⚡ قناعت، کفاف و اقتصاد؛ سه خط محوری در الگوی مصرف اسلامی
قناعت، کفاف و اقتصاد سه خط محوری در الگوی مصرف اسلامی هستند. دو برداشت از قناعت وجود دارد، يك برداشت انحرافى و غلط كه همان دستهاى خبيثى كه مىخواستند مردم ما را با اسراف و مصرفگرائى بىكنترل آشنا كنند، اين تفسير و برداشت غلط را در بين مردم ما ترويج كردند. اين برداشت غلط اين است كه ما تصور كنيم قناعت يعنى كوتاه آمدن در طلب، در همت، در تلاش زندگى. قناعت را اينجور معنا كردند و كوبيدند. اين تفسير غلط از قناعت است كه ما تصور كنيم قناعت يعنى كوتاه آمدن در تلاش و طلب و جستجو و كار و فعاليت. تفسير درست قناعت، كوتاه آمدن در تلاش نيست، حد نگه داشتن در مصرف است. قناعت به ما نمىگويد كه تلاش نكنيد، تحصيل نكنيد، به دست نياوريد، انگيزش و جستجو نداشته باشيد. قناعت به ما مىگويد هر چه به دست آورديد، هر چه تلاش كرديد، در مصرف آنچه كه به دست آورديد، حد و اندازه نگه داريد. قناعت بكنيد، يعنى براى مصرف كردن حرص نزنيد، از آنچه در اختيار ديگران است براى مصرف خود طمع نورزيد؛ اين معناى قناعت است. اين سؤال پيش مىآيد كه اين حدى كه در مصرف بايد نگه داريم، اين حد كدام است؟ پاسخ عنوان كفاف است «الكفاف والعفاف». كفاف يعنى آن مقدارى از مصرف كه براى زندگى معمولى و نيازهاى لازم كفاف بدهد و بس باشد؛ يعنى انسان در خوراكش در پوشاكش، در مصارف زندگيش، در مسكنش، در مركبش و در همهى امورش به اندازهى نيازهايى كه به طور عادى براى يك انسان وجود دارد به آن اندازه مصرف كند و به آن اندازه بخواهد و بيشتر از آن را نخواهد و مصرف نكند؛ اين كفاف است. خب حال بلافاصله اين سؤال پيش مىآيد كه آن حدى كه براى انسان لازم است، كدام است؟ بعضى ممكن است كه حد لازم را آنقدر كم بگيرند كه به قدر بخور و نمير برسد. مثل آن چيزهايى كه از بعضى صومعهنشينها و زهاد افراطى در طول تاريخ ديده شده و شنيده شده است. بعضى هم ممكن است كه كفاف به حد بسط و كفايت را بيش از اندازهى لازم بدانند. پاسخ به اين سؤال را روايات ما در عنوان اقتصاد دادند، اقتصاد يعنى ميانهروى، نه افراط و نه تفريط. ما در جامعهى خودمان بايد نگاه كنيم ببينيم وضع مردم چگونه است. يك وقت در جامعه فقر وجود ندارد، بىغذائى وجود ندارد، محروميت وجود ندارد، حد وسط در اين جامعه يك زندگى مرفهِ بالائى ممكن است باشد. اما يك وقت در يك جامعهاى فقر هست، محروميت هست، مردمى هستند كه از اوليات زندگى و نيازهاى ضرورى زندگى خودشان محروم و تهىدست هستند؛ اينجا حد وسط فرق مىكند. حد وسط را در يك جامعه به طور مجمل و كلى مىشود فهميد، آن وقت اينجا نقش مسؤولين كشور و دولتها و طراحان مسائل اقتصادى جامعه روشن مىشود كه بايد بنشينند، آن حد وسط را مشخص كنند؛ اين مىشود الگوى مصرف اسلامى. پس الگوى مصرف بر سه پايه استوار هست: قناعت، كفاف و اقتصاد، يعنى ميانهروى و بر اساس اين بايستى طراحى كنند براى پوشاك مردم، براى مسكن مردم، براى زندگى مردم و كوشش دستگاههائى كه مىخواهند الگوى مصرف را ارائه بدهند بايد هم اين باشد كه فاصلهى بين مردم را كم كنند؛ اين يكى از نكات اساسى است كه در ميان قشرهاى مردم فاصلههاى زياد وجود نداشته باشد. نمىگوئيم همه بايد صد در صد يكسان و قالبى مصرف كنند كه چنين چيزى نه ممكن است و نه لازم، بلكه مىگوئيم فاصله بايستى بين قشرهاى مردم زياد نشود، شكافها به وجود نيايد و جامعه دوقطبى، يك قطب فقير و يك قطب غنى نباشد، مردم در يك حدود نزديك به هم از لحاظ خوراك و پوشاك و مسكن و بقيهى موارد زندگى، زندگى كنند. البته اين كارى است، احتياج به تلاش بلندمدت دارد و به اين زودى جامعه به اينجا نمىرسد. لكن با برنامهريزى مىتوان مردم را در يك حد متوسطى نگه داشت و آنهائى كه مىتوانند خودشان را به يك حد متوسط برسانند در حالى كه اسراف مىكنند و زيادهروى مىكنند، اينها را به ايشان تذكر داد.
بخشی از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای پیرامون الگوی مصرف اسلامی، فروردین ماه 1365، خطبه های نماز جمعه تهران
@jaryan_s
🔰دنبالهرَوی بیدلیل از دیگران، موجب سلب استقلال و حق انتخاب انسان میشود
🔰امامکاظم(ع): اینطور نباش که مردم هرکاری کردند تو هم انجام بدهی!
#ارزش_حق_انتخاب (ج۳) - ۲
🔻یکی از عوامل سلب استقلال و حق انتخاب انسان، دنبالهرویِ بیدلیل از دیگران است. از هرکسی تبعیت میکنیم باید دلیل داشته باشیم.
🔻امام صادق(ع) میفرماید: بپرهیز از اینکه دنبال آدمها راه بیفتی، نباید یکنفر را بیدلیل برای خودت بُت کنی و راهنما قرار بدهی و هرچه گفت دربست بپذیری! (کافی/۲/۲۹۸) چشمهایت را باز کن؛ شاید بین حرفهایش اشتباه هم بگوید.
🔻امامکاظم(ع) میفرماید: «إِمَّعَةً» نباشید؛ یعنی نگویید من هم یکی از مردم و مثل مردم هستم. نباید هر کاری که مردم کردند شما هم انجام دهید. (الاختصاص/۳۴۳)
🔻نگو: «همۀ مردم اینطوری عمل میکنند، پس من هم اینطوری عمل میکنم!» ممکن است مردم اشتباه کنند. یککمی فکر کن؛ شاید دیگران عقلشان به خیلی مسائل نرسد، تو مستقل باش! چقدر لذت دارد که آدم، خودش باشد و ابتکار عمل داشته باشد.
🔻خانوادهها در بعضی موارد-که رفتار مردم، درست نیست- خلاف مردم رفتار کنند تا استقلال را به بچهها آموزش بدهند. بعضی از کارهایی که مردم انجام میدهند، بیهوده است. مثلاً اینکه شمع را خاموش میکنند و شروع میکنند به کفزدن و خوشحالیکردن! مگر تاریکی خوشحالی دارد؟!
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد سیدالشهداء - ۹۷.۱۰.۲۹
👈🏻متن کامل:
Panahian.ir/post/5383
@jaryan_s
⭕️ وقتی نفس حکومت میکند!
🔹 در یونان باستان، برای اینکه خواسته ها و تمایلات نفسانی خودشان را توجیه کنند، این نظریه را مطرح کردند که انسان اساس و اصل همه چیز است.
🔸 بعد از دوره رنسانس، غرب اصالت انسان را در قالب «اومانیسم» مطرح کرد و آن را زیربنای اصلی فرهنگ خود قرار داد؛ که در آن، چیزی جز نفسانیت انسان مهم نبوده و خواسته های انسان بر دستورات الهی اولویت دارد.
🔺 حضرت مهدی و کارگزاران ایشان با چنین اندیشه هایی که انسان تنها خود را ببیند، برخورد میکنند. و این تفکرات در حکومتشان جایگاهی ندارد.
📚 آشنایی با مکاتب و اصطلاحات عقیدتی _سیاسی
#غرب_و_مهدویت ١٢
@jaryan_s
⭕️ زلزله و تخریب اعتقادات
🔹 مهمترین پیامد منفی جریانهای انحرافی، تزلزل در باورهای دینی و مذهبی افراد است که این خود گناه بزرگ و نابخشودنی است. وقتی مریدی از رهبر خود سرخورده میشود و از جریان آنها جدا میشود نسبت به دین و افراد دیندار بدبین میشود و اعتقادات دینی خود را از دست میدهد.
🔸 پیامد بعدی این انحرافات، از بین بردن سرمایه های فکری است. بدون شک امروزه مکتب اهل بیت، بیش از هر زمان دیگری نیازمند استفاده از نیروهای فکری در زمینه های مختلف است. از دست رفتن این نیروها، خسارت بزرگی به پیروان اهل بیت وارد میکند.
📚 درسنامه مهدویت، جلد ۴، ص ١٨٠ و ١٨١
#انحرافات_مهدویت ١۴
@jaryan_s
🔰 لوح | حرکت امداد به سیلزدگان درسِ شهدا به ما است
🔻 رهبرانقلاب، صبح امروز:
🔹️ همین حرکتی که شما در امداد به سیلزدگان میبینید، این آموزش شهدای ما است؛ این یک پدیدهی مهمّی است.
🌷 #جوانهای_عزیز! اغلب شماها جوانید آن روزها را ندیدهاید. در دههی شصت، در دوران دفاع مقدّس همینجور جوانها با شوق و ذوق حرکت میکردند، #فداکارانه میرفتند.
🔺️ این #درس_شهدای_ما است. ۹۸/۱/۲۶
@jaryan_s
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 توییت استاد #رائفی_پور :
نگران کننده است!
مردم به هشدارهای مسئولین مبنی بر ترک خانه هایشان قبل از وقوع #سیل چندان توجه نکرده اند
اما از نگاه دشمن ، خلق و خوی اینچنینی مردم ما هولناک است
هیچ ارتشی توان جنگیدن و پای نهادن در سرزمینی را ندارد که مردانش اینگونه از خانه هایشان دفاع میکنند
#وطن
#حماسه_دهلاویه
🌐 http://bit.ly/2IwgQV7
@jaryan_s
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️فکر میکنید اینکه سلبریتیهایی مثل مهناز افشار اینطور عقده گشایی میکنن و یا دم انتخابات سبز و بنفش میشن، الکی و اتفاقیه؟
⭕️جالبه بدونید همین مهناز افشار سال ۸۳ یک واحد منزل مسکونی به اضافه پنج میلیون تومن پول نقد از رییس جمهور وقت یعنی خاتمی دریافت میکنه. همون کسی که با تَکرار کردنش اوضاع اقتصادی مردم رو خراب کرد و الان معلوم نیست کجا هست و نمیاد بگه "تَکرار میکنم از همه مردم عذر میخوام"
🔻الان هم به جای پاسخگویی به مردم، طلبکار شدن❗️
@jaryan_s
#استانداردهای_دوگانه
‼️میگفتند چرا عراقیهای نمکنشناس به کمک نمیآیند، حالا که عراقیها به کمک ایرانیان شتافتند میگویند بیغیرتی است که اجازه دادیم عراقیهای تروریست به ایران بیایند!
‼️ ایران به متحدینش در منطقه کمک میکند فریاد میزنند که خودمان این همه مشکل داریم. از آنها کمک میگیرد میگویند ما خودمان قوی هستیم و لازم نداریم!
‼️ به حضور مستشاران آمریکایی در پیش از انقلاب (با وجود کاپیتالیسیون و گرفتن حق توحش) افتخار میکنند و کمک متداول بسیج مردمی عراق در یک سانحه طبیعی را تسخیر میهن جا میزنند!
🔺 و با این حجم از تناقض منفجر هم نمیشوند...
@jaryan_s
👤 توییت استاد #رائفی_پور :
همزمان با جولان توله نژاد پرستهای #ویرانیطلب و #ترامپیست در ایران و عصبانیتشان از کمک های #حشدالشعبی به سیل زدگان کشورمان.
عمله های سایبری شان در عراق نیز حشد را زیر فحش گرفته اند که چرا مردم سیل زده #العماره عراق را رها کرده و به ایران کمک میکند
#ایران_والعراق_لایمکن_الفراق
🌐 http://bit.ly/2UkjYpc
@jaryan_s
🔴پشت پرده نفرت پراکنی های بیسابقه بین دو ملت ایران و عراق
ایران در حال تبدیل عراق به هاب ارزی خود است و امکان حواله با دینار شانس رصد تراکنشهای ایران را بطور محسوسی کاهش خواهد داد و این یعنی تحریمها کم اثر خواهند شد؛ خُب راه حل ماشین تحریم (رسانه، فضای مجازی رها شده ،سلبریتی ها) چیه= افزایش حساسیت به عراق به امید اختلاف دو ملت و کاهش همکاریها !!
@jaryan_s
خوزستان از آبمعدنی و نان اشباع شده است
معاون فنی و عمرانی استاندار تهران:
🔹در حال حاضر مشکل نگهداری بطریهای آب و نان را در خوزستان داریم.
🔹درخواست میکنیم که شهروندان پنکه، کولر آبی، پشهبند و البسه به این استان ارسال کنند.
@jaryan_s
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👧 یاس، دختر سیلزدهی ایرانی میگه "آب اسباببازیهام رو برده"؛ فیلم یاس در شبکه های اجتماعی بدست بچههای فلسطینی و لبنانی رسید و اونها که بارها اسباببازیهاشون رو در بمبارانهای اسرائیل از دست دادن، برای یاس پیام همدردی و همدلی فرستادن!
اونا میخوان به چهره "یاسها" لبخند بکارن!
