eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌳 برای اثبات حقانیت شیعه کافیه این سوال ساده رو از اهل تسنن بپرسید😍 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ شما هم به این رستوران دعوتید👇 @Taamemanavi @javadheidari110
🔶پرسش: همسرم بسیار پرخاشگر است. یک کلمه هم نمیتونم باهاش حرف بزنم لطفا کمکم کنید موقع پرخاشگری ایشون چه کاری انجام بدم؟ ................................................... 🌼پاسخ: ضمن تشکر از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو پرخاشگری نوعی واکنش نامطلوب است که برآیند خشم در وجود انسان می باشد. در واقع وقتی انسان نسبت به امری خشمگین شود یکی از ابزارهای دم دست برای بروز خشمش،پرخشاگریست.البته واکنش افراد در مقابل احساس خشم متفاوت است برخی هنگام خشمگین شدن سکوت می کنند و برخی فریاد می زنند علت عصابنیت در انسان به این بر می گردد که آنچه خواسته انسان است با آنچه که در حال اتفاق افتادن است همسو نیست.وقتی انسان از حیث درونی چیزی را بخواهد(خوب یا بد) و در دنیای بیرونی در آن لحظه پاسخ مناسبی برای آن امر وجود نداشته باشد ممکن است عصبانی شود. در لحظه عدم هماهنگی خواسته ها و پاسخ ها، شخص یا به فکر گریز می افتد و یا به فکر ستیز. عصبانیت و خشم ابزاری برای ستیز افراد با جریانهاست. در وهله ی اول باید نسبت به عوامل بوجود آورنده ی خشم و نهایتا پرخاشگری در وجود همسرتان آگاه و آشنا باشید.روانشناسان علت اصلی پرخاشگری را ناکام ماندن فرد در تامین نیازها می دانند بدین معنا که وقتی به نیازهای روحی ،عاطفی و حتی جسمی فردی توجه نشود در این شرایط پرخاشگری بروز می کند. لذا در وهله ی اول شما باید نسبت به علت و ریشه ی خشم همسرتان آگاه شوید و با بررسی دقیق در زندگی خود نیازهای روحی ،روانی ،عاطفی و جسمی همسرتان را شناخته و سپس به دنبال رفع نیاز برای ایشان باشید.گاهی مرد با رفع شدن یک نیاز جزئی از مجموعه ی نیازهایش تا مدتی از خشم ایمن می باشد.علاوه بر بررسی دقیق نیازهای همسر،باید به نوع رفتار خود نیز دقت و توجه لازم را داشته باشید چرا که گاهی پرخاشگری فرد، نوعی واکنش است به رفتار نادرست طرف مقابل بنابراین بر شما لازم است برای حل این معضل رفتار و گفتار خود را مورد واکاوی دقیق قرار دهید و از اموری که منجر به برافروخته شدن خشم ایشان می شود پرهیز نمایید در واقع باید خیالتان از مقصرنبودن خودتان راحت باشد. در مرحله ی بعد به شما توصیه می شود چنانچه با پرخاشگری همسرتان مواجه شدید بر هیجانات خود تسلط داشته باشید و سکوت پیشه کنید و به هیچ وجه مقابله به مثل ننموده و به بی احترامی ها و یا پرخاشگری های او پاسخ ندهید. فراموش نکنید که انسان خشمگین تسلطی بر اندیشه و رفتار و كردار خود ندارد؛ بنابراین با مقابله به مثل خود اوضاع را بدتر نکنید. ارتباط کلامی خود را با همسرتان(در زمانی که از حیث روحی وضعیت مناسبی دارند) بیشتر نموده و ساعاتی را به صحبت و گفتگوهای منطقی با ایشان اختصاص دهید در همین ارتباطات می توانید از احساس نامطلوب خود در زمان پرخاشگری با ایشان صحبت کنید و عوارض و تاثیر نامطلوب آن را بر زندگی و تربیت فرزند به ایشان متذکرشوید. در ارتباط با همسرتان زمان شناس و مکان شناس خوبی باشید و اگر می خواهید موضوعی را با ایشان در میان بگذارید و احتمال پرخاشگری ایشان را می دهید این امر را به زمان و یامکان دیگری اختصاص دهید . اگر موضوعی همسر شما را ناراحت و خشمگین می کند با ظرافت زنانه موضوع بحث را تغییر دهید. گاهی در حالت پرخاشگری با یک عذرخواهی ساده از طرف شما مشکل حل می شود دقت کنید در چنین شرایطی هرچند حق باشما باشد اما در عین حال عذرخواهی کنید تا خشم ایشان فروکش کند در این حالت می توانید با او همدردی نمایید و حق را به او بدهید و در فرصت مناسب تر در رابطه با موضوع با ایشان صحبت کنید @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 مثل دیوار، محکم باش 💠 آدم‌ها مثل هم نیستند؛ برخی کم ظرفیت و برعکس عده‌ای جنبه بالایی دارند. 🔹 یک بطری تو خالی با کوچکترین ضربه صدایش بلند می‌شود؛ بعضی‌ها به محض این‌که کوچک‌ترین ضربه به زندگیشان بخورد، عکس‌العمل نشان می‌دهند. عده‌ای هم مثل دیوارند؛ محکم و استوار. @javadheidari110
🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 پرســـ❓ــش ⁉️چرا در اسلام زن برای خروج از منزل باید از همسرش اجازه بگیرد؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه هر چند بسیاری از علت و حکمت های احکام الهی برای ما روشن نیست ولی در رابطه با سوال مذکور نکاتی تقدیم حضورتان می‌گردد: 1⃣ هر مجموعه‌ای نیازمند به یک مدیر و رهبر است تا آن مجموعه را اداره کند؛ به همین دلیل نیازمند آن است که برای این مجموعه قوانینی وضع شود و اسلام برای مجموعه کوچک خانواده به صورت معمول مرد را با توجه به این که اکثر مسئولیت‌های اداره‌ی خانه به دوش اوست او را به عنوان مدیر خانه قرار داده است و این یک امتیاز نیست بلکه یک بار مسئولیت سنگین برای اداره خانه و‌ خانواده است. به همین جهت یکی از قوانین خانه این است که زن با هماهنگی همسرش از خانه خارج شود تا به نظم و اداره‌ی خانه لطمه‌ای وارد نشود. 2⃣ یکی دیگر از حقوق مرد؛ حق جنسی است که بر عهده‌ی زن می‌باشد که در این نیاز متقابل؛ زن باید درخواست همسرش را تامین کند و به این جهت که گاهی خروج از منزل به این نیاز لطمه وارد می کند، اجازه برای ترک منزل لازم و ضروری است. 3⃣ باید به این نکته توجه داشت که این گونه قوانین در حد یک اصل قانونی است برای زمانی که اختلافی پیش آمد برای حل اختلاف، مبنا و قانونی باشد اما ما در عرف جامعه نداریم که زن برای هر خروجی از منزل بخواهد اجازه‌ای از همسرش بگیرد بلکه بصورت توافقی خیلی از این‌ مسائل بین زوجین حل شده است و کسی به این نکات توجه‌ای ندارد و در‌ خانه اصول اخلاق باید حاکم باشد و نه اصول فقه ♻️نتیجه اینکه این حکم فقهی، برای همیشه نیست بلکه استثناهایی نیز دارد که زن می‌تواند بدون اجازه‌ی همسرش از خانه خارج شود بطور مثال اگر زن هنگام عقد شرط کند که بتواند بدون اجازه از خانه خارج شود این قانون اجازه گرفتن لازم الاجرا نخواهد بود. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆شبهات فمینیستی را بشنویم پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه👇 پاسخ اصلی تعبد است در ذیل به برخی حکمت‌های تفاوت احکام زنان و مردان پرداخته می‌شود 1⃣ رابطه‌ی خدا با انسان جنسیت بردار نیست «اِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم»۱۳حجرات ارزش انسان به مرد و یا زن بودن نیست بلکه ارزش او به میزان تقوایی است که دارد. «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ..»۹۷نحل 2⃣ چون شهادت دادن کار سنگینی است، خصوصاً برای زنان که احساسات و عواطف فراوانی دارند. لذا اسلام بر آنان لطف کرده و زمینه‌ای فراهم کرده تا این وظیفه‌ی سنگین را با فرد دیگری انجام دهند«واستشهدوا شهیدین من رجالکم فان لم یکونا رجلین فرجل و امرائتان ممن ترضون من الشهداء ان تضل احداهما فتذکر احداهما الاخری»بقره آیه ۲۸۲ 3⃣ وقتی مردی از دنیا می‌رود ضربه‌ی اقتصادی بیشتری به خانواده وارد می‌گردد لذا این مسئله باید به نفع زن جبران شود بنابراین برای مرد دیه‌ی بیشتری گرفته می‌شود تا زنان در خانواده دچار مشکل اقتصادی نشوند در ثانی این دیه‌ی دریافت شده به زنان داده می‌شود و مورد استفاده‌ی آنان قرار می‌گیرد 4⃣ اگر ارزش هر فرد به میزان مالی بود که دریافت می‌کند پس می‌بایست ارزش مردان کمتر از زنان باشد زیرا مردان عهده‌دار پرداخت نفقه، مهریه، دیه‌ی عاقله و قتل عمد نیز هستند. 5⃣ به مبحث اجازه‌ زن از همسرش در کانال مراجعه فرمائید👇 https://eitaa.com/javadheidari110/4032 ♻️نتیجه اینکه: یادمان باشد مطالبی که ذکر شد برخی از حکمت‌های تفاوت زنان و مردان بود نه همه‌ی آن @javadheidari110
🔺علت‌های روانی جذب فرقه‌ای 🔻 سه احتمال برای گرایش یک فرد به سوی یک فرقه محتمل است: 💫نوع نگاه یک فرد نسبت به یک فرقه و جذابیت‌های آن، 💫رفع نیازمندی‌های ناخودآگاه فرد توسط فرقه، 💫تاثیرات یک فرقه در باورهای یک فرد. ↙️در بسیاری از مواقع، انحراف یک فرد به سوی فرقه، علت اعتقادی ندارد، بلکه ریشه مشکلات از ☄️بحران های روانشناختی، ☄️خلاء بهداشت روانی ☄️نیازهای عاطفی بوجود می‌آید که در این زمینه اهمیت خانواده و نزدیکان در حل و رفع این بحران‌ها برای افراد بسیار ضروری و گره‌گشاتر از رفع شبهات کلامی و اعتقادی است. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 حدیث روز💠 💎 توصیه‌ای اخروی 🔻امام علی علیه‌السلام: ضَعْ فَخرَكَ، واحطُطْ كِبرَكَ، واذكُرْ قَبرَكَ ⚠️ فخرفروشى را كنار بگذار و تكبر را فرو نِه و به ياد قبرت باش. 📚 نهج‌البلاغه، حكمت 398 ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 بداخلاقی با خانواده و فشار قبر🔸 ✍امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه وآله بر بدن سعد بن معاذ نماز میت می‌خواند، نود هزار فرشته به نمازش حاضر شدند که حضرت جبرئیل هم میان آنها بود. بعد از نماز پیغمبر صلی الله علیه‌وآله از جبرئیل سوال کرد، به چه علت شما بر نماز سعد حاضر شدید و بر بدن او نماز خواندید؟ جبرئیل عرض کرد: بخاطر آنکه سعد در همه حالات چه در راه رفتن و نشستن و خوابیدن و ایستادن، و چه در حالت سواره یا پیاده، دائما سوره قل هو الله احد را تلاوت می‌کرد، بخاطر همین کار او، خدای متعال به ما فرمود در تشییع او شرکت کرده و بر بدنش نماز بخوانیم. سپس مادر سعد بن معاذ بلند صدا زد: ای سعد! بهشت گوارای تو باد. پیامبر اکرم (ص) فرمود: چطور این حرف را میزنی درحالیکه هم اکنون سعد بن معاذ فشار قبر دارد.‌مادر سعد گفت :چرا؟ پیامبر اکرم (ص) فرمودند:چون سعد در خانه با خانواده اش بداخلاق بود. 📚ارشادالقلوب ج١ص١٩٤ ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
😂😂 *خدا را شکر بارش برف باعث شد بعضی ها به سر و سامان برسند*😂😂 @javadheidari110
هدایت شده از سلاله اخلاقی
1_1424539202.mp3
4.26M
🦋چشم‌به‌راه🦋 کدام گزینه در مورد «بقیة الله» بودن امام زمان صحیح است؟ الف: بقیة الله کسی است که در وجود او همه ی میراث انبیاء و ائمه علیهم السلام وجود دارد. ب: بقیة الله کسی است که خداوند وجودبا برکت او را برای سعادت بشر باقی نگه داشته است. ج: هر دو مورد 🔆 فرصت شرکت در مسابقه ساعت 11:25 تا ساعت 12 📱همراه گزینه‌ی صحیح، نام و نام خانوادگی خود، و نام مسابقه‌ فراموش نشود. 🎁 جایزه‌ی نفیس هر هفته به برنده تعلق خواهد گرفت. @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 💎 سه حق پدر و مادر بر فرزند 🔻امام صادق عليه‌السلام: يَجِبُ لِلوالِدَينِ عَلَى الوَلَدِ ثَلاثَةُ أشياءَ؛ شُكرُهُما عَلى كُلِّ حالٍ و طاعَتُهُما فِيما يأمُرانِهِ و يَنهَيانِهِ عَنهُ في غَيرِ مَعصِيَةِ اللّه ِ و نَصيحَتُهُما فِي السِّرِّ وَ العلانِيَةِ 🔻پدر و مادر را بر فرزند سه حقّ است: ◻️ در همه حال آنها باشد؛ ◻️ در هر چه او را امر و نهى مى‌كنند، به جز معصيت خدا، كند ◻️ در نهان و آشكار آنان باشد. 📚 تحف العقول، ص ۳۲۲ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 ویژه نامه «به رنگ مادر» 🔸 به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن 🔹 تهیه شده در نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 📥دریافت PDF ویژه نامه: dte.bz/berangemadar 🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
هدایت شده از عصر آب
🔺 ⤴️ یکی از منابع مهم و معتبر در شناخت توحید، است. در قالب چند فرسته به تبیین و مقایسه توحید فاطمی و سایر مکاتب بشری اشاره میشود 🔅 فرسته اول ➖➖➖ در مکتب اهل بیت دیدار خدا با چشم سر، ممتنع ذاتی است؛ مثل شریک الباری . حضرت زهراء (س) در خطبه فدکیه فرمودند: « الْمُمْتَنِعُ مِنَ الْأَبْصَارِ رُؤْيَتُهُ، وَ مِنَ الْأَلْسُنِ صِفَتُهُ، وَ مِنَ الْأَوْهَامِ كَيْفِيَّتُهُ، ؛ خدا با چشم سر قابل دیدن نیست، و با زبان نمیتوان وی را توصیف کرد و کیفیتش برتر از اوهام است.» امام باقر(ع) نیز به یکی از خوارج فرمود: خدا به مشاهده با چشم دیده نمیشود.( صدوق،الامالی،ص278) + در مقابل بسیاری از پیروان سایر مکاتب به دیدن خدا با جشم سر باور دارند. به چند نمونه اشاره میشود. ابوالحسن اشعری از بزرگان سنی در باب اول کتابش دنبال اثبات دیدن خداوند با چشم در قیامت است. (الإبانة عن أصول الديانة،ص35) == ماتریدی دیگر عالم پرآوازه اهل سقیفه، نیز قائل است خدا بدون کیف قابل رویت است ، (ماتریدی،التوحید،ص85.) == سید قطب از رهبران بزرگ اخوان المسلمین مصر معتقد است : «حالتى كه روى مؤمنان، خوش و خرّم و شاداب است؛ شادابى از آن رو كه به سوى پروردگار نظر مى‏كنند. آرى، نظر كردن به سوى ذات بارى تعالى. وه چه زيبا! چه خوش حالتى! چه سعادتى! چه درجه والايى است كه مؤمنان در روز قيامت از آن برخوردارند. »( قطب،فى ظلال القرآن،ج6،ص3771.) =-= غزالی از صوفیان پر آوزه گفته : « و باز آنكه از همه صفات آفريدگان منزّه است، در اين جهان دانستنى- است و در آن جهان‏ ديدنى‏ است. و چنانكه اندر اين جهان بى‏چون و بى‏چگونه دانند وى را، در آن جهان نيز بى‏چون و بى‏چگونه بينند وى را، كه آن ديدار از جنس ديدار اين جهانى نيست. » ( غزالی، كيمياى سعادت، ج‏1، ص: 126.) == نظامی گنجوی سروده است :« دیدنش از دیده نباید نهفت / کوری آنکس که بدیده نگفت ** دید پیمبر نه به چشمی دگر / بلکه بدین چشم سر این چشم سر » (نظامی، مخزن الاسرار،19.) == مولوی در مثنوی‌اش گفته : « قصد در معراج ديد دوست بود/ در تبع عرش و ملايك هم نمود» ابلاغ، نظر جلال الدین را چنین می داند : « مولانا جلال الدین درین باره مذهب اهل سنت و جماعت را تایید میکند و می گوید رویت خدا با چشم ممکن است» (عنایه الله ابلاغ،مولانا جلال الدین بلخی میان صوفیه و علماء کلام،ص287) == نور علی الهی رهبر یکی از طریقتهای انحرافی نیز گوید:« ما می‌گوییم خدا به جان آن سیبل‌هایت ما را به رشته امتحان در نیاور.» (آثارالحق، ج1، ص 21، گفتار42) ادامه دارد... ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: اگر خداوند ، مرکب نیست ، چگونه از روح خود در انسان دمیده است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته ی اول: خداوند در سوره حجر می فرماید:«نَفَخْتُ‏ فيهِ مِنْ رُوحي‏»؛ «و از روح خود در او دميدم‏». (1) نکته ی دوم: ترکیب، نوعی نقص و احتیاج است و خداوند از نقص و نیاز منزه است. اما اینكه آیه كریمه روح دمیده شده را (که مخلوقی از مخلوقات اوست )به خدای متعال نسبت می دهد، فقط برای تكریم و عظمت روح انسانی است . این نوع «اضافه» در ادبیات، به «اضافه ی تشریفی» معروف است. مانند: «بیت الله»،«شهر الله»،«ثارالله». خداوند نه خانه و نه ماه و نه خون، دارد ولی از جهت ارزش و شرافت این امور، به خود نسبت داده است و اضافه ی حقیقی نیست. نکته سوم : از امام صادق علیه السلام ،در مورد آیه شریفه «نفخت فیه من روحی» سوال شد؛حضرت فرمودند:« هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَة»؛«این روح مخلوقی از مخلوقات خداست». (2) نتیجه اینکه : علت نسبت دادن روح به خدا در آیه شریفه ، شرافت و عظمت روح انسانی می باشد و نه ینکه نعوذ بالله خداوند مرکب از روح و امری دیگر باشد. پی نوشت ها: 1. حجر/29 2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 133 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
پرسش : فلسفه وجود محلّل پس از طلاق سوم چیست؟ پاسخ : همان گونه که ازدواج، یک امر حیاتى و ضرورى است، طلاق هم در شرایط خاصى،ضرورت پیدا مى کند، لذا اسلام بر خلاف مسیحیتِ تحریف یافته، طلاق را مجاز شمرده، ولى از آنجا که از هم پاشیدن خانواده ها زیان هاى جبران ناپذیرى براى فرد و اجتماع دارد، با استفاده از عوامل مختلفى، طلاق را تا آنجا که ممکن است محدود ساخته، و احکامى تشریع نموده که با توجه به آنها طلاق به حداقل مى رسد. موضوع الزام به ازدواج مجدد یا مُحَلِّل که بعد از سه طلاق در آیه 230 سوره «بقره» آمده است، یکى از آن عوامل محسوب مى شود؛ زیرا ازدواج رسمى زن بعد از سه طلاق با مرد دیگر، مخصوصاً با این قید که باید آمیزش جنسى نیز صورت گیرد، سدّ بزرگى براى ادامه طلاق و طلاق کشى است. به کسى که مى خواهد دست به طلاق سوم بزند هشدار مى دهد که راه بازگشت براى او ممکن است براى همیشه بسته شود؛ زیرا راه بازگشت از مسیر یک ازدواج دائم با مرد دیگرى مى گذرد و همسر دوم ممکن است او را طلاق ندهد، و به فرض که طلاق بدهد این جریان مى تواند وجدان و عواطف مرد را جریحه دار سازد، لذا تا مجبور نشود، دست به چنین کارى نخواهد زد. در حقیقت، موضوع مُحَلِّل و به تعبیر دیگر، ازدواج دائمى مجدد زن با همسر دیگر، مانعى بر سر راه مردان هوسباز و فریبکار است ، تا زن را بازیچه هوا و هوس خودنسازند و به طور نامحدود از قانون طلاق و رجوع استفاده نکنند، و در عین حال راه بازگشت نیز به کلى بسته نشده است. در مورد دلیل چنین حکمی، از امام رضا(ع) نقل شده که دلیل این امر به نوعی توبیخ و کیفر برای مردان است تا طلاق در بین آنها سبک شمرده نشود و تا زن‌ها مورد اذیت و آزار قرار نگیرند. (1) شرائطى که در این ازدواج شده، مانند: دائم بودن، مى فهماند هدف ازدواج جدید این نبوده که راه را براى به هم رسیدن زن به شوهر اول، هموار کند؛ زیرا چه بسا شوهر دوم حاضر به طلاق نشود، ازدواج موقت نیست که زمان آن پایان یابد، بنابراین، از این قانون نمى توان سوء استفاده کرد.