🌱🌱🌱آموزشی
دو راه ایجاد کشش در فیلمنامه
1. یک سوال جذاب بپرس!
قصه باید سوالی تو ذهن مخاطب بذاره که تا آخر بخواد جوابش رو بدونه.
مثال: توی یه فیلم کوتاه، نشون بده یه مرد توی نیمهشب چمدونی سنگین رو توی حیاط دفن میکنه. سوال: «چی توی چمدونه؟»
📝۲:یه راز توی داستانت بذار!
یه چیز رو از مخاطب مخفی کن که فقط کمکم بهش بفهمونه.
مثال: توی داستانی درباره یه زن و شوهر، زن همیشه داره از یه "دوست قدیمی" صحبت میکنه. تا آخر مخاطب نمیدونه این دوست کیه و چرا مهمه.
________________
https://eitaa.com/jashnvareha
🔎 #فراخوان
#جشنواره_طنز
فراخوان چهارمین دوره جشنواره سراسری فرهنگی هنری بحران
🔻بخشهای جشنواره:
داستان کوتاه
شعر طنز
کاریکاتور و کارتون
عکس
پوستر و گرافیک
🔻محورهای جشنواره:
سیل، زلزله
بیماریهای همهگیر
طوفان، بازتوانی
ایمنی و مدیریت بحران
🔴 جوایز:
نفرات اول: ۱۰میلیون تومان به همراه لوح تقدیر جشنواره
نفرات دوم: ۷میلیون تومان به همراه لوح تقدیر جشنواره
نفرات سوم: ۴میلیون تومان به همراه لوح تقدیر جشنواره
تقدیر: ۱میلیون تومان
🟡 مهلت ارسال آثار: ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۳
🟡 آگاهی و ارسال اثر:
🌐 https://tdmmoq.ir/
___________________
https://eitaa.com/jashnvareha
فراخوان داستان کوتاه آفریقا PURORRELATO 2025
PURORRELATO micro-story contest 2025
________________
https://eitaa.com/jashnvareha
۴ نکته مهم درباره نوشتن فیلمنامه های اجتماعی
شروع با یک بحران اجتماعی قابل لمس: داستان باید از یک بحران اجتماعی واقعی یا مورد توجه شروع شود تا بلافاصله توجه مخاطب را جلب کند. بهجای شروع آرام، وارد درام و تنشها شود.
https://eitaa.com/jashnvareha
ارائه پیام بدون شعاری شدن: یکی از مهمترین نکات در فیلمنامههای اجتماعی این است که پیام اجتماعی باید بهطور غیرمستقیم و هنری منتقل شود و از شعاری شدن پرهیز شود. پیام باید بهگونهای به مخاطب ارائه شود که او خود به نتیجهگیری برسد.
https://eitaa.com/jashnvareha
تعاملات اجتماعی به عنوان موتور پیشبرنده داستان: در فیلمنامههای اجتماعی، تعاملات بین شخصیتها باید بهطور مستقیم یا غیرمستقیم موتور پیشبرنده داستان باشد. این تعاملات میتواند در قالب گفتگوهای کوتاه، همکاری یا حتی تضادهای شدید باشد که بهطور مداوم وضعیت اجتماعی یا فردی شخصیتها را تغییر میدهند.
خلق موقعیتهای واقعی و ملموس: بهجای خلق موقعیتهای خیالی، از موقعیتهای واقعی اجتماعی بهره ببر. برای مثال، مشکلات اقتصادی، نابرابریهای جنسیتی یا مشکلات روانی باید در متن داستان بهصورت واقعی و ملموس نشان داده شوند.
کانال#مسترفیلمنامه
_______________________
https://eitaa.com/jashnvareha
زیبا مبعثی که با « اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ » آغاز و با « إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ » بیمه و با «...الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ...»جاودانه شد.
«الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ
وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ »
https://eitaa.com/jashnvareha
دانشآموز عزیز سلام:
🎉 دهمین جشنواره هنری مدرسه شروع شده و شما تا *۲۵ام بهمنماه*فرصت دارید تا در جشنواره شرکت کنید.
🌟 برگزیدگان این جشنواره (پس از تائید بنیاد) *عضو بنیاد ملی نخبگان* شده و به عنوان *مستعد هنری* در کشور شناخته میشوند.
💰 همچنین جشنواره از ایدههای خوب دانشآموزان حمایت مالی میکند تا این آثار ساخته شوند. در سال گذشته بیش از * ۳۵۰ میلیون تومان* حمایت از آثار دانشآموزان انجام شد.
📺 ضمنا آثار شما از شبکههای صداوسیما مانند شبکه امید پخش میشود.
📚 همچنین آموزشهای تخصصی و حرفهای بعد از جشنواره به برگزیدگان داده خواهد شد.
🎥 اگر شما هم علاقهمندید که در این جشنواره شرکت کنید، ولی نیاز به آموزش دارید، نگران نباشید! آموزشهای رایگان جشنواره در صفحه شاد جشنواره قرار دارد.
👩🏫 همینطور اگر نیاز به معلم داری که به شما آموزش دهد، میتوانی با مراجعه به کانال جشنواره، درخواست معلم خصوصی برای آموزشدهی کنی. این مورد هم در جشنواره رایگان است!
⏳ پس معطل نکن و دست به کار شو که وقت زیادی باقی نمانده است.
📌 اگر علاقهمندی فیلم خودت را به جشنواره بفرستی از طریق لینک زیر اقدام کن:
🔗 لینک مستقیم ارسال اثر فیلم
http://app.shad.ir/school_film_kootah_festivals
📌 اگر علاقهمندی عکس یا گرافیک خودت را به جشنواره بفرستی از طریق لینک زیر اقدام کن:
🔗 لینک مستقیم ارسال اثر گرافیک
http://app.shad.ir/school_art_festivals
برای اطلاعات بیشتر میتوانید در کانال جشنواره عضو شوید:
📢 کانال جشنواره فیلم: http://shad.ir/Madresefilmfestival
📢 کانال جشنواره عکس و گرافیک: http://shad.ir/MadresePhotoGraphicsFestival
💡 امیدواریم امسال شما برگزیده این جشنواره باشید 😊
_____________________
https://eitaa.com/jashnvareha
22 قاعده داستان سرایی پیت داکتر
درس هایی برای فیلمنامه نویسان
قاعده شماره یک: بیشتر سعی کنید به جای آنکه یک شخصیت را برای موفقیتش تحسین کنید او را به خاطر تلاش هاش مورد تمجید قرار دهید.
ما به عنوان مخاطب همواره دوست داریم موفق شدن شخصیت مورد علاقه مان را نظاره گر باشیم. اما این دلیل نمی شود که ما از تلاشهایی که او در طول فیلم برای به دست آوردن موفقیت انجام می دهد، چشم پوشی کنیم، چراکه در مرتبه نخست، شخصیت های یک فیلم همواره اشخاصی تلاشگر هستند و برای دستیابی به موفقیت، با تقدیر در حال نزاع اند.
به کارگیری اصل پیش گفته را به خوبی می توان در انیمیشن ماشین ها مشاهده کرد. در این فیلم، ما با شخصیت مک کویین مواجهیم که در شهر رادیاتور اسپرینگ گرفتار شده و موظف است قبل از فکرکردن درباره رویای خود مبنی بر بردن جام قهرمانی مسابقات پیستون، جاده هایی را که باعث تخریب آنها شده، تعمیر کند. گرچه ما در تمام طول فیلم منتظریم که او جام مربوط به مسابقات را برنده شود، با این همه، باید گفت که این عنصر نکته اصلی فیلم نیست و این سیر تلاش های مککویین است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.
شخصیت مک کویین در ابتدای امر، آمیخته ای از خودخواهی و غرور است. بااین حال، در اواسط فیلم او دوستانی پیدا می کند و به واسطه ماجراهایی که برایش رخ می دهد، تبدیل به شخصیت بهتری می شود. در آخر این قصه اما، مک کویین در مسابقه اول نمی شود و به جای داشتن چنین دغدغه ای، به استریپ، ملقب به شاه، کمک می کند تا مسابقه را به پایان برساند؛ امری که به نظر می رسد برای مک کویین بسیار خوشایندتر از بردن جام مسابقات ماشین سواری باشد.
قاعده شماره یازده: اگر ایده تان را روی کاغذ بیاورد، می توانید آن را اصلاح کنید. اما اگر آن را برای همیشه در مغز خود نگه دارد دیگر هرگز حاضر نخواهید شد تا آن سوژه ناب را با دنیای بیرون به اشتراک بگذارد.
این قاعده، قاعده ای جهان شمول است و می توان در همه حیطه های فیلمسازی، به ویژه فیلمنامه نویسی از آن بهره برد. این قاعده تعریف خود را اینگونه بیان می کند: ممکن است ایده ای که اکنون در ذهن شما جاری است، سوژه ای ناب باشد، اما مادامی که این مهم به رشته تحریر درنیاید، چیزی به غیر از یک تخیل گیج و گنگ نیست.
به محض اینکه شالوده فکری خود را در قلم جاری کنید و آن را روی کاغذ بیاورید، ایده شما دیگر فقط حاصل تخیل شما نیست، بلکه به واقعیت تبدیل می شود؛ واقعیتی که شما می توانید آن را با همگان شریک شوید. شغل یک فیلمنامه نویس و استعدادش زمانی برای همه آشکار می شود که هنر او از طریق کاغذها قابل لمس باشد.
🔹 نوشته: فای وارد / مترجم: علیرضا کیانپور
🔹 متن کامل را در صفحه 39 شماره 263 #مجله_فیلم_نگار در www.filmnegar.ir بخوانید.
_______________________
https://eitaa.com/jashnvareha