eitaa logo
رویدادها و تحلیل‌ها
3.6هزار دنبال‌کننده
24.4هزار عکس
18.2هزار ویدیو
271 فایل
 خط اغفال به خصوص خواص و نخبگان از تاثیر دشمن ، یکی از خطوط القائی و تبلیغاتی دشمن است.امام خامنه ایی دامت برکاته 🕛 مدیریت کانال @azizghazan رویدادها و تحلیل‌ها https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻توهین جدید آذری جهرمی به رهبرانقلاب! 🔹️ در حالی که رهبر انقلاب علنا جلوگیری از واردات گوشی آیفون را مطالبه کردند و مجلس هم در حال عملی کردن مطالبه ایشان است، آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات دولت روحانی این کار را به تعالیم کمونیستی تعبیر کرد! قوه قضائیه تا کی می خواهد مقابل توهین های امثال جهرمی و فائزه هاشمی سکوت کند؟!
🔰⭕️🔰⭕️🔰⭕️🔰⭕️🔰❌❌ تفکرالتقاطی چیست. چه کسانی تفکرات التقاطی دارند درادامه همراه ما باشید👇👇
۱ - لغت التقاط [ویرایش] التقاط از ریشه «ل ق ط» بر وزن افتعال و به معنای برچیدن، از زمین برگرفتن، بخشی از گفتار یا سخن کسی را گرفتن و مانند آن است.  ۲ - التقاط در فلسفه [ویرایش] التقاط در فلسفه ، مکتبی است که به جای تعقل و نقد افکار فلسفی، فرضیه‌ها، نظریات و افکار غیر متجانس را گرد می‌آورد تا از مجموع آن‌ها مکتبی فلسفی بسازد، ازاین‌رو حاوی تحریف نیز هست  [۴]  التقاطیون گروهی از فلاسفه بودند که درصدد جمع میان گفته‌های پیشینیان و وفق دادن آرای آن‌ها با یکدیگر بوده یا از هر طایفه از قدما قولی را گرفته و در واقع در حکمت التقاط کرده و فلسفه مختلطی فراهم آورده‌اند.  [۵] ۳ - التقاط در سالهای اخیر [ویرایش] در سالهای اخیر (دهه قبل از انقلاب اسلامی ایران) گروهی به مکتبی التقاطی گراییدند. ۳.۱ - جریان اول گروهی که بخشی از اصول کمونیسم را با برخی از مبانی اگزیستانسیالیسم ترکیب کرده و حاصل آن را با مفاهیم و ارزشها و اصطلاحات خاص فرهنگ اسلامی درآمیخته بود آنان مکتب اصیل و ناب اسلام را تنها آن می‌دانستند.  [۶] در بُرهه مزبور همه گروهها و جریانات سیاسی بر این باور بودند که مبارزه سیاسی اگر برای توجیه خود از پشتوانه اعتقادی برخوردار نباشد با شکست مواجه می‌گردد و ازاین‌رو باید به حبل المتینی دست یازید که ضامن پیروزی و برآورنده نیازهای فردی و اجتماعی مبارزان باشد برای دستیابی به چنین پشتوانه‌ای جریانهای فکری متعددی پدید آمد؛ گروهی مارکسیسم را تأمین کننده همه نیازهای جامعه، اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی و معنوی دانسته، حساب خود را از اسلام جدا کردند. ۳.۲ - جریان دوم گروه دوم کسانی بودند که به اسلام معتقد؛ ولی از معارف بلند اسلامی بی‌خبر بودند اینان جریان فکری نخست را پذیرفته و تضاد غیر قابل رفع و مهمی بین اسلام و مارکسیسم نمی‌دیدند و با تلفیقی از این دو، اندیشه جدیدی را مطرح و ترویج کردند زمینه این اندیشه‌های التقاطی در آثار نویسندگانی به چشم می‌خورد که غالباً تحصیل کرده‌های زمان رضاخان و تحت تأثیر فرهنگ و علوم تجربی متمایل به فلسفه‌های تجربی بودند، چنان‌که برخی مفسران نیز به نقل آرای متأثر از علوم تجربی درباره معجزات اقدام کرده‌اند؛ مانند توجیه معجزه عبور حضرت موسی (علیه‌السلام) و قوم وی از رود نیل به جزر آب دریا  [۷]  اینان اگرچه خود به نزدیکی با مارکسیسم خشنود نبودند؛ ولی عملا حلقه واسطه بروز و ظهور اندیشه‌های التقاطی شدند. ۳.۲.۱ - هدف جریان التقاطی یاد شده می‌کوشید تا اسلام را مدرنیزه کند و بر اثر آشنا نبودن با منابع و اصول اسلامی در آموزشهای خود از شعر و شعار و تهییج احساسات بهره می‌گرفت  [۸]  این جریان فکری قرآن را با حفظ پوشش ظاهری الفاظ آن، تحریف کرده و تفسیری مادی که خود نوعی تفسیر به رأی است  [۹]  از آن ارائه می‌داد، چنان‌که مارکس نیز بر این باور بود که برای مبارزه با مذهب در میان توده‌های معتقد باید از خود مذهب استفاده کرد؛ بدین صورت که مفاهیم مذهبی از محتوای معنوی و اصلی خود تخلیه و از محتوای مادّی پر شود تا توده، مذهب را به صورت مکتبی مادّی دریابد پس از این مرحله دور افکندن پوسته ظاهری دین ساده است  [۱۰] آنان قرآن را چنان تفسیر می‌کردند که گویی جز یک کتاب آموزش مبارزه و محرّک مردم برای انقلاب چیز دیگری نیست فلسفه تاریخی از قرآن استنباط می‌کردند که بیان دیگری از ماتریالیسم تاریخی بود و در دیدگاه آنان از نظر قرآن و اسلام هر مبارزی به هر منظوری و در راه هر ایده‌ای کشته شود « شهید » و در مقام و مرتبه انبیاست و اساساً انبیا جز انقلابیون و مصلحان اجتماعی بزرگ نبودند قرآن هم کتابی است که به مشاهده و تجربه اصالت داده و از تفکرات فلسفی مبرا بوده و روح حاکم بر آن « پوزیتویسم » است خوبی و بدی و مفاهیم اخلاقی فقط در شرایط خاص خود معنا داشته و هیچ اصل ثابتی بر اخلاق و رفتار انسان حاکم نیست و «عمل صالح» هر عملی است که با توجه به شرایط و اوضاع اجتماعی آن عمل، مورد ارزیابی قرار گیرد و بر این اساس در جهت رسیدن به پیروزیهای سیاسی و اجتماعی هر خیانتی رنگ اخلاق به خود می‌گیرد.  [۱۱] ۳.۳ - جریان سوم جریان سوم اسلام مبتنی بر قرآن و سنت اولیای دین بود که با تلاشهای متفکران اسلامی و در برابر مارکسیسم و اسلام التقاطی طی قرون متوالی برای مردم تبیین شده است،  [۱۲]  ب
ا توجه به آنچه گذشت، التقاط مورد نظر در این مقاله عبارت است از تلفیقی از دو یا چند اندیشه و درآمیختن حاصل آن با مفاهیم، ارزشها و اصطلاحات خاص فرهنگ اسلامی برای دستیابی به مذهبی نو این کار در جوامع دینی برضدّ دین و با تزویر و حیله انجام می‌گیرد. قرآن کریم در درجه نخست هرگونه التقاطی را در مسیر ابلاغ وحی الهی از شخص پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نفی کرده و در پاسخ این سخن کافران که قرآن را افسانه‌های پیشینیان دانسته و با توجه به امّی و نانویس بودن پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌گفتند:آنها به درخواست و املای وی نوشته شده   می‌فرماید:بگو آن را کسی نازل ساخته است که راز نهانها را در آسمانها و زمین می‌داند:«و قالوا اَسطیرُ الاَوَّلینَ اکتَتَبَها فَهِیَ تُملی عَلَیهِ بُکرَةً واَصیلا قُل اَنزَلَهُ الَّذی یَعلَمُ السِّرَّ فِی السَّموتِ والاَرض»   و نیز در پاسخ این سخن مشرکان به پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در صورتی که وی دیرتر برای آنان آیه‌ای بیاورد که چرا خود آیه‌ای برنگزیده و از اینجا و آن‌جا جمع نکرده‌ای؟   