر میکنند، معتقدند از جمعیت حدود ۶ میلیون نفری اسرائیل بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر به کشور های غربی فرار کرده اند. حمله زمینی اما میتواند شرایط را به یک جهنم واقعی برای صهیونیست ها تبدیل کند، زیرا حزب الله ظرفیتی چندین برابر مقاومت فلسطین دارد و خود قدرتی موشکی با توانمندی های رزمی بسیار بالا در منطقه به حساب می آید که به تنهایی از ارتش های بسیاری از کشورهای منطقه و جهان بزرگتر است. باید منتظر ماند و دید آیا اسرائیل در همین وضعیت باقی میماند و همچنان تن به کتک های مقاومت و نیز تضعیف تدریجی خواهد داد، یا دل به دریا زده و جبهه ای زمینی را در شمال باز خواهد کرد!
#عبدالرحیم_انصاری
✅ @Ansari_rahim
💥 چگونه از عرفان امام خمینی، نظریۀ حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون میآید؟
(نسبتِ «توحید»، «ولایت» و «شریعت» در عرفان امام خمینی)
🔰 آیتالله #میرباقری:
🔷 امام راحل در اندیشۀ عرفانی خودشان به درک حقیقت توحید نائل شدند و حقیقت هستی را منحصر در ذات الهی میدانند و مابقی را به تعبیر عرفانی خودشان نمود و ظهور و مظاهر هستی میدانند (رابطه خالق و مخلوق).
دوم اینکه جریان توحید را در عالم از طریق خلافت الهی میدانند.
همچنین نسبت بین حقیقت باطنی دین که جریان توحید و ولایت است را با شریعت و احکام و فقه و آداب، به خوبی برقرار میکنند.
ایشان نگاه جامعی به دین دارند و بهشدت از نگاه یکبُعدی به دین که دین را منحصر به احکام و شریعت کنیم و در فقه از آن بحث میشود و یا اینکه دین را در زاویۀ باطنی او که همان توحید و ولایت است منحصر کنیم، پرهیز میکنند.
🔷 امام، نه شریعت را جدای از ولایت تعریف میکنند و نه ولایت را جدای از توحید. بلکه سیر، از شریعت به ولایت و توحید است؛ کمااینکه در قوس نزول هم توحید از طریق ولایت و شریعت در جامعه جاری میشود.
بنابراین، اگر بگوییم سرپرستی خدای متعال است که انسان را به کمال میرساند، این سرپرستی خدای متعال از طریق ولایت حقۀ اولیای خودش و با مناسک شریعت جاری میشود و اگر ما بخواهیم سیر تا مقام توحید کنیم، این سیر از آراسته شدن به شریعت شروع میشود، تا رسیدن به درک حقیقت ولایت و سیر تا درک از سر توحید. این آن سیری است که در قوس صعود اتفاق میافتد.
🔷 بسیاری از عرفانها، فردگرایانه و با نگرش باطنی حرکت میکنند؛ یعنی تهذیب را فقط در حوزۀ باطنی انسان تعریف میکنند، آن هم فردگرایانه. این عرفانها عرفانهایی هستند که با نظامهای سکولاریستی هم جمع میشوند و هیچ تنازعی با عرفانهای سکولاریستی ندارند و از دلشان هم اندیشۀ حکومت دینی بیرون نمیآید! یعنی میخواهند مثلاً انسان را در حوزۀ حیات باطنی خودش تا مدارج توحید پیش ببرند. معمولاً این عرفانها کارشان به جایی میرسد که شریعت را پوسته میدانند و آن را تحقیر میکنند و کمکم از شریعت فاصله میگیرند و تعهد به شریعت را از شرایط اصلی سیر و سلوک هم نمیدانند.
اما در اندیشۀ حضرت امام اینگونه نیست. امام همانطور که میخواهند فرد را سیر بدهند و از مراحل سیر فرد بحث کنند، از مدارج تکامل و سیر اجتماعی انسان هم بحث کنند.
🔷 امام راحل، این اندیشه را که «در سرپرستی و رشد انسان، ولایت اصل است»، در مقیاس جامعه پیاده کردند. صلاح و فساد جامعه بازگشت میکند به اینکه نظام ولایتی که بر جامعه حکومت میکند صالح باشد یا فاسد. لذا امام در اصلاحات اجتماعی، مبارزات رفرمگرایانه ندارند و نمیآیند به اصلاحات جزئی دست بزنند؛ بلکه میگویند حکومت باید تغییر کند تا جامعه اصلاح شود. در مقیاس جهانی هم وقتی به اصلاح جامعۀ جهانی میاندیشند، با نظام استکباری [و با مثلث کاپیتالیسم، سوسیالیسم و صهیونیسم] در جامعۀ جهانی درگیر میشوند. این همان اندیشۀ عارفانۀ امام است که محور صلاح و فساد را بیش از آنکه شریعت و قانون بدانند، ولایت میدانند؛ بلکه قانون را طریق جریان ولایت میدانند.
