هدایت شده از سلاله اخلاقی
پرسش:
چرا باید در عید فطر زکات پرداخت کرد؟
یکی از واجبات مالی که باید با قصد قربت پرداخت شود، زکات فطره یا همان فطریه است. مسلمانان بعد از یک ماه روزهداری در ماه مبارک رمضان در روز عید فطر که اولین روز از ماه قمری شوّال است؛ قبل از شرکت در نماز عید فطر؛ مبلغی را به عنوان فطریه پرداخت میکنند که این مبالغ؛ جهت کمک به فقرا و مستمندان و دیگر مواردی که در فقه آمده است، هزینه میشود.
حقیقت و فلسفه عید فطر چیست؟
فلسفه عبادات که از طرف شرع مقدس، به آن مامور شده ایم، بهطور کامل برای ما مشخص نیست، اما با توجه به دلائل عقلی یا وجود برخی از روایات؛ میتوان برخی از حکمتهای عبادات را فهم کرد.
درباره زکات فطره نیز روایاتی رسیده است که بیانگر حکمت پرداخت آن است.
در روایتی از امام صادق(ع) که مرحوم صدوق نقل کرده، اینگونه آمده است: «همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمامکننده و کمالبخش روزه است همانگونه که صلوات بر پیامبر(ص) از جمله عوامل تمام کننده نماز میباشد؛ چرا که هرکس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند، مانند آن است که روزهای نگرفته است. همانگونه که هرگاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر پیامبر(ص) نفرستد مانند آن است که نماز نگذاشته است...».
خداوند عبادت بدنی؛ مثل روزه را با عبادت مادی (پرداخت فطره) در هم آمیخته است و یکی را تکمیل کننده دیگری نامیده است تا بدین سبب، نتایج روزهداری که از جمله آن، درک شرایط مستمندان و فقیران است؛ در مرحله عمل نیز تحقق پیدا کرده و روزهداران با درک آن شرایط؛ اقدام به کمکهای مالی به آنان کنند و ثمره روزهداری خویش را در عمل کامل کنند.
بر اساس روایات آل الله علیهم صلوات الله؛ زکات فطره؛ صدقهای است که روزهداران برای حفظ جان خود و خانوادهشان پرداخت میکنند.
آیا می توان عید فطر را بازگشت به فطرت انسان دانست؟
عید در لغت به معنای بازگشت و فطر به معنای شکافتن به کار میرود، یکی دیگر از معانی«فطر» نحوه ی خاصی از آفرینش است و وقتی سخن از فطرت به میان میآید، منظور سرشت خاص و آفرینش ویژهای است که لوازم و آثار خاصی دارد.
بر اساس آیات و روایات اهلبیت (ع)، انسان قبل از ورود به عالم طبیعت، در عوالم دیگری قرار داشته و در آنجا خداوند را با تمام صفات جمال و جلالش تصدیق کرده است و این همان خلقت خاص و خداشناسی فطری است، یعنی آفرینش انسان بهگونهای است که در عمق جان خود، خدا را میشناسد.
انسان به دلیل انس و الفتی که با جهان طبیعت میگیرد، توجه خود را نسبت به این معرفت از دست میدهد و در محضر خدا بودن، بین حجابهای مختلف پنهان میشود و این چراغ کمفروغ میشود و بر این اساس انسان نیاز به امور بیدار کنندهای دارد تا او را از غوغای بُرون رها و متوجه درون خود کند و حجابهای غفلت را کنار زند. ماه مبارک رمضان فرصتی است برای بازگشت به فطرت پاک توحیدی.
یکی از عوامل مؤثر برای تنبّه کسانی که فطرت خداشناس خود را محجوب ساختهاند، ماه رمضان و روزهداری در این ماه عزیز است.
وقتی ماه رمضان به آخرین روز خود میرسد، در سایه عبادت و بندگی و مبارزه با شیطان درون و بیرون، بازگشتی دوباره و عیدی مبارک برای انسان رقم میخورد که همان «عید فطر» است، یعنی روزی که خود را در محضر خدا میبیند.
نکته مهم برای هر روزهدار بعد از عید فطر و ماه مبارک رمضان این است که این حالت را برای خود حفظ و با مراقبت از آن، عید فطر واقعی را برای خود رقم بزند و هرروز خود را تبدیل به عید کند همانطوری که امام علی(ع) میفرمایند: «هرروزی که در آن معصیت خدا نشود عید است».
#پاسخ_استاد_حیدری
#فلسفه_عید_فطر
#عید_سعید_فطر_مبارک🌹
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
چرا جمعى از ستمگران و افراد گنهکار و آلوده اینهمه غرق نعمتاند و مجازات نمىبينند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: آنچه از آیات نورانی قرآن کریم استفاده میشود این است که : خداوند افراد گنهکار را درصورتیکه زياد آلوده گناه نشده باشند، بهوسیله زنگهای بیدارباش و يا بهوسیله مجازات متناسب با اعمالى كه از آنها سرزده است، بيدار مىسازد و به راه حق بازمىگرداند. اینها كسانى هستند كه هنوز شايستگى هدايت رادارند و مشمول لطف خداوند مىباشند و در حقيقت ، مجازات و ناراحتیهای آنها، نعمتى براى آنها محسوب مىشود. چنانکه در قرآن مىخوانيم:
«ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» ؛ «در خشكىها و درياها، فساد و تباهى براثر اعمال مردم، ظاهر شد تا خداوند نتيجه قسمتى از اعمال آنها را به آنها بچشاند، شايد كه ايشان برگردند»(1)
ولى آنها كه در گناه و عصيان، غرق شوند و طغيان و نافرمانى را به مرحله نهايى برسانند، خداوند آنها را به حال خود وامیگذارد و بهاصطلاح به آنها ميدان میدهد تا پشتشان از بار گناه سنگين شود و استحقاق حداکثر مجازات را پيدا كنند.اینها كسانى هستند كه تمام پلها را در پشت سرخود ويران كردهاند، و راهى براى بازگشت نگذاشتهاند و پرده حيا و شرم را دريده و لياقت و شايستگى هدايت الهى را کاملاً ازدستدادهاند.
خداوند متعال میفرماید : «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهين» ؛ «آنها كه كافر شدند، (و راه طغيان پيش گرفتند،) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مىدهيم، به سودشان است ،ما به آنان مهلت مىدهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند؛ و براى آنها، عذاب خواركنندهاى (آمادهشده) است»(2)
نکته دوم : از بعضى از آيات قرآن، استفاده مىشود كه خداوند گاهى به اینگونه افراد، نعمت فراوانى میدهد و هنگامیکه غرق لذت پيروزى و سرور شدند ناگهان همهچیز را از آنان میگیرد، تا حداکثر شكنجه را در زندگى همين دنيا ببينند. چنانچه میفرماید: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ» ؛ «هنگامیکه پندهايى را كه به آنها دادهشده بود، فراموش كردند درهاى هر خيرى بروى آنان گشوديم تا شاد شوند، ناگهان هر آنچه داده بوديم از آنها بازگرفتيم، لذا فوقالعاده ناراحت و غمگين شدند.»(3)
پینوشت:
1. روم/41
2. آلعمران/178
3. انعام/44
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
منظور و مفهوم حدیث قدسی«لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»؛«ای محمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمیکردم و اگر علی نبود تو را و اگر فاطمه نبود ، شما دو نفر را خلق نمیکردم»، چیست؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول : روایت ازنظر سند و اعتبار، مخدوش هست و در منابع متقدم روایی ذکر نشده است.
ولی باید توجه داشته باشیم ،ضعف سند ، همیشه عامل کنار گذاشتن حدیث نمیتواند باشد.
نکته دوم : در تفسیر حدیث باید بگوییم : این حدیث در مقام بیان نقش «نبوت» و «ولایت» و «استمرار ولایت» هست.
با توجه به اینکه عبودیت الهی درگرو وجود راهنما هست ،اگر نبوت نبود،آفرینش جن و انس ، بیهوده و لغو میبود ، پس اگر محمد نبود(نبوت)، خداوند آسمان و زمین را خلق نمیکرد.
و با توجه به اینکه ، وجود راهنما بعد از حضرت رسول نیز ضروری هست و این امر با اصل امامت محقق میشود ، اگر علی نبود (امامت) خلقت حضرت رسول بیهوده میبود.
و با در نظر گرفتن اینکه حضرت زهرا سلامالله علیها ، ظرف استمرار ولایت بودند ، اگر فاطمه سلامالله علیها نبودند خلقت محمد و علی علیهماالسلام ، لغو میبود.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از رادیو اصفهان
#مسابقه
#چشم_به_راه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
⁉️ کدام یک از موارد درباره ظهور امام زمان (عج) صحیح است ؟
الف) جهان بدون ظهور ایشان هرگز رنگ و بوی بهار و زندگی را به خود ندیده است .
ب) با ظهور حضرت مهدی (عج)جهان هستی حیات دوباره می یابد.
ج) برکات آسمان و زمین قبل از ظهور نمایان میشود .
🔰 از ساعت ۱۲:۰۰ تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. برای راهنمایی برنامه چشم به راه را در ساعت ۱۲:۰۵ را از رادیو اصفهان بشنوید.
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید.
هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزهی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت میکند.
@radioesfahan
هدایت شده از سلاله اخلاقی
چرا به امام زمان علیهالسلام بهار هستی گفته میشود؟.mp3
3.66M
🦋چشم به راه🦋
❓کدامیک از گزینهها در مورد ظهور صحیح است؟
۱_جهان بدون ظهور رنگ و بوی بهار و زندگی ندارد.
۲_با ظهور حضرت جهان هستی، حیات دوباره مییابد.
۳_برکات آسمان و زمین قبل از ظهور نمایان میشود.
تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید.
هر هفته، یک برنده
جایزه: اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی
کارشناسبرنامه: استادجوادحیدری
@javadheidari110
هدایت شده از رادیو اصفهان
CHashm Be Rah 02 16 OK.mp3
7.24M
#چشم_به_راه
روزهای جمعه و انتظار...
انتظار برای ظهور حضرت آقا حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف...
چشم به راه علاوه بر بخشهای متنوع در هر برنامه : با من ورق بزن ،داستانک، مسابقه، گزارش مردمی ، کارشناسی و پله پله تا ظهور، به یک سوال خاص پیرامون مباحث مهدویت میپردازد.
اما موضوع برنامه امروز:
🔖 چرا به امام زمان (عج) بهار هستی می گویند.
🔸 کارشناس: جواد حیدری کارشناس کلام و اعتقادات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات مذهبی 🗓جمعه ۱۶ اردیبهشت 🕰 ۱۲:۰۵
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼
✨
🌼
✨
🌼
♦️بایستههای پاســـ🖊ــــخگویی به شبهات
1⃣ رعایت جنبههای اخلاقی
۱) ایجاد احساس امنیت در مخاطب
رازدار بودن پاسخگو موجب ایجاد امنیت در مخاطب است به گونهای که او بدون دلهره سؤالاتش را مطرح میکند.
۲) ایجاد رابطهی صمیمی با مخاطب.
۳) پاسخگو نه تنها نباید تندی کند بلکه باید صبورانه و منطقی با پرسشگر رفتار کند.
۴) پاسخگو نباید در مقام قضاوت و محاکمهی پرسشگر برآید بلکه وظیفهی او فقط حل مسئله است.
2⃣ رعایت جنبههای علمی:
۱) ارائهی پاسخ مبتنی بر دانائی
اگر پاسخگو جواب را میداند باید پاسخ مخاطب را بدهد و اگر جواب را نمیداند باید از توجیه کردنهای بیهودهی ناشی از ندانستن پرهیز کند.
بلکه میبایست پرسشگر را به آن فرد اهل فن، ارجاع دهد.
۲) توان مناسب علمی:
توان مناسب علمی به معنای دانستن تمام علوم نیست چون این امر شدنی نیست بلکه پاسخگو باید خود را برای نیازهای علمی در فضای مسائل دینی آماده کند، با فضا آشنایی داشتهباشد، نیازهای محیط را بداند، مثلا سوالات تبلیغ در مدارس، روستا و... را بداند و بر روی آن مباحث به گونهای مطالعه و تحقیق کند تا بتوانم پاسخ مخاطب را بدهد. زیرا اگر نتواند پاسخ دهد ضعف علمی او مشخص میشود و همین باعث میگردد دیگر مخاطب از ما پرسش نکند.
3⃣ فهم پرسش:
تا منظور پرسشگر را به خوبی فهم نکردهایم به پاسخگوئی نپردازیم. زیرا گاهی:
۱) سوال ابهام دارد
گاهی ممکن است پرسشگر سوال را غلط بپرسد. پس بهتر است در مورد سوالاتی که ابهام دارد از مخاطب در موردش توضیح بیشتر خواستهشود
مثلا بپرسد آیا منظور شما این است؟
و سپس برداشت خود از آن سوال را برای پرسشگر بازگو کند.
۲)سوال پرسشگر بر اساس مبانی خاصی است بنابراین آگاه بودن پاسخگو به پیشینهی پرسش ضروری است.
۳) کشف مسئله و دغدغهی پرسشگر
پاسخگو باید بکگراند پرسش را کشف کند. گاهی سوال کلامی است اما مسئله و دغدغهی پرسشگر عاطفی یا اقتصادی و یا قصد دارد تکلیف را گردن پاسخگو بیندازد، بنابراین پاسخ عقلی، برهانی، فلسفی و کلامی جوابگوی این دسته افراد نیست هر چند پاسخ از حیث منطقی درست باشد. بلکه اینجا پاسخ اقناعی راهگشاست.
4⃣ توجه به ویژگیهای مخاطب
۱) توجه به ویژگی علمی مخاطب
۲) توجه به ویژگیهای روانشناختی
۳) توجه به ویژگیهای تربیتی و محیطی
۴) توجه به ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی
♻️نتیجهاینکه:
✅ مهارت از جنس دانستن نیست بلکه مهارت از جنس توانستن است؛ یعنی پاسخگو میبایست بتواند مطالبی که میداند را به بهترین نحو ممکن در خدمت دیگران قرار دهد.
✅ گاهی پاسخگو، پاسخ را میداند اما نحوهی بیان پاسخ را نمیداند، در این صورت ممکن است نه تنها شبههزدایی توسط پاسخگو صورت نگیرد بلکه آسیب شبهه زایی رخدهد.
❇️ پاسخگویی مهارت و هنر است،
یعنی صرف دانستن آن، کسی را پاسخگو نمیکند بلکه این هنر با تمرین ایجاد میشود.
#بایستههای_پاسخگوئی_به_شبهات
➠ @javadheidari110
🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼
➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا در قیامت،عریان محشور میشویم؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول : از روایات پیامبر اسلام و آل الله علیهم صلوات الله، چنین استفاده میشود که همه افراد در روز قیامت ، عریان محشور میشوند جز افرادی که در دنیا تقوا را لباس خود قرار داده و اهل ایمان باشند.
قرآن کریم میفرماید : «...وَ لِباسُ التَّقْوى ذلِكَ خَيْر...»؛« و جامهی پرهيزگارى از هر جامهاى بهتر است».(1)
در روایتی که در منابع شیعه و سنی مذکور است و به نقل از رسول مهربانیهاست چنین آمده:«يُحْشَرُونَ حُفَاةً عُرَاةً غُرْلا»؛«مردم در قیامت،پابرهنه،عریان و غیر مختون ( مانند روزی که از مادر متولدشدهاند) محشور میشوند.(2)
از وجود نازنین پیامبر اسلام صلواتاللهعلیه منقول است که خطاب به صدیقه طاهره سلامالله علیها فرمودند:« تُسْتَرُ عَوْرَةُ الْمُؤْمِنِ وَ تُبْدَى عَوْرَةُ الْكَافِرِين»؛«عورت مؤمن پوشیده میشود و عورت کافران آشکار»(3)
امام صادق علیهالسلام یکی از اوصاف مؤمنین در قیامت را چنین بازگو میکنند:« مَسْتُورَةٌ عَوْرَاتُهُم»؛«عورتهای آنان پوشیده است»(4)
نکته دوم :البته باید توجه داشته باشیم،هرچند عریان محشور شدن نوعی عذاب که نتیجه و ظهور اعمال و رفتار ما در دنیا است اما در آن صحنه ، انسانها چنان به خود مشغول و در فکر نجاتشان میباشند که به هم دیگر نگاه نمیکنند و توجهی به هم ندارند.لذا وقتی یکی از همسران پیامبر از ایشان پرسید:« وای از این زشتی! آیا آنان از زن و مرد به عورتهای یکدیگر نگاه میکنند؟!» ، پیامبر فرمودند:« هر انسان در آن روز چنان به خودش مشغول و گرفتار است که حتى فرصت ذهنی برای این کار ندارد»(5)
پینوشت:
1. اعراف/26
2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج7، ص: 69
3. همان ، ص 111
4. همان ، ص 184
5. همان/69
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از روزنوشت
هرچه گشتم عکس بهتری پیدا نکردم. در تمام تصاویر، بخشی از بدن زن، نمایان بود.
اینکه زن از دست پلیس متواری شده، اینکه ماده مخدر گراس همراهش بوده (یا نبوده) و اینکه پلیس وظیفهاش را انجام داده، هیچکدام دلیل معتبر شرعی برای چنین برخوردی با ناموسشیعه نیست!
... و َ لَقَدْ بَلَغَنِی اءَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ کَانَ یَدْخُلُ عَلَی الْمَرْاءَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الْاءُخْرَی الْمُعَاهِدَةِ فَیَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلاَئِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلا بِالاِسْتِرْجَاعِ وَ الاِسْتِرْحَامِ ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِینَ مَا نَالَ رَجُلاً مِنْهُمْ کَلْمٌ وَ لاَ اءُرِیقَ لَهُمْ دَمٌ فَلَوْ اءَنَّ امْرَأً مُسْلِما مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا اءَسَفا مَا کَانَ بِهِ مَلُوما بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیرا
شنیدهام که یکی از آنها بر زن مسلمانی داخل شده و دیگری، بر زنی از اهل ذمّه و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشوارهاش را ربوده است و آن زن جز آنکه از او ترحم جوید چارهای نداشته است. آنها پیروزمندانه، با غنایم، بیآنکه زخمی بردارند، یا قطرهای از خونشان ریخته شود، بازگشتهاند. اگر مرد مسلمانی پس از این رسوایی از اندوه بمیرد، نه تنها نباید ملامتش کرد بلکه مرگ را سزاوارتر است.
وقتش شده که بمیریم؟
یا هنوز زود است؟!
#روز_نوشت
https://eitaa.com/roznevesht