📌 به راستی سه راهی مرگ کجاست؟
| آنهایی که خاطرات عملیات «کـربلای پنـج» را خواندهاند، غالبا با نام «سـه راه مــرگ» یا همان «سـه راه شهــادت» مواجه شدهاند؛ |
🔹«حمـید داودآبـادی» پژوهشـگر و نویسنده دفـاع مقدس در اینباره می گوید: سه راه مـرگ، آنجا بود که شاید کسی را میدیدی و حداکثر ۱۰ دقیقه بعد باید پیکرش را کناری میگذاشتی تا بماند، یا اگر شد ببرندش عقب.
◇ سه راه مـرگ، آنجا بود که بچهها دنبال عزرائیل میکردند.
◇ سه راه مـرگ، آنجا بود که فاصله خواستن و رفتن، به ثانیهای بند بود.
◇ سه راه مـرگ، آنجا بود که فقط کافی بود در ذهنت بگذرد که بروم! خود را در آن سوی هستی میدیدی.
◇ سه راه مـرگ، آنجا بود که هر که از خود برید، به خدا رسید.
◇ سه راه مـرگ، آنجا بود که هرکه، چون من، از خدا گریخت، به خود رسید.
🔸 سه راه مـرگ، آنجا بود که من پرادعا! خیلی از دوستانم را جا گذاشتم تا امروز لاف رفاقت آنان را بزنم و برای شما روضه جـدایی بخـوانم.
🔻 شـهیـدان: «سید محمد هاتف»، «سید احمد یوسف»، «علیرضا شاطری»، «علی زنگنه»، «ابراهیم احمدی نژاد»، «علیرضا حیدری نژاد»، «علی ابوالحسنی»، «مهدی حقیقی»، «محمود عبدالحمیدی»، «محمد مهدی قیداریان»، «احمد بوجاریان» و...
و از هـمه مـهـم تــر، خـــــدا!
#سهراهیمرگ
#سهراهیشهادت
🔹️ صبحانهای باشهدا
@sobhaneh_ba_shohada
43.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 روایتی جانسوز از حاجی بخشی در سه راهی شهادت
#سهراهیشهادت
#حاجیبخشی
🔹️ صبحانهای باشهدا
@sobhaneh_ba_shohada
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار خانوادههای شهدا ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
💠دربارهی پدران و مادران و همسران شهدا
🔎از چند زاویه میشود نگاه کرد به پدران، به مادران و به همسران شهدا:
1️⃣ارزشگذاری قرآنی
♦️صبری که پدر شهید و مادر شهید و همسر شهید برای شهادت فرزندشان کردهاند بالاترین صبرها است.
❇️خدای متعال در مورد افراد صابر میفرماید:
💠اُولٰئِکَ عَلَیهِم صَلَواتٌ مِن رَبِّهِم وَ رَحمَة💠
🔺 خدا برای شما صلوات میفرستد.
❇️یک آیهی دیگر میفرماید:
💠لَن تَنالُوا البِرَّ حَتّىٰ تُنفِقوا مِمّا تُحِبّون💠
🔺کسی به اوج نیکی نمیرسد مگر آن وقتی که آنچه را دوست دارد در راه خدا بدهد.
⁉️انسان از فرزند خودش چه چیزی را بیشتر دوست دارد؟
⁉️آن زن جوان که همسرش میرود شهید میشود، این محبّت عاشقانهی بین زن و شوهر را با چه چیزی میتواند جایگزین کند؟
💎از لحاظِ ارزشگذاریِ نظامِ ارزشیِ اسلامی، خانوادهی شهدا، یعنی پدر، مادر، همسر، در رتبهی بسیار بالایی قرار دارند و فضیلت اینها از فضیلت دیگر مؤمنین و مؤمنات و مانند اینها بیشتر است.
3️⃣مجاهدت مورد غفلت
⭕️مجاهد فقط آن کسی نیست که در داخل میدان است؛ او البتّه مصداق کامل و اصلی است، امّا مجاهدینی هم بیرونِ میدانند.
❇️آن که در منزلش نان میپزد و میفرستد البتّه ارزش بسیار بزرگی دارد، ارزش او را نباید انکار کرد،
📌امّا آن که جوان عزیزش را میفرستد چطور؟
⚠️این جهاد، مورد غفلت قرار گرفته.