🔷 امام راحل، همانگونه که نسبت به فرد میگویند باید به شریعت عمل کند تا به ولایت برسد و از طریق درک ولایت حقه به توحید برسد، دقیقاً طریق تهذیب جامعه را همین میدانند؛ میگویند اسلام، دین حکومتی است و باید از طریق یک مدیریت صحیح، سیر به طرف توحید و مدارج رشد اجتماعی اتفاق بیفتد. از دل چنین اندیشهای، حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون میآید.
🔷 امام راحل، جامعههای انسانی و آحاد را بر اساس تقسیم قرآنی، در سه دستۀ «مؤمن و منافق و کافر» میبینند. ایشان، هم در آثار عرفانی محضشان و هم در آثار سیاسیشان، معتقد به «صُلح کُل» نیستند. ایشان معتقدند ما جامعۀ مؤمنین و کفار و منافقین داریم و اینها حتماً کارشان به درگیری میکشد و این درگیری تعطیلبردار نیست تا پیروزی یک طرف حاصل شود. این است معنای آن حرف که: «ما تا آخرین نفر و تا آخرین منزل و تا آخرین قطرۀ خون برای اعلای کلمه الله ایستادهایم». در نگاه عرفانی ایشان، صفآرایی حق و باطل یک صفآرایی تاریخی است تا به عصر ظهور برسیم. لذا از دل عرفان ایشان، مجاهده و شهادت بیرون میآید و آن عرفان نظری در میدان عمل تبدیل میشود به جهاد و مبارزه، و اتفاقاً در حوزۀ عرفان عملی هم این جهاد را طریق سلوک و تهذیب میدانند.
(۳۰ دی ۱۳۸۸)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6568
#عرفان_اصیل
☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟
🖋عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🔸از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود.
🔸جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود.
🔸خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند.
🔸مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند.
کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند.
🔸بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند.
🔸اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد.
🆔 eitaa.com/eisavim
وفاق جلیلی_پزشکیان
در همان ایام انتخابات جریانی دوقطبیزی در اطراف جلیلی سعی میکردند او را و گفتمانش را مصادره کنند، همان زمان بارها و بارها گفتیم و نوشتیم که این شخصیت با همه ضعفها و قوتهایش به شما ربطی ندارد، شمایی که برای نفی دیگری سراغ او آمده اید و الا حاضر نبودید یک کلمه از گفتمان سراسر امید و اراده او و نگاه جهانی اش را فریاد بزنید.
بعد از انتخابات کمتر از سعید جلیلی سراغ گرفته شد. یک دلیلش همین بوقهای تبلیغاتی بود که عمدتا جزو جریانهایی بود که بی ربط به جلیلی بودند. این جریان تلاش کردند از گفتمان وفاق ، یک دو قطبی دیگر درست کنند و قالیباف_پزشکیان را در یک سوی آن قرار دهند و خود را در سوی دیگر و بعد ادعا کنند جمعیت ما دوقطبی زی ها بسیار است. از آنجا که محتاج دو قطبی بودند تا زنده باشند حتی کلمه مقدس وحدت را که بارها در این ایام رهبری به واسطه آن این جریان را توبیخ کرده بود، تبدیل کردند به بهانه دو قطبی، هر مفهومی را بهانه میکردند که بگویند ما هستیم، هنوز دولت شروع به کار نکرده بود که سیل تهمت و توهین را روانه دولت و مجلس کردند. من کاری به این رویکرد غیر دینی و غربی و غیر عاقلانه آنها ندارم. این وسط احساس میکنم به خیلی های دیگر ظلم شد، اولا به رهبری که در جلسه هیات دولت این وفاق را ستود و پیش از آن در جلسه تنفیذ به آن امر کرد و قبلتر بارها و بارها به زبانهای مختلف گفت، دوم دیگر مسوولین و فرماندهان، مثل سردار سلامی که علنا گفت تمام توان سپاه در خدمت اهداف دولت پزشکیان است. اما سومین نفر هم سعید جلیلی است. کسی که این روزها کمتر سخنانش را پخش میکنند، آن را سانسور میکنند و از کنارش سوت زنان عبور میکنند. سعید جلیلی خیلی زودتر از خیلی ها گفتمان وفاق را مطرح کرد.
