eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 پرســـ❓ــش فلسفه و چرائی عزاداری بر سیدالشهداء پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⭕️مقدمه آنچه می‌تواند منجر به معنا بخشی عزاداری باشد فلسفه و حکمتهای ظاهری و باطنی عزادرای‌ست. تصوّر عزاداری بدون در نظر گرفتن حکمت‌ها، منجر می‌شود تمام بخش‌های عزاداری از گریه‌ی بر اهل‌البیت گرفته‌است تا حضور در مجالسِ عزاداری عبث تلقی‌شود غافل از اینکه فلسفه‌ی عزاداری بر امام حسین با فلسفه‌ی قیام ایشان گره خورده است. 🔻آثار عزاداری عبارتند از🔻 1⃣عزاداری، تعظیم و تکریمِ بزرگانِ هرمکتب تعظیم و تکریم بزرگان در هر مکتب امری عادی‌ست، به گونه‌ای که در زمان حیات با احترام و تبعیت و در زمان ممات با برگزاری مراسم بزرگداشت، این تعظیم نمود عینی می‌یابد و افراد با یادآوری آن شخص همواره خود را پیرو راه او می‌دانند. در مکتب اسلام با توجه به هدف مقدس آن در دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم، این تعظیم جلوه‌ی بیشتری یافته و عزداراری، نوعی اعلام طرفداری از ستمدیده و بیزاری از ستمگر تلقی می‌شود. 2⃣عزاداری، تحکیم باورها وقتی امری برای انسان مهم قلمداد شود و جزء باورهای او گردد با گذشت زمان نفوذ این باور در بُعد فردی و اجتماعیِ او افزایش می‌یابد و تاثیرات آن بیشتر می‌شود. 3⃣عزاداری، پایه‌گذاریِ سنتی نیکو واقعه‌ی کربلا، حادثه‌ای است که بزرگداشت آن سالیان سال به شکلِ سنتی نیکو درآمده و این سنت اجتماعی هر ساله در رفتارها و هنجارهای فردی و اجتماعی افراد موثر بوده است. لذا استمرار بر عزاداری به نوعی کمک در جهت انسان سازی‌ است زیرا باورهای انسان را تقویت می‌کند. 4⃣عزاداری، تزکیه، رشد و تحول عزاداری از حیث فردی می‌تواند ارتباط انسان را با امور معنوی افزایش دهد و موجب تزکیه و رشد معنوی انسان گردد. همانگونه که بارها شاهد تحول افراد گناهکار در دستگاه امام حسین بوده‌ایم. 5⃣زنده نگه‌داشتن نام و یاد دینداران حقیقی عزاداری موجب یادآوری قیام امام حسین و انتقال فرهنگ حسینی به نسل‌های آینده است. تکرار هر ساله‌ی این امر، موجب می‌شود نسل‌های آینده در مسیر حسینی شدن و حسینی ماندن گام بردارند. 6⃣عزاداری، پاسخ به نیازِ انسان به الگو نیازمندی انسان به الگو از جمله اموری که روانشناسان و جامعه شناسان بر آن اتفاق نظر دارند. وجود الگو در هر امری منجر به موفقیت بیشتر انسان می‌گردد. الگودهی و معرفی نمونه‌ی عینی در جای جای متن واقعه‌ی کربلا در دگرگونی انسان‌‌ها نقش بسزایی داشته‌است، همچنین وجود پیوند عاطفی میان مردم و الگوها می‌تواند درتبعیت مردم از آنها موثرتر باشد و عزاداری در ایجاد این‌پیوند موثر بوده‌است. 7⃣عزاداری، تعیین‌کننده‌ی خطِ‌مشیِ سیاسی حضور در مجلس عزای امام‌حسین، حضوری بی‌بدیل است که هر ساله بدون نیاز به فراخوان به صورت خودجوش، انقلابی معنوی را در کشور ما رقم می‌زند. این مجالس پتانسیل زیادی در جهت آموزش معارف و اخلاق دارند. لذا وعاظ و سخنرانان در این عرصه نقش بسزائی دارند. بنابراین می‌بایست در این جهت تلاش وافری معطوف دارند و مردم را نسبت به وظایف دینی و سیاسی‌شان آگاه کنند. عزاداری بر امامی که در برابر سیاست اموی شهادت را بر تسلیم ترجیح داد، تکلیف ما را در برخوردهای سیاسی با قدرتهای موجود روشن‌می‌کند. 8⃣عزاداری، رسواکننده‌ی ظالم و ذلت‌ناپذیری واژه‌ی مظلوم همواره وجود ظلم را در ذهن انسان تداعی می‌کند. وقتی مظلومیت کسی ثابت‌شود قطعا ظالمی وجود داشته و ظلمی صورت پذیرفته است. کربلا، عاشورا و عزاداریِ هر ساله‌ی ما بر این وقایع، فریاد مظلومانه‌ی امام حسین است برای رسوا کردن‌ ظلم در جهان. عزت و غیرت دینی و ذلت‌ناپذیری امام‌حسین نیز از دیگر دروس اخلاقیِ واقعه‌ی کربلاست زیرا غیرت دینی منجر می‌شود انسان تا پای جان در برابر هتک حرمت به دینش ایستادگی‌ کند. 9⃣عزاداری، همبستگی دینی و اجتماعی عزاداری با محوریت امام حسین منجر به وحدت و همدلی مردم می‌شود. 🔟عزاداری، آمرزش گناهان در گوشه‌های دنج مجالس عزاداری و زیر پرچم اباعبدالله‌الحسین چه قلبهایی که تلطیف نمی‌شود و چه گناهانی که به برکت حضرت زدوده نمی‌شود. امام صادق فرمودند: به راستی حسین علیه‌السلام کسی را که برای او گریه می‌کند، می‌بیند و از روی رحمت و دلسوزی برایش طلب آمرزش میکند📚بحارالانوار،ج۲۵ بنابراین عزاداری فتح بابی‌ برای استغفار از روزمرگی‌های بی‌انگیزه‌ی هر زمان است. ♻️نتیجه‌اینکه فلسفه‌ی قیام امام‌حسین را می‌توان در دو بُعد اثباتی و سلبیِ احیا و اصلاح خلاصه‌کرد. امام از یک جهت به زنده‌سازی و بازپروری دین جدشان همت‌گماشتند و از طرفی با قیام خویش به اصلاح بینش‌ها، روش‌ها و منش‌ها پرداختند. استمرار ما بر عزاداری هر ساله نیز متوقف بر همین اهداف است. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
🔴 💠 آقایون بدانید! برخی کارها در منزل، هم شما رو محبوب همسرتان می‌کند و هم برای مناسب است. 💠 مثلا گاهی یا لباس همسرتان را بشویید. گاهی سرویس دستشویی منزل را نظافت کنید، منزل را جارو بزنید، گردگیری کنید، سیب‌زمینی‌ پوست بگیرید و .... 💠 ظاهر برخی کارها، کوچک است اما بسیاری از کینه‌ها و دلخوری‌های بزرگ را از بین می‌برد و اثرات خوبی دارد. 💠 خانمها با کمک کردن مرد در خانه، شاداب می‌شوند.👌 🆔 @hosseinnabavinasab 🆔 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ماجرای نام "حصین" بر روی پیراهن‌های مشکی چیست؟ ✅جواد حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه موضوع مطرح درباره پیراهن منقش به اسم "حصین" و پخش این پیراهن در بازار و ارتباط آن با ماه محرم یک شایعه است، اظهار کرد: یک خواننده رپ برای تبلیغ کار خود اسم هنری‌اش، حسین را با "ص" روی پیراهن نوشته است. 🎙 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: 🆔 www.imna.ir/news/388203/ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
پاسخ به شبهه(۱۴): فلسفه و چرایی عزاداری سیدالشهدا(ع) کارشناس دینی گفت: امام حسین(ع) با قیام خود از یک جهت به زنده‌سازی و بازپروری دین جدشان همت‌گماشتند و از طرفی به اصلاح بینش‌ها، روش‌ها و منش‌ها پرداختند، استمرار ما بر عزاداری هر ساله نیز متوقف بر همین اهداف است. ✍️ 📝 خبرگزاری حوزه: https://hawzahnews.com/xbjc2 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️با توجه به اشتیاق عموم مردم بخصوص نوجوانان و جوانان عزیزمان به امام حسین -علیه‌السلام- از یک سو و از سوی دیگر هجمه‌ها و تلاش‌های دشمن از طریق ایجاد شبهات برای کمرنگ کردن عظمت حسینی، شما چه راهکاری برای جذب نوجوانان و جوانان به دین دارید؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ اخلاص اخلاص حرف اول را در تبلیغ می‌زند به همین‌ جهت کار فرهنگی با خلوص همراه نباشد سر سوزنی ارزش نخواهد داشت، بنابراین برای تاثیر گذار بودن در مخاطب باید خود را مجهز به اکسیر اخلاص کنیم. البته خلوص، فلوس را نیز به همراه خواهد آورد. چون که صد آمد نود هم پیش ماست. 2⃣ آگاهی برای تبلیغ معارف آگاهی به مبانی دین و معارف امری ضروری است. لذا اگر بدون مطالعه و تحقیق قدم به عرصه‌ی تبلیغ گذاشته شود تخریب جای تبلیغ را خواهد گرفت. 3⃣ استمرار کار فرهنگی نیازمند استمرار است لذا فعالیت‌های مقطعی و فاقدِ چشم‌انداز به سر منزل مقصود نخواهد رسید. هر چند از تاثیرات آن نمی‌شود چشم پوشی کرد ولی تاثیرات آن جزئی و مقطعی است. 4⃣ هزینه‌کردن برای ایجاد انگیزه و استمرار در تبلیغ دین باید هزینه کرد در این بخش هم مردم و هم دستگاه‌های ذی‌ربط می‌بایست وظیفه‌شناس باشند، خود مبلغ نیز باید در حالی که برای جذب به دین خرج می‌کند تقدیر‌المعیشه را نیز فراموش نکند. 5⃣ حسن خلق طبق آیات و روایات مشهود است که از مهمترین ابزار مربی حُسنِ خُلق در کل امور زندگی است. جوان و نوجوان را باید بتوان در فضای حقیقی و خصوصاً در فضای مجازی با اخلاق حسنه جذب نمود. چرا که مخاطب با مشاهده‌ی اخلاق خوب مربی و مبلغ جذب دین می‌گردد. 6⃣ پرهیز از نصیحت همچنین حتی‌الامکان از نصیحت کردن بپرهیزیم بلکه کاری کنیم که مخاطب با ما همراه شود بطور مثال با گوش جان بدون قضاوت و تعصب حرفهای او را بشنویم و به قضایا فقط از زاویه‌ی عقائد خود ننگریم بلکه قضیه را از زاویه‌ی دید او نیز بنگریم، احساسات او را درک کنیم. 7⃣ تبلیغ ترجیحاً در فضائی مفرَّح اگر برای‌مان امکان دارد با نوجوان و جوان به اماکن تفریحی نظیر سینما، تئاتر، رستوران، گیم نت... برویم خلاصه در راه دین باید خرج کرد. اگر گروه‌اند هر کس غذای ساده‌ای در منزل تهیه کند با خود بیاورد و ساعات خوشی را در کنار هم بدون خشکی مقدسی طی‌کنیم تا اسلام را عملی با رفتارمان به آنها نشان دهیم نه اینکه با نصیحت و دعا خوانی و... آنها را از دین زده کنیم. چرا که اِلی ماشاء‌الله از این مجالس سطحی و خشک در جامعه فروان است پس کار ما چشاندن مزه دینداری به مخاطب است و در همین نشست و برخاست‌هاست که می‌توان نکات آموزشی فراوان و عمیق و بنیادین را در ذهن او حک کرد. ♻️نتیجه‌اینکه مبلغ و مربی اگر خلوص داشته باشد و با تاسی به انبیا و اهل بیت -علیهم‌السلام- اهل کار و تلاش باشد کار، او را اهل راز و نیاز نیز می‌کند چرا که کار با تبلیغ قابل جمع است. و جالب اینکه بارها دیده‌ایم، مردم حرف شنوی خوبی از روحانی شاغل و زحمت‌کش و در عین‌حال، فاضل و با خلاق دارند. در گفتن عیب دگران بسته زبان باش با خوبی خود عیب‌نمای دگران باش 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
عدم نمایش صحنه های غیر اخلاقی در موبایل فرزندان اگر به هر دلیل به این نتیجه رسیده‌اید که برای فرزندتان در دوران آموزش آنلاین بخرید و مایلید از بعضی صحنه های فرار کنید و فرارش دهید بخوانید: ⛔️ *عدم نمایش نتایج غيراخلاقى* 🔁 گاهی هنگام جستجو در گوگل، با نتایج نامناسب و بعضاً غيراخلاقى روبرو می‌شوید. آیا می‌دانید گوگل گزینه‌ای دارد که اگر فعالش کنید، نتایج غيراخلاقى را نشان نمی‌دهد؟ 👌🏻برای اینکار کافی ست: 1⃣ داخل مرورگرتان نشانی زیر را تایپ کنید: Google.com/preferences 2⃣ بعد از بازشدن صفحه نمایش، گزینه‌ی فیلتر کردن نتایج غيراخلاقى (پنهان کردن نتایج بی پرده) را با زدن تیک کنار گزینه زیر فعال کنید. Turn On SafeSearch مراقب فرزندان خود در فضای مجازی باشیم. 🌻 دیدن هر تصویری، زیبنده چشمان شما و گل های زندگی شما نیست. ✨✨✨✨✨ (◉‿◉) ❤️ (◠‿◕) @Golhayebeheshtee (◔‿◔) ❤️ (✷‿✷)
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️ آیا پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام ازبانوان آل‌الله درخواست کنیزی شد؟ ⁉️ حجاب بانوان اسیر شده پس از واقعه‌ی عاشورا تاچه حد برداشته‌شد؟ آیا حجاب کامل برداشته‌شد؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ از بزرگترین مصائبِ واقعه‌ی کربلا ظلم ظالمانی چون شمر و یزید و لشکریان‌شان بوده‌است. یکی از مصائب عظمائی که پس از شهادت امام‌حسین علیه‌السلام رخ‌داد اسیر شدن آل‌‌الله بود و جانسوزتر از آن اینکه برخی از دشمنان جسارت را به اوج خود رساندند به گونه‌ای که طبق آنچه از کتب تاریخی استنباط می‌شود به برخی از مخدراتِ کاروان زینب کبری سلام‌الله‌علیها درخواست کنیزی دادند، که البته با واکنش تند و قاطع حضرت زینب سلام‌الله‌علیها مواجه‌شدند. 2⃣ طبق آنچه از منابع روایی و مقاتلِ معتبر استفاده می‌شود این است که حضرت زینب -سلام‌الله‌علیها- و بانوانِ حاضر در کاروان ملحفه‌ای ( لباس روئی که شبیه چادر است) را با خود حمل می‌کردند، که آن مَلاحِف از سر آن مخدرات برداشته‌شد اما با توجه به اینکه علاوه بر چادر مقنعه‌هایی نیز داشتند و همچنین بنابر عبارتهای نقل‌شده ملحفه‌(ملحفه چیزی که شبیه چادر و رو انداز هست را گویند که در زبان فارسی نیز همین معنا برای آن استعمال می‌شود) از سر مخدرات کشف شد. بنابراین طبق استعمال لفظِ ملحفه می‌توان‌ چنین نتیجه گرفت، کشف حجاب کامل و نمایان شدن بدن و موها برای بانوان آل‌الله رخ نداده‌است ♻️نتیجه‌اینکه اگر بر فرض کشف حجاب به صورت کامل نیز رخ داده‌باشد، این منافاتی با مقام و عظمتِ آن مخدرات ندارد و چون از آنها سلبِ‌اختیار شده‌‌بوده، فلذا تکلیفی‌نداشتند. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 ⁉️ تعریف علم کلام چیست؟ ⁉️ چرا به علم مباحث مربوط به اعتقادات کلام گویند؟ وجه تسمیه‌ی آن چیست؟ 1⃣ تعریف علم کلام حضرت استاد شهید مرتضی مطهری تعریف علم کلام را این‌گونه بیان می‌‌دارند: علم کلام علمی‌ست که درباره‌ی عقائد اسلامی یعنی آنچه از نظر اسلام باید بدان معتقد باشیم و ایمان داشته‌باشیم بحث‌می‌کند.(موضوع علم کلام) به این‌صورت که مباحث اعتقادی را توضیح می‌دهد و درباره‌ی آنها استدلال می‌آورد و از آنها دفاع می‌کند. ایشان چکیده‌‌ای از اندیشه‌های مختلف را به صورت تعریفی جامع و مانع بیان کرده‌اند، به چنين تعریفی، تعریف جامع و مانع گوئیم چون 〽️هم موضوع علم کلام را که همان عقائد اسلامی‌ست را مطرح کرده‌است 〽️هم اهداف آن را توضیح داده 〽️و برای آن استدلال آورده است 〽️همچنین از آن دفاع نیز کرده است 〽️و هم روش آن را بیان کرده است که در اینجا روش آن مطلق است زیرا می‌توان استفاده کرد از از روش‌های: ➕ عقلی ➕ نقلی ➕حسی ♻️نتیجه اینکه: ✅ تعاریف متعددی برای علم کلام شده است اما جامع و مانع‌ترین تعریف، تعریفی است که استاد شهید مرتضی مطهری از آن داشته‌اند. علم کلام و علم مباحث اعتقادی علمی‌ست که درباره‌‌ی عقائد اسلامی یعنی آنچه ما باید از نظر اسلام به آن معتقد باشیم و ایمان داشته‌باشیم بحث می‌کند به این صورت که: اولاً: عقائد را توضیح می‌دهد، زیرا وظیفه‌ی علم کلام و متکلم این است که عقیده را توضیح دهد ثانیاً: درباره‌ی آنها استدلال می‌آورد، یعنی فردی که اعتقاد به خدا دارد باید عقیده‌اش را توضیح دهد و دلائلی که بر وجود و اثبات خدا‌ وجود دارد را بیان کند. البته متکفل چنین مهمي علم کلام است و توسط متکلم انجام می‌شود و همچنین از آنها دفاع می‌کند. در طول تاریخ وظیفه‌ی متکلمین دفاع از حدود و ثغور و مرزهای اعتقادی‌ست. نظیر شاگردانِ انبیاء و اهل‌بیت علیهم‌صلوات‌الله این‌چنین بودند مناظرات متعدد داشتند مثل هشام علیه‌الرحمه متکلم و شاگرد امام‌صادق علیه‌السلام بود. خود انبیا و اهل‌بیت نیز یکی از وظایف‌شان دفاع از اندیشه‌ی متعالی اسلام عزیز بوده که این کار در علم کلام شکل می‌گیرد. ✅ یکی از وجوه فارق علم کلام با سایر علوم بحث روش‌هاست زیرا در علم کلام هم از عقل استفاده‌می‌کنیم، هم از قرآن و هم از روایات استفاده می‌کنیم. 2⃣ وجوه تسمیه‌ی مباحث اعتقادی به کلام ۱) طرح حدوث و قِدَم‌قرآن در برهه‌‌ای از تاریخ علم کلام را کلام گویند زیرا: مهم‌ترین مسائل در بحث اعتقادات در برهه‌ای از تاریخ مسئله‌ی کلام الهی (قرآن) بوده است. قرآن کلام خداست. کلام الهی حادث است یا قدیم است؟ یعنی آیا قرآن خلق شده ابتدا دارد یا اینکه مثل خدا قدیم است و همانگونه که خدا بوده و هست و خواهد بود، کلام خدا هم بوده و هست و خواهد بود. "و کلم‌الله موسی تکلیما" این دعوائی‌ست که در نیمه‌ی دوم قرن اول در بین مسلمانان شدت گرفت و موجب شکل‌گیری علم کلام شد، لذا چون موضوع اولیه‌‌ای که باعث ایجاد علم کلام شد کلام الهی بوده است، اسم این علم را بر کل کلام گذاشته‌اند. ۲) آغازشدن بخش‌های مباحث کلامی با الکلام رسم و سیره‌ی متکلمین‌ این بوده است، وقتی کتاب‌های خود را می‌نوشتند اسم آن بخش را مثلا می‌گذاشتند الکلام فی‌التوحید، الکلام فی‌النبوه، الکلام فی‌الامامه، الکلام فی‌المعاد یعنی بخش‌های مباحث‌شان را با این جمله شروع می‌کردند و این جزء را بر کل اطلاق کردند. ۳) دفاع از دین با زبان و کلام است رسالت مباحث اعتقادی و علم کلام دفاع از عقائد دین است، از طرف دیگر مهم‌ترین ابزار دفاع کلام، زبان، نطق و گفتگو و مناظره است و چون ابزار اصلی کلام است در این علم بخاطر اینکه می‌خواهد دفاع کند نام کل علم را کلام گذاشته‌اند. ♻️نتیجه اینکه: ✅ علماء علم کلام تا ۵ وجه تسمیه برای علم کلام مطرح‌کرده‌اند. ✅ ناگفته‌نماند به علم کلام علم اصول دین، فقه اکبر و علم توحید و صفات نیز اطلاق شده است. @javadheidari110 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 ⁉️هدف و غرض از علم کلام چیست؟ 1⃣غرضی که متکلمین برای خود دنبال می‌کنند یکی از اهداف علم کلام اهدافی‌ست که نسبت به خود متکلم است، یعنی من و شمائی که داریم علم کلام می‌خوانیم هدف‌مان چیست؟ متکلمین برای خود ۲ هدف را دنبال می‌کنند: ۱) هدف نظری: دست یافتن به معرفت و شناخت تحقیقی و تفصیلی، یعنی اول نظر و اعتقادات خود را تقویت و تحکیم کنیم، زیرا بسیاری از ما شناخت‌های‌مان اجمالی‌ست، متاسفانه با وجود اینکه ادعای قبول خدا و پیغمبر را داریم اما شناخت اغلب ما نسبت به خدا و پیغمبر، از نوعِ شناخت‌ اجمالی‌ست‌، زیرا وقتی در معرض شبهه و سوال قرار می‌گیریم ساکت می‌شویم و عقب‌نشینی می‌کنیم چون پاسخی نداریم. این یعنی معرفت‌مان، معرفت تفصیلی و تحقیقی نبوده است. ۲) هدف عملی: وقتی در حوزه و حیطه‌ی نظر و اعتقاد قوی شویم آنگاه دینداری و عبادتِ ما عبادتی عالمانه و همراه با شناخت و معرفت خواهد بود. لذا فرمودند: اول‌الدين معرفت الجبار، معرفة‌الله اعلی‌المعارف، چون باعث می‌شود من در عبودیت هم پیشرفت کنم. یکی از علل کوتاهی ما در مباحث عمل: نماز، روزه، خمس، زکات در جامعه‌ی ما بخاطر ضعفِ در عقیده است‌. زیرا ضعف عقیده منجر به ضعف در عمل می‌شود. پس هدف اول و مهم نسبت به خود متکلم است. و هدفی که نسبت به خود متکلم دنبال می‌شود یک هدف نظری‌ست که همان رسیدن به شناخت دقیق است. 2⃣ غرضی که متکلم برای دیگران دنبال می‌کند هدف ما از مطالعه‌ی علم کلام ارشاد و هدایت دیگران است، زیرا یکی از وظائف ذاتی طلبه‌گی ما ارشاد و هدایتگری و دستگیری از ایتام آل محمد صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین است. ♻️نتیجه اینکه: آنچه اهمیت علم‌کلام را بر ما آشکارمی‌کند عبارتست از👇 ❇️پایه‌‌بودن علم‌کلام نسبت به سایرعلوم‌اسلامی حیات سایر علوم اسلامی در گرو علم‌کلام (اثبات خدا و کلام خدا) است، که این مهم در علم کلام اتفاق می‌افتد. فلذا علم کلام پایه‌ی سایر علوم اسلامی‌ست: 🔸نظیر اینکه: 〽️علم کلام، پایه‌ی علم تفسیر است. مثلاً اگر در علم کلام حجیت وحی را اثبات نکنیم، دیگر علم تفسیر معنا ندارد زیرا تفسیر ناظر به آیات است و آیات باید اثبات شود که از طرف الله است، اگر ثابت نشود که دیگر تفسیر معنا ندارد. 〽️ علم کلام، پایه‌ی علم فقه است. در علم فقه اول باید بر ما ثابت شود این کلام کلامِ معصوم است. لذا قبل از آن باید در علم کلام اثبات کرده‌باشیم خدا، نبی و امام کیست، چون اگر اینها در علم کلام اثبات نشود دیگر علم فقه مفهومی نخواهد داشت. 🔶 بنابراین سایر علوم با پسوند اسلامی نظیر تفسیر، فقه، حدیث و... نسبت به علم کلام، علم پَسینی هستند زیرا اول باید در علم کلام خدا و پیغمبر را اثبات کرده‌باشیم تا بعد بتوانیم درباره‌ی علم تفسیر، فقه، حدیث و ... صحبت‌کنیم و منابع و تشریعات آن را مطرح کنیم. ❇️ حکمت خیر کثیر است. به جهت جایگاه بسیار بالائی که علم کلام نسبت به‌ سایز متون دینی دارد این فرمایش است: هر کس حکمت داشته باشد، خیر فراوان نصیب او شده است "من اوتی الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا" به همین جهت ما می‌خواهیم حکیمانه عمل‌کنیم. ❇️ توجه ویژه‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام به متکلمان از ارزش ویژه‌ای که اهل‌بیت‌علیهم‌صلوات‌الله برای متکلمان قائل بودند به جایگاه و اهمیت علم کلام پی‌می‌بریم. یک نمونه اینکه، امام‌صادق علیه‌السلام با وجود اینکه هشام در سن جوانی بود، حضرت تمام قد مقابل ایشان می‌ایستادند و او را احترام می‌کردند و دیگران را نیز توصیه می‌کردند مثل او با زبان، قلم و بیان‌ از مکتب اهل‌بیت دفاع کنند. ❇️ افزایش دانش و هدفمند کردن گرایش بنابراین وظیفه‌ی ماست که با سعی، تلاش، توکل و توسل به ساحت مقدس آل‌الله‌علیهم‌صلوات‌الله بتوانیم اندکی بر داشته‌ها، دانش‌های خود بیفزائیم و بینش و گرایش‌های‌مان را هدفمندکنیم و هرآنچه می‌آموزیم به دیگران نیز انتقال دهیم و ان‌شاء‌الله برای تعمیق مباحث معرفتی، کلامی و اعتقادی‌مان اهل تحقیق، گفتگو و مباحثه باشیم زیرا بدون مباحثه و پرسش و پاسخ و تجزیه و تحلیل اندیشه‌ها طبیعتاً تعمیق باورها برای‌مان رخ نخواهد داد. لذا می‌طلبد با مباحثه و تحقیق این مهم را محقق‌سازیم. لذا توصیه‌می‌شود برای تحقیق بیشتر، کتابهای pdf استاد محمد بیابانی اسکوئی را با مراجعه به سایت نبا رایگان دانلود کنید. @javadheidari110 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 @ramezan_ghasem110
پاسخ به شبهاتی در ارتباط با برخورد با مجرمان در نگاه دین/مجرم از هویت انسانی خارج نمی‌شود ادامه‌اش را اینجا بخوانید: mehrnews.com/xW2gL 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️چرا امام سجاد علیه‌السلام بیمار بودند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ حفظ اسلام با مطالعه‌ی تاریخ و بررسی زندگی امام سجاد علیه‌السلام به این نکته رهنمون می‌شویم که حضرت، با سیاست های مختلف و شجاعت مثال زدنی خود، مکتب اهل‌بیت -علیهم‌السلام- و پیروان آن را و در یک کلام، اسلام عزیز را حفظ و باعث بقای آن شدند. 1⃣بیماری مانع تعطیل وظائف امام نبود تدبير امام سجاد در اسارت، گريه هاي امام سجاد در مدينه، ایراد خطبه و روضه خواني هاي آن حضرت و بیان معارف در قالب دعا به مدت 35  سال و تبلور آن در زبور آل محمد که همان صحیفه‌ی سجادیه است، شاهد و گویای این حقیقت است. بنابراین این‌گونه نبوده که حضرت سجاد علیه‌السلام همیشه بیمار بوده و وظائف امامت را معطل گذاشته و اقدامی انجام ندهند. 2⃣بیماری مختصِ عاشورا و حفظِ‌ نسل‌ِ آنچه مسلم است؛ بیماری امام زین العابدین -علیه السلام- تنها در ایام حادثه‌ی عاشورا بوده و علت آن، تقدیر الهی بوده است که ایشان زنده بمانند و نسل امام‌حسین -علیه‌السلام- از این طريق حفظ شود. 3⃣مانعی برای کشته شدن ایشان توسط دشمنان همان‌گونه که در تاریخ ثبت شده‌است، چندین مرتبه تصمیم گرفتند حضرت را بکشند، اما چون بیماری ایشان شدید بود گفتند: بیماری او را خواهد کشت و دیگر لازم نیست ما او را بکشیم و به این ترتيب این بیماری سبب نجات حضرت شد. مرتضی مطهری، حماسه حسینی،ج1 حمید بن مسلم گوید: ما به اتفاق شمربن‌ذی‌الجوشن در خیمه‏‌ها عبور می‌کردیم تا به علی‌بن‌حسین -علیه السلام- رسیدیم و ایشان را در شدت بیماری و با حالتی ناتوان در بستر غم و بیماری و ناتوانی خوابیده دیدیم، جماعتی از رجاله که با شمر بودند، گفتند: آیا این بیمار را بکشیم؟ من گفتم: سبحان‌الله شما چه مردم بی‌رحمی هستید! همین مرض او را خواهد کشت. بدین وسیله شر دشمنان را از آن حضرت برگردانیدم📚شیخ عباس قمی، منتهی‌الامال،ج1 ♻️نتیجه اینکه: بر اساس حکمت الهی، امام سجاد -علیه‌السلام- فقط در حماسه‌ی کربلا و عاشورا مدتی بیمار بودند و بعد از حفظ جان حضرت، ایشان با تدبیر و شجاعت و ایفای نقش امامت و رهبری خویش باعث بقای اسلام عزیز شدند و اطلاق «امام بیمار» برای حضرت، به هیچ وجه صحیح و جایز نیست. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتقام امام‌زمان از قاتلان اباعبدالله‌الحسین (online-audio-converter.com).mp3
4.02M
⁉️انتقام امام‌زمان -عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- از قاتلانِ جدشان اباعبدالله‌الحسین چگونه است؟ 🔊پاسخ‌ِکارشناس‌برنامه:استادجوادحیدری 🔘 هرهفته جمعه‌ها⏰12:00 🔰برنامه‌ی چشم‌به‌راه 📻رادیو اصفهان کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌آیا دعای امام معصوم مستجاب می‌شود ؟ واگر مستجاب می‌شود چرا امام زمان برای ظهور خودش دعا نمیکند و واگر دعا کند مستجاب می‌شود⁉️ : نکته اول : در روایات ما آمده است که یکی از نشانه های امام این است که دعایش مستجاب است چنان که امام رضا فرمود: « برای امام ده نشانه است که یکی از ان ها این است که دعایش مستجاب است به گونه ای که اگر دعا کند که صخره ای دو نصف شود چنین می شود» 📚معانی الاخبار ص35 📚الخصال ج2 ص105 📚عیون الاخبار ص118 نکته دوم : اما با این وجود چرا امام زمان برای ظهورشان دعا نمی کنند مگر نه این است که دعایشان مستجاب است ؟ 🔺برای پاسخ باید توجه کنید که : « امامان مطیع محض خداوند هستند و جز انچه خدا بخواهد نمی خواهند روی این جهت اگر اراده خداوند بر غیبت امام عصر تا زمان معینی یا حصول شرایط مشخصی نظیر امادگی مردم و ...تعلق گرفته باشد امام نیز تسلیم خواست پرودگار است و هیچگاه درخواستی بر خلاف خواست خداوند از پرودگار نمیکند چنان که امام کاظم فرمود: « خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داد است به گونه ای که تنها هر موقع خداوند چیزی را بخواهد و اراده کند انان نیز آن را می خواهند ( وبدن اذن و رضایت خداوند کاری نمیکنند)» 📚بحار الانوار ج5 ص114 📚بصائر الدرجات ج1 ص517 •┈┈••✾••┈┈• ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
بسیاری از انسان‌ها؛ به سختی احساس خوشبختی می‌کنند چرا که: گذشته را، بهتر از آنچه بوده می‌بینند... حال را بدتر از آنچه هست... وترس از آینده را بیشتر از آنچه خواهد بود، می‌دانند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ لطفا از کنار این عبارات ساده نگذرید، بیشتر تامل کنید و اگر مصادیقی از آن در افکار خود می یابید برای اصلاح آن اقدام کنید. @khameneieshQ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش آیا زمینه‌ساز واقعه‌ی عاشورا و کینه‌توزی یزید با امام‌حسین علیه‌السلام بخاطر جریان دختری به نام «اُرَینَب» است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ وضوح ساختگی بودن دلایل زمینه‌ساز کربلا و عاشورا در منابع معتبر شیعی و سنی به‌اندازه کافی بحث شده و جایی برای قبول جریانات ساختگی باقی نمی‌گذارد. 2⃣ ضعف سندی منبع قابل‌ذکر برای این جریان ساختگی، کتاب الامامه و السیاسه، نوشته ابن قتیبه دینوری، از مصادر اهل سنت می‌باشد که این نقل بدون ذکر سند و مُرسَل بوده، لذا اعتباری ندارد‌📚الامامه والسياسه، ج1، ص167 3⃣ مخالفت با فقه شیعه در متن این جریان ساختگی، اموری به امام حسین علیه‌السلام نسبت داده شده است نظیر سه بار طلاق در یک مجلس که با فقه مُسّلم شیعه که برگرفته از معارف آل‌الله علیهم‌السلام است در تعارض است و قابل‌پذیرش نیست. ♻️ نتیجه اینکه این جریان ساختگی و مردود است. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
audio_2020-08-25_23-29-10.ogg
1.52M
❎👈 شبهات_محرم_الحرام ⁉️❎ چرا قمر منیر بنی هاشم، آب ننوشیدند؟ اگر آب می نوشیدند بهتر می جنگیدند و آب هم به خیمه ها می رساندند. 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو 🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری 🆔 @javadheidari110
💬 سوال: آيا زن مى تواند زيورآلاتى را كه شوهر برايش خريده ، بدون اجازه او بفروشد؟ ✅ پاسخ : 🔹 آيات عظام امام ، بهجت ، خامنه اى ، صافى و فاضل : اگر شوهر آن را به زن تمليک كرده و يا بخشيده است ، مى تواند بدون اجازه او بفروشد ؛ ولى اگر به عنوان تأمين نفقه باشد ، حقّ ندارد . 🔹 آيات عظام تبريزى و سيستانى : اگر شوهر آن را به زن تمليک كرده و يا بخشيده و يا به عنوان نفقه برايش تهيه كرده است ، مى تواند بدون اجازه او بفروشد . 🔹 آيه الله وحيد : اگر شوهر آن را به زن تمليک كرده و يا بخشيده است ، مى تواند بدون اجازه او بفروشد . امّا اگر به عنوان تأمين نفقه باشد ، بنابر احتياط واجب ، حقّ ندارد . 📓 منابع : [1]. امام ، تحرير الوسيلة ، ج 2 ، النفقات ، م 15 ؛ خامنه اى ، استفتاء ، س 353 ؛ صافى ، هدايه العباد ، ج 2 ، النفعات، م 15 ؛ فاضل ، تفصيل الشريعة ، النكاح ، النفقات ، م 15 و دفتر : بهجت . [2]. سيستانى ، منهاج الصالحين ، ج 2 ، م 425 ؛ تبريزى ، منهاج الصالحين ، ج 2 ، م 1408. [3]. منهاج الصالحين ، ج 3 ، م 1408. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️محرم و صفر بدعت یا احترام ؟ ⁉️واجبات و محرمات محرم و صفر چیست؟ ⁉️ادب‌کردن در دو ماه محرم وصفر و پرهیز از برخی امور نظیر تخمه‌ شکستن عنوان خشکی‌‌‌مقدسی‌ می‌گیرد؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ معنای لغوی بدعت معنای لغوی بدعت نوآوری است اما هر نوآوري را بدعت نگویند. 2⃣ معنای اصطلاحی بدعت ادخال ما لیس من الدین فی الدین 3⃣ حکم حرام و حلال الهی حلال خدا همیشه حلال و حرام خدا همیشه حرام است. 4⃣امرِ موجب وهن مذهب‌ جایز نیست آن مسئله‌ای که در ماه محرم و صفر مورد تاکید فقهاست است، فقط یک مساله‌ است و آن اینکه: هر امری که باعث وهن مذهب شود جایز نیست طبیعتاً تشخیص وهن با عرف متشرع هست. مثلا در روز عاشورا کاروان عروسی راه انداختن باعث وهن مذهب است. اما اصل عقد کردن اشکال ندارد، مانند اینکه عقد می‌کند اما اظهار شادی نمی‌کند و اینکه معصوم می‌فرمایند:یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا... هیچ منافاتی با عقدکردن ندارد. البته خوشحالی کردن معمولی حرام نیست. وقتی مراجع معظم تقلید می‌فرمایند بهتر است امر ازدواج را موکول به آینده‌کنیم به این معنا نیست که عقد کردن در دو ماه مخرج و صفر حرام باشد. ♻️نتیجه اینکه برخی افراد ادب می کنند و از انجام برخی امور نظیر تخمه شکستن، حنا زدن، لباس شاد پوشیدن و ... خودداری می‌کنند، این‌گونه پرهیزها از مصادیق حرمت نگه‌داشتن است اما ناگفته نماند که انجام چنین اموری از جهت فقهی حرام‌نیست. و البته معامله، خرید و فروش و... با رعایت اصول و قوانین هیچ اشکالی‌ندارد. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
💢🛑💢 🛑💢 🛑💢 🛑💢 🛑 💢🛑💢 🛑 💢 🛑 💢 پرســـ❓ــش ⁉️واکنش شما نسبت به نوجوانی که می‌گوید، می‌خواهد تغییر دین دهد (مسیحی و...) شود چیست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ توجه به چراغ چشمک‌زن🚨 تجریه به بنده ثابت کرده‌ منشا طرح چنین تصمیماتی را باید در خانواده جستجو کرد لذا خانواده نسبت به این دغدغه و سوال فرزند خود به مثابه یک چراغ قرمز چشمک زن نگاه کنند که دارد یک اخطار و آلارم می‌دهد. 2⃣ جار زدنِ تغییرِ دین ممنوع⛔️ مسئله‌ی دین ایمان یک مسئله‌ی قلبی است لذا کسی خواه دین را بپذیرد، نپذیرد و خواه تغییر دین دهد کاملاً مختار است و کسی نیز او را اعدام نمی‌کند، چون مسئله‌ی قلبی را نه کسی متوجه می‌شود و نه اعدامی در کار است اما اجازه و حق ندارد در اجتماع و در وسط میدان بیاید و تغییر دادن دین خود را علنی کند چون موجب سلب امنیت فکری و روانی دیگران می‌شود و اگر چنین کاری را انجام دهد با او برخورد می‌شود و البته نحوه‌ی برخورد با او به صورت امتداد نیز تابع شرایطی است نظیر تعادل اعصاب‌داشتن، مجبور نبودن، شبهه‌نداشتن و ... است، یعنی به سادگی نمی‌توانیم حکم ارتداد کسی را صادر کرد. 3⃣ روشِ تمثیل (قرینه‌سازی)🌛🌜 و اما مبحث ما پیرامون نوجوانی است که قصد دارد مسیحی شود، حال سوال اینجاست با چنین نوجوانی چگونه برخورد کنیم؟ ما علاوه بر مد نظر داشتن نکات قبل در نظر داشتن این نکته بسیار حائز اهمیت است. والدین می‌بایست با استفاده از روش تمثیل(قرینه‌سازی) از نوجوان پرسش کنند ملزومات مورد نیاز برای رفتن به شهر دیگر یا صعود به قله چیست؟ او در پاسخ می‌گوید: وسیله‌ی مطمئن(مرکب‌مناسب)، راهنما، باید نسبت به آن شهر یا مسیر شناخت داشته‌باشیم تا در مسیر سردرگم و حیران نشویم و... 〽️ آری همان‌گونه که برای‌ رفتن به شهر دیگر یا انتخاب یک رشته‌ی تحصیلی سرمایه‌گذاری و هزینه کردن لازم و ضروری‌ست حال سوال این است آیا پیرامون دین که مسئله‌ی سعادت دنیا و آخرت‌مان در میان است نیاز به تحقیق و حجت نداریم؟ 〽️ لذا والدین در چنین مسئله‌ای باید با نوجوان همراه شوند و به او بگویند اگر پیرامون آن دین آگاهی داری، در موردش تحقیق کرده‌ای و ادله‌ی کافی برای آن دین داری و واقعا پیرامون آن دین تحقیق کرده‌ای و ادعا داری که آن دین توانسته تمام سوالات و دغدغه‌هایت را پاسخ دهد پس باید به آن دین بپیوندی، بیا تا با همدیگر نزد کارشناس دین برویم تا ادله‌ات را برایش بگوئی تا ما نیز مسیحی شویم. 🚨تذکر: نکته‌ی مهم این است که‌ والدین باید نوجوان همراه شوند اما این همراهی نباید به صورت تام و تمام باشد بلکه باید با او نزد کارشناس دینی بروند تا او برای کارشناس دینی سوالاتش را مطرح کند و همچنین شناخت خود نسبت به آن دین را نیز شرح‌دهد. ♻️نتیجه اینکه ❇️ دلزدگی نوجوان از برخی دینداران روی آوردن نوحوان به مسیحیت یعنی او در ذهن خود یک زدگی نسبت به اسلام ایجاد شده است که البته با اندکی مداقه کشف می‌شود دلزدگی او نسبت به مسلمانان است و نسبت با اسلام دلزدگی ندارد. ❇️ وظیفه‌ی والدین: در چنین موقعیت‌هائی والدین حق ندارند نوجوان را تنبیه‌کنند و یا برچسب نجس شدن به او بزنند و یا او را از خانه بیرون کنند بلکه وظیفه‌ی آنان همراهی با او برای سوق دادن او به سمت کارشناس دین است. ❇️ وظیفه‌ی کارشناس دین: کارشناس دین می‌بایست دغدعه‌های فکری نوجوان را با مهربانی بشنود و با استفاده از روش‌هائی که قبلاً در بحث پاسخگوئی به سوالات نوجوانان آموزش داده‌ایم. پاسخ‌هائی در سطح نوجوان و در حد فهم او ارائه دهد. 🆔 @javadheidari110 💢 🛑 💢 🛑 💢 🛑 💢 🛑 💢 @ramezan_ghasem110
💠 پرسش: بيماري حضرت ايوب چطور با مقام نبوت او سازگاري دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته ی اول: فلسفه ی ارسال رسل و فرستادن انبیاء، هدایت مردم است. وقتی این مهم محقق می شود که مردم رغبت و اشتیاق به رسول خدا داشته باشند. و اگر مسأله ای در وجود انبیاء وجود داشته باشد که مردم از حضور در محضر آنان نفرت داشته باشند، نقض غرض لازم می آید. به همین خاطر تمام متکلمین شیعه«تنزه از منفرات» یعنی دور بودن از امور نفرت زا را از ویژگی پیامبران نام برده اند. نکته ی دوم: در مورد حضرت ایوب علیه السلام، در کتب برخی مخالفین مطالبی بیان شده است که به هیچ وجه پذیرفته نیست. لذا روایاتی که در منابع روائی شیعه راه پیدا کرده است را علمای بزرگوار حمل بر تقیه نموده و اعتقاد و عمل بر اساس آنان را جایز نمی دانند. (1) نکته ی سوم: امام صادق علیه السلام در مورد امتحان حضرت ایوب می فرمایند: « إِنَّ أَيُّوبَ مِنْ جَمِيعِ مَا ابْتُلِيَ بِهِ‏ لَمْ تُنْتِنْ لَهُ رَائِحَةٌ وَ لَا قَبُحَتْ لَهُ صُورَةٌ وَ لَا خَرَجَتْ مِنْهُ مِدَّةٌ مِنْ دَمٍ وَ لَا قَيْحٌ وَ لَا اسْتَقْذَرَهُ أَحَدٌ رَآهُ وَ لَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ أَحَدٌ شَاهَدَهُ وَ لَا تَدَوَّدَ شَيْ‏ءٌ مِنْ جَسَدِه‏»؛ « هیچ یک از ابتلائات ایوب (ع) عفونت پیدا نکرد، و بدبو نشد، و نیز صورتش زشت و زننده نگردید، و حتى ذره اى خون و یا چرک از بدنش بیرون نیامد، و احدى از دیدن او تنفر نیافت و از مشاهده اش ‍ وحشت نکرد، و هیچ جاى بدنش کرم نینداخت». (2) پی نوشت: 1. تفسير القمي، ج‏2، ص: 240 2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏12، ص: 348 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110