۱۲۳ 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#تفسیر_جامعه_کبیره
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
مصیبت از دست دادن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بزرگترین مصیبت بشریت است .
🔹وقتی که پیامبر از دنیا میرود ،امیرالمومنین علی علیه السلام میفرماید: صبر خوب است؛اما نه در مصیبت تو. عمق فاجعه ی شهادت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم را هیچ کس به اندازه حضرت زهرا درک نمیکند.
این خانم همانند رسول الله دغدغه دینی را دارد، یعنی هرچه که پیغمبر برای انسانیت و آینده جهان دغدغه داشته، حضرت زهرا هم به همان نسبت دغدغه داشتند. علت اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها در فراق پیغمبر بسیار گریه و بی تابی می کند؛ این است که میداند چه فاجعه ای با رفتن پیغمبر صورت میگیرد.
غصههای این بانو غصه های از جنس دنیای نیست. مثل اینکه بگوییم: بابایم از دنیا رفته. ایشان نسبت به مصائب این طور فکر نمی کند. بلکه نوحه و ماتم حضرت زهرا از مقوله بخش فوق عقلانی است.
یعنی ماجرای ازدستدادن پیغمبر، ماجرای خسران بشریت است؛ که پدر آسمانی اش را از دست داده. این مصیبت، مصیبت کمرشکنی است.
به قدری این مصیبت سنگین است که در روایتی از خود پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم آمده است به هر مصیبتی که رسیدید مصیبت درگذشت مرا یاد آورید.
🔹 زیرا آن بزرگترین مصیبت است هر کس در زندگی اش دچار مصیبت شد برای تسلی دلش به بزرگترین مصیبت که از دست دادن جان پیامبر است فکر کند ما با نبود پیامبر و امام بالای سرمان خسارت بزرگی می دهیم و این همان مصیبت اعظم است این مصیبت آنقدر کمرشکن است که ائمه حاضر شدند به حادثه عاشورا تن بدهند که آن اتفاق نیفتد.
ادامه دارد........
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
@jalasate_ostad
ا🌏🏳🌏🏳🌏🏳🌏🏳✨✨
ا🏳🌏🏳✨✨
ا✨
#سیره_النبی_الاعظم
#سیره_جامع_محمدی
#سیره_محمدی
#ولادت_حضرت_رسول_الله_(ص)
➖ قسمت ۲۸
⬅️ علت ایمان بعضی از یهودیان به حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله)
🔰 یهود و نصاری، اوصاف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را در كتاب تورات و كتاب انجيل مى يافتند.
❇️ در تورات و انجیل و کتب أنبیا (علی نبیّنا و آله و علیهم السلام) نه فقط نام رسول الله (صلی الله علیه و آله) بلکه صفات او نیز ذکر شده است.
💢 حسان بن ثابت نقل كرده است كه؛
مرا به خاطر می آید زمانی كه طفل هفت ساله بودم و شنيدم كه يكى از علماى يهود در بالاى تلّى فرياد مى كرد و يهودیان را مى طلبيد، چون جمع شدند گفت: امشب آن ستاره اى كه دلالت مى كند بر ظهور احمد پيغمبر آخر الزمان (صلی الله علیه و آله) طالع شده است.
📗 فرج المهموم فی تاریخ علماء النجوم، سید بن طاوس، صفحه ۲۹
📌 یهود نشانه های ولادت و بعثت حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) را می شناختند. این نشانه ها را بوسیله تورات به دست آورده بودند.
❇️ عده ای اندک از یهودیان با یافتن صفات حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) در تورات به پیامبر اکرم (صلی الله علیه آله) ایمان می آوردند.
⚜ حضرت امام کاظم (علیه السلام) از پدران پاکشان (علیهم السلام) نقل کرده اند که؛
⚜ حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند:
🖌 یک یهودی خدمت حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) رسید و ضمن جاری ساختن شهادتین، ابراز مسلمانی نمود و نیمی از مالش را به حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) بخشید و گفت:
🖋 أَمَا وَ اللَّهِ مَا فَعَلْتُ بِكَ الَّذِي فَعَلْتُ إِلَّا لِأَنْظُرَ إِلَى نَعْتِكَ فِي التَّوْرَاةِ
🖌 به خدا اين كار با تو نكردم جز آنكه صفت تو را در تورات بررسى كنم؛
🖋 فَإِنِّي قَرَأْتُ فِي التَّوْرَاةِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ مَوْلِدُهُ بِمَكَّةَ وَ مُهَاجَرُهُ بِطَيْبَةَ وَ لَيْسَ بِفَظٍّ وَ لَا غَلِيظٍ وَ لَا سَخَّابٍ وَ لَا مُتَزَيِّنٍ بِالْفُحْشِ وَ لَا قَوْلِ الْخَنَى ...
🖌 چون صفت تو را در تورات خواندم كه؛ محمد بن عبد اللَّه (صلی الله علیه و آله) مولدش مكه است و به مدينه مهاجرت می كند، كج خلق و سخت گير، بد سخن و هرزه گو نيست.
📗 أمالي، شیخ صدوق، صفحه ۴۶۵، حدیث ۶
📗 تفسير الصافي، فیض کاشانی، جلد ۲، صفحه ۲۴۳
🌕 صفات حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) بسیار روشن در تورات و انجیل ذکر شده است؛ به همین جهت عده بسیاری در جهت آگاهی از صدق بیان تورات، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را می آزمودند. و به این ترتیب به حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) ایمان می آوردند.
@jalasate_ostad 🌸🍃
✨
🏳🌏🏳✨✨
🌏🏳🌏🏳🌏🏳🌏🏳✨✨
✅◾️▪️◾️✅◾️▪️
◾️
▪️
بسم الله الرحمن الرحیم
⚜ وَلِسَاناً وَشَفَتَیْنِ.
⚜و زبان و دو لب به او ندادیم؟
📗سوره مبارکه بلد آیه ٩
امام البقیع حضرت محمد الباقر(علیه السلام) فرمودند:
⚜"وشفتین"، یعنى الحسن والحسین.
⚜و دولب یعنى حسن و حسین(علیهما السلام).
