eitaa logo
اخبار دکتر سعید جلیلی
19.9هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.4هزار ویدیو
35 فایل
✅ مرجع انتشار اخبار و حواشی مرتبط با دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی
مشاهده در ایتا
دانلود
اخبار دکتر سعید جلیلی
🔰#اطلاعیه | سخنرانی دکتر سعید جلیلی در جماران ؛ «انقلاب اسلامی: انتخاب بزرگ ملت ایران» 🕝 زمان: یکشن
🔰انقلاب اسلامی، انتخاب بزرگ مردم ایران بود. 🔹سخنرانی دکتر سعید جلیلی در نشست «انقلاب اسلامی: انتخاب بزرگ ملت ایران» - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ 🔸انقلاب اسلامی ،انتخاب بزرگ مردم ایران بود.این انتخاب نمایشی ،نقطه ای و لحظه ای نبود ولازمه آنچه انتخاب شد، تداوم حضور و همراهی پیوسته مردم است. 🔸در مکتب امام انتخاب صحیح و عمل درست آحاد جامعه لازمه رسیدن به نیک فرجامی، مدینه فاضله وحیات طیبه است . انتخاب یک رفتار نقطه ای و لحظه ای نیست؛ لازمه رسیدن به آرمان همراهی انتخاب کنندگان در تمام مسیر تا رسیدن به نتجه است. 🔸با یک رای نه انتخاب کنندگان میتوانند بگویند کار ما تمام شد و نه انتخاب شدگان میتوانند بگویند دیگر به شما کاری نداریم 🔸لازمه نتیجه بخش بودن انتخاب چیست؟همراهی و عمل انتخاب کنندگان تا رسیدن به نتیجه 🔸نقش مردم یک نقش تشریفاتی و نقطه ای نیست، یک نقش مستمر همراه با اقدام و تاثیرگذاری در تمام مراحل است. 🔸حیات طیبه چه هنگام محقق میشود با عمل صالح در حیات فردی و اجتماعی.با اقدام همه در حد وسع به تواصی بالحق و تواصی بالصبر با امر به معروف ونهی از منکر که حضرت زهرا (س)آن را مصلحه للعامه می نامند. 🔸صبر یعنی زمان منطقی برای نتیجه تعریف کردن:صبربی عملی نیست مراقبت ودقت است،خسته نشدن است ،آسیب شناسی است. 🔸انتخاب و انتخابات یک حرکت مستمر همراه با اقدام فعال آحاد جامعه است.هم چنان که دفاع مقدس یک انتخاب همراه با عمل و مشارکت آحاد جامعه بود. 🔸اگر امر به معروف و نهی از منکر یک مصلحت بزرگ برای عموم جامعه معرفی می شود برای این است که به آحاد جامعه در دفاع از حقوق هر فرد جامعه مسئولیت می دهد. 🔸برخلاف نظام های سرمایه داری که مردم را تا پای صندوق های رای میخواهند؛ در اندیشه امام رای دادن را نقطه شروع حرکت جامعه برای تحقق آن انتخاب میداند و انتخاباتی را موجب نتیجه میداند که انتخاب کنندگان سایه به سایه آنچه را و آن که را که انتخاب کرده اند تا رسیدن به نتیجه دنبال کنند. 🔸انتخاب در اندیشه سیاسی اسلام یک واقعیت مبتنی بر اختیار انسان در عرصه هستی است تا با انتخاب صحیح به نیک فرجامی برسد و رسیدن به نیک فرجامی یک هدف واقعی است. 🔸انتخاب جمهوری اسلامی بر مبنای ایمان بود ولازمه آن عمل صالح است. هدف و جامعه آرمانی جمهوری اسلامی با الزام به این دو مولفه به دست می آید.همان طور که فاصله گرفتن از ایمان و عمل صالح ما را از این اهداف و آرمان دور می کند. 🔸هنر ملت ایران این بود که 44سال پابه پای انتخاب خود آمد.ترور ،جنگ،وتحریم مانع اونشد. 🔸اگر مبنای نظری انتخاب در جمهوری اسلامی حضور و مشارکت مستمر مردم در اداره امور است منتخبین مردم باید این معنا و مبنا را عمیقا بفهمند و باور داشته باشندو نشانه این فهم آن است که در حوزه عمل خود بهبسترهای حضور و مشارکت مردم را فراهم نمایند و بدانندهیچ هدفی چه فرهنگی چه سیاسی و چه اقتصادی بدون حضور و همراهی موثر مردم محقق نخواهد شد.
🔰 گزارش تصویری- بخش اول| نشست «انقلاب اسلامی: انتخاب بزرگ ملت ایران» در حسینیه جماران برگزار شد.
