eitaa logo
رویدادها و تحلیل‌ها
3.6هزار دنبال‌کننده
24.4هزار عکس
18.2هزار ویدیو
271 فایل
 خط اغفال به خصوص خواص و نخبگان از تاثیر دشمن ، یکی از خطوط القائی و تبلیغاتی دشمن است.امام خامنه ایی دامت برکاته 🕛 مدیریت کانال @azizghazan رویدادها و تحلیل‌ها https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
مشاهده در ایتا
دانلود
جنگ، انواع، انگیزه‏ها و جنگ تحمیلى قسمت چهاردهم 4ـ تأکید بر تحکیم حاکمیت ارضى و استقلال ایران به منزله انگیزه اساسى دفاع مقدس و تبلیغات: امام خمینى رحمه‏الله بر این نکته تأکید مى‏کردند که هدف ملت ایران از مقابله با دشمن بعثى، در مرحله اول حفاظت از منابع زیر زمینى و منابع ارضى، و در مرحله دیگر، حق ملت ایران براى تعیین سرنوشت خویش است. امام خمینى رحمه‏الله تبلیغات را نه تنها براى جلب افکار عمومى بین‏الملل؛ بلکه براى همراه کردن افکار عمومى و مردم عراق با اندیشه دفاعى ملت ایران لازم و ضرورى دانسته، آن را حربه‏اى معرفى مى‏کنند که مى‏توان از طریق آن در روحیه دشمن تردید و تزلزل پدید آورد و با توضیح خواستن از ملت عراق در اداره جنگ‏طلبى آنان، خلل ایجاد کرد: «اینها (ارتش عراق) براى چه جنگ مى‏کنند؟ با کى جنگ مى‏کنند؟ روى چه انگیزه‏اى جنگ مى‏کنند؟ مقابل آنها مسلمانها هستند.»(71) ایشان با تأکید بر اینکه جنگ میان ایران و عراق چیزى جز برادرکشى و به شهادت رساندن مسلمانان در پى ندارد، مردم عراق را از تداوم اقدامات تجاوزکارانه‏شان برحذر مى‏دارند و از این طریق استراتژى تبلیغى خود را به درون عراق نیز مى‏کشانند. نتیجه دفاع مقدس یا جنگ تحمیلى، همانند انقلاب اسلامى یک پدیده منحصر به فرد است. جنگ انقلاب اسلامى، در تعریف، پیدایش، کیفیت، طبقه‏بندى و انگیزه، با سایر جنگها فرق دارد. همان‏گونه که باید براى انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى ایران تعریف و جایگاه ویژه در نظر گرفت، باید جنگ تحمیلى را هم در یک طبقه‏بندى جدید و غیر آن‏چه که معمول است. قرار داد. و البته، جنگ ایران و عراق براى ایرانیان، تنها درگیرى دو کشور نبود؛ بلکه جنگ در نگاه مردم ایران، جنگ حق و باطل بود. زیرا جنگ بر ما تحمیل شد؛ ولى تحمیل جنگ، ما را وادار به تسلیم نکرد؛ بلکه با چنگ و دندان و با توکل به خداوند بزرگ، آن را پیش بردیم. در آغاز جنگها، طرفین آمادگى کامل یا نسبى براى جنگیدن دارند، در حالى که ایران آمادگى ذهنى و عملى براى ورود به جنگ را نداشت. انگیزه رزم‏جویان ایرانى در دفاع مقدس، انگیزه‏هاى مادى نبود؛ بلکه آنان تنها براى رضاى الهى پا به عرصه خطر مى‏نهادند. همین عنصر، علت پیروزى آنها در هشت سال دفاع به شمار مى‏آید. جنگ ایران و عراق، نه یک جنگ محدود بود و نه یک جنگ شیمیایى و... بلکه در آن، هم مواد شیمیایى به کار رفت و هم ابزارهاى روانى علیه ایران به کار گرفته شد. بنابراین، این جنگ را نمى‏توان در طبقه‏بندیهاى متعارف و معمول قرار داد. کیفیت جنگ، با کیفیت جنگهاى متعارف متفاوت بود، چون در یک سو این جنگ، رزمندگانى قرار داشتند که با کمترین امکانات در مقابل همه جهان به مقاومت ایستادند. به علاوه، حمایت مردم از این جنگ، شگفت‏انگیز بود. روح معنوى امام، جمعیت کثیرى را به عرصه جنگ مى‏آورد. توقع رزمندگان، نه پول بود و نه مقام؛ بلکه انجام تکلیف الهى و شرعى بود. حضرت امام خمینى رحمه‏الله در این باره مى‏فرماید: «امروز مى‏بینیم ملت ایران، از قواى مسلح نظامى و انتظامى و سپاه و بسیج تا قواى مردمى از عشایر و داوطلبان و از قواى در جبهه‏ها و مردم پشت جبهه‏ها، با کمال شوق و اشتیاق، چه فداکاریها مى‏کنند و چه حماسه‏ها مى‏آفرینند و مى‏بینیم که مردم محترم سراسر کشور چه کمکهاى ارزنده مى‏کنند و مى‏بینیم که بازماندگان شهدا و آسیب دیدگان جنگ و متعلقان آنان، با چهرهاى حماسه آفرین و گفتار و کردارى مشتاقانه و اطمینان بخش، با ما و شما روبرو مى‏شوند، و اینها همه از عشق و علاقه و ایمان سرشار آنان است به خداوند متعال و اسلام و حیات جاویدان.»(72) .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
💢روی هیتلر سفید شد 🔹این روزها و به واسطه دعوای داخلی صهیونیست‌ها حرف‌های اعتراضی بسیاری از درون آنها شنیده می‌شود؛ کسانی که خودشان مسئولان عالی شهرک‌نشینان بوده‌اند. 🔸«عمیرام لوین» معاون سابق رئیس موساد در گفت‌وگو با شبکه صهیونیستیِ «کان» گفته است: «ارتش اسرائیل مانند دوران آلمان نازی مرتکب جنایات جنگی در کرانه باختری می‌شود و نظام آپارتاید را در آن اجرا می‌کند.» .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
❇️ ترور و کشتار همه مبانی جریان تکفیر از ضعف، ناتوانی، زبونی و استیصال متحجران سبک مغز جریان تکفیر، همین بس که برای مثلا مبارزه و پیروزی، به ترور و قتل نمازگزاران درگاه الهی روی می آورند. آیا خطر نمازگزاران مسلمان بیشتر است یا صهیونیست ها که سرزمین مسلمانان فلسطین را غصب کردند و هر روز کودک می کشند؟! ننگ تان باد بنام اسلام، مسلمانان را می کشید! "بای ذنب قتلت" دکتربرزگر .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
رویدادها و تحلیل‌ها
 بررسی تطبيقي افكار گروه‌هاي تكفيري- وهابي با خوارج شباهت‌هاي خوارج و وهابيت تكفيري از حيث معرفتي و
 بررسی تطبيقي افكار گروه‌هاي تكفيري- وهابي با خوارج شباهت‌هاي خوارج و وهابيت تكفيري از حيث معرفتي و شيوه عملكرد۲ محمدبن‌سعود كه فرماندهي لشكر و وظيفه اجراي فتواي او را داشت، مسلمانان نجد، مكه، مدينه و ساير سرزمين‏هاي اسلامي را بي‌رحمانه كشت. كشتار مردم رياض، مكه، كربلا و به اسارت‎بردن نواميس مسلمانان و غارت اموالشان، نتيجه مستقيم فتواهاي تكفيري محمدبن‌عبدالوهاب بود كه حاكمان آل‏سعود انجام دادند.(ابن‎بشر، بيتا، ج1) سليمان‌بن‌عبدالوهاب در رساله‌اي بر ردّ انديشه‌هاي برادرش(محمدبن‌عبدالوهاب) مي‌نويسد: ابن‌تيميه گفته است كه خوارج دو ويژگي داشته‌اند كه به واسطه آن از ديگر مسلمانان و پيشوايان آنان جدا شده‌اند: نخست آنكه ازسنت فاصله گرفته و آنچه را سنت نيست، سنت انگاشته‌اند. دوم آنكه مسلمانان را به‎دليل ارتكاب گناه، كافر قلمداد كرده و دراثر آن، حكم به حليت خون و مال آنها داده و سرزمين اسلام را سرزمين كفر شمرده‌اند.پس سزاوار است كه مسلمانان ازاين دو اصل غلط برحذر باشند و از پيامدهاي آن دو اصل؛ يعني دشمني مسلمانان و لعن و سرزنش آنان و حلال‌شمردن خون و مال آنها و به‎طور كلي از هرگونه بدعتي بپرهيزند. (ابن‌عبدالوهاب، 1998م، صص85 و 86) ويژگي‌هايي كه ابن‎تيميه (طبق بيان يادشده) براي خوارج گفته است، در انديشه‌هاي خود و وهابيان تكفيرييك اصل مسلّماست. محمدبن‌عبدالوهاب با صراحت تمامخون شيعيان و اهل سنتيرا كه معتقد به زيارت قبور و توسل و... هستند حلال و قتل آنان را جايز اعلام مي‌كند و مي‏نويسد: «كساني كه فرشتگان، پيامبران واولياء‌اللّه‏ را شفيع قرارداده، به‌وسيله آنها نزد پروردگار تقرّب مي‏جويند، خونشان حلال و قتل آنهاجايز است».(ابن‌ عبدالوهاب، 1386، ص‎87) وي در ادامه مي‏گويد: «وإنّ قصدهم الملائكة والأنبياء والأولياء يريدون شفاعتهم والتقرّب إلي اللّه بذلك، هو الذي أحلّ دماءهم وأموالهم؛همانا هدف آنان وسيله تقرّب به خداوند و شفيع قراردادن پيامبران و صالحان است، به همين دليل خونشان حلال و قتلشان جايز است».(همان، ص‎58) در ميان اهل‎سنت بسياري با گروه يادشده مخالف‌اند. نخستين كسي كه با حكم تكفيري وهابيون مخالفت كرد سليمان‌بن‌عبدالوهاب، برادر محمدبن‌عبدالوهاب بود كه در رد نظريه برادرش مي‏گويد: «اين امور2 پيش از احمدبن‌حنبل و در زمان پيشوايان اهل‎سنّت هم مطرح بود. برخي آن را انكارمي‏كردند و با اينكه در سراسر بلاد اسلام، مردم متوسّل مي‏شدند، ولي هيچ‎يك از پيشوايان، آنان را كافر و مرتد نمي‏دانستند و دستور جهاد با آنها نمي‏دادند و بلاد مسلمانان را به همان‌گونه كه تومي‏گويي، بلاد شرك يا دارالحرب (جهاد) نمي‏ناميدند (ولي تو كارَتْ به جايي رسيده كه حتيمتوسّلان به پيامبر گرامي صلی الله علیه و آله را نيز كافر مي‏داني، گرچه خودشان به آن حضرت توسّل نجويند.تو مي‏پنداري كه علماي اسلام اتّفاق نظر دارند كه واسطه قراردادن پيامبراكرم صلی الله علیه و آله نزد خدا، موجب كفر مي‏شود. اينك هشتصد سال از زمان ائمه چهارگانه مي‏گذرد، از هيچ عالمي از علماي اسلام نقل نشده است كه اين امور را كفر دانسته باشد.به‏خدا سوگند، لازمه سخن تو اين است كه تمام امّت بعد از زمان احمدبن‌حنبل، علما، امرا و عامه مردم، همه كافر و مرتدند.«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ»! و هزاران فرياد از اين سخن‏هاي شما. يا بر اين خيال هستيد، همان‌گونه كه برخي از عوام شما به زبان مي‏آورد: پيش از شما كسي دين اسلام را نشناخته است و اسلام راستين را شما معرفي مي‌كند». (ابن‌عبدالوهاب، 1998م، ص38) احمد زيني دحلان، مفتي مكّه مكرّمه مي‌گويد: «چنانچه كسي به مذهب وهّابيت در مي‏آمد و قبلاً حج واجب انجام داده بود، «محمّدبن‌عبدالوهّاب» به وي مي‌‏گفت: بايد دوباره به زيارت خانه خدا بروي؛ چون حج گذشته تو در حال شرك صورت گرفته است. و به كسي كه‏ مي‌خواست وارد كيش وهّابيت بشود مي‏گفت: پس از شهادتين بايد گواهي دهي كه در گذشته كافر بوده‌اي و پدر و مادر تو نيز در حال كفر از دنيا رفته‏اند. همچنين بايد گواهي دهي كه علماي بزرگ گذشته، كافر مرده‏اند. اگر گواهي نمي‌داد، وي را مي‏كشتند. آري، او بر اين باور بود كه تمام مسلمانان در طول دوازده قرن گذشته كافر بوده‏اند و هركسي كه از مكتب وهّابيت پيروي نمي‏كرد، مشرك و خون و مال او را مباح مي‌دانست». (صدقي‌زهاوي، 1323، ص17؛ امين، 1410، ص135) سلاطين آل سعود، عوامل اصلي اجرايي تكفيردر جهان اسلام‌اند و براي رسيدن به اهداف سياسي خود، از سلاح تكفير، بهره‏هاي بسياري بردهاند. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
