🏢 زندگی آپارتمانی، تولید متمرکز، تولید زباله!
💠 اگر هر یک از ٢٧ میلیون خانوار ایرانی فقط یک قالب پنیر بخرند و نهایتاً این پنیر را طی یک هفته مصرف کنند؛ در طول یک هفته، ٢٧ میلیون زباله ی پلاستیکی از پنیر فقط جمع شده است!! تو خود حدیث مفصل خوان از این مجمل! (تهران در یک روز حدود ١٠ هزارتن پسماند عادی دارد!) این بحران، نتیجه ی تولیدِ صنعتیِ متمرکز کارخانه ای است!
💠 محصولِ تولیدِی متمرکز و بیرون از خانه، (مثلاً پنیر از آمل تا قم) برای اینکه تا به دست مصرف کننده می رسد قابل استفاده باشد، بایستی داخل بسته بندی و مقرون به افزودنی باشد!
💠 تولید این حجم از زباله، حاصل این الگوی تولید متمرکز است. برای تغییر الگوی تولید، بایستی الگوی شهرسازی و معماری تغییر کند! در زندگی آپارتمان نشینی، زمینه ی تولید فراهم نیست، نتیجه این می شود که تولید مواد غذایی مورد نیاز خانواده ها، متمرکز و به کارخانه ها سپرده می شود.
با ساختِ خانه های وسیع، زمینه ی تولید سالم، غیر صنعتی و غیرمتمرکز، فراهم می شود و تقریباً زباله ای تولید نمی شود.
همچنین در خانه های وسیع و حیاط دار، با فراهم شدن زندگی حیوانات خانگی، بخشی از دور ریزها خوراک حیوانات می شود.
👤حجت الاسلام مهران فر
#تولید_متمرکز
#تولید_انبوه
#معماری_اسلامی
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
👌اهمیّت تولید غیرمتمرکز (خانگی) در اسلام
💠 هرکس آرد بخرد نصف مالش می رود، و هرکس نان بخرد کل مالش می رود و فقیر می شود.
🔻ارائه ی ٣ روایت :
١- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْمُنْذِرِ الزَّبَّالِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ عِنْدَكَ دِرْهَمٌ فَاشْتَرِ بِهِ الْحِنْطَةَ فَإِنَّ الْمَحْقَ فِي الدَّقِيقِ.
± ترجمه:هرگاه یک درهم داشتی با آن گندم بخر؛ چرا که نابودى در [خرید] آرد است.
٢- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ أَبِي الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا أَبَا الصَّبَّاحِ شِرَاءُ الدَّقِيقِ ذُلٌّ وَ شِرَاءُ الْحِنْطَةِ عِزٌّ وَ شِرَاءُ الْخُبْزِ فَقْرٌ فَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الْفَقْرِ.
± ترجمه: اى ابوالصباح! خرید آرد، ذلت است، خرید گندم، عزت است و خرید نان، فقر است. پس پناه مى بریم به خدا از فقر!
📒منبع: کتاب شریف کافی (ط الإسلامیة) ج ۵ ص ١۶٧
٣- عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ: مَنِ اشْتَرَى الْحِنْطَةَ زَادَ مَالُهُ وَ مَنِ اشْتَرَى الدَّقِیقَ ذَهَبَ نِصْفُ مَالِهِ وَ مَنِ اشْتَرَى الْخُبْزَ ذَهَبَ مَالُهُ.
± ترجمه: هرکس گندم بخرد، مالش زیاد مى شود و هرکس آرد بخرد، نصف مالش نابود مى شود و هرکس نان بخرد، مالش از دست مى رود.
📒 منبع: تهذیب الاحکام، ج٧،ص١۶٢
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b06
👈تولید که انبوه شد باید سر همه کلاه بگذاری...
