شاپور بختیار در ۹ دیماه ۱۳۵۷ با فشار آمریکا با هدف انحراف در انقلاب و جلوگیری از کودتا از طرف محمدرضا پهلوی به عنوان نخستوزیر معرفی میشود.
شاپور بختیار عضو قدیم جبهه ملی در ۲۶ دیماه در حالی از مجلس شورای ملی رأی اعتماد میگیرد که اعضای مجلس همه از حزب رستاخیز وابسته به سلطنت پهلوی بودند.
بختیار پس از کسب رأی اعتماد، اعضای کابینه را به شاه معرفی و شاه کشور را با اصرار فرح پهلوی و با بغض ترک میکند.
اسناد حاکی از آن است که غرب از تعلل شاه در روی کار آوردن دولت مدنی به جای دولت نظامی ناامید شده بود و دولت مدنی بختیار را بسیار دیر میدانست، با این حال ایالات متحدۀ آمریکا این دولت لیبرال را برای جلوگیری از کودتای ارتش علیه دولت قانونی و اقدام به کشتن مخالفان حکومت شاه و ممانعت از به راه افتادن حمام خون به واسطۀ حضور این دولت انتقالی و شاید محلل، بسیار مناسب تشخیص داده بود و در عین حال، نیروهای مذهبی را نیز به دلایل تضاد فلسفی مذهب با کمونیسم، به عنوان سد و دیوار کمونیسم میدید. به نظر میآید که مقامات وقت آمریکا با یکسان کردن گرفتن سطح سیاست با فلسفه و ریشهدار ندانستن لیبرالیسم در ایران، محاسبات خود را انجام میدادند. هدف اصلی از اعزام ژنرال چهار ستارۀ نیروی هوایی، «رابرت هایزر» معاون فرمانده ناتو از سوی جیمی کارتر، رئیسجمهور منتخب حزب دموکرات آمریکا در شب ۱۵ دی ۵۷، بلافاصله پس از پایان اجلاس گوادلوپ، برای جلوگیری از همین خطر بزرگ بود.
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
در آستانه بازگشت آیتالله خمینی به ایران، خبرنامۀ جبهۀ ملی ایران در مطلبی با عنوان «چهرۀ منفور یک مأمور»، دکتر بختیار، زندانی اسبق شاه و عضو سابق جبهه ملی را «عامل بیاختیار سازمان سیا، ساواک و استبداد» معرفی میکند که چون مهرۀ گرانبهای بیگانگان در ایران نگهداری شده بود که حالا نقاب از صورت بر میدارد و مجری مقاصد پلید دستگاه سلطنت استبدادی میشود که «میکوشد با قرار دادن نام مصدق در کنار نام خود، آن بزرگمرد تاریخ ما را بدنام و بیآبرو کند…»
(خبرنامۀ جبهۀ ملی ایران، هفتم بهمن ۱۳۵۷)
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
بختیار، پیش از ورود آیتالله خمینی به ایران، پیشگام مذاکره با او در فرانسه شده بود. بختیار دستکم دو نماینده برای دیدار و مذاکره با آیتالله به پاریس گسیل داشته و به غیر از عباسقلی بختیار، مهندس مرزبان نیز نامهای از سوی بختیار برای آیتالله برده و با پسر او احمد خمینی نیز تماس گرفت (بختیار، بهمن ۱۳۶۲: ۴۸ـ۴۷). بختیار از ابتکار خود دربارۀ دیدار با آیتالله و مذاکره میگوید: «باید عرض کنم که این فکر شخص خود من بود. هیچ کس در این کار، نه مشاورین من، نه وزرای کابینه نه دوستان من، هیچ کس مرا در این راه ترغیب نکرد...من فکر پنجاه سال دیگر را میکردم که مردم تاریخ را که میخوانند بگویند اگر این آقای بختیار، که از نظر سن تقریباً جای پسر آقای خمینی بود، اگر میرفت به پاریس به عنوان یک ایرانی و با این مرد، همانطور که عدهای میرفتند و میآمدند، مسائل ایران را مطرح میکرد، میگفت گرفتاریهای ما این است که مردم در عذابند، من سوابقی دارم با این شرایط آمدهام، این کارها را میخواهم بکنم. اگر این کار را میکرد چه عیبی داشت؟ آیا این خودخواهی نبوده؟ این آقای بختیار زیاد از خودش راضی نبوده که نیامد یک ازخودگذشتگی بکند، بگوید ببینم این سید چه میگوید؟»
🔴اما نامه دوم بختیار به امام که آخر شب میذارم، بشدت شگفت انگیز است و به نظرم احتمالا تاحالا نخوندید....
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
⛔️تخریب به نام انتقاد
برجستهسازی سهم فرهنگ از بودجه کشور هر ساله از سوی برخی رسانهها در داخل و خارج مطرح میشود و در این وانماییِ دروغین سعی میشود سهم بودجه فرهنگی از کل بودجه را زیاد نشان داده و با یادآوری مشکلات و نارساییهای اقتصادی، اختصاص بودجه به بخش فرهنگ را زیر سؤال ببرند!
اولین پرسشی که مطرح میشود، این است که آیا بودجه فرهنگی کشور سهم بسیاری از بودجه را به خود اختصاص داده و این درصد در مقایسه با دیگر کشورها چقدر است؟
در پاسخ به این پرسش ابتدا باید گفت، در حالی که بیش از 60 درصد بودجه کشور به شرکتهای دولتی تعلق دارد، اما سهم بودجه فرهنگی کشور از بودجه کل کشور از میزان مشخصی فراتر نرفته و همواره میان ۱ تا ۴ درصد در نوسان بوده است؛ بهگونهای که کمترین آن 1/26 درصد در سال ۱۳۶۰ و بیشترین آن 3/6 درصد در سال ۱۳۹۱ بوده و این درصد در بودجه 1402 با قدری افزایش در مقایسه با سال قبل به کمتر از 3 درصد رسیده است.
نکته بعدی در پاسخ به پرسش فوق این است که سهم فرهنگ از بودجه کل در کشورهایی، مانند آمریکا 11 درصد است که با بودجه مخفی به 17 تا 18 درصد نیز میرسد؛ اما در کشور ما در بهترین وضعیت، بودجه کمتر از 4 درصد بوده است.
نکته سوم اینکه سهم اندک بودجه فرهنگی از کل منابع دولت واقعیتی تلخ است که البته دشمنان آن را معکوس نشان میدهند. دولتها در سالهای گذشته، همواره به دلیل مشکلات اقتصادی، از جمله کسری بودجه، اولویت را در حل و فصل مسائل اقتصادی و جاری کشور قرار دادهاند که متأسفانه نتایج مخرب آن در زمینه فرهنگ را در بزنگاههای کشور دیدهایم. همچنین، تعداد مؤسسات فرهنگی ایران به ویژه مؤسسات فعال در بخش مذهبی و بودجه آنها، در قیاس با بسیاری از کشورهای جهان، حتی کشورهای غیرمسلمانی، مانند آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی بسیار اندک و ناچیز است.
اما پرسش دومی که مطرح میشود، این است که رابطه فرهنگ با اقتصاد چیست؟ آیا با صرف بودجه فرهنگی، مشکلات اقتصادی زیادتر میشود یا نه؟
در این زمینه دو نکته قابل طرح است:
نکته اول فرهنگ اقتصادی است؛ یعنی ایجاد و تقویت فرهنگ کار، خلاقیت، تولید، اصلاح الگوی مصرف و... که در میدان کار فرهنگی در جامعه حاصل میشود. برای نمونه، تکیه بر تولید با کیفیت داخلی و توان ملی تنها راه برونرفت از مشکلات اقتصادی است؛ اما درک عمیق این مسئله در کجا باید ایجاد شود؟ کدام نهاد و ارگانی غیر از نهادهای فرهنگساز موظف است حساسیت این موضوع را برای جامعه روشن کند. این موضوع را میتوان از آمار بالای واردات کالاهای خارجی که بعضاً نمونههای داخلی با کیفیتی نیز دارند، متوجه شد. امری که در سایه تبلیغات گسترده رسانههای خارجی که عموماً بر مبنای نظام سرمایهداری شکل میگیرد، رخ میدهد.
نکته بعدی اقتصاد فرهنگی است؛ به این معنا که با توجه به گنجینههای فراوان فرهنگی در ابعاد ملی، دینی و تاریخی در کشور در زمینه اماکن فرهنگی، آداب و رسوم فرهنگی، تنوع قومیتی، تقویت گردشگری، توسعه تولیدات فرهنگی در مقیاس تأمین بازار جهان اسلام، پذیرش بورس آموزش دینی از کشورهای اسلامی و... ظرفیت گستردهای در کشور برای بسط فضای کسب و کار و درآمدزایی در این عرصه وجود دارد.
نکته پایانی اینکه آیا در کشوری، چون ایران اسلامی با وجود این همه ظرفیت فرهنگی در بخش فرهنگ اقتصادی و اقتصاد فرهنگی از یکسو و هجوم بیش فعالانه دشمنان از طریق رسانهها و طراحی توطئهها و فتنههای رنگارنگ از سوی دیگر، وجود سهم کمتر از سه درصد برای فرهنگ زیاد است؟ در حالی که اختصاص بودجه به فرهنگ از منظر کشورهای پیشرفته، هزینه قلمداد نمیشود؛ بلکه در حقیقت سرمایهگذاری زیربنایی در مسیر پیشرفت و آبادنی کشور است.
✍جواد خسروی
✳️جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
✨ ﴾﷽﴿✨
🌿اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن🌿
#هفت_شهر_عشق
دعای سلامتی امام زمان
متن عربی و ترجمه فارسی دعای اللهم کن لولیک
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمن و رحیم
اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ،
خدایا برای ولیت حجت بن الحسن که درودهایت بر او و پدرانش باد ، در این ساعت ،
و فی کُلّ ساعَة وَلیّا و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً
و در هر ساعت سرپرست و نگهبان و پیشوا و یاور و راهنما و دیده بان باش ،
حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً .
تا او را با رغبت مردم در زمینت سکونت دهی، و زمانی طولانی بهره مندش سازی
متن خالص عربی دعای اللهم کن لولیک
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا