کار فرهنگی موسمی
یک آسیب شایع در مجموعه های فرهنگی و تربیتی
اینکه فرهنگ چیست و چگونه حاصل میشود و اینکه سازو کار فرهنگ سازی(مکانیزم عمل) چه باید باشد یا نقطه شروع و طرز عمل چیست و چگونه باید باشد، کی و چه کسی اهل کار فرهنگی است، عناصر قدرت در این عرصه کدامند؟ متن و محتوا چیست و چه باید باشد، کی و کجا پیام تولید کند و چگونه با چه سازوکاری پیام به جامعه عرضه شود تا مورد پذیرش قرار گیرد و به باور افراد تبدیل شود و رفتارها را متأثر کند و ... اینها از مقولههایی هستند که کمتر بدانها پرداخته میشود.
در خوش بینانهترین حالت، کارهای فرهنگی و تربیتی ما مقطعی و موسمی است. در مناسبتها موجی به راه میافتد و رسانهها و اهالی فرهنگ دست بکار میشوند و گاهی اقدامات خوبی هم صورت میگیرد اما به یکباره متوقف و به موسم دیگر و یا مناسبت بعد واگذار میشود.به عبارت دیگر یکی از نقیصههای بزرگ در حوزه فرهنگسازی و کار تربیتی نگاه مقطعی و عدم پیوستگی فعالیتها واستمرار نداشتن آن در طول ایام است.
شاید بتوان برای روش کار مناسبتی مزایایی برشماری کرد و ای بسا فوائدی بر این کار باشد اما حتما این روش، جامعه را در فواصل دو مناسبت بی نیاز از کار و فعالیت نمیکند و در بین دو مناسبت که گاه به چند ماه هم می رسد، روح اجتماع همانند جسم آن به خوراک نیاز دارد و اگر در معرض هجمه و عرضه عناصر فرهنگ غیر باشد که، وضع بدتر و نیاز جدیتر می شود. بماند که روح مثل جسم بلکه حساستر از آن است، هم نمیتواند تا مدتی بی نیاز بماند و منتظر و هم نمیتواند به یکباره بیش از ظرفیت و اندازه دریافت کند و ذخیره سازی کند.
#آسیب_شناسی
#فرهنگی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
صبر در کار فرهنگی
یکی از اولین چیزهایی که هرکسی که کار فرهنگی می کند باید تابلو کند و جلوی چشم اش بزند این است که بدون صبر و تحمل و بردباری انسان به هیچ جایی نمی رسد. اگر انتظار دارید در کارفرهنگی در یک شب، یک هفته، یک ماه و حتی یک سال اتفاقی بیفتد در اشتباهید. این #اشتباه_استراتژیک بسیاری از کسانی است که کار فرهنگی می کنند و لطمه می خورند و لطمه می زنند.
پیغمبر هم که پیغمبر بودند چهل سال باید صبر می کرند تا بشوند امین. باور به او پیدا کنند و قبول اش کنند تا بتواند بگوید «قولوا لااله الا الله تفلحون».
من بارها این مثال را زده ام! اگر به منطق ما باشد می گوییم اگر خدا پیامبر را در ده سالگی مبعوث می کرد، سی سال جلو بودیم! ولی چرا خدا چهل سال صبر می کند؟! برای این که چهل سال طول می کشد تا مردم پیغمبر را به عنوان امین بپذیرند. خدا هم برای پذیرش و مقبولیت مردم، چهل سال پیغمبرش را معطل می کند.
حضرت ابراهیم علیه السلام یک شب تا صبح باید کنار ماه پرست ها بنشیند و بگوید من هم ماه پرستم، کنار خورشید پرست ها بنشیند و بگوید من هم خورشید پرستم تا بتواند بگوید «انی لا احب الافلین».
کسی که کار فرهنگی می کند با انسان طرف است نه با سنگ و چوب.
وقتی با انسان طرفی باید خودت را آماده کنی که این انسان حتی پایش را روی شانه های تو بگذارد تا بالا برود. اگر این تحمل را داشتید می توانید اثر بگذارید. اگر این تحمل را داشتید می توانید #جریان_سازی کنید. اگر توانستید از خودتان هزینه کنید بدون این که انتظار داشته باشید فوری به شما برگردد، نتیجه می گیرید؛ سال های سال باید وقت بگذارید.
حجه الاسلام زائری
#کارفرهنگی
#تحمل
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
یه کلام حرف حساب
💢میدانید #حزب_اللهی_ها چه نمیدانند؟
#پاسخ: مردمداری
میدانید پیامبر(ص) چگونه اعراب #جاهلی را #جذب کرد؟
#پاسخ: با محبت و مردمداری
میدانید آقا روح الله چگونه با دست خالی، شاهنشاه قدر قدرت #پهلوی با داشتن قوی ترین #ارتش منطقه و مخوف ترین سازمان امنیتی(ساواک) به زمین زد؟
#پاسخ: با مردمداری
میدانید #مردمداری یعنی چه؟
#پاسخ: حداقلی ترین تعریف این است که هنگام مواجه با #مردم دهان را بطور کامل باز و سلام و علیک کرد و خوشرو بود.
مردم داری میدانیم؟
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
پای درس تشڪیلات
قسمت چهارم(از۵)
💠معلومات
معلوماتتان را ببريد بالا با مطالعات اسلامي، مطالعاتتان بايد اسلامي باشد؛ فني هم بايد باشد. هرکدام از شما وظيفه ي شرعي تان است که در هفته يک مقدار روي رشته خاص خودتان مطالعه ي فني کنيد،طوري که کارداني و کارايي فني شما رو به افزايش پيگير و مستمر باشد.
💠 شیوه های صحیح برخورد
شيوه هاي صحيح برخورد با دشمن و مخالف را ياد بگيريد؛ گاهي برادرها و خواهرها با جريانهاي مختلف مي خواهند برخورد کوبنده داشته باشند اما طرز برخورد آنها طوري است که در جامعه محکوم مي شوند.
شيوه هاي برخورد بايد صحيح باشد. بايد درباره اين شيوه هاي برخورد بنشينيد و تبادل نظر کنید.
ادامه دارد...
قسمت اول:
eitaa.com/morabi_masjed/2231
قسمت دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/2143
قسمت سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/2604
#پای_درس_تشکیلات
#اصول_کار_تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed.pdf
45.5K
در بیانات شهید بهشتی:
کار #تشکیلاتی به چه فعالیتی گفته می شود و تشکیلات چیست؟
ویژگی ها و اصول اصلی کار در #تشکیلات چیست؟
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت اسلامی
@morabi_masjed
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔺تجربه نهم🔺
🔹عنوان تجربه🔹قرآن را بفهمیم
🔸شـــرح تجــربه🔸
✍در این تجربه، مربی در جلسات گروه،هر نوبت ده آیه از قرآن را ترجمه ڪرده و متناسب با سن مخاطبان تفسیر آیات مذڪور را به زبانی ساده و روان برایشان بازگو می ڪند. شعر گویی،قصه گویی، بیان داستان های پندآموز و حڪایت های زیبا برای فهم هرچه بیشتر مفاهیم قرآنی در این شیوه بسیار مؤثر و مفید خواهد بود. در این روش هم چنین مربی به فهم معانی آیات قرآن در ڪنار تلاوت ظاهری آن تأڪید می ڪند و از متربیان می خواهد برداشت های خود را از تفسیر و ترجمه آیات گفته شده در نشست جلسات آینده گروه برای سایرین بیان نمایند.
خلاصه گویی مفاهیم قرآنی به این شیوه،توسط متربیان بدون شڪ در بلند مدت، موجب انس و الفت آنان با معانی ارزشمند آیات قرآنی خواهد شد و آنان را در عمل به این مضامین عالی ڪمڪ خواهد ڪرد.
سایر عناوین پیشنهادی برای این تجربه"تا بیڪران معرفت"، " قرآن مسیر هدایت"،"عروج تا آسمان معنا"،"ترجمان ڪلام وحی".
🔸هدف از اجرای تجربه🔸
انس با مفاهیم قرآنی،توجه به ترجمه و تفسیر آیات
🔹نڪته مرتبط تڪمیلی🔹
✍"قرآن" طریق نور و مسیر هدایت انسانهاست؛ معجزه ای آسمانی ڪه نه بر ڪنار از ما، بلڪه در ڪنار ماست و در بین ما، نه با فرسنگها فاصله از ما، در خانه هایمان جای دارد امّا در دلهایمان جا نڪرده است! نزدیڪ همه ماست امّا غریب و مهجور! به راستی چـرا؟!
آیا مگر نه این است ڪه ما درد قرآن را احساس نڪرده ایم، فریاد و پیامش را نشنیده ایم، سخنش،حرفش وڪلامش را در نیافته ایم. براین اساس ،اجرا و انجام تجربه ارزشمند" قرآن را بفهمیم" راهی است برای غور در عالم معنای این اقیانوس بی انتها،اما باید توجه داشته باشیم ڪه در بیان ترجمه و تفسیر آیات قرآن ، از تفسیر به رأی و تأویل نادرست پرهیز نماییم. در ابتدا با قصص قرآن شروع ڪنیم ومتربیان را در استناد به آیات ڪلیدی قرآن توانمند سازیم تالذت فهم قرآن را با تمام وحود درڪ نمایند.
به عنوان مثال وقتی یڪ متربی بتواند بگوید (دوستان قرآن هم ڪه قرآن است تنها هدایتگر افراد متقی است )
بدون شڪ به مرور زمان این چنین فردی روح حاڪم بر معانی آیات الهی را در می یابد و این تابلوی هدایت آسمانی را بر یر منزل سیر و سلوڪش نصب خواهد ڪرد.
📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چرایی #ریزش_مخاطبان در مجموعه های فرهنگی و تربیتی
💠چرا جوانان و نوجوانان ما نسبت به ارزشهای دینی و اجتماعی بیتوجه هستند؟
اگر هدف از فعالیت تربیتی این باشد که مخاطبان چیزی بیاموزند و تبدیل به انسانهایی شوند که اطلاعات خوبی درباره تاریخ یا اصول دین دارند، روش مورد نیاز برای کارمان بیشتر یک #روش_آموزشی خواهد بود اما اگر هدف این باشد که در مجموعه ما انسانی تربیت شود که بتواند از خودش بگذرد و جانش را در مسیر آرمانش بگذارد، روشن است که روش مورد استفاده باید روش دیگری باشد.
در این باره چند نکته قابل توجه است:
الف) انحصار روش بسیاری از مجموعههای تربیتی در آموزش
اگر روش کارمجموعههای فرهنگی و تربیتی بررسی شود، مشاهده میشود که کار اصلی بسیاری از آنها آموزش است؛ آموزش مواردی که خودشان هدف هستند مانند اصول عقاید، اخلاق، قرآن و یا آموزشهایی که جنبه جذب کردن دارند؛ مانند نقاشی، خوشنویسی و … در حالی که اگر هدف مجموعه به خوبی تبیین شده باشد، در راستای اهداف میتوان روش مناسب را هم تعریف کرد.
ب) چرایی ریزش بیش از حد مخاطبان مجموعههای تربیتی
همه ما بارها از خودمان پرسیدهایم چرا امروزه نوجوانها و جوانها تا این اندازه به ارزشهای دینی و اجتماعی بیتوجه هستند؟ بسیاری از ما با تعجب از خود میپرسیم مگر اینها در کلاسهای مدارس آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران تحصیل نکردهاند؟ مگر در زمینه تعالیم دینی و احکام و اخلاق آموزش ندیدهاند؟ حقیقت آن است که این جوانها نه تنها همه این آموزشها را دیدهاند که حتی بعضی از آنها در همین کانونها و مراکز فرهنگی بزرگ شدهاند. حال پرسش اساسی این است که چرا با وجود همه این تلاشها و آموزشها در برابر هجمههای موجود در جامعه دوام نمیآورند؟
جواب پرسش در این است که تفاوت کار ما با حرکت انبیاء و اولیاء الهی در این است که آنها چون خوب کار کردند و از روش درست بهره بردند، هیچ اعتراضی نمیتوان به آنها کرد و مثلاً اگر یکی از همراهان آنها نتواند در برابر شبههای بایستد و خود را ببازد نمیتواند بگوید که شما فلان چیز را به من نگفته بودید و یا روشتان نادرست بود.
ولی درباره فعالیتهایی که ما میکنیم، بیشتر این ریزشها به خودمان و اینکه روشمان روش درست نبوده بازمیگردد.
#آموزش
#تربیت
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چرا به نتیجه نمی رسیم؟
بررسی مشکلات فعالیتهای تربیتی
استاد هادیزاده
باید دید چرا کسانی که مشكل جامعه را درك كرده و #دغدغه فعاليت فرهنگي و تربیتی داشتهاند، گرفتار آسیب شدهاند؟
مشكل کار كجاست؟
برای کشف ریشه مشکلات باید در این موارد تأمل کنیم:
۱ـ ناکارآمدی روشهای تربیتی
آيا روشهاي ما درست بوده است؟
آيا روشی که ما از آن بهره بردهایم جامعنگر بوده است که همه ابعاد وجودي انسان را دربرگیرد تا هنگامی که اين انسان با این ابعاد مختلف و در شرايط گوناگون قرار میگیرد از راه بيرون نرود و دچار آفت نشود.
۲ـ ناآگاهی از اهداف و قلههای تربیتی
آيا اهداف و قلهها را درست شناختهايم؟
آیا هدفی که برای اين نوجوان و یا اين انسان در نظر گرفتهایم هدف مناسبي بوده است؟ گاهي اوج هدف ما این است که جوانی را نمازخوان كنيم، یا کاری کنیم که اهل مسجد شود و اگر موفق شویم با خود ميگوئيم: «الحمدلله خیلی خوب کار كرديم». اما وقتی در هنگام تغيير شرايط، این جوان نیز تغییر رفتار میدهد، نگران ميشويم و طلبکارانه از خود میپرسیم كه «با وجود این همه زحمتی که ما برای این جوان كشيده بوديم، چرا به این سرعت تغییر کرد؟»
۳ـ عدم شناخت مخاطب و موضوع تربیت
شاید همه این آسیبها به اين بازگردد که ما موضوع كارمان را به درستی نشناختهايم. باغبانی که یک درخت میكارد و خوب هم به آن رسيدگي میكند، اگر بخواهد این درخت بهموقع و به اندازه ظرفيتش ثمر بدهد، اولين کاری که باید بکند اين است كه آن درخت را به خوبی بشناسد.
برای این منظور باید به این پرسشها پاسخ دهد که: اين درخت چگونه درختي است؟ قواعدي كه بر آن حاكم هستند کداماند؟ در چه آب و هوايي رشد ميكند؟ چقدر آب نیاز دارد؟ برای رشد به چه میزان نور نیاز دارد؟ روشن است که اگر باغبانی پاسخ این پرسشها را نداند، روش درستی را برای پرورش این درخت به كار نخواهد گرفت و هدف و مقصدي كه براي این درخت در نظر میگیرد نادرست خواهد بود.
۴ـ شتابزدگی، عدم طراحی و برنامهریزی مناسب
اما کسانی هم هستند که موضوع کار را به درستی شناختهاند، مقاصد و اهداف مورد نظر را به خوبی تعريف كردهاند و روش تربيتي خوبي را به كار گرفتهاند، اما باز هم دچار آفت و آسیب شدهاند. اینها کسانی هستند که به جای اینکه پیش از هرگونه فعالیتی به اندازه کافی درباره آن فکر کنند و طراحي و برنامهريزي داشته باشند و براساس اين طرح حركت كنند، با این بهانه که فرصت اندک است دست به کار میشوند.
بیشتر برنامههاي فرهنگی و غیرفرهنگی كشور نیز دچار همین آسیب هستند که مجریان آنها نگاهی كوتاهمدت دارند؛ یعنی معمولاً به دنبال این هستند که مثلاً برنامههایی برای این فصل و یا نهایتاً برای امسال داشته باشند و آنها را اجرا کنند.
#تربیت
#آسیب_شناسی
#روشهای_تربیت
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5807454464671482264.pdf
602.2K
مباحثی پیرامون سرگروه، متربی و حلقه
#سرگروه
#متربی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
‼️ بو میاد، بوی سوختگی!
یکی از خطیبان در مسجد گوهرشاد مشهد و در ظهر عاشورا همانطور که بین جمعیت می آمد و راه را باز میکرد، بو میکشید و می گفت «بو میاد؛ بوی سوختگی میاد.» وقتی بالای منبر رفت، گفت:
بسم الله الرحمن الرحیم. بوی سوختگی میاد، گویا خیمه های زینب(س) رو دیگه الآن آتش زدند. جمعیت گریست.
یکی از روحانیان که آنجا بود، از این روش الگو گرفت و در روستای خودشان دقیقا همان کار را تکرار کرد. با تمام برنامهها و نقشههایی که از قبل کشیده بود، شروع کرد و گفت آقا بو میاد. گفتند حاجآقا! بوی چی؟ گفت: بوی سوختگی. بین جمعیت همهمه افتاد و مردم از مسجد بیرون رفتند؛ چون فکر کردند مسجد آتش گرفته است.
هر کار فرهنگی باید مطابق فرهنگ بومی منطقه خودش باشد؛ بهطور مثال هر کدام از شهرها سخنران و مداح شناخته شده خودش را دارد. چه بسا استفاده از مداح و سخنران بومی هر منطقه بهتر باشد تا استفاده از چهرههای شناخته شده کشوری!
بومی سازی یعنی نمیتوان از شهرهای دیگر کارهای فرهنگی را بدون تغییر و عیناً وارد کرد.
گاهی اوقات عدهای می گویند «نگاه کنید بیت رهبری یا فلان هیئت چگونه مجلس می گیرد؟» بیت رهبری مقتضیات خودش را دارد جای دیگر هم همینطور.
#بومی_سازی
#فرهنگی
#آسیب_شناسی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مأموریت فرهنگی
✏️یکی از کارهای فعالان جبهه فرهنگی انقلاب، تبیین دوره پیش از انقلاب، مقدمات انقلاب، پس از انقلاب و جنگ تحمیلی برای نسل جدید است؛ نسل جوان امروز نمی داند. زشتی چهره پهلوی را باید خوب نمایان کنید تا مردم به ارزش انقلاب پی ببرند.
امام خامنه ای
در دیدار با اعضای قرارگاه قرب
۹۵/۸/۱۹
#امام_خامنهای
#ماموریت_فرهنگی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf