📝 ادامه #یادداشت_هفته
🔸ابعاد تأثیر توحید در زندگی و جامعه
🔹همانطور که گذشت، توحید در تمام ابعاد زندگی انسان تأثیر دارد. در حقیقت «تعهدی که توحید به یک جامعۀ موحد میدهد، شامل مهمترین، کلیترین، بزرگترین، اوّلیترین و اساسیترین مسائل یک جامعه است... مثل حکومت، مثل اقتصاد، مثل روابط بین الملل، مثل روابط افراد با یکدیگر.» طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه۱۰ در ادامه به برخی از ابعاد «تأثیر توحید در زندگی و جامعه» اشاره می کنیم.
🔹الف) نیازمندی به ولی جامعه: «این بینش دربارهى انسان میگوید که او براى سرمنزل و هدفى خلق شده و خود نمیتواند با عقل به آن برسد و محتاج نبوّت و راهنمایى انبیا است.» تفسیر سوره برائت، ص۶۵۹
🔹ب) انسجام اجتماعی: «توحید... جامعه را به صورت یک جامعهى هماهنگ و مرتبط به یکدیگر و متصل و برخوردار از وحدت وحدت جهت و وحدت حرکت و وحدت هدف مىسازد.» ۱۳۶۸/۹/۲۹
🔹ج )نترسیدن از غیرخدا: «توحید با ترسیدن نمیسازد، و موحّد از قدرتهاى غیرِ خدایى نمی هراسد... ترسى که از غیر خدا در وجودِ اهل ایمان هست از ضعفِ توحید ناشى میشود.» تفسیر سوره برائت، ص۷۰
🔹د) نفی بندگی دیگران: «معنا و روح توحید عبارت است از اینکه انسان از غیر خدا عبودیّت نکند و در مقابل غیر خدا، جبههی بندگی به زمین نساید.» ۱۳۷۳/۱۰/۱۰ «بندگی خدا یعنی آزادی از عبودیّت و بندگی هرچه غیر خدا و هرکس غیر خدا است.» طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه۹
🔹هـ ) نفی طبقات اجتماعی: «جامعهی توحیدی... یک جامعهی بیطبقه است؛ یک جامعهای است که گروههای انسانها در آن جامعه برحسب حقوق و مزایا جدا نشده اند. همهی انسانها زیر یک سقف حقوق زندگی میکنند؛ همه در یک مسیر و با یک نوع امکانات و با یک نوع حقوق زندگی میکنند و حرکت میکنند.» طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه۱۲
🔸پیوند «توحید، معنویت و عدالت»
🔹در منظومه فکری اسلام، جامعه الهی، جامعه ای است که «استقرار عدالت در آن باشد، توحید باشد، معنویت باشد. اینها اهداف هستند.» ۱۳۹۰/۴/۱۳ البته این اهداف، برای رسیدن به هدف بالاتر «انسان سازی» و این نیز برای رسیدن به هدف نهایی «قرب الهی» است. «هدف نهائى، تعالى و تکامل و قرب الهى است. هدف پائینتر از آن، انسانسازى است.» ۱۳۹۰/۴/۱۳
🔹راز شکست انقلاب هایی مانند انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب شوروی و نرسیدن به اهداف انقلاب، نادیده گرفتن «توحید، عدالت و معنویت» بوده است. لذا «در همهى کشورهایى که حرکت کمونیستى در آنجا به شکلى از اشکال - انقلاب یا کودتا - تحقق پیدا کرده بود، “عدالت” محور شعارهاى آنها بود؛ اما واقعیت زندگى آنها مطلقاً نشاندهندهى عدالت نبود؛ درست ضد عدالت بود.» ۱۳۸۴/۶/۸ به عنوان نمونه در انقلاب شوروی «عدهیى به اسم کارگر سر کار آمدند، که همان طبقهى اشرافىِ رژیمهاى طاغوتى بودند و هیچ تفاوتى با آنها نداشتند... از همهى امکانات برخوردار بود؛ مردم هم در فقر و تهىدستى و بدبختى زندگى مىکردند.» ۱۳۸۴/۶/۸
در مقابل راز رسیدن انقلاب اسلامی به اهداف خود، اجرای عدالت است؛ هرچند «ما نتوانستیم عدالت اجتماعى را بهطور کامل در این کشور بهوجود بیاوریم امّا خیلى از راه را جلو آمدیم.» ۱۳۹۳/۱۰/۱۷ انقلاب اسلامی، وقتی از عدالت سخن می گوید، «یعنى باید شما براى خدا و اجر الهى دنبال عدالت باشید.» ۱۳۸۴/۶/۸ ضرورت این سخن آنگاه دوچندان می شود که اساسا خود «این انقلاب، ترکیبى از عدالتخواهى و آزادىخواهى و مردمسالارى و معنویت و اخلاق است.» ۱۳۸۱/۳/۱۴
🔸نقش عدالت در تحقق توحید
🔹«آنچه مسلّم است، همهى پیغمبران و اولیا براى این آمدند که پرچمِ توحید را در عالم به اهتزاز درآورند و روح توحید را در زندگى انسانها زنده کنند. بدون عدالت، بدون استقرار عدل و انصاف، توحید معنایى ندارد. یکى از نشانهها یا ارکان توحید، نبودن ظلم و نبودن بىعدالتى است. لذا شما مىبینید که پیام استقرار عدالت، پیام پیغمبران است.» ۱۳۷۸/۹/۳
🔹با این بیان، روشن می شود که «در جامعه ای که اشراف و غیر اشراف دارد، در جامعه ای که برخورداری های مردم به شدت با یکدیگر متفاوت است و آن برخوردار، حقّ خود می داند. در جامعه ای که بندگان خدا همه در یک تراز نیستند و بعضی باز بندۀ بعضی دیگر هستند؛ در این جامعه توحید نیست.» طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه۹
👈 سخن پایانی اینکه برای رسیدن به هدف نهایی انقلاب اسلامی، «کشور باید پیشرفت کند؛ پیشرفتِ در همهی بخشها... اما همهی این پیشرفتها باید در سایهی عدالت و در کنار تأمین عدالت باشد.» ۱۳۸۷/۱/۱
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
🔴پلیس هلند اعلام کرد: مقصر اصلی حوادث روز گذشته در هلند صهیونیستها بودهاند، آنان پرچم فلسطین را پاره کرده، باعث آتش زدن ماشین شده و هواداران تیم مقابل و شهروندان را تحریک کردهاند.
#زامبیسم #هلند
@AkhbareSarzamin
🔴🔴 وزارت بهداشت لبنان: 19 شهید و 91 مجروح در 24 ساعت گذشته و آمار تجاوزات اسرائیل از آغاز تجاوزات اسرائیل 3136 شهید و 13979 مجروح است.
#لبنان
@AkhbareSarzamin
🔴 لیست داماد های خوشبخت مملکترو تماشا میکنید .
▪️توپدرت روانتخاب نکردی ولی پدر زنتو خودت میتونی انتخاب کنی
⚫️ @jedal_siasi | جدال سیاسی
🔰 #مرجفون؛ لرزهاندازان بر امنیّت روانی جامعه - ۱
📝 نگاهی به آیهی ۶۰ سورهی مبارکهی احزاب با موضوع «امنیّت روانی» بر اساس بیانات حضرت آیتاللّه خامنهای
🔸 امنیّت مهمترین نیاز یک جامعه است. از میان انواع آن، امنیّت روانی نقش بسزایی در پیشرفت جامعه دارد. «امنیّت روانی جامعه یعنی دچار اضطراب نکردن مردم، دچار ترس و تردید نکردن مردم.» (۱۴۰۳/۸/۶) یکی از مهمترین آیات قرآن کریم که بهصراحت دربارهی این موضوع سخن میگوید، آیهی ۶۰ سورهی مبارکهی احزاب است. خداوند در این آیه به سه جریان «منافقان»، «بیماردلان» و «شایعهافکنان» اشاره کرده و میفرماید: «لَئِن لَم یَنتَهِ المُنافِقونَ وَ الَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَضٌ وَ المُرجِفونَ فِی المَدینَةِ لَنُغرِیَنَّکَ بِهِم ثُمَّ لا یُجاوِرونَکَ فیها اِلّا قَلیلًا»؛ اگر منافقان و بیماردلان و آنها که اخبار دروغ و شایعات بیاساس در مدینه پخش میکنند دست از کار خود برندارند، تو را بر ضدّ آنان میشورانیم، سپس جز مدّت کوتاهی نمیتوانند در کنار تو در این شهر بمانند.از میان این سه گروه، جریان «مرجفون» ناشناختهتر بوده و کمتر مورد بحث قرار گرفته است. از آنجا که شناخت این جریان ارتباط مستقیمی با امنیّت روانی جامعه دارد، در این یادداشت، ابعاد مهمّ این آیه را با توجّه به همین موضوع بررسی میکنیم.
* ماهیت جریان «مرجفون»
الف) تشکیلات ترسوهای بیکاره
🔸 «مرجفون» از نظر شخصیّتی افرادی هستند که «در هنگام سختیها، وقتی با دشمن مواجه میشوند، بیکارهاند، ترسو، کنارهگز که وق و عافیتطلبند؛ وقتی که یک ملّت در شداید و سختیها قرار میگیرد، از اینها هیچ اثری نیست! ... امّا وقتی که میدان، میدانی است که خطری ــ علیالظّاهر ــ آن را تهدید نمیکند، میبینید که زبانشان بر روی مؤمنان دراز است.» ۱۳۷۷/۳/۲۱ این جریان «وقتی دشمن را میبینند، تنشان مثل بید میلرزد؛ بنا میکنند به مؤمنینِ باللّه و زحمتکشانِ در راه خدا عتاب و خطاب و اذیّت کردن و فشار آوردن: «آقا چرا اینجوری میکنید؟ چرا کوتاه نمیآیید؟ چرا سیاستتان را اینجوری نمیکنید؟» همان کاری که دشمن میخواهد، انجام میدهند.» ۱۳۹۱/۷/۱۹
ب) تحلیلگران ضدّ امنیّت روانی
🔹 کارویژهی این جریان ضربه به امنیّت روانی جامعه است؛ آنها «در دل مردم اضطراب ایجاد میکنند، ترس ایجاد میکنند.» ۱۴۰۳/۸/۶ ««مرجف» یعنی آن کسی که با سخن خود، با شایعهپراکنی خود، با موضعگیری خود، با اظهارنظر خود، جوّ عمومی جامعه را به تشنّج میکشاند.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ اینگونه افراد «کسانی هستند که میخواهند محیط را متشنّج و فضا را مغشوش کنند، میخواهند این کارها نشود، میخواهند کشور ساخته نشود، میخواهند برنامهریزان و مدیران کشور موفّق نشوند.» ۱۳۸۲/۳/۲۲ این جریان «همان کسانی هستند که امنیّت روانی جامعه را به هم میزنند، شایعهسازی میکنند؛ بعضیها از روی غرض، از مسائل گوناگون تحلیلهای غلط ارائه میدهند.» ۱۴۰۳/۸/۶ آنها دائماً با تحلیلهای خود «مردم را میترسانند: آقا بترسید؛ مقابلهی با آمریکا مگر شوخی است؟ پدرتان را درمیآورند! آن جنگ نظامیشان، این تحریمشان، این فعّالیّتهای تبلیغی و سیاسیشان. ... "مرجفون" همینها هستند.» ۱۳۹۱/۷/۱۹
ج) ستونپنجم دشمن بیگانه
🔸 دشمنان بیگانه و «دشمنانِ ملّتها و کشورها که طمع میورزند به منافع کشورهایی که میتوانند طمع بورزند، فقط با سلاح گرم، با جنگ گرم و سخت وارد نمیشوند، با جنگ نرم وارد میشوند. یکی از بخشهای جنگ نرم، همین ناایمنسازی روانی جامعه است.» ۱۴۰۳/۸/۶ اساساً «تلاش جریانهاى سیاسىِ ضدّ جمهورى اسلامى و ضدّ این حرکت عظیم اسلامىِ ملّت ایران و ملّتهاى منطقه ... در جهت ایجاد تلاطم ــ هم تلاطمهاى اجتماعى و هم تلاطم روحى ــ است؛ یعنى دلها را مضطرب کردن، نگران و ترسان کردن، که امروز سیاست کلّى امپراتورى خبرى در دنیا این است.» ۱۳۸۲/۳/۷ جریان «مرجفون» به خاطر ویژگیهای شخصیّتی خاصّ خود، بهراحتی در دام این سیاست دشمن گرفتار شده و به این اهداف دشمن کمک میکنند؛ لذا «هر کس فضای تهمتزنی در داخل کشور و جنگ روانی علیه نظام را تقویت و تشدید کند، مزدور آمریکا است و برای آمریکا کار کرده است؛ چه از آمریکا پول بگیرد، چه نوکر بیمزدومواجب آمریکا باشد.» ۱۳۸۲/۳/۲۲ به عنوان نمونه، در دوران دفاع مقدّس و جنگ تحمیلی، گزارشهای متعدّدی وجود داشت که «عوامل مزدور دستنشاندهی خائن بیوطن، آن کسانی که حتّی یک لحظه دلشان با اسلام و جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و امام و عناصر فداکار و روحانیّت نرم نشده است، مشغول تضعیف روحیه و پراکندن خبرهای دروغ هستند.» ۱۳۵۹/۷/۱۸
🔰 #مرجفون؛ لرزهاندازان بر امنیّت روانی جامعه - ۲
#ادامه_یادداشت
🔹 بر همین اساس، قرآن کریم هشدار میدهد که «اگر ستونپنجم دشمن و مزدور و عامل جاسوس دشمن از خرابکاری و بدکاری و ضربه زدن خود در این موقع ویژه و حسّاسِ زمانی دست برندارد، باید بداند که فرمان و دستور نمیخواهد؛ مردم، با شدّت، چنین عوامل و عناصری را سرکوب خواهند کرد.» ۱۳۵۹/۷/۱۸
د) آشوبگرانِ شهر
🔹 جریان «مرجفون»، در کنار جریان «نفاق» و «بیماردلان»، به دنبال آشوب در جامعه هستند. قرآن کریم، در این آیه، به پیامبر میفرماید که «اگر منافقان و کسانی که در دل مرض دارند و کسانی که شهر را به آشوب میکشانند دست برندارند، ما تو را علیه آنان تحریک خواهیم کرد. خدای متعال منافقان و مریضدلان، این دو گروه خطرناک را میگذارد در کنار "مرجفون فی المدینة"؛ یعنی آشوب و بلوا ایجادکنندگان در جامعهی اسلامی.» ۱۳۵۹/۱۲/۲۲ حکم این جریان در زمان کنونی نیز مشخّص است: «در زمان ما، آنهایی که آشوب و بلوا ایجاد میکنند یا زمینهی آن را به وجود میآورند، محکوم حکم این آیه هستند.» ۱۳۵۹/۱۲/۲۲
* خطر کمک به جریان «مرجفون»
🔸 شایان ذکر است گاهی افراد عادی، ناخواسته به اهداف جریان «مرجفون» کمک میکنند. متأسّفانه برخی افراد جامعه، بدون تفکّر و توجّه، هر آنچه به ذهن میرسد در فضای مجازی منتشر میکنند، درحالیکه «همه چیز را ــ هر چه به ذهن انسان میرسد ــ در فضای مجازی نبایستی منتشر کرد؛ ملاحظه کنید اثرش چیست؛ ببینید روی مردم، روی فکر مردم، روی روحیهی مردم چه تأثیری میگذارد.» ۱۴۰۳/۸/۶ این افراد مطالب و تحلیلهای دیگران را بدون آگاهی از اثرات آن بازنشر میکنند و به امنیّت روانی جامعه ضربه میزنند.
🔹 از طرفی دیگر، تحلیلگران و تصمیمسازان و تصمیمگیران جامعه نیز باید «توجّه کنند که چطور ممکن است در فضای مجازی، یک تحلیل غلط، یک خبر غلط، یک برداشت غلط از یک مسئله مردم را دچار اضطراب کند، دچار تردید کند، دچار ترس کند. اینها چیزهایی است که امنیّت روانی جامعه را از بین میبرد.» ۱۴۰۳/۸/۶ در نتیجه، این آیه به یک اصل مهم در روش تحلیل سیاسی اشاره دارد و آن اینکه هر تحلیلی که نتیجهی آن، ترس، اضطراب و ناامیدی جامعه باشد، قطعاً تحلیل نادرستی است. «بعضیها با خبری که میدهند، با تحلیلی که میکنند، با تفسیری که از وقایع میکنند، در مردم تردید ایجاد میکنند، ترس ایجاد میکنند؛ این از نظر خدای متعال مردود است.» ۱۴۰۳/۸/۶
* دو مغالطهی جریان «مرجفون»
🔸 جریان «مرجفون» برای پیشبرد اهداف خود به دو مغالطهی مهم دست میزند: «آزادی بیان» و «عقلانیّت»؛ این در حالی است که «اساساً آزادی برای هدایت افکار است، برای رشد افکار است، برای پیشرفت جامعه است.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ «آزادی بیان» مرز دارد. «یکی از مرزها تشنّج عمومی در جامعه است. در قرآن، ... برای آزاد نبودن بیان در موارد تشنّج عمومی، [این آیه] دلیل واضحی است.» ۱۳۶۶/۲/۱۸
🔹 از طرفی دیگر، اساساً «عقلانیّت» با روحیّهی ترس و ناامیدی که شاخصهی جریان «مرجفون» است، سازگاری ندارد؛ لذا «ترسوها حق ندارند اسم عقلانیّت را بیاورند. ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن، اسمش عقلانیّت نیست، اسمش همان ترس و فرار و مانند اینها است؛ عقلانیّت یعنی محاسبهی درست.» ۱۳۹۹/۷/۲۱ این در حالی است که قرآن کریم به پیامبر میفرماید که «اگر دست برندارند این شایعهپراکنها، این تشنّجآفرینها، این کسانی که جامعه را از سلامت و از سکون و آرامشِ خودش میخواهند خارج کنند، ما تو را "اغراء" خواهیم کرد به آنها؛ یعنی تو را به جان آنها خواهیم انداخت تا انتقام مردم را بگیری.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ «تو را مأمور میکنیم که به سراغ اینها بروی و مجازاتشان کنی. اینقدر این مسئلهی امنیّت روانی مهم است.» ۱۴۰۳/۸/۶ لذا «باید در زمان خود و با شیوهی لازم، "مرجفون فی المدینة" ادب بشوند تا این امنیّتِ دشواربهدستآمده و این وحدت کلمه از بین نرود.»
▪️مایکل سینگ مدیر اندیشکده واشنگتن و عضو سابق امنیت ملی آمریکا:
پنج اصل که برای سیاست خارجی ترامپ در دور دوم پیشنهاد می کنم:
1) در مصرف قدرت آمریکایی اندازه نگهدار.
2) بی رحمانه اهداف و لوازم را اولویت بندی کن و تطابق بده.
3) با دولت ها به عنوان بازیگران کلیدی در امور جهانی رفتار کن.
4) بر ارزش های مشترک سرمایه گذاری کن
و 5) از دیپلماسی با زور و از زور با دیپلماسی حمایت کن.
#شکست_غیر_قابل_ترمیم
#ایران_قوی
#صهیونیسم_جهانی
♦️عضویت در کانال:
👉🏻@USNews
✅ پیام تصویری مهم حزبالله لبنان خطاب به ارتش رژیم صهیونیستی
🔻در سال ۱۹۸۲، بعد از ۷ روز به بیروت رسیدید
🔻در سال ۲۰۰۶، بعد از ۳۳ روز، تا وادی الحُجیر پیشروی کردی
اما حالا، بعد از ۴۰ شبانهروز درگیری، همچنان در نزدیکی روستاهای مرزی میجنگید!
https://eitaa.com/Politicalhistory
در سال 1972 میلادی، ۲۰۷ فروند بمب افکنهای بی۵۲ آمریکایی در عملیات "لین باکیر" با ۷۴۱ سورتی پروازی ۱۵۲۳۷ تن بمب را در ۱۱ روز بر فراز #ویتنام فرو ریختند
#جنایت_غرب
#استعمار
#آمریکا
#حقوق_بشر_امریکایی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
آیتالله جوادی آملی:
قبرستان مدرسه است ...
[قبرستان مثل کلاس درس است ...]
چقدر حرف در این جمله خوابیده است؛
چقدر ما با این حرفها بیگانه شدهایم؛
چقدر دوریم، چقدر دور ...
@hamidkasiri_ir