📗بحار الانوار، ج ٢۴ ص ٢٨٢ ح٨
@jalasate_ostad 🌸🍃
◾️
▪️✅◾️▪️✅◾️▪️
۱۲۴ 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#تفسیر_جامعه_کبیره
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
برای تسلای غمهایتان، مصیبت فقدان پیغمبر را یاد کنید.
حضرت در فرمایش دیگری فرمودند: «مَن عَظُمَت عِندَهُ مُصيبَةٌ فَليَذكُرْ مُصيبَتَهُ بي؛ فإنّها سَتَهُونُ علَيهِ /هرکس برایش مصیبتی بزرگ پیش آمد مصیبت درگذشت مرا یاد کند در این صورت مصیبتش بروی آسان خواهد شد » اگر مصیبتی در نگاهتان بزرگ شد؛ مثلاً غم از دست دادن پدر، مادر یا همسر یا فرزند پیش آمد ؛یا دچار بیماری شدید؛ یا اتفاق ناگواری برایتان پیش آمد، به مصیبت نبود و فقدان پیامبر فکر کنید.
🔹نتیجه آن میشود که پذیرش مصیبت خودتان برای شما آسان تر می شود.
متاسفانه ما نحوه اتصال مان با پیغمبر آنقدر ضعیف است که مصیبت نبود او را درک نمیکنیم. اما مصیبت های شخصی مان برای مامهمتر است. ❓آیا ما واقعا اینطور هستیم یا نه ؟؟؟؟
اصلاً هواسمان هست که با نبود پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم » و امام چه اتفاقی میافتد و ما چقدر به واسطه نبودن امام و پیغمبر بالای سرمان خسارت می دهیم⁉️⁉️
🔹این خسارت این است که با وجود امام ،هر یک از ما می توانست بالاتر از بسیاری از اولیا و انبیا باشد چنانچه در زیارت عاشورا میخوانیم«وَ اَسَئلهُ اَن يُبَلغَنيَ المَقامَ الَمحمودَ لَكُمُ عِنْدَ اللهِ/ مرا به مقام محمود که شما اهل بیت هستید برساند» یک شیعه در معیت اتصال و ورود به چادر امام، به ویژه امام زمان علیه السلام می تواند به مقام محمود برسد.
🔹اگر امام زمان علیه السلام باشد میلیونها انسان به این مقام می رسند.
ولی متاسفانه امروز بشریت خسارت بزرگی به خاطر چنین فقدانی هزینه میکند.
❓چرا که اگر مصیبتی به ما میرسد ارتباطمان را با معصوم قطع میکنیم ؟؟؟؟
🔹دلیلش این است که بد زندگی میکنیم.
پیغمبر می گوید: شما در ارتباط قلبی تان با من باید جایی باشید که اگر هر مصیبتی سرتان آمد، اصلاً نباید غصه بخورید ولی ما آن قدر اتصال من با کمالات جمادی گیاهی و حیوانی زیاد است که اگر در این بخشها مصیبتی داشته باشیم ارتباط ما با غیبت قطع میشود
مثل مادری که فرزندش به خاطر تصادف میمیرد ما هم در همین دنیا در بیشترین موارد با مسائل دنیای سقط می شویم.
🔸🔸🔸🔸🔸
ترسم که این تن حائل است به جانم
سقط کند کودک عزیز روانم
ادامه دارد......
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
@jalasate_ostad
ا🌏🏳🌏🏳🌏🏳🌏🏳✨✨
ا🏳🌏🏳✨✨
ا✨
#سیره_النبی_الاعظم
#سیره_جامع_محمدی
#سیره_محمدی
#ولادت_حضرت_رسول_الله_(ص)
➖ قسمت ۲۹
☀️ بشارت أنبیا در کلام حضرت امام رضا (علیه السلام)
✳️ حضرت أبا الحسن علی بن موسی، الرضا (علیه السلام)، در مجلسی که از دانشمندان أديان و متكلّمين مثل جاثليق (عالم نصارى)، رأس الجالوت (عالم يهود) حاضر بودند؛ حضور می یابند و برای اثبات رسالت حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) از کتاب های آنان مانند تورات و انجیل و زبور دلیل و برهان می آورند.
🔸 جاثليق پرسيد: در باره نبوّت حضرت عيسى و كتابش چه عقيده اى دارید؟ آيا منكر آن دو هستید؟
🖋 قَالَ الرِّضَا أَنَا مُقِرٌّ بِنُبُوَّةِ عِيسَى وَ كِتَابِهِ وَ مَا بَشَّرَ بِهِ أُمَّتَهُ وَ أَقَرَّتْ بِهِ الْحَوَارِيُّونَ وَ كَافِرٌ بِنُبُوَّةِ كُلِّ عِيسًى لَمْ يُقِرَّ بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ ص وَ بِكِتَابِهِ وَ لَمْ يُبَشِّرْ بِهِ أُمَّتَهُ
🖌 حضرت امام رضا (علیه السلام) فرمودند: من به نبوّت حضرت عيسى و كتابش و به آنچه امّتش را بدان بشارت داده و حواريّون نيز آن را پذيرفته اند ايمان دارم و به هر عيسى اى كه به نبوّت حضرت محمّد (صلى اللَّه عليه و آله) و كتابش ايمان نداشته و امّت خود را به او بشارت نداده، كافرم.
🔸 جاثليق گفت: دو شاهد عادل از غير همكيشان خود كه مسيحيّت آنان را قبول داشته باشد، معرّفى كن، تا آنان به نبوت حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) شهادت دهند.
⚜ حضرت امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
🖋 يَا نَصْرَانِيُّ أَ لَا تَقْبَلُ مِنِّي الْعَدْلَ الْمُقَدَّمَ عِنْدَ الْمَسِيحِ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ع؟ ... مَا تَقُولُ فِي يُوحَنَّا الدَّيْلَمِيِّ؟
🖌 آيا شخص عادلى را كه نزد حضرت مسيح (علیه السلام) مقام و منزلتى داشت قبول دارى؟ ... در باره يوحنّا ديلميّ چه ميگوئى؟
🔸 جاثلیق گفت: به به! محبوب ترين شخص نزد حضرت مسيح را نام بردى.
⚜ حضرت امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
🖋 فَأَقْسَمْتُ عَلَيْكَ هَلْ نَطَقَ الْإِنْجِيلُ أَنَّ يُوحَنَّا قَالَ إِنَّمَا الْمَسِيحُ أَخْبَرَنِي بِدِينِ مُحَمَّدٍ الْعَرَبِيِّ وَ بَشَّرَنِي بِهِ أَنَّهُ يَكُونُ مِنْ بَعْدِهِ فَبَشَّرْتُ بِهِ الْحَوَارِيِّينَ فَآمَنُوا بِهِ
🖌 تو را قسم مى دهم آيا در انجيل چنين نيامده كه يوحنّا گفت: مسيح مرا به دين (حضرت) محمّد عربى آگاه كرد و مژده داد كه بعد از او خواهد آمد و من نيز به حواريّون مژده دادم و آن ها به او ايمان آوردند.
🔸 جاثليق گفت: بله، يوحنّا از قول حضرت مسيح چنين مطلبى را نقل كرده است و نبوّت مردى را مژده داده و نيز به اهل بيت و وصىّ او بشارت داده است و معيّن نكرده كه اين موضوع چه زمانى اتّفاق خواهد افتاد و آنان را نيز براي ما معرّفى نكرده است تا آن ها را بشناسيم.
⚜ حضرت امام رضا (علیه السلام) به او فرمودند:
🖋 فَإِنْ جِئْنَاكَ بِمَنْ يَقْرَأُ الْإِنْجِيلَ فَتَلَا عَلَيْكَ ذِكْرَ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ أُمَّتِهِ أَ تُؤْمِنُ بِهِ
🖌 اگر كسى كه بتواند انجيل را بخواند در اينجا حاضر كنيم و مطالب مربوط به حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) و اهل بيت او (علیهم السلام) و امّتش را برايت تلاوت كند، آيا ايمان مى آورى؟
🔆 سپس حضرت امام رضا (علیه السلام) قسمت سوم از انجیل را قرائت می کنند و خود جاثلیق و فرد دیگری به نام نسطاس رومى را که انجیل را حفظ بود. شاهد می گیرند و در آنجا مطالبى که در باره حضرت محمّد و اهل بيت او (سلام اللَّه عليهم) و نيز امّتش بود، را ذکر می کنند.
⚜ سپس حضرت امام رضا (علیه السلام) درباره یوحنا دیلمی فرمودند:
🖋 عِنْدَهُ كَانَ ذِكْرُ النَّبِيِّ ص وَ ذِكْرُ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ أُمَّتِهِ وَ هُوَ الَّذِي بَشَّرَ أُمَّةَ عِيسَى وَ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِهِ ثُمَّ قَالَ لَهُ يَا نَصْرَانِيُّ وَ اللَّهِ إِنَّا لَنُؤْمِنُ بِعِيسَى الَّذِي آمَنَ بِمُحَمَّدٍ ص
🖌 او کسی بود که مطالب مربوط به پيامبر اكرم (صلى اللَّه عليه و آله و سلّم) و اهل بيت (علیهم السلام) و امّتش نزد او بوده و هم او بود كه امّت حضرت عيسى و بنى اسرائيل را به نبوّت حضرت محمّد (صلى اللَّه عليه و آله و سلّم) و اهل بيت (علیهم السلام) و امّتش، مژده داد.
⚜ سپس فرمودند:
🖌 اى مسيحى! به خدا سوگند ما به «عيسى» اى كه به حضرت محمّد (صلى اللَّه عليه و آله) ايمان داشت، ايمان داريم.
📗 عيون أخبار الرضا عليه السلام، شیخ صدوق، جلد ۱، صفحه ۱۵۷
✅ در این روایت به صراحت بیان شده است که در زمان حضرت سلطان، أبا الحسن، علی بن موسی (علیه السلام)، عالم نصرانی بر اساس انجیل شهادت می دهد که حضرت عیسی (علیه السلام) به رسالت حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) بشارت داده است.
@jalasate_ostad 🌸🍃
✨
🏳🌏🏳✨✨
🌏🏳🌏🏳🌏🏳🌏🏳✨✨
❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️
🔅
❇️
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
✨وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَل لَّعَنَهُمُ اللَّـهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَّا يُؤْمِنُونَ
✨و گفتند: دل های ما در غلاف و پوشش است [به این علتْ کلام تو را نمی فهمیم، ولی چنین نیست که می گویند] بلکه خدا به سبب کفرشان آنان را از رحمتش دور کرده پس اندکی ایمان می آورند.
📕سوره مبارکه بقره، آیه ۸۸
📜خداوند آنها را بهخاطر کفرشان، از رحمت خود دور ساخته است.
🚩 قال العسکری (علیه السلام):
فَقَالَ اللَّهُ تَعَالَی رَدّاً عَلَیْهِمْ بَلْ لَیْسَ کَمَا یَقُولُونَ أَوْعِیَهًًْ لِلْعُلُومِ وَ لَکِنْ قَدْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ أَبْعَدَهُمُ اللَّهُ مِنَ الْخَیْرِ.
امام عسکری (علیه السلام) در تفسیر آیه شریفه میفرمایند:
خداوند در مقام پاسخ به کلام آنها، این کلام بَلْ لَعَنَهُمُ الله را فرمود. چنین نیست که دلهای آنان ظرف علوم باشد؛ بلکه [به کیفر عناد و کفرشان] خداوند آنها را لعنت کرده یعنی از خیر و سعادت محروم و دور ساخته است.
📚 بحارالأنوار، ج۹، ص۳۲۰
البرهان الإمام العسکری، ص۳۹۰
⚜امام (عليه السّلام) فرمودند: قالوا يعنى همان يهوديانى كه پيغمبر (صلّى اللَّه عليه و آله) معجزات گذشته را كه در تفسير آيه فَهِيَ كَالْحِجارَةِ بآنها ارائه داد، گفتند: قلوبنا غلف دلهاى ما ظرف علوم و دانش است كه بعلوم زيادى محيط و مشتمل است و با اين وصف نه در كتب آسمانى و نه از زيان پيامبران فضيلت و عظمت مقامى براى تو (اى محمد صلّى اللَّه عليه و آله) نديده و نشنيده ايم.
⚜خداوند در مقام ردّ بر آنها فرمود: نه چنين است كه دلهاى آنان ظرف علوم باشد، بلكه به كيفر عناد و كفرشان خداوند آنها را از خير و سعادت محروم و دور ساخته در نتيجه ايمانشان اندك است و به قسمتى از حقائق ايمان می آورند و بقسمتى كفر مي ورزند. چون وقتى رسالت پيغمبر (صلّى اللَّه عليه و آله) و سخنان آن حضرت را تصديق نكردند (كه اين خود پاره از مطالب توراة است) لازمه اش تكذيب حقائق فراوان است و اندكى از آن حقائق مورد قبول و تصديق آنها خواهد بود و اگر لفظ غلف با سكون لام قرائت شود معنايش چنين می شود كه دلهایی در پوشش و غلاف قرار گرفته كه مطالب و سخنان تو را نمی فهميم همچنان كه در آيه ديگرى هست:
✨وَ قالُوا قُلُوبُنا فِي أَكِنَّةٍ مِمَّا تَدْعُونا إِلَيْهِ وَ فِي آذانِنا وَقْرٌ وَ مِنْ بَيْنِنا وَ بَيْنِكَ حِجابٌ
📕سوره فصلت آیه ۵
✨و گفتند: دلهاى ما از اين حرفها كه ما را دعوت به آن ميكنى در پوشش است و در گوش ما سنگينى خاصى هست و بين ما و تو پرده و حجابى آويخته است.
👈 و البته هر دو قرائت صحيح و حق است. چون اين قوم يهود هم اين حرف و هم ادعاى ياوه و باطل اولى را می گفتند.
⚜سپس رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) به آن گروه يهود فرمود: چرا راه عناد و دشمنى با رسول پروردگار را گرفته و از اعتراف به گناه و انحراف خود كه نتيجه جهل و نادانى است اباء و امتناع مي ورزيد. فكر ميكنيد خداوند كسى را بجرم چنين گناهانى مواخذه و عذاب نميكند؟
قطعا اشتباه كرده و دروغ ميگوئيد، بلكه خداوند عذابش را از اين چنين معاندان هرگز بر نميدارد.
اين آدم ابو البشر (عليه السّلام) است كه فقط از راه توبه و بازگشت بخدا مغفرت و بخشش خدا را بخود جلب نمود ولى شما با بقاء بر عناد و دشمنى با حق توقع آمرزش داريد.
📚تفسير اثنا عشرى، ج۱ص۱۹۸
@jalasate_ostad 🌸🍃
🔅
❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️
۱۲۵ 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#تفسیر_جامعه_کبیره
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
وقتی میگوییم ائمه «مختلف الملائکه» یعنی محل رفت و آمد فرشته ها هستند،به طریق اولی فاطمه زهرا چون بالاتر از ائمه هستند ،فرشته ها دائماً به محضرشان رفت و آمد میکنند.
امام صادق علیه السلام می فرمایند: جبرئیل می آمد و حضرت را سر سلامتی می داد و در مرگ پدر تسلیت میگفت و او را خوشدل می داشت و از پدرش و جایگاه وی به او گزارش میداد و از آنچه پس از وی برای ذریه اش پیش خواهد آمد، به او خبر میدادو علی علیه السلام آنها را می نوشت، این خبرها وگزارش ها تبدیل به مجموعهای به عنوان مصحف فاطمه سلام الله علیها شد.»
یک وجودی به لطافت و عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها نگران دین پیغمبر، زحمات پیغمبر، بشریت و آینده جهان هستند.چون حجت خدا است.
🔹حضرت جبرئیل از زمان رحلت پیغمبر دائماً به خدمت حضرت زهرا سلام الله می رسید .
جبرئیل با خبر دادن از جایگاه پیغمبر در بهشت و خبر های آینده به ایشان، قلب مبارکشان را آرامش میداد.
🔹خبرها هم خبرهای شادی اوری نبود. مثلاً شهادت خود حضرت ،کتک خوردن و سیلی خوردنش، اینها از اولین اخبار بود. بعدخبرهای داستان امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین، شیعه کشی و اختلاف امت و بنی امیه و بنی عباس و سایر اتفاقات دیگر را به حضرت می داد.
و از آنچه پس از وی برای ذریه اش پیش می آید به او خبر میداد.
اخباری که جبرئیل به حضرت زهرا سلام الله علیها میدادند نویسندهاش امیرالمومنین علی علیه السلام بود، یعنی واسطه و دریافت کننده اخبار حضرت زهرا امیرالمومنین بودند.
ادامه دارد.....
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
@jalasate_ostad
79-1_mixdown.mp3
42.13M
فایل صوتی -🎤🎙
انسان شناسی _ قم_1_79
♦️استاد_ محمد_شجاعی
_ _ _ _ _ _ _
قسمت اول
@jalasate_ostad🌸🌸
💢قشنگترین بخش بهشت معرفی💢
❇️خلاصه :انسان شناسی _قم_1_79
🔺قسمت اول
@jalasate_ostad
🌷 قشنگترین بخش بهشت، معرفی🌷
🌻قسمت اول
💢در نماز و قبل از نماز به ما یاد دادند که اشهد ان لا اله الله ،یعنی چه؟ یعنی؛ اول باید شهود شود این قضیه و من ببینم که من الهی جز الله ندارم تا بعد برسم به عبادت. من اول باید به این شهود ، برسم که اشهد ان لا اله الا الله و بعد به نبوت و بعد به ولایت برسم، بعد از اینکه در اذان شهود کردم و تفهیم شد آنوقت نماز درکجا آمده؟ بعد شهود. حی علی الصلاه.
💢 آقا اگر شهود نباشد و باور نباشد هی بدو نمازبخوان .اول شهود.دستوری که نمیشود نماز بخوانیم .حی علی الصلاه میگوییم، بعد آن چه میگوییم ؟فلاح .یعنی ؛خوشبختی. چند نفر وقتی اذان میگویند؛ احساس شوق و ذوق دارند و احساس می کنند خوشبخت ترین آدم روی زمین هستند، به به ما الان می خواهیم برویم خوشبخت شویم .ما میخواهیم به ملاقات برویم. شما در نماز با خدا ملاقات دارید و با انبیا ملاقات دارید. و با عباد الصالحین ملاقات دارید.با همه ملاقات دارید.
💢چرا این ذوق و شوق برای ما ایجاد نمیشود .چرا یک جشن تولد،یک عروسی، یک شام، یک مهمانی،یک بودن با همسر ، برای ما لذیذتر از بودن با خدا است .چرا ما آن را فلاح نمی دانیم .ما هنوز هم که هنوزه، نماز مسافر ما چهار رکعتی دو رکعتی میشود ،خوشحالیم. اگر ما آن را فلاح میدانستیم ، خوشحال نمیشدیم. بدو بیا خوشبخت شو.نماز خوشبختی و سعادت است .فلاح.
💢 ایاک نعبد و ایاک نستعین یعنی چه ؟یعنی، فقط تو را ،فقط تو را. ضمیر تو کی به کار میبریم؟ وقتی که این شخص حاضر است .یعنی میبینی اورا و جلوی تو است. کلمه تو را پشت تلفن میخواهید به کسی بگویید، مطمئنی یک کسی آن پشت هست. شما تا به خدا نتوانی بگویی تو،نه عبادتت به دردت میخورد نه استعانتت. اصلا نمیتوانی جذبی داشته باشی و لذا خدا هم به دادت نمیرسد. این خدای بی عرضه ایی، که ما داریم این است دیگر. نه می تواند در غصهها به دادمان برسد.
💢 اما خدای حضرت زینب سلام الله علیها، آنقدر خدای با عرضه ایی هست، که وقتی بچه اش را جلویش تکه تکه ، و برادرش را میکشند، و خودش را به اسارت میبرند و کتک میزنند میگوید :ما رایت الا جمیلا و عجب خدایی است این.
💢خدای بچه بسیجی ها را ببینید ،در منطقه من هزار بار در عملیاتها این را دیدم. دستش یکدفعه قطع شده و تیر خورده میگوید: یا زهرا، یا الله .این عجب خدایی است که یک بچه ۱۳ ساله با کسی دیگر مسابقه میدهد در میدان مین ،که چه کسی جلوتر برود. این چه خدایی است که آدم میخواهد برایش رقص کنان برود زیر تیغ شمشیر.عجب خدایی است. شب عملیات که همه دارند ، تکه تکه می شوند ،اینها شوخی شان گرفته. شما کجای دنیا سراغ دارید که یک نفر میرود جنگ و قرار است کشته شود ولی شوخی کند.
💢اما خدای من اصلا نمی تواند جلو خمس ندادنم را بگیرد. جلوی زکات ندادنم را بگیرد.خدای ما خدایی نیست، که ما را وادار کند دست کنیم در جیبمان و خمس دهیم. می خواهیم صدقه بدهیم، میترسیم .میخواهیم خوش اخلاق باشیم، عصبانی هستیم. و بداخلاقیم. بدبخت و حسودیم.اصلا خدای ما نمیتواند، کاری کند ، که ما خوش اخلاق باشیم. نمیتواند کاری کند وقتی یک مشکل در زندگی ما پیش می آید بگوییم :الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا لله و انا الیه راجعون.اصلا خدایی نیست که وقتی ما داریم سختی میکشیم، بگوییم: جانم من از خدایم، مال خدایم .چقدر قشنگ است و چه مژده قشنگی است من برمیگردم پیشش.
💢ما نه آمدنمان را قبول داریم .نه ملاقات و برگشتمان را.این خدای ما ،این خدایی که ، هنوز نمیتواند هیچ جا به دادم برسد. نه سر کلاس به دادم میرسد.نه تو خیابون به دادم میرسد.نه در مسائل اقتصادی به دادم می رسد .نه سر نماز م اصلا به کمکم نمی آید .یعنی خدایی که سر نماز هم نمیبینمش .چون سرنماز هم با او حرف نمیزنم .
💢 یک آدم معمولی، دو نفر که باهم حرف میزنند.یکی حواسش پرت شود توهین است. ما اصلا حواسمان به این خدا نیست. یعنی خدای من خدای نیست که ما بتوانیم ۵ دقیقه با او حرف بزنیم .چون خدا برای ما ایاک نشده. قرآن دارد، به ما یاد میدهد اول ایاک، اول کسی را ببینم بعد بگوییم تو را عبادت میکنم و ازتو کمک میگیرم.
💢خدای ما باید بیاید کمکمان کند. اگر توانست جلوی عصبانیت ما را بگیرد .اگر توانست جلوی حسادت ما رابگیرد. جلوی زودرنجی را بگیرد. این خدا، خدا است .اما یک کسی؛ خدا را دارد، چهارده معصوم علیهم السلام را دارد، حضرت معصومه سلام الله علیها را دارد .باز آدم دمق وبی عرضه و کسل است . با مادر شوهر دعوا یش می شود واحساس بدبخت ترین آدم را میکند. عرضه ندارد با مادر شوهر زندگی کند .با پدر شوهر زندگی کند.با مادر زن ،پدر زن. زن و شوهر کنار هم نمیتوانند، خوشبخت شوند. پس اینها این همه دارایی دارند، اما اینها نمیتوانند به ما چیزی بدهند. برای اینکه که اصلاً خبری ازایاک دروجودمان نیست.
@jalasate_ostad🌸🌸
ا🌏🏳🌏🏳🌏🏳🌏🏳✨✨
ا🏳🌏🏳✨✨
ا✨
#سیره_النبی_الاعظم
#سیره_جامع_محمدی
#سیره_محمدی
#ولادت_حضرت_رسول_الله_(ص)
➖ قسمت ۳۰
🌟 بشارت حضرت موسی و حضرت عیسی و حضرت شعیا (علی نبینا و آله و علیهم السلام) در کلام حضرت امام رضا (علیه السلام)
⬅️ مامون بزرگان ادیان را برای مباحثه با حضرت امام رضا (علیه السلام) در مجلسی جمع نموده بود.
⚜ حضرت امام رضا (علیه السلام) از بزرگ یهودی (راس الجالوت) پرسیدند:
🖋 أَسْأَلْكَ بِالْعَشْرِ الْآيَاتِ الَّتِي أُنْزِلَتْ عَلَى مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ ع هَلْ تَجِدُ فِي التَّوْرَاةِ مَكْتُوباً بِنَبَإِ مُحَمَّدٍ ص وَ أُمَّتِهِ:
🖌 تو را به ده آيه اى كه بر حضرت موسى بن عمران نازل شد، قسم مي دهم كه آيا خبر حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) و امّتش در تورات، موجود هست؟
🖋 إِذَا جَاءَتِ الْأُمَّةُ الْأَخِيرَةُ أَتْبَاعُ رَاكِبِ الْبَعِيرِ يُسَبِّحُونَ الرَّبَّ جِدّاً جِدّاً تَسْبِيحاً جَدِيداً فِي الْكَنَائِسِ الْجُدُدِ فليفرغ [فَلْيَفْزَعْ] بَنُو إِسْرَائِيلَ إِلَيْهِمْ وَ إِلَى مَلِكِهِمْ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُهُمْ فَإِنَّ بِأَيْدِيهِمْ سُيُوفاً يَنْتَقِمُونَ بِهَا مِنَ الْأُمَمِ الْكَافِرَةِ فِي أَقْطَارِ الْأَرْضِ
🖌 آن زمان كه امّت آخر، پيروان آن شتر سوار، بيايند، و خداوند را بسيار بسيار تسبيح گويند، تسبيحى جديد در معبدهائى نو، در آن زمان، بنى اسرائيل بايد به سوى آنان و به سوى پادشاهشان روان شوند تا قلوبشان آرامش يابد، زيرا آنان شمشيرهائى بدست دارند كه به وسيله آن شمشيرها از كفّار در گوشه و كنار زمين انتقام مى گيرند.
🖋 أَ هَكَذَا هُوَ فِي التَّوْرَاةِ مَكْتُوبٌ
🖌 آيا اين مطلب، همين گونه در تورات مكتوب نيست؟
🖇 قَالَ رَأْسُ الْجَالُوتِ نَعَمْ إِنَّا لَنَجِدُهُ كَذَلِكَ
📌 رأس الجالوت گفت: آرى، ما نيز آن را همين گونه در تورات يافته ايم.
🖋 ثُمَّ قَالَ لِلْجَاثَلِيقِ يَا نَصْرَانِيُّ كَيْفَ عِلْمُكَ بِكِتَابِ شَعْيَا ع
🖌 سپس به جاثليق فرمود: با كتاب «شعيا» در چه حدى آشنا هستى؟
🖇 قَالَ أَعْرِفُهُ حَرْفاً حَرْفاً قَالَ لَهُمَا أَ تَعْرِفَانِ هَذَا مِنْ كَلَامِهِ
📌 گفت: آن را حرف به حرف مى دانم و بلد هستم،
🖌 سپس به آن دو فرمود: آيا قبول داريد كه اين مطلب از گفته هاى اوست.
🖋 يَا قَوْمِ إِنِّي رَأَيْتُ صُورَةَ رَاكِبِ الْحِمَارِ لَابِساً جَلَابِيبَ النُّورِ وَ رَأَيْتُ رَاكِبَ الْبَعِيرِ ضَوْءٌ مِثْلُ ضَوْءِ الْقَمَرِ
🖌 اى مردم! من تصوير آن شخص سوار بر حمار را ديدم در حالى كه لباس هائى از نور بر تن داشت و آن شتر سوار را ديدم كه نورش همچون نور ماه بود.
🖇 فَقَالا قَدْ قَالَ ذَلِكَ شَعْيَا ع
📌 آن دو پاسخ دادند: بله، شعيا چنين چيزى گفته است.
🖋 قَالَ الرِّضَا ع يَا نَصْرَانِيُّ هَلْ تَعْرِفُ فِي الْإِنْجِيلِ قَوْلَ عِيسَى ع
🖌 حضرت فرمودند: آيا با اين گفته حضرت عيسى (عليه السّلام) در انجيل آشنا هستى؟
⭐️ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّكُمْ وَ رَبِّي وَ الْبَارِقْلِيطَا جَاءَ هُوَ الَّذِي يَشْهَدُ لِي بِالْحَقِّ كَمَا شَهِدْتُ لَهُ وَ هُوَ الَّذِي يُفَسِّرُ لَكُمْ كُلَّ شَيْءٍ وَ هُوَ الَّذِي يُبْدِئُ فَضَائِحَ الْأُمَمِ وَ هُوَ الَّذِي يَكْسِرُ عَمُودَ الْكُفْرِ
⚡️ من به سوى خداى شما و خداى خودم خواهم رفت، و فارقليطا خواهد آمد. و اوست كه به نفع من و به حقّ شهادت خواهد داد همان طور كه من براى او شهادت دادم، و اوست كه همه چيز را براى شما تفسير خواهد كرد، و اوست كه رسوائی هاى امّت ها را آشكار خواهد كرد، و اوست كه ستون خيمه كفر را خواهد شكست.
📌 جاثليق گفت: هر چه از انجيل بخوانى آن را قبول داريم،
🖋 فَقَالَ أَ تَجِدُ هَذَا فِي الْإِنْجِيلِ ثَابِتاً يَا جَاثَلِيقُ قَالَ نَعَمْ
🖌 حضرت فرمود: آيا قبول دارى اين مطلب در انجيل موجود است؟ گفت: بله.
📗 عيون أخبار الرضا عليه السلام، شیخ صدوق، جلد ۱، صفحه ۱۶۱ و ۱۶۲
🔆 به این ترتیب حضرت امام رضا (علیه السلام) ذکر نمودند که این مطالب بشارت أنبیاء گذشته به ظهور حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است.
@jalasate_ostad 🌸🍃
✨
🏳🌏🏳✨✨
🌏🏳🌏🏳🌏🏳🌏🏳✨✨
❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️
🔅
❇️
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
✨وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَل لَّعَنَهُمُ اللَّـهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَّا يُؤْمِنُونَ
✨و گفتند: دل های ما در غلاف و پوشش است [به این علتْ کلام تو را نمی فهمیم، ولی چنین نیست که می گویند] بلکه خدا به سبب کفرشان آنان را از رحمتش دور کرده پس اندکی ایمان می آورند.
📕سوره مبارکه بقره، آیه ۸۸
📜خداوند آنها را بهخاطر کفرشان، از رحمت خود دور ساخته است.
🚩 قال العسکری (علیه السلام):
فَقَالَ اللَّهُ تَعَالَی رَدّاً عَلَیْهِمْ بَلْ لَیْسَ کَمَا یَقُولُونَ أَوْعِیَهًًْ لِلْعُلُومِ وَ لَکِنْ قَدْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ أَبْعَدَهُمُ اللَّهُ مِنَ الْخَیْرِ.
امام عسکری (علیه السلام) در تفسیر آیه شریفه میفرمایند:
خداوند در مقام پاسخ به کلام آنها، این کلام بَلْ لَعَنَهُمُ الله را فرمود. چنین نیست که دلهای آنان ظرف علوم باشد؛ بلکه [به کیفر عناد و کفرشان] خداوند آنها را لعنت کرده یعنی از خیر و سعادت محروم و دور ساخته است.
📚 بحارالأنوار، ج۹، ص۳۲۰
البرهان الإمام العسکری، ص۳۹۰
⚜امام (عليه السّلام) فرمودند: قالوا يعنى همان يهوديانى كه پيغمبر (صلّى اللَّه عليه و آله) معجزات گذشته را كه در تفسير آيه فَهِيَ كَالْحِجارَةِ بآنها ارائه داد، گفتند: قلوبنا غلف دلهاى ما ظرف علوم و دانش است كه بعلوم زيادى محيط و مشتمل است و با اين وصف نه در كتب آسمانى و نه از زيان پيامبران فضيلت و عظمت مقامى براى تو (اى محمد صلّى اللَّه عليه و آله) نديده و نشنيده ايم.
⚜خداوند در مقام ردّ بر آنها فرمود: نه چنين است كه دلهاى آنان ظرف علوم باشد، بلكه به كيفر عناد و كفرشان خداوند آنها را از خير و سعادت محروم و دور ساخته در نتيجه ايمانشان اندك است و به قسمتى از حقائق ايمان می آورند و بقسمتى كفر مي ورزند. چون وقتى رسالت پيغمبر (صلّى اللَّه عليه و آله) و سخنان آن حضرت را تصديق نكردند (كه اين خود پاره از مطالب توراة است) لازمه اش تكذيب حقائق فراوان است و اندكى از آن حقائق مورد قبول و تصديق آنها خواهد بود و اگر لفظ غلف با سكون لام قرائت شود معنايش چنين می شود كه دلهایی در پوشش و غلاف قرار گرفته كه مطالب و سخنان تو را نمی فهميم همچنان كه در آيه ديگرى هست:
✨وَ قالُوا قُلُوبُنا فِي أَكِنَّةٍ مِمَّا تَدْعُونا إِلَيْهِ وَ فِي آذانِنا وَقْرٌ وَ مِنْ بَيْنِنا وَ بَيْنِكَ حِجابٌ
📕سوره فصلت آیه ۵
✨و گفتند: دلهاى ما از اين حرفها كه ما را دعوت به آن ميكنى در پوشش است و در گوش ما سنگينى خاصى هست و بين ما و تو پرده و حجابى آويخته است.
👈 و البته هر دو قرائت صحيح و حق است. چون اين قوم يهود هم اين حرف و هم ادعاى ياوه و باطل اولى را می گفتند.
⚜سپس رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) به آن گروه يهود فرمود: چرا راه عناد و دشمنى با رسول پروردگار را گرفته و از اعتراف به گناه و انحراف خود كه نتيجه جهل و نادانى است اباء و امتناع مي ورزيد. فكر ميكنيد خداوند كسى را بجرم چنين گناهانى مواخذه و عذاب نميكند؟
قطعا اشتباه كرده و دروغ ميگوئيد، بلكه خداوند عذابش را از اين چنين معاندان هرگز بر نميدارد.
اين آدم ابو البشر (عليه السّلام) است كه فقط از راه توبه و بازگشت بخدا مغفرت و بخشش خدا را بخود جلب نمود ولى شما با بقاء بر عناد و دشمنى با حق توقع آمرزش داريد.
📚تفسير اثنا عشرى، ج۱ص۱۹۸
@jalasate_ostad 🌸🍃
🔅
❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️
#سلسلهمباحثضرورتخودشناسی
در برقراری روابط گوناگون انسانی، کسی موفق خواهد بود که از روان شناسی درستی برخوردار باشد، و بی شک کسی میتواند دیگران را خوب بشناسد، که خود را خوب شناخته باشد.
@jalasate_ostad 🌸🍃
۱۲۶ 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#تفسیر_جامعه_کبیره
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔹در مصحف حضرت فاطمه خبری از شریعت و احکام شرعی نیست، فقط اخبار آینده است و این مصحف هم اکنون در دست امام زمان علیه السلام است.
خداوند امام امت را رحمت کند ایشان می فرمود: که جبرئیل با اخبار انقلاب ایران به حضرت زهرا تسلیت میداد، یعنی می گفت که نگران این مصائب نباش.
✅خبر از آمدن ایرانیها داد که از آنجا داستان عوض میشود.پیچ تاریخی که باید بیفتد، از داستان انقلاب ایران شروع میشود که امام فرمود:حضرت زهرا سلام الله علیها با اخبار ایران شاد می شد و آرامش پیدا میکرد.😊
🔺شناخت حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان مادر آسمانی ما منجر به بزرگی ما میشود. حضرت زهرا مادر ماست،خیلی بد است که او را نشناسیم .وقتی شما مادرت را خوب نشناسی همیشه ذلیل،غصه خور،افسرده و پژمرده زندگی خواهی کرد. 😫😩😣
ما تا این مسئله را خوب درک نکنیم که به چه خانواده ای تعلق داریم؛ همیشه بر سر دنیا با هم دعوا داریم و برای خودمان🔥 جهنم درست میکنیم. پس ما باید بفهمیم مادر ما و خانواده آسمانی ما کیست و به چه خاندانی تعلق داریم.
🔸ارتباط با حضرت زهرا سلام الله علیها ارتباط امامتی و مدیریتی نیست ؛چون قرار نیست او امام باشد.
بلکه حضرت زهرا مدیریت ائمه و محبت های الهی را دارند،ضمن اینکه ارتباط با ما هم برقرار میکند.
اما مدیریت خلق و بندگان خدا با امام است.
📌بنابراین فرشته ها در ارتباط با مدیریت و تحولات نظام خلقت به خدمت ائمه می رسند و این اتفاق دائما می افتد و الان هم سمت دریافت و پذیرایی از فرشته ها را وجود مقدس امام زمان علیه السلام برعهده دارند.
ملائکه با راهنمایی و مدیریت امام تمام مسئولیت عوالم خلقت را برعهده دارند.
ادامه دارد.....
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
@jalasate_ostad
#سلسلهمباحثمهارتهایزندگی
اگر ما بخواهیم روابط عاطفی مان تقویت شود باید یکسری کارهایی را انجام دهیم :
1- ظلم نکنیم (به یکدیگر بدی نکنیم)
2 - ترک بی احترامی (هرچقدر مصاحبت طولانی تر است حرمت هم باید بیشتر باشد.)
3 - رعایت ادب (باید یک سری خط قرمز ها در سخن رعایت شود)
@jalasate_ostad 🌸🍃
۱۲۷ 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_زیارت_جامعه
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
✨مَهبِطَ الوَحی✨
«مَهبِطَ الوَحی»یعنی محل هبوط یا همان نزول وحی، یعنی همانطورکه وجود و قلب معصوم، «مُختَلِف الملائکه /محل نزول ملائکه»است، «مهبط الوحی»نیزهست.
یعنی وحی هم در قلب مبارک معصوم علیهم السلام هبوط میکند.
«مهبط»اسم مکان است. هبوط یعنی نزول و استمرار وحی.
🔹وقتی میگوییم «مهبط الوحی» یعنی شما (معصوم) جایگاه وقرارگاه وحی هستید.
🤔برای درک مفهوم «مهبط الوحی» لازم است در ابتدا دو واژه «هبوط» و «وحی» نیز توضیح داده شود.
🔹وحی در معنای لغوی، یعنی اعلام کردن پیامی با صراحت و بدون آنکه کسی بفهمد و فقط خود شخص پیام داده شده را می فهمد.
🔹گاهی به شما هم وحی میشود مثلاً میگوید: یک دفعه به من الهام شد چنین کاری انجام دهم.
🔹 از نظر اصطلاحی، وحی یعنی خداوند تبارک و تعالی پیامهای هدایت انسانها را به بعضی از افراد که از انبیاء هستند ،به خاطر ظرفیت بالایی که دارند وحی می فرستد. این وحی نیز دو گونه است :
1- وحی تشریعی 2- وحی تسدیدی
ادامه دارد......
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
@jalasate_ostad
ا🌏🏳🌏🏳🌏🏳🌏🏳✨✨
ا🏳🌏🏳✨✨
ا✨
#سیره_النبی_الاعظم
#سیره_جامع_محمدی
#سیره_محمدی
#ولادت_حضرت_رسول_الله_(ص)
➖ قسمت ۳۱
⚡️ بشارت حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) و نشانه های حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) در انجيل
⚜ حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرمودند:
🖋 وَ اللَّهِ إِنَّا لَنُؤْمِنُ بِعِيسَى الَّذِي آمَنَ بِمُحَمَّدٍ ص
🖌 به خدا سوگند ما به «عيسى» اى كه به حضرت محمّد (صلى اللَّه عليه و آله) ايمان داشت، ايمان داريم.
📗 عيون أخبار الرضا عليه السلام، شیخ صدوق، جلد ۱، صفحه ۱۵۷
❇️ نمونه هایی از نشانه های حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) در انجیل در ذیل آمده است:
🌟 حضرت مسيح به حواريين گفت: من مى روم، روح خدا، فارقليط مى آيد و از جانب خود سخن نمى گويد، بلكه از طرف خدا حرف می زند. او همان گونه است كه می گويند. و مرا تصديق می كند، چنانچه شما تصديق می كنيد؛ چون شما قبل از مردم با او هستيد و از تمام چيزهايى كه خدا به شما داده، او خبر مى دهد.
🌟 يوحنا از مسيح (علی نبینا و آله و عليه السّلام) نقل می كند كه فرمود: تا زمانى كه من نرفته ام، فارقليط نمی آيد. وقتى جهان پر از خطا و اشتباه شد، او می آيد و از جانب خود سخن نمی گويد. بلكه از طرف خدا سخن می زند و شما را از حوادث آينده و غيب خبر می دهد.
🌟 در جاى ديگر مى فرمايد: فارقليط، روح حق است. (خداوند) او را به اسم من می فرستد و از همه چيز خبر مىدهد.
🌟 باز مى فرمايد: من از خدا می خواهم كه فارقليط را به طرف شما مبعوث كند و تا ابد با شما باشد و از هر چيز شما را خبر می دهد.
✅ کلمه فارقلیط در انجیل، اشاره به نام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) دارد.
💠 در انجیل این چنین آمده است که:
🌟 فرزند بشر مى رود و فارقليط بعد از آن می آيد. و شما را از اسرار خبر می دهد. و هر چيزى را تفسير مى كند و مرا تصديق مى نمايد، چنانچه من او را تصديق مى كنم. من امثال را آوردم او تأويل مى آورد.
📌 کلمه فرزند بشر، همان حضرت عيسى (علیه السلام) است.
📗 الخرائج و الجرائح، راوندی، جلد ۱، صفحه ۷۶ و ۷۷
@jalasate_ostad 🌸🍃
✨
🏳🌏🏳✨✨
🌏🏳🌏🏳🌏🏳🌏🏳✨✨
❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️
🔅
❇️
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
✨ولَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّـهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّـهِ عَلَى الْكَافِرِينَ
📔سوره مبارکه بقره، آیه ۸۹
✴️عیاشی، از جابر روایت کرده است که از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام در باره آیه ی: «فَلَمَّا جَاءهُم مَّا عَرَفُواْ کَفَرُواْ بِهِ» پرسیدم، ایشان فرمودند:
وقتی آن چه در باره علی علیه السلام میدانستند برایشان آمد انکارش کردند، پس خداوند متعال در باره آنها فرمودند: 👈«فَلَعْنَةُ اللَّه عَلَی الْکَافِرِینَ» این تفسیر باطنی آیه است.
امام محمّد باقر (علیه السلام) فرمودند: یعنی در باطن قرآن کافران همان "بنی امیه" میباشند.
📚تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۶۹، ح ۷۰
@jalasate_ostad 🌸🍃
❇️
🔅
❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️