مدلهای کار فرهنگی
۱. مدل موجی:
مجموعه کارهایی که در برهه ای از زمان می آیند و حرکت های بزرگی در راستای آن انجام میشود و مخاطب آن عموم است؛ مثل هيأت های مذهبی در ماه محرم. این کارها بطور مثال یک هفته مانده به محرم، آغاز و تا یازدهم محرم ادامه مییابد. سپس در دهه ی فاطميه و شبهای قدر دوباره شروع میشود. و یا برخی فعاليت هایی در زمينه دفاع مقدس مانند نمایشگاه، یادواره و... و یا محافل انس با قرآن از این قبيل می باشد.
۲. مدل حرفه ای:
برای این مدل، به طور پيوسته کار میکنند و تعطيلی ندارند؛ مانند برگزاری جلسات منظم اخلاق، جلسات قرآنی، جلسات هفتگی یا ماهانه حضور در منزل شهدا، حلقه های مطالعاتی، نشریه و ...
مخاطب این برنامه ها افرادی هستند که پایه تر بوده و دغدغه خودسازی داشته و از مدل بالا جذب می شوند.
٣ .مجموعه های بسترساز:
مجموعه های بسترساز خواص را پرورش میدهند و این خواص، مسئولين مجموعه های موجی و حرفه ای میشوند و به عبارت دیگر این افراد می توانند مسولين جدید در قسمت های مختلف تشکل ها و مجموعه ها شوند.
باید متناسب با مخاطب مدل را انتخاب کنيد و سعی بر این داشته باشيد تا از هر سه مدل بهره ببرید چرا که محيط ها غالبا ظرفیت هر سه مدل را دارند.
ِ
برای مثال کار مدل سوم را نمی توان برای مخاطب مدل اول انجام داد. برای مثال، ادبيات کتابی که در سطح بالای
علمی نوشته شده و یا کلام برخی علمای رده بالای علمی دارند نمی تواند عوام را جذب کند؛ چرا که آنانکه ادبيات
کلاميشان نخبه پسند است، کمتر می توانند با عموم مردم ارتباط برقرار کنند. این، قانون است. باید برای جلسات
عمومی تر، فردی را دعوت کنيم که عموم از او سود ببرند. اگر برای این مراسم، شخص نخبه ای را دعوت کنيم، مخاطب از جلسه سود نخواهند برد.
همچنين اگر برای مخاطب پيگير ، مفاهيم عميق ارائه ندهيد نيروی بالقوه
او را نيز از دست می دهيد. البته به این نکته مهم دقت داشته باشيد که قشر جوان به نسبت عموم مردم نياز به مدل نخبگانی تر دارد و دنبال مطالب تازه تر و عميق تر می باشد.
یکی از #مشکلات بزرگ کارهای فرهنگی این است که بخواهيم عموم را به سمت نخبگی بدون مدیریت ببریم.
برای نمونه، می بينيم عده ای دور هم جمع می شوند به و این نتيجه می رسند که هيأت به درد نمیخورد و باید حلقه ی مطالعه تشکيل دهند. هيأتی که متشکل از صد نفر بوده است، بعد از مدتی هشتاد نفره می شود. بعد از شش ماه، شصت نفر،بعد ده ماه پنج نفر باقی می مانند.
این در حالی است که اگر به روش هيأتی به کارشان ادامه می دادند، دویست نفر می شدند.
صحبت این است که نخبگی کار خودش را دارد.
در کار فرهنگی نباید نقش گروه های پيشرفته را بازی کنيم.
برای مثال، گروه هایی بودند که برای پيشرفت مجموعه ی خود، از مجموعه های دیگر الگو برمی داشتند؛ اما همان مجموعه بعد از شش ماه تعطيل میشد. چرا؟ چون اعضای آن می خواستند نقش بازی کنند.
#کار_خودتان_را_بکنید
#اصول_کار_فرهنگی
#مدلهای_کار_فرهنگی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اصول کار #فرهنگی از منظر امام رضا(ع)
🔹آیا #کار_فرهنگی لزوما فضای مساعد می خواهد؟
🔹شروع #کار_فرهنگی از کجاست؟
🔹جایگاه خودشناسی و خودباوری در کار فرهنگی چیست؟
و...
🆔 @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_764795416125374503.pdf
1.41M
#جزوه مجموعه مباحث فرهنگی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
انگیزه در کار فرهنگی
باید برای انجام #کارفرهنگی و دینی #انگیزه خود را تقویت کنیم. انگیزه اهمیت بسیاری در #تأثیرگذاری دارد و نباید در انگیزه ناخالصی ایجاد شود. یک انگیزه سالم برای فعالیت فرهنگی دینی انقلاب این است که انسان برای #تقرب_به_خدا به این مرحله وارد شود و خودش را بدهکار و مسئول بداند. ما در مقابل ائمه، شهدا و مردم مظلوم منطقه، تاریخ و امام زمان(عج) #مسئول_هستیم و بار مسئولیت باید بر دوش ما احساس شود.
استاد پناهیان
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
#چهل_حدیث_فرهنگی
حدیث سیزدهم:
کار فرهنگی، خروجی داشته باشد
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
پای درس تشڪیلات
قسمت سوم(از۵)
💠جذب عناصر جديد؛
گاهي دافعه خيلي قوي است اما جاذبه چندان قوي نيست. مسلمان، هم دافعه دارد و هم جاذبه.
شما بايد جاذبه تان زياد باشد، بايد کلامتان و رفتارتان چنان باشد که اطرافيانتان را يکي يکي جذب کنيد.
اصلاً بايد برنامه داشته باشيد براي جذب آنها. مبادا فکر کنيد که اينهايي که با ما مخالف هستند ديگر کارشان خراب است و درست شدني نيستند. خير، انسان تغيير مي کند.خيلي ها آدم هاي خوبي هستند، مي لغزند و بد مي شوند. خيلي ها آدم هاي بدي هستند و در اثر ارشاد و معاشرت خوب مي شوند. تعاليم اسلام يادتان نرود. اسلام مي گويد تا آخرين لحظات حيات، در توبه باز است.
انضباط؛ هرکار دسته جمعي اي که انجام مي دهيد بايد همراه باشد با انضباط تشکيلاتي. بچه مسلمان ها به انضباط مقدار کمي بها مي دهند.بايد يک مقدار به انضباط بيشتر بها بدهيم.اما نظم فرعوني نه؛ زيرا نظم گاهي فرعوني و طاغوتي است. نظم ما بايد الهي، سازنده و نوراني باشد.
ادامه دارد...
قسمت اول:
eitaa.com/morabi_masjed/2231
قسمت دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/2143
#پای_درس_تشکیلات
#اصول_کار_تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تمریناتی برای کار تشکیلاتی
چه چیز باعث خواهد شد که ما در تشکیلاتمان از یکدیگر تنفر پیدا کنیم ،چرا باید زود از کوره در برویم ...
هرطور بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم ،می بینیم که علت همه اینها این است که آن طور که باید " هدف" مان را از کار جمعی نشناخته ایم ...
نمیدانیم کجا هستیم ؟برای چه آمده ایم؟ که به چه هدفی برسیم؟ و ملزومات رسیدن به این هدف چیست ؟
در غیر این صورت ...
ما باید بدانیم که ما آمده ایم که قدم در طریق الی الله بگذاریم و حرکت کنیم ... پس اگر همه چیز الی الله است ... تحمل مشکلات و دلخوری هایی که گاهی در کار جمعی به وجود می آید برایمان احلی من العسل خواهد بود _که البته طبیعی هم هست ، بالاخره در یک جمع چند نفره که همه هم عقیده و هم نظر نیستند گاهی نظراتی خلاف آنچه ما داریم هم مطرح می شود چنانکه در یک خانواده هم همینطور است،اصلا در غیر این صورت مجموعه رشدی نخواهد داشت.
پس باید تمرین کنیم؛
که برای امام زمانمان اگر چند بار عصابانیتمان را کنترل کنیم ... اگر مانع از تبدیل شدن دلخوری های ساده به کدورت شویم ...
اگر گاهی بگذریم ... و در پیشگاه ولی از مشکلاتمان دم نزنیم ...
#تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5877332981281981032.pdf
2.69M
معرفی کتب تشکیلاتی استاد محمدمهدی #نجاتی
#معرفی_کتاب
#تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf