اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی
🌸حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال (قسمت چهارم)
🔹تصرف در حق مالی افراد در ضرورت ها ویا زمانی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا می کند
درچنین شرایطی تصرف دراموال دیگران به عنوان "حکم ثانویه " در" ضرورت ها " به " اندازه ضرورت" جایز یا واجب می شود. وجود چنین شرایطی را معمولا فقهاء عظام با " انقاذ غریق " (نجات جان فرد در حال غرق شدن) که مستلزم تصرف درملک یا زمینی بدون اجازه از صاحب آن باشد، مثال می زنند. چنین تصرفاتی اگر فقط مربوط به موارد شخصی وخصوصی افراد ودر موارد ضرورت باشد و امکان کسب اجازه از حاکم شرع یا نماینده او نیست، کسب مجوز ساقط می شود و در صورتی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا کند اجازه از حاکم شرع یا نماینده او واجب است زیرا ولایت تصرف در اموال مردم از جانب امام معصوم ع فقط به فقهاء جامع الشرایط داده شده است که در نظام ولایت فقیه متعین درولی فقیه است. امام خمینی در این مورد می گویند:
هيچ كس حق ندارد در مالِ كسى چه منقول و چه غيرمنقول، و در مورد حق كسى دخل و تصرف كند يا توقيف و مصادره نمايد مگر به حكم حاكم شرع، آن هم پس از بررسى دقيق و ثبوت حكم از نظر شرعى.
موضوعات مربوط به این نوع از تصرف را می توان به گونه های زیر دسته بندی نمود:
🔴الف) زمانی که جان و مال مومنی در خطر باشد
به عنوان مثال زمانی که نفس محترمی در معرض قتل قرار گرفته باشد (که اهمیت آن به گونه ای است که خداوند تبارک وتعالی به تخلف ازآن راضی نیست)،اگر جلوگیری از آن منوط به وارد شدن در یک محیط غصبی است، پس ورود و جلوگیری واجب است . ویا اگركسى براى حفظ جانش [ به عنوان مثال جهت حفظ خود از سرما ] با لباس غصبى نماز بخواند، يا مثلا براى اين كه دزد لباس غصبى را نبرد با آن نماز بخواند، نمازش صحيح است. ازمنظرامام خمینی در ضرورت ها استفاده از مواد خوراکی و مواد آشامیدنی دیگران برای حفظ جان خود ونفس محترم دیگری وجلوگیری از مریض شدن یا شدت مرض جایز است حتی اگربر اساس احتمال مبتنی برظن باشد. این نوع از جواز در سایر محرمات نیز ساری وجاری است که در اصل " الضرورات تبیح المحظورات " به تفصیل بحث می گردد.
در مورد رد امانت نیزمسئله همین گونه است. یعنی اینکه رد امانت واجب و خیانت در آن حرام است و این چیزی نیست که فقهاء در آن اختلاف داشته باشند. امام خمینی در این مورد می گویند: " واجب است که ودیعه پذیر ودیعه و امانت را به مالک یا قائم مقام مالک رد نماید...حفظ ودیعه به گونه ای که عادتا می شود آن را حفظ کرد واجب است و واجب است آن را در مکان امنی نگهداری کند... و حق تصرف در آن را ندارد به گونه ای که از آن استفاده کند". حتی اگر ودیعه گذار کافرذمی باشد ویا کافرحربی که مالش مباح است. اما درشرایط اضطرارهمین امانت رامی توان در آن تصرف نمود به گونه ای که اگرظالمی آن را طلب کند و درصورت امتناع ضرری (جانی، مالی یا آبروئی) به فرد امانتدار بزند بر او جایز می شود که که امانت را به ظالم بدهد.
خداوند در قرآن می فرماید:
" بدرستی که خداوند به شما امر می کند که امانتها را حتما به صاحبانشان بسپارید "؛ و " بايد كسى كه امين شمرده شده (و چيزى از ديگرى گرفته)، امانت (را بموقع) بپردازد و از خدايى كه پروردگار اوست، بپرهيزد "؛
بزرگان معصوم مکتب اسلام می فرمایند:
امانت کسی که به تو امانتی سپرده است به او برگردان حتی اگر قاتل امام حسین ع باشد ... بدرستی که امانت به نیک کردار و بد کردار باید بر گردانده شود و به عهد آنها باید وفا شود پس امانتی که به تو سپرده شده است را ادا کن و به کسی که به تو خیانت کرده است خیانت مکن ...
در روایت است که پیامبر اعظم ص زمانی که می خواستند از مکه مهاجرت نمایند امانتهائی که از مردم مکه نزد ایشان بود را به ایمن سپردند و به امام علی ع فرمودند تا آنها را به صاحبانش برگرداند.
منابع و مآخذ:
.
هدایت شده از دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی
🌸حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال (قسمت چهارم)
🔹تصرف در حق مالی افراد در ضرورت ها ویا زمانی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا می کند
درچنین شرایطی تصرف دراموال دیگران به عنوان "حکم ثانویه " در" ضرورت ها " به " اندازه ضرورت" جایز یا واجب می شود. وجود چنین شرایطی را معمولا فقهاء عظام با " انقاذ غریق " (نجات جان فرد در حال غرق شدن) که مستلزم تصرف درملک یا زمینی بدون اجازه از صاحب آن باشد، مثال می زنند. چنین تصرفاتی اگر فقط مربوط به موارد شخصی وخصوصی افراد ودر موارد ضرورت باشد و امکان کسب اجازه از حاکم شرع یا نماینده او نیست، کسب مجوز ساقط می شود و در صورتی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا کند اجازه از حاکم شرع یا نماینده او واجب است زیرا ولایت تصرف در اموال مردم از جانب امام معصوم ع فقط به فقهاء جامع الشرایط داده شده است که در نظام ولایت فقیه متعین درولی فقیه است. امام خمینی در این مورد می گویند:
هيچ كس حق ندارد در مالِ كسى چه منقول و چه غيرمنقول، و در مورد حق كسى دخل و تصرف كند يا توقيف و مصادره نمايد مگر به حكم حاكم شرع، آن هم پس از بررسى دقيق و ثبوت حكم از نظر شرعى.
موضوعات مربوط به این نوع از تصرف را می توان به گونه های زیر دسته بندی نمود:
🔴الف) زمانی که جان و مال مومنی در خطر باشد
به عنوان مثال زمانی که نفس محترمی در معرض قتل قرار گرفته باشد (که اهمیت آن به گونه ای است که خداوند تبارک وتعالی به تخلف ازآن راضی نیست)،اگر جلوگیری از آن منوط به وارد شدن در یک محیط غصبی است، پس ورود و جلوگیری واجب است . ویا اگركسى براى حفظ جانش [ به عنوان مثال جهت حفظ خود از سرما ] با لباس غصبى نماز بخواند، يا مثلا براى اين كه دزد لباس غصبى را نبرد با آن نماز بخواند، نمازش صحيح است. ازمنظرامام خمینی در ضرورت ها استفاده از مواد خوراکی و مواد آشامیدنی دیگران برای حفظ جان خود ونفس محترم دیگری وجلوگیری از مریض شدن یا شدت مرض جایز است حتی اگربر اساس احتمال مبتنی برظن باشد. این نوع از جواز در سایر محرمات نیز ساری وجاری است که در اصل " الضرورات تبیح المحظورات " به تفصیل بحث می گردد.
در مورد رد امانت نیزمسئله همین گونه است. یعنی اینکه رد امانت واجب و خیانت در آن حرام است و این چیزی نیست که فقهاء در آن اختلاف داشته باشند. امام خمینی در این مورد می گویند: " واجب است که ودیعه پذیر ودیعه و امانت را به مالک یا قائم مقام مالک رد نماید...حفظ ودیعه به گونه ای که عادتا می شود آن را حفظ کرد واجب است و واجب است آن را در مکان امنی نگهداری کند... و حق تصرف در آن را ندارد به گونه ای که از آن استفاده کند". حتی اگر ودیعه گذار کافرذمی باشد ویا کافرحربی که مالش مباح است. اما درشرایط اضطرارهمین امانت رامی توان در آن تصرف نمود به گونه ای که اگرظالمی آن را طلب کند و درصورت امتناع ضرری (جانی، مالی یا آبروئی) به فرد امانتدار بزند بر او جایز می شود که که امانت را به ظالم بدهد.
خداوند در قرآن می فرماید:
" بدرستی که خداوند به شما امر می کند که امانتها را حتما به صاحبانشان بسپارید "؛ و " بايد كسى كه امين شمرده شده (و چيزى از ديگرى گرفته)، امانت (را بموقع) بپردازد و از خدايى كه پروردگار اوست، بپرهيزد "؛
بزرگان معصوم مکتب اسلام می فرمایند:
امانت کسی که به تو امانتی سپرده است به او برگردان حتی اگر قاتل امام حسین ع باشد ... بدرستی که امانت به نیک کردار و بد کردار باید بر گردانده شود و به عهد آنها باید وفا شود پس امانتی که به تو سپرده شده است را ادا کن و به کسی که به تو خیانت کرده است خیانت مکن ...
در روایت است که پیامبر اعظم ص زمانی که می خواستند از مکه مهاجرت نمایند امانتهائی که از مردم مکه نزد ایشان بود را به ایمن سپردند و به امام علی ع فرمودند تا آنها را به صاحبانش برگرداند.
منابع و مآخذ:
.
.
اصلاح طلبان در مجلس قبل زیر بار ««طرح شفافیت آراء »» نرفتند ........... پس چرا الآن و برای این دوره از مجلس خواهان آن هستند و فشار می آورند....
آقایان و خانمهای نماینده طرح شفافیت آراء برای این دوره از مجلس ، اگر چه ببرای آگاهی مردم سیار خوب است ، اما به نظر می رسد که توطئه اصلاح طلبان است و در هر طرح و لایحه ای بر علیه نماینده ها عوعا سالاری خواهد شد ...... و همچنین میان نمایندگان و رأی دهندگانشان جدائی می اندازد........
بنابر این بهتر است زیر بار این طرح نروید....
.✍️احمد جهان بزرگی
.
اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی
🌸حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال (قسمت پنجم)
[در چه شرایطی تصرف در حق مالی افراد جایز است؟]
🔹ب) وقتی که حکومت اسلامی در خطر باشد
🌱در بحث " وجوب حفظ نظام اسلامی " ثابت خواهیم کرد که فقهاء عظام به ویژه حضرت امام خمینی حكومت را يكى از احكام اوليه اسلام و مقدم برهمه احكام فرعي، حتى نماز و روزه و حج می دانستند و به خاطر همین اولویت اگرحفظ آن با حفظ هریک از آنها تعارض پیدا کند، اولویت با حفظ حکومت است که از بقیه واجبات بالاتر است. به عبارت دیگراگر حفظ نظام اسلامی منوط به تعطیل هریک ازواجبات وارتکاب هر یک از محرمات شود، باید انحام پذیرد. بنابراین حفظ نظام اسلامی اگرمنوط به تصرف در اموال مردم باشد به عنوان ضرورت درحد ضرورت جایز یا واجب می شود. اما در اینجا بر اساس قاعده ولایت حاکم شرع بر احکام ثانویه سیاسی ـ اجتماعی تصرف در اموال افراد باید با اذن او انجام پذیرد. در این مورد می توان به یکی از دستورات پیامبر درباره خانه یکی از افراد ساکن مدینه اشاره کرد:
🌱در رجب سال نهم هجري زماني كه پيامبر جهت جنگ با روميها آماده ميشد خانه يكي از يهوديان مدينه بنام «سويلم» به يك خانه تيمي جهت «جنگ رواني» بر عليه مسلمانان تبديل شد و عدهاي از افراد مختلف به آنجا رفت و آمد كرده و برنامههائي را بر عليه مسلمانان به اجرا در ميآوردند. شبكه اطلاعاتي پيامبر خبر اين واقعه را گزارش كرد. پيامبر چند نفر از ياران خود به سرپرستي «طلحه» را جهت درهم كوبيدن آن خانه تيمي گسيل كرد و دستور داد در حال تشكيل جلسه، خانه را به آتش بكشند. آنها مأموريت را انجام دادند، و باعث شدند كه افراد آن انجمن از پشت بام خود را به خارج از خانه برسانند، كه تعدادي نيز پايشان شكست.
🔹ج) در شرایط جنگ
🌱شرایط جنگی یکی ازشرایطی است که درآن ضرورت ها نقش اساسی پیدا می کنند. در چنین شرایطی احتمال تصرف در اموال غیر افزایش می یابد. بنابراین شناختن خطوط قرمزدرآن اهمیت ویژه ای می یابد. البته در جنگ نیز، به عنوان حکم اولیه، تصرف در اموال مسلمانان جایز نیست. چنانکه امام خمینی در مورد اشیائی که همراه اسرای عراقی بود وتعلق به خودشان داشت، فرمودند: " اموال اسرا مخصوص خودشان است و از غنائم محسوب نمی شود ". در جنگ جمل فردی بنام عبّاد بن قیس مطالبه غنیمت از امام ع را داشت و درشتی می کرد. پس امام به او فرمود:
🌱اى برادر بكرى، تو مرد سادهاى هستى، مگر نمىدانى كه من كوچكترها را به جرم بزرگترها عقاب و مؤاخذه نمىكنم؟! آيا اين اموال پيش از افتراق و ارتداد ملك آنان نبوده؟ و آيا ازدواج ايشان روى جريان صحيح نبوده؟ و مگر فرزندان ايشان بر اساس قوانين اسلام اولادشان محسوب نمىشدند؟ و اين بچّهها روى فطرت اسلام متولد نشدهاند؟ (پس چطور ما مىتوانيم اموال اين بچّهها را تصرّف كرده و از ايشان بستانيم؟). و شما فقط مىتوانيد آنچه كه در لشكرگاه است را تصرّف نماييد، و آنچه در خانههاى ايشان است ميراث خود آنان است، بنا براين هر كدام از آنان را كه دشمنى كند وى را به همان گناه مؤاخده نماييم.
🌱اما از منظر امام خمینی درشرایط اضطرارتصرف در" هرمقداراز زمینها وخانه های دشمن که دفاع ازاسلام و مسلمین توقف بر آن دارد نه تنها جایز بلکه واجب و موجب قرب و رضای خداوند است ".
منابع و مأخذ:
🌸🌸🌸🌸🌸
🌸🌸🌸🌸🌸
🔹قاشق و چنگال ایرانی ها در دوران ساسانی و در حالی که هنوز برخی از کشورهای دنیا با دست غذا می خورند کشور ما حدود 1800 سال پیش در دوره ساسانیان از قاشق و چنگال به عنوان ابزاری برای غذا خوردن استفاده می کرده است. در تصویر بالا این قاشق و چنگال را مشاهده می کنید. این قاشق چنگال قدیمی ایرانی ها متعلق به دوران ساسانی و 1500 سال پیش می باشد.
🔹اروپائیها این نوع از قاشقها را در اکتشافات یافتند و بردند و از روی آن ساختند و به نسل ماها به عنوان ابزار تمدن جدید به خورد ما دادند....
لطفا نگذارید رشته های علوم مختلف ، که مختص ایرانیها بوده است ، را از ما بگیرند و در آینده به بچه های ما بدهند و خودشان را سر منشأ این علوم معرفی کنند.
.🌸🌸🌸🌸
هدایت شده از N..E
15.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حتما ببینید
افشاگری عجیب دکتر بااوسی از فجایع کرونایی درون وزارت بهداشت
چرا درستاد کرونا ووزارت بهداشت کسی پاسخگو نیست؟
#جهاد_تبیین_و_افشاگری
#جهاد_تبیین
#واکسن
🌸🌸🌸🌸
🔹🔹دوستان محترم
◀️گروهی تحت عنوان : «مجمع مدارس دانشجوئی قرآن و عترت » مدتی است که فعالیت خود را آغاز کرده و عمدتا و فعلا بیشتر بر دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تمرکز دارد .
◀️افراد شناخته شده این گروه عبارتند از :
هانی چیت چیان ، احمدرضا اخوت ، دکترکاظم رجبعلی ، صادق جمالی،
⏺مدرسین:
خانم مهدوی ، خانم امامی، آقای علامه، خانم حمیدی ، خانم مظفری ، آقای امامی ، آقای ثمری ، خانم بیگلری
⏮شائبه هائی که در خصوص افکار این گروه در وهله اول به ذهن می رسد
- مطالب آنها فضائی است
- بعضا خلاف مشهور علما است
- دگم در فهم خود دچار دگماتیسم هستندبه گونه ای که علماء را صاحب خطای دید می دانند ، اما برداشت خودشان را درست و صحیح می پندارند.
- دچار یک نوع فلسفه بافی مبتنی بر اصطلاحات فیزیکی و فنی هستند.
- در نهایت ممکن است به جائی برسند که انبیاء و ائمه را در اذهان دست نیافتنی جلوه دهند و این یعنی این که دیگر الگوی ما نیستند .... و ما باید بر اساس عقل خودمان حرکت کنیم ....
- این دوستان اگر چه کار قرآنی می کنند ، ظاهرا با هیچیک از مفسرین سالم قرآنی حوزه در ارتباط نیستند.....
.عزیزان اگر با این گروه آشنائی دارید بنده را آگاه کنید ....
عزیزانی هم که دلسوز اینها هستند آنها را با یک مفسر سالم قرآنی مرتبط نمایند
.
در تفسیر نور آقای قرائتی در مورد حضرت یونس ع آمده است :
آنچه پيرامون داستان حضرت يونس در تفاسير آمده اين است كه آن حضرت سالهاى بسيارى مردم را به سوى خداپرستى دعوت كرد ولى از اين ميان تنها دو نفر به او ايمان آوردند، يكى شخصى عابد و ديگرى انسانى عالم، وقتى وضع بدين صورت ادامه يافت، عابد به يونس عليه السلام پيشنهاد نفرين كرد و حضرت كه از سرسختى و لجاجت آنان به ستوه آمده بود به اين كار اقدام نمود و به محض پيدا شدن آثار بلا، بدون كسب اجازه از محضر خداوند، با خشم و غضب از منطقه خارج شد به اين گمان كه ديگر از دست آنان راحت شده است، امّا نمى دانست كه خداوند بخاطر اين كار زندگى را بر او سخت خواهد كرد.
وقتى از آنجا خارج شد، به سوى دريا رفت، سوار بر كشتى شده و به منطقهاى ديگر عزيمت نمود. در ميانهى راه ناگهان كشتى به خاطر مواجه شدن با نهنگى بزرگ، دچار اضطراب گرديد و چيزى نمانده بود تا همه اهل كشتى غرق شوند.
صاحبان كشتى تصميم گرفتند تا براى رفع اين بلا، يك نفر از ساكنان كشتى را به دريا بيندازند و خود را از اين مصيبت رها سازند و چون قرعه كشيدند، نام يونس عليه السلام درآمد، لذا او را به دريا انداختند، بلافاصله نهنگ او را بلعيد و به درون دريا رفت، امّا به امر الهى از خوردن و هضم او منع گرديد.
يونس عليه السلام در آن تاريكىهاى شكم ماهى و اعماق آب به ظلم خود، به خروج نابجا از ميان مردم پى برد و به آن اعتراف كرد، پس خداوند دعاى او را مستجاب فرمود و او را از آن حال نجات داد. از آن پس يونس لقب «ذوالنون» به معناى صاحب ماهى يافت.
اما در آموزه های جناب آقای ...........[از اساتید مجمع مدارس دانشجوئی قرآن و عترت] این نوع برداشت را یک نوع خطای دید و خطای برداشت مفسرین از پیامبران می داند و قائل به ترک اولی از جانب آنها نیست .....
در تفسیر نور آقای قرائتی در مورد حضرت یونس ع آمده است :
آنچه پيرامون داستان حضرت يونس در تفاسير آمده اين است كه آن حضرت سالهاى بسيارى مردم را به سوى خداپرستى دعوت كرد ولى از اين ميان تنها دو نفر به او ايمان آوردند، يكى شخصى عابد و ديگرى انسانى عالم، وقتى وضع بدين صورت ادامه يافت، عابد به يونس عليه السلام پيشنهاد نفرين كرد و حضرت كه از سرسختى و لجاجت آنان به ستوه آمده بود به اين كار اقدام نمود و به محض پيدا شدن آثار بلا، بدون كسب اجازه از محضر خداوند، با خشم و غضب از منطقه خارج شد به اين گمان كه ديگر از دست آنان راحت شده است، امّا نمى دانست كه خداوند بخاطر اين كار زندگى را بر او سخت خواهد كرد.
وقتى از آنجا خارج شد، به سوى دريا رفت، سوار بر كشتى شده و به منطقهاى ديگر عزيمت نمود. در ميانهى راه ناگهان كشتى به خاطر مواجه شدن با نهنگى بزرگ، دچار اضطراب گرديد و چيزى نمانده بود تا همه اهل كشتى غرق شوند.
صاحبان كشتى تصميم گرفتند تا براى رفع اين بلا، يك نفر از ساكنان كشتى را به دريا بيندازند و خود را از اين مصيبت رها سازند و چون قرعه كشيدند، نام يونس عليه السلام درآمد، لذا او را به دريا انداختند، بلافاصله نهنگ او را بلعيد و به درون دريا رفت، امّا به امر الهى از خوردن و هضم او منع گرديد.
يونس عليه السلام در آن تاريكىهاى شكم ماهى و اعماق آب به ظلم خود، به خروج نابجا از ميان مردم پى برد و به آن اعتراف كرد، پس خداوند دعاى او را مستجاب فرمود و او را از آن حال نجات داد. از آن پس يونس لقب «ذوالنون» به معناى صاحب ماهى يافت.
اما در آموزه های جناب آقای کاظم رجبعلی ........[از اساتید مجمع مدارس دانشجوئی قرآن و عترت] این نوع برداشت را یک نوع خطای دید و خطای برداشت مفسرین از پیامبران می داند و قائل به ترک اولی از جانب آنها نیست .....
مطلب آقای رجبعلی را در کلیپ زیر ببینید:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
خواندن قرآن توسط مجری اسپانیائی
و
کُپ کردن حاضرین
.
جهان بزرگی احمد:
.
ستاد ملی کرونا با زیرپا گذاشتن دستورات مقام معظم رهبری می خواست واکسن آمریکائی فایزررا وارد و به زنان باردار تزریق کند....
اعتراضات باعث بازگشت ستاد از این تصمیم احمقانه و خلاف ولایتمداری شد. البته ظاهرا .... اگرپنهانی نزده باشند!!!!
.
.