می‌فرماید:بگو من فقط آنچه را که از سوی پروردگارم به من وحی می‌شود پیروی می‌کنم:«و اِذا لَم تَأتِهِم بِایَة قالوا لَولاَ اجتَبَیتَها قُل اِنَّما اَتَّبِعُ ما یوحی اِلَیَّ مِن رَبّی»   و همچنین آنچه را که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) ناطق به آن است تنها برخاسته از وحی دانسته:«و ما یَنطِقُ عَنِ الهَوی اِن هُوَ اِلاّ وحیٌ یوحی»   و وی را مؤمن به آنچه بر او نازل شده می‌داند:«ءامَنَ الرَّسولُ بِما اُنزِلَ اِلَیهِ مِن رَبِّهِ»  ، افزون بر این، ایمان آورندگان به وحی الهی را از تقوا پیشگانی دانسته که قرآن مایه هدایت آنان است:«ذلِکَ الکِتبُ لارَیبَ فیهِ هُدًی لِلمُتَّقین والَّذینَ یُؤمِنونَ بِما اُنزِلَ اِلَیکَ». ۴ - نمونه‌هایی از التقاط [ویرایش] در برخی آیات آمده است که تقواپیشگان کسانی هستند که به غیب ایمان می‌آورند و نماز را برپا می‌دارند و به آخرت یقین دارند:«اَلَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ ویُقیمونَ الصَّلوةَ و بِالأخِرَةِ هُم یوقِنون»   مفسران اسلامی غیب را آنچه نادیدنی است (خدا، فرشتگان و) دانسته‌اند. ۴.۱ - غیب اما در تفکر التقاطی، غیب معهود و شناخته شده مراحل ابتدایی رشد انقلاب توحیدی و زمان انجام تحولات کمّی بود؛ به این بیان که انقلاب مرحله‌ای پنهانی دارد که مرحله رشد تدریجی آن است در این مرحله نظام حاکم هنوز مسلّط است و مبارزه باید پنهانی باشد تا تغییر تدریجی کمّی به تغییر کیفی دفعی تبدیل شود (اصل چهارم دیالکتیک)، نظام جدید مستقر گردد و انقلاب از مرحله غیب به مرحله شهادت برسد  ۴.۲ - یقین به آخرت تفکر مزبور یقین به آخرت را نیز چنین تفسیر می‌کرد:آنها به نظام برتر در مرحله شهادت انقلاب یقین دارند و می‌دانند که این موضع‌گیریهای خاص و این روش انقلابی سرانجام آنان را به هدف خویش (نظام برتر) می‌رساند. ۴.۳ - اقامه نماز تفکر التقاطی در تبیین اقامه نماز نیز می‌گفت:آنان برای تحقق ایمان خود آن پیوستگی را که در زبان مذاهب «نماز» خوانده می‌شود برپا می‌دارند، زیرا «صلوة» در لغت به معنای نماز نیست، بلکه شکل خارجی پیوستگی و ارتباط بین عناصر انقلابی همراه و نمودهای برتر و قوانین حاکم بر آفرینش است  ، چنان‌که بعضی زنادقه و باطنیان ضمن تأویل کردن آیات محکم، مراد از «اقیموا الصلوة» را اطاعت امام و مراد از «صوم» را نگهداری اسرار دانسته و بدین ترتیب احکام شریعت را باطل می‌کردند.  برخی در نقد تفسیر نماز به پیوستگی گفته‌اند که در کدام لغت و کدام تاریخ نماز به معنای پیوستگی میان اعضای یک حزب یا پیوستگی‌ به‌طور مطلق است؟ آری قرآن در آیه «واعتَصِموا بِحَبلِ‌اللّهِ جَمیعًا و لاتَفَرَّقوا»   به این پیوستگی توصیه کرده است. ۴.۴ - دنیا در تفکر التقاطی «دنیا» همان زندگی در نظام سرمایه‌داری و «آخرت» به معنای نظام عادلانه سوسیالیستی است که بعد از آن نظام برقرار خواهد شد و «خلود» عبارت ازاین دانسته شده که فرد در طریق تکامل جامعه فانی گردد، زیرا راه و تکامل جاودان است، هرچند فرد فانی است در تفکر مزبور جمله «یَومٌ لا بَیعٌ فِیهِ ولا خِلل» در آیه ۳۱ ابراهیم   به معنای روزگاری که در آن مبادله و شکاف طبقاتی نیست تفسیر می‌شود با کمترین آشنایی با قرآن می‌توان دریافت که آیه یاد شده از روز رستاخیز سخن می‌گوید که نه خرید و فروشی در آن است و نه دوستی و رفاقت ثمر می‌بخشد؛ نه روز دیگری   همچنین قرآن «خلود و جاودانگی» را ویژه مؤمنان و پیشتازان تکامل و انقلاب ندانسته، بلکه کافران و منافقان را هم جاوید و خالد می‌داند در تفکر التقاطی جاودانگی آن‌ها چگونه توجیه می‌شود؟  ۴.۵ - فلسفه تاریخ در اندیشه التقاطی، فلسفه تارریخ  براساس تضاد دیالکتیک توجیه شده و داستان هابیل و قابیل در قرآن فلسفه تاریخ و هابیل نماینده دوران اشتراک اولیه و دام https://eitaa.com