با توجه به آنچه در بالا آمد، مى توان گفت: هدف این بوده است که مرد و زن بعد از سه مرتبه طلاق، با ازدواج دیگرى از هم جدا شوند تا هر یک زندگى دلخواه خود را پیش گیرد، و مسأله ازدواج که امر مقدسى است دستخوش تمایلات شیطانى همسر اول نشود.ولى در عین حال، اگر زن از همسر دوم هم جدا شد، راه بازگشت به روى آن دو بسته نیست. و نکاح آنها مجدداً حلال مى شود، و لذا نام مُحَلِّل به همسر دوم داده اند. بر اساس آنچه گفته شد این نکته به خوبى روشن مى شود: بحث از ازدواج واقعى و جدى است، و اگر کسى از اول قصد ازدواج دائم نداشته باشد، و تنها صورت سازى کند تا عنوان مُحَلِّل حاصل شود، چنین ازدواجى باطل است و هیچ اثرى براى حلال شدن زن به شوهر اول، نخواهد داشت و حدیث معروفى که از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در بسیارى از کتب تفسیر نقل شده: « لَعَنَ اللّهُ الْمُحَلِّلَ وَ الْمُحَلَّلَ لَهُ»؛ (خداوند لعنت کند محلّل و آن کسى را که محلّل براى او اقدام مى کند)، (2) ممکن است اشاره به همین ازدواج هاى صورى و ساختگى باشد. هیاهوى بعضى از مغرضان و بى خبران که بدون آگاهى از شرایط و ویژگى هاى این مسأله آن را مورد هجوم قرار داده اند و کلماتى از سر اغراض شخصى نسبت به مقدسات اسلام و یا نا آگاهى از احکام آن، به هم بافته اند،(3) کمترین ارزشى ندارد و تنها دلیل بر جهل و کینه توزى آنها نسبت به اسلام است وگرنه، این حکم الهى با شرائطى که ذکر شد، عاملى است براى باز داشتن از طلاق هاى مکرر و پایان دادن به خودکامگى بعضى از مردان، و سامان بخشیدن به نظام نکاح و زناشویى قانون محلل در جلوگیری از طلاق تأثیر بسزائی داشته و همواره به شکل یک تهدید دردناک جلو چشم مردان بوده است . مردانی که یک در صد احتمال می داده اند که به سراغ زن اول خود خواهند رفت از مبادرت به طلاق سوم خودداری کرده اند و به همین دلیل است که بسیار کم اتفاق افتاده است که چنین نیازی پیدا شود و کار به محلل بکشد.هر کدام از ما در طول عمر خود یا اصلا طلاقی را که نیاز به محلل پیدا کرده باشد سراغ ندارد و یا اگر سراغ داشته باشد حتما از یک واقعه و دو واقعه تجاوز نمی کند . کدام مجازات است که اینقدر قدرت جلوگیری داشته باشد . (4) پی نوشت ها: (1).ابن بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، ج3، ص 502 (2). «مجمع البيان»، جلد 1 و 2، صفحه 331 (3). اشاره به فيلم و سريالى است كه به نام«مُحَلِّل» در زمان طاغوت ساخته و پخش شدو در آن به احكام مقدس اسلام توهين گرديد. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
💢🛑💢 🛑💢 🛑💢 🛑💢 🛑 💢🛑💢 🛑 💢 🛑 💢 پرســـ❓ــش ⁉️واکنش شما نسبت به نوجوانی که می‌گوید، می‌خواهد تغییر دین دهد (مسیحی و...) شود چیست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ توجه به چراغ چشمک‌زن🚨 تجریه به بنده ثابت کرده‌ منشا طرح چنین تصمیماتی را باید در خانواده جستجو کرد لذا خانواده نسبت به این دغدغه و سوال فرزند خود به مثابه یک چراغ قرمز چشمک زن نگاه کنند که دارد یک اخطار و آلارم می‌دهد. 2⃣ جار زدنِ تغییرِ دین ممنوع⛔️ مسئله‌ی دین ایمان یک مسئله‌ی قلبی است لذا کسی خواه دین را بپذیرد، نپذیرد و خواه تغییر دین دهد کاملاً مختار است و کسی نیز او را اعدام نمی‌کند، چون مسئله‌ی قلبی را نه کسی متوجه می‌شود و نه اعدامی در کار است اما اجازه و حق ندارد در اجتماع و در وسط میدان بیاید و تغییر دادن دین خود را علنی کند چون موجب سلب امنیت فکری و روانی دیگران می‌شود و اگر چنین کاری را انجام دهد با او برخورد می‌شود و البته نحوه‌ی برخورد با او به صورت امتداد نیز تابع شرایطی است نظیر تعادل اعصاب‌داشتن، مجبور نبودن، شبهه‌نداشتن و ... است، یعنی به سادگی نمی‌توانیم حکم ارتداد کسی را صادر کرد. 3⃣ روشِ تمثیل (قرینه‌سازی)🌛🌜 و اما مبحث ما پیرامون نوجوانی است که قصد دارد مسیحی شود، حال سوال اینجاست با چنین نوجوانی چگونه برخورد کنیم؟ ما علاوه بر مد نظر داشتن نکات قبل در نظر داشتن این نکته بسیار حائز اهمیت است. والدین می‌بایست با استفاده از روش تمثیل(قرینه‌سازی) از نوجوان پرسش کنند ملزومات مورد نیاز برای رفتن به شهر دیگر یا صعود به قله چیست؟ او در پاسخ می‌گوید: وسیله‌ی مطمئن(مرکب‌مناسب)، راهنما، باید نسبت به آن شهر یا مسیر شناخت داشته‌باشیم تا در مسیر سردرگم و حیران نشویم و... 〽️ آری همان‌گونه که برای‌ رفتن به شهر دیگر یا انتخاب یک رشته‌ی تحصیلی سرمایه‌گذاری و هزینه کردن لازم و ضروری‌ست حال سوال این است آیا پیرامون دین که مسئله‌ی سعادت دنیا و آخرت‌مان در میان است نیاز به تحقیق و حجت نداریم؟ 〽️ لذا والدین در چنین مسئله‌ای باید با نوجوان همراه شوند و به او بگویند اگر پیرامون آن دین آگاهی داری، در موردش تحقیق کرده‌ای و ادله‌ی کافی برای آن دین داری و واقعا پیرامون آن دین تحقیق کرده‌ای و ادعا داری که آن دین توانسته تمام سوالات و دغدغه‌هایت را پاسخ دهد پس باید به آن دین بپیوندی، بیا تا با همدیگر نزد کارشناس دین برویم تا ادله‌ات را برایش بگوئی تا ما نیز مسیحی شویم. 🚨تذکر: نکته‌ی مهم این است که‌ والدین باید نوجوان همراه شوند اما این همراهی نباید به صورت تام و تمام باشد بلکه باید با او نزد کارشناس دینی بروند تا او برای کارشناس دینی سوالاتش را مطرح کند و همچنین شناخت خود نسبت به آن دین را نیز شرح‌دهد. ♻️نتیجه اینکه ❇️ دلزدگی نوجوان از برخی دینداران روی آوردن نوحوان به مسیحیت یعنی او در ذهن خود یک زدگی نسبت به اسلام ایجاد شده است که البته با اندکی مداقه کشف می‌شود دلزدگی او نسبت به مسلمانان است و نسبت با اسلام دلزدگی ندارد. ❇️ وظیفه‌ی والدین: در چنین موقعیت‌هائی والدین حق ندارند نوجوان را تنبیه‌کنند و یا برچسب نجس شدن به او بزنند و یا او را از خانه بیرون کنند بلکه وظیفه‌ی آنان همراهی با او برای سوق دادن او به سمت کارشناس دین است. ❇️ وظیفه‌ی کارشناس دین: کارشناس دین می‌بایست دغدعه‌های فکری نوجوان را با مهربانی بشنود و با استفاده از روش‌هائی که قبلاً در بحث پاسخگوئی به سوالات نوجوانان آموزش داده‌ایم. پاسخ‌هائی در سطح نوجوان و در حد فهم او ارائه دهد. 🆔 @javadheidari110 💢 🛑 💢 🛑 💢 🛑 💢 🛑 💢 @ramezan_ghasem110
سریعترین صعود تاریخ کشورمان؛ ایران اولین آسیایی حاضر در جام جهانی‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭2021‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ مبارک مردم ایران وکلیه ایران دوستان جهان. @javadheidari110