eitaa logo
جلسه هفتگی آل یاسین🌱
236 دنبال‌کننده
217 عکس
130 ویدیو
13 فایل
🤝تشکیلاتی شدن: رمز ظهور🌱 🔻پی‌بردن به اهمیت تشکیلات و زندگی تشکیلاتی برای رسیدن به ظهور 🔻استفاده از مباحث عمیق دین و آرامش خانواده 🔻جهادتبیین 🔻مطالعه و‌تحلیل سخنان رهبری ادمین: @khaademo_shohaada
مشاهده در ایتا
دانلود
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📚توجیه المسائل کربلا 🔻توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای باحسین نبودن ◾️بزرگ ترین جنایات با توجیه صلح در مورد شهادت امام حسین از توجیهات معروف دشمن این بود که: حسین بن علی از دین جدش خارج شده و می‌خواهد شقّ اجتماع مسلمین کند. یعنی اختلاف اندازى کند. عمرسعد با توجیه این که براى صلح می روم، به بزرگ ترین جنایت دست زد. یکی از یاران او در کربلا بعد از شهادت امام مشغول غارت اموال اهل بیت بود، ولی گریه می کرد! کودکی از فرزندان امام به او فرمود: چرا گریه می کنی؟ گفت: به خاطر جنایت و غارتی که می کنم، کودك فرمود: بنابراین از این خلاف دست بردار. او در پاسخ گفت: « أخاف أن یأخذه غیرى» « می ترسم این زیور را شخص دیگرى برباید». ۳. ◾️توجیهات اجتماعى گاهی شخصی گناه می کند و آن را تقصیر جامعه می گذارد که رسم چنین بود، اگر غیر از این می کردم زشت می شد، خواهی نشوى رسوا، هم رنگ جماعت شو! همه دارند این کار را می کنند، من هم یکی از آن ها، انسان که نمی تواند از جامعه جدا باشد و تافته جدا بافته و امثال این ها که در رفتار و گفتار روزانه بعضی وجود دارد. البته این گونه توجیهات در زمان هاى گذشته هم رایج بوده است. قوم شعیب به بت پرستی، خرافات، کم فروشی، رباخوارى و... ادامه می دادند. حضرت شعیب آن ها را به سوى خدا دعوت می کرد و از آلودگی هاى گناه برحذر می داشت. آن ها در برابر منطق شعیب از روى مسخره می گفتند: « اى شعیب! آیا نمازت به تو دستور می دهد که ما آن چه را پدران مان می پرستیدند، ترك کنیم؟» قوم گنه کار شعیب‌با توجیهِ پیروى از سنت نیاکان به گناه خود ادامه می دادند. فرعون در اوج اقتدار بود و جامعه اى که او به وجود آورده بود، سراسر سانسور و اختناق و محیطی فاسد بود. اکثر مردم با توجیه « خواهی نشوى رسوا هم رنگ جماعت شو»، از فرعون اطاعت می کردند. ولی حضرت آسیه زن فرعون مرعوب جَوّ و محیط و جامعه فاسد نشد و با اراده اى قوى، ایمان خود را حفظ کرد. اما به عکس افراد زبون و سست عنصرى مانند زن حضرت نوح و پسر او و همچنین زن لوط آن چنان در کام جامعه حل شدند که دعوت حضرت نوح و لوط را به استهزا گرفتند و با آن ها مخالفت کردند. پیامبر اسلام و علی دشمنان بسیار داشتند، زیرا هرگز سنت هاى غلط جامعه ى خود را امضا نکردند و در سخت ترین شرایط با جامعه ى فاسد مبارزه کردند. بنابراین نباید مرعوب رسم، سنت و فشار جامعه، قرار گرفت، زیرا بعضی آداب و رسوم و سنت هاى جامعه، غلط است که نه تنها نباید قبول کرد، بلکه باید با آن ها مبارزه کرد. ─┅─═इई 💠ईइ═─┅─ https://eitaa.com/Majmoe_yaborhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📚توجیه المسائل کربلا 🔻توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای باحسین نبودن ◾️بهانه نابودى اسلام یک نمونه از توجیهات اجتماعی این گونه است که فرد می گوید: می دانم کار من اشتباه است، ولی چون مردم می خواهند و اصل دین در خطر است، من باید این کار را انجام دهم. در صدر اسلام چنین نمونه هایی مشاهده می شود. بعد از ملاقات حضرت زهرا سلام الله علیها و ابوبکر، ابوبکر تصمیم به کناره گیری از خلافت می کند. در این هنگام از جانب عده ای تصمیم گرفته می شود تا نزد خلیفه بروند و به او این چنین بگویند: « ای خلیفه! اگر تو از مقام خود کناره گیری کنی، اسلام نابود خواهد شد، امروز بهای اسلام به خلافت تو است، هیچ کس نمی تواند جای تو را بگیرد.» این گونه است که خلیفه آرام می شود... ◾️۴. توجیهات روانى گاهی بعضی از حالات روحی، روانی وسیله ى توجیه گناه قرار می گیرد. مانند: ۱. یاس و ناامیدى. می گوید: ما دیگر در گناه غرق شده ایم، آب که از سر گذشت، چه یك وجب، چه صد وجب. دیگر امید نجات نیست. نیز مانند این که کسی که سن و سالی از او گذشته و هنوز قرائت نماز را نمی داند، به او می گویی بیا و قرائت نماز را یاد بگیر، می گوید: از ما دیگر گذشته، من بی سواد هستم، نمی توانم یاد بگیرم. ۲. عادت به گناه. مثلاً به سیگار و تریاك عادت کرده، می گوید: من دیگر نمی توانم ترك آن کنم. اگر روزى هزار تومان به او بدهی تا سیگار را ترك بکند، ترك می کند، تا صد روز هم اگر روزى هزار تومان به او بدهی سیگار نمی کشد و این دلیل بر آن است که اگر اراده کند، می تواند ترك کند. در عین حال خود را مسلوب الاراده فرض می کند و گناه خود را به توجیهِ عادت کرده ام، ادامه می دهد. ۳. خجالت بی جا. می گویی نهی از منکر واجب است و ترك آن حرام و گناه می باشد، چرا فلانی را نهی از منکر نمی کنی؟ می گوید: خجالت کشیدم، نخواستم رنجیده خاطر شود. و از این قبیل بهانه ها که در گفتار و رفتار روزانه دیده و شنیده می شود. قرآن در ردّ این گونه توجیهات خود درآورده و وسوسه گر می فرماید: بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه ى شما و اموالی که به دست آورده اید و تجارتی که از کسادش بیم دارید و مسکن هاى مورد علاقه ى شما، در نظرتان از خدا و پیامبرش و جهاد در راهش محبوب تر است، در انتظار این باشید که خداوند عذابش را بر شما نازل کند و خداوند جمعیت گنه کار را هدایت نمی کند.» ─┅─═इई 💠ईइ═─┅─ https://eitaa.com/Majmoe_yaborhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📚توجیه المسائل کربلا 🔻توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای باحسین نبودن ◾️توجیه و تهمت در روایتی آمده است: علقمه به امام صادق عرض کرد: مردم تهمت هاى بزرگی به ما می زنند؛ به حدى که دیگر طاقت ما تمام شده است. حضرت فرمود: رضایت مردم تحصیل کردنی و زبان شان کنترل شدنی نیست! شما چگونه توقع دارید که از تیر زبان مردم سالم بمانید، در حالی که انبیا و حجج خدا سالم نماندند؟ آیا یوسف را متهم به زنا نکردند؟ آیا درباره ایوب نگفتند که گناهانش او را به این روز (بیمارى سخت) انداخته است؟ آیا داود را متهم نکردند که عاشق همسر یکی از رزمندگانش شد، او را به جبهه فرستاد تا کشته شد و همسرش را به تزویج درآورد؟ آیا همه انبیاء را متهم به ساحر بودن و دنیاطلبی نکردند؟ آیا مریم دختر عمران را متهم به زنا نکردند؟ آیا پیامبر ما را متهم به این نکردند که شاعر (خیال باف) و مجنون است؟ آیا حضرتش را متهم نکردند که عاشق همسر زید بن حارثه شد و سرانجام با طلاق زید او را به تزویج در آورد؟ این همه تهمت هاى بزرگ به این مردان خدا زدند، ولی آنان از راه خود عقب نشینی نکردند. 