eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
405 ویدیو
169 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پرسمان جهادی
⁉️💠پرسش: با سلام جدیدا در فضای مجازی، متنی منتشر شده است که مدعی است: به ویروس کرونا و درمان آن و مکان ظهور آن، در سوره ی «مدثّر» اشاره شده است. آیا این جریان و متن حقیقت دارد؟ تشکر از راهنمایی شما. ✍️ پاسخ: نکته ی اول: این متن از طرف فردی بی اطلاع از دین و آیات قرآن و ترجمه و تفسیر قرآن، نوشته شده است و هیچ پایه و اساسی ندارد. برای روشن شدن این مساله به مقداری از متن که منتشر شده اشاره شده و نقد شده است، توجه فرمایید: ⁉️ خدا را شکر ، این ویروس به نام # کرونا ، چهارده قرن است که در قرآن کریم ذکر شده است. همه این ها در سوره مبارکه مدثر ذکر شده: این ویروس که انسان را متعجب کرده و باعث از بین رفتن جان بسیاری از مردم شده ، زنده نمانده وعلائم روشنی ندارد ، دانشمندان آنرا نامیدند (covid19) به این دلیل که به نظر می رسید اواخر سال2019 بوجود آمده است. ⁉️ این در آیه 30 سوره مدثر ذکر شده است). (لا تبقي ولا تذر، لواحة للبشر، عليها تسعة عشر).بلایی است که نه کاملا میکشد و نه کاملا رها میکند.پوست بشر را می کند.نوزده وکیل دارد(اشاره به کوید19) 🔴 جل الخالق!! این عبارات در سوره ی مدثر، اوصاف «سقر» که در آیه ی 26 سوره ی مدثر آمده است، می باشند و «سقر» یکی از نام های دوزخ می باشد. و در قران کریم به صورت متعدد بیان شده است. ثانیا: قران می فرماید: نوزده فرشته ی عذاب، بر دوزخ گمارده شده اند که از آیات بعدی به سادگی قابل فهم است. این معنا کجا و عدد 19 در کویید 19 کجا؟!! ⁉️- این ویروس در کشوری ظاهر شد که در حال حاضر دومین قدرت اقتصادی در جهان و اولین کشور در جهان از نظر تراکم جمعیت است. و اشاره به آن در آیات 12 و 13 سوره مدثر آمده است:(ذرني ومن بخلقت وحيدا، وجعلت له مالا ممدودا، وبنين شهودا). (رهاشده در قومی که خلقتی خاص دارند.وثروت فراوان دارند.وجمعیتی نظاره گر فراوان). بله ، در چین ظاهر شده است ، که تاکنون به یک و نیم میلیارد نفر نزدیک نشده است ، شاهد افزایش جمعیت آن هستیم و اقتصاد آن افزایش یافته و پول های آن بخصوص در ابتدای این قرن تمدید شده است و هنوز هم آرزو می کند که افزایش یابد. 🔴 چه عجیب و غریب!! این آیات (آیه 12 سوره مدثر) به اتفاق مفسرین در مورد «وليد بن مغيره مخزومى» يكى از سران معروف قريش نازل شده است‏. «ولید» کجا و کشور «چین» کجا؟!! ⁉️- در مورد نحوه مقابله با این ویروس ، همه دنیا هنوز در حال فکر کردن ، تحقیق و به دنبال معالجه هستند. در حالی که در ابتدای سوره مدثر ذکر شده است ، در شش مرحله خلاصه می شود: آگاهی ، احتیاط بسیار ، پاکسازی ، تردد سالم ، عدم تحریک و صبر. 🔴 چه برداشت های شاخ و دم داری!!! پروردگار عالم در اوائل سوره ی مدثر، خطاب به رسول خدا می فرماید: 💎برخيز و انذار كن (و عالميان را بيم ده) 💎و پروردگارت را بزرگ بشمار 💎و لباست را پاك كن. 💎از پليديها بپرهيز. 💎و منت مگذار، و فزونى مطلب. این ترجمه ی آیات چه ارتباطی با ویروس کرونا دارد؟!! این فقط بخشی از متن منتشر شده در فضای مجازی بود که خیلی ساده بررسی شد. 🔴تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! جواد حیدری @khameneieshQ
⁉️💠پرسش: اگر دعا و توسل بر درمان بیماری موثر است چرا برخی از بندگان خوب خدا از بیماری فوت کردند و نتوانستند برای خودشان کاری انجام دهند؟ ✍️ پاسخ: برای رسیدن به پاسخ به نکات زیر توجه بفرمایید: نکته ی اول: انسان دارای دو «أجل» می باشد. اجل حتمی و اجل غیر حتمی. قرآن کریم می فرماید: «هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى‏ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُون‏»؛ «او كسى است كه شما را از گِل آفريد؛ سپس سرآمد (غير حتمى براى عمر شما) مقرّر داشت؛ و سرآمد معيّن (و حتمى عمر شما) نزد اوست؛ سپس شما (در توحيد و قدرت او) ترديد مى‏كنيد!». (1) نکته ی دوم: دعا و توسل، اگر به صورت صحیح و درست و رعایت شرائط انجام بگیرند، قطعا در تغییر مسیر و سرنوشت انسان تاثیر گذار هستند و اجل غیر حتمی را تغییر می دهند. اما باید توجه داشته باشیم، قضا و قدر حتمی الهی به هیچ وجه و با هیچ کاری قابل تغییر نیست. پس! مرگ بسیاری از بزرگان به واسطه ی تمام شدن عمر ان ها و بر اساس اجل حتمی الهی است که تغییر ناپذیر است. قران کریم می فرماید: «وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُون‏»؛ «هيچ امتى از اجلِ [معينِ‏] خود نه پيش مى‏افتد و نه پس مى‏ماند». (2) نتیجه اینکه: در تأثیر دعا و توسل با رعایت آداب و شرائط در سرنوشت انسان ها هیچ شکی نیست اما این امور قابلیت تغییر قضا و قدر حتمی الهی را ندارند. پی نوشت ها: 1. انعام/2 2. مومنون/34 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
⁉️ آیا یک درد بی درمان و درگیر شدن همه دنیا به آن یکی از نشانه های ظهور است؟ 💡 سلام علیکم ▪️در رابطه با این سوال، نکاتی تقدیم می شود: 1️⃣ علائم ظهور، به علائم حتمی و غیر حتمی تقسیم می شود. علائم غیر حتمی، علائمی هستند که: در پی آن علائم امکان دارد ظهور اتفاق بیفتد و ممکن است ظهور اتفاق نیفتد؛ یعنی ظهور امام عصر (عج) در گرو این علائم نیست. ممکن است علائم به وقوع بپیوندد، اما امام (عج) ظهور کنند و ممکن است علائم اتفاق نیفتد، اما امام (عج) ظاهر شوند. 2️⃣ علائم ظهور اعم از حتمی و غیرحتمی اینطور نیست که همیشه متصل به ظهور باشند. علامت وجود دارد، اما لازم نیست حتماً متصل به ظهور باشد. ممکن است علائم آشکار شود، اما صد‌ها سال بعد ظهور رخ دهد. 3️⃣ در رابطه با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، در برخی منابع از مرگ و میرهای زیاد صحبت به میان امده است اما : الف: این روایات از جهت سند ضعیف هستند و قابل اعتماد نمی باشند. ب: روایات، این گونه مرگ ها را مربوط به «هنگام ظهور» می دانند و نه قبل از آن. (1) ج: در روایات صحبت از «طاعون» شده. (2) 🔸نتیجه اینکه: هر چند در آستانه ی ظهور، به وجود بیماری های واگیردار و مثل ان اشاره شده است ولی، تطبیق دادن این بیماری ها با اتفاقاتی که امروزه در کشور و دنیا وجود دارد کار صحیحی نیست و هم چنین این گونه علائم، نشانه های غیر حتمی هستند. پی نوشت: 1. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 372 2. همان 🌀کانال رسمی استاد جواد حیدری 🌐 @javadheidari110
پرسش: با توجه‌ به شرایط بد اقتصادی آیا فرزند آوری کار درستی است؟ پاسخ: در نگاه اسلام، فرزند آوری امری مطلوب تلقی می گردد و برخی از آیات قرآن مبنی بر درخواست و دعای برخی از انبیاء برای فرزنددار شدن دلیل این ادعاست.علاوه بر اینکه فرزندکشی نیز بشدت مورد مذمت قرار گرفته است و فرزندان نیز زینت زندگی معرفی شده اند. در آیه 46 سوره کهف می خوانیم: «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً»؛ (مال و فرزند، زينت زندگى دنياست و باقيات صالحات [ارزش هاى پايدار و شايسته‏] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و اميدبخش تر است!) ازجمله بهانه های مهم برای به تاخیرانداختن فرزندآوری، مسائل اقتصادیست در حالی که خداوند خود در قرآن تضمین رزق نموده و قطعا وعده های الهی تخلف ناپذیرند. خداوند باری تعالی در قرآن می فرماید: وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبيراً و فرزندان خود را از ترس فقر و تنگدستی نکشید ، ماییم که آنها و شما را روزی می دهیم حقا که کشتن آنها گناهی است بزرگ.(اسرا،۳۱) بنابراین اقدام برای فرزنددار شدن اقدامی متناسب با نگاه دینی است و در کنار این عمل باید برای تربيت فرزندان با موازين اسلامی نیز برنامه ریزی نمود. ترس از امور اقتصادی در امر بچه دار شدن، ناشی از عدم شناخت صحیح خداوند مهربان و سوءظن داشتن به اوست.لذا باید به تصحیح نگاه خود پرداخته و از طریق تقویت معنویت در رفع این سوء ظن تلاش نمایید. 🌀کانال رسمی استاد جواد حیدری 🌐 @javadheidari110
✳️ 🔶 دلیل اول: مقایسه پدر و مادر امام علی علیه السلام و ابوبکر 🌐 @javadheidari110
❇️ 👈 غیبت به چه معناست ✨✨✨✨
✍️: به این دو روایت توجه کنید: روایت اول) امام امیر المومنین عليه السلام: ميوه خودپسندى و غرور، دشمنى و كينه توزى است. ثَمَرَةُ العُجبِ البَغضاءُ غرر الحكم حدیث ۴۶۰۶ روایت دوم) امام صادق عليه السلام: كينه مؤمن يك لحظه است و زمانى كه از برادر خود جدا شد، در دل خود كينه اى نسبت به او نگه نمى دارد ؛ اما كينه كافر مادام العمر است . حِقدُ المؤمنِ مَقامُهُ، ثُمَّ يُفارِقُ أخاهُ فلا يَجِدُ علَيهِ شَيئا، و حِقْدُ الكافِرِ دَهْرُهُ ميزان الحكمه جلد۳ صفحه ۱۳۸ ✳️ تامل: ❓میوه یا میوه های خودپسندی چقدر به زندگی ما آسیب زده است؟ ❓در ارتباط های خود ، تا چه حدی قدرت گذشت و فروخوردن ناراحتی های خود را داریم؟ ❓معمولا مدت زمان باقی ماندن ناراحتی و خشم در ذهن و روح ما چند دقیقه، یا ساعت است؟(و شاید گاهی چند روز...) ❓بدون شک برخی اتفاقات و ناملایمات بسیار آزار دهنده است(مثل مصیبت از دست دادن عزیزان، یا انجام گناهان بزرگ و یا گرفتاری به بیماری صعب العلاج )؛ اما چند درصد از عصبانیت‌ها ، ناراحتی‌ها و کینه های ما در واقع ناشی از اتفاقاتی است که ارزش کافی برای این نگرانی های طولانی تر دارد؟ ❓دقت کرده‌اید، میزان کینه ای که نسبت به دیگران (به خصوص آنانکه با ما مخالفت و یا دشمنی شخصی یا گروهی دارند) در دل می‌پرورانیم به جای فرسایش آن مخالفان ، موجب فرسایش روح ، معنویت ، اخلاق ، آرامش و بسیاری از دارایی های باارزش ما می‌شود؟ ❓آیا توجه کرده اید میزان ناراحتی و خشمی که از رفتار دیگران، برای خود نگه می داریم تا چه حدی برای فعالیت های ما بازدارنده است؟ ❇️جالب اینکه گاهی با هدف جبران سخن و یا رفتار ناشایست دیگران، خشم و عصبانیت خود،را روزها زنده نگه می داریم و به اندازه گستره‌ آن خشم، موجب ادامه رنجش خود می شویم. با کینه و حسد ورزی، با خشم و عصبانیت مداوم سرمایه گران‌بهای عمر خویش را می بازیم و در مقابل... 🌀کانال رسمی استاد جواد حیدری 🌐 @javadheidari110
✍️ چله ی عظیم قرن! چله ی عظیم قرن چیست؟ میشه نظرتون را راجع به چله ی عظیم قرن بفرمایید؟ ببخشید! این چله ای که در حال نشر هست و همگی از آن دم می زنند واقعیت داره؟ یعنی با این اتفاق بزرگ، فرج امام زمان رقم می خوره؟ سوالات فوق و سوالاتی از این دست، مساله ای بود که امروز با برخط شدنم جهت امر مقدس پاسخگویی در پیام رسان های داخلی، با آن ها مواجه شدم. اما با پیشنهاد یکی از دوستان فرهیخته ام و در راستای روشنگری افکار عمومی بر آن شدم نکاتی را در این موضوع، تقدیم کنم. نکته ی اول: برخی بر آن شده اند تا برای رفع گرفتاری ها و هم چنین امر فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، از نیمه ی شعبان تا 24 ماه مبارک رمضان به مدت چهل روز زیارت عاشوراء بخوانند و سپس چهل بار دعای فرج بخوانند. نام این طرح را «چله ی عظیم قرن» نام نهاده اند. نکته ی دوم: اصل «چله گرفتن» به معنای «مراقبت چهل روزه از خود برای زمینه سازی جهت دریافت فیوضات الهی و حکمت ربوبی» مورد اشاره ی روایات آل الله علیهم السلام و علمای بزرگوار می باشد. امام باقر علیه السلام می فرماید: «مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه‏»؛ «هیچ بنده ای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آن که پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمان ها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود». (1) نکته ی سوم: خواندن زیارت عاشورا و قرائت دعای «اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن» بسیار مطلوب و در کنار تلاش و کوشش، برای بر آورده شدن حاجات موثر است. (2) نکته ی چهارم: وظیفه ی ما شیعیان در زمان غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، «انتظار فرج» و تلاش برای به وجود آمدن «شرائط ظهور» آن منجی عالم بشریت است. و هیچ دستوری به صورت خاص برای امر ظهور به ما نرسیده است. نکته ی پنجم: استناد به روایت «فضل بن ابی قره» که اشاره به برداشت عذاب از بنی اسرائیل بعد از چهل روز ناله و گریه و توصیه به این عمل برای رسیدن امر فرج، به خاطر ضعیف بودن سند این روایت، امر صحیحی نیست. (3) نتیجه اینکه: چله ی عظیم قرن، به صورت خاص، هیچ مستند روایی ندارد ولی با وجود روایات کلی در مورد سفارش به دعا و زیارت و هم چنین «موضوعیت» عدد چهل، هیچ اشکالی ندارد و حتما در کنار تلاش و کوشش و استفاده از موهبات طبیعی، برای رفع گرفتاری ها مؤثر خواهد بود. اما در رابطه با فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف توجه داشته باشیم: وظیفه ی ما منتظر حقیقی بودن است و امر فرج به دستور الهی و بعد از آمادگی جامعه ی جهانی اتفاق خواهد افتاد و نباید انتظار داشته باشیم بعد از هر حرکت معنوی، ظهور، اتفاق بیافتد. «اللهم عجل لولیک الفرج» پی نوشت ها: 1. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 16، ح 6 2. بحارالانوار، ج 101، ص299 3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏4، ص: 118 🌀کانال رسمی استاد جواد حیدری 🌐 @javadheidari110
1.2M
💠 (درس گفتار های ماهیت و حقیقت یوگا) 4️⃣ 🔸آشنایی با آئین هندویسم(1) ♻️ خلاصه: |یوگا،در بستر هندویسم به وجود آمده است.لذا آشنایی با این آئین ضروری است. هندوها:متن مقدس مشخص،بنیانگذار مشخص و نظام روحانیت مشخصی ندارند. آنان آئین خود را برگرفته از دین آریایی می دانند.کُتُب مقدس آنان به شروتی ها و سمرتی‌ها تقسیم می شوند.اوپه‌نیشدها جزو شروتی‌ها و یوگه‌سوتره‌ها جزو سمرتی‌ها هستند.| ✨✨✨✨ 🌐@javadheidari110
⁉️ *به : متولیان دین و مذهب* ⁉️ *🔴فردا كه بحران كرونا تمام شود ، و امن و امان حاصل گردد ، نبينيم عده اى اعلام کنند ، که به کمک دعا و نماز ، فلان سید، یا به برکت یک بارگاهی و ضریحی یا مثلاً آیت اللهی در خواب فلان پیامبر و امام و خاصه صاحب الزمان ، و یا به واسطه نذر آش و پلوی فلان حاجی و مشهدی این بلا و گرفتاری برطرف شده!* *از همین حالا میگم اگه راه کار دارید اعلام بفرمایید ، زیرا شکست و عقب نشینی شما برای همه محرز و ثابت گردیده ، و اماکن دینی شما که فقط و فقط نقش یک صندوق مالی درجهت منافع تان انجام وظیفه می نمودند کاری خاصی نداشته و ندارند.* وقتی یک مسلمان مبتلا به کرونا می میرد و هیچ روحانی حاضر نیست در دفنش حضور یابد، مثل این است که پزشکان برای درمان یک بیمار کرونائی به دلیل ابتلا به بیماری، حاضر نشوند. ✍️ پاسخ: در رابطه ی با متن فوق چند نکته تقدیم می شود: نکته ی اول: نویسنده ی متن، چنین فکر کرده که دین صرفاً با دعا و نماز و امور دنیا و مشکلات و سختی ها را بر طرف می کند و پیش می برد. توصیه قرآن و آل الله، توصیه علمای دین به این است که: انسان باید از اسباب و مسببات پیروی کند از دارو و دوا استفاده کند. اهل تلاش و کوشش و مشورت باشد. بله خیلی روشن است، عوامل منحصر در مادیات نیست و شفا از طرف خداست اما این شفا بر دارو مترتب می‌شود لذا توصیه تمام علما بر استفاده از دارو و استفاده از لوازم بهداشتی و پزشکی و رعایت احتیاط در امور است. لذا حرم‌های معصومین هم بسته شده است نماز جماعت ها هم تعطیل شده است. نکته ی دوم: راهکار علما و بزرگان، استفاده از علم است. و البته در کنار علم و رعایت نکاتی که متخصصین پزشکی توصیه می کنند، استفاده از معنویات و ذکر و دعا و امید و توکل به خدا داشتن است. نکته ی سوم: قرار دادن علم در مقابل دین یک مغالطه است. علم منبع مهمی از دین است و توصیه ی دین به علم و علم آموزی بر کسی پوشیده نیست. نکته ی چهارم: این کمال بی انصافی است که امروزه تلاش روحانیون جهادی را در سراسر کشور نادیده بگیریم. این طلبه های جهادی هستند که با کمترین امکانات در خط مقدم کفن و دفن اموات کرونایی هستند. نکته ی پنجم: سوء استفاده از دین در هر پستی و از طرف هر کسی مذموم و ما از آن دفاع نمی کنیم. اما همه را با یک چوب راندن کار معقولی نیست. نکته ی پایانی: در دین اسلام، پول گرفتن برای انجام و اجبات حرام است. در مورد روحانیون معزز هم باید عرض کنم: هیئت امنای مساجد با اختیار خود مبلغ ناچیزی برای جبران هزینه ی بنزین و مسیر به روحانی مسجد اهداء می کنند که در منطقه ای که ما هستیم نهایتا 300000 تومان برای یک ماه حضور و فعالیت می باشد. 🌀کانال رسمی استاد جواد حیدری 🌐 @javadheidari110
⁉️💠پرسش: چرا حضرت علی اکبر علیه السلام، از امام حسین علیه السلام، آب خواست با اینکه می دانست در خیمه گاه آب نیست؟ ✍️ پاسخ: اولين نفر از خاندان پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ كه در روز عاشوراي سال 61 هجري در سرزمين كربلا آماده جنگ با دشمن شد، علي اكبر فرزند امام حسين ـ عليه‎السلام ـ بود. او زيباترين و خوشخوترين مردم زمان خود بود و از لحاظ چهره و اخلاق و گفتار شبيه ترين مردم به پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ بود.[1] در روز عاشورا خدمت پدر آمد و اذن ميدان خواست و امام ـ عليه‎السلام ـ اجازه داد. درباره سن علي اكبر ـ عليه‎السلام ـ روايات مختلف است و از 18 سال تا 25 سال نقل كرده اند.[2] وقتي كه به ميدان رفت در مقابل دشمن ايستاد و طبق رسوم جنگهاي آن زمان ابتدا خود را معرفي كرد سپس سپاه يزيد را نصيحت كرد كه در مقابل فرزند پيامبر نايستند و با اين كار ايمان خود را از بين نبرند. درباره فضيلت خاندان پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و علي ـ عليه‎السلام ـ سخناني گفت اما وقتي كه ديد سخنانش بر قلبهاي آلوده كوفيان اثر نمي گذارد با شجاعت تمام، جنگ را شروع كرد و چندين نفر از دشمنان را به هلاكت رساند تا اينكه تشنگي بر آن حضرت غالب شد و نزد پدر برگشت فرمود: پدر جان تشنگي مرا كُشت و سنگيني سلاح توانم را برد آيا آبي هست تا در مقابل دشمنان نيرو گيرم؟[3] با اين كه علي اكبر ـ عليه‎السلام ـ مي دانست در خيمه گاه آب نيست و اطفال و كودكان از تشنگي رنگشان زرد شده بود از پدر بزرگوارش تقاضاي آب كرد. علت تقاضا اين است كه بين امام حسين ـ عليه‎السلام ـ و فرزندش علي اكبر علاقه و محبت زيادي بود و اين پدر و پسر همديگر را خيلي دوست داشتند و از آنجائي كه علي اكبر به پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ شباهت بيشتري داشت امام حسين ـ عليه‎السلام ـ هر وقت پسرش را مي ديد به ياد جدش مي افتاد و اين هم باعث دوست داشتن بيشتر مي شد. امام حسين ـ عليه‎السلام ـ مي فرمايند: ما هر وقت مُشتاق ديدار پيامبر مي شديم به چهره علي اكبر نگاه مي كرديم.[4] لذا وقتي كه امام حسين ـ عليه‎السلام ـ علي را راهي ميدان جنگ كرد خودش هم چند قدمي دنبال فرزند رفت. از طرف ديگر علي اكبر ـ عليه‎السلام ـ هم علاقه زيادي به پدرش داشت و لذا وقتي كه در روز عاشورا راهي ميدان شد با وجود اينكه مي دانست در خيمه گاه آبي وجود ندارد ولي بعد از خستگي به خيمه گاه آمد و از امام حسين ـ عليه‎السلام ـ آب خواست و با اين بهانه علي اكبر ـ عليه‎السلام ـ مي خواست: 1. اينكه دوباره رهبر و امام و پدرش را ببيند و با اين ديدار پدر و اهل بيت امام حسين ـ عليه‎السلام ـ را خوشحال كند كه هنوز زنده است. 2. اينكه با ديدن پدر نيروي بيشتري بگيرد و بهتر بتواند با دشمنان بجنگد.[5] لذا وقتي علي اكبر ـ عليه‎السلام ـ به خيمه ها مي آيد و از خستگي و تشنگي گلايه مي كند گويا امام حسين ـ عليه‎السلام ـ منظور علي اكبر را مي فهمد و مي داند كه علي اكبر مي خواهد در اين لحظات با پدر تجديد ديدار كند. لذا امام حسين ـ عليه‎السلام ـ پسر را به آغوش مي كشد و مي فرمايد: پسرم براي من سخت است كه تو آب بخواهي و من نتوانم خواستة تو را برآورده كنم بزودي جدم رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ تو را با آب كوثر سيراب كند كه بعد از آن هيچ وقت تشنگي بر تو عارض نشود.[6] برخي گفته اند كه امام حسين ـ عليه‎السلام ـ زبان در دهان علي اكبر گذاشت تا به پسرش بگويد كه پدرت هم مثل تو تشنه است،[7] و گويا امام هم با اين كار مي خواسته علي اكبر را در آغوش بگيرد. و برخي نيز گفته اند كه حضرت انگشتر خويش را در دهان علي اكبر گذاشت و علي اكبر آن انگشتر را مكيد و از تشنگي اش كاسته شد.[8] به هر حال آنچه از مطالب گفته شده مي توان فهميد اين است كه حضرت علي اكبر با توجه به علاقه شديدي كه به پدرش داشت با اين بهانه مي خواست در لحظات آخر عمر چهره پدر را زيارت كند. و آب خواستن نيز اگر بهانه مراجعت به خيمه ها باشد داراي ايراد شرعي و عقلي نيست چون امام نگين انگشتر را در دهان او گذاشت و كرامتي از امام بود كه علي را سيراب نمايد. پی نوشت ها: [1] . پژوهشكده باقرالعلوم، موسوعة كلمات امام حسين(ع)، ترجمه علي مؤيدي، نشر معروف، چاپ دوم، 78، ص 516. [2] . قمي، عباس، در كربلا چه گذشت (ترجمه نفس المهموم) محمدباقر كمره اي، انتشارات جمكران، چاپ پنجم، 1374، ص 394. [3] . پژوهشكده باقرالعلوم، پيشين، ص 515، قمي، عباس، نفس المهموم، ترجمه محمدباقر كمره اي،‌ انتشارات جمكران، چاپ پنجم. 1374،‌ ص389. [4] . قمي، عباس، پيشين، ص388. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110