رویدادها و تحلیل‌ها
 بررسی تطبيقي افكار گروه‌هاي تكفيري- وهابي با خوارج شباهت‌هاي خوارج و وهابيت تكفيري از حيث معرفتي و
 بررسی تطبيقي افكار گروه‌هاي تكفيري- وهابي با خوارج شباهت‌هاي خوارج و وهابيت تكفيري از حيث معرفتي و شيوه عملكرد۳ هنگامي كه ملك سعودبن‌عبدالعزيز پس از سال‏ها جنگ و خون‏ريزي توانست بر مكه و مدينه مسلط شود، علماي حرمين را مجبور كرد توبه‏نامه‏اي‌بنويسند كه در آن، مسلمانان اين دو شهر مقدس به‌طور رسمي تكفير شدند: «ما علماي مكه كه امضايمان زير اين ورقه است، شهادت مي‏دهيم ديني كه شيخ محمدبن‌عبدالوهاب به آن قيام كرده است و در راستاي آن، امام مسلمين ملك سعودبن‌عبدالعزيز، مردم را به توحيد و نفي شركي كه در كتاب خدا آمده است، دعوت مي‏كند، حق است و شك و شبهه‏اي در آن نيست وآنچهپيش از اين در مكه و مدينه و مصر وشام و ديگر بلاد، وجود داشته، شرك بوده است... و اين كفري است كه موجب اباحه‏ خون، مال و خلود در آتش مي‏شود و كسي كه در اين دين وارد نشود و به آن عمل نكند و با موافقان آن دوست و با دشمنان آن، دشمن نباشد، نزد ما كافر به خدا و روز قيامت است و بر امام مسلمين، سعودبن‌عبدالعزيز ومسلمانان ديگر واجب است كه با وي جهاد و قتال كنند تا هنگامي كه توبه كرده و بر اساس اين دين عمل كند».(ابن‌محمدعاصمي، 1425، ص314) تكفيري‌هاي وهّابي پس از گذشت بيش از 270 سال حكومت و تكفير و كشتار مسلمانان بي‏گناه به اتهام كفر و شرك، گرفتار دام همان تكفيري شدهاند كه خودشان در مسير مسلمانان پهن كرده بودند. اينها هر وقت ديدند آتشي كه به پا كرده‌اند دامن خودشان را نيز در بر خواهد گرفت، بلافاصله به‌منظور انحراف افكار عمومي و سياستبازي و تبرئه خود، از تكفيرگرايي بيزاري مي‌جويند و بيانيه‌اي عليه تكفيريان صادر مي‌كنند. اين ترفند را گاهي وهابيان تكفيري انجام مي‌دهند و مي‌كوشند زاويه جريان تكفير را بهسوي ديگران منحرف سازند. به‌عنوان نمونه خلاصه يكي از بيانيه‌هايي كهدر مورخه 2/4/1419ق در شهر طائف، هيئت «كبارالعلماء»،در جلسه چهل و نهم صادر كرد بدين شرح بود: هيئت علما حوادثي را كه در كشورهاي اسلامي و غير آن، از تكفير و انفجارها و امور ناشي از آن،از خون‌ريزي‏ها و نابودكردن مؤسّسات مختلف اتفاق افتاد، بررسي كرد و نظر به اهميّت اين موضوع و پيامدهاي آن، اعمّ از كشتن بي‏گناهان و نابودكردن اموال و ايجاد رعب و وحشت در مردم، ايجاد ناامني، تزلزل و بي‏ثباتي در جامعه، مجلس تصميم گرفت حكم اين موضوع را طيّ بيانيه‏اي به‌عنوان خيرخواهي و اداي تكليف و رفع هرگونه اشتباه از كساني كه مفاهيم اسلامي را بهدرستي متوجه نشدند، روشن سازد. به همين دليل نكات زير را يادآور مي‏شود: تكفير حكم شرعي است؛ ازاينرو بايد معيارش را خدا و رسول او تعيين كنند، همان‌گونه كه حلال و حرام و واجب، بايد از سوي خدا باشد... جايز نيست كسي را تكفير كنيم؛ مگر اينكه دليل روشني از كتاب سنّت، بر كفر او گواهي دهد و هرگز با گمان و احتمال نمي‏شودكفر كسي را ثابت كنيم؛ زيرا احكام سنگيني بر حكم تكفير مترتب مي‏شود؛ بنابراين پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله همگان را از تكفير كسي كه واقعاً كافر نيست، برحذر ميداشت و ميفرمود: «هركس برادر مسلمانش را كافر بداند، اگر