5⃣توجیهات فرهنگى یکی از توجیهاتی که روى گناه را می پوشاند و گناهکار را در گناهش گستاخ می کند، توجیهات فرهنگی است. مانند این که: ۱. بی سواد بودم و نمی دانستم. این توجیه نیز از توجیهات بی اساس است، چرا که خداوند از یك سو به انسان عقل و فطرت و وجدان داده که چراغ هاى درونی او هستند و گناه را از غیرگناه به او می فهمانند و از سوى دیگر پیامبران و امامان و اولیاى خدا حجت را بر او تمام کرده اند و راه و چاره را به او نشان داده اند و او خودش سستی و کندى کرده و به راه راست نرفته است. در قرآن در سوره انعام می خوانیم: « قُل للِّه الحُجّة البالِغة» « بگو براى خدا دلیل رسا و قاطع است.» شخصی از امام صادق پرسید: تفسیر این آیه چیست؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: خداوند در روز قیامت به بنده خود می گوید: اى بنده من! آیا می دانستی (و گناه کردى)؟ اگر بگوید: آرى می فرماید: چرا آن چه می دانستی، عمل نکردى؟ اگر بگوید: نمی دانستم، می گوید: چرا یاد نگرفتی، تا عمل کنی؟ در این وقت او در برابر بازخواست خدا فرومی ماند، این است حجت بالغه ى خدا. ۲. یکی از توجیهات فرهنگی، افتخار به نژاد است. افرادى به اتکاى حسب و نسب خود، گناه می کنند، مثلاً با مؤمنی نزاع و قهر کرده و وقتی او را دعوت به اصلاح می کنی، در پاسخ می گوید: من با این موقعیت و پرستیژِ خانوادگی بیایم و با فلان کس آشتی کنم؟ « تحقیرِ مؤمن» را که از گناهان بزرگ است، انجام می دهد، به خاطر این که خودش در یك خاندان اشرافی بوده است. چنان که در صدر اسلام مشرکان متکبر، افرادى چون بلال و صهیب و جویبر را که به اسلام گرویده بودند، اراذل می خواندند و بعضی از سران مسلمان نما، سلمان را تحقیر می کردند. شیطان که مطرود درگاه خدا شد، به نژاد خود افتخار کرد و همین باعث گردید که از فرمان خدا در مورد سجده آدم سرپیچی کند. « قالَ ما مَنَعَك اّلا تسَجُد اذ امرتُك قالَ انَا خیرٌ مِنه خَلقتَنى من نار و خَلقتَه من طِین» « خداوند به شیطان فرمود: چه چیز مانع شد که سجده کنی در آن هنگام که به تو فرمان دادم؟ گفت: من از او بهترم؛ مرا از آتش آفریده اى و او را از خاك.» آنان که معیار برترى را نژاد و حسب و نسب می دانند، در حقیقت از شیطان پیروى می کنند، زیرا خداوند معیار برترى را به تقوا و دورى از گناه می داند، نه نژاد و حسب و نسب. ۳.از توجیهات فرهنگی، کج فهمی است. به زن می گویی حجابت را حفظ کن و به مرد می گویی چشم چرانی نکن، در پاسخ می گویند: قلبت پاك باشد! به خیال این که قلب پاك کافی است و به عمل خود توجه ندارند. به هر حال گناهانی نیز بر اثر توجیهاتی که از کج فهمی نشات گرفته در جامعه انجام می شود. ─┅─═इई 💠ईइ═─┅─ https://eitaa.com/Majmoe_yaborhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📚توجیه المسائل کربلا 🔻توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای باحسین نبودن ◾️شیوه مواجهه با توجیه گر به سبك امام صادق علیه‌السلام امام صادق درباره ى « هدایت و صراط مستقیم» سخن می گفت، تا این که فرمود: کسی که از هوس هاى نفسانی پیروى کند و خودرأى باشد، هم چون آن شخص است که شنیدم افراد تهی مغز و نادان به او احترام شایانی می کنند و از فضایل او می گویند، آن قدر از فضایل او گفتند که مشتاق دیدار او شدم، تصمیم گرفتم که به طور ناشناس او را از نزدیك ببینم و کارهایش را بسنجم و به درجات عالی مقام معنوى او آگاه گردم. به دنبال او رفتم، از دور دیدم جمعیت بسیارى از عوام جاهل و خشك مغز به او مجذوب و خیره شده اند، سر و صورتم را پوشاندم که کسی مرا نشناسد. نزدیك او رفتم و کاملاً روش مردم و آن شخص را تحت نظر گرفتم، دیدم آن شخص همواره با نیرنگ هاى خود آن عوام را می فریبد. تا این که او از مردم جدا شد و مردم هم پراکنده شدند و دنبال کار خود رفتند. ولی من به صورت ناشناس به دنبال آن شخص فریب کار حرکت کردم و او را تحت نظر گرفتم. دیدم به یك نانوایی رسید، نانوا را غافل کرد و دو عدد نان برداشت، با خود گفتم شاید آن دو نان را خریدارى کرد. سپس از آن جا گذشت و به انارفروشی رسید. او را سرگرم حرف هاى خود کرد. وقتی که او غافل گردید، دو عدد انار دزدید. من از این کار او تعجب کردم. در عین حال گفتم شاید آن دو انار را خریده باشد، ولی با خود گفتم: منظورش از این کار چیست؟ او از آن جا رفت و من به دنبالش به طورى که نفهمد، رفتم. دیدم او به بیمارى رسید. دو نان و دو انار را نزد او گذاشت و از آن جا رفت و من هم به دنبالش حرکت کردم تا این که دیدم او در بیابان به یك آلونك وارد شد. نزد او رفتم و به او گفتم: اى بنده خدا! آوازه تو را شنیدم. مردم از تو تعریف می کردند. مشتاق دیدارت شدم. امروز تو را یافتم. تحت نظر گرفتم، ولی کارهایی از تو دیدم که قلبم را پریشان کرد، سؤالی دارم، جوابش را بده، بلکه قلبم آرام گیرد. گفت: سؤال تو چیست؟ گفتم: دیدم به نانوایی رفتی و دو نان برداشتی و سپس به انارفروشی رفتی و دو عدد انار دزدیدى! به من گفت: قبل از هر چیز بگو بدانم تو کیستی؟ گفتم: یکی از فرزندان آدم و از امت رسول خدا هستم. گفت: توضیح بده که تو کیستی؟ و از کدام خاندان هستی؟ گفتم: مردى از خاندان نبوت هستم. گفت: در کجا سکونت دارى. گفتم: در مدینه. گفت: شاید تو همان جعفربن محمد باشی؟ گفتم: آرى. معترضانه به من گفت: حسب و نسب و بستگی تو به خاندان نبوت، هیچ سودى به حال تو نخواهد داشت. چرا که علم به معارف جد و پدرت را ترك کرده اى و آن چه را که لازم است ستوده شود، به آن ناآگاه هستی. گفتم: آن چیست (که به آن جاهل هستم و بی احترامی کرده ام؟) گفت: آن، قرآن، کتاب خداست. گفتم: به کجاى قرآن ناآگاهم؟! گفت: توجه به این آیه ندارى که خداوند می فرماید: « مَن جاءَ بِالحَسنَة فَلَه عَشُر امثالِها، و مَن جاءَ بِالسَّیئّة فَلا یُجزى اّلا مِثلَها» « هر کس کار نیکی بیاورد، ده برابر آن پاداش خواهد داشت و هر کس کار بدى بیاورد، جز به مقدار آن کیفر نخواهد دید.» من دو عدد نان و دو عدد انار دزدى کردم. مطابق این آیه جمعاً چهار گناه انجام دادم و وقتی آن نان و انارها را به فقیر صدقه دادم، براى هر صدقه، ده پاداش به من می رسد، بنابراین چهل پاداش به من رسید. چهار گناه را از چهل کم می کنم، ثواب براى من خواهد ماند! امام صادق می فرماید: وقتی که این سخن را از او شنیدم، گفتم: « ثَکَلتكَ امّك انتَ الجاهِل بِکتابِ الله، اما سَمِعتَ انّه عزّوجلّ یَقول: انّما یَتَقبّلُ الله مِنَ المُتّقین» « مادرت به عزایت بنشیند، این تو هستی که به دستورات قرآن جاهل هستی، آیا نشنیده اى که خداوند در قرآن می فرماید: بی گمان خداوند، عمل افراد پرهیزکار را می پذیرد.» آن طور که تو توجیه می کنی، درست نیست؛ بلکه حقیقت این است که تو دو نان و دو انار دزدیدى، جمعاً چهار گناه کردى و آن ها را بدون اجازه صاحبش صدقه دادى. چهار گناه دیگر کردى و در مجموع مرتکب هشت گناه شدى، بی آنکه چهل پاداش به تو برسد و طلبکار پاداش از خدا باشی! امام صادق می فرماید: وقتی این سخن را به او گفتم، او سردرگم شد و مرا می نگریست، سپس از او جدا شدم. ونَ آن گاه امام صادق فرمود: « بمثل هذا التاویل القبیح المستکره یَضِلُّ ون...» « به مانند این گونه توجیه هاى زشت و ناپسند، مردم را گم راه و یُضِلُّ می کنند و خود گم راه می شوند.» ─┅─═इई 💠ईइ═─┅─ https://eitaa.com/Majmoe_yaborhan