◽️اگر چرخ کارخانه می خواهد بچرخد، باید انسان مصرف گرا تربیت شود. داستانِ «کلاه سر همه بگذارید» همین است. یک موقعی با دست کلاه می بافتند؛ خیلی که می شد در طول یک تابستان یا مثلاً پاییز، می شد یک یا دو کلاه برای اهل خانه خودت ببافی. ولی وقتی کارخانه آمد و تولید انبوه شد، باید سر همه کلاه بگذاری. وقتی تولید انبوه شد، باید مصرف بشود، پس باید انسانِ مصرفی ایجاد بکنی. جریان توسعه هم انسان مصرفی ایجاد و تربیت می کند. بعد به اسم بهداشت و هزار مسئله دیگر، فرهنگ سازی می کند و کالاهای یک بار مصرف را وارد جامعه می کند و تازه در انتها روشن می شود که این ها همه عامل بدترین بیماری ها بوده است.
◾️آیت الله سید محمد مهدی میرباقری (عضو مجلس خبرگان رهبری)
#غرب_شناسی
#تولید_انبوه
#تولید_متمرکز
#مصرف_گرایی
📌جهانِ پساکرونا 👇
🌐 @jahanepasakorona
خبر روباه پیر ۲۵ تیر:
القای ترس برای ترویج واکسن!
فقط حواسش نبوده که کاپشن تن ملت رو دربیاره😄
@hzamanim
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐 @jahanepasakorona
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 ببینید | خلاصه ای از جلسه ی بررسی کتابِ " افسانه ی روشنایی" با حضور جمعی از پزشکان و اساتید دانشگاه
⚠️ لطفاً پس از مطالعه این کتاب، سر به کوه و بیابان نگذارید!
📘 کتاب افسانهی روشنایی، به بررسی رابطه بیماری ها و الکتریسیته می پردازد، در سال ۲۰۱۷ توسط آرتور فرستنبرگ، تحت عنوان «رنگینکمان نامرئی» نوشته شده است.
🖇 گزارشات این کتاب نتیجهی پژوهشهای پرتعداد آکادمیک است که بیش از این یک کتاب فنی باشد، یک مجموعه مقالات پزشکی به حساب میآید.
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b06
12.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 ببینید | توقع ما از حکومت اسلامی چیست؟
توسعه ی تقرّب و عبودیت یا توسعه ی گاوداریِ مدرن...؟
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b06
⭕️ طرح ٢١ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی: ستاد کرونا صلاحیت وضع مقررات محدود کننده برای واکسن نزده ها را ندارد.
بعد از شورای محترم نگهبان که ستاد کرونا را فاقد صلاحیت وضع قانون دانسته این بار هم مجلس، وضع مجازات را نیازمند قانون مصوب در مجلس دانسته!
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐 @jahanepasakorona
💠 شورای نگهبان: ستاد کرونا صلاحیت وضع مجازات ندارد.
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐 @jahanepasakorona
💠 محورِ روابطِ اجتماعی ما چیست؟
اخوت یا بازار؟
هر یک از ما علاوه بر روابط فردی، با حضور در جامعه با دیگران ارتباط برقرار می کنیم. حالا سؤال این است که انگیزه و محور در ارتباط با دیگران بایستی چه باشد؟ سه پاسخ برای این سؤال مهم وجود دارد:
- جواب دنیای قدیم( جامعه استیلا): روابط بهینه در این جامعه، رابطه ی ارباب-رعیّتی است. رابطه ی عمودی از بالا به پایین! در این جامعه، حاکم طاغوتی برای برطرف کردن نیازهای خود، زور می گوید و برده ها هم به خاطر ترس از حاکم اطاعت می کنند!
- جواب دنیای مدرن (جامعه بازار): آدام اسمیت می گوید: ما به خیر خواهی قصّاب، نانوا و آبجو فروش نیاز نداریم. نیاز نیست صفات شرّ خود را تهذیب کنیم، کافیست جامعه را بازار کنیم! بازار، مکانیزمِ جادوییِ تبدیل شرّ فردی به خیرِ اجتماعی است. در این جامعه اگر من کالای خود را ارزان تر می فروشم، به طمع فروش بیشتر و پیشی گرفتن در رقابت با مغازه های دیگرست! رابطه ی افقی بین افراد، رابطه ی عرضه و تقاضاست! در این جامعه فقط روابط بازاری بهینه محسوب می شوند! فردِ ورشکسته برای چنین جامعه ای مطلوب نیست و در نظام بانکی اش همه ی اموالش مصادره می شود! در چنین جامعه ای، دولت باید نابازارها را اداره کند و کمک کند تا به بازار تبدیل شود ! غالب پدیده های موجود مثل بانک، بورس، بیمه و... بر اساس این رابطه شکل گرفته اند. در این جامعه روابطی چون خانواده و مادری بهینه نیستند و فهم نمی شوند!
- جواب اسلام (ولایت و اخوت) : در این جامعه، رابطه ی عمودی وجود دارد ولی نه رابطه ای از بالا به پایین! بلکه بر عکس! ولی و امام مهربانی که خود نیازی ندارد فلذا توصیه ها و دستگیری هایش برای شفاعت و رشد تک تک افراد امّت است! (پیامبر (ص): أنا و علی (ع) أبوا هذة الأُمّة.) (رابطه ولایت!)
در این جامعه رابطه ی افقی بین افراد هم بر اساس برادری(أخوّت) شکل می گیرد! مصداق اتمّ این روابط در خانواده قابل مشاهده است!در این جامعه، فقط ایثار و محبّت بهینه است! نقش مادری در چنین جامعه ای بهینه است! در این جامعه اگر مؤمنی ورشکسته شَود، خانه و مَرکب وی حفظ می شود و مؤمنین دیگر برای خروج از ورشکستگی او کمک می کنند!
متأسفانه بخش عمده روابط ما بر اساس نگاه بازار است و بسیاری از پدیده ها بر این اساس بوجود آمده اند، فلذا بایستی محور روابط را ولایت و اخوت قرار دهیم و بر اساس این نگاه، پدیده ها و ساختارها را بازتعریف کنیم. نیاز داریم شهری بر اساس نگاه ولایت و أخوت بسازیم ان شاء الله.
🌸 #عید_غدیر، عید ولایت و اخوت مبارک.
🖊حجتالاسلام مهران فر
◻️ ١٨ ذی الحجة ١۴۴٣
#علوم_اجتماعی
#جامعه_بازار
#جامعه_استیلا
#جامعه_امام_و_امت
#جامعه_اخوّت
#درآمدی_تاریخی_بر_نظریه_اجتماعی
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b06
جهانِ پساکرونا
💠 محورِ روابطِ اجتماعی ما چیست؟ اخوت یا بازار؟ هر یک از ما علاوه بر روابط فردی، با حضور در جامعه
از امروز که عیدِ اخوت و ولایت است تمرین کنیم و سعی کنیم نیت و محرّکِ رفتارهایمان با دیگران، خدا و در جهت اخوت و محبت و برطرف کردن نیازهای برادرانمان باشد، نه بر اساس محرکیّت نفس و انگیزه های مادی و بازاری!
⚡️دکتر لطیفی، معاون رئیس جمهور:
بر خلاف الگوی غربی که حکمرانی را مبتنی بر Nation State تعریف میکند، علیالمبنا ما با این مشکل داریم و مسئلۀ ما امام و امت است؛ نظریۀ ما نظریۀ اخوت است، نظریۀ مسئولیت است، نظریۀ ما نظریۀ امر به معروف و نهی از منکر است. این نظریهها یک پدیدۀ اضافی نیست، نظریۀ مبنایی است./ انتخاب
#علوم_اجتماعی
#جامعه_بازار
#جامعه_استیلا
#جامعه_امام_و_امت
#جامعه_اخوّت
#درآمدی_تاریخی_بر_نظریه_اجتماعی
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b06