او بعد از اینکه پزشکیان کابینه خود را پیشنهاد داد در پیامی چنین گفت:
"همه مردم باید به دولت کمک کنند تا در چهار سال آینده پیشرفت کشور رقم بخورد"
او همان ابتدا پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات در جمع اعضای ستادهای استانی خود گفت سبک ما اساسا با روش سیاست بازان متفاوت است. ما در ایام رقابت از هر وسیله ای برای حمله به رقیب استفاده نکردیم، امروز هم در ایام فعالیت دولت برادر گرامی پزشکیان "همه ظرفیتهایمان را برای به نتیجه رسیدن آن برنامهها به میدان بیاوریم" چون سیاست ما عین دیانت ما است. اگر چنین نکنیم نزد خدای متعال معاقب هستیم.
این سخنان جلیلی بارها و بارها بعد از دیدار او با رهبری تکرار شد و کاملا روشن است که او از بن دندان به این رویکرد معتقد است.
برای آنکه مسوولین "اقدامات درست" و در جهت راهنمایی های رهبری را پیش ببرند. باید مطالبه کرد و نقد کرد و ایده پردازی نمود. اما قبل از آن، نیاز به اعتماد به مسوولین و امید به آینده داریم.
@ali_mahdiyan
✏️ #گزیده_بیانات | «وحدت اسلامی» ؛ مسألهای راهبردی
👈 مروری بر بیانات رهبر انقلاب دربارهی وحدت اسلامی در آستانه ایام هفته وحدت
🔹 اتحاد بین مسلمین از جمله اصلیترین و بنیادیترین موضوعات در اندیشهی سیاسی و فرهنگی رهبر انقلاب اسلامی است. به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت، رسانه KHAMENEI.IR گزیدهای از بیانات حضرت آیتاللهخامنهای درباره ابعاد مختلف مسأله وحدت اسلامی را مرور میکند.
🔸 معنا، اهمیت و ضرورت وحدت اسلامی
🔹 وحدت به معنای تمسک «جمعی» به حبلالله است
قرآن میفرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرّقوا». اعتصام به حبلالله برای هر مسلمان یک وظیفه است؛ اما قرآن اکتفا نمیکند به اینکه ما را به اعتصام به حبلالله امر کند، بلکه به ما میگوید که اعتصام به حبلالله را در هیئت اجتماع انجام بدهید؛ «جمیعاً»؛ همه با هم اعتصام کنید... علاوه بر اینکه مسلمان باید معتصم به حبلالله باشد، باید این اعتصام را به همراه دیگرِ مسلمانها و همدست با آنها انجام دهد. ۱۳۸۵/۵/۳۰
🔸 اتحاد مسلمین به معنای یکی شدن مذاهب اسلامی نیست
مراد ما از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقاید اسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی میدان علمی است؛ میدان بحث فقهی است؛ میدان بحث کلامی است و اختلاف عقاید فقهی و کلامی میتواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد. مراد ما از وحدت دنیای اسلام، عدم تنازع است: «ولاتنازعوا فتفشلوا». ۱۳۸۵/۵/۳۰
🔹 وحدت یعنی ایستادگی متحدانه در برابر دشمن مشترک
امروز منطقه جغرافیایی مسلمانان، مهمترین مناطق عالم است. کشورهای آنها از لحاظ طبیعی، جزو ثروتمندترین کشورهای عالم است... وقت آن رسیده است که دنیای اسلام، اتّحاد خود را حفظ کند و در مقابل دشمن مشترکی که همه گروههای اسلامی، آسیب آن دشمن را دیدهاند - یعنی استکبار و صهیونیسم - به طور متّحد بایستد، شعارهای واحدی بدهد، تبلیغ واحدی بکند و راه واحدی را بپیماید. ۱۳۷۶/۵/۱
🔸 وحدت مسلمین؛ مسألهای راهبردی
هدف این است که با شعار وحدت مسلمین، که شعار درست و ضرورییی هم است و من از قدیم این اعتقاد و تفکر را داشتم و دارم و آن را یک مسألهی استراتژیک میدانم، یک مسألهی تاکتیکی و مصلحتی هم نیست... مسلمانان، بتدریج این اختلافات مذهبی و طایفهیی را کم کنند و از بین ببرند؛ چون در خدمت دشمنان است. ما با این انگیزهی صحیح، مسألهی وحدت مسلمین را در جمهوری اسلامی، یک مسألهی اساسی قرار دادهایم. ۱۳۶۹/۱/۲۶
