eitaa logo
روشنگری اسلامی
152 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
3.3هزار ویدیو
202 فایل
صادقانه،امانتدارانه ،صمیمانه،بدون پروپاگاندا،برپایه دانش دکترینولوژی(قاعدةالقواعد)دانش تبیین و تشریح قواعد ذاتی حاکم بر خلقت و طبیعت و قواعد ذاتی حاکم بر اعمال موجودات، به ویژه بشر است. تبیین اين قواعد برای جامعه‌سازی الزامی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺شهادت رزمندگان حزب‌الله در حمله هوایی ترکیه 🔺جمعی از رزمندگان حزب‌الله لبنان در حمله هوایی غافلگیرانه در استان ادلب به شهادت رسیدند. علت حمله نامشخص است اما به احتمال زیاد ارتش ترکیه مجری این حمله باشد 🔸 تاکنون شهادت سه تن و مجروحیت ۱۰ رزمنده دیگر تائید شده است. 🔸 برخی خبرها از شهادت ۱۰ رزمنده و مجروحیت ۵۰ تن دیگر سخن می گویند که مورد تائید نیست. ▫️ iswnews.com/28963 وزارت امور خارجه ایران اسلامی انقلابی ؟ ؟ ؟ کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی کانال روشنگری اسلامی 👇 https://sapp.ir/jav313 https://eitaa.com/jav313
🔴 کمپانی mattel در اقدامی تولید به عروسک #باربی #ترنس کرده است ... 💢 این اقدام این موضوع را در افراد ، خصوصا کودکان به اقناع می رساند که این تیپ کاراکترها انحراف یا حدّاقل عجیب محسوب نمی شوند و چقدر راحت برای هدفشان (همجنسگرایی) برنامه ریزی و کار رسانه ای می کنند ... #سواد_رسانه_ای کانال روشنگری اسلامی 👇 https://sapp.ir/jav313 https://eitaa.com/jav313
🔰 بیانیه مرکز مستشاری نظامی ایران در سوریه 🔴 مرکز مستشاری نظامی ایران، مستقر در شمال سوریه، بامداد یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش ترکیه همچنان به بمباران مواضع این مرکز ادامه می‌دهد. 📝 متن بیانیه مرکز مستشاری ایران درباره تحولات ادلب به شرح زیر است: 🔺«از صبح روز گذشته به نیروهایمان دستور دادیم نظامیان ترکیه را در ادلب هدف قرار ندهند تا جان آنها حفظ شود. نیروهای ما نیز علی‌رغم اینکه آنها را در تیررس داشتند، از هدف قرار دادنشان خودداری کردند اما ارتش ترکیه همچنان به گلوله باران توپخانه ای مواضع و مراکز و پایگاه های ما ادامه می دهد. 🔺مرکز مستشاری نظامی ایران در سوریه نظامیان ترکیه را دعوت به برخورد عقلانی بر اساس مصلحت ملتهای سوریه و ترکیه می کند. باز هم تاکید می‌کنیم فرزندان ملت ترکیه در ارتش آن کشور در منطقه ادلب در تیررس نیروهای نظامی ما هستند و به راحتی می‌توانستیم انتقام بمباران مراکزمان را از آنها بگیریم اما در پاسخ به دستورات صادر شده از فرمانده‌هانمان خویشتن‌داری کرده‌ایم. 🔺از آنها دعوت می‌کنیم به فرماندهان و رهبران ترکیه برای حفظ آرامش و جلوگیری از ریخته شدن خون نظامیان ترکیه در خاک سوریه فشار وارد آورند. 🔺اعلام می‌کنیم علی‌رغم شرایط بسیار سخت و طاقت فرسای به‌وجود آمده همچنان در کنار دولت و مردم و ارتش سوریه در میدان مبارزه با تروریسم تا آزادسازی و پاکسازی کامل خاک این کشور قرار داریم و همگان را به تفکر و درک خطرات بزرگی که ادامه دشمنی و حملات علیه سوریه به‌وجود می‌آورد، دعوت می‌کنیم». ▫️ fna.ir/dfic3p کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی کانال روشنگری اسلامی 👇 https://sapp.ir/jav313 https://eitaa.com/jav313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[فرستاده شده از مقاومت اسلامى نُجَباء] 🎥 #فیلم/ همراهی و پیوند ارتش متجاوز ترکیه با تروریست‌های تکفیری در شمال سوریه كانال رسمى مقاومت اسلامی نُجَباء: کانال روشنگری اسلامی 👇 https://sapp.ir/jav313 https://eitaa.com/jav313
🚩 در هند، چه می‌گذرد.. 🔺 از عصر روز جمعه 13 دسامبر-22 آذر-تا به امروز، روزهای خونینی برای مسلمانان در دهلی و سایر نقاط هند بوده است. ماجرا از آنجایی آغاز می‌شود که حزب فعلی حاکم بر هند BJP، قانونی در مجلس به تصویب می‌رساند که به موجب آن کسانی که نمی‌توانند هندی بودن خود را با مدارکی که منوط به قبل جولای ۱۹۸۸ باشد، اثبات کنند از کشور هند اخراج می‌شوند. (قانون NRC). 🔺پس از آن که دولت این قانون را در ایالت آسام به اجرا گذاشت، حدود یک میلیون نهصد هزار نفر نتوانستند هندی بودن خود را اثبات کنند. از این تعداد یک میلیون سیصد هزار نفر غیر مسلمان بودند که باید اخراج می‌شدند اما حزب حاکم که متشکل از هندوهای افراطی است را ضمن کاهش تعداد هندوها، با کمبود بانک رای مواجه می‌کرد. لذا با خباثت تمام قانونی تحت عنوان اصلاحیه شهروندی (CAB) را در مجلس به رای گذاشت. 🔺طبق این قانون اتباع غیر هندی سه کشور بنگلادش، پاکستان و افغانستان که از مذاهب هندو، مسیحی، سیک، بودایی، جین و زرتشت هستند می‌توانند در هند با شرایطی حق شهروندی بگیرند اما مسلمانان از این گروه شمرده نشده‌اند! 🔺این قانون سال ۲۰۱۶ مطرح شده بود اما به رای گذاشته نشد. همچنین نخست وزیر فعلی هند «نارندرا مودی» اولین نخست وزیری است که بعد از استقلال هند به فلسطین اشغالی سفر کرده و روابط هند و اسرائیل را عادی سازی کرد. بی‌شک حوادث اخیر کشمیر مسجد بابری، تغییر اسامی اسلامی شهرهای هند و اینک این قوانین، از ثمرات این پیوند نامشروع است. 🔺پس از به تصویب رسیدن این قانون ( CAB ) که به موجب آن، غیرمسلمانان می‌توانستند تابعیت هند را دریافت کنند اما مسلمانان از این حق محروم و اخراج می‌شوند، خشم مردمی در سرتاسر هند به ویژه مسلمانان علیه این قانون به اوج رسید. پلیس، با سرکوب شدید تظاهرات مسالمت آمیز، اوضاع را به جنگ داخلی مذهبی سوق می‌دهد همان چیزی که هندوهای افراطی به دنبال آنند. 🔺عصر روز جمعه 13دسامبر تظاهرات مسالمت آمیز دانشجویان دانشگاه جامعه اسلامی دهلی در خیابان اصلی این دانشگاه که در منطقه مسلمان‌نشین اوکهلا واقع شده است توسط پلیس با گازهای اشک آور و سپس با مجروح کردن دانشجویان و ضرب و شتم بیرحمانه آنان که گویی کینه‌های چند صد ساله به مسلمانان را در دل دارند، این تظاهرات را وارد نبرد خیابانی کرد. پلیس سپس با ورود غیر قانونی به داخل محوطه این دانشگاه اسلامی بسیاری را تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار داده و با حمله به مسجد جنوبی دانشگاه و شکستن درب‌ها و شیشه‌های آنجا به خوابگاه دختران را نیز تعرض کرده و با قطع برق آنجا شروع به آزار آنان کرده است. این ماجرا تا روز بعد همچنان ادامه داشته و پلیس به جولان خود در دانشگاه ادامه میدهد و همچنین افرادی با لباس شخصی در کنار قیام دانشجویان «جامیاملیااسلامیا» تظاهرات دانشگاه‌های و نیز توسط پلیس به خشونت کشیده شده است و پلیس با آتش‌زدن اتوبوس‌ها و موتورها سعی در انحراف تظاهرات و مظلوم نمائی در سرکوب شورشیان داشته است. 