هدایت شده از امیر صالحی
💠پرسش:
چگونه شیطان توانست وارد بهشت شود و وسوسه گری کند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
بهشتی که آدم و حوا در آن بودند، باغی از باغهای همین دنیا بوده است؛ و بهشت خُلد و اصلی نبوده است تا سؤال شود چگونه شیطان توانست در آن وارد شود.
همین مطلب در روایت امام صادق علیهالسلام بیانشده است: «جنة من جنات الدنيا يطلع فيها الشمس و القمر و لو كان من جنان الاخرة ما خرج منها ابدا»؛ «يكى از راويان حديث مىگويد از امام صادق ع راجع به بهشت آدم پرسيدم امام ع در جواب فرمود: باغى از باغهای دنيا بود كه خورشيد و ماه بر آن مىتابيد و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بيرون رانده نمىشد»(1)
پینوشت:
1. تفسير نور الثقلين جلد 1 صفحه 62
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش:
از چه سنی ، آموزههای دینی را به فرزندانمان ، آموزش دهیم؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : در روایات اهلبیت علیهمالسلام ، دوران کودکی بهترین زمان برای آموزش مباحث دینی معرفیشده است.
امام علی علیهالسلام میفرماید:« وَ إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْه»؛«قلب کودک ،چنان زمین خالی است که هر بذری در آن ریخته شود،رشد میکند»(1)
نکته دوم : آموزش غیرمستقیم فرزندان پس از تولد با گفتن اذان و اقامه شروع میشود و با رفتار دینی والدین در منزل که موردتوجه کودکان است، ادامه پیدا میکند.
نکته سوم: با توجه به آغاز حس مذهبی از 2 سالگی ، آموزش مستقیم از این سن شروع شود.صلوات بر محمد و آل محمد،گفتن لا اله الا الله ، حب نبی اکرم و اولاد ایشان صلوات الله علیهمالسلام،خوبی و بدی ، وضو،نماز،محرم و نامحرم و...(2)
نکته چهارم : بهترین نوع تربیت و تقویت آموزههای دینی و اعتقادی ، تربیت عملی است که همان نوع زندگی و رفتار و عملکرد والدین در پیش گاه فرزندان است. به قول شاعر : « در گفتن عیب دگران بستهزبان باش*با خوبی خود عیب نمای دگران باش».
پینوشت:
1. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 393
2. نسیم مهر،ج 1 ، ص 67
وابسته به مرکز ملی پاسخگویی نمایندگی اصفهان
@javadheidari110
حدیث روز 💠
❇️ ضمانت بهشت از سوی پیامبر در مقابل انجام شش عمل
🔹قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص تَقَبَّلُوا لِي بِسِتٍّ أَتَقَبَّلْ لَكُمْ بِالْجَنَّةِ إِذَا حَدَّثْتُمْ فَلَا تَكْذِبُوا وَ إِذَا وَعَدْتُمْ فَلَا تَخَلَّفُوا وَ إِذَا اؤْتُمِنْتُمْ فَلَا تَخُونُوا وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ احْفَظُوا فُرُوجَكُمْ وَ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَلْسِنَتَكُمْ.
🔹رسول خدا(ص) فرمود:
شش توصیه را از من قبول کنید تا من هم بهشت را برای شما ضمانت کنم:
▫️هرگاه سخن گفتید دروغ نگویید
▫️و هرگاه وعدهای دادید بر خلاف آن عمل نکنید
▫️و هرگاه امانتی به شما سپرده شد خیانت نکنید
▫️و چشمان خود را [از حرام] فرو بندید
▫️و پاکدامن باشید
▫️و دست و زبان خود را [از حرام] نگه دارید.
📚 خصال شیخ صدوق، ج۱، ص۳۲۱
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از امیر صالحی
موضوع:احکام-شرعی
#لیله_الرغائب
🔶 پرسش:
در کتب ادعیه مانند مفاتیح الجنان، نسبت به اعمال ماه رجب اینگونه آمده است:
{لیلة الرغائب به نخستین شب جمعهٔ ماه رجب گفته میشود. و از اعمال این شب این است که روز پنج شنبه اول ماه رجب روزه گرفته شود و چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز اقامه شود}
با توجه به اینکه در سال جاری روز اول ماه جمعه می باشد، کیفیت انجام اعمال لیله الرغایب چگونه است؟
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم.
مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیرازی: در این فرض، شب جمعه هفته بعد لیلة الرغائب است.
آیت الله شبیری زنجانی: انجام اعمال آن در پنج شنبه و شب جمعه بعدی به امید ثواب الهی مانعی ندارد.
پی نوشت:
دفتر آیت الله مکارم کد رهگیری: 9712060075وسوال از دفتر آیت الله شبیری شماره 62671 و دفتر مقام معظم رهبری
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از امیر صالحی
💠پرسش:
چرا به امام پنجم شیعیان، باقر میگویند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: امام صادق علیهالسلام میفرمایند: پیامبر خدا به جابر بن عبدالله انصاری، فرمودند: «إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلًا مِنِّي اسْمُهُ اسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا»؛ «مردی از اهلبیتم که هماسم و همشکل من و شکافنده علوم هست درک میکنی»(1)
پس لقب «باقر» توسط پیامبر نور و رحمت بر ایشان اطلاق شده است.
نکته دوم: در کتب لغت «باقر» به معنای «شکافنده» و «توسعهدهنده» معنا شده است.
راغب اصفهانی در مفردات خود مینویسد: «يقال: بَقَرْتُ بطنه: إذا شققته شقا واسعا»؛ «وقتی گفته میشود: «بقرتُ» یعنی «شکافتم همراه با توسعه دادن» و در ادامه مینویسد: «وَ سُمِّيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بَاقِراً لِتَوَسُّعِهِ فِي دَقَائِقِ الْعُلُومِ وَ بَقْرِهِ بَوَاطِنَهَا»؛ «محمد بن علی علیهالسلام را به خاطر پژوهشگرى و مو شکافیش در باطن و حقايق علوم و نيز وسعت و گستردگى دقّتش در دانشها «باقر» ناميدهاند»(2)
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 469
2. مفردات الفاظ القرآن، ص: 138
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از امیر صالحی
پرسش:
از یکی از خطبای مشهور در شهرمان شنیدم که گفتند : دعای معروف ماه رجب ( یا من أرجوه لکل خیر...) از نظر سندی صحیح نیست و بهتر است خوانده نشود. آیا این مطلب صحیح هست؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
🌴🌴ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی علیهالسلام
نکاتی را تقدیم میکنم:
🔶نکته اول : در باب ادعیه و مستحبات ، بر اساس قاعده تسامح در ادله سنن ، به نظر بعضی ا ز علما ، داشتن سند قوی لازم نبوده و همینکه از طریقی به حضرات معصومین علیهمالسلام برسد ، خواندن و انجام دادن آنها بهقصد رسیدن به پاداش ، اشکالی ندارد.
🔶نکته دوم :این دعا را ، مرحوم سید بن طاووس ، علامه مجلسی ، مرحوم شیخ عباس قمی ، نقل فرمودهاند . (1) در سند این دعا فردی است به نام «محمد بن ذکوان- معروف به سجاد» ، که مجهول هست – اما احتمال تصحیف در نام این راوی بسیار زیاد هست. توضیح اینکه، ممکن است راوی این حدیث یا «محمد بن زیاد» باشد، زیرا اردبیلی در جامعالرواه، از«محمد بن زیاد» با لقب «سجاد» نامبرده و گفته: «محمد بن سنان از وی روایت نقل میکند.» و در اینجا هم، روایتگر، محمد بن سنان است و یا «محمد بن زید شحام است. زیرا وی، دعای «یا من ارجوه» را به گونه دیگری نقل کرده است.(2)
البته، احتمال اینکه «محمد بن ذکوان»، تصحیف «محمد بن زیاد السجاد» باشد، بیشتر است.
پینوشت :
1. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحدیثة)، ج3 ،ص 211
2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج92، ص: 360
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
جلسه هشتم احکام مسافر.m4a
2.93M
#احکام_مسافر
#جلسه_هشتم
#کثیر_السفر
#فتاوای_آیت_الله_مکارم_شیرازی
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
#پست_پیشگام
#اولین_شب_جمعه_ماه_رجب
#لیلة_الرغائب
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_پاسخگو
#جواد_حیدری
پرسش:
شنیدهام لیله الرغایب و نماز آن مستند شرعی ندارد و جایز نیستیم اعمال این شب را انجام دهیم؟ لطفاً توضیح دهید.
✍ پاسخ:
🔶نکته اول : نماز لیله الرغایب و اعمال آن را، مرحوم مجلسی رحمهالله علیه با ذکر سندی که قابلاعتماد نیست و راویان مجهول و ضعیف در آن وجود دارد ، نقل فرموده است .(1) البته قبل از ایشان در بعضی از کتب ادعیه و زیارات بهصورت مرسل و بدون ذکر سند بیانشده است. پس این نماز و ذکر فضایل آن سند قوی و قابلاعتمادی ندارد.
🔶نکته دوم : نداشتن سند صحیح در مستحبات (سنن)، با استناد بهقاعده تسامح در ادله سنن ، مانع از عمل به آنها نمیشود . بسیاری از فقها بر اساس اخبار «من بلغ» در سند روایاتی که اعمال مستحبی و نکات اخلاقی ، از لسان پیامبر اکرم و اهلبیت علیهمالسلام ، نقل شده، تسامح داشته و عمل به آنها را بلامانع میدانند.
🔶نکته سوم : با توضیحاتی که تقدیم شد ، انجام اعمال لیلة الرغایب بهقصد رجاء و امید ثواب ، هیچ اشکالی ندارد . اما اینکه این اعمال را بهقصد استحباب انجام دهیم ، با توجه به فقهی بودن مسئله ، هر شخصی باید نظر مرجع تقلید خود را در این مورد جویا شود.
🔶نکته چهارم : مرحوم شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی با عنوان «اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ الرَّغَائِبِ لَيْلَةَ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْ رَجَب» باز کرده و نظر مبارکشان ، استحباب این اعمال هست.(2)
پینوشت:
1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج104، ص: 123
2. وسائل الشيعة، ج8، ص: 98
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110