🔹 خطرات و موانع پیشروی وحدت اسلامی
🔸 کجفهمی و بیاطلاعی؛ مانع اتحاد
چیزهایی مانع از اتحاد میشود. عمدهی آنها بعضاً کجفهمیها و بیاطلاعیهاست؛ از حال هم خبر نداریم؛ دربارهی هم توهمات میکنیم؛ دربارهی عقاید هم، دربارهی تفکرات یکدیگر دچار اشتباه میشویم؛ شیعه دربارهی سنی، سنی دربارهی شیعه؛ فلان ملت مسلمان دربارهی آن ملت دیگر، دربارهی همسایهاش؛ سوء تفاهمها، که دشمنان هم بشدت بر این سوءتفاهمها دامن میزنند. ۱۳۸۶/۱/۱۷
🔹 عوامانه شدن اختلافات مذهبی؛ عامل درگیری بین مسلمانان
اختلاف بین طرفداران دو عقیده بر اثر تعصبات، یک امری است که هست و طبیعی است... این اختلافات وقتی به سطوح پایین - مردم عامی - میرسد، به جاهای تند و خطرناکی هم میرسد؛ دست به گریبان میشوند. علما مینشینند با هم حرف میزنند و بحث میکنند؛ لیکن وقتی نوبت به کسانی رسید که سلاح علمی ندارند، از سلاح احساسات و مشت و سلاح مادی استفاده میکنند که این خطرناک است. ۱۳۸۵/۱۰/۲۵
🔰 ادامه👇
✏️ ادامه #گزیده_بیانات
🔸 پیشنهادات و راهکارهایی برای تحقق وحدت اسلامی
🔹 برجستگان مبارزهی با استعمار بر وحدت تکیه کردهاند
شما میبینید برجستگان مبارزهی با استعمار و استکبار، روی مسئلهی «وحدت امت اسلامی» تکیهی مضاعف کردهاند. شما ببینید سیدجمالالدین اسدآبادی (رضواناللهتعالیعلیه) معروف به افغانی و شاگرد او شیخ محمد عبده و دیگران و دیگران، و از علمای شیعه مرحوم شرفالدین عاملی و بزرگان دیگری، چه تلاشی کردند برای اینکه در مقابلهی با استعمار نگذارند این وسیلهی راحتِ در دست استعمار، به یک حربهی علیه دنیای اسلام تبدیل شود. امام بزرگوار ما از اول بر قضیهی وحدت اسلامی اصرار میکرد. ۱۳۸۵/۱۰/۲۵
🔸 وجود نبیّ مکرّم اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم؛ بزرگترین مایه وحدت اسلامی
وجود نبیّ مکرّم اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم، بزرگترین مایهی وحدت در همهی ادوار اسلامی بوده است و امروز هم میتواند باشد؛ چون اعتقاد آحاد مسلمانان به آن وجود اقدسِ بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است و لذا آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف و عقاید همهی مسلمانهاست و همین محوریت، یکی از موجبات انس دلهای مسلمین و نزدیکی فِرَق اسلامی با یکدیگر به حساب میآید. ۱۳۶۸/۷/۲۴
🔹 مساله غدیر؛ یکی از محورهای وحدت اسلامی
مسأله غدیر هم میتواند مایه وحدت باشد... مسأله غدیر، غیر از جنبهای که شیعه آن را به عنوان اعتقاد قبول کرده است، اصل مسأله ولایت هم مطرح شده است. این دیگر شیعه و سنّی ندارد. اگر امروز مسلمانان جهان و ملتهای کشورهای اسلامی، شعار ولایت اسلامی سر دهند، بسیاری از راههای نرفته و گرههای ناگشوده امت اسلامی باز خواهد شد و مشکلات کشورهای اسلامی به حل نزدیک خواهد گشت. ۱۳۷۹/۱/۶
🔸 ارشاد گروههای تکفیری و آگاهسازی مردم؛ وظیفه علما
آن کسانی که بدون فهم، فهم حقیقت، بدون تقوا، جمعیت عظیمی از مسلمانان را از دین خارج میدانند، خارج میکنند، تکفیر میکنند این گروههای تکفیریِ نادان اینها را بایستی ما تا آنجایی که میتوانیم، ارشاد کنیم؛ مردم را از اینها بترسانیم که مردمِ ما «و لتصغی الیه افئدة الذین لایؤمنون بالأخرة و لیرضوه و لیقترفوا ما هم مقترفون» بعضیها به خاطر ضعف ایمان، به خاطر ضعف معرفت، مجذوب این حرفهای دشمنان میشوند. ما باید مراقبت کنیم. وظیفهی علما، وظیفهی سنگینی است. ۱۳۶۸/۷/۲۴
