eitaa logo
«متن و مقالات»
9 دنبال‌کننده
9هزار عکس
2.5هزار ویدیو
377 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙️ ديوان لاهه برای دستگیری نتانیاهو و گالانت حکم صادر کرد✅
🔴فایننشال تایمز: تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی به این معناست که 124 کشور عضو آن موظف به دستگیری نتانیاهو و گالانت در صورت ورود به قلمرو خود خواهند بود. 🔺یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل: من تصمیم دادگاه لاهه را محکوم می کنم،این حکم ها پاداشی به تروریسم است!
♦️تحلیل رضا نصر، کارشناس حقوق بین الملل: دیوان کیفری بین‌المللی بالاخره حکم جلب نتانیاهو را صادر کرد. این بهترین اتفاق حقوقی در سال‌های اخیر است که تاثیرات سیاسی و حیثیتی قابل ملاحظه‌ای برای رژیم اسرائیل دارد. کم‌ترین آن اینکه از این پس اتحادیه اروپا هیچ بهانه‌ای برای لغو قرارداد مشارکت خود با اسرائیل (وفق ماده ۲ قرارداد) ندارد. این رویداد می‌تواند بستر حقوقی لازم را برای انواع ابتکارات دیپلماتیک‌ و سیاسی آماده کند. جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر و رسانه‌ای هم می‌توانند از این فرصت برای ایجاد «هزینه حیثیتی» برای شرکت‌های بین‌المللی که در اسرائیل سرمایه‌گذاری می‌کنند استفاده کنند و آن‌ها را به لغو فعالیت‌ها در آنجا وادار سازند. اگر از این فرصت با هوشمندی استفاده شود، دستاوردهای بی نظیری می‌توان حاصل کرد. @drshadmani
‌ 📌۳۰ آبان | انقلاب ایرانی در خاطرات دولتمردان آمریکایی 🔻انزوای ملوکانه 📝جیمی کارتر رئیس‌جمهور آمریکا در واپسین ماه های مبارزات انقلابی ایران در برآیند خود از رژیم شاه معتقد است که او هیچ گونه پایگاه بروکراتیک، نخبگانی و مردمی برای خود به وجود نیاورده بود و تنها بر خودمحوری و ارتش اتکا داشت. همین هم باعث انزوای سیاسی و بسته شدن تمام راه ها بر رویش در ماه‌های آخر سلطنتش شد. 🔗این‌جا بخوانید: https://irdc.ir/0002VB
🔹۶ مانع برای شنیدن موثر 1️⃣نصیحت کردن (Advising) خیلی سریع به سراغ ارائه راه حل می‌روید. 2️⃣فرض کردن (Assumption) نظر خود را محکم می‌گویید، اما برای آن دلیل و شواهد کمی دارید. 3️⃣همانند ساختن (Identifying) هر چیزی را که طرف مقابل می‌گوید به تجربه خودتان مرتبط می‌کنید. 4️⃣ذهن خواندن (Mind Reading) به جای گوش دادن سعی می‌کنید حدس بزنید که دیگران چه فکر و احساسی دارند. 5️⃣فیلتر کردن (Filtering) به بعضی چیزها گوش می‌دهید و به بعضی چیزها نه. 6️⃣تمرین کردن (Rehearsing) به جای آنچه می‌شنوید روی آنچه پس از آن می‌خواهید بگویید تمرکز می‌کنید. 🎖️@Dafoosmedia | دافوس مدیا
🟡«فلسفه» و توصیف و تبیین «آرمان‌ زندگی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از نیازهای اساسی برای داشتن جامعه‌ای متعالی، داشتن «آرمانی متعالی» است. 🔻داشتن آرمانی متعالی است که: ✔️به زندگی فرد و جامعه معنا می‌دهد؛ ✔️همه رفتارها و اقدامات او را سامان می‌دهد؛ ✔️انرژی و توان او را به سمت و سویی ارزشمند سوق می‌دهد. 🔻بدون داشتن آرمانی واحد و مشترک، ✔️نظم اجتماعی به هم می‌خورد؛ ✔️نیروها نه تنها هم‌افزایی نخواهند داشت که همدیگر را خنثی می‌کنند. 🔹یکی از توقعات اصلی جامعه از فلسفه اسلامی و فیلسوفان مسلمان آن است که ضمن ترسیم و توصیف آرمان متعالی زیست فردی و اجتماعی انسان مسلمان، پایه‌های آن را با نیروی برهان و استدلال مستحکم کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
چند نکته درباره تصویب قطعنامۀ ضدحقوق بشری علیه ایران در سازمان ملل 🔹قطعنامۀ پیشنهادی کانادا دربارۀ وضعیت حقوق بشر در ایران با ۷۷ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۶۶ رای ممتنع در سازمان ملل تصویب شد. 🔸روسیه، چین، بلاروس، ارمنستان کوبا، عراق، اندونزی، عمان، پاکستان و سوریه از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه ضدایرانی رأی مخالف دادند. 🔹آمریکا، کشورهای اروپایی، ژاپن، کره‌جنوبی و رژیم صهیونیستی به این قطعنامه رأی موافق دادند. ✅نکات تحلیلی: 🔺نکته اول اینکه جای تأسف برای جامعه بین الملل دارد که در بحث حقوق بشر هم تبعیض قائل می شوند . چرا که در حالی که در غزه و لبنان بیش از ۵۰ هزار نفر متشکل از زن و کودک به خاک و خون کشیده شده اند، اما غربی ها ، جمهوری اسلامی ایران را محکوم می کنند! 🔺نگاهی به کشورهایی که رأی مخالف دارند نشان می دهد که با وجود شرق هراسی که برخی غربگدایان داخلی راه انداخته اند، این سیاست ، خوب پیش رفته است. 🔺اما در نقطه مقابل ،کشورهایی که به دنباله روی از آمریکا و کانادا ، رأی مثبت داده اند، نشان می دهد که هیچگاه قابل اعتماد نبوده و نیستند لذا نباید به آنها دل خوش کرد. وجود برخی کشورها مثل ژاپن و کره هم نشان می دهد که این کشورها هنوز مستعمره غرب هستند. 🔺نکته پایانی درباره رأی مثبت یمن به این قطعنامه اینکه، رأی یمن توسط دولت انتقالی یمن انجام شده نه دولت نجات ملی یمن یا حوثی های نزدیک به ایران. ✍ سعید میرزایی ┅┅┅┅🍃🇵🇸❤🇮🇷🍃┅┅┅┅┄ 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/1983643659C6c8346e4d1
🔺اسرائیل و طوفان لاهه! دیوان کیفری بین‌المللی (دادگاه لاهه) امروز حکم بازداشت نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و یواو گالانت وزیر دفاع سابق آن را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت از جمله استفاده از گرسنگی به عنوان سلاحی علیه مردم غزه صادر کرد. این حکم هم پس از شکایت آفریقای جنوبی به عنوان یک کشور غیر اسلامی صادر شد. مقامات اسرائیلی با عصبانیت شدیدی به حکم واکنش نشان داده و با هجمه سنگینی علیه دیوان لاهه و نهادهای بین‌المللی دیگر آن را به «یهودی‌ستیزی» متهم کرده‌اند. این حکم هر چند پس از 14 ماه نسل‌کشی بی‌سابقه در غزه دیر صادر شده و بعید است به بهبودی سریع اوضاع در غزه کمک کند، اما در عین حال نخستین حکم بازداشت بین‌المللی علیه دو مقام عالی رتبه اسرائیلی بوده و در ابعاد متعددی واجد اهمیت فراوانی است. در مقایسه با ده‌ها قطعنامه و حکم بین‌المللی بر زمین مانده درباره اشغال اراضی فلسطینی و مسائل دیگری چون دیوار حائل، حکم دیرهنگام دادگاه و وارد کردن اتهاماتی سنگین و بی‌سابقه به رهبران آن را می‌توان «طوفان و ضربه‌ای قانونی» به چهره اسرائیل در دنیا و پیشرانی قوی برای شیفت پارادایمی در قبال آن در افکار عمومی جهان پنداشت. در واقع، این حکم به مثابه محاکمه جهانی نتانیاهو و برآمدن تصویر فلسطین در جهان و فروریختن تصویری است که اسرائیل در طول بیش از 7 دهه درباره خود در جهان ساخته بود که بر اشغالگری و تعدی مستمر به حقوق ملتی دیگر سایه سنگینی انداخته بود. اسرائیل همواره با کاربست اهرم‌های نیرومند مالی و رسانه‌ای، پیوند تاریخی با کانون‌های قدرت در جهان، معرفی خود به عنوان تنها نظام توسعه یافته و دموکراتیکِ غرب‌تبار در خاورمیانهِ دیکتاتورزدهِ شرق‌تبار و حربه «یهودی‌ستیزی»، تصویری «متمدانه» و در عین حال «مظلوم» از