eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
شب قدر.ogg
1.71M
#رمضان_با_ثقلین 📌 هر روز یک پیام قرآنی 💭 امروز: شب قدر 🔉 گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکزملی پاسخ به شبهات 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
✅ مادران کلافه یا مدیران سنگرهای مبارزه با کرونا؟ ‌ ▫️اگر به صورت جزئی و موردی و به دور از شعارهای غیرقابل تحقق بخواهیم به برخی موارد که مادران در این شرایط سخت می توانند انجام دهند اشاره کنیم این چند مورد را می توان نام برد: 1️⃣ دلبری و جلوه گری از اوصاف ذاتی زنان است اما وقتی پای عمل جنسی به میان می آید مردان نیز بسیار فعال اند به ویژه اگر شرایط در کنار هم بودن فراهم باشد. بنابراین فرصت خانه نشینی را یک زن بامهارت نباید از دست دهد و با گرمابخشیدن به روابط عاشقانه و جنسی،هم به تحکیم زندگی زناشویی خود کمک کند و هم در نگاهی حداقلی، فشارهای فکری و روانی ناشی از کرونا را از روی ذهن شوهرش بردارد. 2️⃣ زن و شوهر در طول روز نیازمند به داشتن خلوت هستند پس چه بهتر که از فرصت قرنطینه در جهت خلوت و گفتگو با همسر آن هم در راستای ایجاد آرامش روانی شوهر و امیدبخشی به او نسبت به آینده زندگی و مسائل معیشتی استفاده شود.مثلا به شوهرش اطمینان دهد که با قناعت و تدبیر و البته توکل به خدا،به او کمک خواهد کرد تا از این شرایط خارج شوند. 3️⃣ از دیگر اقدامات مهارتی مادر در این ایام بهره گیری از توان فرزندان در انجام امور منزل مانند نظافت یا تهیه غذا مانند سحری و افطاری و ... می باشد. 4️⃣ توجه به برنامه های معنوی در خانه. برنامه هایی مانند اقامه نماز جماعت یا اکنون که ماه مبارک رمضان هست،قرائت قرآن، بیدار نگه داشتن فرزندان در طول سحر و استفاده از برنامه های معنوی سحر مانند مناجات خوانی سحرها ودر یک جمله تحریک ذائقه فرزندان برای درک زیبایی های معنوی سحر. 5️⃣ اکنون که دروس فرزندان به صورت مجازی دنبال می شود،مادر بخشی از فعالیت های خود را باید در کنار فرزندان و در محیط مجازی سپری کند تا ضمن کمک به تحصیل آنان،از آسیب های فضای مجازی هم جلوگیری نماید. 6️⃣ وجود اختلاف و تنش بین فرزندان تقریبا امری شایع است لکن همین موضوع گاهی باعث کلافگی و اعصاب خوردی مادر می شود. بهتر آن است ضمن مدیریت این رفتارها توسط مادر با از بین بردن زمین های تنش،اگر یکی از فرزندان،نوجوان یا بزرگسال می باشد او را تشویق به حضور در پایگاه های جهادی که امروزه در هیئات و مساجد فعال شده است نماید یا با هماهنگی شوهر و در صورت امکان از وی بخواهد که به محل کار پدرش برود و در آنجا به پدر کمک نماید. جالب آنکه گاهی امیرالمومنین علیه السلام برای کمک به همسرشان فرزندان را به محل کار خود در نخلستان ها می بردند تا هم همسرشان آزرده نشوند و هم فرزندان بازی کنند و مشغول باشند. ▫️در هر حال جایگاه مادر در فرهنگ اسلامی همیشه متعالی بوده و البته آنچه به جایگاه او تعالی و قداست می بخشد مدیریت و توان مقابله او با مشکلات و بحران هاست چرا که نابرده رنج،گنج میسر نمی شود. بنابراین شرایط کنونی هم یک امتحان مدیریتی برای مادران خانواده دار است و هم عرصه ای است در جهت قوی سازی خود و اقتداربخشی به جایگاه مادرانه که نکات فوق راهکارهایی بود در این راستا. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🍃اعمال مشترکه شبهای قدر و اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان🍃 💐🌹از همه ی عزیزان در این شب عزیز التماس دعا داریم 〰️❁🍃❁🌸❁🍃❁〰️ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠پرسش: آیا حقیقت دارد؛ شیاطین در ماه رمضان ، به زنجیر کشیده می‌شوند؟ اگر این‌چنین است ، چرا افراد گناه می‌کنند؟ شیطان_ماه_رمضان ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : در روایات متعدد ، تصریح‌شده است که : شیاطین با آغاز ماه رمضان ، به زنجیر کشیده می‌شوند. امام باقر علیه‌السلام به نقل از رسول مهربانی‌ها ، می‌فرماید: «...إِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَهْرِ رَمَضَانَ غُلَّتْ مَرَدَةُ الشَّیَاطِینِ...»؛« آن هنگام که هلال ماه رمضان سر برآورد، شیطان‌های رانده‌شده به زنجیر کشیده می‌شوند»(1) نکته دوم : توجه داشته باشیم : الف ) : عامل گناه در انسان فقط شیاطین نمی‌باشند بلکه «نفس» انسان اگر تربیت‌نشده باشد ، عامل تشویق‌کننده به گناه هست. ب ) : هرچند شیاطین در ماه رمضان در غل و زنجیر هستند؛اما اعمال و رفتار افراد، سبب آزادی آن‌ها شده و به همین سبب می¬تواند،اثرگذار باشند. پیامبر خدا فرمود: «...وَ الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُم‏...»؛«و شیاطین را بسته‌اند، از پروردگارتان تقاضا کنید که آن‌ها را بر شما مسلط نگرداند»(2) پی‌نوشت : 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص: 67 2. الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 95 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
در شب قدر چه کارهایی انجام دهیم؟ نماز شبهاى ماه رمضان شيخ كفعمى در حاشيه بلد الا مين از سيّد بن باقى نقل كرده كه فرموده مستحبّ است در هر شب ماه رَمَضان دو ركعت نماز در هر ركعت حمد و توحيد سه مرتبه و چون سلام داد بگويد: سُبْحانَ مَنْ هُوَ حَفيظٌ لا يَغْفُلُ سُبحانَ مَنْ هُوَ رَحيمٌ لا يَعْجَلُ منزه است آن خداى نگهبانى كه غفلت نكند منزه است آن خداى مهربانى كه شتاب نكند سُبْحانَ مَنْ هُوَ قاَّئِمٌ لا يَسْهُو سُبْحانَ مَنْ هُوَ دائِمٌ لا يَلْهُو منزه است آن خداى پابرجايى كه كسى را از ياد نبرد منزه است آن خداى جاويدانى كه به چيزى سرگرم نشود پس بگويد تسبيحات اربع را هفت مرتبه پس بگويد: سُبْحانَكَ سُبْحانَكَ سُبْحانَكَ يا عَظيمُ اغْفِرْ لِىَ الذَّنْبَ الْعَظيمَ منزّهى تو منزّهى منزّهى اى خداى بزرگ بيامرز گناهان بزرگم را پس ده مرتبه صلوات بفرستد بر پيغمبر و آل او عليهم السلام . كسى كه اين دو ركعت نماز را بجا آورد بيامرزد حق تعالى از براى او هفتاد هزار گناه الخ در خبر است كه هر كه در هر شب از ماه رمضان سوره اِنّا فَتَحْنا در نماز مستحبّى بخواند آن سال محفوظ بماند . كيفيت هزار ركعت نماز بدانكه از اعمالى كه در شبهاى ماه رمضان مستحب است بجا آورده شود هزار ركعت نماز است در مجموع اين ماه كه مشايخ و اعاظم علماء در كتب خود كه در فقه يا عبادات نوشته اند به آن اشاره نموده اند و اما كيفيّت بجا آوردن آن پس احاديث در باب آن مختلف است و آنچه موافق روايت ابن ابى قرّه است از حضرت جوادعليه السلام و مختار شيخ مفيد در كتاب غريّه و اشراف بلكه مختار مشهور است آنست كه در دهه اوّل و دهه دويّم ماه رمضان در هر شبى بيست ركعت خوانده شود هر دو ركعت به يك سلام به اين طريق كه هشت ركعت آن را بعد از نماز مغرب بخواند و دوازده ركعت ديگر را بعد از نماز عشاء و در دهه آخر در هر شب سى ركعت بخواند باز هشت ركعت آن را بعد از نماز مغرب و بيست و دو ركعت ديگر را بعد از نماز عشاء و مجموع اين نمازها هفتصد ركعت مى شود و باقيمانده را كه سيصد ركعت است در شبهاى قدر بخواند يعنى شب نوزدهم صد ركعت و شب بيست و يكم صد ركعت و شب بيست و سيّم صد ركعت پس مجموع هزار ركعت شود و به ترتيب ديگر نيز وارد شده و تفصيل كلام در جاى ديگر است و اين مقام را گنجايش بسط نيست و اميد كه اهل خير در عمل به اين هزار ركعت نماز مسامحه و سهل انگارى نكرده از فيض آن خود را بهره مند نمايند و روايت شده كه مى خوانى بعد از هر دو ركعت از نافله هاى ماه رمضان اَللّهُمَّ اجْعَلْ فيما تَقْضى وَتُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ وَفيما تَفْرُقُ خدايا مقرر دار در آن قضا و قدر حتمى و در آنچه جدا كنى مِنَ الاْمْرِ الْحَكيمِ فى لَيْلَةِ الْقَدْرِ اَنْ تَجْعَلَنى مِنْ حُجّاجِ بَيْتِكَ از دستور حكيمانه ات در شب قدر كه مرا از حاجيان خانه الْحَرامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنوُبُهُمْ وَاَسْئَلُكَ محترم كعبه ات قرار دهى آنان كه حجشان قبول و كوششان پذيرفته و گناهانشان آمرزيده شده و از تو خواهم اَنْتُطيلَ عُمْرى فى طاعَتِكَ وَتُوَسِّعَ لى فى رِزْقى يااَرْحَمَالرّاحِمينَ كه عمرم را در اطاعت خود طولانى گردانى و در روزيم وسعت دهى اى مهربانترين مهربانان
اعمال مشتركه شبهاى قدر شب نوزدهم اوّل شبهاى قدر است و شب قدر همان شبى است كه در تمام سال شبى به خوبى و فضيلت آن نمى رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدير امور سال مى شود و ملائكه و روح كه اعظم ملائكه است در آن شب به اذن پروردگار به زمين نازل مى شوند و به خدمت امام زمان عليه السلام مشرّف مى شوند و آنچه براى هركس مقدّر شده است بر امام زمان عليه السلام عرض مى كنند و اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است يكى آنكه در هر سه شب بايد كرد و ديگر آنكه مخصوص است به هر شبى امّا اوّل پس ‍ آن چند چيز است : اوّل غسل است علاّمه مجلسى فرموده كه غسل اين شبها را مقارن غروب آفتاب كردن بهتر است كه نماز شام را باغسل بكند . دوّم دو ركعت نماز است در هر ركعت بعد از حمد هفت مرتبه توحيد بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَيْهِ بگويد در روايت نبوى صَلَّى اللَّهِ عَلِيهِ وَ اله است كه از جاى خود برنخيزد تا حقّ تعالى او را و پدر و مادرش را بيامرزد سوّم قرآن مجيد را بگشايد و بگذارد در مقابل خود و بگويد: اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِكِتابِكَ خدايا از تو خواهم به حق كتاب الْمُنْزَلِ وَما فيهِ وَفيهِ اسْمُكَ الاْكْبَرُ وَاَسْماَّؤُكَ الْحُسْنى وَما يُخافُ فرستاده شده ات و آنچه در آنست كه در آن است نام بزرگت و نامهاى نيكويت و آنچه بدانها ترس وَيُرْجى اَنْ تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقاَّئِكَ مِنَ النّارِ و اميد شود كه قرارم دهى از زمره آزاد شدگانت از دوزخ پس هر حاجت كه دارد بخواهد . چهارم آنكه مُصحَف شريف رابگيرد و بر سر بگذارد و بگويد : اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فيهِ وَبِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ خدايا به حق اين قرآن و بحق آنكس كه او را بدان فرستادى و بحق هر مؤ منى كه در اين قرآن مدحش كرده اى و بحقى كه تو بر ايشان فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ پس ده مرتبه بگويد بِكَ يا اَللّهُ و ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ دارى زيرا كسى نيست كه حق تو را بهتر از خودت بشناسد* * * * * * * * بحق خودت اى خدا * * * * * * بحق محمدصلى الله عليه و آله و ده مرتبه بِعَلي و ده مرتبه بِفاطِمَةَ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ و ده مرتبه بِالْحُسَيْنِ * * * * بحق على عليه السلام * * * * بحق فاطمه سلام الله عليها * * * *بحق حسن عليه السلام * * * * بحق حسين عليه السلام و ده مرتبه بِعَلِىّ بْنِ الْحُسَيْنِ و ده مرتبه بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِي و ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ * * * * بحق على بن الحسين عليه السلام * * * * بحق محمد بن على عليه السلام * * * * بحق جعفر بن محمدعليه السلام و ده مرتبه بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ و ده مرتبه بِعَلِىِّ بْنِ مُوسى و ده مرتبه * * * * * بحق موسى بن جعفرعليه السلام * * * * * * بحق على بن موسى عليه السلام * * * * بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِي و ده مرتبه بِعَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِي بحق محمد بن على عليه السلام * * * * بحق على بن محمدعليه السلام * * * * بحق حسن بن على عليه السلام و ده مرتبه بِالْحُجَّةِ * * * * به حق حضرت حجت عليه السلام پس هر حاجت كه دارى طلب كن . پنجم زيارت كند امام حسين عليه السلام را در خبر است كه چون شب قدر مى شود منادى از آسمان هفتم ندا مى كند از بُطنان عرش كه حقّ تعالى آمرزيده هر كه را كه به زيارت قبر حُسين عليه السلام آمده . ششم احيا بدارد اين شبها را همانا روايت شده هركه احيا كند شب قدر را گناهان او آمرزيده شود هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگينى كوهها وكيل درياها باشد . هفتم صد ركعت نماز كند كه فضيلت بسيار دارد و افضل آنست كه در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه توحيد بخواند
هشتم بخواند: اَللّهُمَّ اِنّى اَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً داخِراً لا اَمْلِكُ لِنَفْسى نَفْعاً وَلا ضَرّاً وَلا خدايا من شام كردم در حالى كه بنده خوارى هستم كه مالك سود و زيانى براى خويش نيستم و نتوانم اَصْرِفُ عَنْها سُوَّءاً اَشْهَدُ بِذلِكَ عَلى نَفْسى وَاَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ از خويشتن پيش آمد ناگوارى را بازگردانم و اين مطلبى است كه من آن را بر خويش گواهى دهم و به ناتوانى قُوَّتى وَقِلَّةِ حيلَتى فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْجِزْ لى ما خود و بيچارگيم در برابرت اعتراف دارم پس درود فرست بر محمد و آل محمد و وفا كن برايم بدانچه وَعَدْتَنى وَجَميعَ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فى هذِهِ اللَّيْلَةِ بر من و همه مؤ منين و مؤ منات وعده فرمودى از آمرزش در اين شب وَاَتْمِمْ عَلَىَّ ما اتَيْتَنى فَاِنّى عَبْدُكَ الْمِسْكينُ الْمُسْتَكينُ الضَّعيفُ و تمام كن بر من آنچه را به من دادى زيرا كه من بنده بينواى مستمند ناتوان تهيدست الْفَقيرُ الْمَهينُ اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْنى ناسِياً لِذِكْرِكَ فيما اَوْلَيْتَنى وَلا [غافِلاً[ خوار توام خدايا قرار مده مرا فراموشكار از ياد خويش در آنچه به من انعام فرمودى و نه غافل از لاِِحْسانِكَ فيما اَعْطَيْتَنى وَلا ايِساً مِنْ اِجابَتِكَ وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّى احسانت در آنچه به من عطا كردى و قرارم مده نااميد از اجابت خويش و اگرچه ديرزمانى طول كشد فى سَرّاَّءَ اَوْ ضَرّاَّءَ اَوْ شِدَّةٍ اَوْ رَخاَّءٍ اَوْ عافِيَةٍ اَوْ بَلاَّءٍ اَوْ بُؤْسٍ اَوْ چه در خوشى و چه در سختى در دشوارى يا در آسايش در تندرستى يا گرفتارى در تنگدستى يا نَعْماَّءَ اِنَّكَ سَميعُ الدُّعاَّءِ در نعمت براستى تو شنواى دعايى و اين دعا را كفعمى از امام زين العابدين عليه السلام روايت كرده كه در اين شبها مى خوانده در حال قيام و قعود و ركوع و سجود و علاّمه مجلسى (ره ) فرموده كه بهترين اعمال در اين شبها طلب آمرزش و دعا از براى مطالب دنيا و آخرت خود و پدر و مادر و خويشان خود و برادران مؤ من زنده و مرده ايشان است و اَذْكار و صلوات بر محمد و آل محمدعَليهمُ السلام آنچه مقدور شود و در بعضى از روايات وارد شده است كه دعاء جوشن كبير را در اين سه شب بخوانند فقير گويد كه دعاء جوشن در سابِقْ گذشت و روايت شده كه خدمت حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِيهِ وَاله عرض شد كه اگر من درك كنم شب قدر را چه از خداوند خودبخواهم فرمود عافيت را .
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره5) 📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaa5 🔹 پیشنهاد مطالعه قرآن کریم در نرم افزار سراج: cafebazaar.ir/app/isca.quran.seraj 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
ضربت خوردن، در حال وروود به مسجد یا نماز؟ مناسبت: ضربت خوردن حضرت امام علی علیه السلام (40 ه.ق) دسته بندی: شبهات اعتقادی سرخط: آیا امام علی در حال نماز ضربت خوردند؟: درباره ضربت خوردن حضرت علی (ع) نیز دو احتمال وجود دارد: احتمال اول: این که ضربت خوردن امام علی (ع) درخارج مسجد بوده است. احتمال دوم: ضربت خوردن امام علی (ع)در مسجد و در حین نماز بوده است. دلائل و روایات متعددی بر این احتمال تأکید دارند از جمله: ۱. امام سجاد (ع) فرمودند: وقتی ابن ملجم می خواست به امام على (ع) ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین(علیهما السلام) آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند." (1) ۲. در کنزالعمال در باب فضائل علی (ع) آمده است: هنگامی که حضرت علی (ع) سر از رکوع برداشت، ابن ملجم (با شمشیر ) ضربه خود را وارد کرد. حضرت به کنار رفت و فرمود: نمازتان را تمام کنید و کسی را مقدم (امام جماعت) نکرد. (2) ۳. تاریخ دمشق در شرح حال امام علی(ع)آورده است: عبدالرحمان بن ملجم در حالی که آشفته بود در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود ضربت زد ...(3) و همچنین گفته است: عبدالرحمان بن ملجم، در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود، از روی آشفتگی ضربت زد و علی (ع) همان روز از دنیا رفت و در کوفه دفن شد.(4) ۴. ابن ابی الدنیا در مقتل امیرالمؤمنین (ع) گفته است: علی (ع) بیرون آمد و تکبیرة الاحرام نماز را گفت، سپس یازده آیه از سوره انبیا را قرائت کرد، سپس ابن ملجم ضربتی را بر وسط سرش زد...(5) پی نوشتها: 1. الطوسی، امالی، ج 3، ح 18 2. کنز العمال: ج ۱۵ 3. ابن عساکر، تاریخ دمشق، ترجمة امیر المؤمنین، 1397ح 4. کتاب الفضائل فضائل امیر المؤمنین، حدیث ۶۳ 5. بر گرفته ار حاشیه انساب الاشراف ، ج۲، ص ۴۹۲ @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💁‍♂️می خوردن من حق ز ازل می دانست گر مِی نخورم علم خدا جهل بُوَد!!!! حقیقت چیست❓ (حفظه الله) 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
انفاق.ogg
1.5M
#رمضان_با_ثقلین 📌هر روز یک پیام قرآنی 💭امروز: انفاق 🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی-نمایندگی اصفهان 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره6) 📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaa6 🔹 پیشنهاد مطالعه قرآن کریم در نرم افزار سراج: cafebazaar.ir/app/isca.quran.seraj 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پست اینستاگرامی 🔺با شماره یکی از کارشناس‌های وهابی به اسم "ابراهیم احراری" تماس گرفتم تا ببینم این افراد چه پاسخی نسبت به عملکرد امثال ابن ملجم که به عنوان صحابه هم معرفیش کردن دارن اللهم العن قتلة امیرالمؤمنین رهایتان نمی‌کنیم مشاهده پست 🇮🇷 کانال هواداران استاد حسینی @hoseinifans
قصاص ابن ملجم! مناسبت: دسته بندی: شبهات اعتقادی سرخط: چرا امام علی قاتلش را عفو نکرد؟ بیانات، رفتارها و کردار (سیره‌ی) اهل بیت علیهم‌السلام، منطبق با مشیت الهی بوده و از حکمت‌های بسیار شناخته شده و نشده‌ای برخوردار می‌باشد. در این خصوص به نکات ذیل به عنوان برخی از دلایل اشاره می‌گردد: الف – عفو و بخشش، همیشه در قبال پشیمانی، توبه و عذرخواهی صورت می‌پذیرد و ابن ملجم نه پشیمان شد، نه توبه کرد و نه عذر خواست. بلکه بسیار هم از کرده‌ی خود راضی و خشنود بود. اینکه شما مدعی شده اید ابن ملجم فریب خورده است،نیازمند ارائه سند و مدرک معتبری است که منابع تاریخی چنین ادعایی را تأیید نمی کنند.  ب – حکم قصاص قتل، پس از وفات [یا شهادت] مقتول بر قاتل مترتب می‌گردد و حق «ولی دم»، یا همان وارث است و نه حق مقتول. لذا ایشان فرمود: اگر ماندم، خودم می‌دانم که چه کنم و اگر رفتم و شما قصاص کردید، یک ضربه زده است، یک ضربه بزنید.  ج – امام کشی [که هم حق‌الله است و هم حق‌الناسی که در طول تاریخ سریان دارد] فقط یک حق شخصی نیست و بخشش ندارد. مضاف بر این که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «من و علی پدران این امت هستیم». پس امت ایشان فرزندان آنها هستند که حتی اگر یکی از آنان قصاص خواهد، باید قصاص انجام پذیرد.  د -  عفو و بخشش کار خوبی است، اما نه همیشه. در برخی موارد «قصاص» نه تنها لازم است، بلکه بسیار بهتر است و آثار آن در اصلاح جامعه‌ی فعلی و آینده به مراتب بیشتر است، لذا انسان عاقل و حکیم در اینگونه موارد قصاص را انتخاب می نماید.  چنان چه خداوند رحمان و رحیم در کلام وحی خطاب به صاحبان خرد و نخبگان (به ویژه کسانی که اداره امور جامعه را در اختیار دارند از آن زمره می‌باشند) می‌فرماید در قصاص برای شما «حیات» است و آن را از نشانه‌های تقوا بر می‌شمارد: «وَ لَكُمْ فىِ الْقِصَاصِ حَيَوةٌ يَأُوْلىِ الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»؛ «و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خِرد! شايد شما تقوا پيشه كنيد». (1) پی نوشت: 1.      بقره/179 @javadheidari110
در بین ما شیعیان سخنان مشهوری بیان می گردد,که برخی از آنها نه تنها سندی ندارد و در برخی از موارد دست آویزی برای هجمه دشمن به مبانی اعتقادی ما می شود. در پستهایی در حد توانم به نقد و بررسی آنها اشاره میکنم . ✨تیر و علی بن ابی طالب (صلوات الله علیه و اله) مشهور است در نمار تیری از پای علی بن ابی طالب(علیه السلام) بیرون کشیدند. مطابق دلایل ذیل این فضیلت مشهور هیچ سندی ندارد.↘️↘️ 📍ابوالفضل رشید‌الدّین میبدی در کتاب “کشف الاسرار” نگاشته‌ی سال۵۲۰ هجری قمری،: «در آثار بیارند که علی علیه السلام در بعضی از آن حرب‌های وی تیری به وی رسید....» 📒كشف الأسرار و عدة الأبرار، ج1، ص: 18. 📍علامه حلی :( 726 ق) :«2. و بلغ في العبادة إلى أنه كان يؤخذ النشاب من جسده عند الصلاة لانقطاع نظره عن غيره تعالى بالكلية » 📒نهج الحق و كشف الصدق، ص: 247. 📍صالح الکشفی الحنفی متوفای ۱۰۲۵ :«...چون هنگام نماز شد،پیکار از پای مبارکش بیرون کردندی،مصلی چون پرخون شد،امیر را اصلا از این معنی خبر نبود. ». 📒محمد صالح کشفي ترمذي حنفي،مناقب مرتضوی، ص 356. 📍دیلمی (841ق) مبنویسد : «...فإذا اشتغل بالصلاة و أقبل إلى الله تعالى أخرجوا الحديد من جسده و لم يحس ». 📒ارشاد القلوب،ج2،ص217. 📍ملا محسن فیض کاشانی (1901ق) می گوید : «أقول: و مثل هذا ينسب إلى مولانا أمير المؤمنين عليه السّلام أنّه وقع في رجله نصل ...». 📒المحجة البيضاء فى تهذيب الاحياء، ج1، ص: 398. 📍ملا مهدی نراقی (1209ق) :«و روى: أنه وقع نصل في رجله (ع)، ...». 📒ملا مهدی نراقی،جامع السعادات، ج3، ص: 328. 📍سید عبدالاعلی سبزواری (1414 ه ق‌).:« هذه القضية منسوبة إليه عليه السلام و قد نظمها الشعراء ». 📒مهذب الأحكام (للسبزواري)، ج‌6، ص: 108. 🕳🕳🕳🕳 📝 همانطور که ملاحظه شد تا قرن هفتم هیچ خبری از این فضیلت در منابع شیعی نیست . و درکتابهایی که ذکر شد . هیچ سندی برای آن بیان نشده است . محمد اسفندیاری باور دارد این فضیلتی که به امیر بیان (صلوات الله علیه و اله) منسوب شده است,احتمال می‌رود که از گفته‌های صوفیان باشد(1).چون در نظر عرفا و صوفیه، حضور قلب در نماز را بدین معنا می‌دانند که نمازگزار در حال نماز از خود بی‌خود شده و از همه چیز و همه کس دل بریده، و محو جمال حق تعالی گردد؛ و به اصطلاح در حالتی قرار گیرد که اگر کارد به استخوانش هم زدند متوجّه نگردد. و قضایای زیادی در این جهت برای عرفای بزرگ خویش نقل می کنند. 1. 📒محمد اسفندیاری، بُعد اجتماعی اسلام، ص 155، پاورقی. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