🔰 گزارش تصویری- بخش دوم| نشست «انقلاب اسلامی: انتخاب بزرگ ملت ایران» در حسینیه جماران برگزار شد.
🔰 گزارش تصویری- بخش سوم| نشست «انقلاب اسلامی: انتخاب بزرگ ملت ایران» در حسینیه جماران برگزار شد.
🔰انتخابات یک حرکت لحظه ای، نقطه ای، تشریفاتی و نمایشی نیست؛ یک امر واقعی و مستمر است./ بخش اول 🔸نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در این نشست بیان نمود که باید در ایام انتخابات همه در حد وسع با شناخت دقیق از اینکه چه مختصاتی در داخل کشور، منطقه، عرصه جهانی، عرصه اقتصاد و... داریم، اولویت های چندسال آینده را تشخیص دهیم و بعد از داوطلبان نمایندگی مجلس سوال کنیم که بگویند در این محورها که وجود دارد، پاسخ های شما چیست؟ ملت ایران نیز باید در خصوص این پاسخ ها قضاوت کنند. 🔸جلیلی با اشاره به مباحث طرح شده در ابتدای جلسه توسط کارشناسان و نمایندگان اقشار در خصوص اولویت های مجلس دوازدهم گفت اگر در بزنگاه ها اولویت ها را ندانیم، همان کسانی که چشم طمع به ثروت ملت ها دارند، مثل موضوع انرژی هسته ای، وقتی در عرصه علمی و صنعتی، پیشرفتی پیدا کنند آن را انحصاری می کنند و می گویند دیگران نباید وارد بشوند. چنانکه درباره هوش مصنوعی، زمزمه هایی در مورد محدود کردن آن شنیده می شود. حالا اگر کشوری توجه لازم را نداشته باشد و از این موضوعی که می تواند او را جلو بیندازد، جا بماند، در واقع سال ها عقب می افتد. تعبیری که مقام معظم رهبری پیش از انتخابات سال 1392 بیان فرمودند که بعضی وقت ها شما در یک روز برای چهار سال انتخاب می کنید اما ممکن است آثار چهل ساله داشته باشد. 🔸عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وظایف قانونی نمایندگان افزود یک نماینده مجلس، حتی اگر از شهر کوچکی انتخاب شود، فقط درباره مسائل شهر خودش صحبت نمی کند و اثرگذاری زیادی دارد. فقط در یک مورد رای نماینده در چهار سال روی چندین هزار همت بودجه سالانه و چگونگی هزینه کرد تک تک مصارف آن، تعیین کننده است. به ویژه که منابع، محدود است و مصرف این منابع محدود، باید به بهترین شکل مدیریت شود. انضباط مالی از دوران مشروطیت یک دغدغه جدی در کشور بوده، مالیه ما باید نظم داشته باشد، نباید در منابع و مصارفی که داریم، امکان اخلال و دست اندازی و سوء استفاده وجود داشته باشد. یک بار برای همیشه مالیه کشور باید یک نظم اساسی و محکم و پولادین پیدا کند و مانع از اتلاف منابع شود. 🔸وی در ادامه بحث اهمیت نظارت و اثرگذاری نماینده بر منابع و مصارف کشور، به یکی از مهم ترین مسائل پیگیری شده توسط کارگروه های دولت سایه در سال های اخیر پرداخت و گفت یکی از منابع اصلی و مزیت های نسبی ما، درآمدهای نفت و فرآورده های نفتی کشور است. دو سال قبل کارشناسانی آمدند و گزارشی دادند که طبق بررسی ها تایید هم شد، از مرحله ی تولید تا توزیع و پیش از مصرف این حوزه، بین 2 تا 4 درصد پرتی وجود دارد. در خیلی از کشورهای نفتی مشابه ما، برای جلوگیری از این اتفاق، ساز و کاری به اسم اندازه گیری برخط یا میترینگ وجود دارد. می بینید در اخبار گفته می شود امروز مثلاً هفتاد میلیون لیتر بنزین قاچاق کشف شد. خب این از کجا دارد خارج می شود؟ این باید جدی گرفته شود! یک ریال و دو ریال و یک باک و دو باک نیست. خب مجلس در همین دوره این موضوع را در یکی از احکام برنامه هفتم قرار داد اما متن حکم آن نیازمند اصلاح است. 🔸عضو هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام، با اعلام اینکه بین نیم تا سه چهارم بودجه کشور مربوط به شرکت های دولتی است، مطرح نمود آیا می توان نسبت به آن بی توجه بود؟ چقدر مدیریت صحیح در این خصوص اعمال می شود؟ چقدر بهره وری دارد؟ با جلوگیری از این پرتی ها، اگر می گوییم پنج سال آینده ضرورت دارد در فلان فناوری یا چند پروژه راهبردی سرمایه گذاری بشود به منظور جهش، دیگر نمی گویند کمبود بودجه داریم و در آن جا هزینه می شود. ‌‌
🔰انتخابات یک حرکت لحظه ای، نقطه ای، تشریفاتی و نمایشی نیست؛ یک امر واقعی و مستمر است./ بخش دوم 🔸عضو شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد یک نماینده مجلس این توان و اختیار را دارد که در برخی از عرصه ها و بزنگاه ها، رأی تأثیر گذار بدهد. مثلاً در دوره ای عده ای در مجلس پیشنهاد می دادند از فلان موفقیت صرف نظر کنید. نامه نوشتند که انرژی هسته ای را فعلآ متوقف کنید. این یک نوع نگاه است اما در همین مجلس فعلی، یکی از کارهای بسیار خوبش این بود که از حق یک ملت دفاع کرد و قانون راهبردی مقابله با تحریم ها را تصویب کرد که اگر طرف مقابل در تعهدش پابرجا نیست، باید در مقابل آن ایستاد. اینجاست آن بزنگاه ها و نقش های تعیین کننده. 🔸جلیلی با تاکید بر تداوم جلسات مختلف تبیینی و تخصصی در هفته های پیش رو تا انتخابات به منظور طرح محورهای اساسی مورد انتظار از مجلس آینده، از کلیه کسانی که در این عرصه نقش آفرین هستند و به طور خاص از داوطلبان محترمی که خودشان را عرضه کردند، درخواست نمود که بگویند چه پاسخی به سوالات مطرح شده طبق این اولویت ها دارند و سایر اولویت ها را نیز در فضاهای مردمی و رسانه ای مطرح کنند تا مردم بتوانند انتخاب دقیق و موثری داشته باشند. 🔸انتخاب تازه یک شروع خواهد بود. انتخابات یک حرکت لحظه ای، نقطه ای، تشریفاتی و نمایشی نیست. یک امر واقعی و مستمر است. یک شروع جدی برای تعیین مسیر قانون گذاری و مسیر نظارت کشور و مسیر هدایت دستگاه های اجرایی ما در چهار سال آینده است. در اندیشه انقلاب اسلامی، کسی که انتخاب می کند، سایه به سایه پای انتخابش حرکت می کند که ببیند آیا آنچه را که انتخاب کرده است، درست انجام می شود یا خیر؟ آن جایی که می بیند دارد با قوت انجام می شود، او هم با همه توان پشتیبانی می کند تا این قدرت و این حرکت با قدرت پیش برود و اگر حرکت نقصی دارد، تمام توان خودش را پای کار می آورد که اون نقص را برطرف کند و حرکت را کامل کند و اگر خطایی وجود دارد، کمک می کند که تصحیح شود. یک بار این آقای سولانا از من پرسید که این مردم سالاری دینی شما فرقش با دموکراسی های غربی چیست؟ من گفتم فرقش این هست که آنجا یک رأی می دهند، می روند، اینجا یک رأی می دهد و علاوه بر آن حاضر است پیگیری کند و حتی چهار فرزندش را با افتخار تقدیم نظام و آن انتخاب کرده است.
🔰گزارش تصویری| حضور دکتر سعید جلیلی در مراسم تجدید میثاق اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با آرمان‌های امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی 🔹سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - حرم مطهر امام (ره) 🔺مشاهده کامل گزارش‌تصویری و دانلود تصاویر https://drjalily.com/photos/840
🔰گزارش تصویری| زیارت گلزار شهدای تهران 🔸دکتر سعید جلیلی، پس از مراسم تجدید میثاق اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با آرمان‌های امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی، باحضور در گلزار شهدای تهران به زیارت مزار شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع امنیت رفت و ضمن قرائت فاتحه، به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد. 🔺مشاهده کامل گزارش‌تصویری و دانلود تصاویر https://drjalily.com/photos/841
🔰 گزارش تصویری| جلسه پنجاه‌وهفتم از سلسله سخنرانی‌های دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن 🔺مشاهده کامل گزارش‌تصویری و دانلود تصاویر https://drjalily.com/photos/842
🔰از این منظر انقلاب اسلامی بزرگترین انتخاب ملت ایران بود که در ادامه جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و این افتخار نسل ما است./ بخش اول 🔹به گزارش خبرنگار ایکنا، نشستی از سلسله‌نشست‌های «حکمت سیاسی اسلام در قرآن» با سخنرانی سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه سه‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. 🔻متن این سخنان به شرح ذیل است: 🔸موضوع مهم در اندیشه سیاسی اسلام این است که آیا انتخابات امر واقعی است یا تشریفاتی و نمایشی؟! موضوعی که آیات قرآن و تعالیم دینی و آموزه‌های اهل‌بیت(ع) یاد داده‌اند، این است که بحث انتخاب مردم، جدی است. 🔸در بحث دولت در اندیشه دینی، اگر جایگاه حکم برای آن قائل باشیم، پس حکم از آن خدا است. حتی اگر پیامبران نیز اطاعت می‌شوند برای این است که در ادامه آن، اطاعت از خداوند است «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ». پس این سؤال مطرح می‌شود که در اینجا جایگاه رأی و انتخاب مردم کجاست؟ همان خدایی که می‌گوید حکم از آن خدا است، هدف از خلقت انسان را آزمودن در هستی قرار داده است و به همین دلیل به او اختیار داده است. 🔸اختیار از باب افتعال یعنی طلب خیر کردن که انسان با رهنمودهای ابزار بیرونی و درونی چون عقل و پیامبران و اهل‌بیت (ع) به سمت انتخاب راه صحیح، هدایت می‌شود. 🔸در جریان حکمت سیاسی اسلام، ایمان امری اختیاری است. به همین دلیل تعبیر مشهور «لا اِکْراه» بیان شده است، برای اینکه اینگونه نیست که انسان‌ها به زور در این مسیر قرار گیرند و خداوند لازمه فهمیدن مسیر درست را بیان می‌کند، اگر فردی پذیرفت به نفع خود اوست و اگر نپذیرفت به ضرر خودش است. 🔸حق و صراط مستقیم یک راه است اما به انسان اختیار و امکان انتخاب داده شده تا راه درست را انتخاب کند. به همین دلیل است که امکان انتخاب به انسان داده شده است؛ «قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ». 🔸یکی از تجویزهای قرآن، توصیف‌هایی از رفتارهای سیاسی متفاوت است بدین گونه که بخشی نمی‌پذیرند و سر باز می‌زنند «سَأَصْرِفُ»، بخشی می‌پذیرند، برخی نیز بخشی را می‌پذیرند و در میانه راه پشیمان می‌شوند «أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ». واژه اتخذ و مشتقاتش به معنای انتخاب و رأی‌ است. عده‌ای نیز شیطان را ولی خود انتخاب می‌کند، عده‌ای گوساله سامری را و گروهی همانطور که اشاره شد خود و هوای نفس خود را انتخاب می‌کنند. 🔸در آیات قرآن آمده است حال عده‌ای انتخاب نکرده‌اند و روی برگردانده‌اند و بت‌ها را به عنوان معبود انتخاب کردند «و الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءَ اللّهُ». در تکوین انسان‌ها آزاد هستند اما در تشریع، خیر. 🔸خداوند انسان را باطل خلق نکرده است و از آفرینش انسان هدفی دارد که به خاطر همین به او آزادی داده می‌شود تا بتواند انتخاب کند. 🔸البته توجه داشته‌ باشید که وظیفه هدایت و صلاح و رستگاری تا حد اعلی است، چنانکه خداوند پیامبر(ص) را اینگونه توصیف می‌کند که نهایت دلسوزی ایشان را مطرح می‌کند «لَعَلَّكَ بَٰخِعٞ نَّفۡسَكَ». اگر فردی با وجود تمام این کارها اما فقط زندگی دنیا را انتخاب می‌کند به این دلیل است که فهم و دانشش از هستی همین است «ذَٰلِكَ مَبۡلَغُهُم مِّنَ ٱلۡعِلۡمِۚ». 🔸حال این سؤال مطرح می‌شود که برای بنیان جامعه با این اوصاف که عده‌ای دنبال حق هستند «قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ» و عده‌ای که حق را نمی‌پذیرند، باید چه کرد و مناسبات بشری در این جامعه چگونه خواهد بود‌؟! 🔸برخی معتقدند، پلورالیسم یا کثرت‌گرایی دینی شاهکار دوره معاصر است در حالی که در این اندیشه حقانیت ادیان متعدد و توجه آن‏ها به همه انسان‏‌ها مدنظر است و آن حقیقتی است که الزامات و چارچوب‌هایی دارد همانطور که آمده است «نَفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءُ».
🔰از این منظر انقلاب اسلامی بزرگترین انتخاب ملت ایران بود که در ادامه جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و این افتخار نسل ما است./ بخش دوم 🔸اینکه مطرح می‌شود «إِنْ تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا» یادآوری می‌کند اگر اینجا را انتخاب کنید به هدف درست از خلقت می‌رسید. این همان هدایتی است که منجر به نتیجه می‌شود‌. 🔸عده‌ای «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ» چون عده‌ای واقعا نگاهشان این است که هدایت‌شده واقعی من هستم؛ این همان است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید می‌کنند؛ توجه به اشتباهات محاسباتی. از حیله‌های شیطان تغییر در مبنای محاسباتی است. بنابراین سعی کنید در مبنای غلط کاری انجام نشود تا به یکباره فرو بریزد. لذا در این چارچوب این انتخاب برای انسان مطلوب است. 🔸اما سوال این است که اگر دو دستگی شد، نتیجه چه می‌شود؟ 🔸با توجه به اینکه در ایام دهه فجر هستیم؛ هنر ملت ما این بود که پس از مدت‌ها، اندیشه اسلامی را انتخاب کردند. مردم پای کار آمدند «اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ» دعوت خدا و پیامبر(ص) را اطاعت کردند برای اینکه به آنها حیات می‌دهد. 🔸انقلاب اسلامی بزرگترین انتخاب ملت ایران بود که در ادامه جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و این افتخار نسل ما است. این یک انتخاب نقطه‌ای و نمایشی نیست بلکه حرکت مستمر همراه با اقدام و عمل است. اگر می‌خواهید نتیجه حاصل شود باید مسیر درست را انتخاب کرد. توجه داشته باشید با انتخاب، کار تمام نمی‌شود بلکه شروع یک حرکت است و این انتخاب الزام دارد. در اندیشه حکمت اسلامی، یکی از معیارهای مدینه فاضله و حیات طیبه، ایمان آوردن و انجام عمل صالح و اقدام افراد پای کار است. 🔸انتخاب یعنی شما بین دو راهی، راهی را انتخاب می‌کنید. انتخابات تازه شروع کار است. انتخاب، حرکت کردن و پیمودن برای رسیدن به هدفی است. کنار انتخاب دو مؤلفه ایمان و عمل صالح مطرح است. 🔸اگر افرادی انتخاب ‌واقعی انجام دادند، باید پای انتخابشان بایستد. تا با آن انتخاب حیات بگیرند؛ «یا ایها الذین امنوا ان تنصروا الله». اگر شما این را انجام دهید و حوصله لازم را داشته باشید، به نتیجه خواهید رسید. صبر یعنی حوصله کردن تا زمان منطقی برای رسیدن به محصول. درباره پیروزی انقلاب اسلامی هم می‌گفتند مگر می‌شود بعد از این همه استبداد و ظلم، بر چنین نظامی پیروز شد؟! 🔸پس اگر دو اندیشه پذیرفتن و نپذیرفتن مطرح است، آن هنگام مناسبات به چه شکل خواهد بود؛ مناسبات درون جامعه با جوامع خارجی، مناسبت‌های فرهنگی، مناسیت‌های اجتماعی و ... این اندیشه برای این مبحث سرفصل‌هایی را تعریف می‌کنند. 🔸اگر می‌گوییم این اندیشه تمایزاتی با سایر اندیشه‌ها دارد، تنها تمایز نیست بلکه امتیازاتی نیز دارد و این است که باورهای دینی را عمیق‌تر می کند. در چنین جامعه‌ای جدا از اینکه دولت و دستگاه‌های مربوطه باید حریم شخصی را رعایت کنند، تمام جامعه نیز در این زمینه تلاش کنند. در این جامعه برای حیات اجتماعی و سیاسی وظیفه داریم تا از حقوق هر فرد و حریم شخصی دیگری، دفاع کنیم. در آن هنگام جامعه دارای نشاط می‌شود و تمایزات تبدیل به امتیازات می‌شود و با تمام وجود نسبت به آن اقدام خواهد شد.
🔵 دکتر ابراهیم شیبانی رئیس کل اسبق بانک مرکزی، دکتر علی اکبر ابوالحسنی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف، احسان قریبیان فعّال کارگری مجتمع گازی پارس جنوبی، محمد صادق تقی زاده دانشجو و کارشناس حوزه فنّاوری و علوم رایانه، در نشست «انقلاب اسلامی؛ انتخاب بزرگ مردم ایران» در حسینیه جماران در حضور دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، درباره اهمیّت و نقش مجلس سیزدهم در ریل گذاری 4 سال آینده کشور سخنانی را بیان کردند. 👇👇👇👇