🔹 منشور وحدت اسلامی را تهیه کنید
علما و روشنفکران اسلام بنشینند و منشور وحدت اسلامی را تنظیم کنند؛ منشوری تهیه کنند تا فلان آدم کجفهمِ متعصبِ وابستهی به این، یا فلان، یا آن فرقهی اسلامی، نتواند آزادانه جماعت کثیری از مسلمانان را متهم به خروج از اسلام کند؛ تکفیر کند. تهیهی منشور جزو کارهایی است که تاریخ، امروز از روشنفکران اسلامی و علمای اسلامی مطالبه میکند. اگر شما این کار را نکنید، نسلهای بعد از شما مؤاخذه خواهند کرد. ۱۳۸۶/۱/۱۷
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📝 #گزارش_هفته | فضای مجازی؛ پنجمین قلمرو حکمرانی
👈 رهبر انقلاب از دولت چهاردهم در زمینهی حکمرانی مجازی چه مطالبهای دارند؟
🔹 رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در اوّلین دیدار هیئت وزیران دولت چهاردهم، سیزده نکته را خطاب به آنان مطرح و مطالبه کردند. موضوع «حاکمیّت و حکمرانی در فضای مجازی» از چنان اهمّیّتی برخوردار است که جزو یکی از این نکات بود:
«نکتهی بعدی که من یادداشت کردهام ــ که نکتهی هشتم میشود ــ دربارهی فضای مجازی است. فضای مجازی یک دنیای جدیدی است دیگر؛ شماها بیشتر از بنده هم حتماً مطّلعید؛ یعنی فضای مجازی دیگر امروز مجازی نیست، امروز یک واقعیّتی است در زندگی مردم که روزبهروز هم دارد پیش میرود. آنچه مهم است این است که در فضای مجازی، حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد؛ اینکه بنده گاهی گفتهام فضای مجازی رها و ول است، به خاطر این است. حکمرانی بر اساس قانون؛ اگر قانونی ندارید، قانون را به وجود بیاورید و بر اساس آن قانون، زمام کار را به دست بگیرید. همهی دنیا این کار را میکنند؛ میبینید دیگر، این جوان بیچاره را فرانسویها [بازداشت کردند]!۱ (۱. اشاره به بازداشت پاول دورف (مدیرعامل رسانهی اجتماعی تلگرام) توسّط پلیس فرانسه، به اتّهام عدم همکاری با مقامات قضائی و عدم اقدام در برابر استفادهی مجرمانهی برخی از کاربران تلگرام.) یعنی اینقدر و تا این حد سختگیری انجام میگیرد که طرف را میگیرند زندان میکنند، تهدید میکنند که بیست سال محکومیّت به تو خواهیم داد؛ این برای خاطر آن است که حکمرانی آنها را نقض کرده. نقض حکمرانی قابل قبول نیست؛ یک کشور در اختیار شما است که در قبالش وظیفه دارید، در قبالش مأموریّت دارید؛ نمیشود حکمرانی شما را نقض کرد، نباید نقض کنند. مسئلهی [حکمرانی] این است. من به این مناسبت فضای مجازی، حرف خودم را و آن مبنای خودم را گفتم، قبلاً هم گفتهام، بعضیها جور دیگری تبیین میکنند یا میفهمند یا نمیخواهند بفهمند، امّا حرف من این است: فضای مجازی در کشور باید قانونمند بشود؛ آنوقت یک فرصت خواهد شد. اگر ما توانستیم در فضای مجازی حکمرانی قانونمند داشته باشیم، فضای مجازی برای کشور یک فرصت میشود، وَالّا ممکن است تهدید بشود.»۱۴۰۳/۶/۶
🔸 این فضا مجازی نیست!
به دنبال گسترش فضای مجازی در جهان و تأثیرات متنوّع و دامنهدار آن بر زندگی شخصی و اجتماعی افراد، بحثهای زیاد و داغی دربارهی نحوهی تعامل با این فضا در گوشهوکنار جهان شکل گرفت. عدّهای معتقد و مدّعی بودند از آنجا که این فضا فیزیکی نبوده و محدود به مرزها نیست، قواعد و چارچوبهای مرسوم دربارهی آن صدق نمیکند. برخی نیز مدّعی بودند که فضای مجازی، همانگونه که از نامش پیدا است، فضایی مجازی و غیر واقعی است و همین که واقعیّت ندارد، تکلیف آن نیز روشن است.
🔹 امّا آیا بهراستی این فضا مجازی است؟ سنجش این ادّعا کار چندان سختی نیست و نیاز به تخصّص آنچنانی ندارد. امروزه بسیاری از روابط، تبادلات، مشاغل و امثالهم، متّکی به فضای مجازی هستند و کمترکسی است که در زندگی روزمرّهی خود با این فضا سروکار نداشته باشد؛ از تاکسیهای اینترنتی گرفته تا امور بانکی و مالی و آموزشهای رسمی و غیر رسمی، کسبوکارهای آنلاین و پیگیری امور اداری و غیره، همه در این بستر فعّالیّت میکنند. در چنین وضعیّتی که هر روز نیز وابستگی جوامع به فضای مجازی بیشتر و عمیقتر میشود، آیا بهراستی میتوان ادّعا کرد که این فضا مجازی و غیر واقعی است؟
🔸 مصداق بارز حقوق عمومی
حال که پذیرفتیم این فضای بهاصطلاح مجازی کاملاً با واقعیّت پیوند خورده و چیزی جدا از آن نیست، به طور منطقی و طبیعی، عقل سلیم حکم میکند که باید این فضا را قانونمند کرد. فضایی اینچنین وسیع و گسترده که تقریباً در تمام شئون زندگی بشر امروزی دخالت دارد و اثر میگذارد، مگر میتواند بدون قانون و حسابوکتاب باشد؟
🔰 ادامه #گزارش_هفته 👇
✏️ ادامه #گزارش_هفته
🔸 قانونمندسازی این فضا، از جهات مختلف، مهم و ضروری است. منفعت و صلاح مردم یکی از جنبههای اصلی این ضرورت است: «یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیّت روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعهای، یک دروغی، یک حرف هراسافکنندهای در ذهنها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامهها بودند که این کارها را میکردند، حالا فضای مجازی هم اضافه شده. هر چند وقت یا چند روز یک بار، گاهی چند ساعت یک بار یک شایعهای، یک دروغی، یک حرفی را یک آدم مشخّصی یا نامشخّصی در فضای مجازی منتشر میکند، مردم را نگران میکند، ذهن مردم را خراب میکند. یک دروغی را مطرح میکند، شایع میکند، خب، این امنیّت روانی مردم از بین میرود. یکی از وظایف قوّهی قضائیّه برخورد با این مسئله است. البتّه اینجا هم من شنیدم بعضی گفتند که قانون نداریم؛ اوّلاً میشود از همین قوانین موجود استفاده کرد و حکم این را فهمید؛ اگر قانون هم ندارید، سریع قانون تهیّه کنید؛ اینها چیزهای مهمّی است.» ۱۴۰۱/۴/۷
🔹 حکمرانی در فضای مجازی؛ از سوپای آمریکایی تا سپر طلایی چین
نکتهی دیگری که در بیانات رهبر انقلاب در این حوزه به چشم میآید، بحث حکمرانی در فضای مجازی است. در دورهی کشاورزی و تا قبل از پیشرفتهای صنعتی، اعمال حاکمیّت به فضای زمین محدود بود، چرا که انسان تسلّطی بر دریا و هوا نداشت؛ امّا با پیشرفت علم، دایرهی حاکمیّت نیز گستردهتر شد.
🔸 با پیشرفتهای علمی انسان، دو حوزهی دیگر نیز به قلمرو حاکمیّت ملّی افزوده شد و کشورها سعی کردند بر مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود مسلّط شوند. با دستیابی بشر به فضا، بهتدریج، رقابتهای فضایی نیز شکل جدّی و جدیدی به خود گرفت و حاکمیّت، علاوه بر سه قلمرو قبلی، قلمرو جدیدی نیز یافت: قلمرو فضایی.
🔹 از نیمهی قرن بیستم، وزارت دفاع آمریکا سرمایهگذاری و تحقیق برای ایجاد یک شبکهی گستردهی ارتباطی و تبادل اطّلاعات مبتنی بر علوم کامپیوتری را آغاز کرد. این تلاشها پس از حدود سه دهه تکامل یافت و تبدیل به شبکهی جهانی اینترنت شد که از آن پس، سرعت نوآوری و تغییر و تحوّلات در آن روزبهروز بیشتر و بیشتر میشود. به این ترتیب، قلمرو پنجم نیز به موضوع حاکمیّت اضافه شد: حاکمیّت بر فضای مجازی.
🔸 در دنیای امروز، با قطعیّت میتوان گفت همهی کشورها حاکمیّت ملّی را به فضای مجازی گسترش دادهاند، هرچند درک متفاوتی پیرامون ایدهها و شیوههای اِعمال این حاکمیّت وجود دارد.
🔹 «حاکمیّت داده» یکی از زیرشاخههای حاکمیّت بر فضای مجازی است. در این حوزه، دادهها در فضای مجازی ارزشی راهبردی دارند که روزبهروز بر توجّه و اهمّیّت آنها افزوده میشود؛ هرچه دادهها بزرگتر، ارزش و اهمّیّت آنها بیشتر. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۰، کمیسیون اروپا یک استراتژی اروپایی برای دادهها و قانون حاکمیّت داده وضع و منتشر کرد.
🔸 کشورهای مختلف، با توجّه به اهداف و سیاستها و توانمندیهای خود، اشکال مختلفی از حکمرانی در فضای مجازی را دنبال و اجرا میکنند. قانون توقّف سرقت آنلاین (سوپا) و قانون حفاظت از آیپی (پیپا) در آمریکا، پروژهی سپر طلایی در چین و قانون حاکمیّت بر شبکه (روسکامندزور) در روسیه، برخی از نمونهتلاشهای معروف و پُربحث برای حکمرانی بر فضای مجازی هستند. پروژهی ۲۸۵ میلیون یورویی فرانسه مشهور به «آندرومده» که در سال ۲۰۰۹ آغاز شد، یکی دیگر از این تلاشها است. در آلمان، وزارت کشور پروژهای در همین زمینه تحت عنوان «اوپن دسک» را پیش میبرد.
🔰 ادامه #گزارش_هفته 👇
✏️ ادامه #گزارش_هفته
🔸 چه کسانی نمیخواهند بفهمند؟
همانطور که رهبر انقلاب نیز اشاره کردند، برخی نمیخواهند بفهمند که فضای مجازی نیازمند قانون و نظارت است. امّا این عدّه چه کسانی هستند؟ به طور کلّی، در این قضیّه، از دو گروه میتوان نام برد؛ اوّلین گروه در این طیف، دشمنان جمهوری اسلامی ایران هستند. فضای مجازی، بدون قانون و نظارت، بهترین و سادهترین و ارزانترین شیوهی نفوذ برای دشمن است. اینجا است که دشمن، به طور مستقیم و غیر مستقیم، دربارهی این ضرورت بدیهی شروع به شانتاژ کرده و اذهان را مسموم میکند. اینها، از قضا، بهتر و بیشتر از همه بر لزوم قانونمندی فضای مجازی واقف هستند. امّا گروه دوّم کسانی هستند که مانور دادن روی فضای مجازی آزاد و در واقع، بیقانون و بدون حسابوکتاب را ابزاری برای اهداف سیاسی خود در داخل کشور میبینند و توجّه ندارند که برای منافع سطحی و زودگذر، عملاً در این میدان به پیادهنظام دشمن تبدیل شدهاند.
🔹 نگاه فرصتمحور
سخن پایانی آنکه نگاه رهبر انقلاب به حوزهی فضای مجازی و فنّاوریهای پیشرفته و در لبهی علم و تکنولوژی دنیا، نگاهی فرصتمحور در کنار توجه به مخاطرات و ملاحظات این عرصه است؛ نگاهی عمیق و روبهجلو که صرفاً فنّاورانه با موضوعات برخورد ندارد و ابعاد عمیقتر و پیچیدهتری از آنها را نیز در مدّ نظر قرار داده و دیگران را نیز نسبت به آن هوشیار میکنند. توجّه نکردن به این مطالبات فقط باعث از دست رفتن فرصتها و عقبماندگی نمیشود، بلکه میتواند خطرات و چالشهایی جدّی نیز به دنبال داشته باشد که با توجّه به سرعت تحوّلات و پیشرفتهای علمی، میتواند جبرانناپذیر نیز باشد.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
❌ یک نکته درباره روسیه
اخیرا پوتین در سفر به کشور آذربايجان در مورد مناقشات مرزی این کشور با ارمنستان بخصوص کریدور زنگزور مواضعی گرفت که خلاف منافع ملی کشور ما بود و همین باعث شده که در داخل کشور جماعت غربگرا شروع به موضع گیری علیه رابطه با روسیه کنند .
بگذریم ازینکه برای جریان غربگرا و لیبرال اساسا وطن و منافع ملی اهمیتی ندارد که رگ غیرتشان بخاطر آن باد کند و بیشتر در پازل آمریکا پرستی علیه روسیه موضعگیری کردند اما اصل داستان چیست؟
در دولت جدید به محض استقرار تیم جدید آقای عراقچی در وزارت خارجه در اکانت توییتر وزارت خارجه از طرف ایران به اوکراین روز ملی این کشور را تبریک گفتند . خب این اقدام بی خردانه که بوی تعمد از آن می آمد باعث شد روسیه جواب این دهن کجی وزارت خارجه دولت پزشکیان را در کریدور زنگزور بدهد.
چیزی که عوض دارد گله ندارد. نمیشود دولت ما علیه منافع روسیه موضع گیری کند اما روسیه جواب ندهد. مراقب فتنه انگیزی جریان اصلاحات در روابطمان با همسایگان باشیم....
@mersad598
🌷شهدای امنیت اغتشاشات ۱۴۰۱
یادشان گرامی 🌹🌹🌹
¹ 🔺شهید آرمان علیوردی-
² 🔺شهید روحالله عجمیان-
³ 🔺شهید پوریا خوشنام-
⁴ 🔺شهید سلمان امیراحمدی -
⁵ 🔺شهید دانیال رضازاده -
⁶ 🔺شهید حسین زینالزاده -
⁷ 🔺شهید رسول دوستمحمدی -
⁸ 🔺شهید فرید کرمپور -
⁹ 🔺شهید حسین تقیپور -
¹⁰🔺شهید حمید پورنوروز -
¹¹🔺شهید پوریا احمدی -
¹²🔺شهید اسماعیل چراغی -
¹³🔺شهید تورج اردلان -
¹⁴🔺شهید حسن براتی -
¹⁵🔺شهید غلامرضا بامدی -
¹⁶🔺شهید نورالدین جنگجو -
¹⁷🔺شهید هادی عرفانینیا -
¹⁸🔺شهید حسین یوسفی -
¹⁹🔺شهید محمد ولیکیاسی -
²⁰🔺شهید حسنعلی پورعیسی -
²¹🔺شهید علیرضا سرایداران -
²²🔺شهید آرشام سرایداران -
²³🔺شهید علی اصغر لریگویینی -
²⁴🔺شهید مجتبی ندیمی -
²⁵🔺شهید احسان مرادی -
²⁶🔺شهید امید خوب -
²⁷🔺شهید هوشنگ خوب -
²⁸🔺شهید فریدالدین معصومی -
²⁹🔺شهید محمد رضا کشاورز -
³⁰🔺شهید بهادر آزادی -
³¹🔺شهید محمد زارع مویدی -
³²🔺شهید رضا زارع مویدی -
³³🔺شهید مجید یوسفی -
³⁴🔺شهید عباس خالقی -
³⁵🔺شهید مهدی لطفی -
³⁶🔺شهید امیر کمندی -
³⁷🔺شهید محسن حمیدی -
³⁸🔺شهید مهدی زاهد لویی -
³⁹🔺شهید حسین کریمی -
⁴⁰🔺شهید مهدی اثنی عشری -
⁴¹🔺شهید رحیم سحابی -
⁴²🔺شهید رضا آذرتبار -
⁴³🔺شهید علی نظری -
⁴⁴🔺شهید مسلم جاویدی مهر -
⁴⁵🔺شهید علی اصغر قورت بیگلو -
⁴⁶🔺شهید یزدان قجری -
⁴⁷🔺شهید رضا الماسی -
⁴⁸🔺شهید حمزه علی نژاد -
⁴⁹🔺شهید مجتبی امیری -
⁵⁰🔺شهید محسن رضایی -
⁵¹🔺شهید علی نظری -
⁵²🔺شهید محمد حسین سروری راد -
⁵³🔺شهید عباس فاطمیه -
⁵⁴🔺شهید امیررضا اولادی -
⁵⁵🔺شهید حسین اوجاقی -
⁵⁶🔺شهید داوود
@mersad598
🔴 اینقدر ضعیف النفس نباشید
«اینقدر ضعیف النفس نباشید! ما قانون غنی داریم؛ ما قانون الهی داریم. آنهایی که فرم غربی را بر فرم الهی ترجیح میدهند، اینها از اسلام اطلاع ندارند. آنهایی که میگویند نمیشود اسلام را در این زمان پیاده کرد، برای این [است] که اسلام را نشناختهاند؛ نمیفهمند چه میگویند.»(صحیفه امام خمینی ره، ج۶، ص۲۷۴)
✍️ آقایانی که از اجرای #احکام_اسلام در جامعه میترسید، بدانید که به نظر حضرت امام شما اسلام را نشناختند! #اسلام دین کامل الهی ست، نقصی ندارد، اگر میگوید فلان کار لازم است بشود، بدانید بیچون و چرا درست است. علتش آن است که پروردگار عالَم ما را بهتر از خودمان میشناسد؛ بشر تا کی باید آزمون و خطا کند تا راه حق را پیدا کند؟! چرا دستورات الهی را کنار بگذاریم و منتظر باشیم افرادی مثل خودمان برای ما نسخه اداره جامعه تجویز کنند؟!
@mersad598