✨ ﴾﷽﴿✨
🌿اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن🌿
#هفت_شهر_عشق
دعای سلامتی امام زمان
متن عربی و ترجمه فارسی دعای اللهم کن لولیک
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمن و رحیم
اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ،
خدایا برای ولیت حجت بن الحسن که درودهایت بر او و پدرانش باد ، در این ساعت ،
و فی کُلّ ساعَة وَلیّا و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً
و در هر ساعت سرپرست و نگهبان و پیشوا و یاور و راهنما و دیده بان باش ،
حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً .
تا او را با رغبت مردم در زمینت سکونت دهی، و زمانی طولانی بهره مندش سازی
متن خالص عربی دعای اللهم کن لولیک
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
▪️در مجالس عزا، برای غریبِ امروز هم گریه کنیم. همان آقایی که دربارهاش اینطور فرمودهاند:
🔸امیرالمومنین علیهالسلام:
صاحب این امر (حضرت مهدی علیهالسلام) رانده و آواره و بیکس و تنهاست(۱)
🔸حدیث لوح حضرت زهرا سلام الله علیها:
حضرت مهدی علیهالسلام، صبر ایوب دارد!(۲)
🔸امام حسین علیهالسلام:
صاحب این امر (حضرت مهدی علیهالسلام) رانده و آواره است و خونخواه پدرش خواهد بود.(۳)
🔸امام باقر علیهالسلام:
سنتی از یوسف در حضرت مهدی سلام الله علیه است و آن، زندانی شدن است.(۴)
🔸امام صادق علیهالسلام:
مهدی جان!
سخت است که بلا تو را احاطه کند و من آسوده باشم! سخت است که بر تو گریه کنم و مردم تو را رها کنند!(۵)
🔸امام جواد علیهالسلام:
حضرت مهدی علیهالسلام قیام میکند بعد از آنکه یادش در بین مردم بمیرد.
تردیدکنندگان، وجودش را منکر میشوند و اهل انکار، یاد او را مسخره میکنند.(۶)
🔸امام عسکری علیهالسلام:
مهدی تلخی غمهای جانگداز را جرعه جرعه مینوشد...
غصههایی گلوگیر بر او وارد میشود،
و دردهایی که هیچ پهلویی تاب تحمّل آنها را ندارد!(۷)
🍀منابع:
(۱)📚کمالالدین، ج۱، ص۳۰۳.
(۲)📚کمالالدین، ج۱، ص۳۱۰.
(۳)📚کمالالدین، ج۱، ص۳۱۸.
(۴)📚کمالالدین، ج۱، ص۱۵۲.
(۵)📚دعای ندبه.
(۶)📚کمالالدین، ج۲، ص۳۷۸
(۷)📚مهجالدعوات، ص۶۶.
#صاحب_عزا
#غربت_حضرت
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
✳️برخی از توصیههای مهم اخلاقی عرفانی مرحوم سید عبدالله فاطمینیا
✍️عمده چیزی که برزخ را تاریک میکند، حرف پشت سر مردم است، غیبت، تهمت... یکی از چیزهایی که برزخ را روشن میکند، گرهگشایی از کار مردم است. برزخ را گناهان، تاریک میکنند، و از آن طرف اعمال خیر، باعث روشنایی عالم قبر و برزخ میشوند.
✔️ خواهش میکنم حاضر جواب نباشید. من به جوانها میگویم دیر نمیشود، بعداً جواب بدهید. کمی تأمل کنید. حاضر جوابی بعضی وقتها آدم را محروم میکند. همینطوری زود چیزی را نپرانید، تمرین کنید و یک ذره دیرتر جواب بدهید.
✔️مشاجرهها و نزاعها، نور باطن را خاموش میکند! بسیاری از بیحالیها و عدم نشاطها به جهت مشاجرات است! کم منزلی داریم که در آن پرخاش و تندی نباشد. روزی چندتا پرخاش باشد، برکات میرود و دیگر چیزی نمیماند! حتی اگر حق هم با تو بود، در امور جزئی و شخصی مشاجره نکن، چون کدورت آور است.
✔️ نعمتی که انسان را از خدا غافل کند، نقمت و عقاب است. از جمله، گریهی استدراجی است. حالِ گریه به او میدهند، که فکر کند آدم خوبی است! بعضی افراد هستند که در مجالس و هیئت گریه میکنند اما کارهایی از اینها سر میزند که سنگ را به گریه میاندازد!
مسکین گمان میکند خیلی حال خوبی دارد!
✔️ در جامعه ما تقوای لسانی خیلی کم است؛ بعضی از متدیّنین، اهل مسجد، اهل هیئت، تقوای لسانی را از دست دادهاند! گویا غیبت واجب است و تهمت و افتراء مستحب! خدا میداند خیلی خطرناک است، توفیق سلب میشود، قلب تیره میشود، نشاط در عبادات موجود نیست.
✔️ بگذارید جملهای کامل شود بعد ایراد بگیرید. نمیدانم چرا اینطوری هستیم! در خواهر و برادری هم حاضر نیستیم حرف یکدیگر را تا آخر گوش کنیم. میگوییم وایسا، شکر تو کلامت! خب شکر به چه درد میخورد؟ یا اگر از جملهای خوشش نیاید میپرد وسط حرف! بابا جان صبر کن تا حرف اون آدم تمام شود.
✔️ خشم ما را بیچاره کرده است، نمیگذارد به جایی برسیم! هی دور خود میچرخیم، چرا که بداخلاقیم! امام صادق علیهالسلام فرمود: «آدم بد اخلاق، معارف را پیدا نمیکند.»
آقای طباطبایی اگر بداخلاق بود، المیزان نمیتوانست بنویسد. بد اخلاقی با معارف جور در نمیآید.
✔️ماها ولخرج نورانیت و نور هستیم؛ کاری میکنیم، نورانیتی حاصل میشود؛ راحت کاری میکنیم که میرود و جایش را به ظلمت میدهد. شب بلند میشویم چندتا استغفار میگوییم و مشمول آیه «ویستغفرون بالاسحار» میشویم اما صبح میگوییم «حالا غیبت فلانی نباشد ها…» هیچی تمام شد و رفت
✔️ تعجب میکنم از بعضیها! آقا یا خانم مؤمن ۲۰ بار عمره رفته، بار ۲۱ میگویند بیا پول عمره را بده برای جهیزیه دختر یتیم؛ میگوید نمیتوانم؛
دوستانم میروند، من نروم؟! حالا بگو شما این همه رفتی، اخلاق را رعایت میکنی؟ مگر دین مسخره است؟! هر سال عمره میروی؛ یک عیب را از خودت دور نکردی؟
✔️ فرد در حالی که تصور دارد خبری است وارد روز قیامت میشود اما ناگهان تعجب میکند؛پس نمازها و عمرهها چه شد؟میگویند دل شکستی! ریا کردی! زهر زبان ریختی! جوان عزیز اگر میخواهی به جایی برسی از خانهتان شروع کن! اگر دل خواهرت را شکستی، دل مادروپدر را شکستی، برو درستش کن. از خانه شروع کنید.
✔️ اهل قسم نیستم ولی مجبورم،
دلم میسوزد. خانمها،آقایان! بشنوید! به حضرت زهرا سلاماللهعلیها قسم اگر لطیف نباشید چیزی گیرتان نمیآید، خودتان را معطل نکنید. هی اوقات تلخی راه میاندازد، عصبانی میشود، بعد هم میخواهد بشود زبدةالعارفین؛ یکبار این قسم را خوردم که تا لطیف نشوید چیزی گیرتان نمیآید.
✔️ خدا گناه «آبرو بردن» را سخت میبخشد. امام باقر علیهالسلام فرمودند: «کسی که آبروی مردم را نریزد، خداوند از گناهان او صرفنظر خواهد كرد.» اغلب جهنمیها، جهنمی زبان هستند! فکرنکنید همه از دیوار مردم بالا میروند. یک مشت مقدس را میآورند جهنم به سبب اينكه آبرو میبردند! اسلام خواهان حفظ آبروی افراد است.
✔️ خبرهای بد را هیچ وقت در خانه نگویید؛ تا به خانه می رسد، میگوید تصادفی را دیدم! نمیخواهد بگویید. اصلا خبرهای منفی را در منزل نگویید. شما را به خدا قسم میدهم اینها را رعایت کنید؛ ضربههایی به خانواده زده میشود که جبران نمیشود. چیزهای پریشان کننده نگویید. به همسر و بچهها آرامش دهید.