راست بگويد، طرف مقابل گرفتار عذاب الهي مي‏شود واگر دروغ بگويد، عذاب به خودش باز مي‏گردد». آنچه از اين عقيده باطل حاصل شده، يعني خون‏ها را مباح‌شمردن و عِرْض و آبروي مردم را بردن و اموال آنها را غارت‌كردن و منفجرساختن خانه‏ها و وسايل نقليّه و مراكز اداري وتجاري، اين اعمال و مانند آن به اجماع همه مسلمين، حرام و گناه است؛ زيرا ... اسلام اموال، اعراض و نفوس مسلمين را محترم شمرده و به هيچ‌كس اجازه تجاوز به حريم آنها را نمي‏دهد و از آخرين اموري كه پيغمبر اكرم صلی الله علیه و آله در خطبه حجّه‌الوداع به همه مسلمانان ابلاغ كرد اين بود كه فرمود: «خون‏ها و اموال و اعراض شما بريكديگر محترم است، مانند احترام امروز (روز عيد قربان) و احترام اين ماه (حرام) و احترام اين سرزمين مقدّس (مكّه)». سپس آن حضرت براي تأكيد فرمود: «خداوندا! گواه باش من آنچه را بايد بگويم گفتم». .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
تعداد دستگیرشدگان حادثۀ شاهچراغ به ۱۰ نفر رسید 🔹تاکنون ۱۰ مظنون در ارتباط با حادثۀ تروریستی شاهچراغ از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند. عملیات برای شناسایی سایر عوامل دخیل در این حادثه ادامه دارد. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
💯غلامرضا رفت اما رشیدپور برگشت‼️ ♨️اگر قرار است هزینه تراشان تشویق شوند و عدالتخواهان تنبیه شوند ، لطفا بدون خجالتی و شفاف اعلام کنید. ⚠️ظاهرا"قربانی کردن انقلابی های واقعی برای کرسی نشینان ، شیرین تر است... 🖌ابو فراس .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
52.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 صفر تا صد ماجرای آبادان با انتشار اسناد لانه جاسوسی و ساواک افشای اسنادی که ثابت میکند سینما رکس آبادان برنامه ویژه ساواک بوده تا به وسیله آن انقلاب را سرکوب کند 🚫سندی از سازمان سیا که میگوید جنایت سینما رکس کار ساواک بوده. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
جبهه اصلاحات گرفتار کدام چالش‌ها است؟ (1) ۱) در آخرین روز پیش‌ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس، شمار داوطلبان از مرز ۴9 هزار نفر گذشت. خبرهای غیر رسمی، حاکی از این است که ثبت‌نام‌کنندگان از طیف‌های متنوع سیاسی هستند و بنابراین در همین گام اول، آسیب جدی به نقشه تحریم انتخابات وارد آمده است. منطقی هم هست که هیچ جریان سیاسی عاقلی، اختیار خود را دست اپوزیسیون ورشکسته و رژیم‌های معارض بیگانه ندهد. تحریم انتخابات در داخل، به منزله خودکشی سیاسی است و اهل خرد، مرتکب چنین خبطی نمی‌شوند. ۲) روزنامه هم‌میهن، پریروز نوشت:«آنچه تاکنون در سطح رسانه‌ها و شنیده‌ها منتشر شده، این است که برخی چهره‌های درجه اول دولت و مجلس قبل (روحانی، جهانگیری و لاریجانی) نیرو‌های نزدیک به خود را تشویق به نام‌نویسی در انتخابات کرده‌اند. در جبهه اصلاحات، نه خاتمی، نه جبهه اصلاحات و نه هیچ ‌یک از احزاب، رسماً فراخوانی برای ورود به صحنه و اقدام به پیش ‌ثبت‌نام نداشته‌اند». اینها البته در مقام ادعاست و اسامی که منتشر شد، آشکار خواهد شد چند برابر ظرفیت ثبت‌نام کرده‌اند. برخی خبرها حاکی است ده‌ها نفر از افراد شناخته شده این طیف (و چند برابر آن، افراد رده دوم و سوم‌شان) ثبت‌نام کرده‌اند. خاتمی هم در سخنانی دو پهلو در جمع اعضاى هیئت‌رئیسه جبهه اصلاحات گفته: «اصلاح‌طلبان حق دارند و می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، اما باید روزنه‌ای وجود داشته باشد که بتوان شرکت کرد. وقتى که می‌گویید در انتخابات شرکت کنید، ما می‌گوییم شما، آنها را که نمی‌پسندید، بیرون کرده و از حق شهروندی محروم کرده‌اید و راه‌ها را بر روی آنها بسته‌اید. بالاخره حکومت باید راه‌ها را باز کند، حتى راه‌هاى حداقلى و نمی‌شود همه راه‌ها را بست و باز هم انتظار شرکت گسترده داشت. ما نمی‌خواهیم نظام از پا درآید؛ زیرا براندازی را نه ممکن می‌دانم و نه مطلوب و حتى معتقدیم بسیاری از کسانى که ادعای براندازی دارند، موفق نمی‌شوند». او در حالی جملات پایانی را گفته، که دست‌کم دو بار در ماجرای فتنه 88 و اغتشاشات سال گذشته، منفعلانه به اپوزیسیون بیگاری داد و به چشم خود دید که اراده ملت ایران و جمهوری اسلامی، به مراتب قدرتمند‌تر از نقشه غرب و پادوهای آنهاست. بنابراین بر اساس تجربه، اذعان می‌کند براندازی ممکن نیست. با این حال برخی غربگرایان، ثابت کرده‌اند هنگامی که نقشه‌های غرب دیکته می‌شود، اختیاری از خود ندارند. ۳) اظهارات خاتمی، مبنی بر این که چالش اصلاح‌طلبان را میدان ندادن نظام وانمود می‌کند، نشانه تداوم بی‌صداقتی است و گرنه او بهتر از هر کس می‌داند چالش این طیف، یکی اختلافات جدی در درون آنهاست مبنی بر این که بالاخره می‌خواهند زیر چتر نظام باشند یا بیگاری به آمریکا و انگلیس و اسرائیل بدهند؛ و دوم، آسیب بزرگی که کارنامه آنها به اعتماد مردم زده است. برخی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم (اسفند ۱۳۹۸) ادعا کردند نامزد کافی ندارند، اما همان‌ها در تهران، به جای یک فهرست ۳۰ نفره، سه فهرست دادند! با این حال، نتیجه انزجار عمومی از عملکرد مدعیان اصلاحات و اعتدال، این بود که نفر اول و مشترک سه لیست (معاون حقوقی و پارلمانی دولت روحانی/ عضو مرکزیت مجمع روحانیون)، نتوانست حتی رای ۷۰ هزار نفر را کسب کند. همچنین آقایان عارف و موسوی لاری در اعتراض به عملکرد برخی افراطیون در «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» از ریاست و نائب رئیسی استعفا دادند و بدین ترتیب، «شعسا» فرو پاشید. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
جبهه اصلاحات گرفتار کدام چالش‌ها است؟ (۲) ۴) تجربه بعدی، انتخابات سال ۱۴۰۰ است. در این انتخابات، حزب کارگزاران، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه (حزب آقایان نوبخت و واعظی) و شماری از اعضای حزب اتحاد ملت، از نامزدی آقای همتی (رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت روحانی) حمایت کردند. ارگان کارگزاران چند روز پیاپی، تمام صفحه اول خود را به تبلیغ همتی اختصاص داد. مرعشی (دبیرکل بعدی کارگزاران) اواسط خرداد 1400 گفته بود: «سازوکار نهاد اجماع‌‌ساز اصلاح‌طلبان، همچنان برقرار است. بنا به تدابیری، ما آقای همتی را در لیست ۱۴ نامزد نهاد نیاوردیم، ایشان همان کاندیدای پنهان ما بود». پس از آن هم نشریه «صدا» ارگان حزب اتحاد ملت، تمام صفحه اول خود را با این تیتر، صرف حمایت از همتی کرد: «دوم خرداد را تکرار کنیم. همت ملت». در نوبت بعدی، نشریاتی مانند اعتماد و افرادی مثل کرباسچی، مهاجرانی، جلایی‌پور و کروبی، به حمایت از همتی پرداختند. بهزاد نبوی رئیس‌نهاد اجماع‌ساز هم، با انتشار ویدئویی، خواستار حضور و به هم زدن مهندسی انتخابات شد. و سرانجام، خاتمی و ۱۶ حزب اصلاح‌طلب، از آقای همتی و «لیست جمهور» (انتخابات شورای شهر) حمایت کردند. نتیجه چه بود؟ آقای رئیسی ۱۸ میلیون رای کسب کرد؛ اما رای آقای همتی حتی به 2/5 میلیون نفر نرسید. در انتخابات شورای شهر نیز، نفر اول لیست مورد حمایت خاتمی، ۳۲ هزار رای کسب کرد که یک رکورد بود. ۵) چالش دیگر، بحث جدی و مهمی است که میان دو طیف در جبهه اصلاحات جریان دارد؛ این که: «بالاخره ما می‌خواهیم درون نظام و زیر چتر اسلام و انقلاب باشیم، یا ساختارشکنی کنیم و خرج گروهک‌های برانداز و عقبه غربی آنها شویم؟!». برخی می‌گویند بهزاد نبوی در اثر کهولت سن یا اختلافات مربوط به انتخابات قبل، از ریاست جبهه اصلاحات استعفا داد و حاضر به بازگشت نشد. اما ظاهرا تب رفتار‌های رادیکالی کور چنان تند شده، که او هم نتوانسته ادامه دهد. یک سند، اظهارات حسین مرعشی است که اواخر اسفند ۱۴۰۰ گفت: «بعضی از دوستان اساساً معتقدند که ادامه ریاست آقای نبوی مناسب با فضای سیاسی پسا مهسا نیست. آقای نبوی همیشـه در شرایط اجمـاع آرا رئیس‌ می‌‌شد. اگر اجماع نباشد‌، ایشان از پذیرش مجدد مسئولیت پرهیز می‌‌کند. جبهه اصلاحات چند عضو حقوقی دارد که به رغم این ‌که اقلیت خیلی کوچکی هستند اما صدای خیلی بلندی دارند. آنها گاهی اوقات مطالبی را می‌‌گویند که شنیدن این نـوع پرخاش‌ها خیلی شایسته نبوده است. از این جهت برای ایشان دلخوری به وجود آمده است». نمونه دوم، خبر روزنامه همدلی در آبان سال گذشته با عنوان «عبور ازخاکریز چریک پیر» است: «به نظر می‌رسد که نوبت به بهزاد نبوی رسیده که مواضعش به‌ شدت مورد انتقاد قرار بگیرد. چریک پیر، در مصاحبه‌ با هم‌میهن، رسما با اعتراضات مخالفت کرده و گفته «ما اصلاح‌طلبان قطعا نمی‌توانیم با معترضان کف خیابان که شعارهای براندازانه می‌دهند، همسو شویم. بحث محافظه‌کاری نیست؛ ما شعار‌های آنان را قبول نداریم. ما می‌‌خواهیم در چارچوب نظام، اصلاح کنیم. نمی‌خواهیم دینامیت زیر ساختمان نظام بگذاریم، بلکه می‌خواهیم همین بنا را اصلاح و ایراداتش را برطرف کنیم». این اظهارات، خیلی زود با واکنش کسانی مواجه شد که از او عبور کرده‌اند». سند سوم، روایت روزنامه آرمان است که خرداد ماه گزارش داد: «نبوی آبان سال گذشته اعلام کرد قطعا نمی‌‌توانیم با معترضان کف خیابان که شعارهای براندازانه می‌‌دهند، همسو شویم. بحث محافظه‌کاری نیست؛ ما شعارهای آنان را قبول نداریم. ما می‌‌خواهیم در چارچوب نظام، اصلاح کنیم. نمی‌‌خواهیم دینامیت زیر ساختمان بگذاریم. این اظهارات، انتقاداتی را در پی داشت». .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
جبهه اصلاحات گرفتار کدام چالش‌ها است؟ (۳) ۶) هشدار نبوی، تعبیر دیگری از اظهارات عبرت‌آموز «علی حکمت»، سردبیر روزنامه خرداد (متعلق به عبدالله نوری/ منتشره در دوره موسوم به اصلاحات) است که اخیرا به روزنامه شرق گفت: «همیشه به بچه‌‌های تحریریه می‌‌گفتم حرف‌ تند بزنید، ولی تند حرف نزنید. با تیترهای تند مخالف بودم. ما باید می‌‌توانستیم حرف‌‌های اساسی بزنیم و حرف‌‌های کلیدی مطرح کنیم‌، اما روزنامه‌نگار نباید انگشت در چشم مخاطب و جامعه ‌اش کند. ما یک ‌سری روزنامه‌نگار‌ داریم که چریک هستند. به‌ جای کلاشنیکف و ژ3، قلم در دست گرفته ‌اند، ولی کارکرد همان ژ3 و کلاشنیکف را از آن می‌خواهند. مطبوعات دوم خرداد، از همین گروه (چریک بازی) لطمه خورد». ماه گذشته نیز، روزنامه اعتماد، همزمان با تغییر رئیس‌جبهه اصلاحات، به شکل سربسته درباره «خطر تندروي براي جريان اصلاحات» هشدار داده و نوشت: يكي از خطراتي كه آسيب‌‌هاي زيادي را متوجه اصلاحات كرده، برخي تندروي‌‌هاست. اين خطر، همچنان جريان اصلاح‌طلب را تهديد مي‌كند». ۷) از زاویه‌ای که گفته شد، به نظر می‌رسد کودتای نرمی در جبهه اصلاحات رخ داده است. زمزمه تحریم انتخابات و نقش‌آفرینی در پروژه ناکام آشوب‌افکنی در میان برخی اعضای این طیف، ادامه همان جریان وطن‌فروشی است که در میان برخی احزاب و مطبوعات نفوذ کرده بود اما شماری از اعضای، از کشور خارج شدند و در حلقه‌هایی مانند؛ اتاق فکر جنبش سبز در لندن، شبکه صهیونیستی اینترنشنال (به سردبیری معاون وزیر ارشاد دولت خاتمی)، شبکه دولتی انگلیس، صدای آمریکا، رادیو فردا و نظائر آن دور هم جمع شدند. ۸) برخی مدعیان اصلاح‌طلبی، نگاه دیگری به انتخابات دارند و قائل به حضور و یارگیری و ائتلاف‌های تاکتیکی هستند. چند سند: - بهزاد نبوی، ۳۱ تیر ۱۴۰۲، روزنامه شرق: در زمان تشکیل مجلس دهم نزد آقای عارف رفتم و گفتم که در مجلس، شما یک فراکسیون امید دارید و آنها هم یک فراکسیون«رهروان ولایت». در کنار این دو، یک فراکسیون «عقلانیت و میانه‌روی» هم تشکیل دهید که در برگیرنده‌ هر دو فراکسیون ولایت باشد و آن حدود ۴۰ نماینده پایداری نتوانند نقش ایفا کنند. عارف نپذیرفت چون تصور او این بود که فراکسیون امید، اکثریت مطلق را در اختیار دارد و نیازی به ائتلاف نیست. موضوع را با آقای خاتمی هم مطرح کردم، ایشان هم نظر مثبتی اعلام نکرد. کاملا ناامید شدم اما در عین حال به لاریجانی پیغام دادم که او پیشقدم شود. او هم ظاهرا به واسطه‌ام گفت درباره‌ همه چیز الّا ریاست حاضر به گفت‌وگو هستم. در نتیجه پیشنهاد من با شکست رو‌به‌رو شد.» - «عباس- ع» (متهم پرونده جعل نظرسنجی به نفع آمریکا و فروش اطلاعات) شهریور ۱۳۹۵، به نشریه «صدا» گفت: «مهم‌‌ترین عاملی که در شرایط کنونی به ‌عنوان پیشران برنامه ما عمل خواهد کرد، جلوگیری از وحدت میان اصولگرایان است. این هدف در ۵ سال گذشته به نحو مطلوبی پیش ‌رفته. نهایی کردن شکاف میان جناح حاکم، بسیار مهم است. اصلاح‌طلبان باید نقش «قُوِه»ای را بازی کنند که این شکاف را به مرز جدایی کامل برساند». - کرباسچی، ۷ آذرماه ۱۳۹۴، درباره افرادی مانند لاریجانی،‌ از تعبیر سربازگیری استفاده کرده و به روزنامه شرق گفته بود: «ما بعد از انتخابات ۱۳۹۲ روش نامعقول به کار نگرفتیم. دولت (روحانی) از طرف مقابل یارگیری کرده، مثلاً در سیاست خارجی و برجام،‌ در مجموع بازی طرفداران دولت در گروه‌‌های سیاسی به واسطه همین سربازگیری از جبهه مقابل بوده و در مجلس هم می‌تواند اتفاق بیفتد». محمد ایمانی .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95