eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
بازکردن روزه با عمل حرام (2).mp3
3.29M
🔉 🎤 استاد 📅 جلسه اول | اردیبهشت 99 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
هدایت شده از میثم یاسا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرزندم مدام دوست دارد از موبایل استفاده نماید. چه مقدار به او آزادی بدهم؟🤔🤔🤔 @maysam_yasa
🌷 آب نیسان و درمانگری 🔹جواد حیدری، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان بررسی کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/FJuf9 📝 خبرگزاری حوزه: hawzahnews.com/news/897852 🌐 @javadheidari110
audio_2019-05-08_12-39-10.ogg
1.52M
#رمضان_با_ثقلین 📌هر روز یک پیام قرآنی 💭امروز: رفاقت 🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکز ملی پاسخ به شبهات 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
هدایت شده از صفیر
🔉 احکام روزه داری | استاد الهی منش 📅 جلسه اول | بازکردن روزه با عمل حرام 📅 جلسه دوم| برگشتن از نیت روزه 📅 جلسه سوم|بقا بر جنابت 📅 جلسه چهارم|پرداخت زکات به واجب النفقه 📅 جلسه پنجم | تکلیف روزه زنان شیرده و باردار 📅 جلسه ششم |حکم تزریق آمپول 📅 جلسه هفتم | حکم تزریق سرم 📅جلسه هشتم| حکم جاهل به کفاره روزه 📅جلسه نهم|حکم حیض و روزه 📅جلسه دهم|حکم دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند 📅 جلسه یازدهم| حکم زن مستحاضه در ماه مبارک رمضان 📅جلسه دوازدهم| حکم سر فرو بردن در آب 📅 جلسه سیزدهم| حکم کارت به کارت کردن فطره 📅جلسه چهاردهم| حکم مصرف قرص به تنهایی 📅 جلسه پانزدهم| حکم خرید گوشت به جای نان درکفاره 📅 جلسه شانزدهم| روزه افراد بیمار 📅جلسه هفدهم| روزه کرونا 📅جلسه هجدهم|روزه مادر 📅جلسه نوزدهم|روزه مسافری که قبل از ظهر به وطن رسیده 📅جلسه بیستم |روزه مشاغل سخت 📅جلسه بیست و یکم |روزه یوم الشک 📅 جلسه بیست و دوم |زکات فطره به چه کسی تعلق دارد؟ 📅جلسه بیست و سوم|زمان پرداخت زکات فطره 📅جلسه بیست و چهارم |فطره بر چه کسانی واجب است 📅جلسه بیست و پنجم |کفاره روزه زن و فرزند 📅جلسه بیست و ششم |کفاره روزه و سادات 📅 جلسه بیست و هفتم|کفاره فرد ناتوان 📅جلسه بیست و هشتم| روزه مستحبی با روزه استیجاری 📅جلسه بیست ونهم|منظور از قوت غالب 📅جلسه سی ام|موسسا و خیریه ها و زکات فطره 📅جلسه سی و یکم|میهمان شب فطر @safire14
22 ساعت روزه و عدالت؟.ogg
2.41M
❎در جاهائی از کره‌ی زمین فقط ۲ ساعت شب دارند و ۲۲ ساعت روزه میگیرند آیا این بی‌عدالتی نیست؟ 🎙پاسخ از 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزه مانع یا محرک.ogg
2.86M
❎آیا خستگی و بی حالی ناشی از روزه داری مانع پیشرفت نیست؟ پس چرا روزه می گیریم؟ 🎙پاسخ از استاد حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
انسان دو نوع معلم دارد: آموزگار و روزگار. هرچه با شیرینی از اولی نیاموزی، دومی با تلخی به تو می‌آموزد اولی به قیمت جانش، دومی به قیمت جانت. ✅روز معلم رو به همه اساتید گرامی تبریک عرض می کنیم. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
پرسش: توبه نصوح به چه معناست و داستانی که برایش نقل می‌کنند معتبر است؟ 🌺پاسخ: کلمه نصوح از ماده ی «نصح» به معنای خالص است.[1] اصطلاح توبه ی نصوح در سوره تحریم آیه 8 آمده و احادیث بسیاری نیز در بیان توبه نصوح وجود دارد: ☘از امام صادق (ع) در مورد توبه نصوح سؤال شد. آن حضرت فرمودند: توبه کردن بنده از گناه و برگشت نکردن به آن است.[2] 🌸در بعضی از روایات روزه گرفتن در روز چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه را مصداق توبه نصوح دانسته‌اند [3] که به نظر می‌رسد در بیان یکی از مصادیق برای توبه نصوح هستند. ✍مفسران نیز بنا بر همین روایات، توبه نصوح را به معنای توبه خالص و واقعی گرفته‌اند.[4] 🔹تعدادی از مفسران متأخر، [5] در ذیل این آیه داستان شخصی به نام نصوح را به نقل از کتاب مثنوی معنوی مطرح کرده‌اند: بود مردى پیش ازین نامش نصوح بد زدلاکئ زن او را فتوح بود روى او چو رخسار زنان مردئ خود را همى کرد او نهان [6] کتاب مثنوی معنوی اگرچه تلاش دارد احادیث و داستان‌های اسلامی را از طریق هنر شعر به مخاطب برساند، اما به‌صرف وجود داستانی در این کتاب نمی‌توان آن را پذیرفت و واقعی دانست. درنهایت داستان نصوح برفرض واقعیت داشتن، تنها نمونه و مصداقی از این آیه بوده و آیه تفسیر و معنای دیگری دارد. پی‌نوشت‌ها: 1. قرشى، سید علی‌اکبر، قاموس قرآن، ج 7، ص 71، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ ششم، 1371 ش. 2. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 2، ص 432، محقق و مصحح: غفاری، علی‌اکبر، آخوندی، محمد، دارالکتب الاسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407 ق. 3. ابن‌بابویه، محمد بن على، معانی الأخبار، ص 174، محقق و مصحح: غفارى، علی‌اکبر، جامعه مدرسین، قم، 1403 ق. 4. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع‌البیان فى تفسیر القرآن، ج 10، ص 477، با مقدمۀ بلاغی، محمدجواد، انتشارات ناصرخسرو، تهران، چاپ سوم، 1372 ش؛ طوسى، محمد بن حسن، التبیان فى تفسیر القرآن، ج 10، ص 51، مقدمه: تهرانى، آقابزرگ، تحقیق: عاملى، احمد قصیر، دار احیاء التراث العربى، بیروت، بی‌تا. 5. حقى، بروسوى اسماعیل، تفسیر روح البیان، ج 10، ص 63، دارالفکر، بیروت، بی‌تا. 6. مثنوی معنوی، دفتر پنجم. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
جن در تسخير ما يا ما در تسخير جن يكي از مباحث فراگير در جامعه بحث ارتباط گرفتن با جنيان به منظور قدرت پيدا كردن بر انجام كارهاي خارق العاده مي باشد. در اينجا ذكر چند نكته لازم است. آيا جن وجود دارد؟ در قرآن كريم سي و چهار بار نام جن آورده شده و هفتاد و دومين سوره قرآن با نام اين موجود مي باشد. روايات فراواني هم از پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و حضرت علي و امامان ديگر عليهم السلام در اين خصوص وارد شده است. در طول تاريخ بسياري از انسان ها هم اين موجودات را ديده اند كه همه اين ها دليل بر وجود چنين موجوداتي است. قدرت آن ها به چه شكلي است؟ محدوده قدرت، توانایی، علم و آگاهی جنيان به درستی بر ما روشن نیست؛ ولی اعمال خارق العاده و کارهای سنگین و عجیبی در قرآن و برخی روایات به آن ها نسبت داده شده، مانند جنیانی که به ساختن قصرهای بزرگ و معبدها و ظروف بزرگ و سایر کارهایی که از عهده انسان ساخته نبوده مشغول بودند. (سبا -۱۲) آیا انسان می‌تواند با جن ارتباط داشته و آن ها را تسخير كند؟ در قرآن، روایات و سخنان دانشمندان نمونه هايي از ارتباط گرفتن پيامبران، امامان و بزرگان دين با جنيان و تسخير آن ها ذکر شده است كه خود گواه امكان اين امر است. يكي از اين موارد ارتباط و تسخير جنيان توسط حضرت سليمان است كه در قرآن به آن اشاره شده است. غير از پيامبران، امامان و بزرگان دين، افراد ديگر هم مي توانند جن را تسخير كنند؟ اين ارتباط گرفتن امكان پذير است، اما قدر مسلم آن است که این کار نباید از راهی که شرعا حرام است صورت گیرد یا باعث آزار و اذیت آن ها شود و نیز نباید به کارگرفتن آنها برای کارهای نامشروع و حرام باشد زیرا انجام کار نامشروع، حرام است چه با واسطه باشد یا بی واسطه. آيا این ارتباط گرفتن آسیب هم دارد؟ در منابع ديني كمك خواستن و ارتباط گرفتن مردم با آن ها نهي شده است. بعنوان مثال در سوره مباركه جن، آيه شريفه 6 مي فرمايد: «مردانی از انس به مردانی از جن پناه می بردند، پس به سختی ‏های ایشان می افزودند». رسم عرب چنین بود که هرگاه به بیابان هولناکی می رسیدند، به جن آن وادی پناه می بردند و از او كمك مي خواستند. اسلام این کار را نهی کرده و پناه بردن به آفریننده ی جن و انس را امر فرموده است. كه اين خود گواه بر آسيب داشتن اين مسير است و غير از بزرگان دين (كه توانايي مواجهه با اين آسيب ها را دارند)، افراد ديگر نبايد در اين مسير قدم بگذارند. اين آسيب ها چيست؟ اين آسيب ها به شيوه هاي مختلف امكان پذير است. گاهي فرد براي ادامه ارتباط ناچار مي شود كه به خواسته هاي كثيف و خطرناك آن ها تن دهد. مفاسدي كه از نجاست خواري شروع و تا توهين به پدر و مادر و مقدسات، و يا در اختيار ديگران قرار دادن ناموس و يا حتي اجبار به قتل و خودكشي مي رسد. به افرادي كه مي خواهند در اين مسير قدم بگذارند چه توصيه اي بايد كرد؟ بايد به اين افراد توصيه كرد كه اين مسير را امتحان نكنند. هر كسي كه از اين راه رفته پشيمان شده است. اين افراد گمان مي كنند كه جن را تسخير مي كنند. در اصل اين افراد هستند كه تسخير جن مي شوند. ممكن است جن ها در وهله اول يك سري از كارها را براي آن ها انجام دهند، اما بعد كه خوب دانه ريختند و فرد را به دام احتياج انداختند، شروع به فرمان دادن مي كنند و فرد را مجبور مي كنند كه اطاعت كند. نتیجه گیری بطور كلي ارتباط گرفتن با جنيان در هيچ كجاي دين توصيه نشده و در آيات و روايات آسيب هايي براي آن ذكر شده است كه مسلما نشانگر خطرناك بودن اين مسير است. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 ⚠️ عواقب دنیوی اخلاق بد 🔻امام علی علیه‌السلام : مَن ساءَ خُلُقُهُ ضاقَ رِزقُهُ؛ ❇️ آن‌كه اخلاقش بد باشد، روزى‌اش تنگ می‌شود. 📚 غررالحكم، ح ۸۰۲۳ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
✍مهم ترین اصل در انفاق، حفظ آبرو است/ انفاق علنی عامل تشویق دیگران http://fna.ir/ex3zph💫
اصفهان- کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با تشریح آداب عیادت در نگاه اسلام گفت: در این روزها باید دقت کنیم که رفتار ما با بیماران کرونایی به نوعی نباشد که عزت بیماران خدشه دار شود mehrnews.com/xRNwb
💠پرسش: فلسفه ی تعدد زوجات پیامبر اسلام چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول: پیامبر خدا صلوات‌الله‌علیه تا سن 25 سالگی در اوج عفت و پاکی همسری را اختیار نکردند و دوست و دشمن او را به‌خوبی می‌ستودند. (1) نکته دوم: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله تا سن پنجاه‌سالگی تنها یک همسر داشتند و تا زمانی که حضرت خدیجه در قید حیات بودند، همسر دیگری اختیار نکردند. (2) نکته سوم: پیامبرصلى الله علیه واله، تنها با یک زن باکره ازدواج کرد و او «عایشه» بود، بقیه همسران او، همه زنان بیوه بودند.(3) نکته چهارم: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله بعد از رحلت حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و بعد از پنجاه‌سالگی، به خاطر مصالح مختلفی، ازدواج‌های متعددی داشتند که البته در عرف آن زمان یک امر عادی به‌حساب می‌آمد. برخی از مصالح و اهداف پیامبر در راستای تعدد زوجات، تقدیم می‌شود: یک: اهداف سیاسی: مانند ازدواج پیامبر با حفصه و عایشه دو: برای شکستن سنت جاهلی: مانند ازدواج با زینب سه: براى کاستن از عداوت، یا طرح دوستى و جلب محبت اشخاص و یا اقوام متعصب و لجوج. پی‌نوشت‌ها: 1. السیرة الحلبیّة، ج 1، ص 140 2. موسوعة التاریخ الاسلامی، چاپ مؤسسه الهادی، ج 1، ص 333 و 334 3. بحار الانوار، ج 22، ص 191 @javadheidari110
💠پرسش: آیا حضرت خدیجه سلام الله علیها قبل از پیامبر با فرد دیگری ازواج کرده بود؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : حضرت خديجه كبري سلام الله عليها، برترين همسر رسول خدا صلي الله عليه وآله و يكي از چهار زن برتر بهشتي است. در باره مقام آن حضرت همين بس كه خداوند به او سلام فرستاده و وعده قصري بهشتي به او داده است.(1) نکته دوم :هر چند بعضی از مورخین اعتقاد دارند که حضرت خدیجه سلام الله علیها قبل از ازدواج با رسول اکرم صلوات الله علیه ، ازدواج کرده بودند ولی بسیاری از محققین شیعه (ابوالقاسم كوفي، سيد مرتضي و شيخ طوسي )، اعتقاد به عدم ازدواج ایشان قبل از پیامبر ، دارند. ابوالقاسم كوفي از علماي شيعه، در اين باره استدلال می کند: «مورخان و محدثان شيعه و سنى بر اين مطلب اتفاق دارند كه كسى از بزرگان، اشراف، رؤسا و جوانمردان قريش باقى نماند؛‌ مگر اين كه از حضرت خديجه خواستگارى كرد و ازدواج با ايشان را آرزو مى‌كرد؛ اما خديجه كبرى دست رد بر سينه همه آن‌ها زد؛ ولى وقتى رسول خدا صلي الله عليه وآله با او ازدواج كرد، تمام زنان قريش از او فاصله گرفته و رفت و آمد با وى را ترك كردند و گفتند: تو پيشنهاد سران قريش را رد كردى و تن به همسرى كسى دادى كه فقير است و مال و ثروتى ندارد؟! با اين حال چگونه اهل فهم مىتوانند بپذيرند كه حضرت خديجه با يك اعرابى(شوهرهاي قبلي كه براي حضرت خديجه نام برده اند) از قبيله بنى تميم ازدواج كرده باشد؛ اما خواستگارى بزرگان قريش را نپذيرفته باشد؟ آيا صاحبان فكر و انديشه نمى‌دانند كه اين مطلب از آشكارترين محالات و ناپسند‌ترين گفتارها است، وقتى براى اهل تحقيق اين مطلب ثابت شود، ثابت مى‌شود كه حضرت خديجه با كسى غير از رسول خدا صلى الله عليه وآله ازدواج نكرده است».(2) پی نوشت : 1. بحار الأنوار، ج 16، ص 7، باب 5 2. الاستغاثة، ج1، ص70 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره1) 📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaaa 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
سلام علیکم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات عزیزان ان شاء الله در مسابقه شرکت بفرمایند. آیه ی 92 سوره ی یونس: فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ ءَايَةً وَ إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ عَنْ ءَايَاتِنَا لَغَافِلُون‏ ولى امروز، بدنت را (از آب) نجات مى‏دهيم، تا عبرتى براى آيندگان باشى! و بسيارى از مردم، از آيات ما غافلند. مخاطب آیه ی شریفه: فرعون است. @javadheidari110
روزه و شلاق.ogg
2.82M
❎چرا در اسلام اگر نخواهیم روزه بگیریم باید شلاق بخوریم؟ 🎙پاسخ از استاد حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: باسلام قصد دارم در سن جوانی ایمان خودم را تقویت نمایم چه راههایی پیشنهاد می دهید؟ ✍️ پاسخ: یکی از راههایی که به هدایت ما کمک می کند و حالت تاثیرپذیری ما را ازآیات الهی بیشتر می نماید درک بهتر و بیشتر نسبت به آیات الهی است و این درک از طریق مطالعه کتب اعتقادی و دینی افزون می شود. ازطریق یک برنامه منظم و همیشگی مطالعاتی، به دنبال تحکیم پایه های اعتقادی خویش باشید تا در مسیرایمان، محکم تر از قبل قدم برداشته و دچار تزلزل نگردید. علاوه بر این از طریق برنامه اخلاقی و تهذیب و خودسازی و پاکسازی درونی خویش نیز می توانید به آنچه که در مطالعه بدست آوردید، جامه عمل پوشانده و با تمسک به آنها فضائل اخلاقی را درخود تقویت کرده و وجود خود را از رذائل اخلاقی پیراسته کنید. آنچه که به اتفاق، همه بزرگان دین برآن اصرار و تاکید دارند توسل به اهل البیت علیهم السلام برای حفظ ایمان است چرا که انسان لحظه به لحظه با وسوسه های شیطان از یک طرف و ترفندهای نفس از طرف دیگر روبرو است و اگر دستگیره ای برای تمسک وجود نداشته باشد حساب انسان پاک است لذا توسل به حضرات معصومین و تضرع و دعا و درخواست ازآنها برای ماندن در مسیر هدایت بسیار مهم و موثر است. دقت کنید که داشتن یک ویژگی مهم است، ولی مهم ترازآن، نگهداری آن است؛ این مطلب در باب ایمان هم صادق است.بنابراین دارابودن ویژگی ایمان هرچند بسیار با اهمیت است اما درعین حال حفظ و نگهداری آن مهم تر و سخت تر. لازمه بهرمندی از آثار و ثمرات ایمان، مراقبت است وتنها راه نجات از آلودگی ها در چنین شرایط سختی ،فراهم ساختن سرمایه تقوا است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه های شیطان شوند ، به یاد ( خدا و پاداش و کیفر او ) می افتند و ( در پرتو یاد او ، راه حق را می بینند و ) ناگهان بینا می گردند.(1) قرآن مجید تقوا را لباسی بر اندام جان آدمی می‌داند که آن را به خوبی می‌پوشاند و حفظ می‌کند. وَ لِباسُ التَّقْوي‏ ذلِکَ خَيْرٌ اما لباس پرهیزگاری بهتر است(2) برای بدست آوردن تقوا باید نسبت به رفتارخود کنترل داشته باشید چرا که زبان، چشم، گوش، فکر و همة اعضا و جوارح، درهای ورودی به قلب‌اند پس باید این ها را کنترل کرد تا موجبات تیرگی قلب را فراهم نیاورند. محاسبه اعمال نیز راه دیگری است برای ثابت قدم ماندن در جاده هدایت، بدین شکل که نسبت به نفس خود حسابرسی دقیق داشته باشید و هرشب قبل از خواب اعمال و رفتارروزانه خود را مورد محاسبه قرار دهید.اگر خطایی داشتید جبران نموده و اگر کار نیکی انجام داده اید آن را تقویت کنید.. دقت کنید که هر چه قدرانسان بتواند مطالعات ديني خود را بالا برده و با برهان و استدلال عقلي، اصول دين را براي خود اثبات نمايد، به همان ميزان احتمال انحراف او در عمل كاهش خواهد يافت لذا به شما توصیه می شود کتاب تقوا اثر شهيد عبدالحسين دستغيب و کتاب جهان‏بينى اسلامى اثرشهيد مطهرى و همچنین کتاب پنجاه درس اصول عقايد براي جوانان از آيت الله مكارم شيرازي رانیز در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید. پی نوشت ها: 1.اعراف(7) ،آیه201 2. اعراف (7) آیه 26 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️با چه دلایلی می توان اثبات کرد که انسان اختیار دارد و مختار آفریده شده است؟ 🍃وجود اختیار در انسان امری بدیهی و وجدانی است و وجدانیات به استدلال نیاز ندارند، بلکه قابل استدلال نیستند و فقط ممکن است علم به ضروری بودن نیاز به استدلال داشته باشد. به هر حال انسان همانگونه که در ادراک وجود خود و احساس غم و شادی و کینه و محبت تردیدی به خود راه نمی دهد و در ادراک این امور محتاج اقامه برهان نیست، 🔰در عین حال در اینجا دلایلی ذکر شده که به بعضی اشاره می شود: 1️⃣ جزا و پاداش اگر انسان مجبور باشد، تنبیه و مجازات با تشویق و پاداش در مورد او معنا نخواهد داشت؛ چنانکه هیچ انسان عاقلی سنگ را به خاطر شکستن شیشه یا سر یک انسان کیفر نمی دهد، بلکه دستی را که آن را پرتاب کرده است مجازات می نماید. 2️⃣ تعلیم و تربیت دلیل دیگری که مختار بودن انسان را اثبات می کند وجود دستگاه تعلیم و تربیت است؛ زیرا تعلیم و تربیت موجود مجبور مفهومی نخواهد داشت حتی در انسان نیز در افعال غير اختیاری تعلیم و تربیت راهی ندارد؛ 3️⃣ احساس شرم و پشیمانی بعد از انجام عملی نیز دلیل بر اختیار هستند. 4️⃣ احساس رضایت و خشنودی و احساس کینه و دشمنی نیز شاهدی بر اختيار هستند. که به بعضی از آنها در قرآن کریم اشاره می کنیم: 🔸دسته اول، آیاتی که بر نسبت دادن افعال به بنده دلالت دارد؛ مانند: «قول الذين يكتبون الكتاب بأيديهم (بقره: ۹۷۹؛ پس وای بر کسانی که کتاب را به دست خود می نویسند و آن را به خدا نسبت می دهند، که فعل را منسوب به بنده می داند نه خدا» یا «حتى يغيروا ما بانفسهم (انفال: ۵۳)؛ خدا سرنوشت گروهی را تغییر نمی دهد تا اینکه آنها خود و آنچه در خودشان است را تغییر دهند)؛ یعنی سرنوشت هر قومی در دست خودش است. 🔹دسته دوم: آیاتی که در آنها مؤمن، بر ایمان، ستایش و کافر بر کیفرش، نکوهش شده است و بر وعده و وعید دلالت دارند: مانند: «اليوم تجزى كل نفس بما كسبت (مؤمن: ۱۷)؛ امروز هر نفسی به وسیله آنچه به دست آورده است جزا داده می شود»، «اليوم تجزون ما كنتم تعملون (جاثیه: ۲۸)؛ امروز به خاطر آنچه انجام می داده اید، جزا داده می شوید»، «ولا تزر وازرة وزر أخرى (انعام: ۱۶۴)؛ بار کسی را دیگری بر دوش نخواهد گرفت» 🔸دسته سوم: افعال خداوند همانند افعال ما نیستند: این آیات دلالت دارند بر اینکه افعال خداوند منزه اند از اینکه همانند افعال ما باشند. افعال خداوند با افعال ما قابل مقایسه نیست؛ بنابراین کاری که از ضعف، ظلم، اختلاف و نارسایی و... حکایت دارد فعل ما است نه خداوند متعال. به آیات زیر توجه کنید: «ما ترى في خلق الرحمن من تفاوت (ملک: 3)؛ در آفرینش خدای متعال تفاوت نمی بینی»، «وما خلقنا السماوات والأرض وما بينهما إلا بالحق (حجر: ۸۵)؛ آسمان و زمین و آنچه بین این دو است را نیافریدیم مگر بر اساس حق»، «إن الله لا يظلم مثقال ذرة (نساء:۴۰)؛ به درستی که خداوند به اندازه مثقال ذرهای ظلم نمی کند» 🔹دسته چهارم: توبیخ انسانها به خاطر کفر و گناه: مانند: «كيف تكفرون بالله (بقره: ۲۸)؛ چگونه به خدا کفر می ورزید؟»، «وما منع الناس أن يؤمنوا إذ جاءهم الهدى (اسراء: ۹۴)؛ هنگامی که هدایت برای مؤمنان آمد از ایمان آوردن منع نشدند»، 🔸دسته پنجم: آیاتی که بر تهدید یا اختیار داشتن انسان دلالت دارند مانند: «من شاء فليؤمن ومن شاء فليکفر ( کهف: ۲۹)؛ پس هر کس می خواهد ایمان بیاورد و هر کس می خواهد، کفر بورزد» 📚درس هایی از عقاید اسلامی ج5 ص55 @javadheidari110
کبر.ogg
1.13M
📌هر روز یک پیام قرآنی 💭امروز: کبر 🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکز ملی پاسخ به شبهات 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110