✔️ مردم فکر می کنند اولیاء خدا روزی هزار رکعت نماز می خوانده اند که این طوری شدند. خیر؛ آنها فقط در اثر داشتن صفات عالیه به این جا رسیدند
✔️ صفات عالیه انسان را ده فرسخ ده فرسخ جلو می اندازد یک خشم فرو خوردن آدم را از هزار رکعت نماز زودتر به خدا می رساند، یک دل شاد کردن تو را خیلی زودتر می رساند، یک مادر خوشحال کردن زودتر می رساند. از اینجا باید شروع کنیم. اینجا را درست کن بعد هزار رکعت نماز خودش می آید، خودت مشتاق می شود.
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
💢سیاست نظر به شرق جمهوری اسلامی و موضعگیری چین و روسیه در قبال جزایر سهگانه ایران
🔹حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اظهار کرد: «جزایر سهگانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیجفارس، اجزای جداییناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارند. در ضرورت احترام با تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.»
‼️ادامه مطلب را در اینجا بخوانید:
https://basirat.ir/fa/news/349129/
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
ایران طالبان را به تعطیلی سفارت و قطع همکاریهای سیاسی، اقتصادی و تجاری تهدید کرد
🔹فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی:بحث حقابه در دستور کار یکی از کمیته های شورای عالی امنیت ملی است که راههای غیردیپلماسی را داشته باشیم مثلا سفارت طالبان در ایران را تعطیل کنیم و ارتباطات سیاسی، تجاری و اقتصادی مان که از مسیر چابهار از طرق مختلف است را کاهش دهیم.
🔹ما شاهد مرگ تدریجی در منطقه سیستان و بلوچستان هستیم. روستاهای این استان یکی پس از دیگری خالی می شود، روزهای بسیار خطرناکی را برای مردم سیستان و بلوچستان در پیش رو داریم.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
47.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💌 ارسالی #مخاطب
💢دانشگاه زنجان
♨️ مناظره استاد حسن عباسی با دانشجو
✅ اختتامیه جشنواره افسران جنگ نرم
📆 سال ۱۳۹۵
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔻رخنهی لیبرالیسم در جبههی انقلاب
🖊 مهدی جمشیدی
۱. برخی نیروهای تجدیدنظرطلب در جبههی انقلاب، با دیگران ملایم و منعطف و مداراییاند اما انقلابیهای اصیل را طرد و نفی و سرکوب میکنند. اگر آنها بگویند «سوپرانقلابی»، انشقاق ایجاد نکردهاند، ولی اگر انقلابیهای اصیل بگویند «صورتی»، برچسب وحدتشکن زدهاند. سیئات اینان، حسنات آنهاست.
۲. تعبیر من دربارهی اینان، «انقلابی نمایشی» است؛ چون انقلابیگریشان، از برخی ظواهر و صورتها فراتر نمیرود و عمق هویتی ندارد. وانمود میکنند که انقلابیاند، اما دچار چرخش و دگردیسی شدهاند.
۳. شاید اولین برچسب را به این جماعت، شهید بهشتی زد که به آنها گفت «نیروهای بینابینی». یعنی هم این طرف هستند و هم آن طرف. آدمهای دوشخصیتی که هنوز تصمیم نگرفتهاند چه باشند.
۴. در دههی اخیر، عدهای رفتند زیر پرچم «اسلام رحمانی». آیتالله خامنهای هم در مقابلشان گفت اسلام رحمانی، همان معارف نشأتگرفته از «لیبرالیسم» است. این هم از برچسب غلیظ ایشان. بعد از مطهری و بهشتی، دیگر چندان اصطلاح «التقاط» را به کار نمیبرند. من اینان را التقاطی میدانم؛ همان «اسلام رحمانی» که ترکیب اسلام و لیبرالیسم است.
۵. برخی از انقلابیها کوشیدند ادای اصلاحطلبان درآورند. شدند کپی کپی. از اصالتها بریدند و به اصیلها گفتند تندرو. البته درباره صورت مشترک و مخرج مشترک داشتنشان با اصلاحطلبان، هیچگاه توضیح ندادند. نرمنرمک چرخیدند.
۶. دربارهی «برجام» و «فضای مجازی» و «حجاب»، مانند خاتمی و اصلاحطلبان فکر میکنند. فقط مشکل اینجاست که برخلاف اصلاحطلبان، تعبیر «حضرت آقا» را هم ضمیمهی استدلالهای اقتباسی خود میکنند.
۷. حاجقاسم را نیز از آن خود میدانند؛ همان کسیکه میگفت دختر شهید، فقط به قصد «هدایت» میتواند با دختر بدحجاب، ارتباط داشته باشد نه به قصد «رفاقت»؛ یعنی حتی رفاقت با اینان را نیز نمیپسندید. نمیدانند سیاست حاجقاسم، «سیاست هدایت» بود نه «سیاست تمایز». هم برجام را تصمیم نظام میدانستند و هم فتوحات منطقهای حاجقاسم را میطلبیدند.
۸. رهبر انقلاب از سه مرحله سخن گفتهاند: خودسازی، جامعهسازی و تمدنسازی. اینان چون در مرحلهی خودسازی، شکست خوردهاند، ارادهی انقلابی ندارند و بهجای جامعهسازی، در پی جامعهسنجی هستند تا مطابق ذائقه، حکومت کنند.
۹. در اغتشاش سال گذشته دیدید که «مواضع دوپهلو» داشتند. هرچه فریاد داشتند بر سر نظام و نوع حکمرانی کشیدند؛ مانند خاتمی. دوگانهی نظام/ مردم را پذیرفته بودند؛ همانند اصلاحطلبان.
۱۰. حداقل یک دهه است که کسانی در درون جبههی انقلاب، التقاطی شدهاند. کلیدواژههایی هم دارند: وحدت/ خلوص، همبستگی/ دوقطبیشدن، عقلانیت/ تندروی، فرهنگ/ امنیت، جذب حداکثری/ طرد، و ... . از همهی اینها روایت غلط دارند.
۱۱. از اصول بریدهاند اما انتظار دارند که همچنان در هستهی مرکزی گفتمان انقلاب باشند. به ما میگویند «تنگنظری» نکنید ولی مسأله این است که خودشان «تجدیدنظر» کردهاند. دایرهی انقلاب و خودی نیز باید متناسب با بازاندیشیهای دورهای آنها گشاد شود؛ چون معیار، اینانند نه ارزشها.
۱۲. به همان معنا که امام خمینی به بازرگان، «برچسب لیبرال» زد، من هم این اصطلاح را به اصولگرایی نسبت میدهم. روح بازرگان در بخش عمده اصولگرایان، حلول کرده است. «اسلام رحمانی»، فصل مشترک اصولگرایان و اصلاحطلبان شده است. اسلام رحمانی، یعنی لیبرالیسم و هر کس به مؤلفههای آن معتقد باشد، دچار التقاط شده است؛ چه اصلاحطلب و چه انقلابی.
۱۳. جالب اینکه میان «بدنه» و «بالاییها»، تفاوت آشکار وجود دارد؛ بدنهی انقلابی که در کف هستند، وفادارند اما هرچه فراتر میرویم و به نخبگان میرسیم، موارد استحاله بیشتر میشوند. گویا وضع اجتماعی (قدرت) و وضع فکری (حقیقت)، تا حدی با یکدیگر نسبت عکس دارند. ازاینرو، جماعت از راه انقلاب بازگشته و به تفکر اصلاحات پیوسته، اکثریت نیستند که «واسازی فکری»ام به «واگرایی اجتماعی» برسد.
۱۴. از هرچه که واسازیشان کند متنفرند؛ مثل همین متن! بیدرنگ، واکنش منفی نشان میدهند و برآشفته میشوند. نگرانند که مبادا نسبتهای فکری و هویتی پنهانشان با اصلاحطلبان آشکار شود. میگویند خودمان هستیم ولی تاریخ اصلاحات میگوید تکرار آنهایند. تجدیدنظرطلبی را از سطر نخست آغاز کردهاند.
۱۵. راه «بازسازی انقلابی» از «واسازی اصولگرایی» میگذرد. اینان برای تداوم قدرت خویش، امکانهای انقلاب را به زنجیر بستهاند و مردم را در انتظار جهش تاریخی، دلسرد کردهاند.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نمایش لحظه شهادت شهید روح الله عجمیان 💔😔
گمان نمیکردیم روزی بیاید روضه مجسم شده را ببینیم...
سالها در روضه های سیدالشهدا اشک ریختیم و قاتلین حضرت را نفرین و لعن کردیم
و هر بار با خودمون گفتیم چطور ممکن است یک انسان به درجه ای رسد که این جنایات را انجام دهد!
افسوس؛ روزی رسید که دسته ای دور هم جمع شدند و قتلگاهی جدید درست کردند!!
و تو هم غریب بودی و تنها...
و چه کردند با تو...
با بدن تو...
با پیراهن تو ...
با پهلوی تو...
و شاید از آنها هم میپرسیدیم
چرا این کارها را میکنید
میگفتند کینه...
کینه روح الله ...
روح الله خمینی...
📹 قسمتی از نمایش لحظه شهادت
#شهید_سیدروحالله_عجمیان
شهر ساری_استان مازندران
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔰هشدار امام حسین علیهالسلام درباره تبعاتترک امر به معروف و نهی از منکر:تحریف دین و انحراف و تفرقه در جامعه - بخش دوم
امر به معروف و نهی از منکر و حفاظت از حدود الهی از کارویژههای آحاد مردم در جامعهی اسلامی
🔸چرا امام حسین این حرکت را شروع کردند و بر چه مبنایی خودش و زن و فرزند را وسط میدان آوردند؟ «أنا من حسین» که پیامبر میفرماید به این خاطر است که امام حسین آمد و دین پیامبر از انحراف حفظ کرد. یک جا شما دعوت به خیر دارید، اما این دعوت نیست، بلکه امر است. این بهعنوان یک وظیفه و کارویژه مهم در جامعه دینی است. اگر بیان میشود «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ»، اگر جامعهای یا یک حکومتی تشکیل دادید، فقط یکی از مسائل آن «أَقامُوا الصَّلاةَ» است و مسائل دیرگی هم هست که بیان میکند که آحاد جامعه «أَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنكَرِ». یعنی اگر در جامعه مستقر شدید و مناسباتی که خواستید را شکل دادید، یکی از مناسباتی که شکل پیدا میکند، بحث امر به معروف و نهی از منکر است. در تعبیری بیان میشود «وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ» هر کدام نسبت به یکدیگر چنین نقشی دارند. بعد توضیح میدهد «يَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ يَنهَونَ عَنِ المُنكَر» حتی نماز را بعد از این تعبیر بیان میکند «وَيُقيمونَ الصَّلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ» و آخر میفرماید «وَيُطيعونَ اللَّهَ وَرَسولَهُ». یکی از مصادیق اطاعت از خدا، انجام مأموریت و مسئولیتهاییست که خداوند تعریف میکند. اینجا نباید گفت این به من چه ربطی دارد و همانطور که اقامه نماز در جامعهی دینی بیان شده است، امر به معروف و نهی از منکر هم باید انجام داد. «وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ» میفرماید شما اینجا مسئولیتی دارید. حضرت امیر علیهالسلام در زمان حکومت خود به همهی مردم میفرمایند «فَلَا تَکُفُّوا عَنْ مَقَالَةٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَةٍ بِعَدْلٍ»؛ شما اینجا وظیفهتان این است که از زدن یک حرف حق یا از مشورتی در موضوع عدل خودداری نکنید. لذا اینگونه نیست که بگویید من رأی دادهام و دیگر چیزی به من مربوط نیست.
اهمیت شناخت ابعاد احکام امر به معروف و نهی از منکر
🔸یکی از تعابیری که بعضاً مطرح میشود این است که در صورت امر به معروف و نهی از منکر هرج و مرج میشود و جامعه دچار تفرقه میگردد. البته این به معنای تایید هرج و مرج نیست؛ اگه گفته میشود نماز، نماز احکامی دارد، ظرایفی دارد، لطایفی دارد، دقتهایی دارد که باید آنها را انجام داد و اگر آنها را انجام ندهید، کل نماز باطل است. اینطور نیست که هر کسی، هرکاری بکند. کار فقه و فقاهت همین است که این ابعاد احکام را دقیق و روشن کند که این کار امثال من نیست؛ کار فقهاست.
🔸یکی از قوتها و امتیازات همین است که میفرماید « لَا تَجَسَّسُوا» تجسس نکنید، «لايَعتب» غیبت نکند، یعنی با این ملاحظات، خروجی یک کار پاکیزه و تمیز میشود. پیرایههای غلط را باید برداشت. اینگونه نیست که کار غلطی به اسم امر به معروف انجام گیرد. نه، این امر معروف نیست، مثل نماز که احکامی دارد و اتفاقاً یکی را هم که انجام ندهید، همه نماز باطل است. در امر به معروف، ابعاد خیلی مهم است.
دکترسعیدجلیلی
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔰هشدار امام حسین علیهالسلام درباره تبعاتترک امر به معروف و نهی از منکر:تحریف دین و انحراف و تفرقه در جامعه - بخش سوم
امر به معروف، مانع تفرقه و اختلاف
🔸بحثی که وجود دارد این است که زاویهی جایگاه امر به معروف در نظام هستی و نظام حکمرانی اندیشهی دینی چیست؟ یکی از بحثهای مهم برای یک جامعهی دینی، همین وحدت و همبستگی و عدمتفرقه و پراکنده شدن جامعه است. تعبیر «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» تاکید دین است. بلافاصله بعد از این بیان میفرماید نعمتی که خدا به شما داده این است که در جامعه دچار دشمنی با هم بودید «إِذ كُنتُم أَعداءً»، اتفاقاً دین آمد که قلبها را به هم نزدیک کند «فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم». حالتهای پراکندگی تبدیل شد به یک نوع برادری «فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا». وقتی صحبت از یک جامعه و حکومت دینی میشود، برای این است که بتوان، جامعه را از تفرقه و دشمنی خارج کرد و دلها را بهم نزدیک کرد «إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم». قلبها به هم نزدیک شود، برادری شکل بگیرد. بلافاصله بعد از همین آیاتی که بیان میکند که وحدت باید باشد و تفرقه نباید باشد، میفرماید «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» وقتی در موضع امر به معروف قرار میگیرید باید امر به معروف و نهی از منکر کنید. این موضوع را ادامهی آیهای میگوید که باید وحدت داشته باشید، باید بین آحاد جامعه دوستی باشد، دشمنی تبدیل به برادری شود «إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا». بر خلاف این که بعضی میگویند امر به معروف جامعه رو بهم میریزد و دو قطبی درست میکند، اتفاقاً بیان میکند امر به معروف وقتی میآید، مانع تفرقه و اختلاف میشود، مانع دشمنیها میشود. چرا که اگر گفته میشود یک حقیقتی یا صداقتی خوب است، این معروف است، اگر جامعه همه نگهبان آن باشند، نتیجهاش باعث دوستی بیشتر میشود. اگر جامعهای مرتب مراقب باشد که مثلاً صداقت در جامعه تضعیف نشود، این آیا باعث تفرقه میشود یا باعث تقویت میشود؟
امر به معروف و نهی از منکر عامل رستگاری جامعه
🔸دقیقاً در ادامه همین آیه بیان میفرماید اگر میخواهید رستگاری و نیکفرجامی داشته باشید، لازم است که این مناسبات در روابط بین جامعه شکل بگیرد که همدیگر را دعوت به خیر کنند، امر به معروف کنند، نهی از منکر کنند، «وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». در ادامه در آیهی بعد میفرماید « وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ» کسانی که میگویند امر شخصیست، هرکس به دین خود، اتفاقا در اینجاست که تفرقه، چندگانگی، دوگانگی، دوقطبی، چندقطبی شکل میگیرد. آن چه موجب یگانگی جامعه میشود، موجب برادری در جامعه میشود «فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا»، محور وحدت «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» میگردد، امر به معروف است. محور «حَبلِ اللَّهِ» آن چیزی باید باشد که معروف است و میتواند یک جامعه را انسجام بدهد؛ نه موضوعات گذرای دنیوی که حالا فعلأ با هم اختلاف نداشته باشیم و هرکس کار خود را انجام دهد. چون رب العالمین میداند که آنموقع اختلاف از جای دیگر بروز پیدا میکند. وقتی که از «معروف» فاصله گرفته شود یعنی مثلاً اگر صداقت را معروف میدانید، ممکن است کسی با چند دروغ باعث شود اختلافی شکل پیدا نکند اما بعد آثار آن از جای دیگر بیرون میزند.
🔸«كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» میفرماید اتفاقاً امتیاز شما به همین است که «تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ». اگر مناسبات اجتماعی جامعهای بر این مبنا شکل گرفت، این ویژگی را خواهد داشت. اینکه امام حسین میفرماید چرا ادیان قبل دچار انحراف شدند، چون یک واجب اساسی را که میتوانست جامعه را حفظ کند و رستگاری را شکل دهد، ترک کردند. با همین بازیهایی که مطرح میشود که در حریم دخالت نکنید، هرکس به دین خودش، مگر شما چه کارهاید؟ میخواهید به زور بهشت ببرید؟ این حرفها همیشه با ادبیات مختلف مطرح میشود، فکر نکنید این حرفها ابداعات یا شاهکارهاییست که جدید مطرح میشود، حتی با ادبیاتهای بعضاً متنوعتری در دوران جاهلیت بوده است.
دکترسعیدجلیلی
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95