🔰 خیلی از سؤالات شما پاسخ‌های قانع‌کننده دارد/ مشکل ما این است که شماها با مسئولین مربوطه گفت و شنود ندارید، این باید حل بشود رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان: 🔹 مجموع این مطالبی که گفتید، خب حرفهای دل است اینها، انسان دوست میدارد بشنود این حرفها را، حرفهای دلی است. منتها خیلی از این سؤالات پاسخهای قانع‌کننده دارد، خیلی از این انتقادها پاسخهای حل‌کننده‌ی مشکل دارد. این جور نیست که واقعاً این اشکالی که شما حالا به ذهنتان رسیده یا خودتان یا مجموعه‌تان اینجا بیان کردید، این واقعاً یک بن‌بست باشد. نه. خیلی از اینها پاسخ دارد. البته خب در صحبتهای شما پیشنهادهایی هم بود که ممکن است بعضی از آن پیشنهادها واقعاً عملی و امکانپذیر باشد. لکن عمده اشکال و انتقاد بود. درباره خیلی از اشکال و انتقادها، نمیگویم همه‌ آنها ،مشکل ما این است که شماها با مسئولین مربوطه گفت و شنود ندارید. این باید حل بشود. 🔹خب، صحبت حالا نیست، صحبت چهل سال پیش است، من هر هفته میرفتم دانشگاه تهران، هر هفته یک روز بدون استثنا و دانشجوها جمع میشدند، سؤالاتشان را مطرح میکردند، من جواب میدادم. خیلی از گره‌ها باز میشد، خیلی از عقده‌ها حل میشد و یک جاهایی هم بود که اشکال پاسخ نداشت، ما میفهمیدیم که بایستی برویم یک کاری بکنیم مثلاً. این را یک جوری باید درست کرد. من خب سفارش کردم به مسئولین. هم وزرا باید بیایند با شماها صحبت کنند، هم مسئولین دستگاههای مختلف، خیلی از این حرفها قابل توضیح است. بله، یک جاهایی هم ممکن است قابل توجیه نباشد. خب او میفهمد، طرف مقابل میفهمد که باید برود یک کاری بکند، اقدامی بکند. https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
♦️رهبر انقلاب: جنگ اوکراین را باید با دید عمیق‌تری نگاه کرد 🔹این جنگ اوکراین را به نظر من باید با یک دید عمیق‌تری نگاه کرد. این جنگ صرفاً یک حمله‌ی نظامی به یک کشور نیست، ریشه‌های این حرکتی که امروز انسان دارد در اینجا، در اروپا مشاهده میکند ریشه‌های عمیقی است و آینده‌ی پیچیده و دشواری را انسان حدس میزند که وجود داشته باشد. 🔹خب اگر فرض کنیم که این حدس ما حدس درستی باشد و دنیا در آستانه‌ی یک نظم جدید باشد آن وقت همه‌ی کشورها از جمله کشور ایران اسلامی ما وظیفه دارد جوری در این نظم جدید حضور سخت‌افزاری و حضور نرم‌افزاری پیدا کند که بتواند منافع کشور، امنیت کشور را و ملت را تأمین کند. در حاشیه نماند، عقب نماند. https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
♦️جزئیات ملاقات مقامات ایران و طالبان درباره مسائل مرزی 🔹«سید حسن مرتضوی» معاون سفارت ایران در کابل امروز (سه‌شنبه) با مولوی «شبیر احمد» رئیس کارگروه وزارت دفاع و سرپرست هیأت رهبری طالبان در ساماندهی امور مرزی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. شبیر احمد با اشاره به فضای همکاری میان ایران و حکومت سرپرست در افغانستان درباره حل‌وفصل سوء‌تفاهم‌های مرزی: 🔹بنا بر دستور هیأت رهبری طالبان، هیأتی چهار نفره از مقامات نظامی و دفاعی افغانستان تشکیل شده تا با گفت‌گو با مقامات ایران، شرایط همکاری‌های مرزی را تسهیل کند. 🔹سیاست ما در قبال کشورهای همسایه به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران که میزبان میلیون‌ها شهروند افغانستانی است، عدم بروز هرگونه جنگ و درگیری و حرکت به سوی همکاری‌های همه‌جانبه مرزی است. 🔹شبیر احمد درباره حضور برخی نیروهای طالبان در مرز ایران گفت: بزرگان حکومت به‌ویژه وزیر دفاع دستور داده‌اند هیچ فردی اجازه بروز کوچکترین درگیری را در مرزهای ایران ندارد و آرایش نظامی در مرز مشترک ممنوع است. 🔹همچنین مقرر شد هیأت چهار نفره افغانستان بعد از عید فطر با مقامات ایران در یکی از پایتخت‌ها و یا در مرز مشترک دیدار و مسائل مرزی را حل‌وفصل کنند./فارس https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔰 امروز جهان در آستانه یک نظم جدید است/ آمریکا در همه چیز از بیست سال قبل ضعیف‌تر شده است رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان: 🔹 امروز جهان در آستانه‌ی یک نظم جدید است. یک نظم بین‌المللی جدید در پیش است برای دنیا. در مقابل نظم دوقطبی‌ای که بیست و چند سال پیش بود، آمریکا و شوروی، غرب و شرق، و در مقابل نظم تک‌قطبی‌ای که بوش پدر بیست و چند سال پیش اعلام کرد بعد از خراب شدن دیوار برلین و از بین رفتن دستگاه مارکسیستی دنیا و حکومتهای سوسیالیستی، بوش گفت امروز دنیا دنیای نظم نوین جهانی، نظم تک‌قطبی آمریکاست. یعنی آمریکا در رأس دنیا قرار دارد. البته اشتباه میکرد. 🔹 بعد فهمیده بود که روز به روز آمریکا از همان بیست سال قبل، بیست و چند سال قبل روز به روز ضعیفتر شده. روز به روز ضعیف‌تر شده. هم در درون خودش، در سیاستهای داخلی‌اش، هم در سیاستهای خارجی‌اش، هم در اقتصادش، هم در امنیتش در همه‌ی چیزها آمریکا از بیست سال پیش تا امروز ضعیف‌تر شده است. ۱۴۰۱/۲/۶ https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔰 در صحبتهای امروز از من خواسته شد عنوان انقلابیگری را از مجلس پس بگیرم/ خیلی نماینده‌های این مجلس همین جوانهای دیروز در جایگاه شمایند، انقلابی‌اند/ من مجموعه را میبینم هم در دولت، هم در مجلس و در بعضی از بخشهای دیگر، مجموعه خوب است 🔻 رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان: حالا صحبت مجلس شد و اعتراض به مجلس و درخواست از من که عنوان انقلابیگری را پس بگیرم از این مجلس. خب خیلی نماینده‌های این مجلس همین جوانهای دیروز در جایگاه شمایند. یعنی خیلی‌ از آنها جوانهایی هستند که چند سال قبل از این مثل شما می‌آمدند می‌ایستادند انتقاد میکردند، حرف میزدند، اشکال میکردند. انقلابی‌اند. این جور نیست که انقلابی نباشند. البته من یکایک را که نمیشناسم. مجموعه را می بینم روی مجموعه قضاوت میکنم. مجموعه بد نیست، خوب است، هم در دولت، هم در مجلس و در بعضی از بخشهای دیگر، مجموعه خوب است. حالا ممکن است یک اشکالاتی بر بعضی‌ از آنها وارد باشد. ۱۴۰۱/۲/۶ https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔰 کار بزرگ انقلاب برای دانشگاه، هویت‌بخشی به آن و به تبع هویت‌بخشی به ملت ایران بود رهبر انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان: 🔹 کار بزرگی که انقلاب برای دانشگاه کرد عبارت بود از هویت‌بخشی به دانشگاه به تبع هویت‌بخشی به ملت ایران. انقلاب به ملت احساس هویت، آرمان، احساس شخصیت و استقلال داد، افق دید روشن داد؛ اینها کارهایی بوده که انقلاب برای ملت ایران انجام داد. 🔹طبعاً وقتی که در ملت یک حرکت ملی هویت‌سازی و آرمان‌سازی ملی انجام میگیرد آنکه بیشترین بهره را میبرد جوان دانشگاهی و جوان دانشجو است؛ جوان دانشجو با احساساتی که دارد با آگاهی‌هایی که دارد، با طهارت و پاکیزگی که دارد. دانشگاه احساس هویت کرد و این احساس هویت منتهی شد به اینکه دانشگاه و دانشجو جماعت در مقابل قدرتهای غربی احساس ضعف و احساس حقارت نکنند؛ درست نقطه‌ی مقابل‌ آن چیزی که قبل از انقلاب بود. ۱۴۰۱/۲/۶ https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
ماجرای ناآرامی‌ها در مرز افغانستان چیست؟ نماینده ویژه رئیس جمهور کشورمان در امور افغانستان نیز گفت که امروز طالبان اقدام به جاده‌سازی «بدون هماهنگی قبلی» در محدوده مرز دوغارون و «نقض مرز» کرده که مرزبانی جمهوری اسلامی «مانع» آن شده است. حسن کاظمی قمی همچنین از تماس مقامات جمهوری اسلامی با وزارت داخله و دفاع گروه طالبان خبر داده و گفته است که به آنها «تاکید شد که اقدامات باید متوقف و موضوع در چارچوب کمیسیون عالی مرزی و مدرنیزاسیون اسناد دو کشور حل و فصل شود.» در نیمه اسفندماه ۱۴۰۰ نیز درگیری میان نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی و نیروهای طالبان در منطقه مرزی ولایت نیمروز رویداد، درگیری که دومین مشاجره مرزی در همان نقطه پس منازعات آذرماه همان سال بود. پس از انتشار خبر «آماده‌باش مرزی از سوی مقامات جمهوری اسلامی» در برخی رسانه‌های محلی افغانستان به نقل از منابع ایرانی، خبرگزاری فارس به نقل از «یک منبع آگاه» نوشت: «نیروهای امنیتی طالبان به سمت مرز در حرکت هستند.» از دیگر سو، ارتش پاکستان نیز امروز در بیانیه‌ای از «حمله مرزی شبانه شبه‌نظامیان» در افغانستان به یک پاسگاه نظامی پاکستان خبر داد و مدعی کشته شدن سه نفر در پی «تبادل آتش» شده است. https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔶توصیه هایی برای تقویت دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم ✍علی محمدی 🔰 دیپلماسی اقتصادی ضمن فعال سازی ظرفیت های تجارت خارجی و جذب سرمایه گذاری می تواند به خنثی سازی تحریم ها کمک نماید. برای فعال سازی و تقویت دیپلماسی اقتصادی چند نکته را باید مدنظر داشت: 1⃣ _ با توجه به شاخص درجه باز تجاری OPو ریسک سیاسیICRG را در ایران متاثر ساخته است. این موضوع می طلبد تا مسئولین مربوطه اهتمام بیشتری نسبت به جذاب سازی سرمایه گذاری در ایران، و خنثی سازی تحریم ها داشته باشند. بیمه ریسک سیاسی می تواند سرمایه گذاری در ایران را جذاب کند. 2⃣ _ تقریبا ۷۰درصد تجارت خارجی ایران با ۶کشور انجام می شود. لذا به هر دلیلی تنشی در روابط ما با این دولت ها ایجاد شود، بخش زیادی از تجارت خارجی ما مختل می شود لذا باید بدنبال تنوع بازار مقصد بود. 3⃣ _ دیپلماسی اقتصادی نیازمند جدا شدن از فعالیت جزیره ای و همگرایی دستگاه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی است این مسیر با نقشه راه منسجم و فرماندهی و متولی واحد شکل می گیرد. 4⃣ _ از الزامات دیپلماسی اقتصادی، توسعه زیرساختهای تجاری مانند توسعه بنادر، خطوط ریلی، راه های ارتباطی زمینی و ... است. 5⃣ _ رایزنان اقتصادی یک کشور، سفیران اقتصادی آن مملکت هستند. تعداد رایزن اقتصادی ایران در دولت دوازدهم ۶نفر بود و در دولت جدید ده نفر. این در حالی است که متوسط تعداد رایزنان اقتصادی در کشورهای پیشرفته ۱۷۰ نفر هست. https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95