فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚘روایت زیبای شهید والامقام مصطفی صدرزاده از نماز جماعت مدافعان حرم
سالروز شهادت
⚘یاد همه شهیدان سرافراز گرامی صلوات و فاتحه ای بفرستیم.
#الّلهُمَّصَلِّعَلَیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍ وَعَجِّلْفَرَجَهُمْ
به جهاد تبیین منبع خبری در ایتا بپیوندید.👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
فعّالیت فرهنگی و دعوت به خیر:
قرآن کریم می فرماید: «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». بايد از ميان شما، جمعى دعوت به نيكى، و امر به معروف و نهى از منكر كنند! و آن ها همان رستگارانند.
مراد از دعوت به خیر، تمام فعّالیّت های فرهنگی و تربیتی است. این اقدامات که معمولا برای ارتقاء سطح سلامت فرهنگی جامعه و آگاه سازی عمیق مردم است، در جامعه ی امروز ما مصادیق بسیاری از جمله چاپ کتب و نشریات، برگزاری جلسات و نشست های مذهبی، مراسم معنوی، تأسیس شبکه های قرآنی و امثال آن را شامل می شود. همه ی این ها مانند اقدامات پیشگیرانه ای است که برای جلوگیری از بیماری، توسّط پزشکان توصیه می گردد.
حال سؤال این جاست:
اگر علی رغم تمام تلاش ها برای فرهنگ سازی سلامت و رعایت بهداشت، شخص یا اشخاصی بیمار شدند، آیا باز هم اقدامات پیشگیرانه مانند شستن دست ها قبل و بعد از غذا و رعایت بهداشت فردی و ...، برای رفع بیماری کافی است یا باید علاوه بر این ها به فکر اقدامات درمانی و حتّی اورژانسی و فوریتی نیز باشیم؟ متأسّفانه افرادی در گوشه و کنار پیدا می شوند که با ژست روشنفکری مدّعی اند به جای امر به معروف و نهی از منکر، باید کار فرهنگی انجام داد. این قشر دلسوز امّا ساده اندیش، معمولا به تفاوت های مهمّ فرهنگ سازی با امر به معروف و نهی از منکر دقّت ندارند:
✅تفاوت اوّل- کار فرهنگی زودبازده نیست و معمولا در دراز مدّت نتیجه می دهد در حالی که اسلام با سامانه ی امر به معروف و نهی از منکر، در صدد زدودن فوری گناهان از جامعه و تنگ کردن عرصه بر گناهکاران است.
✅تفاوت دوّم- همواره کسانی در جامعه هستند که خویش را در معرض فعّالیّت های فرهنگی قرار نمی دهند و سر در آبشخور شیطان داشته، بنده ی زر و زور و تزویر دشمنان شده اند. چنین انسان نماهایی، نه کتاب های چاپ شده، نه مراسم معنوی، نه هیچ یک از امور فرهنگی انجام شده را اجابت نکرده، هرگز جویای حقیقت و صلاح نیستند و از سویی هر روز به حیلتی در حال آلوده کردن جامعه می باشند. با این وصف، هر چقدر هم فعّالیّت های زیرساختی فرهنگی صورت گیرد، بر اصلاح این جماعت عنود و خدانترس، اندک تأثیری نخواهد داشت.
لذا خدای عزّ و جلّ در کنار دعوت به خیر، برای در تنگنا قرار دادن معاندان و منافقان، فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر همگانی را واجب فرمود تا اگر کسی پای درس اسلام در مسجد و مدرسه نیامد، همه ی مردم آن درس ها را در هنگام بروز معصیت در کوی و برزن به وی متذکّر شوند. از همین روست که در روایات متعدّد می خوانیم: «فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْمُنَافِقِينَ الْكَافِرِينَ». پس هر کس به معروف امر کرد، پشتوانه ی نیرومند مؤمنان است و آن کس که از زشتی ها نهی کرد، بینی منافقان (کافر) را به خاک مالید. همچنین دسته ای از مردم که در زمره ی منافقان و معاندان قرار ندارند ولی به دلیل غفلت، و قرار داشتن در جوّ و فضای ناسالم و تربیت غیر دینی، مرتکب برخی معاصی می شوند، می توانند به وسیله ی این دو فریضه ی الهی، آگاه شده و از خواب غفلت بیدار شوند.
✅تفاوت سوّم- امر به معروف و نهی از منکر، بر خلاف دعوت، تابع موضوع است، یعنی در این فریضه، به دلیل وقوع منکر یا ترک معروف، عکس العملی از طرف مکلّف صورت می گیرد. حال آن که دعوت به خیر، امری است مستمرّ و تابع ترک واجب یا ارتکاب حرام نیست. به بیان دیگر بسیاری از اقدامات انجام شده توسّط متولّیان امور فرهنگی، چون در ازای ترک معروف یا وقوع منکری نیست و جنبه ی آموزش عمومی و همگانی دارد، در حیطه ی امر به معروف و نهی از منکر به حساب نمی آید. متأسّفانه بسیاری از مؤمنین که به فعّالیّت های آموزشی و تربیتی و فرهنگی اشتغال دارند، گمان می کنند در حال انجام فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر هستند و با این توجیه که ساعت ها و ماه ها و سال ها مشغول به تعلیم قرآن یا برپایی نهادهای مذهبی بوده اند، نسبت به گناهان اطراف خویش، وظیفه ای برای خود قائل نیستند، لذا باید دقّت شود که دعوت سایرین به امور نیک به مصداق «كُونُوا دُعاةَ النّاسِ بِغَيرِ ألسنتِكُم»یک وظیفه است و امر به معروف و نهی از منکر –که اصل آن هم تذکّر لسانی همگانی است- یک وظیفه ی مهمّ دیگر.
✳ برخلاف همهی دنیا تابع اعتقادمان هستیم، نه اقتصادمان!
🔻 #استکبار_جهانی میخواهد با تحمیل فشارهای تحملناپذیر اقتصادی، ما را وادار کند که از اعتقاداتمان صرف نظر کنیم. آنها میخواهند با #اقتصاد بر #اعتقاد ما غلبه کنند، و انصافاً در دنیای امروز، اگر هم راهی برای غلبه بر ایمان و اعتقاد وجود داشته باشد، همین است و لاغیر.
🔸 هر یک از این ترفندهایی که آمریکا از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در برابر ما بهکار برده است و هنوز هم بهکار میبرد کافی است که انقلاب یا رژیمی را سرنگون کند، اما در برابر جمهوری اسلامی ایران از همهی این مکرها جز تثبیت بیشتر ما و صدور انقلاب اسلامی به همهی جهان کار دیگری بر نیامده است.
✅ چرا اینچنین است؟ آنچه که به ما اینچنین قدرتی بخشیده این است که ما برخلاف همهی دنیا تابع اعتقادمان هستیم نه اقتصادمان.
👤 #شهید_سیدمرتضی_آوینی
📚 از کتاب #مبانی_توسعه_و_تمدن_غرب
عکس بالا: راهپیمایی میلیونی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن
عکس پایین: شوآف تجزیهطلبان در برلین!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 تصویرسازی متحرک
🇮🇷به بدخواه این خاک گلگون بگو
که مِهر وطن عین ایمان ماست
بگو چشم بردار از این سرزمین
بگو خاک پاک وطن جان ماست
✍🏻 #یوسف_رحیمی
اثر هنرمند:هانیه هادیان
متحرک سازی :فائزه مجیدی
#برای_ایران
به جهاد تبیین منبع خبری در ایتا بپیوندید.👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
ایران قدرتمند
توربینهای ایرانی در راه روسیه
🔹مدیرعامل شرکت مهندسی گاز ایران: ۸۵ درصد تجهیزات صنعت گاز در داخل کشور ساخته میشود و به پشتوانه همین توانمندی، بهتازگی قراردادی برای صادرات ۴۰ توربین گازی با روسیه امضا شده است. توربین ایرانی بازدهی بیشتری نسبت به توربینهای خارجی دارد.
به جهاد تبیین منبع خبری در ایتا بپیوندید.👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
📜 پوستر
📌 با چشم بسته حرف نزنیم
اثر هنرمند: مرضیه رحیمی
به جهاد تبیین منبع خبری در ایتا بپیوندید.👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
🔆 زنگ عبرت:
🔴 این توییت وزیر کشور فرانسه هم بامزه است!
♦️چند روز پیش و بعد از برخورد شدید پلیس با مردم معترض، توییت کرد: "از پلیس برای اطمینان از ایمنی مردم و جلوگیری از تخریب مشاغل (تخریب مغازهها و اموال عمومی) تشکر میکنیم. تظاهرات حقی است که ماموران وزارت کشور با شجاعت آن را تضمین میکنند. شرم بر معدود اراذل و اوباشی که به این حق لطمه زدند!"
🔻به نظرم فرانوسویها باید بریزند بیرون و شعار بدهند خس و خاشاک تویی... الی آخر!
چه ایران باشد چه فرانسه، وقتی معترضان کار را به تخریب اموال عمومی و تعطیل کردن زندگی مردم بکشانند، لقبی جز اراذل و اوباش نمیگیرند! ولی اینجا اگر یکی از همانها حتی به پلیس حمله مسلحانه کند و دستگیر شود، رسانههایی هستند که به سرعت با او همذات پنداری کنند و از او چهرهای مظلومانه ارائه دهند! و امثال همین وزیر کشور فرانسه که درباره کشور خودشان اینطور با جدیت و بدون شوخی موضعگیری میکنند، به کشور ما که میرسند ژست دیگری میگیرند...
🔻 اینکه آنها برای ما ژست بگیرند تعجبی ندارد، چون آنها به دنبال تحریم و تضعیف و تجزیه ایراناند... اینکه عدهای نام خود را ایرانی بگذارند و همه تلاششان تحریم و سختتر شدن زندگی مردمشان باشد، حذف تیم ملی فوتبال از جام جهانی را دنبال کنند، پیگیرِ حمله نظامی به کشورشان باشند، هزار پرچم به دست بگیرند و کشورشان را پاره پاره بخواهند، این جای تاسف دارد...
به جهاد تبیین منبع خبری در ایتا بپیوندید.👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
مهدیه خادم:
بسم الله الرحمن الرحیم
یک پرسش و پاسخ
آیا امام خمینی(ره) این منطق که «اول کار فرهنگی، سپس برخورد با متخلفان» را قبول داشت؟
بعد از پیروزی انقلاب شاید یکی از جدیترین بحثها بر سر این بود که آیا احکام و حدود اسلامی باید در جامعه اجرا بشود یا نشود؟ برخی جریاناتِ لیبرال¬منش همانند مسئولان دولت موقت و نیز برخی از آنانی هم که مذهبی و دلسوز بودند، این منطق را پیش می¬کشیدند که تازه از زمان پهلوی خارج شده¬ایم و بسیاری اقشار مردم آمادگی ذهنی و رفتاری برای اِعمال حکومتی احکام و حدود اسلامی را ندارند، بایستی صبر کرد و کار فرهنگی و تربیتی نمود تا بهتدریج زمینه فراهم شود. ولی امام خمینی (ره) سه هفته پس از پیروزی انقلاب و در آن شرایط بسیار سخت و بحرانی که نه هنوز دولت موقت تثبیت شده بود و نه قانون اساسی وجود داشت و نه اصلا کار فرهنگیای شده بود در شانزدهم اسفند ۱۳۵۷ اعلام کردند:
زنان اسلامی باید با حجاب اسلامی بیرون بیایند. نه اینکه خودشان را بزک کنند. زنها هنوز در ادارات با وضع پیشین کار میکنند. زنها باید وضع خودشان را عوض کنند.
امام خمینی(ره) در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۵۹نیز در دیدار مسئولین کشور فرمودند:
ما نمىتوانيم تحمل كنيم اين مطلبى را كه آقايان مىخواهند با آن مغزهايى كه در اروپا تربيت شده است درست بكنند. ما مىخواهيم اسلام را [پياده] بكنيم. يكى از اينها آمده بود گريه مىكرد كه چرا بعضى از اينها را مىكشند (اشاره به اجرای حدود)؛ نه اين آخريها را، آنهايى كه آقاى خلخالى (حاکم شرع ابتدای انقلاب) مثلاً مىكشتند. اينها باز توجه ندارند كه اسلام در عين حالى كه تربيت است، يك مكتب تربيت است، لكن آن روزى كه فهميد قابل تربيت نيست، هفتصد نفرشان را در يك جا، يهودى بنى قريظه را در حضور رسول اللَّه مىكشند، گردن مىزنند به امر رسول اللَّه. اينها همين حرفهاى غربى را مىزنند كه ما بايد اصلاح كنيم، اول همه را اصلاح كنيد بعد حدّ بزنيد. اين عجيب است كه [بگویند] اول ما بايد اين مملكت را، همه را هدايت كنيم كه همه تربيت بشوند، بعد حد بزنيم، اگر يك كسى حالا شُرب خمر كرد، حالا حدش نزنيم، حالا اول چيزش بكنيم تا مغزش اصلاح بشود! اينها يك حرفهاى غلطى است. بايد حدود جارى بشود.
این¬که بسیاری از مردم جامعه آن روز ایران ـ همانند اکنون ـ آمادگی اجرای قاهرانۀ احکام و حدود را نداشتند و تازه از فضای فساد رسمی رژیم قبلی در آمده بودند، واقعیت درستی بود. خیلی از آنها سال¬ها بایستی رویشان کار فکری و فرهنگی مداوم انجام می¬شد تا نسبت به اجرای این مسائل «اقناع» شوند یا برای اعمال مجازات و نهی از منکر حکومتی، اتمام حجت با آنها شده باشد.
اما امام امت ـآن پرچمدار جامع¬الاطراف اسلام نابـ این واقعیت ظاهرالصلاح را به هیچ وجه مجوز عدم اجرای قاهرانۀ احکام و حدود شرعی در متن جامعه نمی¬شناسد. زیرا او به درستی میداند که اگر در زمان حاکمیت اسلام، این احکام تعطیل شوند و منکرات و آسیبهای گوناگون روی هم دوباره انباشته گردند، فضای عمومی جامعه آلوده می-شود و دیگر بهترین کارهای فرهنگی و تربیتی، دوای درد امواج بزرگ و از کنترل خارج¬ شدۀ گناه را نخواهد کرد.
امام امت برخلاف بسیاری از مسئولینِ روشنفکرنمای جمهوری اسلامی می¬دانست منطق ادارۀ اجتماع یعنی چه، و تقابلسازی میان کار فرهنگی و برخورد قاهرانۀ حکومتی، تقابلی از اساس غلط و فریبنده است و اِعمال احکام و حدود در متن جامعه و اقامۀ امر به معروف و نهی از منکر از موضع حکومت و با ضمانت اجرایی، نه نافی اقدامات فرهنگی و تربیتی و علمی و آموزشی، بلکه خود زمینه¬ساز أثرگذاری اقدامات فرهنگی و علمی خواهد بود و بستر عمومی جامعه را برای آنها مهیا خواهد کرد. رها کردن خیابان و بازار و اماکن عمومی، و صرفاً ارشاد مردم از طریق منبر و رسانه و مدرسه و کارهای هنری، نگاهی بس عبث است که در هیچ منطق واقع¬بینانه¬ای جواب نمی¬دهد، چه برسد به منطق آرمان¬گرایانه!
فرمایشات امام خمینی (ره) در آن مقطع و سال¬های بعدی، فقط محدود به مورد بالا نبود. ایشان حتی پیش از این، در خرداد 58 اینگونه موضع¬گیری¬های «فرهنگی» و «علمی» را که میگویند: «حالا زود است صبر كنيد» به کنایه می¬گیرند و از اجرای مو به موی احکام اسلام سخن گفته و فرمودند:
اگر ما امروز قوانين اسلام را اجرا نكنيم، كِى اجرا بكنيم؟ آقايانى كه مىگوييد نمىشود، پس كِى مىشود؟!
صحیفه امام، جلد ۸ ، ص ۵۷
به جهاد تبیین منبع خبری در ایتا بپیوندید.👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
پرچم به دست توست؛ جمع است خاطرم...
با تو مهم که نیست، حــرف ها و حدیث ها
خیالم از آینده این انقلاب راحته،
چون آدم هایی
پای پرچم و مقدساتشون ایستادن
که واقعا عاشق وطن و باشعور هستند...
انقدر باشعور که برای زندگی و آزادی واقعی
زنان سرزمینشون حتی سر میدن،
که نه فقط روسری به معنای تکه پارچه نره، بلکه حیا و عفت نره و به اسم شریفی بودن، بی شرفی و فریادهای از جنس حیوانیت و برده داری مدرنِ"به من نگاه کنید، به من نگاه کنیدِ" عقدهای ها، به جای تولید علم و رونق اقتصاد و آبادانی وطن رواج پیدا نکنه....
خیالم از آینده این انقلاب راحته،
چون آدم های کاملا شریف پای پرچم و مقدسات و رهبرشون ایستادن،
که
اسمِ فحش و برهنگی و آشوب و وحشیگری را تمدن و تغییر نمیگذارند...
خیالم از آینده این انقلاب راحته...
چون پرچمش دست آدم های بسیار با شرفه... نه شریفِ بیحیا، بیادب و بی شرافت... #سحر_شهریاری
به جهاد تبیین منبع خبری در ایتا بپیوندید.👇
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
🌍 @jahad_org
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