👈اگر خانوادهها همراهی نمیکردند، حماسه هشت سال دفاع مقدس راه نمیافتاد.
3️⃣رنج فقدان عزیزان
💯وقتی که شهید به شهادت میرسد، لحظهی شهادت، اوّلِ راحتِ او است
⭕️امّا پدر چطور، مادر چطور، همسر چطور؟... رنجشان تازه آنجا شروع میشود، تمام هم نمیشود.
❗️این را کسانی که از دور دارند تماشا میکنند نمیفهمند.
❇️این رنج، علوّ درجات را میآورد؛ این رنج پیش خدای متعال بیحسابوکتاب نیست.
4️⃣گنجینه خاطرات و یاد شهید
✨پدر و مادر و همسر شهید گنجینهی یادهای شهیدند.
❇️بالاتر از شهدا ما هیچ قهرمانی نداریم؛
🎖یاد قهرمانها را همهی ملّتها گرامی میدارند، مخصوص ما نیست
📌یاد اینها اهمّیّت دارد.
⬅️رفتار شهیدان چگونه بوده؟
⬅️برجستگیهای اخلاقی شهدا چگونه بوده؟
⬅️سبک زندگی این شهدا چگونه بوده؟
👌اینها الگوهای زندهی کشور ما و جوانهای ما محسوب میشوند؛
📍یاد اینها باید زنده بماند. چه کسی یاد اینها را میتواند زنده نگه دارد؟
👈پدران، مادران، آنهایی که اینها را بزرگ کردند،
👈آن همسری که مدّتی با اینها زندگی کرده.
💎رفتارهای اینها،
💎پایبندیهای اینها،
💎دلبستگیهای دینیشان،
💎دلبستگیهای اجتماعیشان،
💎دلبستگیهای عاطفیشان
✍️را شرح بدهند.
✔️همهی آنچه در خاطرهی شماها از شهیدانتان وجود دارد، درس است.
☀️از هر کدام از این دیدگاهها که نگاه کنیم، عظمت پدر شهید و مادر شهید و همسر شهید، جلوی چشم انسان مثل خورشید نمایان میشود.
💠درباره نقش شهدا در تغییر سرنوشت کشور
📌شهیدان شما، در یکی از حسّاسترین مقاطع تاریخ کشور، سرنوشت کشور را عوض کردند؛
♦️انقلاب اسلامی رخ داد تا کشور را که داشت بسرعت به سمت درّهی انحطاط اخلاقی و دینی و سیاسی پیش میرفت حفظ کند و حفظ کرد
♦️بعد دشمن حملهی نظامی کرد و این جوانها بودند که رفتند ایستادند هشت سال مقاومت کردند، کشور را نجات دادند
♦️بعد، در طول این زمان تا امروز، در فتنههای مختلف، در آشوبافکنیهای مختلف، در نوع متنوّع حملات دشمن، جوانها سینه سپر کردند
❇️تعدادی از اینها به شهادت رسیدند ــ مثل همین حوادثی که در این سال گذشته یا سالهای گذشته اتّفاق افتاد ــ توانستند این کشور را حفظ کنند.
👌سرنوشت کشور را اینها به سمت سربلندی کشاندند.
✅جوان شجاع و مؤمن و متدیّن و انقلابی و فداکار بود که توانست این کار مهم را انجام بدهد.
💠خطاب به اهالی هنر و رسانه
👈من یک خطابی بکنم به کسانی که اهل هنرند، اهل رسانهاند، اهل نگارشند، قلمبهدستند، شاعرند، نقّاشند، هنرمندند.
🎨 این خاطرهها را با زبان هنر بایستی نگه دارند.
↙️البته کارهای خوبی در این سالهای آخر انجام گرفته است... امّا نسبت به آنچه باید اتّفاق بیفتد کم است. تعداد شهدای ما زیاد است.
📌هر کدام از اینها موضوع یک یا چند کار هنری باارزشند.
📍دربارهی اینها میشود:
🎬فیلم ساخت
📚کتاب نوشت
🎨نقّاشی کرد
☑️و اینها را به نسل جوانمان معرّفی کرد.
♦️اگر مراجعه کردند و خواستند که شما همسر شهید، پدر شهید، مادر شهید مصاحبه کنید، امتناع نکنید... شهید را هر چه میتوانید معرّفی کنید؛ بیشتر معرّفی کنید، بیشتر بگویید؛ این وظیفهی همهی ما است.
🍀خدا انشاءالله همهی شما را محفوظ بدارد، شهدائتان را با پیغمبر محشور کند و شما را از شفاعت شهدائتان انشاءالله برخوردار کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پروپاگاندا چیست؟
تبلیغ اسلامی چیست؟
تفاوت پروپاگادا با تبلیغ اسلامی از زبان #مقام_معظم_رهبری
#لبیک_یا_خامنه_ای
@jahadetabeen8
5.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬سرطان حجاب استایل
🖊نظر شما در مورد حجاب استایل ها چیه؟
به نظرتون حجاب استایلها باعث باحجاب شدن میشن؟؟
▫️اصلا به پوشش اینا میشه گفت #حجاب ؟؟
@jahadetabeen8
🌷🌷مبحث ۱۱۹۸ تیر ۱۴۰۲ شمسی
با نام خدا و عرض سلام و تسلیت🌑
مهمترین مبانی قرآنشناختی در روایات حضرت امام باقر علیه السلام:
۱) جامعیّت قرآن
امام باقر(ع) در این باره میفرماید:
«إِنَّ اللَّهَ لَمْ یَدَعْ شَیْئاً یَحْتَاجُ إِلَیْهِ الْأُمَّةُ إِلَی یَوْمِ الْقِیامَةِ إِلَّا أَنْزَلَهُ فِی کِتَابِهِ وَ بَیَّنَهُ لِرَسُولِهِ:
خدای متعال هیچ امری را فروگذار نکرده که مردم بدان احتیاج داشته باشند، مگر آنکه آن را در کتابش فرو فرستاده است و برای رسول خویش آن را بیان فرموده است»
(صفّار، ۱۴۰۴ق.، ج ۱: ۶؛ کلینی، ۱۴۰۷ق.، ج ۱: ۵۹ و عیّاشی، ۱۳۰۸ق.، ج ۱: ۶).
۲) حجّیّت سُنَن و اقوال پیامبر و اوصیای ایشان در تفسیر قرآن
«مَا وَجَدْتُمْ فِی کِتَابِ اللَّهِ فَالْعَمَلُ بِهِ لَازِمٌ لاَ عُذْرَ لَکُمْ فِی تَرْکِهِ وَ مَا لَمْ یَکُنْ فِی کِتَابِ اللَّهِ وَ کَانَتْ فِیهِ سُنَّةٌ مِنِّی فَلاَ عُذْرَ لَکُمْ فِی تَرْکِ سنّتی وَ مَا لَمْ یَکُنْ فِیهِ سُنَّةٌ مِنِّی فَمَا قَالَ أَصْحَابِی فَخُذُوهُ فَإِنَّمَا مَثَلُ أَصْحَابِی فِیکُمْ کَمَثَلِ النُّجُومِ فَبِأَیِّهَا أُخِذَ اهْتُدِیَ وَ بِأَیِّ أَقَاوِیلِ أَصْحَابِی أَخَذْتُمْ اهْتَدَیْتُمْ وَ اخْتِلاَفُ أَصْحَابِی لَکُمْ رَحْمَةٌ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ أَصْحَابُکَ قَالَ أَهْلُ بَیْتِی:
آنچه در کتاب خدا یافتید، بدانید که عمل به آن لازم است و شما در ترک آن هیچ عذری نخواهید داشت
و آنچه که در کتاب خدا موجود نباشد و در آن سنّتی از من موجود باشد، پس بدانید که شما هیچ عذری در ترک سنّت من نخواهید داشت
و در آنچه که از من سنّتی نباشد، پس آنچه اصحابم گفتهاند، همان را بگویید؛ چراکه مَثَلِ اصحاب من در میان شما، همچون ستارگان است که به هر یک هدایت جویید، هدایت یابید
و هر یک از سخنان اصحابم را که اخذ کنید، هدایت میپذیرید و اختلاف اصحابم برای شما مایة رحمت است.
عرض شد: ای رسول خدا! اصحاب شما چه کسانی هستند؟
فرمود: اهل بیتم هستند»
(صفّار، ۱۴۰۴ق.، ج ۱: ۱۱؛ صدوق، ۱۴۰۳ق.: ۱۵۶ و طبرسی، ۱۴۰۳ق.، ج ۲: ۳۵۵).
۳) ممنوعیّت تفسیر به رأی
«مَا عَلِمْتُمْ فَقُولُوا وَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَقُولُوا اللَّهُ أَعْلَمُ إِنَّ الرَّجُلَ لَیَنْتَزِعُ الْآیَةَ مِنَ الْقُرْآنِ یَخِرُّ فِیهَا أَبْعَدَ مَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ:
آنچه را که میدانید، بگویید، ولی آنچه را که نمیدانید، پس بگویید خدا داناتر است؛ چراکه انسان گاهی به آیهای استشهادی میکند و آنگاه آن را از (معنای خود) بهشدّت دور میکند»
(برقی، ۱۳۷۱ق.، ج ۱: ۲۰۶؛ کلینی، ۱۴۰۷ق.، ج ۱: ۴۲؛ شهید ثانی، ۱۴۰۹ق.: ۲۱۵ و عیّاشی، ۱۳۸۰ق.، ج ۱: ۱۷).
«لَیْسَ شَیْءٌ أَبْعَدَ مِنْ عُقُولِ الرِّجَالِ مِنْهُ إِنَّ الْآیَةَ یَنْزِلُ أَوَّلُهَا فِی شَیْءٍ وَ أَوْسَطُهَا فِی شَیْءٍ وَ آخِرُهَا فِی شَیْء،
ثُمَّ قَالَ:
إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا (الأحزاب/۳۳)
مِنْ مِیلاَدِ الْجَاهِلِیَّةِ:
هیچ چیز دورتر از تفسیر قرآن نسبت به عقول مردم نیست؛ چراکه گاه اوّل آیة قرآن در یک باب نازل شده، وسط آیه در امری دیگر و آخر آن در مسئلهای دیگر.
خداوند فقط میخواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد؛ از پیدایش جاهلیّت»
(عیّاشی، ۱۳۸۰ق.، ج ۱: ۱۷ و برقی، ۱۳۷۱ق.، ج ۲: ۳۰۰).
🌷۴) اخذ آنچه موافق قرآن است
«وَ انْظُرُوا أَمْرَنَا وَ مَا جَاءَکُمْ عَنَّا، فَإِنْ وَجَدْتُمُوهُ لِلْقُرْآنِ مُوَافِقاً فَخُذُوا بِهِ، وَ إِنْ لَمْ تَجِدُوهُ مُوَافِقاً فَرُدُّوهُ، وَ إِنِ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ عَلَیْکُمْ فِیهِ فَقِفُوا عِنْدَهُ وَ رُدُّوهُ إِلَیْنَا حَتَّی نَشْرَحَ لَکُمْ:
در امر ما و آنچه که از ناحیة ما به شما میرسد، بنگرید. پس اگر آن را موافق قرآن نیافتید، آن را رد کنید و اگر کار بر شما مشتبه شد، بازایستید و آن مسئله را به ما ارجاع دهید تا برای شما شرح دهیم»
(کلینی، ۱۴۰۷ق.، ج ۲: ۲۲۲؛ حلوانی، ۱۴۰۸ق.: ۸۰۲؛ طوسی، ۱۴۱۴ق.: ۲۳۳؛ طبری آملی، ۱۳۸۳ق.: ۱۱۳؛ دیلمی، ۱۴۰۸ق.: ۳۱۴).
«فَمَا وَافَقَ کِتَابَ اللَّهِ فَخُذُوا بِهِ وَ مَا خَالَفَ کِتَابَ اللَّهِ فَدَعُوهُ:
آنچه را که موافق کتاب خداست، بگیرید و آنچه را که مخالف کتاب خداست، واگذارید»
(صدوق، ۱۳۷۶ق.: ۳۶۷ و عیّاشی، ۱۳۸۰ق.، ج ۱: ۸).
🌷سیروس کامران ماوردیانی گیلانی🌷