eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
400 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 عید فطر، کمال بخش یک ماه روزه داری است. 🔹جواد حیدری، استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد: 📝 خبرگزاری شبستان: http://shabestan.ir/detail/News/928924 📝خبرگزاری صاحب نیوز: snai.ir/1005406 ‌ •┈┈••✾••┈┈• ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ «رؤیت هلال ماه شوال» ❓ ✍️ بالاخره در حدود ساعت ٢٢ شب گذشته، ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری پس از انجام ساعت‌ها کار دقیق رصدی در سراسر کشور، اعلام نمود که هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشده و لذا روز دوشنبه، سی ام ماه مبارک رمضان می‌باشد؛ در پی این اعلام، سؤالی در اذهان عمومی مطرح گردیده که البته سؤال جدیدی نیست و در سال‌های گذشته نیز، مخصوصاً در زمان تفاوت نظر بین فقها در ثبوت اول ماه، همواره مطرح بوده است، که با توجه به وجود مبانی محکم در مسائل فقهی، پس چرا نظر فقها و مراجع، در ثبوت رؤیت هلال متفاوت است و یک روز واحد را به‌عنوان عید فطر، اعلام نمی‌کنند؟ تا همه‌ی مسلمانان در یک روز جشن بگیرند و از هرگونه سوء برداشت و سوءاستفاده نیز جلوگیری شود! ✅ در پاسخ به این سؤال، ابتدا باید توجه داشت که اختلاف نظر در کلیه مسائل نظری و در رشته‌های مختلف علمی بین متخصصین، کاملاً طبیعی است؛ چنانچه در بین فیزیک‌دانان و شیمی‌دانان و یا پزشکان اختلاف نظر و تشخیص در بسیاری از مسائل وجود داشته و دارد، و علوم اسلامی و انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ ✍️ اما در باب ثبوت اول ماه و تعیین روز عید فطر، سه موضوع باعث تفاوت نظر بین فقها شده است: 1️⃣ یکی در چگونگی «رؤیت هلال ماه از طریق چشم مسلح و غیر مسلح» است؛ چنانچه برخی از مراجع، مانند امام راحل (ره) فقط «رؤیت هلال از طریق چشم غیر مسلح» را مِلاک می‌دانند، اما برخی دیگر از مراجع، مانند آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) یقین به حلول ماه از هر طریقی ولو با چشم مسلح را کافی می‌دانند؛ 2️⃣ نکته دوم «اتحاد و اختلاف افق» است، یعنی این‌که اگر در یک‌جا هلال ماه رؤیت شود، آیا صرفاً برای مردم همان منطقه ملاک است، و یا برای دوردست‌ها نیز کفایت می‌کند، که در این موضوع نیز تفاوت نظر وجود دارد، به صورتی که برخی از مراجع مانند آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) در تعیین اوّل ماه، معتقد به «اتحاد افق» هستند، یعنی رؤیت هلال در دوردست‌ را نیز ملاک می‌دانند؛ ولی برخی از مراجع، مانند آیت‌الله العظمی بهجت (ره) «اختلاف افق» را قبول دارند، لذا رؤیت هلال در شهر و محل دور دیگر را ملاک نمی‌دانند؛ 3️⃣ نکته سوم «تفاوت در شهادت بَیّنه» است، چنانچه همه مراجع، اتفاق نظر دارند که شهادت دو مرد عادل، برای ثبوت هلال ماه، کافی است، اما با عنایت به تفاوت نظر در مبنای فقهی که بیان شد، معتبر بودن شهادت دو مرد عادل نزد یک مرجع، به آن معنا نیست که لزوماً شهادت آن دو فرد، نزد مرجع دیگر نیز معتبر باشد! زیرا ممکن است مثلاً آن دو نفر، ماه را با تلسکوپ دیده باشند در حالی که مرجعی، دیدن با چشم مسلح را برای ثبوت ماه کافی نمی‌داند، و ضمناً بَیّنه یا شهود معتبر در شرع دارای شرایطی است که باید برای فقیهی که می‌خواهد به حرف آنها اتکاء کند، آن شرایط ثابت شده باشد؛ بنابراین در مواردی که در تعيين روز عید فطر تفاوت نظر پیش می‌آید، این تفاوت براساسِ سلیقه و انگیزه‌های شخصی مراجع عظام تقلید نیست، بلکه کاملاً ریشه در مبانی و مسائل فقهی دارد. ضمناً باید بدانیم که حتی اشتباه در رؤیت هلال نیز، چیز عجیبی نیست و در طول تاریخ و حتی در عهد حضرات معصومین (ع) نیز رخ داده است که به یک نمونه از آن اشاره می‌نماییم: شیخ طوسى(ره) در تهذیب نقل کرده است که در دوران حکومت امیرالمؤمنین (ع)، مردم پس از گذشت بیست و هشت روز از ماه رمضان، هلال ماه شوال را مشاهده کردند! پس حضرت علی(ع) به مردم فرمودند: ماه رمضان حداقل ٢٩ روز است (لذا از ابتدای ماه یک روز اشتباه شده) و مسلمانان باید یک روز بعد از عید فطر، روزه قضا بگیرند. (تهذیب الاحکام، ج ۴، ص ١۵٨). ✍️ بنابر آنچه گذشت، تفاوت نظر در روز عید فطر، امری کاملاً طبیعی است و ریشه در تفاوت در مبانی علمی دارد، ولی متأسفانه برخی از افراد مغرض، می‌خواهند از اشراف نداشتن مردم به مبانی دقیق و تخصصی فقهی، سوءاستفاده کنند و این مسئله را بسیار بزرگ جلوه داده و به عنوان اختلاف بین مراجع عظام تقلید مطرح نمایند! در حالی که همان‌طور که عرض کردیم، این موضوع در تمامی مسائل نظری و علوم دیگر نیز وجود دارد و صرفاً یک تفاوت نظر ساده بین متخصصان در این عرصه است. کیانی 💠 @javadheidari110
هدایت شده از سلاله اخلاقی
پرسش: چرا باید در عید فطر زکات پرداخت کرد؟ یکی از واجبات مالی که باید با قصد قربت پرداخت شود، زکات فطره یا همان فطریه است. مسلمانان بعد از یک ماه روزه‌داری در ماه مبارک رمضان در روز عید فطر که اولین روز از ماه قمری شوّال است؛ قبل از شرکت در نماز عید فطر؛ مبلغی را به عنوان فطریه پرداخت می‌کنند که این مبالغ؛ جهت کمک به فقرا و مستمندان و دیگر مواردی که در فقه آمده است، هزینه می‌شود. حقیقت و فلسفه عید فطر چیست؟ فلسفه عبادات که از طرف شرع مقدس، به آن مامور شده ایم، به‌طور کامل برای ما مشخص نیست، اما با توجه به دلائل عقلی یا وجود برخی از روایات؛ می‌توان برخی از حکمت‌های عبادات را فهم کرد.  درباره زکات فطره نیز روایاتی رسیده است که بیان‌گر حکمت پرداخت آن است.  در روایتی از امام صادق(ع)  که مرحوم صدوق نقل کرده، این‌گونه آمده است: «همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمام‌کننده و کمال‌بخش روزه است همان‌گونه که صلوات بر پیامبر(ص) از جمله عوامل تمام کننده نماز می‌باشد؛ چرا که هرکس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند، مانند آن است که روزه‌ای نگرفته است. همان‌گونه که هرگاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر پیامبر(ص) نفرستد مانند آن است که نماز نگذاشته است...». خداوند عبادت بدنی؛ مثل روزه را با عبادت مادی (پرداخت فطره) در هم آمیخته است و یکی را تکمیل کننده دیگری نامیده است تا بدین سبب، نتایج روزه‌داری که از جمله آن، درک شرایط مستمندان و فقیران است؛ در مرحله عمل نیز تحقق پیدا کرده و روزه‌داران با درک آن شرایط؛ اقدام به کمک‌های مالی به آنان کنند و ثمره روزه‌داری خویش را در عمل کامل کنند. بر اساس روایات آل الله علیهم صلوات الله؛ زکات فطره؛ صدقه‌ای است که روزه‌داران برای حفظ جان خود و خانواده‌شان پرداخت می‌کنند. آیا می توان عید فطر را بازگشت به فطرت انسان دانست؟ عید در لغت به معنای بازگشت و فطر به معنای شکافتن به کار می‌رود، یکی دیگر از معانی«فطر» نحوه ی خاصی از آفرینش است و وقتی سخن از فطرت به میان می‌آید، منظور سرشت خاص و آفرینش ویژه‌ای است که لوازم و آثار خاصی دارد. بر اساس آیات و روایات اهل‌بیت (ع)، انسان قبل از ورود به عالم طبیعت، در عوالم دیگری قرار داشته و در آنجا خداوند را با تمام صفات جمال و جلالش تصدیق کرده است و این همان خلقت خاص و خداشناسی فطری است، یعنی آفرینش انسان به‌گونه‌ای است که در عمق جان خود، خدا را می‌شناسد. انسان به دلیل انس و الفتی که با جهان طبیعت می‌گیرد، توجه خود را نسبت به این معرفت از دست می‌دهد و در محضر خدا بودن، بین حجاب‌های مختلف پنهان می‌شود و این چراغ کم‌فروغ می‌شود و بر این اساس انسان نیاز به امور بیدار کننده‌ای دارد تا او را از غوغای بُرون رها و متوجه درون خود کند و حجاب‌های غفلت را کنار زند.  ماه مبارک رمضان فرصتی است برای بازگشت به فطرت پاک توحیدی. یکی از عوامل مؤثر برای تنبّه کسانی که فطرت خداشناس خود را محجوب ساخته‌اند، ماه رمضان و روزه‌داری در این ماه عزیز است. وقتی ماه رمضان به آخرین روز خود می‌رسد، در سایه عبادت و بندگی و مبارزه با شیطان درون و بیرون، بازگشتی دوباره و عیدی مبارک برای انسان رقم می‌خورد که همان «عید فطر» است، یعنی روزی که خود را در محضر خدا می‌بیند. نکته مهم برای هر روزه‌دار بعد از عید فطر و ماه مبارک رمضان این است که این حالت را برای خود حفظ و با مراقبت از آن، عید فطر واقعی را برای خود رقم بزند و هرروز خود را تبدیل به عید کند همان‌طوری که امام علی(ع) می‌فرمایند: «هرروزی که در آن معصیت خدا نشود عید است». 🌹
💠پرسش: چرا جمعى از ستمگران و افراد گنه‌کار و آلوده این‌همه غرق نعمت‌اند و مجازات نمىبينند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: آنچه از آیات نورانی قرآن کریم استفاده میشود این است که : خداوند افراد گنه‌کار را درصورتیکه زياد آلوده گناه نشده باشند، به‌وسیله زنگ‌های بیدارباش و يا به‌وسیله مجازات متناسب با اعمالى كه از آن‌ها سرزده است، بيدار مىسازد و به راه حق بازمىگرداند. این‌ها كسانى هستند كه هنوز شايستگى هدايت رادارند و مشمول لطف خداوند مىباشند و در حقيقت ، مجازات و ناراحتیهای آن‌ها، نعمتى براى آن‌ها محسوب مىشود. چنان‌که در قرآن مىخوانيم: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» ؛ «در خشكىها و درياها، فساد و تباهى براثر اعمال مردم، ظاهر شد تا خداوند نتيجه قسمتى از اعمال آن‌ها را به آن‌ها بچشاند، شايد كه ايشان برگردند»(1) ولى آن‌ها كه در گناه و عصيان، غرق شوند و طغيان و نافرمانى را به مرحله نهايى برسانند، خداوند آن‌ها را به حال خود وا‌میگذارد و به‌اصطلاح به آن‌ها ميدان میدهد تا پشتشان از بار گناه سنگين شود و استحقاق حداکثر مجازات را پيدا كنند.این‌ها كسانى هستند كه تمام پلها را در پشت سرخود ويران كردهاند، و راهى براى بازگشت نگذاشتهاند و پرده حيا و شرم را دريده و لياقت و شايستگى هدايت الهى را کاملاً ازدست‌داده‌اند. خداوند متعال میفرماید : «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهين» ؛ «آن‌ها كه كافر شدند، (و راه طغيان پيش گرفتند،) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مىدهيم، به سودشان است ،ما به آنان مهلت مىدهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند؛ و براى آن‌ها، عذاب خواركنندهاى (آماده‌شده) است»(2) نکته دوم : از بعضى از آيات قرآن، استفاده مىشود كه خداوند گاهى به این‌گونه افراد، نعمت فراوانى میدهد و هنگامیکه غرق لذت پيروزى و سرور شدند ناگهان همه‌چیز را از آنان میگیرد، تا حداکثر شكنجه را در زندگى همين دنيا ببينند. چنانچه میفرماید: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ» ؛ «هنگامیکه پندهايى را كه به آن‌ها داده‌شده بود، فراموش كردند درهاى هر خيرى بروى آنان گشوديم تا شاد شوند، ناگهان هر آنچه داده بوديم از آن‌ها بازگرفتيم، لذا فوق‌العاده ناراحت و غمگين شدند.»(3) پینوشت: 1. روم/41 2. آل‌عمران/178 3. انعام/44 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
طبیعت فریدن
💠پرسش: منظور و مفهوم حدیث قدسی«لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»؛«ای محمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را و اگر فاطمه نبود ، شما دو نفر را خلق نمی‌کردم»، چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : روایت ازنظر سند و اعتبار، مخدوش هست و در منابع متقدم روایی ذکر نشده است. ولی باید توجه داشته باشیم ،ضعف سند ، همیشه عامل کنار گذاشتن حدیث نمی‌تواند باشد. نکته دوم : در تفسیر حدیث باید بگوییم : این حدیث در مقام بیان نقش «نبوت» و «ولایت» و «استمرار ولایت» هست. با توجه به اینکه عبودیت الهی درگرو وجود راهنما هست ،اگر نبوت نبود،آفرینش جن و انس ، بیهوده و لغو می‌بود ، پس اگر محمد نبود(نبوت)، خداوند آسمان و زمین را خلق نمی‌کرد. و با توجه به اینکه ، وجود راهنما بعد از حضرت رسول نیز ضروری هست و این امر با اصل امامت محقق می‌شود ، اگر علی نبود (امامت) خلقت حضرت رسول بیهوده می‌بود. و با در نظر گرفتن اینکه حضرت زهرا سلام‌الله علیها ، ظرف استمرار ولایت بودند ، اگر فاطمه سلام‌الله علیها نبودند خلقت محمد و علی علیهماالسلام ، لغو می‌بود. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از رادیو اصفهان
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ⁉️ کدام یک از موارد درباره ظهور امام زمان (عج) صحیح است ؟ الف) جهان بدون ظهور ایشان هرگز رنگ و بوی بهار و زندگی را به خود ندیده است . ب) با ظهور حضرت مهدی (عج)جهان هستی حیات دوباره می یابد. ج) برکات آسمان و زمین قبل از ظهور نمایان میشود . 🔰 از ساعت ۱۲:۰۰ تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. برای راهنمایی برنامه چشم به راه را در ساعت ۱۲:۰۵ را از رادیو اصفهان بشنوید. 📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید. هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزه‌ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می‌کند. @radioesfahan
هدایت شده از سلاله اخلاقی
چرا به امام زمان علیه‌السلام بهار هستی گفته می‌شود؟.mp3
3.66M
🦋چشم به راه🦋 ❓کدامیک از گزینه‌ها در مورد ظهور صحیح است؟ ۱_جهان بدون ظهور رنگ و بوی بهار و زندگی ندارد. ۲_با ظهور حضرت جهان هستی، حیات دوباره می‌یابد. ۳_برکات آسمان و زمین قبل از ظهور نمایان می‌شود. تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. هر هفته، یک برنده جایزه‌: اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی کارشناس‌برنامه: استادجوادحیدری @javadheidari110
هدایت شده از رادیو اصفهان
CHashm Be Rah 02 16 OK.mp3
7.24M
روزهای جمعه و انتظار... انتظار برای ظهور حضرت آقا حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف... چشم به راه علاوه بر بخش‌های متنوع در هر برنامه : با من ورق بزن ،داستانک، مسابقه، گزارش مردمی ، کارشناسی و پله پله تا ظهور، به یک سوال خاص پیرامون مباحث مهدویت می‌پردازد. اما موضوع برنامه امروز: 🔖 چرا به امام زمان (عج) بهار هستی می گویند. 🔸 کارشناس: جواد حیدری کارشناس کلام و اعتقادات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات مذهبی 🗓جمعه ۱۶ اردیبهشت 🕰 ۱۲:۰۵
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼 ✨ 🌼 ✨ 🌼 ♦️بایسته‌های پاســـ🖊ــــخگویی به شبهات 1⃣ رعایت جنبه‌های اخلاقی ۱) ایجاد احساس امنیت در مخاطب راز‌دار بودن پاسخگو موجب ایجاد امنیت در مخاطب است به گونه‌ای که او بدون دلهره سؤالاتش را مطرح می‌کند. ۲) ایجاد رابطه‌ی صمیمی با مخاطب. ۳) پاسخگو نه تنها نباید تندی کند بلکه باید صبورانه و منطقی با پرسشگر رفتار کند. ۴) پاسخگو نباید در مقام قضاوت و محاکمه‌ی پرسشگر برآید بلکه وظیفه‌ی او فقط حل مسئله است. 2⃣ رعایت جنبه‌های علمی: ۱) ارائه‌ی پاسخ مبتنی بر دانائی اگر پاسخگو جواب را می‌داند باید پاسخ مخاطب را بدهد و اگر جواب را نمی‌داند باید از توجیه‌ کردن‌های بیهوده‌ی ناشی از ندانستن پرهیز کند‌. بلکه می‌بایست پرسشگر را به آن فرد اهل فن، ارجاع دهد. ۲) توان مناسب علمی: توان مناسب علمی به معنای دانستن تمام علوم نیست چون این امر شدنی نیست بلکه پاسخگو باید خود را برای نیازهای علمی در فضای مسائل دینی آماده کند، با فضا آشنایی داشته‌باشد، نیازهای محیط را بداند، مثلا سوالات تبلیغ در مدارس، روستا و‌‌... را بداند و بر روی آن مباحث به گونه‌ای مطالعه و تحقیق کند تا بتوانم پاسخ مخاطب را بدهد. زیرا اگر نتواند پاسخ دهد ضعف علمی‌ او مشخص می‌شود و همین باعث می‌گردد دیگر مخاطب از ما پرسش نکند. 3⃣ فهم پرسش: تا منظور پرسشگر را به خوبی فهم نکرده‌ایم به پاسخگوئی نپردازیم. زیرا گاهی: ۱) سوال ابهام دارد گاهی ممکن است پرسشگر سوال را غلط بپرسد. پس بهتر است در مورد سوالاتی که ابهام دارد از مخاطب در موردش توضیح بیشتر خواسته‌شود مثلا بپرسد آیا منظور شما این است؟ و سپس برداشت خود از آن سوال را برای پرسشگر بازگو کند. ۲)سوال پرسشگر بر اساس مبانی خاصی است بنابراین آگاه بودن پاسخگو به پیشینه‌ی پرسش ضروری است. ۳) کشف مسئله و دغدغه‌ی پرسشگر پاسخگو باید بک‌گراند پرسش‌ را کشف کند. گاهی سوال کلامی است اما مسئله و دغدغه‌ی پرسشگر عاطفی یا اقتصادی و یا قصد دارد تکلیف را گردن پاسخگو بیندازد، بنابراین پاسخ عقلی، برهانی، فلسفی و کلامی جوابگوی این دسته افراد نیست هر چند پاسخ از حیث منطقی درست باشد. بلکه اینجا پاسخ اقناعی راهگشاست. 4⃣ توجه به ویژگی‌های مخاطب ۱) توجه به ویژگی علمی مخاطب ۲) توجه به ویژگی‌های روان‌شناختی ۳) توجه به ویژگی‌های تربیتی و محیطی ۴) توجه به ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی ♻️نتیجه‌اینکه:‌ ✅ مهارت از جنس دانستن نیست بلکه مهارت از جنس توانستن است؛ یعنی پاسخگو می‌بایست بتواند مطالبی که می‌داند را به بهترین نحو ممکن در خدمت دیگران قرار دهد. ✅ گاهی پاسخگو، پاسخ را می‌داند اما نحوه‌ی بیان پاسخ را نمی‌داند، در این صورت ممکن است نه تنها شبهه‌زدایی توسط پاسخگو صورت نگیرد بلکه آسیب شبهه زایی رخ‌دهد. ❇️ پاسخگویی مهارت و هنر است، یعنی صرف دانستن آن، کسی را پاسخگو نمی‌کند بلکه این هنر با تمرین ایجاد می‌شود. @javadheidari110 🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼 ➠@ramezan_ghasem110