#لنرسم_بسمة
#لبخند_بکاریم
📌پویش سراسری #اهل_وفاء با حضور مردمی از کشورهای #فلسطین #لبنان #عراق #سوریه #تونس #یمن و برای همبستگی و جمعآوری کمک برای کودکانی شبیه یاس شروع بکار کرده است؛ کمکها و پیامهای همبستگی توسط داوطلبین مرکز بین المللی #عدالت_برای_صلح به مناطق سیلزده میرود.
پینوشت
یادمان باشد که در هنگام #سیل چه کسانی در کنار ما بودند.
لبنان ، فلسطین ، عراق ، سوریه و حتی یمن.
خبری از اروپا و آمریکا نبود، باشد که درس عبرتی شود برای غربگدایان وطنی
@jaryan_s
حمالی برای مردم شرف دارد به تمام مناصب دنیا :) این اعتقاد ماست که برای مردم کارکردن افتخار است
اما اینکه گفتید اصلاح طلبان مدیر هستند به نظرم توبه کن از این اشتباه بزرگ
وضعیت اقتصادی امروز کشور نتیجه عملکرد همانهاست که این جوان اصلاح طلب آنها را تحصیلکرده و مدبر میداند!
خروجی مدیران لیبرال چه بود ، یک حوضه اقتصاد مردم رو هم نتونستن درست کنن چه برسه به جاهای دیگه!
*رزنانس*
@jaryan_s
🔸تصویر بالا سمت چپ تولید آلمان « غربی » در 1988
🔸تصویر پایین سمت چپ تولید آلمان « شرقی » در 1988
🔹تصویر بالا-راست موشک ذوالفقار ، سرعت برخورد 2500 متر بر ثانیه (هفت ماخ) ساخت ایران 1395
🔹تصویر پایین سمت راست ، پراید بدون شرح ساخت ایران 1395
🔺همان ملت، همان سال اما با مدیریتی متفاوت و نتیجهای بسیار متفاوتتر
@jaryan_s
⭕️ حقوق کارگران تنها کفاف ۴۰ درصد از هزینههای زندگی آنها را میدهد
🔹بررسیها نشان میدهد در حالی هزینه معیشت سال ۱۳۹۸ کارگران حدود سهمیلیون و۷۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان با میانگین ۳/۳ نفر محاسبه و به تایید کمیته دستمزد رسیده است که دستمزد یکمیلیون و ۵۱۷ هزار تومانی کارگران فقط ۴۱ درصد از سبد معیشتی آنان را پوشش میدهد.
Eghtesad_khord
@jaryan_s
⭕️ کاهش شدید ارزش پول ملی در عرض یک سال، دستاورد دیگری از #اقتصاد_برجامیِ دولت تدبیر
🔹 نود اقتصادی گزارش میدهد که از فروردین ماه سال گذشته تا کنون، ارزش پول ملی کشورهای همسایه نسبت به ایران، تا بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است. (https://t.me/NavadeEghtesadi)
🔸 حتی کشورهایی چون سوریه و عراق که درگیر جنگ بودهاند هم از این قاعده مستثنا نیستند. گویا اقتصاد برجامی، بلائی بدتر از #جنگ بر سر ما آورده!
🔺 مدافعانِ دیروز #برجام و آنها که از ترس وقوع جنگ، برجام را به کشور تحمیل کردند، امروز آیا در این باره پاسخگو خواهند بود؟
@jaryan_s
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️افشاگری کریمی قدوسی از علت بالا رفتن قیمت ارز
وقتی دولت ۲۲/۵ میلیارد دلار و ۶۰ تُن طلا را از خزانه را بدون هیچ برنامهای به بازار تزریق کرد، و سعودیها هم ارزها را از کشور خارج کردند...
⛔️آیا تصمیم گیرانی که با این کار، اقتصاد کشور را از بین بردند، نباید محاکمه شوند؟
@jaryan_s
⛔️آیا اینجا مجلس است؟؟
تصویری از نحوه نشستن سید مصطفی ذوالقدر، نماینده اصلاحطلب مجلس که واکنشهای زیادی در پی داشته است.
🔻دختر ایشون، فاطمه ذوالقدر، هم نماینده لیست امید تهران در مجلس هستن که بدون هیچ سابقه قابل توجهی درلیست امید قرار گرفتن و با تَکرار کردن یک فرد معلومالحال به مجلس دهم رسیدن.
🔻البته احتمالا حضور فاطمه ذوالقدر در لیست امید تهران، بی ارتباط با مراوده پدرشون با بزرگان اصلاحات مثل مجید انصاری (از فعالین فتنه ۸۸ - تصویر پایین) نیست.
@jaryan_s
از بس روحانی دروغ گفته یادش رفته سال 95 همین وعده رو داده و اجرا نکرده ، حالا آمپر چسبونده!
@jaryan_s