‍ 🔰 و و روح بر صاحبان امر (اولی الامر) در هر عصری 📒شیخ کلینی رضوان الله علیه در کتاب کافی نقل کرده‌اند که عليه السلام فرمودند: يا معشر الشيعة خاصموا بسورة (انا انزلناه) تفلجوا، فوالله اءنها لحجة الله تبارك و تعالى على الخلق بعد رسول الله صلى الله عليه و آله و اءنها لسيدة دينكم و اءنها لغاية علمنا. يا معشر الشيعة ! خاصموا ب‍ه (حم و الكتاب المبين) فاءِنها لولاة الامر خاصة بعد الرسول الله صلى الله عليه و آله 📚الكافى، ج ۱، ص ۲۴۹ 🔖اسکن https://b2n.ir/183117 📝اى جماعت با خصم خود به سوره محاجه كنيد كه پيروز خواهيد شد، پس سوگند به خدا كه اين سوره از براى حجت خداوند تبارك و تعالى بعد از رسول الله صلى الله عليه و آله است اين سوره همانا مدرك دين شما و نهايت علم ما است اى جماعت شيعه با آيه "حم و الكتاب المبين" بحث كنيد زيرا اين آيات اختصاص به واليان امر بعد رسول خدا دارد ... ☑️از سوره قدر به خوبى استفاده می‌شود كه ملائكه در شب قدر هر سال به جهت هر امری بر زمين فرود مى‌آيند. {تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر} ملائکه و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدیر) هر امر نازل می‌شوند ▫️با توجه به اینکه تنزل فعل مضارع است، و دلالت بر استمرار دارد (در اصل تتنزل بوده) روشن می‌شود که شب قدر مخصوص به زمان رسول الله صلى الله عليه و آله و مجید نبوده، بلکه امرى است مستمر و شبى است مداوم که در همه سال تکرار می‌شود. ▪️ تا روز قيامت تكرار مى‌شود و در نتيجه نيز تا روز قيامت استمرار دارد پس نزول ملائكه و نيز در هر شب قدر تكرار مى‌شود. ⁉️سوال اين است: از آیه قرآن مشخص می‌شود ملائكه و روح در شب قدر هر سال بر زمين فرود مى‌آيند اما ایشان بعد از رسول الله صلى الله عليه و آله بر چه كسى وارد مى‌شوند؟ 🔹با تامل و دقت در آیه قرآن پى مى‌بريم كه در هر زمان بايد و امامى كامل و و وجود داشته باشد تا محل نزول ملائكه و روح گردد. روایات رسیده از رسول الله صلی الله علیه و آله و اهل بیت طاهرینش خود موید این مدعی است! 👈 عليه السلام به ابن عباس فرموند: ان ليلة القدر فى كل سنة و انه ينزل فى تلك اليلة امر السنة و ان لذلك الامر ولاة بعد رسول الله صلى الله عليه و آله فقلت : من هم ؟ فقال : انا و اءحد عشر من صلبى ائمة محدثون ... 📚الكافى، ج ۱، ص ۲۴۷-۲۴۸، ح ۲ 📝همانا در هر سال ليلة القدر است، در آنشب امر يك سال نازل مىشود. براى آن واليانى است بعد از رسول خدا صلى الله عليه و آله. ابن عباس مىگويد عرض كردم: آنان چه كسانى هستند. حضرت فرمود: من و يازده نفر از صلب من كه همگى امام و محدثند. 👈و امام باقر علیه السلام فرموند: و ايم الله ان من صدق بليلة القدر، ليعلم اءنها لنا خاصة... 📚الكافى، ج ۱، ص ۲۵۲-۲۵۳، ح ۹ 📝به خدا سوگند همانا هر كس تصديق كند ليلة القدر را علم پيدا مىكند كه از براى ما است... ▪️رسول الله صلى الله عليه و آله به اصحاب خود فرموند: آمنوا بليلة القدر، اءنها تكون لعلى بن ابى طالب و لولده الاحد عشر من بعده 📚كمال الدين، ج ۱، ص ۲۸۰-۲۸۱، ح ۳ 📝به ليلة القدر ايمان آورديد؛ زيرا براى على بن ابى طالب و يازده فرزند بعد از اوست. ⁉️حال سوال ما از مخالفین این است از نظر شیعه و به استناد به آیات قرآن کریم و روایات محکم از وجود مقدس پیغمبر خاتم و اهل بیت طاهرینش علیهم السلام ملائکه و روح در هر شب قدر بر وجود مقدس حجت خدا و صاحبان امر (اولی الامر) در آن عصر نازل می شود! این حجت خدا و صاحب الامر در عصر ما کیست و ملائکه و روح در عصر ما بر چه کسی نازل میشود؟ @javadheidari110
جایگاه انفاق در دین یکی از مهمترین آموزه های اجتماعی دین ما انفاق است.بخششِ قسمتی از آنچه داریم به دیگران، با انگیزه ای الهی و برای تسریع در حل مشکلات اقتصادی جامعه. یکی از راه هایی که می تواند انگیزه ی انسان برای انفاق را بالا ببرد و انسان سطح کمیت و کیفیت انفاق خود را ارتقاء دهد، توجه به نیازمندی خود انسان است. اینکه ممکن است در آینده نیز ما نیازمند شویم و انفاق امروز ما می تواند ذخیره ای مادی و معنوی برای روزهای آینده باشد، انگیزه ی انسان را بالا می برد. در روایت می خوانیم که امام علي عليه السلام می فرمایند: كَما تُعينُ تُعانُ آن گونه كه ياري مي كني ، ياري مي شوي(۱) نیاز به کمک مومنانه به دیگران امروز بیش از گذشته احساس می شود و قطعا مردم ما با تکیه بر دستورات ناب دینی این بار نیز نوعی جهاد اجتماعی را رقم خواهند زد. انفاق به دیگران علاوه بر اینکه می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی مردم را به شکل خودجوش حل نماید، نوعی اعتراض داخلی به بی عدالتی هم محسوب می شود، چرا که فقر در جامعه نشانه ی وجود بی عدالتیست و تلاش برای فقر، نوعی تلاش در جهت احیای عدالت است.بنابراین توجه و تمرکز رهبری به کمک مومنانه صرفا به سیرکردن شکم گرسنگان منجر نمی شود، بلکه این پیام روح عدالت خواهی و تلاش درجهت پیاده کردن عدالت را به جامعه تزریق می کند تا از این طریق شکاف ها و خلاءهای موجود در جامعه پر شود. ‎ نکته ی دیگر در باب انفاق این است که انفاق اگرچه به آشنا و غریبه دارای ارزش است، اما در روایات توصیه شده ایم که کمک های مالی خود را اول به نزدیکان و افراد فامیل و آشنا ارائه دهیم. بنابراین لازم نیست برای انفاق دنبال آدم های خاصی بگردیم بلکه کافیست سر بچرخانیم، قطعا بین فامیل و اقوام افرادی هستند که نیازمند کمک می باشند. البته باید مراکز بومی و محلی مثل مساجد و پایگاه های فرهنگی برای مدیریت و محوریت این کمک ها در نظر گرفته شود تا انفاق صرفا بُعد شخصی و فردی نداشته باشد و بُعد اجتماعی آن نیز پررنگ گردد. طبیعتا اهداف مشترک با چهارچوب مشخص و معین، موفقیتهای جمعی را رقم خواهد زد. اگرچه نباید نقش رسانه ها به تشویق در این رزمایش همدلی را نادیده گرفت، اما هر یک از ما می توانیم با کمک های خود یک رسانه باشیم و عملا دیگران را دعوت به کمک نماییم. پی نوشت: ۱.التميمي الآمدي، عبد الواحد بن محمد، غررالحکم و دررالکلم، ج۱، ص ۵۳۵ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
آسیب شناسی انفاق یکی از آسیب هایی که ما را از انفاق دور می کند بحث کمیت انفاق است. برخی از افراد به محض صحبت درباره ی کمک های مالی، بحث گرفتاری و نداری خویش را به میان کشیده و توفیق این کار خداپسندانه را ازدست می دهند. اگرچه کمک های مالی هرچقدر فراوان باشد گره گشایی بیشتری انجام خواهد پذیرفت، اما مساله ی کمیت نباید ما را از اصل انفاق بازدارد. بنابراین حتی اگر به اندازه ی یک قرص نان هم توانایی انفاق داریم نباید آن را بی ارزش تلقی کنیم.شاید همان یک قرص نان اندوه یک مومن را برطرف کند. قرآن مى فرماید: «ما أنفقتُم من شى ء فهو یُخلِفُه» (۱) یعنى هر چیزى را انفاق كنید پاداش دارد؛ چه كم باشد چه زیاد؛ بنابراین كمك های ناچیز هم مى تواند در جاى خود موثر باشد. ضمن اینکه خود انفاق علاوه بر رفع مشکل افراد گرفتار، زمینه ی رشد روحی را برای انفاق کنندگان فراهم می کند. پس باید به تاثیر روحی این امر در وجود خودمان نیز توجه کنیم و بدانیم قبل از اینکه کمک ما بدست نیازمند برسد تاثیر روحی این مساله در وجود ما هویدا خواهد شد.یکی از شرایط مهم در مساله ی انفاق بحث پرهیز از منت گذاری است. خداوند تاکید فراوانی دارد، که به دنبال انفاق خود هیچ منتی بر فرد نیازمند نگذاریم.درآیات الهی هم به انفاق آشکار و هم به انفاق مخفیانه دعوت شده ایم. ‎‎ «... و انفقوا مما رزقناهم سرا و علانیة ... و از آنچه به آنان روزی داده‌ایم پنهان و آشکار انفاق می‌کنند.(۲) اما منظور از آشکار بودن انفاق این نیست که آبروی مومن را ببریم. همین رزمایش همدلی و جمع آوری کمک برای نیازمندان نوعی انفاق آشکار است پس اگرچه کمک کنندگان در این امر شناخته شده هستند، اما باید کمک شوندگان مخفی بمانند تا خدایی ناکرده آبروی آن ها خدشه دار نشود. ‎ ‏ یکی از مزایای انفاق علنى اين است كه موجب تشويق ديگران به اين كار مى‌شود و به سايرين الگو و سرمشق ارائه مى‌كند. انفاق علاوه بر اینکه نیاز و خلاء مادی دیگران را پر می کند، نیاز به محبت دیدن و محبت نمودن انسان را نیز برطرف می کند. اینکه انسان گرفتار، حس کند که دیگران گرفتاری اش را می فهمند و برای کمک به او تلاش می کنند احساس امنیت و آرامش را برای او به ارمغان می آورد.حس پذیرفته شدن و مورد توجه قرار گرفتن ازسمت جامعه او را به آرامش روانی می رساند. با توجه به اینکه زمینه ی ریا و خودنمایی در امر انفاق بسیار فراهم است لذا پاک کردن نیات و توجه به خلوص در عمل در امر انفاق بسیار مهم است. آری، انسان مومن به واسطه ی ایمان خویش قادر است در جامعه موج مهربانی ایجاد کند و این مهربانی را در ماه مبارک رمضان تعمیق بخشد. پی نوشت ها: ۱. سوره سبأ، آیه ۳۹ ۲.سوره فاطر،آیه ۲۹ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: تفاوت عقل و قلب در چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️پاسخ: 1️⃣ نکته اول: ممکن است یک حقیقت، دارای شئون مختلفی باشد و با در نظر گرفتن هر یک از آن شئون، نامی خاص بر آن نهاده شود. مثلا خداوند متعال که مستجمع جمیع صفات کمال است، «الله» نامیده می‌شود. خدای متعال، ازآن‌جهت که به بندگان روزی می‌دهد، «رازق» نامیده می‌شود و بدان جهت که موجودات را خلق کرده«خالق» نامیده می‌شود. 2️⃣ نکته دوم : انسان از نیرو و قوه‌ای برخوردار است که با آن، حقایق(کلیات) را درک می‌کند و از جهات مختلف ، نام‌های متعددی به خود می‌گیرد. (1) 3️⃣ نکته سوم : به قوه درّاکه انسان، عقل می‌گویند،چون انسان را از ناپسندی‌هاوزشتی ها عقال می‌کند. عقال هم به معنای بستن زانوهای شتر و مهار کردن آن است. پیامبر اکرم فرمودند: «إِنَّ الْعَقْلَ‏عِقَالٌ‏ مِنَ الْجَهْل‏»؛ «عقل، عقال از جهالت و نادانی است». (2) و ازآن‌جهت که، در مقابل آراء، اندیشه‌ها و افکار، به‌سرعت عکس‌العمل نشان داده، متحول و منقلب می‌شود، اطلاق «قلب» بر او می‌شود. 4️⃣ نکته چهارم: توجه داشته باشیم، مراد از قلب در قران کریم، همین قوه درّاکه هست نه قلب مادی صنوبری لذا ، فهم و عدم فهم را به قلب نسبت می‌دهد: «لَهُمْ قُلُوبٌ‏ لا يَفْقَهُونَ بِها»؛ «آن‌هادل‌ها [عقل‌ها] يى دارند كه با آن (انديشه نمى‏كنند، و) نمى‏فهمند». (3) نتیجه اینکه: عقل و قلب دو تعبیر از یک حقیقت می‌باشند. 📚پی‌نوشت ها: 1. ادب فنای مقربان، ج۲، ص17 2. تحف العقول، ص: 15 3. اعراف/179 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
⁉️ آیا واقعیت دارد؟👇👇 😳*شیوه صحیح _قرآن به سر نهادن_ کدام است؟*😳 بیشتر مردم در شب‌های قدر قرآن را به شکلی نادرست به سر می‌گیرند.❗️❗️ ❌در آن بخش از دعا که قرآن‌ها را برابر چهره می گیرند، قرآن را به شکل استخاره باز کرده و روبروی چهره می‌گیریم. آنجا هم که بنا است قرآن بر سر گذاشته شود، بدون این که صفحه باز شده تغییر کند آن را روی سر قرار دهید. به این شکل که قرآن به شکل باز شده و رو به بالا باشد. یعنی صفحات و نوشته ها رو به آسمان و جلد قرآن روی سر قرار می‌گیرد. بعد از برداشتن قرآن از سر آن صفحه را علامت گذارده یا شماره صفحه را حفظ کنید تا سر فرصت مطالعه کنید. آنچه در این 2 صفحه به دست شما رسیده، تقدیری است که در شب قدر مقدر شده. یعنی خوانشی است بر احوالات شما در سالی که پیش رو دارید. اینگونه است که آن چه در شب قدر نازل می‌شود سرنوشت یک ساله را معین می‌کند. خوشا به حال آنانی که در این چند شب، هر شبشان صفحه ای روشن‌تر و پسندیده‌تر از شب قبل دارد.‼️ ✍️ باسمه تعالی این مطلب هیچ پایه و اساسی ندارد و خرافه ای بیش نیست. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
audio_2020-05-14_12-24-59.ogg
1.14M
📌هر روز یک پیام قرآنی 💭امروز: آداب سخن گفتن 🔉گوینده: استاد جواد حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
5d35fba9b7fa121192c35b43_1280485671787765347.mp3
3.31M
⁉️نشانه ی مقبولیت توبه چیست؟ 🎙 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠پرسش: آیا خواب می‌تواند در مباحث اعتقادی ، معیار و ملاک باشد؟ ✍️ پاسخ: نکته ی اول: سیره‌ی متشرعه و اجماع علمای بزرگ مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام دلالت بر این دارد که خواب معیار احکام شرعی نیست؛ پس به‌طریق‌اولی، نمی‌تواند در مباحث اعتقادی که نیاز به دلیل قطعی و یقینی دارند، حجیت داشته باشد. شیخ مفید رحمة الله علیه می‌گوید: «فإنا لسنا نثبت‏ الأحكام الدينية من جهة المنامات‏»؛ «ما احکام دینی را به‌وسیله خواب و رؤیا ثابت نمی‌کنیم». (1) نکته ی دوم: مستند علمای بزرگوار در ردّ حجیت خواب در مباحث مربوط به دین؛ روایت امام صادق علیه السلام است که فرمودند: «… فَإِنَّ دِينَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ‏ أَنْ‏ يُرَى‏ فِي النَّوْم‏»؛ «دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب‌دیده شود». (2) نتیجه اینکه:روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام ،اجماع فقهای شیعه و سیره متشرعه که از زمان امام معصوم علیه‌السلام جریان داشته است، خواب را معیار و ملاک مباحث دینی ، قرار نداده‌اند. پی‌نوشت: 1. الفصول المختارة، ص: 130 2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 482 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
انتصابی بودن امامت.mp3
13.32M
📌 مردم و امام جامعه 🔉گوینده: استاد جواد حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110