فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 لحظات ماندگار از تشییع باشکوه پیکر مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
#العزة_لله
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 حدیث روز💠
💎 گرامیترین شخص نزد خدای متعال
🔻امام محمد باقر علیهالسلام:
اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّهِ اَشَدُّكُمْ اِكْراما لِحَلائِـلِهِمْ
🌸 گرامىترين شما نزد خداوند، كسى است كه بيشتر به همسر خود احترام بگذارد.
📚 وسائل الشيعه: ج ۱۵، ص ۵۸، ح ۶
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
چرا به امام پنجم شیعیان، باقر میگویند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: امام صادق علیهالسلام میفرمایند: پیامبر خدا به جابر بن عبدالله انصاری، فرمودند: «إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلًا مِنِّي اسْمُهُ اسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا»؛ «مردی از اهلبیتم که هماسم و همشکل من و شکافنده علوم هست درک میکنی»(1)
پس لقب «باقر» توسط پیامبر نور و رحمت بر ایشان اطلاق شده است.
نکته دوم: در کتب لغت «باقر» به معنای «شکافنده» و «توسعهدهنده» معنا شده است.
راغب اصفهانی در مفردات خود مینویسد: «يقال: بَقَرْتُ بطنه: إذا شققته شقا واسعا»؛ «وقتی گفته میشود: «بقرتُ» یعنی «شکافتم همراه با توسعه دادن» و در ادامه مینویسد: «وَ سُمِّيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بَاقِراً لِتَوَسُّعِهِ فِي دَقَائِقِ الْعُلُومِ وَ بَقْرِهِ بَوَاطِنَهَا»؛ «محمد بن علی علیهالسلام را به خاطر پژوهشگرى و مو شکافیش در باطن و حقايق علوم و نيز وسعت و گستردگى دقّتش در دانشها «باقر» ناميدهاند»(2)
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 469
2. مفردات الفاظ القرآن، ص: 138
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
#پست_پیشگام
#اولین_شب_جمعه_ماه_رجب
#لیلة_الرغائب
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_پاسخگو
#جواد_حیدری
پرسش:
شنیدهام لیله الرغایب و نماز آن مستند شرعی ندارد و جایز نیستیم اعمال این شب را انجام دهیم؟ لطفاً توضیح دهید.
✍ پاسخ:
🔶نکته اول : نماز لیله الرغایب و اعمال آن را، مرحوم مجلسی رحمهالله علیه با ذکر سندی که قابلاعتماد نیست و راویان مجهول و ضعیف در آن وجود دارد ، نقل فرموده است .(1) البته قبل از ایشان در بعضی از کتب ادعیه و زیارات بهصورت مرسل و بدون ذکر سند بیانشده است. پس این نماز و ذکر فضایل آن سند قوی و قابلاعتمادی ندارد.
🔶نکته دوم : نداشتن سند صحیح در مستحبات (سنن)، با استناد بهقاعده تسامح در ادله سنن ، مانع از عمل به آنها نمیشود . بسیاری از فقها بر اساس اخبار «من بلغ» در سند روایاتی که اعمال مستحبی و نکات اخلاقی ، از لسان پیامبر اکرم و اهلبیت علیهمالسلام ، نقل شده، تسامح داشته و عمل به آنها را بلامانع میدانند.
🔶نکته سوم : با توضیحاتی که تقدیم شد ، انجام اعمال لیلة الرغایب بهقصد رجاء و امید ثواب ، هیچ اشکالی ندارد . اما اینکه این اعمال را بهقصد استحباب انجام دهیم ، با توجه به فقهی بودن مسئله ، هر شخصی باید نظر مرجع تقلید خود را در این مورد جویا شود.
🔶نکته چهارم : مرحوم شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی با عنوان «اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ الرَّغَائِبِ لَيْلَةَ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْ رَجَب» باز کرده و نظر مبارکشان ، استحباب این اعمال هست.(2)
پینوشت:
1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج104، ص: 123
2. وسائل الشيعة، ج8، ص: 98
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
پرسش:
آیا « خبر دادن آغاز ماه رجب به دیگران » در احادیث معتبر توصیه شده و باعث بخشودگی گناهان می شود؟
پاسخ:
خبر دادن آغاز ماههای بافضیلت به مردم اگر بدون قصد ریا و تظاهر و خالصانه برای تشویق دیگران به انجام عبادات و مستحبات این ماهها باشد کار پسندیده ای است اما احادیثی که در سالهای اخیر در فضای مجازی در مورد «ثواب عظیم اطلاع رسانی آغاز ماه رجب» منتشر شده و از پیامبر اکرم (ص) و امام باقر (ع) نقل می شود در منابع حدیثی با سند معتبری یافت نشده و در واقع از شایعات اینترنتی و روایات ساختگی عصر ما به شمار می رود.
خبر دادن ماه رجب به دیگران موجب بخشایش گناهان ما نیست بلکه برای مغفرت گناهان باید توبه و گذشته ها را جبران کنیم.
متأسفانه حتی بعضی از مبلغان دینی هم از روی خوش باوری، اینگونه احادیث جعلی و جدید را باور می کنند و کنجکاو نمی شوند که چرا در طول هزار و چهارصد سالِ گذشته، چنین حدیثی در کتب معتبر نبوده؟! این در حالی است که امروزه با رایانه و نرم افزارها با مقداری وقت و همت، می توان جستجو کرد و احادیث جعلیِ عامیانه را از احادیث معتبر متمایز کرد ولی برخی از عزیزان، انگیزه یا فرصت مراجعه به منابع را ندارند یا با نرم افزارهای حدیثی آشنایی کافی ندارند.
توصیه کردن به خود و دیگران برای انجام واجبات و مستحبات در ماههای با فضیلت، خوب است اما نباید از روی شتابزدگی به نشر احادیث نامعتبر دست بزنیم.
@javadheidari110
#مسابقه
#چشم_به_راه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
⁉️ در رابطه با دوران ظهور امام زمان (عج) کدام گزینه صحیح است ؟
الف) پذیرش دین اجبار بردار نیست و افراد در انتخاب دین اختیار دارند.
ب) دردوران ظهور ادیان مسیح و یهود هر دو وجود دارند
ج) هر دو مورد صحیح است
🔰 از ساعت ۱۱:۳۰ تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. برای راهنمایی برنامه چشم به راه را در ساعت ۱۱:۲۵ از رادیو اصفهان بشنوید.
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به 300003344 ارسال کنید.
هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزهی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت میکند.
@javadheidari110
chashmberah001115.mp3
24.15M
#چشم_به_راه
روزهای جمعه و انتظار...
انتظار برای ظهور حضرت آقا حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف...
چشم به راه علاوه بر بخشهای متنوع در هر برنامه : با من ورق بزن ،داستانک، مسابقه، گزارش مردمی ، کارشناسی و پله پله تا ظهور، به یک سوال خاص پیرامون مباحث مهدویت میپردازد.
اما موضوع برنامه امروز:
🔖در زمان ظهور آیا امام زمان (عج) مردم را مجبور به پذیرش اسلام می کنند؟
🔸 کارشناس: جواد حیدری کارشناس کلام و اعتقادات مرکز ملی پاسخگویی
🔹تهیهکننده و نویسنده: هاجر اعظمی 🗓جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰🕰 ۱۱:۲۵
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
پرسش:
از یکی از خطبای مشهور در شهرمان شنیدم که گفتند : دعای معروف ماه رجب ( یا من أرجوه لکل خیر...) از نظر سندی صحیح نیست و بهتر است خوانده نشود. آیا این مطلب صحیح هست؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
🌴🌴ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی علیهالسلام
نکاتی را تقدیم میکنم:
🔶نکته اول : در باب ادعیه و مستحبات ، بر اساس قاعده تسامح در ادله سنن ، به نظر بعضی ا ز علما ، داشتن سند قوی لازم نبوده و همینکه از طریقی به حضرات معصومین علیهمالسلام برسد ، خواندن و انجام دادن آنها بهقصد رسیدن به پاداش ، اشکالی ندارد.
🔶نکته دوم :این دعا را ، مرحوم سید بن طاووس ، علامه مجلسی ، مرحوم شیخ عباس قمی ، نقل فرمودهاند . (1) در سند این دعا فردی است به نام «محمد بن ذکوان- معروف به سجاد» ، که مجهول هست – اما احتمال تصحیف در نام این راوی بسیار زیاد هست. توضیح اینکه، ممکن است راوی این حدیث یا «محمد بن زیاد» باشد، زیرا اردبیلی در جامعالرواه، از«محمد بن زیاد» با لقب «سجاد» نامبرده و گفته: «محمد بن سنان از وی روایت نقل میکند.» و در اینجا هم، روایتگر، محمد بن سنان است و یا «محمد بن زید شحام است. زیرا وی، دعای «یا من ارجوه» را به گونه دیگری نقل کرده است.(2)
البته، احتمال اینکه «محمد بن ذکوان»، تصحیف «محمد بن زیاد السجاد» باشد، بیشتر است.
پینوشت :
1. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحدیثة)، ج3 ،ص 211
2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج92، ص: 360
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
پرسش:
آیا قرآن کریم، اشارهای به عصمت پیامبران از گناه دارد؟
......................................................................................
✍️ پاسخ:
قرآن کریم با تعابیری لطیف و دقیق، انبیا را به عصمت توصیف میکند که به نمونهای از آن اشاره میشود:
خداوند عزّ و جلّ بعدازاینکه عدهای از انبیاء را نام میبرد می فرماید:«أُولئِكَ الَّذينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ»؛ «آنها كسانى هستند كه خداوند هدايتشان كرده؛ پس به هدايت آنان اقتدا كن». (1)
و در جای دیگر می فرماید: «وَ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُضِل»؛ «و هر كس را خدا هدايت كند، هيچ گمراهكنندهاى نخواهد داشت». (2)
سپس بیان می کند که معصیت، ضلالت و گمراهی است: «وَ لَقَدْ أَضَلَّ مِنْكُمْ جِبِلاًّ كَثيراً أَ فَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ»؛ «او (شیطان)، گروه زيادى از شمارا گمراه كرد، آيا انديشه نكرديد؟!(3)
پس وقتی انبیا به هدایت الهی، هدایت یافتهاند؛ اولاً، و کسی هم که خدا او را هدایت کرده، ضلالت و گمراهی در او راه ندارد ثانیاً و معصیت هم ضلالت هست ثالثاً
نتیجه این است که معصیت، راهی به انبیا ندارد و هرگز دچار آن نمی شوند.
پی نوشت ها:
1. انعام/90
2. زمر/37
3. یس/62
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام خمینی رحمت الله علیه، موافق دخالت روحانیون در حکومت بودند یا مخالف⁉️
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🛑 فتوای جدید مقام معظم رهبری درباره کاشت ناخن
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
هدایت شده از دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌷 ویژهنامه پرسمان فجر انقلاب
🔸 به مناسبت ایّام الله دهه فجر انقلاب اسلامی
🔹 تهیه شده در نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
📥دریافت PDF ویژه نامه:
dte.bz/porseman
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
سلام. پسري 24 ساله دارم که از کودکي علاقه ي زيادي به حيوانات داشت. تازگي میخواهد توله ي سگي به خانه بیاورد. حرف مرا قبول ندارد که سگ نجس است بلکه صدتا دليل علمي مياورد که عیبی ندارد. چه کار باید کرد؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
با سلام خدمت شما مادر گرامی.
دغدغه شما بهعنوان یک مادر مؤمنه و اهل پاکی و طهارت قابلستایش است. اما برای حل موضوعی که به آن اشاره نمودهاید، قبل از هر اقدامی باید دلیل و علت رفتار پسرتان را کشف کنید و سپس اقداماتی متناسب انجام دهید.
گاهی این نوع از رفتارها واکنشی به رفتارها و عقاید والدین است خواه آنکه والدین در امور مذهبی خود سختگیر و اهل وسواس باشند یا آنکه اینگونه نباشند لکن فرزند جوانشان را نمیتوانند در اعتقادات خود همراه نمایند.
علت دیگر، ارتباط فرزند ما با دوستانی است که اهل نگهداری سگ هستند و لذا در طی این رابطه او را نیز به این کار تشویق میکنند.
مجردی و فراغت وقت و نداشتنِ مسئولیت زندگی مشترک از دیگر دلایل محتملی است که باعث میشود فرد به هر نوع سرگرمی(صحیح یا غلط) پناه ببرد.
در کنار همه موارد فوق، همان چیزی که به آن اشاره نمودهاید نیز ازجمله علل مهم به شمار میآید. یعنی علاقه به حیوانات و تربیت آنها و حتی کسب درآمد از این طریق.
بههرحال توصیههایی خدمت شما تقدیم میکنیم:
1. از جروبحث در این موضوع و حتی مباحثههای علمی خودداری کنید چراکه اگر فرزندتان قصد داشت استدلالهای شمارا قبول کند تا الآن این اتفاق افتاده بود. ترجیحاً از او بخواهید که در این زمینه با افراد کارشناس صحبت نماید زیرا معمولاً فرزندان در مواردی که نظرشان و علایقشان با خواستِ والدین مخالف است بهراحتی زیر بار حق نمیروند گویا تصور میکنند که والدین به خاطر مصلحتاندیشی خودشان این صحبتها را دارند اما زمانی که یک فرد غریبه همان استدلال والدین را بیان میکند، راحتتر میپذیرند.
2. بیکاری و نداشتنِ دغدغههای اصیل، جوان را به سمتوسوی مسائلی سوق میدهد که حتی ممکن است در آینده خودش اظهار پشیمانی کند و حسرت وقتِ ازدسترفته را بخورد. بر این اساس بهجای اصرار و نصیحت در این موضوع، سعی در ایجاد اشتغال و فراهم نمودنِ بسترهای لازم برای داشتنِ سرگرمیهای مفید برای او داشته باشید.
باید موضوع ازدواج ایشان را جدی بگیرید چراکه انجام یک ازدواج موفق و به دوش گرفتنِ تعهدات و مسئولیتهای واقعی، به زندگی جوان جهت میدهد و وقت او را پر میکند تا جاییکه علایقش تغییر میکند و یا فرصت کافی برای رسیدگی به برخی علایق دوران مجردی را پیدا نمیکند.
3. اگر احتمال میدهید که این کار را از سر علاقه انجام میدهد سعی کنید بهجای ایستادگی و مقاومت در برابرش، این علاقه را به سمت سرگرمی و پرورش حیوانات و پرندههای دیگر جهت دهید. مثلاً به او بگویید که اگر بهجای سگ از سایر پرندگان مانند کبوتر، قناری و ... استفاده کنی هم قول همکاری مالی به تو میدهیم و هم فضای لازم در اختیارت قرار میگیرد.
4. نهایتاً اگر به هیچ راهکاری دست نیافتید ضمن بروز ناراحتی خود در برابر فرزندتان، میتوانید با قاطعیت به او اعلام کنید، اکنونکه میخواهی سگ به خانه و محل زندگی بیاوری، محل نگهداریاش را من تعیین میکنم و سپس مکانی مانند پشتبام که خارج از محل زندگی است در اختیارش قرار دهید و مطمئن باشید اگر رابطه خوبی به لحاظ صمیمیت با فرزندتان داشته باشید، بعد از مدتی که حس و اشتیاقش اقناع شد و ناراحتی و دلخوری شمارا دید، دست از این کار برخواهد داشت. لذا مراقب باشید که با رفتارتان او را در برابر اعتقادات خود قرار ندهید و حس لجبازیاش را تحریک نکنید.
لازم به ذکر است که برخی از این اعمال به خاطر جلبتوجه و نشان دادن اقتدار خود و یا بهنوعی انتقاد از وضع موجود در خانواده است که با بهانههایی مانند نگهداری سگ و هر آنچه باعث اذیت والدین میشود انجام میپذیرد.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
🦋اصول روشی جهاد تبیین بر مبنای قرآن
۱.آگاهانه باشد. "لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ"
۲.نرم و لین باشد."قَوْلاً لَّيِّناً" زبانمان تیغ نداشته باشد.
۳.حرفی که میزنیم خودمان هم عمل ڪنیم."لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ"
۴.منصفانه باشد."وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا"
۵.حرفمان مستند و متقن باشد."قَوْلًا سَدِيدًا" منطقی حرف بزنیم.
۶.سادہ و روان حرف بزنیم."قَوْلاً مَّیْسُورًا" پیچیدہ حرف زدن هنر نیست، روان حرف بزنیم.
۷.ڪلام رسا باشد."قَوْلاً بَلِیغًا"
۸.زیبا و نیکو باشد."قولوللناس حسنا"
۹.بهترین کلمات را انتخاب کنیم."یَقُولُ الَّتے هِیَ أحْسَن"
۱۰.سخن هایمان روح معرفت و جوانمردی داشته باشد."و قولوا لهم قولا معروفا"
۱۱.همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم."قولاً كريماً"
۱۲.کمک کنیم تا درجامعه حرف های پاک باب شود."هدوا الی الطّیب من القول"
✍با استنباط از تفسیر المیزان
#جهاد_تبیین
@solalehakhlaghi
@javadheidari110
hedari.mp3
7.59M
🇮🇷 آیا تشکیل حکومت قبل از قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، ممنوع است؟
#استاد_جواد_حیدری
#ضرورت_حکومت
#طاغوت_پرچم_کفر
#قیام_قبل_از_ظهور
#انقلاب_اسلامی
#ولایت_فقیه
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🌠☫﷽☫🌠
مالک را گفتند :
چگونه است که تو هیچ وقت،
حتی در مه آلودترین ایام هم،
راه را "گم" نمیکنی؟
مالک پاسخ داد:
«در غبار فتنهها،
چشم به "انگشت اشاره" علی دارم».
╔═••⚬🇮🇷⚬••***══╗
@javadheidari110
╚══••⚬🇮🇷⚬••***═╝
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا زرتشت پیامبر خدا بوده است؟
✍️ پاسخ:
نکته اول: اینکه دین زرتشت، امروزه دارای انحرافات عقیدتی و مبنایی است، شکی نیست.
نکته دوم: در مورد دین زرتشت ابهامات فراوانی در تاریخ وجود دارد، لذا قضاوت قطعی در مورد آن سخت و دور از انتظار است.
نکته سوم: اگر زرتشتیان همان مجوس باشند، از بعضی از روایات فهمیده میشود که، پیامبری داشتند و دارای کتاب بوده که پیامبرشان به قتل رسیده و کتابش به آتش کشیده شده است.
از پیامبر اکرم (صلیالله علیه و اله) نقلشده است: «إنّ المجوس کان لهم نبی فقتلوه و کتاب أحرقوه»؛ «مجوسیان پیامبری داشتند که او را کشتند و کتابش را به آتش کشیدند»(1)
نکته چهارم: در مورد شخص زرتشت که آیا پیامبر بوده است یا خیر؟ دو دیدگاه در بین مورخان اسلامی مطرح است؛ که بعضی او را پیامبر الهی میدانند (2)، و عدهای دیگر زرتشت را فردی صالح و از شاگردان انبیاء الهی معرفی میکنند. (3)
نتیجه اینکه: پیامبر بودن زرتشت در هالهای از ابهام است و عقل، سلیم پیروی از فردی که اصل نبوتش قطعی نیست و معارف آن در دست نیست را، زشت می شمارد.!!
پینوشت:
1. وسایل الشیعه، ج 11، ص 96
2. ترجمه الآثار الباقيه، ص 25 و مروج الذهب، چاپ مصر، ج 1، ص 229
3. تاريخ طبري، ج اول، ص 282 و الكامل في التاريخ، ج 1، ص 145
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
♦️ ظلم ستیزی امام جواد(علیه السلام)
❓در فضای اختناق و تقیّۀ دوران عباسی و به ویژه با سیاستی که مأمون در پیش گرفت و وانمود میکرد رابطۀ محبّانه و دوستانهای با آل علی و امامان شیعه دارد و دخترش را نیز به ازدواج امام جواد(علیه السلام) در آورد و با توجه به جوانسالی امام سعی داشت ایشان را فریفتۀ زرق و برق دستگاه خلافت نشان دهد، امام جواد(علیه السلام) در این شرایط چگونه مواضع خود را بیان مینمود؟
● موضعگیریها و اظهارات اهل بیت در برابر حاکمان جائر همواره از ابتدا به گونهای بود که نشان میداد حضور برخی از آنان از جمله امام جواد و پدرشان امام رضا(علیهما السلام) در دربار حاکمانِ وقت و ایجاد ارتباط خانوادگی، تنها و تنها ارتباطی فیزیکی و از روی اجبار بوده است، نه داوطلبانه و به دلخواه ائمه.
یکی از اقدامات امام جواد(علیه السلام) در راستای تبرّی از ظلم دستگاه خلافت عباسیان و باطل نمودن سیاست آنها در نزدیک نشان دادن امام به دستگاه خلافت و با توجه به تظاهر عباسیان به محبت علی بن ابی طالب(علیه السلام)، این بود که با نقل احادیثی از جدشان امیرالمؤمنین(علیه السلام) روح ظالم ستیزی را در متن جامعه تقویت مینمود و مسلمانان را بر ضرورت دوری از ستمگران و مستکبران و همدلی نداشتن با آنها و رویگردانی از آنان فرا میخواند.
از جملۀ آن احادیث اینکه:
«ستمگر، و یاورش، و آنکه به ستمگری او خشنود باشد، در گناه شریکند.»
«الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعينُ لَهُ، وَالرّاضى بِهِ شُرَكاءٌ.»1️⃣
و در حدیث دیگر به نقل از جدشان فرمود:
«هرکه کار زشتی را نیکو و پسندیده بخواند در آن زشتی شریک خواهد بود.»
«مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ.»2️⃣
و در تعالیم قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)، شدت قباحت ظلم و دغلبازی و خیانت به مردم و پایمال کردن حقشان کاملاً روشن و بدیهی است.
همچنین حضرت، سخن امیرالمؤمنین(علیه السلام) به ابو ذرّ(رضي الله عنه) را بازگو میکند که میفرماید:
«ای ابو ذرّ! تو برای خدا خشمگین شدی؛ پس امید داشته باش به آنکه خشمت برای او بود. این قوم بخاطر دنیایشان از تو بیمناک شدند و تو از آنان بر دینت ترسیدی،... و اگر آسمانها و زمین (این دنیا با تمام وسعتش) بر بندهای تنگ آید اما او ترس از خدا (صداقت) در پیش گیرد، خدای متعال از آسمان و زمین راهی برای او میگشاید. [به گونهای باش که] چیزی جز حق با تو اُنس و خو نگیرد و چیزی جز باطل از تو گریزان و بیمناک نباشد».
«يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّكَ غَضِبْتَ للهِ؛ فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَه. إِنَّ الْقَوْمَ خَافُوكَ عَلَى دُنْيَاهُمْ وخِفْتَهُمْ عَلَى دِينِكَ،... ولَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ والأَرَضِينَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللهَ لَجَعَلَ اللهُ لَه مِنْهُمَا مَخْرَجاً. لَا يُؤْنِسَنَّكَ إِلَّا الْحَقُّ ولَا يُوحِشَنَّكَ إِلَّا الْبَاطِلُ...»3️⃣
از دیگر رهنمودهای امام جواد(علیه السلام) این بود که حقیقت پیروی از منحرفان و دغلبازان را بیان فرمود که:
«هرکه به سخنان گویندهای گوش فرا دهد به یقین او را بندگی کرده است؛ پس اگر گوینده از سوی خدا باشد خدا را بندگی کرده و اگر از زبان ابلیس سخن بگوید، سر به راه بندگی شیطان نهاده است.»
«مَنْ أصْغى إلى ناطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ؛ فَإنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللهِ فَقَدْ عَبَدَ اللهَ، وَ إنْ كانَ النّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبليس فَقَدْ عَبَدَ إبليسَ.»4️⃣
و مفهوم «بندگی» و «دینداری» را از زبان حضرت حق -که در قالب حدیث قدسی بیان شده-، چنین تشریح نمود:
«خدا به یکی از پیامبران وحی فرمود که: زُهد و پارسایی و بیاعتناییاَت به دنیا برایت آسایشِ زودرس در پی دارد، و بریدنت از دنیا و مردم بسوی من عزت و احترامت میبخشد، اما! آیا برای من با دشمنانم دشمنی و با دوستانم دوستی نمودهای!؟»
«أَوْحَى اللهُ إِلَى بَعْضِ اْلأَنْبِيَاءِ: أَمَّا زُهْدُكَ فِي الدُّنْيَا فَتُعَجِّلُكَ الرَّاحَةَ، وَأَمَّا انْقِطَاعُكَ إِلَيَّ فَيُعَزِّزُكَ بِيّ، وَلَكِنْ! هَلْ عَادَيْتَ لِي عَدُوَّاً وَوَالَيْتَ لِي وَلِيَّاً!؟»5️⃣
با این روایت، امام جواد(علیه السلام) روشن نمود که حقیقتِ زهد و عبادت و دینداری همان اصل نهم و دهم فروع دین، یعنی تولّی و تبرّی در راه خداست که انسان برای خدا (و نه برای کسب شهرت یا سایر منافع شخصی) با کسانی که بر خلق خدا ستم میکنند دشمنی کند و ستمدیدگان را یاری رساند حتی اگر به شخص او ظلمی نکرده باشند، و با بندگان خدا و حق پرستان دوستی ورزد حتی اگر آنها با او ارتباط و آشنایی شخصی نداشته باشند.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٨١٩- ٨٢١.
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ كشف الغمة ٣: ١٤٠.
2️⃣ كشف الغمة ٣: ١٤١.
3️⃣ نهج البلاغة (صالح): ١٨٨/ خ١٣٠.
4️⃣ الكافي ٦: ٤٣٤/ ح٢٤.
5️⃣ تحف العقول: ٤٥٥.
@YusufiGharawi
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 حدیث روز 💠
💎 سه حق پدر و مادر بر فرزند
🔻امام صادق عليهالسلام:
يَجِبُ لِلوالِدَينِ عَلَى الوَلَدِ ثَلاثَةُ أشياءَ؛ شُكرُهُما عَلى كُلِّ حالٍ و طاعَتُهُما فِيما يأمُرانِهِ و يَنهَيانِهِ عَنهُ في غَيرِ مَعصِيَةِ اللّه ِ و نَصيحَتُهُما فِي السِّرِّ وَ العلانِيَةِ
🔻پدر و مادر را بر فرزند سه حقّ است:
◻️ در همه حال #شكرگزار آنها باشد؛
◻️ در هر چه او را امر و نهى مىكنند، به جز معصيت خدا، #اطاعتشان كند
◻️ در نهان و آشكار #خيرخواه آنان باشد.
📚 تحف العقول، ص ۳۲۲
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌷 حکم ارتداد منافاتی با آزادی بیان ندارد/ مصالح یک حکم اسلامی
🔹 جواد حیدری، کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد:
📝 مرسلات: dte.bz/880mo
📝 خبرگزاری مهر: dte.bz/880me
📝 خبرگزاری موج: dte.bz/880mj
📝 صاحب نیوز: dte.bz/880sa
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 @Morsalat_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
اين خيلي ظالمانه و نامرديه که يه نفر که ميخواد دينشو انتخاب بکنه بايد کشته بشه مخصوصا وقتي که پدر و مادرش مسلمون بودن يعني اسلام آوردنش دست خودش نبوده
اين چه دينيه آخه؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
سلامعلیکم
نکته اول: تحقیق برای انتخاب دین نهتنها باعث ارتداد نمیشود بلکه مورد تشویق دین مبین اسلام قرارگرفته است. (1)
نکته دوم: رکن و اصل دین، اعتقادات است که یک امر قلبی است و اساساً اجبار و اکراه بردار نبوده و فرد در انتخاب آن کاملاً مختار است.
نکته سوم: ارتداد اصلاً ارتباطی با حوزه اعتقاد فردی ندارد، بلکه حقیقتی اجتماعی است؛ به همین خاطر اولین شرط ارتداد، اظهار کردن ارتداد است. معنای دقیقتر آن موضعگیری در مقابل اسلام در جامعه است؛ بنابراین مربوط به جامعه میشود و یک جرم اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی است. بر همین اساس اگر کسی از دین اسلام برگردد ولی اظهار نکند، بهصرف تغییر عقیده، محکومبه اعدام نمیشود.
نکته چهارم: این حکم اسلام در حقیقت برای جلوگیری از توطئهای است که نمونهی آن در زمان صدر اسلام اتفاق افتاد و عدهای از اهل کتاب برای مردّد ساختن مسلمانان نسبت به حقانیت اسلام تصمیم گرفتند ابتدای روزبه پیامبر صلیالله علیه و آله ایمان بیاورند و در پایان روز از دین اسلام بازگردند تا مردم را نسبت به حقانیت اسلام به تردید بیندازند. (2)
نتیجه اینکه: حکم ارتداد برای جلوگیری از به مخاطره افتادن امنیت روانی مسلمانان و خنثیسازی توطئه هست و تحقیق و پژوهش در حوزه دین منافاتی با این مسئله ندارد.
پینوشتها:
1. زمر/17 و 18
2. آلعمران/72
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️