eitaa logo
رسانه جامع دینی روستای دهزیار
77 دنبال‌کننده
542 عکس
46 ویدیو
6 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ؟🤔 هر چیزی زکاتی دارد؛ مصرف وجوهات شرعی در محل خود، است، آموزش به کسی که اهلیت یادگرفتن دارد، است[۱]، نیکوکاری زکات نعمت‌هاست٬ و وساطت کردن [و کارگشایی] مقام است٬ و بیماری‌ها زکات بدن‌هاست٬ و بخشودن زکات پیروزی است٬ و هر آنچه که زکاتش داده شود از نابودی حفظ می‌گردد.[۲] زیبایی هم زکات دارد و و است.[۳] و البته هر چیزی آفتی دارد و ، و است.[۴] نکته بسیار قابل توجه اینکه بر اساس فرمایش حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) اگر زکات زیبایی که همان عفت و پاکدامنی است پرداخت نشود، نعمت زیبایی در معرض نابودی قرار خواهد گرفت! و این مطلب به تجربه ثابت شده است و مردان و زنان زیبا و البته فاسد و بی تقوا در سنین میانسالی و کهنسالی یقینا زیبایی خود را از دست خواهند داد. 📚.................................. [۱]. حدیث از امام صادق (علیه‌السلام) در تحف العقول ، ص ۳۶۴؛ [۲]. حدیث از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در تحف العقول ، ص ۳۸۱؛ [۳]. حدیث از امیرالمؤمنین (علیه السلام) در عیون الحکم و المواعظ (للیثی)، ص: ۲۷۵. [۴]. حدیث از حضرت رسولُ اللّه صلی الله علیه و آله در ، ص ۶. •┈┈••✾❀✿💚✿❀✾••┈┈•
رخسار شـهیدِ ڪربلا را صلوات سـالارِ قیــام ِنینــوا را صلوات جانها بہ فدای نامِ والای حسین آن نورِ دو چشمِ مصطفی را صلوات 🌷اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌷
🔶 🌷امام علی علیه‌السلام : 🔴خَيرُ العُلومِ ما أصلَحَكَ؛ 🔵بهترين دانشها، دانشى است كه تو را اصلاح كند. 📚 غررالحكم، ح۴۹۶۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻موضوع : گناه وحشتناکی که انتقام خداوند را در دنیا و آخرت در پی دارد! ➖تهمت یعنی اینكه فردی خصوصیّتی را ندارد یا کاری را نکرده است، اما ما آن خصوصیت و کار را به آن می بندیم 🔺حضرت موسی می‌‌فرماید: «شیطان به صورت انسان آمد و گفت: موسی! من اگر بخواهم جامعه‌‌ای را ناامن كنم، در آن جامعه تهمت را زیاد می‌‌كنم» 🔺علی‌بن ابی‌طالب علیه السلام می‌‌فرمایند: «تهمت زدن به آدم بی‌‌گناه بزرگ‌تر از آسمان‌‌هاست.» ➖یعنی حتی آسمان تحمّل ندارد كه تهمت به بی‌‌گناه زده شود و ملائكه و اهل آسمان آن كسی را كه تهمت ناروا به دیگری زده لعن می‌‌كنند. 🔺از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است: «تهمت زدن به انسان بی‌‌گناه سنگین‌‌تر از كوه‌‌های استوار است.» ➖به تعبیر بزرگان كوه با زلزله‌‌های شدید هم تكان نمی‌‌خورد، امّا تهمت آن‌‌قدر سنگین است كه كوه با عظمت را هم می‌‌لرزاند و نمی‌‌تواند بار این گناه باعظمت و كبیره را تحمّل كند. 🔺در روایت فرمودند: كسی كه سه بار دچار این گناه كبیره شود، دیگر بعید است توفیق توبه پیدا كند...   🔺زین‌العابدین عليه السلام می‌فرمایند: «هر كس به مردم عیبی را نسبت دهد و تهمت بزند، مردم به او عیبی را كه ندارد نسبت می‌دهند.» ➖تهمت زدن : _هم عقوبت اخروی دارد و هم عقوبت دنیوی. _هم دنیای انسان را تخریب می‌كند و هم آخرت انسان را.   _ بدتر از همه اینکه خداوند به صراحت فرموده من از شخص تهمت زننده انتقام می گیرم! 🔥بنابراین وای به حال آن کسانی که بی شرمانه به بهترین شخصیت عالم، پیامبر خوبیها (صلی الله علیه و آله وسلم ) ، با کشیدن کارکاتور تهمت می زنند! 📚منبع: ▫️الخصال، ج 2، ص 5 ▫️بحار الانوار، ج 17، ص 160 ◼️🥀◼️🥀◼️
