⚠️ تأملی در نماهنگهای موسيقی محورِ مذهبی
🔰 در مورد نماهنگ های موسیقی محور مذهبی (همان استراتژی حلال تدریجی):
‼️ ۱- مطلوب شرعی چیست؟
‼️ ۲- آثار اجتماعی این حجم از تولید موسیقی چیست؟
🔹 در پاسخ به پرسش #اول: موسیقی چه به نحو مطلق حرام باشد و چه تنها برخی از انواع آن، هیچگاه مورد تجویز فقهای شیعه نبوده است. فقیهی یافت نمیشود که موسیقی را خصوصا برای تبلیغ دین تجویز کرده باشد. موسیقی حلال هم باشد در نظر فقها مقرِّب( قرب دهنده به سوی خدا) نیست. بسیاری از فقها آن را در ردیف مُبعِّدهایی( دور کننده از خدا) دانسته اند که نهایتا حرام نیست. شاهد هم فرمایش حضرت امام خمینی است که: موسیقی از اموری است که انسان را از جدّ بیرون میبرد به یک مطلب هزل. (صحیفه، ج9 ص201) حال: آنچه مقرب نیست و حتی در ردیف مبعدین است آیا میتواند نقش انتقال مفاهیم دینی را داشته باشد؟ پاسخ مثبت نیست. آثار ایجاد شده در این موسیقی ها خیال معنویت است و یا معنویت دینی؟
حال خواندن این موسیقی ها میان دهها دختر تازه بالغ شده و یا نوجوان را به آن اضافه کنیم.
🔸 پاسخ به پرسش #دوم: این موسیقیها چه وظیفه ای دارند؟ پاسخ احتمالی: «انتقال مفاهیم دینی به نسل جدید». این نسل اگر در خانواده مذهبی است که تا چندی پیش این خانواده موسیقی محور نبود و کار انتقال مفاهیم را نیز بدون موسیقی انجام میداد، اما اکنون با حجم زیاد تولیدات نماهنگهای مذهبی، موسیقی محور شده است. پس برای این خانوادهها، نتیجه این تولیدات جایگزین شدن موسیقی به جای مداحی است. در نتیجه نسل بعد هیئت را محور فعالیت فرهنگی نخواهد دانست بلکه جایی محور است که با موسیقی بتواند جشن بگیرد و یا حتی عزاداری کند. اگر دو دهه بعد متدینین جمع شوند و در یک کنسرت و همخوانی با موسیقی بر سیدالشهداء عزاداری کنند تعجب نکنیم، آن موقع هیئتهای امروز تنها برای محاسن سفیدها خواهد بود. و اگر مخاطب خانوادههای غیر مذهبی است که اصلا مشکل ایشان در دریافت پیام های مذهبی با موسیقی حل نخواهد شد. این تولیدات تنها خانواده های مذهبی را نسبت به این مقوله غیر مقرب سست میکند.
در پایان: این مسیر قدم گذاشتن در راه استراتژی حلال تدریجی است.
🔺 #استراتژی_حلال_تدریجی
✍ به قلم: دکتر سید محمد صادق کاظمی
💠 عضو هیئت علمی دانشگاه
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
🆔 @jannatolhosain
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حالوهوای اجتماع بزرگ امام رضاییها در میدان خراسان تهران
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
🆔 @jannatolhosain
فیلسوف آمریکایی: قلب پروژهی فمینیسم حیازدایی از دختران و زنان جهان است!
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
🆔 @jannatolhosain
8.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
✘ دولتها نخواستند؛
مسئلهی حجاب را، بموقع و ریشهای حل کنند!
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
🆔 @jannatolhosain
38.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 سلطان عمان در سفر چند لایه به ایران به دنبال چیست؟ چرا هیثم شخصا آمد؟
#شبنامه / سفر تاریخی سلطان عمان به ایران / چرا شخص هیثم به ایران سفر کرده است؟ / چه پیشنهادی از سوی عمان برای ایران آورده شده است؟ / آیا آمریکایی ها برای ایران واسطه فرستاده اند؟ / عمانی ها با پیشنهاداتی درباره مصر آمده اند؟ یا هدف آزاد سازی زندانی هاست؟ / قسمت ۱۲۲۱
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
🆔 @jannatolhosain
💎پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
خِيَارُكُمْ أحاسِنُكُمْ أخْلَاقا، الّذِينَ يَألَفُونَ وَ يُؤلَفُونَ؛
بهترين شما خوش خوترين شماست؛ آنان كه الفت مى گيرند و الفت مى پذيرند.
📗 [تحف العقول: ص45]
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
🆔 @jannatolhosain
🌷استاد علی #صفایی_حائری:
من كه براى خودم به ذنبى معتقد نيستم؛ چون مى بينم هم #نماز خوانده ام و هم روزه گرفته ام و هم و هم، ديگر خدا چه چيزى را به من ببخشد و چه غفرانى را براى من داشته باشد؟! من از خدا طلبكار هم هستم ديگر چه جاى عذر خواهى است؟!
اما اگر بدانم هر چه جز او مرا حركت داده و هر چه جز او مرا خوشحال كرده و يا رنج داده خسارت من و زيان من و ذنب من و گناه من است، آن موقع ديگر تمام گناهها را، #غيبت و تهمت و زنا و لواط، حساب نمى كنم، كه اين ذنب ها و جرم ها و اين جورها و خيانت ها و بى وفايى ها را هم در نظر مى آورم.
📚بشنو از نی، ص ۲۲
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
🆔 @jannatolhosain
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
❓ سؤال: از محضرتان تقاضامندم دستورالعمل جامعی برای استفاده، ذکر فرمایید.
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
دستورالعمل جامع و مانع «یاد خداست» در حلال و حرام[١]؛ یعنی همیشه.
[۱]. منظور درک حضور در پیشگاه خداوند و انجام واجبات و تکالیف الهی و ترک محرمات است.
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
🆔 @jannatolhosain
علامه حسن زاده آملی ( ره) :
🌿عبادت باید مقرون به فکر باشد تاحضور و مراقبت بیاورد ، و الّا به صِرف نمازگزاردن، این نفس متعالی نمی شود .
📙شرح اشارات وتنبیهات ،نمط نهم، ص۱۶
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
🆔 @jannatolhosain