eitaa logo
مصباح الهدی
63 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
28 فایل
اهداف کانال آگاهی بخشی نسبت به مسائل فرهنگی - سیاسی جامعه برای انتقاد و پیشنهادات و ارسال فایل به کانال با ادمین در ارتباط باشید ارتباط با ادمین @asemani6
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از باخبرباش
‏[سوره المائدة (۵): آيه ۱۰۵] ‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَی اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (۱۰۵) ‏ترجمه: ‏۱۰۵- ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد مراقب خود باشيد، هنگامی كه شما هدايت يافتيد گمراهی كسانی كه گمراه شده‌اند به شما زيانی نمی‌رساند، بازگشت همه شما به سوی خدا است و شما را از آنچه عمل می‌كرديد آگاه می‌سازد. ‏تفسير: ‏هر كس مسئول كار خويش است‌ ‏در آيه قبل سخن از تقليد كوركورانه مردم عصر جاهليت از نياكان گمراه، به ميان آمد و قرآن به آنها صريحا اخطار كرد كه چنين تقليدی، با عقل و منطق سازگار نيست، به دنبال اين موضوع طبعا اين سؤال در ذهن آنها می‌آمد كه اگر ما حسابمان را از نياكانمان در اين گونه مسائل جدا كنيم، پس سرنوشت آنها چه خواهد شد، به علاوه اگر ما دست از چنان تقليدی برداريم سرنوشت بسياری مردم كه تحت تاثير چنين تقاليدی هستند، چه می‌شود، آيه فوق در پاسخ اينگونه سؤالات می‌گويد:" ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد شما مسئول خويشتنيد، اگر شما هدايت يافتيد گمراهی ديگران (اعم از نياكان و يا دوستان و بستگان هم عصر شما) لطمه‌ای به شما نخواهد زد" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ‌). ‏سپس اشاره به موضوع رستاخيز و حساب و رسيدگی به اعمال هر كس كرده، می‌گويد" بازگشت همه شما به سوی خدا است، و به حساب هر يك از شما جداگانه‌ رسيدگی می‌كند، و شما را از آنچه انجام می‌داديد آگاه می‌سازد". (إِلَی اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ‌). ‏پاسخ به يك ايراد ‏در پيرامون اين آيه سر و صدای زيادی براه انداخته‌اند و بعضی چنين پنداشته‌اند كه ميان اين آيه و دستور" امر به معروف" و" نهی از منكر" كه از دستورات قاطع و مسلم اسلامی است يك نوع تضاد وجود دارد، زيرا اين آيه می‌گويد شما مراقب حال خويشتن باشيد، انحراف ديگران اثری در وضع شما نمی‌گذارد. ‏اتفاقا از روايات چنين بر می‌آيد كه اين نوع سوء تفاهم و اشتباه حتی در عصر نزول آيه برای بعضی از افراد كم اطلاع وجود داشته است، جبير بن نفيل می‌گويد در حلقه جمعی از ياران پيامبر ص نشسته بودم و از همه كم سنتر بودم آنها سخن از امر به معروف و نهی از منكر به ميان آوردند، من به ميان سخنان آنها پريدم و گفتم مگر خداوند در قرآن نمی‌گويد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ‌ (بنا بر اين امر به معروف و نهی از منكر چه لزومی دارد!) ناگاه همگی يك زبان مرا مورد سرزنش و اعتراض قرار دادند و گفتند: آيه‌ای از قرآن را جدا می‌كنی، بدون اينكه معنی تفسير آن را بدانی؟! من از گفتار خود سخت پشيمان شدم، و آنها به مباحثه در ميان خود ادامه دادند، هنگامی كه می‌خواستند برخيزند و مجلس را ترك گويند، رو به من كرده و گفتند: تو جوان كم سن و سالی هستی و آيه‌ای از قرآن را بدون اينكه معنی آن را بدانی از بقيه جدا كرده‌ای ولی شايد به چنين زمانی كه می‌گوئيم برسی كه ببينی بخل مردم را فرا گرفته و بر آنها حكومت می‌كند، هوی و هوس پيشوای مردم است، و هر كس تنها رای خود را می‌پسندد، در چنان زمانی مراقب خويش باش، گمراهی ديگران به تو زيانی نمی‌رساند (يعنی آيه مربوط به چنان زمانی است). بعضی از راحت طلبان عصر ما نيز هنگامی كه سخن از انجام دو فريضه بزرگ الهی امر به معروف و نهی از منكر به ميان می‌آيد برای شانه خالی كردن از زير بار مسئوليت به اين آيه می‌چسبند و معنی آن را تحريف می‌كنند. ‏در حالی كه با كمی دقت می‌توان دريافت كه تضادی در ميان اين دو دستور نيست، زيرا: ‏اولا: آيه مورد بحث می‌گويد حساب هر كس جدا است و گمراهی ديگران مانند نياكان و غير نياكان لطمه‌ای به هدايت افراد هدايت يافته نمی‌زند حتی اگر برادر هم باشند و يا پدر و فرزند، بنا بر اين شما از آنها پيروی نكنيد و خود را نجات دهيد (دقت كنيد). ‏ثانيا: اين آيه اشاره به موقعی می‌كند كه امر به معروف و نهی از منكر كارگر نمی‌شود، و يا شرائط تاثير آن جمع نيست گاهی بعضی از افراد در چنين موقعی ناراحت می‌شوند كه با اين حال، تكليف ما چيست؟ قرآن به آنها پاسخ می‌دهد كه برای شما هيچ جای نگرانی وجود ندارد زيرا وظيفه خود را انجام داده‌ايد، و آنها نپذيرفته‌اند و يا زمينه پذيرشی در آنها وجود نداشته است، بنا بر اين زيانی از اين ناحيه به شما نخواهد رسيد. ‏اين معنی در حديثی كه در بالا نقل كرديم و همچنين در بعضی از احاديث ديگر نقل شده است كه از پيامبر ص درباره اين آيه سؤال كردند فرمودند: ‏ايتمروا بالمعروف و تناهوا عن المنكر فاذا رايت دنيا مؤثرة و شحا مطاعا و هوی متبعا و اعجاب كل ذی رای برايه فعليك بخويصة نفسك و ذر عوامهم! ‏:" امر به معروف كنيد و نه
هدایت شده از باخبرباش
ی از منكر، اما هنگامی كه ببينيد، مردم دنيا را مقدم داشته و بخل و هوی بر آنها حكومت می‌كند و هر كس تنها رای خود را می‌پسندد (و گوشش بدهكار سخن ديگری نيست) به خويشتن بپردازيد و عوام را رها كنيد". روايات ديگری نيز به اين مضمون نقل شده كه همگی همين حقيقت را تعقيب می‌كند. ‏فخر رازی چنان كه عادت او است برای پاسخ به سؤال فوق چندين وجه ذكر می‌كند كه تقريبا همه بازگشت به يك چيز يعنی آنچه در بالا آورديم می‌كند و گويا او برای تكثير عدد آنها را از هم جدا كرده است!. ‏در هر حال شك نيست، كه مساله امر به معروف و نهی از منكر از مهمترين اركان اسلام است كه بهيچ وجه نمی‌توان شانه از زير بار مسئوليت آن خالی كرد، تنها در موردی اين دو وظيفه ساقط می‌شود كه اميدی به تاثير آن نباشد و شرايط لازم در آن جمع نگردد.
هدایت شده از باخبرباش
‏مائده: ۱۰۵ ‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَی اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (۱۰۵) ‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! بر شما باد (حفظ) خودتان. چون شما هدايت يافتيد، آن كه گمراه شد زيانی به شما نمی‌رساند. بازگشت همه‌ی شما به سوی خداست، و او شمارا به آنچه می‌كرديد، آگاه می‌سازد. ‏نكته‌ها: ‏بعضی اين آيه را دستاويز قرار داده و می‌گويند: وظيفه‌ی هر كس تنها حفظ خود است، و ما مسئول گناه ديگران و امر و نهی آنان نيستيم! ‏در پاسخ آنان می‌گوييم: با وجود آيات و روايات متعدّدی كه همه نشان از وجوب امر به معروف و نهی از منكر دارد، بايد گفت: مراد اين آيه رها كردن اين دو وظيفه نيست، بلكه مراد آن است كه اگر امر و نهی صورت گرفت، ولی اثر نكرد شما ديگر وظيفه‌ای جز حفظ خود نداريد. علاوه بر آنكه حفظ جامعه از گناه به وسيله‌ی امر به معروف و نهی از منكر، يكی از مصاديق «حفظ خويشتن» است.۱ ‏پيام‌ها: ‏۱- در راه حقّ، از تنهايی نترسيم. «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ» ‏۲- اگر حريف ديگران نمی‌شويم، حريف نفس خود باشيم. عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ‌ ... ‏۳- انحراف جامعه، مجوز گناه كردن افراد نيست. عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ‌ ... ‏۴- در قيامت، هر كس مسئول كار خويش است. «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ» ‏۵- در پی كشف و افشای عيوب ديگران نباشيم.۲ «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ» ‏۶- اهل ايمان بر رفتار و كردار ناروای گمراهان و عقائد باطل آنان مؤاخذه نخواهند شد. «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ» ‏۷- در راه نجات ديگران، خودتان غرق نشويد. «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ» ‏۸- چنان بايد تربيت شويم كه فساد محيط وجامعه در ما تأثير نگذارد. «لا يَضُرُّكُمْ» ‏۹- روحيّه‌ی خود را به خاطر انحراف ديگران از دست ندهيم. «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ» ‏۱۰- گرچه منحرفان در كمين هستند، امّا راه مصونيّت يافتن، هدايت پذيری است. «لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ» ‏۱۱- ايمان به معاد، عامل خودسازی است. «إِلَی اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ» ‏۱۲- پيروی از نياكان و تقليد كوركورانه از ديگران، در قيامت نجات‌بخش انسان نيست، بلكه هر كس بايد پاسخگوی راه و عمل خويش باشد. عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ‌ ... فَيُنَبِّئُكُمْ‌ ‏۱۳- رفتار و كردار انسان در دنيا، فرجام او را در قيامت روشن می‌كند. «فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» ‏۱ اين مضمون را در حديثی از پيامبر صلی الله عليه و آله نيز می‌خوانيم. تفسير نورالثقلين. ‏۲ تفسير نورالثقلين.
هدایت شده از باخبرباش
13.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۵ آذر اجتماع عظیمی برای میثاق با ولایت در فیضیه برگزار شد و خودم در اونجا بودم و انصافا خیلی شلوغ بود جوری که فیضیه پر شد و تا تو صحن حرم هم رسیده بود و طبق آماری که دادند این اجتماع بی نظیر بود
هدایت شده از باخبرباش
✅ دیوارِ لرزان 🔰 تاریخ به ما میگه خواص جامعه دیوار لرزانی هستند که هیچگاه نباید به آنها بدون کمک تکیه کرد... 🔹 عموما در بزنگاههای حساسِ تاریخ یا سکوت کرده اند یا فریب خورده اند یا با جبهه باطل همراهی کرده اند!! 🔹 تاریخ میگوید: ▪️ اگر حق اهل بیت غصب شد بخاطر اشتباه خواص بود ▪️ اگر سقیفه، جمل، نهروان، صفین، کربلا و صدها حادثه دیگر ایجاد شد بخاطر اشتباه خواص بود ▪️ اگر 11 امام معصوم به شهادت رسیدند بخاطر اشتباه خواص بود ▪️ اگر دوازدهمین امام معصوم بیش از 1100 سال غائب است بخاطر اشتباه خواص است 🔹 رد پای خواص در تمامی حوادث تاریخی که بر علیه حق رقم خورده است به وضوح دیده میشود. ❇️ تاریخ به ما میگه دل به خواص جامعه نبندید؛ تنها و تنها نگاهمان به ولایت باشد تا از صراط حق گمراه نشویم و بس ✍️ سید احمد رضوی 🔴 آیت الله جوادی آملی: 🔹 ممكن است كسی در حوزه باشد و شهرتی داشته باشد تدريس بكند ولی آن‌كه در يك روستای دورافتاده قربة الی الله دارد بچه‌ها و جوان‌ها را هدايت مي‌كند او برنده شود؛ حساب آخرت جداست اين به برمی‌گردد. @bakhabar_bash
هدایت شده از کانال حسین دارابی
سید عبدالکریم کفاش شخصی بود که مورد عنایت ویژه (عج) قرار داشت و حضرت دائماً به او سر می زد. روزی حضرت به حجره کفاشی او تشریف آوردند در حالی که او مشغول کفاشی بود. پس از دقایقی حضرت فرمودند: «سید عبدالکریم، کفش من نیاز به تعمیر دارد ، برایم پینه می زنی؟»، سید عرض کرد: «آقاجان به صاحب این کفش که مشغول تعمیر آن هستم قول داده ام کفش را برایش حاضر کنم، البته اگر شما امر بفرمائید چون امر شما از هر امری واجب تر است، آن را کنار می گذارم و کفش شما را تعمیر می کنم». حضرت چیزی نگفتند و سید مشغول کارش شد. پس از دقایقی مجدداً حضرت فرمودند: «سید عبدالکریم! کفش من نیاز به تعمیر دارد، برایم پینه می زنی!؟»، سید کفشی را که در دست داشت کنار گذاشت، بلند شد و دستانش را دور کمر مبارک حضرت حلقه زد و به مزاح گفت: «قربانت گردم اگر یک بار دیگر بفرمایید "کفش مرا پینه می زنی" داد و فریاد می کنم آی مردم آن امام زمانی که دنبالش می گردید، پیش من است، بیایید زیارتش کنید!» حضرت لبخند زدند و فرمودند: «خواستیم امتحانت کنیم تا معلوم شود نسبت به قولی که داده ای چقدر مقید هستی.» منبع: (کتاب روزنه هایی از عالم غیب؛ آیت الله سید محسن خرازی) 👈 عضوشوید @hosein_darabi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸 حضور رئیس‌جمهور در جمع مردم روستای مرزی لانو @Farsna
هدایت شده از  جنبش مردمی ساج
🌹امام خمینی(ره): 🔺امید است که این انقلاب جرقه و بارقه ای الهی باشد که انفجاری عظیم در توده های زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیه الله ارواحنا لمقدمه الفداء منتهی شود. و باید ملت شریف که چنین انقلابی بزرگ را نموده است در ادامه آن هر چه بیشتر کوشا باشد و حضور خود را هر چه والاتر در صحنه اقامه عدل الهی به ثبت رساند. عزیزان من! باید بدانید که ارزش انقلاب هرچه بیشتر باشد فداکاری در راه تحقق آن ارزشمندتر و لازم تر است. 📚صحیفه امام، جلد ۱۵، صفحه ۶۲ @SajIRAN