»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ
بقره-172
ای کسانی که ایمان آوردهاید! از نعمتهای پاکیزهای که به شما روزی دادهایم، بخورید و شکر خدا را بجا آورید؛ اگر او را پرستش میکنید!
**************
نکته ها:
از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده است كه خداوند مى فرماید: من مردم را خلق مى كنم، امّا آنان غیر مرا مى پرستند. من به آنان روزى مى دهم، امّا آنان شكر دیگرى را مى نمایند. [507]
قرآن، هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند، ابتدا راههاى مباح آنرا مطرح كرده و سپس موارد نهى را بیان مى كند. چون مى خواهد در آیات بعد، مردم را از یك سرى خوردنى، منع و نهى كند، در این آیه راههاى حلال را بازگو نموده است.
شكر مراحلى دارد. گاهى با زبان است و گاهى با عمل. شكر واقعى آن است كه نعمت ها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است.
هدف اصلى از آفرینش نعمت هاى طبیعى، مؤمنان هستند. در سه آیه قبل فرمود: اى مردم! از آنچه در زمین است بخورید. در این آیه مى فرماید: اى مؤمنان! از نعمت هاى دلپسندى كه براى شما روزى كرده ام بخورید. شاید در این اختلاف تعبیر، رمزى باشد و آن اینكه هدف اصلى، رزق رسانى به مؤمنان است، ولى دیگر مردم هم در كنار آنها بهره مى برند. همانگونه كه هدف اصلىِ باغبان از آبیارى، رشد گلها ودرختانِ میوه است، گرچه علف هاى هرز وتیغها نیز به نوایى مى رسند.
از هركس توقّع خاصّى است. از مردم عادّى، توقّع آن است كه پس از خوردن، دنبال گناه و وسوسه هاى شیطان و فساد نروند؛ «یا ایّها النّاس كلوا... ولا تَتّبعوا خُطوات الشّیطان» [508] ولى از اهل ایمان این توقّع است كه پس از خوردن، به دنبال عمل صالح و شكرگزارى باشند. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا... واشكروا» و «یا ایّها الرّسل كلوا... واعملوا صالحاً» [509]
-----
507) تفسیر صافى.
508) بقره، 168.
509) مؤمنون، 51.
**************
پیام ها:
- خودسازى و زهد و تقوى، منافاتى با بهره گیرى از طیّبات ندارد. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا من طیبات»
- در مكتب اسلام، مادّیات مقدّمه ى معنویات است. «كلوا، واشكروا، تعبدون»
- اسلام در تغذیه، به بهداشت توجّه دارد. «طیّبات ما رزقناكم»
- قبل از تأمین زندگى مردم ومحبّت به آنان، توقّعى نداشته باشید. «كلوا... واشكروا»
- شكر، نشانه ى خداپرستى و توحید ناب است. اگر انسان رزق را نتیجه فكر اقتصادى، تلاش، مدیریّت، سرمایه و اعتبارات خود بداند، براى خداوند سهمى قایل نخواهد بود تا او را شكر كند. «واشكروا للّه ان كنتم ایّاه تعبدون»
- شكر، نمونه روشن عبادت است. «واشكروا للّه... تعبدون»
- شكر خداوند، واجب است. «كلوا... واشكروا لِلّه»
- خداپرست، آنچه را خدا حلال شمرده، از پیش خود حرام نمى كند. «كلوا... ان كنتم ایّاه تعبدون»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
🇮🇷 مسجد جامع قرطمان
🎥 همخوانی تیم ملی و اشکهای هواداران ایران هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی ایران 🇮🇷 جام_جهانی قطر۲۰۲۲
پیروزی مبارک ملت انقلابی ایران.
وقتی به کشورت پشت نکنی پیروزی.
❤️🌸❤️🌸❤️🌸❤️🌸❤️
ایران ۲ _ ولز ۰
عکس حاج قاسم در ورزشگاه قطر
بعد از برد ایران
ماشالله
جانم حاج قاسم ❤️
پرچم بالاست ✌️🇮🇷
🆔 @jameQartman
🔹پیام تبریک رئیسجمهور به مناسبت پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی
🔸بسمهتعالی
بچههای پر تلاش و با غیرت تیم ملی فوتبال ایران، از اینکه با همه وجود جنگیدید و شیرینی پیروزی را به کام مردم کشورمان نشاندید، صمیمانه از شما و سرمربی و سایر دستاندرکاران تیم ملی تشکر میکنم. دعای خیر یک ملت در ادامه این راه نیز بدرقه راهتان است.
🆔 @jameQartman
🔻یا صاحب الزمان؛
در لحظاتی که ملت ایران از عمق جان شادمان پیروزی هستند؛ فراموش نمی کنیم که:
🔻همه شادکامیهای ما مدیون نگاه شماست و همه تلخکامی هایی که از ملت دور می شود مرهون دعای شماست.
🔻در این جنگ ترکیبی هم با دعای شما پیروزیم.
🔻به امید جمعهی شادکامی ظهور
🆔 @jameQartman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظر جالب توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره عملکرد تیم ملی در جام جهانی قبلی
🆔 @jameQartman
🌸 #عکس_نوشت | زندگی، شبیه مسابقات است!
🔸️یک تیم ورزشی مدتها تمرین میکنند و شرایط مختلف، سختی و گرما و سرما را تحمل میکنند برای یک مسابقه؛ تا میرسد به مسابقات جهانی که برای شرکت در آن مدتهای زیادی تمرین میکنند و شرایط را میسنجند که در مسابقات جهانی برنده شوند. شرایط زندگی ما بیشباهت به این جریان مسابقات نیست. مخصوصاً تعبیر قرآن را هم در این زمینهها داریم [مانند:] «وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ» [که] تنافس به معنی نهایت رقابت است.
۱۳۸۸/۱۱/۰۱