eitaa logo
فعالیت های قرآنی،تبیینی مهدی ساعد
480 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
3.7هزار ویدیو
111 فایل
کانال اطلاع رسانی جلسات و فعالیت های قرآنی استاد حاج مهدی ساعد
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن ترجمه المیزان سوره 6 سوره مبارکه الانعام صفحه 144 فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ ۚ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ (125) پس هر که را بخواهد هدايت کند سينه اش را براى [پذيرش ]اسلام مى گشايد، و هر که را بخواهد گمراه کند سينه اش را تنگ و سخت مى سازد چنانکه گوى به زحمت در آسمان بالا مى رود. اينگونه خدا پليدى را بر آنانکه ايمان نمى آورند قرار مى دهد. (125) وَهَٰذَا صِرَاطُ رَبِّكَ مُسْتَقِيمًا ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ (126) و اين راه مستقيم پروردگار تو است. همانا ما آيات را براى مردمى که متذکّر مى شوند تفصيل داده ايم. (126) ۞ لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ ۖ وَهُوَ وَلِيُّهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (127) براى آنان نزد پروردگارشان سراى سلامت (بهشت) است، و به پاداش کارهايى که مى کردند او ياورشان خواهد بود. (127) وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ ۖ وَقَالَ أَوْلِيَاؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَبَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِي أَجَّلْتَ لَنَا ۚ قَالَ النَّارُ مَثْوَاكُمْ خَالِدِينَ فِيهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ (128) و [ياد کن ]روزى را که همه آنان را محشور مى کند [و مى گويد: ]اى گروه [شياطين ]جنّ! همانا شما از انسان ها بسيار [پيرو ]گرفتيد و دوستانشان از انسان ها مى گويند: پروردگارا! بعضى از ما [دو گروه ]از بعضى ديگر بهره گرفتيم و به اجلى که براى ما مقرّر کردى رسيديم. [خدا ]مى گويد: آتش اقامتگاه شماست که در آن براى هميشه خواهيد بود مگر آنچه خدا بخواهد. همانا پروردگار تو حکيم و داناست. (128) وَكَذَٰلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (129) و بدينگونه بعضى از ظالمان را به سبب آنچه مرتکب مى شوند بر بعضى ديگر مى گماريم. (129) يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي وَيُنْذِرُونَكُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا ۚ قَالُوا شَهِدْنَا عَلَىٰ أَنْفُسِنَا ۖ وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَشَهِدُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُوا كَافِرِينَ (130) اى گروه جنّ و انس! آيا از ميان شما رسولانى برايتان نيامدند که آيات مرا بر شما مى خواندند، و درباره لقاى امروزتان به شما اخطار مى کردند؟ مى گويند: ما به زيان خود گواهى مى دهيم. و زندگى دنيا فريبشان داد. و به زيان خود شهادت مى دهند که کافر بوده اند. (130) ذَٰلِكَ أَنْ لَمْ يَكُنْ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَىٰ بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا غَافِلُونَ (131) اين [فرستادن رسولان ]براى اين بود که پروردگار تو چنين نبوده است که شهرها را در حالى که مردم آن بى خبرند از روى ستم نابود کند. (131)
🌷نکته تفسیری صفحه 144🌷 آیا هدایت و گمراهی، اجباری است: موضوع «جبر و اختیار»، موضوع معروف و پرسابقه ای است که تأثیر بسزایی در تاریخ زندگی مسلمانان داشته است. آیاتی از قرآن، در نگاه نخست، گویای این مطلب است که انسان، نقشی در هدایت و یا گمراه شدن خود ندارد، و این خداست که برخی از انسان ها را هدایت و بعضی دیگر را گمراه می کند و آنها مجبورند هدایت شوند یا گمراه باشند. این برداشتِ نادرست از آیات قرآن، سبب بروز بحث هایی طولانی در میان دانشمندان مسلمان و تقسیم مسلمانان به گروه های مختلف فکری و حتّی بروز جنگ ها و درگیری هایی در میان آن ها شده است؛ غافل از اینکه : اولاً قرآن، مجموعه ای بهم پیوسته است که تمام آیات آن را در کنار هم باید دید و نمی توان تنها بر یکی از آیات آن انگشت گذاشت؛ ثانیاً قرآن به تفسیر و توضیح نیاز دارد و بزرگ ترین مفسّران قرآن، اهلبیت هستند که بدون توضیح آن ها، بسیاری از آیات قرآن به درستی فهمیده نمی شود؛ ثالثاً مجبور کردن یک انسان به گمراهی، ظلم است، و خدای بزرگ از هر بدی و ظلمی پاک و دور است. این مطلب چنان مهم است که یکی از اصول دین شیعیان، «عدالت خدا» به شمار رفته است. به هر حال، این آیه و آیات مشابه آن، به این حقیقت مهم در عالم انسان ها اشاره می کند که بر اساس قانون خدا، اعمال و رفتار انسان همواره نتایج و بازتاب خاص خود را دارد؛ بدین صورت که اگر انسان در مقابل حق و حقیقت تسلیم شود و از آن پیروی کند، روشن بینی و هدایت بیشتری نصیبش می شود و مسیر راستی و درستی برایش هموارتر شده، توفیق انجام کارهای خوب، به او داده می شود. خداوند این توفیق و عنایت را که نتیجه‏ی قبول حق از سوی خود انسان است، «هدایت الهی» نامیده است. در مقابل، اگر انسان با علم و عمد از قبول حق و حقیقت سر باز زند و با آن لجاجت ورزد، تاریکی و تیرگی، قلبش را فرا می گیرد و به چاه گناه و معصیت و بیچارگی ابدی می افتد و توفیق انجام کارهای خوب از او گرفته می شود. خداوند، این سلب توفیق را که نتیجه‏ی سر باز زدن خود انسان از حقیقت است، «گمراهی الهی» نامیده است. این مطلب در ضمن یک مثال ساده روشن تر می شود: هنگامی که انسان از کنار یک پرتگاهِ خطرناک می گذرد، هر چه خود را به آن نزدیک تر کند، جای پایش لغزنده‏تر و احتمال سقوطش بيشتر می شود، و هر قدر خود را از آن دور‏ کند، جای پایش محکم تر و احتمال سقوطش کمتر می شود. در حالت یکم، انسان با اختیار خود، اسباب نابودی خویش را فراهم کرده، و در حالت دوم نیز با اختیار خود، اسباب سلامت خودش را مهیا کرده است، و چون همه ی این اسباب و علل را خدا پدید آورده است، هیچ اشکالی ندارد که بگوییم: در حالت یکم، خدا انسان را به سبب بی احتیاطی اش نابود کرد، و در حالت دوم، او را به سبب احتیاطش نگه داشت..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وقتی آیه۲۷ نور🪴 را دید که فرمود حَتَّي تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَي أَهْلِهَا یعنی وقتی خواستید بخانه کسی بروید اجازه بگیرید سلام کنید بعد داخل شوید👈 تصمیم گرفت به آیه بالا عمل کند واهل قرآن شود اوبه هر مغازه که میرفت یاالله می گفت وپدر مغازه دار را در میاورد تا داخل شود😅 به او گفتند در آیه ۲۹نور فرمود لَّيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَدْخُلُوا بُيُوتاً غَيْرَ مَسْكُونَةٍ فِيهَا مَتَاعٌ لَّكُمْ🏆 یعنی نیاز نیست برای ورود به مغازه ها از صاحب مغازه اجازه بگیری❌
🔺محمود عباس در مراسم تشییع شهید هنیه در قطر شرکت نکرد و نماینده فرستاد اما ۲۰۱۶ شخصا در مراسم شیمون پرز، رئیس سابق رژیم صهیونیستی نه تنها شرکت کرد که گریه هم کرد! ▪️بله دوستان؛ فکر کردید فلسطینیها اصلاحطلب ندارن؟!
🚨فوری 🔴پیدا کردن محل و نوع سلاح ترور شهید هنیه بخشایش‌اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی مدعی شده یکی از سناریوهای ترور اسماعیل هنیه این است که عوامل نفوذی از محل ایستگاه شماره ۲ توچال محل اسکان هنیه را با سلاحی شبیه کورنت مورد هدف قرار داده‌اند. کورنت سلاح ضد زره که از ۵ کیلومتری براحتی میتواتد هدف را منهدم کند
⭕️آقا: امیرعلی دیشب بدجور سرکارشون گذاشتیا امیرعلی: مخلص آقا حضار: 😄
📸 کویر ورزنه 🔹 عکس: ناصر درخشان
شرح و تفسیر حکمت 20 چشم پوشى از لغزش جوانمردان امام (عليه السلام) در اين کلمه حکمت آميز به لغزش هايى اشاره مى کند که گاه از اشخاص باشخصيت سرمى زند و به همگان توصيه مى فرمايد که از آن چشم بپوشند. مى فرمايد: «از لغزش هاى افراد باشخصيت و جوانمرد چشم پوشى کنيد، چرا که هيچ کس از آن ها گرفتار لغزش نمى شود مگر اين که دست خدا به دست اوست و او را بلند مى کند» حكمت 20 ۲۰- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ . و درود خدا بر او فرمود: از لغزش جوانمردان درگذرید، زیرا جوانمردی نمی لغزد جز آنكه دست خدا او را بلندمرتبه می سازد.
🔻متروی تهران ایستگاهی دارد به نام جوانمرد قصاب‼️ 👌این جوانمرد، همیشه با و‌ضو بود. 🔰می گفتند: عبدالحسین، چه خبر از وضع کسب و کار؟ می گفت: الحمدلله، ما از خدا راضی هستیم، او از ما راضی باشه......!! 🔹هیچکس دو کفه ترازوی عبدالحسین را مساوی ندیده بود، سمت گوشت مشتری همیشه سنگین تر بود. 🔹اگرمشتری مبلغ کمی گوشت میخواست، عبدالحسین دریغ نمی کرد. می گفت: «برای هر مقدار پول، سنگ ترازو هست.» 🔹وقتی که میشناخت که مشتری فقیر است، نمی گذاشت بجز سلام و احوالپرسی چیزی بگوید. مقداری گوشت می پیچید توی کاغذ و می داد دستش.‌ کسی که وضع مادی خوبی نداشت یا حدس می زد که نیازمند باشد یا عائله زیادی داشت، را دو برابر پول مشتری، گوشت می داد. 🔹گاهی برای اینکه بقیه مشتری ها متوجه نشوند، وانمود می کرد که پول گرفته است. 🔹گاهی هم پول را میگرفت و کنار گوشت، توی روزنامه، دوباره بر میگرداند به مشتری. 🔹گاهی هم پول را میگرفت و دستش را می برد سمت دخل و دوباره همان پول را می داد دست مشتری و می گفت: «بفرما ما بقی پولت.» 💢عزت نفس مشتری نیازمند را نمی شکست.....!!💢 🌷این جوانمرد با مرام، چهل و سه بهار از عمرش را گذراند و در نهایت در یکی از عملیات های دفاع مقدس با ۱۲ گلوله به شهادت رسید. ✅''شهید عبدالحسین کیانی'' همان ''جوانمرد قصاب'' است! ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
💢 حدیث هفته/ روش شناخت دوست و رفیق الإمام الصادق عليه‌السلام: 🍃 اخْتَبِرُوا إِخْوَانَكُمْ بِخَصْلَتَيْنِ فَإِنْ كَانَتَا فِيهِمْ وَ إِلَّا فَاعْزُبْ ثُمَّ اعْزُبْ ثُمَّ اعْزُبْ مُحَافَظَةٍ عَلَى الصَّلَوَاتِ فِي مَوَاقِيتِهَا وَ الْبِرِّ بِالْإِخْوَانِ فِي الْعُسْرِ وَ الْيُسْرِ . حضرت امام صادق علیه‌السلام: 🍃 برادران خود را با دو خصلت آزمايش كنيد؛ پس اگر آن دو خصلت در آن‌ها بود، خوب است وگرنه دور شويد، دور شويد، دور شويد: مواظبت او بر نمازهايش در اوقات آن و نيكى به برادران در سختى و گشايش. 📚 الكافی