✍🏻موضوع :
▪️شباهت نماز به نهر آب
1⃣ نماز برطرف کننده گناه است:
1.در کتاب بحارالانوار آمده امام علی (ع) فرمودند : ما همراه پیامبر (ص) در مسجد منتظر شروع نماز بودیم , مردی برخواست و گفت : یا رسول الله من گناهی کرده ام , حضرت از او روی گردانید و چیزی نفرمود. وقتی نماز تمام شد, مرد باز برخواست و حرفش را تکرار کرد که من گناهی کرده ام چه کنم ؟
پیامبر (ص) فرمود : آیا همراه ما نماز جماعت خواندی و طهارت صحیحی داشتی ؟ گفت آری . حضرت فرمود : همین کفاره گناهت است .
2.پیامبر (ص) فرمود: اگر در کنار خانه شما نهری باشد و در روز پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهید، آیا در بدن شما چیزی از آلودگیها میماند؟ هرگز! نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است که گنج نوبت خوانده میشود و گناهان را میشوید و از بین میبرد.
📚«وسائل الشیعه،جلد ۲،صفحه7»
3.امید بخش ترین آیه قرآن، نیز نوید می دهد که حسنهٔ نماز سیئات را از بین می برد :
وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ۚ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ. هود / 114
2⃣ نماز باعث می شود انسان گناه نکند:
وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ.. عنكبوت / 45
3⃣ نمازی مؤثر است که قبول شود:
إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ. مائده /27
✍🏻بنا براین به مقداری که انسان رعایت تقوای الهی میکند بهمان اندازه، نماز بازدارنده ایشان است از گناه و باعث آمرزش انسان میشود.
🔸 #حدیث_روز
🌷پيامبراكرم (ص):
◾️ان لقتل الحسين (ع) حرارة فى قلوب المؤمنين لا تبرد ابدا.
◾️براى شهادت حسين (ع)، حرارت و گرمايى در دلهاى مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمىشود.
📚 جامع احاديث الشيعه، ج ۱۲، ص ۵۵۶
🔸 #حدیث_روز
🌷پيامبراكرم صلياللهعليهوآلهوسلم:
🔴يا فاطمة! كل عين باكية يوم القيامة الا عين بكت على مصاب الحسين فانها ضاحكة مستبشرة بنعيم الجنة
🔵فاطمه جان!
روز قيامت هر چشمى گريان است،
مگر چشمى كه در مصيبت و عزاى حسين گريسته باشد،
كه آن چشم در قيامت خندان است و
به نعمت هاى بهشتى مژده داده مىشود.
📚 بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۹۳
⁉️ فلسفه و حکمت عزاداري براي ائمه(عليهم السلام) چيست؟
🔰 فلسفه و حكمت عزاداري را ميتوان در امور ذيل، رهيابي كرد:
1⃣الف. محبت و دوستي:
قرآن و روايات، دوستي خاندان رسول اكرم( صلي الله عليه و آله و سلم) و اهلبيت(عليهم السلام) را بر مسلمانان واجب كرده است .(1) روشن است كه دوستي لوازمي دارد و محبّ صادق، كسي است كه شرط دوستي را - چنان كه بايد و شايد - به جا آورد. يكي از مهمترين لوازم دوستي، هم دردي و هم دلي با دوستان در مواقع سوگ يا شادي آنان است؛(2). از اين رو در احاديث، بر برپايي جشن و سرور در ايام شادي اهلبيت (عليه السلام) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأكيد فراوان شده است.
💠 حضرت علي(عليه السلام) در روايتي مي فرمايد: «شيعه و پيروان ما در شادي و حزن ما شريكند». «يفرحون لفرحنا و يحزنون لحزننا» : در شادي ما شادندو در اندوه ما اندوهناکند، (3) امام صادق(عليه السلام) نيز فرمودند: «شيعتنا جزء منا خلقوا من فضل طينتنا يسوؤهم ما يسؤنا و يسرّهم ما يسرّنا»(4). «شيعيان ما پارهاي از خود ما بوده واز زيادي گل ما خلق شدهاند؛ آنچه كه ما را بدحال يا خوشحال ميسازد، آنان را بدحال و خوشحال ميگرداند».
اين وظيفه عقلاني و شرعي، ايجاب مي كند كه در ايام عزاداري اهلبيت(عليهم السلام)، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ يعني، با اشك، آه و ناله و زاري، از نظر خوراك، با كم خوردن و كم آشاميدن مانند افراد غمزده آشكار سازيم ، طبق فرموده امام صادق(عليه السلام) به معاوية بن وهب، «عزاداران سيدالشهدا در روز عاشورا از آب و غذا دوري جويند تا آن كه يك ساعت از وقت فضيلت نماز عصر بگذرد، و در حد لزوم به غذاي معمول صاحبان مصيبت، سدّ جوع و عطش كنند».(5).
و از نظر پوشاك، با پوشيدن لباسي كه از حيث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف، حكايتگر اندوه و ناراحتي ما مي باشد، آشكار سازيم.
2⃣انسان سازي:
از آنجا كه در فرهنگ شيعي، عزاداري بايد از سر معرفت و شناخت باشد؛ همدردي با آن عزيزان، در واقع يادآوري فضايل، مناقب و آرمانهاي آنان بوده و بدين شكل، آدمي را به سمت الگوگيري و الگوپذيري از آنان سوق ميدهد.
فردي كه با معرفت در مجالس عزاداري، شركت مي كند؛ شعور و شور، شناخت و عاطفه را درهم مي آميزد و در پرتو آن، انگيزهاي قوي در او پديدار گشته و هنگام خروج از مراسم عزاداري، مانند محبي ميشود كه فعّال و شتابان، به دنبال پياده كردن اوصاف محبوب در وجود خويشتن است.
3⃣ج. جامعه سازي:
هنگامي كه مجلس عزاداري، موجب انسانسازي گشت؛ تغيير دروني انسان به عرصه جامعه نيز كشيده ميشود و آدمي مي كوشد تا آرمانهاي اهلبيت(عليهم السلام) را در جامعه حكمفرما كند.
🔸 به بيان ديگر، عزاداري بر اهلبيت(عليهم السلام)؛ در واقع با يك واسطه زمينه را براي حفظ آرمانهاي آنان و پياده كردن آنها فراهم مي سازد. به همين دليل مي توان گفت: يكي از حكمتهاي عزاداري، ساختن جامعه براساس الگوي ارائه شده از سوي اسلام است.
4⃣د. انتقال دهنده فرهنگ شيعي به نسل بعد:
كسي نميتواند منكر اين حقيقت شود كه نسل جديد در سنين كودكي، در مجالس عزاداري با فرهنگ اهلبيت(عليهم السلام) آشنا ميشوند. به راستي عزاداري و مجالس تعزيه، يكي از عناصر و عوامل برجستهاي است تا آموزههاي نظري و عملي امامان راستين، به نسلهاي آينده منتقل شود. مراسم عزاداري، به دليل قالب و محتوا، بهترين راه براي تعليم و تربيت نسل جديد و آشنايي آنان با گفتار و كردار اهلبيت(عليهم السلام) است.
📚 پي نوشتها:
(1). شوري/ 23؛ هود / 29؛ ميزانالحكمه، ج 2، ص 236.
(2). المحبة في الكتاب والسنة، صص 169 - 170 و 181 – 182.
(3). بحارالانوار، ج 44، ص 287.
(4). امالي، ص 305.
(5). تاريخ النياحة الامام الشهيد الحسين بن علي، ج 1، صص 157-159
🏴نتیجه ی کوتاهی خواص جبهه ی حق
◾️امام خامنه ای:وقتی خواصِ طرفدارِ حق، یا اکثریت قاطعشان، در یک جامعه، چنان تغییر ماهیت میدهند که فقط دنیای خودشان برایشان اهمیت پیدا میکند؛ وقتی از ترس جان، از ترس تحلیل و تقلیل مال، از ترس حذف مقام و پست، از ترس منفور شدن و از ترس تنها ماندن، حاضر میشوند حاکمیت باطل را قبول کنند و در مقابل باطل نمی ایستند و از حق طرفداری نمیکنند و جانشان را به خطر نمیاندازند؛ آن گاه در جهان اسلام فاجعه با شهادت حسینبنعلی علیهالسّلام - با آن وضع - آغاز میشود.
◾️حکومت به بنیامیّه و شاخهی مروان» و بعد به بنیعبّاس و آخرش هم به سلسلهی سلاطین در دنیای اسلام، تا امروز میرسد!
📚بیانات در دیدار فرماندهان لشکر ۲۷ حضرت محمد ص 20/3/75
🔶 #حدیث_روز
🌷امام حسین علیهالسلام:
🔴من دمعت عيناه فينا قطرة بوأه الله عز و جل الجنة
🔵چشمان هر كس در مصيبتهاى ما قطرهاى اشك بريزد، خداوند او را در بهشت جاى مىدهد.
📚 احقاق الحق، ج ۵، ص ۵۲۳