🔺در شهرهای ایالت‌های شرقی همچون آسام، بنگال، منیپورا، میگهاله، بیهار و... نیز تظاهرات میلیونی علیه دولت همچنان پابرجاست. 🔺به موجب تصویب این دو قانون، بسیاری از مردم هند بویژه مسلمانان به کمپ‌های مهاجرین فرستاده می‌شوند که اوضاع اسف باری دارند. در آینده نیز ممکن است مسلمان شهروند درجه دو محسوب گردند و از بسیاری از حقوق اولیه محروم گردند؛ و به کلی از سرزمین مادری‌شان اخراج گردند. کاری که این حزب آپارتاید مذهبی در حال انجام آن است، پیروی از رژیم اشغالگر صهیونیستی در فلسطین اشغالی است. از روز 15 سپتامبر تا کنون پلیس و نیروهای لباس شخصی، مناطق مسلمان نشین در دهلی و سایر نقاط هند را در محاصره قرار داده و عبور و مرور و زندگی روزمره را دچار اختلال کرده‌اند. ▫️ منبع کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی کانال روشنگری اسلامی 👇 https://sapp.ir/jav313 https://eitaa.com/jav313
🔺هزینه تست کرونا در آمریکا حداقل ۱۴۰۰ دلار است! 🔹صفحه توئیتری «کووید ۱۹» نوشت، هزینه تست کرونا در چین کمتر از ۱۷ دلار است و بیمه‌ها همه هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. 🔹در آمریکا اما هر فردی که بیمه شده باشد، باید برای تست کرونا، ۱۴۰۰ دلار بپردازد. 🔹البته اگر کسی بعد از ابتلا به بیماری خودش را بیمه کند، این مبلغ به ۳۲۷۰ دلار برای هر تست کرونا افزایش می‌یابد. ▫️ fna.ir/dficu4 کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی کانال روشنگری اسلامی 👇 https://sapp.ir/jav313 https://eitaa.com/jav313
💢 #بکن_بریز_دور اولین قدم ضربه زدن #جریان_نفوذ در این نقطه عطف تاریخی 💢 منظورمان همین دو دولت اخیر است. آنی که برایش اولویت داشت مظهر قدرت علمی ما بود، دانش هسته ای غنی سازی هسته ای همان مردمی و همان جوان هایی که شش ماه قبل شعار می‌دادند انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست همان ها برگشتند جلوی ما را گرفتند... گفتند آقای کریمی مگه انرژی هسته‌ای را برای ما و آینده ما نمی‌خواهید، گفتیم چرا، گفتند ما نمی‌خواهیم. اجازه بدهید بروند با مذاکره مشکلات کشور را حل کنند، چرا مخالف میکنید... #نفوذ_شناسی #کریمی_قدوسی مدرسه معصومیه- قم کانال جامع نفوذشناسی کانال روشنگری اسلامی 👇 https://sapp.ir/jav313 https://eitaa.com/jav313
همانگونه که جانوران تولیدی انسان نمای جعل بشر؛ بشر به اصطلاح دانشمند با علم غیرالهی وغیرتوحیدی ناشی ازتمدن مدرن غرب؛ علمی که مخافةالله در رأس آن نیست ؛ وبدون لگام فکر واندیشه می کنند؛ تمدن لوسیفریسم؛ واین تولیدات که هم زن وهم مرد هستند ؛ عمرکوتاهی دارند و اربین می روند؛ این ویروس کرونای کذا هم ،عمرکوتاهی دارند،وبا رعایت نکات بهداشتی و..... ازبین خواهند رفت. ((باعرض پوزش بسیارازکاربران فرهیخته گرامی ،یعنی این فرد،بهتره بگیم، این جانورجعل بشر، هم اعضای جنسی مردانه دارد،وهم اعضای جنسی زنانه؛ هم تمایل جنسی مردانه دارد وهم تمایل جنسی زنانه، ولی ظاهرصورتش زن است؛!!!!! وقابل استفاده هردوگانه......؛)) کانال روشنگری اسلامی 👇 https://sapp.ir/jav313 https://eitaa.com/jav313
❗️ بنگاه‌های ویروس پراکنی ❗️ کانال روشنگری اسلامی 👇 https://sapp.ir/jav313 https://eitaa.com/jav313
بحول قوه الهی هم درحال حل شدن است؛ ...... ........ ..... ............... .......
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله: ایران کیت تشخیص کرونا را ساخته، منتظر واکسن آن هم باشید "ان شاءالله با ساخت واکسن ضد بدست دکترین جهادی، بار دیگر توان پزشکی ایران را به جهان نشان خواهیم داد " پایگاه بسیج فضاے مجازے کانال روشنگری اسلامی 👇 https://sapp.ir/jav313 https://eitaa.com/jav313
👌 قبلاً بچه بی‌تابی می‌کرد، یه دقیقه دستشو می‌گرفتیم می‌بردیم پارکی، مغازه‌ای، خونه‌ی کسی آروم می‌شد 💯 الان که مجبوریم تو خونه باشیم، تازه می‌فهمیم چقدر خوبه که توی خونه به جای یه بچه دو یا چند تا بچه باشه وگرنه خود پدر و مادر باید نقش بچه دومو ایفا کنن 😐 #جمعیت_مؤلفه_قدرت #کرونا_را_شکست_میدهیم ✌️جنبش مردمی حلال‌زاده‌ها کانال روشنگری اسلامی 👇 https://sapp.ir/jav313 https://eitaa.com/jav313
🔺 افشاگری رهبر حزب سعادت ترکیه علیه اردوغان 🔹«کارا موللا اغلو» طی سخنانی گفت که اردوغان از طرح خاورمیانه بزرگ حمایت می‌کند و عامل اصلی ویرانی منطقه است. 🔹وی افزود: «رئیس‌جمهور ترکیه اراضی کشور را بعنوان گذرگاهی برای عبور داعش و مقر آن تبدیل کرده و حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروهک بعمل می‌آورد و تبعات چنین سیاسی بر ترکیه و منطقه را نادیده می‌گیرد ▫️ fa.alalamtv.net/news/1687492 کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی کانال روشنگری اسلامی 👇 https://sapp.ir/jav313 https://eitaa.com/jav313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌡 نقشه شیوع ویروس کرونا در اروپا ▫️ از ۲۲ ژانویه تا ۴ مارس کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی کانال روشنگری اسلامی 👇 https://sapp.ir/jav313 https://eitaa.com/jav313
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه یکم از 18 صفحه اگر از نظر زیست شناسی بخواهیم معیار انسانیت را به دست بدهیم. کار ساده و اساسی است. در زیست شناسی فقط جسم انسان مطرح است. در آن جا بحث می کنید که انسان در میان رده های مختلف حیوانات در چه رده ای است؟ مثلا پستاندار است و...بالاخره یک نوع از انواع جانداران،را انسان می نامند در مقابل انواع دیگر جانداران نظیر پرندگان،خزندگان،چارپایان، حشرات و غیره. بامقیاس زیست شناسی همه افراد بشر که بر روی زمین هستند با دو پا راه می روند،پهن ناخن هستند،حرف می زنند،انسانند و با این مقیاس و معیار هیچ تفاوتی میان انسان ها در انسانیت زیست شناسی نیست. فی المثل با مقیاس زیست شناسی و یا با مقیاس پزشکی و حتی با مقیاس روان شناسی،موسی چمبه همان مقدار انسان است که لومومبا،یعنی از جنبه زیست شناسی از نظر یک پزشک و حتی از نظر یک روان شناسی که درباره جهارات بدنی یا جهازات روانی انسان گفت وگو می کنند، بین این دو نفر نمی توان فرقی گذاشت،هم چنان که میان امام حسین(ع)و یزید نمی توان فرقی گذاشت. هر دو از نظر زیست شناسی و پزشکی و حتی روان شناسی انسان هستند،ولی آیا انسانیت انسان و آن چه که شرافت و کمال انسانی می نامند به همین است؟ لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه یکم از 18 صفحه اگر از نظر زیست شناسی بخواهیم
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه دوم از 18 صفحه در علوم انسانی می بینیم سخن از انسان کامل و انسان ناقص است. سخن از انسان پایین افتاده و انسان مترقی و متعالی است. آن انسانی که از نظر علوم انسانی،از نظر علوم اخلاقی،از نظر علوم اجتماعی ممکن است کامل باشد و ممکن است ناقص. قابل ستایش و تقدیر و تکریم باشد و یا به هیچ وجه قابل ستایش و تعظیم نباشد،بلکه شایسته تحقیر باشد،کدام انسان است؟ معیار انسانیت چیست و در کجاست؟ این چگونه است که میان مثلا چمبه و لوموما فرق می گذاریم؟ چه چیز،یکی از انسان منحط قابل نکوهش و حتی مستحق اعدام قرار داده است و دیگری را انسانی قابل ستایش،با این که از جنبه های زیست شناسی اگر هر دو را کالبد شکافی بکنند، شبیه یکدیگرند،حتی جهازات روانی شان هم شبیه یکدیگر است. هر دو دارای قلب،سلسله اعصاب، کبد،کلیه،ماهیچه ها،معده و... هستند و چه بسا که اعضای بدن انسان قابل نکوهش از اعضای بدن انسان متعالی بهتر کار کند. پس چه چیز در این است و چه چیز در آن که باعث تفاوت این دو شده است؟ لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه دوم از 18 صفحه در علوم انسانی می بینیم سخن
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه سوم از 18 صفحه این همان مسأله بسیار بسیار مهمی است که از قدیم در علوم انسانی و نیز در ادیان و مذاهب مطرح بوده است. مثلا قرآن انسان هایی را برتر و بالاتر از فرشته و شایسته سجودیت ملائک می داند. چنان که می گوید ما به فرشتگان گفتیم به آدم سجده کنید(به آدم احترام بگذارید). ولی در مورد انسان هایی نیز می گوید که چهارپایان بر این ها برتری دارند. چه مقیاس ها و معیارهایی است که این مقدار تفاوت را به وجود آورده است؟ این حتی به دین و مذهب هم ارتباط ندارد و حتی مسأله انسان در سطحی قرار گرفته است که با موضوع خدا هم صددرصد بستگی ندارد،یعنی فیلسوفان مادی جهان هم که به خدا و دین و مذهب اعتقاد ندارند،باز مسأله انسان و انسانیت و مسأله انسان برتر و انسان فروتر را مطرح کرده اند. در این جا این سؤال مطرح می شود که از نظر مکاتب مادی،انسان برتر و انسان فروتر چگونه انسان هایی هستند؟ و ملاک برتری و ملاک فروتری چیست؟ این سؤال بود،حال ببینیم جواب چیست. لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه سوم از 18 صفحه این همان مسأله بسیار بسیار مهم
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه چهارم از 18 صفحه آیا ما می توانیم علم را ملاک و معیار انسانیت قرار بدهیم و بگوییم که انسان ها از نظر زیست شناسی با یکدیگر مساوی هستند. ولی یک چیز هست که اکتسابی،یعنی به دست آوردنی است که با آن معیار، انسانیت با غیر انسانیت تفاوت می کند،مرزی است میان انسان برتر و انسان فروتر،و آن دانش است. هر اندازه که انسان آگاهی و دانش بیش تری پیدا کند، انسان تر است و هراندازه که از علم و دانش بی بهره تر باشد،از انسانیت بی بهره تر است. بنابراین دانش آموز کلاس اول از کسی که هنوز به مدرسه نرفته انسان تر است. دانش آموز کلاس دوم از دانش آموز کلاس اول انسان تر است و هیمن طور...در دوره دانشگاه هم دانشجویی که سال آخر را طی می کند از دانشجویی که سال ما قبل آخر را طی می کند، انسان تر است. بعد برویم سراغ علما و دانشمندان،هر کدامشان که معلوماتش بیش تر است،انسان تر است. آیا این که علم و دانش معیار انسانیت است و تنها معیار هم هست،می تواند مورد قبول واقع شود؟ آیا شما،انسان ها را براساس دانششان ستایش یا نکوهش می کنید؟ ابوذر را که شما ستایش می کنید. آیا به دلیل این است که دانش ابوذر از دانش شما و از دانش انسان های زمان خودش بیش تر بوده است؟ این که معاویه مورد نکوهش و در مقابل ابوذر مورد ستایش شماست. آیا به این دلیل است که شما حساب کرده اید و دیده اید معلومات ابوذر از معلومات معاویه بیش تر است؟ در مورد چمبه و لومومبا چه طور؟ لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه پنجم از 18 صفحه من گمان نمی کنم که تنها علم و دانش معیار انسانیت باشد و هرکه عالم تر بود، انسان تر باشد. با این مقیاس باید بگوییم که در زمان ما انیشتن که از همه دانشمندان عالم شرکش بیش تر است و واقعا هم شاید از همه دانشمندان عالم،عالم تر بود، انسان ترین انسان های زمان ما بوده است. نظریه دیگر این است که نه، انسانیت به دانش نیست. دانش البته شرطی است برای انسانیت. آگاهی و باخبر بودن روشن بودن به جهان،به خود و به اجتماع را نمی شود نفی کرد،اما این مسلما کافی نیست. اگر هم دخالتی دارد،یکی از پایه های انسانیت است. تازه در اصل پایه بودنش هم حرف است که بعد عرض می کنم. این نظریه می گوید انسانیت به خلق و خوی است نه به دانش،خلق و خوی یک مسأله است و آگاهی مسأله دیگر. ممکن است انسان آگاه و دانا باشد،همه چیز را بداند ولی خلق و خوی او، خلق و خوی انسانی نباشد بلکه خلق و خوی حیوانی باشد، چه طور؟ مثلا یک حیوان از نظر خلق و خوی تابع غرایزی است که با آن غرایز آفریده شده است،جبر غرایز بر او حکومت می کند. یعنی در مقابل غریزه اش یک اراده حاکم ندارد و حتی او همان غریزه خودش است و غیر از غریزه چیزی نیست. اگر می گوییم سگ یک حیوان درنده و در عین حال باوفاست، درندگی و وفا برای این حیوان غریزه است. اگر می گوییم مورچه حیوان (موجود ،حشره)حریص یا مآل اندیش است حرص یا مال اندیشی برای این حیوان (موجود ،حشره)یک غریزه است،جبر غریزه بر او حکومت می کند و بس، انسان هایی در جهان هستند که همان خلق و خوی حیوان را دارند یا به عبارت دیگر همان خلق و خوی اولی طبیعی را دار
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه پنجم از 18 صفحه من گمان نمی کنم که تنها علم
اگر می گوییم مورچه حیوان (موجود ،حشره)حریص یا مآل اندیش است حرص یا مال اندیشی برای این حیوان (موجود ،حشره)یک غریزه است،جبر غریزه بر او حکومت می کند و بس، انسان هایی در جهان هستند که همان خلق و خوی حیوان را دارند یا به عبارت دیگر همان خلق و خوی اولی طبیعی را دارند،خودشان را براساس طرح انسانی نساخته اند، خودشان را تربیت نکرده اند،انسان طبیعی هستند. یک انسان صد در صد موافق طبیعت،انسانی که در درون خودش،محکوم طبیعت خودش است،علم او چه طور؟ لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه ششم از 18 صفحه علم،آگاهی و چراغ است. او درحالی که محکوم طبیعتش است، چراغ علم را در دست دارد. آن وقت تفاوتش باحیوان در این جهت می شود که شعاع آگاهی حیوان برای تأمین غرایزش ضعیف و محدود به زمان و مکان خودش است ولی آگاهی به انسان قدرت می دهد به طوری که بر زمان گذشته اطلاع پیدا می کند،زمان آینده را پیش بینی می کند،از منطقه خودش خارج می شود و به منطقه های دیگر می رود تا آن جا که از کره خودش هم خارج می شود و به کره دیگر می رود. ولی مسأله خلق و خوی یک امر دیگر است،غیر از مسأله آگاهی است. به عبارت دیگر آگاهی به آموزش های انسان ارتباط پیدا می کند و خلق و خوی به پرورش های انسان. اگر بخواهند به انسان آگاهی بدهند،باید او را آموزش های انسان ارتباط پیدا می کند و خلق و خوی به پرورش های انسان. اگر بخواهند به انسان آگاهی بدهند،باید او را آموزش بدهند و اگر بخواهند به انسان خلق و خوی خاص بدهند، باید او را همان گونه تربیت کنند. عادت و پرورش دهند و این یک سلسله عوامل غیر از عامل آموزش می خواهد به این معنی که عامل آموزش،شرط پرورش هست ولی شرط لازم است نه شرط کافی. لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه هفتم از 18 صفحه نظریه اول که معیار انسانیت را تنها دانش می دانست،خیال نمی کنم که چندان قابل قبول باشد-بعد عرض می کنم که چه اشخاصی همین نظریه را دنبال کرده اند-ولی نظریه دوم که سراغ خلق و خوی می رود،طرفداران بیش تری دارد. ولی تازه این مسأله مطرح است که کدام خلق و خوی معیار انسانیت است. در این جا هم چند نظریه است. یکی این که آن خویی که معیار انسانیت است، محبت است،انسان دوستی است و مادر همه خوی های خوب دیگر، محبت است. پس اگر کسی خلق و خویش براساس انسان دوستی بود،اگر انسان دوست بود، انسان است. به سرنوشت دیگران همان قدر اندیشیدن که به سرنوشت خود و بلکه به سرنوشت دیگران بیش تر از سرنوشت خود اندیشیدن. در منطق دین،اسم این را ایثار می گذارند. در کتابی نوشته بود: یک دستور که در تمام ادیان جهان یافت می شود این است،که برای دیگران همان را دوست بدار که برای خود دوست می داری و برای دیگران همان را مپسند که برای خود نمی پسندی که در احادیث ما به این عبارت است: احب لغیرک(لاخیک) ما تحب لنفسک و اکره له ماتکره لنفسک؛ برای دیگری(برای برادرت)همان را بخواه که برای خود می خواهی و برای او همان را نپسند که برای خود نمی پسندی. این منطق،منطق محبت است. چنان که می دانیم در مکتب هندو و هم در مکتب مسیحیت،روی کلمه محبت زیاد تکیه می شود. می گویند در همه موارد محبت کنید،اصلا غیر از محبت مسأله دیگری مطرح نیست. البته در این دو مکتب،یک انحرافی هست، یعنی آن ها می گویند محبت،ولی محبتی که آن ها می گویند نوعی تخدیر است. خوب این هم یک نظریه ای است که بعد باید درباره
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه هفتم از 18 صفحه نظریه اول که معیار انسانیت ر
البته در این دو مکتب،یک انحرافی هست، یعنی آن ها می گویند محبت،ولی محبتی که آن ها می گویند نوعی تخدیر است. خوب این هم یک نظریه ای است که بعد باید درباره آن صحبت بکنیم که آیا محبت به تنهایی برای معیار انسانیت بودن کافی است یا نه؟ لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه هشتم از 18 صفحه گفتیم در نظریه خلق و خوی، اول حرفی که در معیار انسانیت مطرح است،انسان دوستی است، انسان اخلاقی یا انسان بالاتر، انسان فراتر،انسانی است که انسان دوست باشد. با این معیار یک مقدار از مشکلاتمان حل می شود. اگر از ما بپرسند: ابوذر را که شما بر معاویه ترجیح می دهید،برای چه ترجیح می دهید؟ دیدیم با معیار اول یعنی ملاک برتری را دانش و آگاهی صرف دانستن،این ترجیح ما جور در نمی آمد ولی با معیار دوم یک مقداری این مسأله حل می شود. می گوییم: معاویه انسانی بود فقط در فکر خودش و برای خودش و انسان های دیگر را برای اشباع جاه طلبی های خود به زور استثمار کرده بود. پس او یک موجود خودخواه،خودپسند و خود پرست بود،ولی ابوذر برعکس با این که همه امکانات برایش فراهم بود و همین معاویه،حاضر بود که بهترین شرایط زندگی را برای او فراهم کند،به خاطر این که معاویه حقوق مردم را پایمال کرده بود و برای این که به سرنوشت دیگران می اندیشید،با همین معاویه جبار مبارزه کرد تا آن جا که جانش را بر سر این کار گذاشت،آخرش در تبعیدگاه ربذه در غربت جان داد. پس این که ما ابوذر را انسان می دانیم و معاویه را انسان نمی دانیم،بلکه یک حیوان می دانیم، به خاطر این است که معاویه فقط در فکر آخور خودش بود و ابوذر در فکر انسان های دیگر لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه هشتم از 18 صفحه گفتیم در نظریه خلق و خوی، او
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه نهم از 18 صفحه ما چرا علی(ع)را یک انسان کامل می دانیم؟ برای این که درد اجتماع را حس می کرد. برای این که«من»او تبدیل به«ما»شده بود. برای این که«خود»او یک خودی بود که همه انسان ها را جذب می کرد او به صورت یک فرد مجزا از انسان های دیگر نبود بلکه واقعا خودش را به منزله یک عنصر، یک انگشت،یک عصب در یک بدن احساس می کرد که وقتی ناراحتی ای در یک جای بدن پیدا می شود این عضو ناآرام و بی قرار می گردد و این سخن اصلا مال خود اوست،این تعبیرات مال خود اوست. قبل از این که در قرن بیستم،فلسفه های اومانیستی این حرف ها را بیاورند،علی(ع)این ها را گفته است. وقتی که خبردار می شود که عامل او فرمانداری که از ناحیه او منسوب است،در یک مهمانی شرکت کرده است،نامه عتاب آمیزی به او می نویسد که در نهج البلاغه هست. حال چه مهمانی ای بوده است؟ آیا در آن فرماندار در مهمانی ای شرکت کرده که در سر سفره آن مشروب بوده است؟ در آن جا قمار بوده؟ نه، در آن جا مثلا زن هایی را آورده و رقصانده بودند؟ نه، لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه نهم از 18 صفحه ما چرا علی(ع)را یک انسان کامل
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه دهم از 18 صفحه در آن جا کار حرام دیگری انجام داده بودند؟ نه، پس چرا آن مهمانی مورد ملامت قرار می گیرد و نامه تند نوشته می شود؟ می گوید: «و ما ظنت انک تجیب الی طعام قوم عائلهم مجفو و غنیهم مدعو». گناه فرماندارش این بوده که بر سر سفره ای شرکت داشته و فقرا محروم بوده اند. علی(ع)می گوید: من باور نمی کردم که فرماندار من،نماینده من پای در مجلسی بگذارد که صرفا از اشراف تشکیل شده است. بعد راجع به خودش و زندگی خودش برای آن فرماندار شرح می دهد. درباره خود می گوید: که درد مردم را از درد خودش بیش تر احساس می کرد،درد آن ها سبب شده بود که اساسا درد خود را احساس نکند. سخنان علی(ع)نشان داده که او واقعا دانا و دانشمند و حکیم بوده است. اما علی را که این قدر ستاش می کنیم نه فقط به خاطر این است که باب علم پیغمبر بوده که پیامبر فرمود: انا مدینة العلم و علی بابها. بیش تر از این جهت ستایش می کنیم که انسان بود، این رکن از انسانیت را داشت که به سرنوشت انسان های محروم می اندیشید،غافل نبود،درد دیگران را احساس می کرد. هم چنان که سایر ارکان انسانیت را هم داشت. لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه یازدهم از 18 صفحه مکتب دیگر می گوید: معیار انسانیت«اراده»است؛ اراده مسلط کننده انسان بر نفس خود. به عبارت دیگر معیار انسانیت،تسلط انسان است بر خود،بر نفس خود، براعصاب خود،برغرایز خود،بر شهوات خود،به طوری که هر کاری که از انسان صادر می شود،به حکم عقل و اراده باشد نه به حکم میل. فرق است میان میل و اراده،میل در انسان یک کشش است،یک جاذبه است،جبنه بیرونی دارد یعنی رابطه ای است بین انسان و شی ء خارجی. که آن شی ء انسان را به سوی خودش می کشد. مثل آدم گرسنه که میل به غذا دارد،این میل یک جاذبه است که انسان را به طرف خود می کشد. یا مثلا تمایل جنسی یک جاذبه است،یک میل است که انسان را به سوی خود می کشد. حتی خواب هم همین طور است. خواب انسان را به سوی خودش می کشاند، انسان به سوی آن حالتی که نامش خواب است کشیده می شود. میل به جاه و مقام،شهوت جاه و مقام،انسان را به سوی خودش می کشاند و امثال این ها. لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه دوازدهم از 18 صفحه ولی اراده بیش تر جنبه درونی دارد. برعکس میل است،انسان را از کشش امیال آزاد می کند. یعنی امیال را در اختیار انسان قرار می دهد. هرطور که اراده می کند، کار می کند نه هرطور که میلش بکشد. تابع تصمیم و فکر بودن غیر از تابع میل بودن است. این،نوعی تسلط بر امیال است. اگر توجه کرده باشید،علمای اخلاق، اخلاقیون قدیم ما بیش تر تکیه شان روی مساله اراده بوده است. اراده حاکم بر میل های انسان. اراده است. حیوان،موجودی است که تابع جبر غریزه است،که همان میل ها باشد،ولی انسان موجودی است که می تواند به حکم اراده و به حکم اختیار از جبر غریزه آزاد باشد. می تواند اراده بکند که برضد میل خودش رفتار و عمل بکند. پس آن کسی انسان است که بر خودش مسلط باشد و به هر اندازه که انسان برخودش مسلط نباشد،از انسانیت به دور است. این هم یک نظر است. این هم یک معیار برای انسانیت است. یکی دو معیار دیگر هم برای شما عرض بکنم و به عرایض خودم خاتمه بدهم. لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