اگر گفتید اولین کسی که قمه زنی کرد چه کسی بود!؟ باور نمی‌کنید اگر بگویم اولین نفر سفیر فخیمه انگلیس بود که در سال ۱۲۹۶ در باغ سفارت انگلیس قمه زد و این جهل را هم، همانند بسیاری دیگر از خرافه و گمراهی به خورد ملت مسلمان داد و خدا می داند چقدر بابت این حق خدمت پاداش گرفت و امکانات نصیب خود کرد! این هم عکس این سفیر قمه زن ￵انگلیس که چندی پیش٬ اسناد سوخته سالهای دور MI6 را منتشر کرد! در یکی از گزارشات این اسناد٬ در ارتباط با سنجش حماقت مردم٬ مربوط به سال ۱۳۲۸ آمده که خزینه ای در شوش بوده که بسیار آبی کثیف و متعفن داشته است! ماموری انگلیسی از MI6، خود را به کوری می زند و در حضور مردم٬ از آب گندیده خزینه می خورد و به چشم هایش می مالد و ادعا می کند که شفا پیدا کرده است! بعد از آن واقعه٬ مردم برای تبرّک٬ به خزینه هجوم می آورند و با نوشیدن آب آلوده و مالیدن آن بر سر و صورت خود٬ از آن شفا طلب می کنند! در انتهای این سند آمده است که حماقت مردم هنوز به حدی هست که تا سالهای سال می‌شود٬ آنها را بازی داد و سوارشان شد!😐😢 ‎‌‎‌‌‎‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📚توجیه المسائل کربلا 🔻توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای باحسین نبودن 6⃣توجیهات اقتصادى توجیهات اقتصادى مانند این که: به نام عدالت اجتماعی، دست به تضییع حقوق می زند. به نام فشار زندگی، دست به سقط جنین می زند. به نام خرید و فروش، ربا می خورد. به نام هدیه، رشوه می دهد یا می گیرد. به نام دروغ مصلحت آمیز، دروغ حرام می گوید. به نام ترس از فقر، فرزندش را می کشد. و استثمار و بهره کشی خود را زیر پوشش (مدیریت خوب دارم) توجیه می کند. 7⃣توجیهات نظامى اصولاً در امورى که سخت و دشوار است، مانند مسئله ى جهاد و نبرد با دشمن که یکی از وظایف سنگین است، آنان که ایمان قوى ندارند، براى این که از این وظیفه مقدس شانه خالی کنند، دست به توجیهات فراوان می زنند، تا گریز خود را از این مسئولیت بزرگ، خداپسندانه جلوه دهند. گاهی پیرى پدر و مادر را بهانه قرار می دهند، گاهی زن و بچه را و زمانی گرمی یا سردى هوا را یا فرارسیدن فصل برداشت محصول را و گاهی خود را به بیمارى زده با توجیه این که بیمار یا ضعیف هستم و قدرت جنگ ندارم، به جبهه نبرد با دشمن نمی روند. به خصوص اگر جنگ با مسلمان نماهاى بدتر از کافر باشد، بعضی با این توجیه که برادرکشی و مسلمان کشی درست نیست، از امر مقدس جهاد و دفاع فرار می کنند. ▪️توجیه در جنگ خندق در جریان جنگ احزاب (خندق) که در سال پنجم هجرت واقع شد، جمعی از بیماردلان به بهانۀ حفاظت از خانه ى خود، می خواستند از جبهه دست بکشند. می گفتند: خانۀ ما در و پیکر درستی ندارد و آسیب پذیر است، ولی از طرف پیامبر توجیه و بهانه آن ها رد شد. چنان که می خوانیم: « و یَستَأذِن فَریق منهم النّبی یَقولون انّ بُیوتَنا عَورَة و ماهی بِعَورة ان یُریدون الاّ فِراراً» « گروهی از آنان، از پیامبر اجازه بازگشت می خواستند و می گفتند: خانه هاى ما بدون حفاظ است، در حالی که بدون حفاظ نبود، آن ها فقط می خواستند از جنگ فرار کنند.» ─┅─═इई 💠ईइ═─┅─ https://eitaa.com/Majmoe_yaborhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا