⁉️💠پرسش:
دختری هستم که بسیار از نظر عاطفی نیازمند پشتیبان می باشم. با پسری آشنا شده ام آیا می توانیم فعلا عقد موقت بخوانیم؟
✍️ پاسخ:
نگرانی شما نسبت به استمرار ارتباط با نامحرم اگر چه نشان از حیا و نجابت شما دارد اما در عین حال باید توجه کنید که اصل ارتباط با نامحرم اگر به گونه ای باشد که خوف مفسده و افتادن در دام گناه درآن وجود داشته باشد جایز نیست.
بهتر است هم شما و هم ایشان اگر شناخت کافی( و به دور از دخالت احساسات) از یکدیگر بدست آورده اید تلاش نمایید تا شرایط برای ازدواج فراهم گردد نه اینکه تلاش در جهت تقویت ارتباط نمایید.
بررسی کنید و ببینید مشکل واقعی در عدم موفقیت برای ازدواج دقیقا کجاست؟اگر توقعات شما و یا طرف مقابل بالاست توقعات را تعدیل نمایید و اگر خانواده ها رضایت نمی دهند از طریق واسطه های مومن و متعهد موضوع را پیگیری کنید. اگر شغلی ندارند در جهت پیدا کردن کار و شغل مناسب گام بردارید و به همین ترتیب تلاش در جهت رفع موانع نمایید.
اذن پدر در ازدواج، چه دائم و چه موقت برای شما ضروری است و هنگام عقد، پدر باید رضایت و اذن خویش را صراحتا بیان نمایند. فرقی هم نمی کند که هدف شما از ازدواج موقت گفتگو باشد یا لذت یا رابطه، در هر حالتی نیازمند رضایت حقیقی پدر خویش هستید. حتی اگر یقین به رضایت هم داشته باشید باز بدون اذن صریح ایشان هنگام عقد مجاز به ازدواج موقت نیستید.
صرف نظر از حکم فقهی این مساله، شما فکر می کنید تجویز این ارتباط برای رفع نیاز عاطفی و ...چه کمکی به شناخت شما می کند؟
آیا داشتن این تجربه منجر به وابستگی بیشتر شما نمی شود؟
آیا اینگونه ارتباط و یادآوری آن برای شما منجر به قفل کردن نیروی تعقل و تفکر شما نخواهد شد؟
آیا دچار هیجانات شدید احساسی نمی گردید؟
قطعا برقراری این روابط حتی به فرض مجاز بودن نمی تواند شما را در شناخت بهتر و بیشتر و تصمیم نهایی کمک نماید.
دختر خوبم، دلسوزانه از شما تقاضا می کنم فرصت شناخت را ازخود نگیرید و عاقلانه تر تصمیم بگیرید.
حال به فرض که با یکدیگر محرم شدید و به فرض که شرط محرمیت را هم فقط رابطه ی عاطفی در نظر گرفتید آیا به نظرتان شما یا ایشان قادر خواهید بود رابطه را در همان حد نگاه دارید؟
ارتباط با ایشان را هر چه سریع تر قطع کنید و از ایشان بخواهید در صورت تمایل به ازدواج از طریق خواستگاری رسمی و در جریان گذاشتن خانواده ها اقدام نمایند.
چنانچه در بین گفتگوها مرتکب گناهی شده اید، از گناه خود توبه نموده و به تکرار ارتباط ولو در حد یک پیامک هم تن ندهید تا انشاالله موانع ازدواج رفع شده و ازدواج صورت پذیرد.
یک درصد احتمال بدهید که طرف مقابل شما بعد از روابط عاطفی، قصد اتمام این دوستی را داشته باشند نهایتا چه کسی جز شما متضرر خواهد شد؟
بنابراين توصيه مي شود كه خوددار و صبور باشيد و نسبت به آینده ی خویش حساس بوده و با این کار زمينه ازدواج دائم خود را از بين نبريد .
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
سلام به همه ی عزیزان و سروران
ان شاء الله با «در خانه ماندن»، «کرونا را شکست دهیم».
ضمن خوش آمد گویی به عزیزانی که جدیدا به کانال پیوسته اند، اگر عزیزی پیرامون مباحث: اعتقادی، مشاوره و خانواده، احکام شرعی سوال و یا شبهه ای در ذهن دارد با حقیر در میان بگذارد تا توسط کارشناسان محترم گروه تبلیغی پاسخگو که همگی از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی هستند، پاسخ داده شود.
@khameneieshQ
هدایت شده از پرسمان جهادی
#شبهه_و_پاسخ50
⁉️💠پرسش:
با سلام
جدیدا در فضای مجازی، متنی منتشر شده است که مدعی است: به ویروس کرونا و درمان آن و مکان ظهور آن، در سوره ی «مدثّر» اشاره شده است.
آیا این جریان و متن حقیقت دارد؟
تشکر از راهنمایی شما.
✍️ پاسخ:
نکته ی اول: این متن از طرف فردی بی اطلاع از دین و آیات قرآن و ترجمه و تفسیر قرآن، نوشته شده است و هیچ پایه و اساسی ندارد.
برای روشن شدن این مساله به مقداری از متن که منتشر شده اشاره شده و نقد شده است، توجه فرمایید:
⁉️ خدا را شکر ، این ویروس به نام # کرونا ، چهارده قرن است که در قرآن کریم ذکر شده است.
همه این ها در سوره مبارکه مدثر ذکر شده:
این ویروس که انسان را متعجب کرده و باعث از بین رفتن جان بسیاری از مردم شده ، زنده نمانده وعلائم روشنی ندارد ، دانشمندان آنرا نامیدند (covid19) به این دلیل که به نظر می رسید اواخر سال2019 بوجود آمده است.
⁉️ این در آیه 30 سوره مدثر ذکر شده است).
(لا تبقي ولا تذر، لواحة للبشر، عليها تسعة عشر).بلایی است که نه کاملا میکشد و نه کاملا رها میکند.پوست بشر را می کند.نوزده وکیل دارد(اشاره به کوید19)
🔴 جل الخالق!! این عبارات در سوره ی مدثر، اوصاف «سقر» که در آیه ی 26 سوره ی مدثر آمده است، می باشند و «سقر» یکی از نام های دوزخ می باشد. و در قران کریم به صورت متعدد بیان شده است.
ثانیا: قران می فرماید: نوزده فرشته ی عذاب، بر دوزخ گمارده شده اند که از آیات بعدی به سادگی قابل فهم است. این معنا کجا و عدد 19 در کویید 19 کجا؟!!
⁉️- این ویروس در کشوری ظاهر شد که در حال حاضر دومین قدرت اقتصادی در جهان و اولین کشور در جهان از نظر تراکم جمعیت است.
و اشاره به آن در آیات 12 و 13 سوره مدثر آمده است:(ذرني ومن بخلقت وحيدا، وجعلت له مالا ممدودا، وبنين شهودا). (رهاشده در قومی که خلقتی خاص دارند.وثروت فراوان دارند.وجمعیتی نظاره گر فراوان).
بله ، در چین ظاهر شده است ، که تاکنون به یک و نیم میلیارد نفر نزدیک نشده است ، شاهد افزایش جمعیت آن هستیم و اقتصاد آن افزایش یافته و پول های آن بخصوص در ابتدای این قرن تمدید شده است و هنوز هم آرزو می کند که افزایش یابد.
🔴 چه عجیب و غریب!!
این آیات (آیه 12 سوره مدثر) به اتفاق مفسرین در مورد «وليد بن مغيره مخزومى» يكى از سران معروف قريش نازل شده است.
«ولید» کجا و کشور «چین» کجا؟!!
⁉️- در مورد نحوه مقابله با این ویروس ، همه دنیا هنوز در حال فکر کردن ، تحقیق و به دنبال معالجه هستند. در حالی که در ابتدای سوره مدثر ذکر شده است ، در شش مرحله خلاصه می شود: آگاهی ، احتیاط بسیار ، پاکسازی ، تردد سالم ، عدم تحریک و صبر.
🔴 چه برداشت های شاخ و دم داری!!!
پروردگار عالم در اوائل سوره ی مدثر، خطاب به رسول خدا می فرماید:
💎برخيز و انذار كن (و عالميان را بيم ده)
💎و پروردگارت را بزرگ بشمار
💎و لباست را پاك كن.
💎از پليديها بپرهيز.
💎و منت مگذار، و فزونى مطلب.
این ترجمه ی آیات چه ارتباطی با ویروس کرونا دارد؟!!
این فقط بخشی از متن منتشر شده در فضای مجازی بود که خیلی ساده بررسی شد.
🔴تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
جواد حیدری
@khameneieshQ
⁉️💠پرسش:
اگر دعا و توسل بر درمان بیماری موثر است چرا برخی از بندگان خوب خدا از بیماری فوت کردند و نتوانستند برای خودشان کاری انجام دهند؟
✍️ پاسخ:
برای رسیدن به پاسخ به نکات زیر توجه بفرمایید:
نکته ی اول: انسان دارای دو «أجل» می باشد. اجل حتمی و اجل غیر حتمی.
قرآن کریم می فرماید: «هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُون»؛ «او كسى است كه شما را از گِل آفريد؛ سپس سرآمد (غير حتمى براى عمر شما) مقرّر داشت؛ و سرآمد معيّن (و حتمى عمر شما) نزد اوست؛ سپس شما (در توحيد و قدرت او) ترديد مىكنيد!». (1)
نکته ی دوم: دعا و توسل، اگر به صورت صحیح و درست و رعایت شرائط انجام بگیرند، قطعا در تغییر مسیر و سرنوشت انسان تاثیر گذار هستند و اجل غیر حتمی را تغییر می دهند.
اما باید توجه داشته باشیم، قضا و قدر حتمی الهی به هیچ وجه و با هیچ کاری قابل تغییر نیست.
پس! مرگ بسیاری از بزرگان به واسطه ی تمام شدن عمر ان ها و بر اساس اجل حتمی الهی است که تغییر ناپذیر است.
قران کریم می فرماید: «وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُون»؛ «هيچ امتى از اجلِ [معينِ] خود نه پيش مىافتد و نه پس مىماند». (2)
نتیجه اینکه: در تأثیر دعا و توسل با رعایت آداب و شرائط در سرنوشت انسان ها هیچ شکی نیست اما این امور قابلیت تغییر قضا و قدر حتمی الهی را ندارند.
پی نوشت ها:
1. انعام/2
2. مومنون/34
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
⁉️ آیا یک درد بی درمان و درگیر شدن همه دنیا به آن یکی از نشانه های ظهور است؟
💡 سلام علیکم
▪️در رابطه با این سوال، نکاتی تقدیم می شود:
1️⃣ علائم ظهور، به علائم حتمی و غیر حتمی تقسیم می شود.
علائم غیر حتمی، علائمی هستند که: در پی آن علائم امکان دارد ظهور اتفاق بیفتد و ممکن است ظهور اتفاق نیفتد؛ یعنی ظهور امام عصر (عج) در گرو این علائم نیست. ممکن است علائم به وقوع بپیوندد، اما امام (عج) ظهور کنند و ممکن است علائم اتفاق نیفتد، اما امام (عج) ظاهر شوند.
2️⃣ علائم ظهور اعم از حتمی و غیرحتمی اینطور نیست که همیشه متصل به ظهور باشند. علامت وجود دارد، اما لازم نیست حتماً متصل به ظهور باشد. ممکن است علائم آشکار شود، اما صدها سال بعد ظهور رخ دهد.
3️⃣ در رابطه با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، در برخی منابع از مرگ و میرهای زیاد صحبت به میان امده است اما :
الف: این روایات از جهت سند ضعیف هستند و قابل اعتماد نمی باشند.
ب: روایات، این گونه مرگ ها را مربوط به «هنگام ظهور» می دانند و نه قبل از آن. (1)
ج: در روایات صحبت از «طاعون» شده. (2)
🔸نتیجه اینکه: هر چند در آستانه ی ظهور، به وجود بیماری های واگیردار و مثل ان اشاره شده است ولی، تطبیق دادن این بیماری ها با اتفاقاتی که امروزه در کشور و دنیا وجود دارد کار صحیحی نیست و هم چنین این گونه علائم، نشانه های غیر حتمی هستند.
پی نوشت:
1. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 372
2. همان
🌀کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌐 @javadheidari110
پرسش:
با توجه به شرایط بد اقتصادی آیا فرزند آوری کار درستی است؟
پاسخ:
در نگاه اسلام، فرزند آوری امری مطلوب تلقی می گردد و برخی از آیات قرآن مبنی بر درخواست و دعای برخی از انبیاء برای فرزنددار شدن دلیل این ادعاست.علاوه بر اینکه فرزندکشی نیز بشدت مورد مذمت قرار گرفته است و فرزندان نیز زینت زندگی معرفی شده اند.
در آیه 46 سوره کهف می خوانیم: «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً»؛ (مال و فرزند، زينت زندگى دنياست و باقيات صالحات [ارزش هاى پايدار و شايسته] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و اميدبخش تر است!)
ازجمله بهانه های مهم برای به تاخیرانداختن فرزندآوری، مسائل اقتصادیست در حالی که خداوند خود در قرآن تضمین رزق نموده و قطعا وعده های الهی تخلف ناپذیرند.
خداوند باری تعالی در قرآن می فرماید:
وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبيراً
و فرزندان خود را از ترس فقر و تنگدستی نکشید ، ماییم که آنها و شما را روزی می دهیم حقا که کشتن آنها گناهی است بزرگ.(اسرا،۳۱)
بنابراین اقدام برای فرزنددار شدن اقدامی متناسب با نگاه دینی است و در کنار این عمل باید برای تربيت فرزندان با موازين اسلامی نیز برنامه ریزی نمود.
ترس از امور اقتصادی در امر بچه دار شدن، ناشی از عدم شناخت صحیح خداوند مهربان و سوءظن داشتن به اوست.لذا باید به تصحیح نگاه خود پرداخته و از طریق تقویت معنویت در رفع این سوء ظن تلاش نمایید.
🌀کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌐 @javadheidari110
✳️ #عکس_نوشته_چرا_شیعه_شدم
🔶 دلیل اول: مقایسه پدر و مادر امام علی علیه السلام و ابوبکر
🌐 @javadheidari110
✍️#یادداشت:
#ارتباط_مؤثر
به این دو روایت توجه کنید:
روایت اول)
امام امیر المومنین عليه السلام:
ميوه خودپسندى و غرور، دشمنى و كينه توزى است.
ثَمَرَةُ العُجبِ البَغضاءُ
غرر الحكم حدیث ۴۶۰۶
روایت دوم)
امام صادق عليه السلام:
كينه مؤمن يك لحظه است و زمانى كه از برادر خود جدا شد، در دل خود كينه اى نسبت به او نگه نمى دارد ؛ اما كينه كافر مادام العمر است .
حِقدُ المؤمنِ مَقامُهُ، ثُمَّ يُفارِقُ أخاهُ فلا يَجِدُ علَيهِ شَيئا، و حِقْدُ الكافِرِ دَهْرُهُ
ميزان الحكمه جلد۳ صفحه ۱۳۸
✳️ تامل:
❓میوه یا میوه های خودپسندی چقدر به زندگی ما آسیب زده است؟
❓در ارتباط های خود ، تا چه حدی قدرت گذشت و فروخوردن ناراحتی های خود را داریم؟
❓معمولا مدت زمان باقی ماندن ناراحتی و خشم در ذهن و روح ما چند دقیقه، یا ساعت است؟(و شاید گاهی چند روز...)
❓بدون شک برخی اتفاقات و ناملایمات بسیار آزار دهنده است(مثل مصیبت از دست دادن عزیزان، یا انجام گناهان بزرگ و یا گرفتاری به بیماری صعب العلاج )؛ اما چند درصد از عصبانیتها ، ناراحتیها و کینه های ما در واقع ناشی از اتفاقاتی است که ارزش کافی برای این نگرانی های طولانی تر دارد؟
❓دقت کردهاید، میزان کینه ای که نسبت به دیگران (به خصوص آنانکه با ما مخالفت و یا دشمنی شخصی یا گروهی دارند) در دل میپرورانیم به جای فرسایش آن مخالفان ، موجب فرسایش روح ، معنویت ، اخلاق ، آرامش و بسیاری از دارایی های باارزش ما میشود؟
❓آیا توجه کرده اید میزان ناراحتی و خشمی که از رفتار دیگران، برای خود نگه می داریم تا چه حدی برای فعالیت های ما بازدارنده است؟
❇️جالب اینکه گاهی با هدف جبران سخن و یا رفتار ناشایست دیگران، خشم و عصبانیت خود،را روزها زنده نگه می داریم و به اندازه گستره آن خشم، موجب ادامه رنجش خود می شویم.
با کینه و حسد ورزی، با خشم و عصبانیت مداوم سرمایه گرانبهای عمر خویش را می بازیم و در مقابل...
🌀کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌐 @javadheidari110
✍️#جواد_حیدری
چله ی عظیم قرن!
چله ی عظیم قرن چیست؟
میشه نظرتون را راجع به چله ی عظیم قرن بفرمایید؟
ببخشید! این چله ای که در حال نشر هست و همگی از آن دم می زنند واقعیت داره؟
یعنی با این اتفاق بزرگ، فرج امام زمان رقم می خوره؟
سوالات فوق و سوالاتی از این دست، مساله ای بود که امروز با برخط شدنم جهت امر مقدس پاسخگویی در پیام رسان های داخلی، با آن ها مواجه شدم.
اما با پیشنهاد یکی از دوستان فرهیخته ام و در راستای روشنگری افکار عمومی بر آن شدم نکاتی را در این موضوع، تقدیم کنم.
نکته ی اول: برخی بر آن شده اند تا برای رفع گرفتاری ها و هم چنین امر فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، از نیمه ی شعبان تا 24 ماه مبارک رمضان به مدت چهل روز زیارت عاشوراء بخوانند و سپس چهل بار دعای فرج بخوانند. نام این طرح را «چله ی عظیم قرن» نام نهاده اند.
نکته ی دوم: اصل «چله گرفتن» به معنای «مراقبت چهل روزه از خود برای زمینه سازی جهت دریافت فیوضات الهی و حکمت ربوبی» مورد اشاره ی روایات آل الله علیهم السلام و علمای بزرگوار می باشد.
امام باقر علیه السلام می فرماید: «مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه»؛ «هیچ بنده ای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آن که پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمان ها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود». (1)
نکته ی سوم: خواندن زیارت عاشورا و قرائت دعای «اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن» بسیار مطلوب و در کنار تلاش و کوشش، برای بر آورده شدن حاجات موثر است. (2)
نکته ی چهارم: وظیفه ی ما شیعیان در زمان غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، «انتظار فرج» و تلاش برای به وجود آمدن «شرائط ظهور» آن منجی عالم بشریت است. و هیچ دستوری به صورت خاص برای امر ظهور به ما نرسیده است.
نکته ی پنجم: استناد به روایت «فضل بن ابی قره» که اشاره به برداشت عذاب از بنی اسرائیل بعد از چهل روز ناله و گریه و توصیه به این عمل برای رسیدن امر فرج، به خاطر ضعیف بودن سند این روایت، امر صحیحی نیست. (3)
نتیجه اینکه: چله ی عظیم قرن، به صورت خاص، هیچ مستند روایی ندارد ولی با وجود روایات کلی در مورد سفارش به دعا و زیارت و هم چنین «موضوعیت» عدد چهل، هیچ اشکالی ندارد و حتما در کنار تلاش و کوشش و استفاده از موهبات طبیعی، برای رفع گرفتاری ها مؤثر خواهد بود.
اما در رابطه با فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف توجه داشته باشیم: وظیفه ی ما منتظر حقیقی بودن است و امر فرج به دستور الهی و بعد از آمادگی جامعه ی جهانی اتفاق خواهد افتاد و نباید انتظار داشته باشیم بعد از هر حرکت معنوی، ظهور، اتفاق بیافتد.
«اللهم عجل لولیک الفرج»
پی نوشت ها:
1. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 16، ح 6
2. بحارالانوار، ج 101، ص299
3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج4، ص: 118
🌀کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌐 @javadheidari110
1.2M
💠 #حقیقت_یوگا (درس گفتار های ماهیت و حقیقت یوگا) 4️⃣
🔸آشنایی با آئین هندویسم(1)
♻️ خلاصه: |یوگا،در بستر هندویسم به وجود آمده است.لذا آشنایی با این آئین ضروری است.
هندوها:متن مقدس مشخص،بنیانگذار مشخص و نظام روحانیت مشخصی ندارند. آنان آئین خود را برگرفته از دین آریایی می دانند.کُتُب مقدس آنان به شروتی ها و سمرتیها تقسیم می شوند.اوپهنیشدها جزو شروتیها و یوگهسوترهها جزو سمرتیها هستند.|
✨✨✨✨
🌐@javadheidari110
⁉️ *به : متولیان دین و مذهب* ⁉️
*🔴فردا كه بحران كرونا تمام شود ، و امن و امان حاصل گردد ، نبينيم عده اى اعلام کنند ، که به کمک دعا و نماز ، فلان سید، یا به برکت یک بارگاهی و ضریحی یا مثلاً آیت اللهی در خواب فلان پیامبر و امام و خاصه صاحب الزمان ، و یا به واسطه نذر آش و پلوی فلان حاجی و مشهدی این بلا و گرفتاری برطرف شده!*
*از همین حالا میگم اگه راه کار دارید اعلام بفرمایید ، زیرا شکست و عقب نشینی شما برای همه محرز و ثابت گردیده ، و اماکن دینی شما که فقط و فقط نقش یک صندوق مالی درجهت منافع تان انجام وظیفه می نمودند کاری خاصی نداشته و ندارند.*
وقتی یک مسلمان مبتلا به کرونا می میرد و هیچ روحانی حاضر نیست در دفنش حضور یابد، مثل این است که پزشکان برای درمان یک بیمار کرونائی به دلیل ابتلا به بیماری، حاضر نشوند.
✍️ پاسخ:
در رابطه ی با متن فوق چند نکته تقدیم می شود:
نکته ی اول: نویسنده ی متن، چنین فکر کرده که دین صرفاً با دعا و نماز و امور دنیا و مشکلات و سختی ها را بر طرف می کند و پیش می برد.
توصیه قرآن و آل الله، توصیه علمای دین به این است که: انسان باید از اسباب و مسببات پیروی کند از دارو و دوا استفاده کند.
اهل تلاش و کوشش و مشورت باشد.
بله خیلی روشن است، عوامل منحصر در مادیات نیست و شفا از طرف خداست اما این شفا بر دارو مترتب میشود لذا توصیه تمام علما بر استفاده از دارو و استفاده از لوازم بهداشتی و پزشکی و رعایت احتیاط در امور است.
لذا حرمهای معصومین هم بسته شده است نماز جماعت ها هم تعطیل شده است.
نکته ی دوم: راهکار علما و بزرگان، استفاده از علم است. و البته در کنار علم و رعایت نکاتی که متخصصین پزشکی توصیه می کنند، استفاده از معنویات و ذکر و دعا و امید و توکل به خدا داشتن است.
نکته ی سوم: قرار دادن علم در مقابل دین یک مغالطه است. علم منبع مهمی از دین است و توصیه ی دین به علم و علم آموزی بر کسی پوشیده نیست.
نکته ی چهارم: این کمال بی انصافی است که امروزه تلاش روحانیون جهادی را در سراسر کشور نادیده بگیریم. این طلبه های جهادی هستند که با کمترین امکانات در خط مقدم کفن و دفن اموات کرونایی هستند.
نکته ی پنجم: سوء استفاده از دین در هر پستی و از طرف هر کسی مذموم و ما از آن دفاع نمی کنیم.
اما همه را با یک چوب راندن کار معقولی نیست.
نکته ی پایانی: در دین اسلام، پول گرفتن برای انجام و اجبات حرام است.
در مورد روحانیون معزز هم باید عرض کنم: هیئت امنای مساجد با اختیار خود مبلغ ناچیزی برای جبران هزینه ی بنزین و مسیر به روحانی مسجد اهداء می کنند که در منطقه ای که ما هستیم نهایتا 300000 تومان برای یک ماه حضور و فعالیت می باشد.
🌀کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌐 @javadheidari110
⁉️💠پرسش:
چرا حضرت علی اکبر علیه السلام، از امام حسین علیه السلام، آب خواست با اینکه می دانست در خیمه گاه آب نیست؟
✍️ پاسخ:
اولين نفر از خاندان پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ كه در روز عاشوراي سال 61 هجري در سرزمين كربلا آماده جنگ با دشمن شد، علي اكبر فرزند امام حسين ـ عليهالسلام ـ بود.
او زيباترين و خوشخوترين مردم زمان خود بود و از لحاظ چهره و اخلاق و گفتار شبيه ترين مردم به پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ بود.[1]
در روز عاشورا خدمت پدر آمد و اذن ميدان خواست و امام ـ عليهالسلام ـ اجازه داد.
درباره سن علي اكبر ـ عليهالسلام ـ روايات مختلف است و از 18 سال تا 25 سال نقل كرده اند.[2]
وقتي كه به ميدان رفت در مقابل دشمن ايستاد و طبق رسوم جنگهاي آن زمان ابتدا خود را معرفي كرد سپس سپاه يزيد را نصيحت كرد كه در مقابل فرزند پيامبر نايستند و با اين كار ايمان خود را از بين نبرند.
درباره فضيلت خاندان پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و علي ـ عليهالسلام ـ سخناني گفت اما وقتي كه ديد سخنانش بر قلبهاي آلوده كوفيان اثر نمي گذارد با شجاعت تمام، جنگ را شروع كرد و چندين نفر از دشمنان را به هلاكت رساند تا اينكه تشنگي بر آن حضرت غالب شد و نزد پدر برگشت فرمود: پدر جان تشنگي مرا كُشت و سنگيني سلاح توانم را برد آيا آبي هست تا در مقابل دشمنان نيرو گيرم؟[3]
با اين كه علي اكبر ـ عليهالسلام ـ مي دانست در خيمه گاه آب نيست و اطفال و كودكان از تشنگي رنگشان زرد شده بود از پدر بزرگوارش تقاضاي آب كرد. علت تقاضا اين است كه بين امام حسين ـ عليهالسلام ـ و فرزندش علي اكبر علاقه و محبت زيادي بود و اين پدر و پسر همديگر را خيلي دوست داشتند و از آنجائي كه علي اكبر به پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ شباهت بيشتري داشت امام حسين ـ عليهالسلام ـ هر وقت پسرش را مي ديد به ياد جدش مي افتاد و اين هم باعث دوست داشتن بيشتر مي شد.
امام حسين ـ عليهالسلام ـ مي فرمايند: ما هر وقت مُشتاق ديدار پيامبر مي شديم به چهره علي اكبر نگاه مي كرديم.[4]
لذا وقتي كه امام حسين ـ عليهالسلام ـ علي را راهي ميدان جنگ كرد خودش هم چند قدمي دنبال فرزند رفت. از طرف ديگر علي اكبر ـ عليهالسلام ـ هم علاقه زيادي به پدرش داشت و لذا وقتي كه در روز عاشورا راهي ميدان شد با وجود اينكه مي دانست در خيمه گاه آبي وجود ندارد ولي بعد از خستگي به خيمه گاه آمد و از امام حسين ـ عليهالسلام ـ آب خواست و با اين بهانه علي اكبر ـ عليهالسلام ـ مي خواست:
1. اينكه دوباره رهبر و امام و پدرش را ببيند و با اين ديدار پدر و اهل بيت امام حسين ـ عليهالسلام ـ را خوشحال كند كه هنوز زنده است.
2. اينكه با ديدن پدر نيروي بيشتري بگيرد و بهتر بتواند با دشمنان بجنگد.[5]
لذا وقتي علي اكبر ـ عليهالسلام ـ به خيمه ها مي آيد و از خستگي و تشنگي گلايه مي كند گويا امام حسين ـ عليهالسلام ـ منظور علي اكبر را مي فهمد و مي داند كه علي اكبر مي خواهد در اين لحظات با پدر تجديد ديدار كند. لذا امام حسين ـ عليهالسلام ـ پسر را به آغوش مي كشد و مي فرمايد: پسرم براي من سخت است كه تو آب بخواهي و من نتوانم خواستة تو را برآورده كنم بزودي جدم رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ تو را با آب كوثر سيراب كند كه بعد از آن هيچ وقت تشنگي بر تو عارض نشود.[6]
برخي گفته اند كه امام حسين ـ عليهالسلام ـ زبان در دهان علي اكبر گذاشت تا به پسرش بگويد كه پدرت هم مثل تو تشنه است،[7]
و گويا امام هم با اين كار مي خواسته علي اكبر را در آغوش بگيرد.
و برخي نيز گفته اند كه حضرت انگشتر خويش را در دهان علي اكبر گذاشت و علي اكبر آن انگشتر را مكيد و از تشنگي اش كاسته شد.[8]
به هر حال آنچه از مطالب گفته شده مي توان فهميد اين است كه حضرت علي اكبر با توجه به علاقه شديدي كه به پدرش داشت با اين بهانه مي خواست در لحظات آخر عمر چهره پدر را زيارت كند. و آب خواستن نيز اگر بهانه مراجعت به خيمه ها باشد داراي ايراد شرعي و عقلي نيست چون امام نگين انگشتر را در دهان او گذاشت و كرامتي از امام بود كه علي را سيراب نمايد.
پی نوشت ها:
[1] . پژوهشكده باقرالعلوم، موسوعة كلمات امام حسين(ع)، ترجمه علي مؤيدي، نشر معروف، چاپ دوم، 78، ص 516.
[2] . قمي، عباس، در كربلا چه گذشت (ترجمه نفس المهموم) محمدباقر كمره اي، انتشارات جمكران، چاپ پنجم، 1374، ص 394.
[3] . پژوهشكده باقرالعلوم، پيشين، ص 515، قمي، عباس، نفس المهموم، ترجمه محمدباقر كمره اي، انتشارات جمكران، چاپ پنجم. 1374، ص389.
[4] . قمي، عباس، پيشين، ص388.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
✳️ چند فضیلت از علی بن الحسین مشهور به علی اکبر *
🔶 در قسمتی از زیارت نامه وی،می خوانیم : «ْ السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ عَلَى رُوحِكَ وَ بَدَنِكَ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي مِنْ مَذْبُوحٍ وَ مَقْتُولٍ مِنْ غَيْرِ جُرْمٍ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي دَمَكَ الْمُرْتَقَى بِهِ إِلَى حَبِيبِ اللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي مِنْ مُقَدَّمٍ بَيْنَ يَدِي أَبِيكَ يَحْتَسِبُكَ وَ يَبْكِي عَلَيْكَ مُحْتَرِقاً عَلَيْكَ قَلْبُهُ يَرْفَعُ دَمَكَ بِكَفِّهِ إِلَى أَعْنَانِ السَّمَاءِ- لَا يَرْجِعُ مِنْهُ قَطْرَةٌ وَ لَا تَسْكُنُ عَلَيْكَ مِنْ أَبِيكَ زَفْرَةٌ وَدَّعَكَ لِلْفِرَاقِ- فَمَكَانُكُمَا عِنْدَ اللَّهِ مَعَ آبَائِكَ الْمَاضِينَ وَ مَعَ أُمَّهَاتِكَ فِي الْجِنَانِ مُنَّعَمِينَ-»
📕کامل الزیارات،ص239.
🔶 جناب علی بن الحسین مادرش لیلا دختر ابومرة بن عروة بن مسعود ثقفی است. مادر لیلا -میمونه- دختر ابوسفیان و خواهر معاویه است. بنا براین،معاویه با مادر جناب علی اکبر،پسر دائی و دختر عمه هستند.
📕شیخ محمد رضا جعفری،برخی زوایای عاشورا،انتشارات نبا،ص108.
از طرف لشگر یزید،به همین دلیل امان نامه ای ،برای ایشان فرستاده شد.
این امامزاده عظیم القدر در پاسخ فرمودند: «قال لهم علي عليه السلام: قرابة رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله أحق أن ترعى. ثم حمل فيهم، و هو يقول شعرا:
أنا علي بن الحسين بن علي أنا و بيت اللّه أولى بالنبي
رعایت خویشاوندی رسول خدا به حقیقت نزدیکتر است . سپس رجزی خواند».
📕 شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام، ج3، ص: 153
*البته شیخ مفید لقبش را علی اصغر ذکر کرده است (نک:شیخ مفید،الارشاد،ج2،ص82)
✨✨✨✨
🌐@javadheidari110
💠پرسش:
اسلام وجود طلسم و جادوگري را تأیید کرده، بااینوجود چگونه عدالت خدا اجازه میدهد که انسان در برابر طلسمي که از آن بیخبر است، ناتوان بماند، آيا اين با اختيار انسان در تضاد نيست؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول: در نظام هستي بر اساس حکمت الهي، هر چيزي اثر خاصي دارد. طلسم و جادو نيز از اين قاعده مستثنا نيست و داراي منافع مفيد و البته مضر نيز میباشند. همانطور که از چاقو میتوان استفاده مطلوب و استفاده نامطلوب کرد.
نکته دوم: سوءاستفاده از اين امور، حرام شرعي است و کسي اجازه ندارد با اين امور کساني را در سختي بياندازد و يا اذيت کند.
اما همانطور که اگر ندانسته چاقو به انسان برخورد کند انسان کشته میشود، تأثير اين امور هم مشروط به دانستن و ندانستن نيست.
نکته سوم: هیچکسی و هیچچیزی بدون اذن الهي نمیتواند ضرر بزند. قرآن کريم میفرماید: «وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّه»؛ «ولى هیچگاه نمىتوانند بدون اجازه خداوند، به انسانى زيان برسانند». (1)
پس با توکل بر خدا، دادن صدقه، استغفار، نماز اول وقت، فرستادن صلوات و تلاوت قرآن کريم؛ خود را از آسیبهای احتمالي اين امور محفوظ بداريم.
پینوشت:
1. بقره/102
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠پرسش:
اگر ازدواج يک مرد با دو خواهر حرام است، چرا حضرت يعقوب علیهالسلام، دو خواهر را به همسري خود داشت؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول: طبق آیات شریفه قرآن کریم، حکم مخصوص خداست و اوست که بنا بر مصالح و مفاسد در هر زمان و شریعتی، حکمی را بیان میکند. قرآن کریم میفرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّه»؛ «حكم تنها از آن خداست». (1)
نکته دوم: حکم حرمت ازدواج با دو خواهر مربوط به شریعت پیامبر اسلام است و قبل از آن، این نوع ازدواج حرام نبوده است.
قران کریم میفرماید: «وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيما»؛ «حرام شده است بر شما... اینکه جمع ميان دو خواهر كنيد؛ مگر آنچه درگذشته واقعشده». (2)
پینوشتها:
1. یوسف/40
2. نساء/23
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠پرسش:
محبوب ترین امام، نزد خداوند کیست؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
پاسخ شما را با نقل روايتي از امام صادق عليه السلام، بيان مي کنيم:
زيد شحام از امام صادق عليه السلام مي پرسد: «امام حسن برتر است يا امام حسين؟»؛ حضرت مي فرمايد: « فضل اول ما به آخر ما و فضل آخر ما به اول ما برميگردد»؛ زيد از حضرت مي خواهد بيشتر در اين رابطه صحبت کنند. حضرت ادامه مي دهد: « ما از شجره ى طيبه اى هستيم كه خدا ما را از يك طينت به وجود آورد، فضل ما از جانب خدا و علم ما از اوست، ما امين خدا ميان مردم هستيم و دعوت كنندگان به سوى دين خدائيم و نگهبانان و واسطه ها بين خدا و مردم مى باشيم. اى زيد! هنوز هم برايت توضيح بدهم؟ عرض كردم آرى. فرمود: سرشت ما يكى و علم ما يكى و فضل ما يكى است و همه در نزد خدا يكسانيم». (1)
در زيارت جامعه کبيره آمده است: «أَنَّ أَرْوَاحَكُمْ وَ نُورَكُمْ وَ طِينَتَكُمْ وَاحِدَة»؛ «ارواح شما و نور و طينت شما يکي است». (2)
نتيجه اينکه، همه امامان عليهم السلام محبوبيت و مقام يکساني نزد خداوند عالم و رسول نور و رحمت دارا هستند.
پي نوشت ها:
1.من لا يحضره الفقيه، ج2، ص: 613
2.بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج25، ص: 363
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠پرسش:
شرایط تطبیق روایات مربوط به ظهور بر مصادیق چیست؟
..................................................................................................
✍️ پاسخ:
برای منطبق کردن روایات بر مصادیق خارجی رعایت چند امر ضروری است :
یک : تطبیق باید یقینی باشد .
دو : اجتماع تمام معیارهای مذکور در روایات ، در مصداق موردنظر
الف ) : تحقق اجتماع همه این علامتها باید بالفعل و در زمان حال باشد نه بالقوه
ب ) : منظور از اجتماع تمامی ویژگیها ، ویژگیهایی هستند که در روایات معتبر بیانشدهاند نه در روایات ضعیف
سوم:تطبیق مبتنی بر تأویل نباشد.
چهارم : هماهنگی با معیارها و ضوابط دینی
یعنی به خاطر چنین تطبیق مصداقی، اصل و معیاری از اصول و معیارهای دین را زیر پا نگذاریم .
مثل احمد اسماعیل بصری که خود را وصی امام مهدی و یمانی میخواند ولی برای استدلال به مدعایش به خواب و استخاره تمسک میکند که در ضوابط دینی هیچکدام مخصوصاً در مسائل عقیدتی حجت نیستند.
تبصره : اگر کسی صلاحیت احراز شرایط ذکر شده را ندارد ، با تبعیت از علمای ربانی ، وظیفه خود را در عمل به شریعت و واقع نشدن در ضلالت ، انجام دهد.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🔴 نوشتن دعا بر روی شرف الشمس؛ امری مستحب یا اقدامی خرافی؟
#پست_پیشگام
#جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
🔸امروز 19 فروردین ماه و به اعتقاد برخی روز نوشتن حرز بر روی انگشتر شرف الشمس است؛ اما آیا این اقدام امری مستحبی و برگرفته از آیات و روایات است؟
📝 در لینک زیر بخوانید🔻
↪️ snai.ir/999507
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#شرف_الشمس_19_فروردین
✍️ #جواد_حیدری
«شرف»، به بزرگى و شرافت و «شمس» به معنای خورشید، در کتاب های لغت، ترجمه شده اند. پس «شرف الشمس» به معنای : شرافت خورشید، می باشد. (1)
برخی از کسانی که در علم نجوم و ستاره شناسی فعالیت دارند، از قرار گرفتن ستاره ها در برخی از برج های فلکی، استفاده سعادت (خوبی و صلاح) و نحوست (شومی و فساد) کرده اند و برای آن نام هایی قرار داده اند؛ مانند شرف (بزرگی) و هبوط (فرود آمدن) و در مورد 19 فروردین می گویند: «شرف آفتاب» هنگامى است که در درجه 19 حَمَل (فروردین) باشد.
البته در روایتی، شرف خورشید، بدون اشاره به روز معینی، فروردین ماه، معرفی شده است. (وَ الشَّمْسُ فِي الْحَمَل). (2)
اما سوال مهم این است: « آیا نوشتن برخی از اذکار و اشکال که مشهور به شرف شمس هستند، بر عقیق زرد و به دست کردن آن، از روایات فهمیده می شود یا خیر؟».
در تحلیل این نکته باید به چند نکته اشاره کنیم:
نکته ی اول: از منظر روایی و تاریخ حدیث، حداقل تا 7 قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و اولین بار در دیوان منسوب به امام علی علیه السلام و بدون ذکر سند و البته بدون اشاره به روز خاصی، آمده است. (3)
نکته ی دوم: با توجه به اینکه، «مستحب بودن» امری در حوزه ی مباحث فقهی است و هر مکلفی وظیفه دارد در عمل به امور مستحبی به فتوای مرجع تقلید خود رجوع کند، باید عرضه بداریم: هر چند برخی از مراجع معظم تقلید، اصل به دست کردن انگشتری که اَشکال و اذکار مشهور به شرف الشمس، روی آن حک شده را از باب رجاء و امید به ثواب بلا اشکال می دانند و البته هیچ اشاره ای به روز 19 فروردین نمی کنند؛ (4) اما برخی از مراجع معظم تقلید، انتساب شرف الشمس به معصومین علیهم السلام را مخدوش دانسته و توصیه می کنند: مومنین برای حفظ از بلایا و مصائب در کنار رعایت احتیاط و تلاش و کوشش، از اذکار و آیات و روایاتی که از معصومین علیهم السلام صادر شده است، استفاده کنند. (5)
نکته ی آخر: همان گونه که اشاره کردیم، طرح بحث شرف الشمس از قرن 7 به بعد بوده است. در این ایام برخی با هر قصد و غرضی، به دنبال گره زدن شرف الشمس با جریان و حزب تشکیلاتی «بهائیت» هستند در حالی که این حزب، در قرن سیزدهم و با ادعاهای کذب و دور از عقلانیت، اعلام موجودیت کرده است.
نتیجه اینکه: با بررسی روایات آل الله علیهم صلوات الله، حرز شرف الشمس (طراحی نقوشی بر روی سنگ عقیق زرد یمنی) به اثبات نرسیده و ابهامات بسیاری دارد. و حداقل تا 7 قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و ابهام اصلی همین است که تا قرنها، این روایت کجا بوده و ناگهان پیدا شده است؟!
لذا اکثر مراجع معظم تقلید نیز بر غیر مستند بودن آن تصریح دارند.
پی نوشت ها:
1. فرهنگ ابجدي، ص: 524
2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج54، ص: 227
3. ديوان أمير المؤمنين عليه السلام، ص: 393
4. آیت الله تبریزی، صراط النجاة، ج 10، ص 426،
5. آیات عظام: مکارم، نوری همدانی، سیستانی، سایت هدانا
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#عکس_نوشته_مهدوی
👈چگونه ممکن است امام زمان عجل الله فرجه ۱۲۰۰ سال عمر کند