خود در دنیا به ویژه در جهان غرب ساخته بود که شکستن آن امکان‌پذیر نبود، اما در همین یک سال و 2 ماه جنگ غزه با دستان خود با تحمیل این فاجعه انسانی و نسل‌کشی هر آنچه را در این 76 سال کاشته بود، بر باد فنا داد و آسیبی جبران ناپذیر به چهره و روایت اسرائیل در جهان وارد و روایت فلسطین را به شکل بی‌سابقه‌ای به ویژه در جوامع غربی فربه کرد. البته در کنار آن نیز جنگ غزه در سایه ناتوانی نهادهای بین‌المللی در توقف این خشونت افسارگسیخته، نظم جهانی را در این مدت در برابر چالش‌های جدی اخلاقی و قانونی قرار داده است؛ اما حکم دادگاه لاهه می‌تواند به بهبود اعتبار و جایگاه این نهادها کمک کند. کما این که چنین حکمی متحدان اسرائیل را در صورت تداوم حمایت تسلیحاتی از آن پس از محکومیت به اتهام جنایت جنگی، در مظان بازخواست و در برابر محکی تاریخی برای اجرای این حکم و خودداری از ارسال اسلحه قرار می‌دهد. دستکم بر این اساس دیگر نتانیاهو آزادی عمل قانونی برای سفر به بیش از 120 کشور عضو دادگاه را نخواهد داشت و باید دید چه تعداد از این کشورها به آن پایبند خواهند بود. امروز جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این حکم، آن «الزام‌آور» خواند و بیشتر کشورهای اروپایی هم تاکنون از آن استقبال کرده‌اند. ناگفته هم نماند که اسرائیل می‌تواند به این حکم اعتراض کند و این اعتراض مستلزم حضور شخصی نتانیاهو و گالانت در دادگاه و دفاع از خود است و یا این که دیوان عالی اسرائیل اقدام به بازجویی و محاکمه هر دو به اتهام جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت کند. اما بسیار بعید است که هیچکدام از این دو امر اتفاق بیفتد. / صابر گلعنبری @Thirdintifada
🔥دیوان کیفری بین‌المللی بالاخره حکم جلب نتانیاهو را صادر کرد. این بهترین اتفاق حقوقی در سال‌های اخیر است که تاثیرات سیاسی و حیثیتی قابل ملاحظه‌ای برای رژیم اسرائیل دارد. کم‌ترین آن اینکه از این پس اتحادیه اروپا هیچ بهانه‌ای برای لغو قرارداد مشارکت خود با اسرائیل (وفق ماده ۲ قرارداد) ندارد. این رویداد می‌تواند بستر حقوقی لازم را برای انواع ابتکارات دیپلماتیک‌ و سیاسی آماده کند. ✳️ جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر و رسانه‌ای هم می‌توانند از این فرصت برای ایجاد «هزینه حیثیتی» برای شرکت‌های بین‌المللی که در اسرائیل سرمایه‌گذاری می‌کنند استفاده کنند و آن‌ها را به لغو فعالیت‌ها در آنجا وادار سازند. اگر از این فرصت با هوشمندی استفاده شود، دستاوردهای بی نظیری می‌توان حاصل کرد./ رضا نصری @Thirdintifada
میرشجاع, [21.11.24 17:03] ♻️ نگاه امام خمینی (ره) به بسیج به عنوان یک راهبرد ✍️ ♻️ با بررسی سیره عملی امام در خصوص بسیج، می‌توان چنین نتیجه گرفت که نگاه امام به بسیج صرفاً نگاهی ابزاری و تاکتیکی برای وصول به اهداف مقطعی نبوده است بلکه امام، بسیج مردمی را یک راهبرد می‌داند؛ بدین معنی که با نفی راهبردهای جاری و متعارف در مبارزه، از مبارزه حزبی گرفته تا مبارزه مسلحانه، بسیج فراگیر مردمی را به عنوان راهبرد در فرآیند نهضت رهایی‌بخش اسلامی و پس‌ از آن برای نگهبانی از دستاوردهای انقلاب مطرح می‌کند تا پیش از آن هیچ‌گاه در مبارزات ملت ایران سابقه نداشته است. 🌻 حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند: ⬅️ «ملتی که در خط اسلام ناب محمدی (ص) و مخالفت با استکبار و پول‌پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است، باید همه افرادش بسیجی باشند و فنون نظامی و دفاعی لازم را بدانند؛ چراکه در هنگامه خطر ملتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن آمادگی لازم را داشته باشند» (حضرت امام خمینی (ره)، صحیفه نور، 21: 195) ⬅️ «در شرایط عادی باید با سعه‌صدر و به‌ دور از حب و بغض‌ها به این مسائل پرداخت؛ و از همه اندوخته‌ها و تجربه‌ها و استعدادها و طرح‌ها استفاده نمود؛ و در جذب هر چه بیشتر نیروهای مؤمن به انقلاب همت گماشت و تجارب را به دیگران منتقل ساخت؛ و در تجهیز کلیه آحاد و افراد این کشور، بر اساس اصول و فرمول خاص دفاع همه‌جانبه و تا رسیدن به تشکل واقعی و حقیقی بسیج و ارتش بیست‌میلیونی، کوشش نمود.» (حضرت امام خمینی (ره)، صحیفه نور، 135:21) 🟢 بسیج به تعبیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه ای مدظله العالی ، معجزه انقلاب اسلامی برای ایران و جهان است. در تمام جهان گرو‌های مقاومت مردمی تشکیل شد، اما بسیج فقط محدود به مقاومت نمی‌شود و در تمام حوزه‌ها و ابعاد از جمله فرهنگ، علم، اندیشه و اقتصاد باید نقش‌آفرین باشد. 🟡 الگویی که سوریه در مبارزه با استکبار بکار برد که به عنوان نیروهای مردمی و مدافعان این کشور نامگذاری شد برگرفته از الگوی بسیج بود. الگویی که بسیاری از کشورهای اسلامی مانند کشور افغانستان، لبنان، سوریه، یمن و سپاه زینبیون و فاطمیون که با استفاده از این ظرفیت در نبرد با داعش نیز موفق شد برگرفته از الگو و راهبرد بسیج بود. 🟠 متولیان بسیج باید بتوانند یک شبکه درهم‌ تنیده از بسیج مردمی در سطح بین الملل ایجاد کنند ، چون هدف نهایی بسیج تحقق دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب است و این راهبرد بین المللی در نظم نوین جهانی باید ایجاد شود و مقدمات این نظم نوین جهانی در غرب آسیا شکل گرفته است و به امید روزی که شاهد شکل گیری یک بسیج مردمی جهانی برای ظهور دولت کریمه باشیم. ان شاءالله
«چهل میلیون تُن جنایت» 📸 اولین سوال میانترم درس فیزیک ۱ که هر ترم سهم مبحث «تخمین» است، امروز از ورودی‌های ۱۴۰۳ خواسته بود تا حجم آوار ناشی از جنایت اسرائیلی‌ها در نوار غزه را تخمین بزنند. 🔸 دکتر یکی از استادان این درس در صفحه X خود جواب را نوشته: حدود ۴۰ میلیون تن آوار که سال‌ها آواربرداری آن زمان خواهد برد.
🔻طرحی برای جریانِ دانشجوییِ انقلابی -۱ 🖊مهدی جمشیدی [یکم]. از من دربارۀ جریانِ دانشجوییِ انقلابی و تکالیف کنونی آن پرسیدند. چون تجربۀ سال‌های اخیرم نشان می‌دهد که این جریان، برانگیخته و فعّال نخواهد شد و در دوران خواب‌آلودگی و انفعال به سر می‌برد، ترجیح دادم که به‌جای گفتگوی حضوری که زمان فراوانی را خواهد گرفت، چند سطری بنویسم. از همان برداشت نخستم آغاز کنم: دست‌کم یک دهه است که جریانِ دانشجوییِ انقلابی، دیگر پیشران و زنده و بانشاط نیست و حضور و حیاتش احساس نمی‌شود. در دهۀ هفتاد و نیمۀ نخست دهۀ هشتاد، این جریان توانست تا حد زیادی، گره‌گشا و کنشگر باشد اما به‌تدریج، در خواب زمستانی فرو رفت و به حاشیه رفت. این زمستان، همچنان ادامه یافته است. این نیز خود دلایلی دارد و از آن جمله، فقر هویّتی است. مبارزه و مقاومت و ایستادگی و مسئولیّت و کنشگری و خودآگاهی تاریخی، محتاج هویّت است و این هویّت است که آرمان‌ها را پیش می‌برد. غفلت از هویّت اسلامی و انقلابی و سرگرم‌شدن به فروعات و حواشی، جریانِ دانشجوییِ انقلابی را گرفتار توقف و ایستایی و رکود کرد. دیگر این‌که محافظه‌کاری و هراس و مصلحت‌اندیشی، به سکۀ رایج تبدیل شد و دهان‌ها را بست و فریادها را خاموش کرد. همه دچار تعارف و احتیاط و مداهنه شدیم و از عمل و اقدام و فاعلیّت بازماندیم. هنجارشدگیِ محافظه‌کاری، میدان را از دست ما ستاند و به دیگران واگذار کرد. [دوم]. این حکم و برداشت، خاص جریانِ دانشجوییِ انقلابی نیست، بلکه به‌‎طور کلی همۀ بخش‌های جریان دانشجویی، این‌چنین هستند. جریان لیبرال در دانشگاه‌ها نیز منفعل و بی‌قدرت و حاشیه‌نشین شده و صدای محکمی از آن شنیده نمی‌شود. اگر فصل انتخابات را کنار بنهیم، باید گفت شاخۀ لیبرالیِ جریان دانشجویی، در افسردگی و بی‌حالی به سر می‌برد. البته این وضع، اقتضای نظریِ آنهاست که فردگرا و خویش‌بسنده هستند، اما گذشته از این، به‌شدت دچار افول و انحطاط معرفتی شده‌اند. اگر در دهۀ هفتاد، وجه نظری داشتند و به مباحثات دانشگاهی علاقه نشان می‌دادند، اینک حتی از مقدّمات و ابتدائیاتِ مباحث نظری نیز آگاهی ندارند و گفتگو و دغدغه‌ و خواستۀ‌شان، معطوف به خودشان و لذّت‌شان و بدن‌شان است. مشارکت‌شان در جریان کثیف و خبیثِ زن، زندگی، آزادی نشان داد که هیچ سخن فاخر و مستقل و پیشبرنده‌ای ندارند و سقف مطالبات‌شان، کشف حجاب و غذاخوریِ مختلط است و زبان‌شان نیز به‌جای مفاهیم علوم انسانیِ تجدّدی، آغشته دشنام و فحاشی و رکیک‌گویی شده است. اینان، این‌چنین حقیر و بی‌مقدار شده‌اند و به قعر درۀ انحطاط اخلاقی و فکری سقوط کرده‌اند. صد رحمت به آن دوره‌ای که پادو و عملۀ احزاب اصلاح‌طلب بودند و به گروه فشارِ لیبرال‌های حزبی تبدیل شده بودند. [سوم]. اما جریان دانشجوییِ انقلابی، امکان تجدید حیات دارد و می‌تواند دوباره پرچم روشنگری و کنشگری را به دست بگیرد و آرمان فراموش‌شدۀ گام دوم انقلاب را یاری برساند. این امر، مقدور و میسّر است، اما وابسته به شروطی است که این جریان، تاکنون روی خوش به آنها نشان نداده است. مرحلۀ نخست، «خودسازی انقلابی» است؛ به این معنی که از لحاظ فکری و نظری، خود را تجهیز کند و بتواند با استدلال‌های قوی، وارد صحنۀ مواجهه شود. «بینش انقلابی»، وجه نظری دارد و این‌گونه نیست که انقلابی‌گری، متضمّن شعارها و ادعاهای میان‌تهی باشد، بلکه باید با قدرت تفکّر و خلاقیّت نظری به میدان و معرکه پا نهاد و آزاداندیشی را در فضای فسرده و خاموش کنونی، احیا کرد. انقلاب بدون «تفکّر»، راه به جایی نخواهد برد و جریان دانشجوییِ انقلابی در این باره، مسئولیت تاریخی دارد. باید به مطهری و مصباح بازگشت و از آنها آموخت. این دو، هیچ‌گاه کهنه و تکراری نخواهند شد و تاکنون، جایگزینی نیز نداشته‌اند. هیچ‌کس در قد و قامت آنها نیست و باید تأسف خورد که پس از مصباح، ما دچار فقدان پدر فکری شده‌ایم. از کسانی به‌عنوان جایگزین مصباح سخن می‌گویند ولی حقیقت این که هیچ‌یک، قابل‌مقایسه با او نیستند و بعضی نیز با اصالت‌های تفکّر انقلابی، فاصله دارند. باید همچنان به آثار مصباح مراجعه کرد و از او کمک طلبید. در لایۀ دیگر، آوینی و مددپور را دریابید. از کاروان زنده‌گان، به رحیم‌پور متصل شوید و از نوشته‌های کچویان، بهره‌ها ببرید. دربارۀ کچویان باید اضافه کنم که تفکّر او، نظیر و شبیه ندارد؛ از عمق دینی و اتقان فلسفی گرفته تا اصالت انقلابی. ما حق او را به جا نیاوردیم و از دریای نبوغ و خلوص و تعمّق او استفاده نکردیم. به‌هرحال، در این خلاء و نقصان، بیشتر محتاج خودسازی معرفتی هستیم. https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60