🏴 احکام شرعی 🏴 ✍🏻موضوع : ▪️مردم نسبت به بایدها و نبایدها (تکالیف شرعی) سه قسمند: 1.غیرممیز 2.ممیز 3.بالغ ✅توضيح مطلب: 1⃣غیر ممیز غیر ممیز، تکلیف ندارد چون قوه تشخیص ندارد که بشود او را امر یا نهی کرد لذا هر چیزی می خورد و هر چی بخواهد با گریه بدست می اورد. البته با شرطی شدن و تکرار عملی می شود بعضی مطالب را به او آموخت درست مثل آموزش دادن به حیوانات یعنی موقع غذا دادن به حیوان یک سوت بزن، در دفعات بعدی سوت که بزنی فکر میکند وقت غذاست ولی اگر به او بگویی بیا غذا بخور نمی فهمد. اگر به بچه بگویی دست به بخاری نگیر نمی فهمد ولی یکبار که دست به آن گرفت و سوخت دیگر تکرار نمی کند. _لذا پدر و مادر و در مرحله بالاتر، مربی وظيفه سنگینی درقبال تربیت اطفال و کودکان غیر ممیز خود دارند و در صورتیکه این بچه‌ها آسیب یا ضرری به کسی بزنند پدر و مادر یا مربی او باید جوابگو باشد نه بچه 2⃣بچه ممیز : بچهٔ مميز، اگر چه تکلیف ندارد ولی در حکمِ بالغ است چون خوب و بد را تشخيص می دهد وظيفه والدین و مربی است که با تشویق و تنبیه او را امر و نهی کنند و اگر عمل کرد هم خودِ بچه، ثواب می برد هم مشوّق او 3⃣بالغ فردِ بالغ، کسی است که به سن بلوغ رسیده است و ملزم است که دستورات الهی را مراعات کند ویا اگر کار خوبی انجام داد به نفع خودش است و اگر مرتکب حرام شد عقوبت آن اختصاص به خودش دارد _إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا [سوره اﻹسراء : 7] _فکر کار خوب بکند یک ثواب می برد کار خوب بکند ده برابر پاداش می گیرد. فکر بد بکند هرچند ممکن است آثار وضعی داشته باشد اما گناهی برایش نوشته نمی شود مثل دود کردن چراغ که دیوارِ سفید را سیاه و دودی می کند هر چند وسیله ای از خانه نسوخته البته اگر این فکر بمرحله عمل برسد تا هفت ساعت خدا به او مهلت می دهد اگر توبه کرد باز چیزی برش نوشته نمی شود و گرنه فقط یک گناه برایش نوشته می شود ممکن است در این ثوابها و عقابها دو برابر بلکه چند برابر شوند. _ مانند : 1.زمان خاص مثل ماه های حرام (ذی قعده، ذی جحه، محرم، رجب)، ماه مبارک رمضان یا شب و روز جمعه، ایام البيض (روزهای 13و14و15 از هر ماه) 2.مکان خاص مثل مساجد و زیارتگاهها و مجالس اهل بیت (علیهم السلام) 3. فرد خاص مثل زنان پیامبر، سادات، عالِم و.. ◼️🥀◼️🥀◼️
جلسه۶۵انعام.mp3
3.27M
وَكَذَٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ (انعام/75) 👌جلسه شصت وپنجم🌺 تفسیر سوره مبارکه انعام🌺 🎤موضوع سخن: ارائه ملکوت هستی به حضرت ابراهیم علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻موضوع : ▪️سوء ظن نسبت به خدا و مردم حرام است 🔺عن مولانا امیرالمؤمنین (عليه السلام) : ضَعْ أمرَ أخيكَ على أحسَنِهِ حتّى يَأتِيَكَ مِنهُ ما يَغلِبُكَ، و لا تَظُنَّنَّ بكَلِمَةٍ خَرَجَت مِن أخيكَ سُوءا و أنتَ تَجِدُ لَها في الخَيرِ مَحمِلاً . 🔻امام على (عليه السلام) فرمود :  «رفتار برادرت را به بهترين وجه تفسير كن، تا زمانى كه كارى از او سر زند كه راه توجيه را بر تو ببندد ، و هيچ گاه به سخنى كه از دهان برادرت بيرون آيد ، تا وقتى براى آن توجيه خوبى مى يابى ، گمان بد مبَر .» ➖متأسفانه ما زود رفتار برادر خود را به ریا و سُمعه و نفاق متهم می کنیم ویا خیلی راحت می گوییم فلانی دزد است چون فلان ماشین را دارد یا می گوییم فلانی اهل نماز یا اهل خمس و.. نیست در حالی که «انّما الاعمالُ بالنّیّات» یعنی خداوند است که از نیت افراد با خبر است، بنابراین طبق روایت مولا، حتی اگر بر فرض کسی ریایی هم کاری انجام داد حق نداریم او را متهم به ریا کنیم، بلکه عمل او را به بهترین وجه توجیه کن یعنی بگو احسنت به تو که اهل انفاق هستی و ان شاء الله خدا عمل خالصانه تو را قبول کند و الا گناه تهمت بسیار سخت و سنگین است و طبق روایات بسیار خود خدای بزرگ از شخص اتهام زننده انتقام می گیرد. 📚امالی صدوق، ص 483، ح 380 ◼️🥀◼️🥀◼️
🏴احکام شرعی 🏴 ✍🏻موضوع : اجتهاد و تقلید 🔺انسان بایستی حکم اموری را که با انها سروکار دارد را یاد بگیرد والا روز قیامت عتاب می شود که چرا نرفتی یاد بگیری؟! «هَلّا تَعَلَّمْتَ؟! » مثل نماز خواندن , خمس دادن ,رعایت حقوق دیگران, حجاب و.. 🔺مُکَلَّف باید یا مجتهد باشد یا مقلد و یا محتاط باشد 1⃣مجتهد: در زمان غبيت فقهاء جامع الشرایط حکم خدا را به مردم می رساند و وظایف فردی و اجتماعی آنها را مشخص می کنند به کمک منابع اربعه (1.عقل 2.نقل 3.کتاب 4.اجماع) 2⃣ مُقَلِّد: مقلّد کسی است که برای برای شناخت تکلیف شرعی خود به مجتهد جامع الشرایط مراجعه می کند ➖به عبارت دیگر : تقلید از مجتهد از قبیل مراجعه فرد غیر متخصص به فرد متخصص است و البته این امر، یک کار عقلانی و متعارف است مثل فرد بیمار که برای درمان ناچار است به طبیب مراجعه کند، یا کسی که ماشینش خراب است ‌باید به تعمیرکار مراجعه کند یا برای ساخت در و پنجره باید به اهنگر و نجار مراجعه کند و یا برای ساخت خانه احتیاج دارد به بنّا، مهندس و طراح نقشه و.. _بنابراین هر کسی که تخصص ندارد برای دریافت مسائل شرعی و مورد ابتلایش باید به متخصص اینکار یعنی مجتهد جامع الشرایط مراجعه کند 3⃣ محتاط: عمل به احتیاط یعنى در اعمال خود طورى رفتار نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است، مثلاً اگر بعضى از مجتهدین کارى را حرام و بعضى دیگر ان کار را مباح مى دانند فرد محتاط باید آن کار را ترک کند و یا اگر بعضى مجتهدین کاری را مستحب و بعضى دیگر آن را واجب مى دانند احتیاط در این است که حتماً آن کار را انجام دهد. _ولی چون عمل به احتیاط مشکل است و احتیاج به اطّلاعات نسبتاً وسیعى از مسائل فقهى دارد، بهترین راه برای شناخت وظایف شرعی خود همان مراجعه به مجتهدین و تقلید از آنهاست. 🔻مسأله ۱ ➖هیچ مسلمانى نمى تواند در اصول دین تقلید نماید، بلکه باید آنها را از روى دلیل بداند ولى در فروع دین یعنى احکام و دستورات عملى، اگر مجتهد باشد (یعنى بتواند احکام الهى را از روى دلیل به دست آورد) به عقیده خود عمل مى کند و اگر مجتهد نباشد باید از مجتهدى تقلید کند، همان گونه که مردم در تمام امورى که تخصّص و اطّلاع ندارند، به اهل اطّلاع مراجعه مى کنند و از آنها پیروى مى نمایند. 🔻مسأله ۱۲ هرکس باید مسائلى را که معمولاً مورد احتیاج او واقع مى شود یاد گیرد یا طریقه احتیاط آن را بداند. ◼️🥀◼️🥀◼️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا