هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
☀️ وَإِن یَكَادُ ٱلَّذِینَ كَفَرُوا۟ لَیُزۡلِقُونَكَ بِأَبۡصَـٰرِهِمۡ لَمَّا سَمِعُوا۟ ٱلذِّكۡرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُۥ لَمَجۡنُونࣱ ☀️ سورة القلم 51
❌ آیه 《و إن یکاد》و چشم زخم ❌⁉️
✅ خداوند در این آیه ی شریفه می فرماید:
👈نزدیک بود كه كافران با نگاه خود تو را
هدف قرار دهند، آن گاه كه آیات قـران را مـى شـنیدند. 🔺
در تفسـیر آیـه آمـده اسـت : 🔻
🔴« لیزلقونک » یعنى تو را با چشم زخم مورد اصابت قرار مى دهند.
✅زلق، یعنى لغزش، و زلَقَهُ یعنى او را از
جاى خود لغزاند و دور كرد.
ازلاق با چشم نیز یعنى با نگاه پُر و تیز به كسـى تنـد و خشمگینانه نگریستن، به گونه اى كه وحشت آفریند و او را به عقب نشینى از سر تـرس وا دارد.
بنابراین معنای آیه چنین میشود:👇
✅ نزدیک بود وقتى آیات را مى خوانى تو را از موضـعى كه داشتى با شدت خشم و وحشتى كه در نگـاه تنـد و خشـمگینانه شـان بـه تـو بـود، بلغزانند.
پس آیه ارتباطی به چشم زخم ندارد.
⭕️دلیل دیگر بر اینكه اصلا در این آیه، سخن از چشم زخم نیسـت آن اسـت كـه چشـم
زخم، هنگامى است كه منظره اى خوشایند باشد نه نفرت انگیز! در حالی كه آیه صراحت
دارد كه نگاه هاى تند ایشان وقتى بود كه ذكر را می شنیدند، آن هـم بـا خشـم و نفـرت.
چنان كه در پى آن او را آماج دشنامها و فحشها و اتهام نارواى دیوانگى مى ساختند.
⭕️ البته چشم زخم حقیقت دارد همانطور که در نهج البلاغه علوی اشاره شده و برای در امان ماندن از چشم زخم، از ذکر شریف " ماشاءالله و لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم "" و یا حرز امام جواد علیه السلام استفاده کرد.
🆔 @javadheidari110
💢گفتمان عفاف و حجاب
(تریبون آزاد)
🕌«مکان»:
گذر چهارباغ مقابل مدرسه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام
#اختتامیه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
❓چرا نام حضرت علی علیه السلام مثل دیگر انبیاء و پیامبر ص در قرآن نیامده است تا بر سر امامت اختلاف نشود؟
🔰پاسخ
1⃣ اولا؛ در قرآن آیاتی وجود دارد که به گفته شیعه و اهل سنت ، جز بر علی(علیه السلام) و برخی دیگر از امامان(علیهم السلام)بر هیچ کس دیگری قابل انطباق نیست ، همچون آیه ولایت (مائده ، ۵۵) ، آیه مباهله (آل عمران ، ۶۱) و.. .
2⃣ ثانیا یکی از دلیل های نیامدن نام امامان(علیهم السلام) در قرآن ، این است که قرآن تنها کلیات مسایل را بیان کرده و تبیین جزییات آن ، به پیامبر(صلی الله علیه وآله) واگذار شده است.
شخصی به نام ابی بصیر می گوید : از امام صادق (علیه السلام)پرسیدم : «مردم می گویند چرا از حضرت علی(علیه السلام) و اهل بیت او نامی در قرآن کریم نیامده است ؟» امام (علیه السلام)فرمودند : «به کسانی که چنین اعتراضی می کنند بگویید : همان گونه که نماز در قرآن آمده ، ولی سه یا چهار ]رکعت [ بودن آن مشخص نشده و پیامبر(صلی الله علیه وآله) آن را برای مردم تفسیر کرده ، همچنین زکات ]در قرآن[ نازل شده ، ولی مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا(صلی الله علیه وآله)آن را برای مردم تفسیر کرده و... ، همین طور در قرآن آمده است که «أطیعوا اللّه و أطیعوا الرسول و أُولی الأمر منکم ; (نساء ، ۵۹) از خدا و رسولش و اولی الامر اطاعت کنید .» این آیه درباره علی و حسن و حسین (علیهم السلام)نازل شده و پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود : «هر که من مولای اویم پس علی مولای اوست .» ]یعنی همان گونه که تفسیر جزییات نماز ، زکات و حج به پیامبر(صلی الله علیه وآله)واگذار شده که دستورهای الهی را به مردم برسانند ، معرفی أولی الامر نیز به ایشان واگذار شده تا آنها را به مردم معرفی کنند . [سپس امام صادق(علیه السلام) سایر آیات و روایاتی را که در این باره آمده فرموده است .۱
3⃣ یکی دیگر از حکمتهای نیامدن نام علی و اهل بیت(علیهم السلام) در قرآن ، این است که در این کتاب الهی آیاتی درباره اهل بیت (علیهم السلام)نازل شده که بسان تصریح به نام آنان و بهتر از تصریح است ; مانند آیه ۵۵ سوره مائده که می فرماید : «ولیّ و سرپرست شما تنها خداوند و پیامبرش و افراد مؤمن هستند ; افراد مؤمنی که نماز برپای داشته و در حال رکوع زکات می دهند .» دانشمندان شیعه و اهل سنت نقل کرده اند که فقط حضرت علی(علیه السلام) در حال رکوع انگشتر خود را به فقیر داد .۲ ; در نتیجه ، تفاوتی نداشت که خداوند متعال بفرماید : «سرپرست شما خداوند و رسولش و حضرت علی(علیه السلام)هستند یا اینکه صفاتی از آن حضرت نقل کند که منحصر به فرد بوده و تنها بر حضرت علی(علیه السلام) منطبق باشد .» کسی که به دنبال حقیقت باشد ، از هر دو گفتار یک مطلب را می فهمد.
4⃣ اگر نام حضرت علی(علیه السلام)بصراحت در قرآن می آمد ، به احتمال نزدیک به یقین ، نااهلان قرآن را تحریف می کردند و به خاطر خصومت با آن حضرت و محو و حذف نام ایشان از قرآن ، در قرآن دست می بردند ; چنانکه تا مدتی تدوین احادیث پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) را به همین منظور ممنوع کردند ; ولی در صورتی که با ذکر اوصاف گفته شود ، دیگر افراد نااهل دست به تحریف آیات قرآن نزده و ولایت امیرمؤمنان علی(علیه السلام)نیز برای حقیقت جویان روشن می شود.
شیعه و اهل سنت متفقند که پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود : «من از میان شما می روم ; ولی دو چیز گرانبها بین شما به یادگار می گذارم که اگر به آن دو متمسک شوید ، هیچ گاه گمراه نمی شوید . کتاب خدا و اهل بیتم ، خداوند دانا به من خبر داده که این دو ، هیچ گاه از یکدیگر جدا نمی شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند .»۳
________________________
۱.غایه المرام، محدّث بحرینی، ص ۲۶۵، چاپ سنگی
۲. پیام قرآن، ج ۹، ص ۲۰۱ ـ ۲۱۳
۳. تنها در غایه المرام، ص ۲۱۱ - ۲۳۵، ۸۲ منبع از اهلسنت و ۳۹ منبع شیعه
@javadheidari110
✍#خاطره
شریف زاهدی روحانی برجسته اهل سنت بلوچستان که پس از تحقیق و بررسی به مذهب اهل بیت علیهم السلام گروید . او در بیان خاطرات خود چنین می آورد ؛
« خیلی فکر کردم که با کدام روایت یا کتاب برای اهل تسنن ثابت کنم که «مولی» در حدیث غدیر، به معنای دوست نیست، بلکه به معنای پیشوا و رهبر است.
❕تا این که روزی مشغول مطالعه یکی از کتابهای «مولوی محمد عمر سربازی» بودم. مطالعهام که تمام شد و کتاب را که بستم، دیدم روی جلد آن نوشته شده: «نویسنده مولانا محمد عمر سربازی» فوراً به ذهنم آمد که از مولوی ها، معنای کلمه ی مولانا را بپرسم و سؤال کنم که چرا به محمد عمر سربازی، مولانا میگویند؟ از چند مولوی سؤال کردم. پاسخی که به من دادند، این بود که: «مولانا» یعنی واجه ؛ یعنی رهبر ما، پیشوا ی ما. به آنها گفتم: من تعجب میکنم «مولا» درباره ی بزرگانتان معنای واجه و رهبر میدهد ولی در سخن پیامبر (صلی الله علیه وآله) به معنای دوست آمده است!
❕ روزی یکی از دوستان اهل تسنن به دیدنم آمده بود. گفت وگوی مفصلی درباره حقانیت اهل بیت داشتیم از جمله به خطبه ی حضرت رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله ) در غدیر خم استناد کردم. ایشان میگفت: «مولا» در این حدیث به معنای دوست آمده است. نهایتاً هر چه دلیل آوردم قبول نکرد. خداحافظی کرد و به سمت بلوچستان حرکت کرد. یک ساعت از رفتنش گذشته بود که به او زنگ زدم و گفتم: کار خیلی مهمی با شما دارم باید برگردی. گفت: من باید بروم، وقت ندارم برگردم. خانوادهام منتظرم هستند، چه کاری با من داری؟ تلفنی بگو. گفتم: کار مهمی دارم، نمی توانم تلفنی بگویم، باید خودت اینجا باشی.
👌خیلی اصرار کردم تا این که برگشت. وقتی به من رسید گفت: چه کار مهمی داری که من را از این همه راه برگرداندی؟ گفتم: میخواستم بهت بگم: دوستت دارم. گفت: همین! گفتم: بله. همین را خواستم به شما بگویم. دوستم ناراحت شد و گفت: خانوادهام منتظرم بودند و باید میرفتم، این همه راه من را برگرداندی که بگویی دوستت دارم، اذیت میکنی؟ گفتم: سؤال من همین جاست. چطور وقتی شما با عجله به سمت خانواده ای که منتظرت هستند میروی و شما را از راهتان بر میگردانم تا به شما بگویم «دوستت_دارم»؛ ناراحت میشوی و در عقل من شک میکنی، ولی وقتی پیامبر اسلام| دهها هزار نفر را که با عجله به سمت خانواده ی خود میرفتند، سه روز در زیر آفتاب سوزان معطل کردند که فقط بگویند: «هر کس من را دوست دارد، علی را دوست بدارد» این کار پیامبر را عاقلانه میدانی؟ آیا این اقدام پیامبر ناراحتی مسلمانان را در پی نمی داشت؟ آیا آنان در عقل چنین پیامبری شک نمی کردند؟ با این کاری که کردم، دوستم با تمام وجود احساس کرد که چه حرف خنده داری زده است و اقرار کرد که پیامبر - در جریان غدیر خم - میخواست نکته ی مهم تری را بیان کند وگرنه برای بیان دوستی اش با علی (علیه السلام) نیازی نبود مسلمانان را از راهشان برگرداند.»
📚باید شیعه می شدم ، خاطرات شریف زاهدی ،ص 138
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
↙️یه سوال دارم از اهل سنت:
اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، برای ولایت امیرالمومنین، یعسوب الدین، علی علیه السلام، چه واژهای به کار می بردند شما حاضر به پذیرش ایشان میشدید؟
♦️خلیفه؟
♦️ولی؟
♦️وصی؟
♦️وزیر؟
♦️امام؟
♦️امیرالمؤمنین؟
❇️ همه ی این واژگان، در کلام رسول خدا، در منابع معتبر اهل سنت و با سند صحیح آمده است.
◀️ مستندات ادعای ما به شرح زیر است:
عباراتی که پیامبر ص راجع به امام علی ع فرمودند:
📜 پیامبر اسلام (ص) فرمودند:
🌸 یا علی انت 🔺خلیفتی🔺 فی کل مومن بعدی
📚 صحیح بخاری ،ج ۵، حدیث ۴۴۶۱۱۶
👤اَلبانی: روایت صحیح است
📚 سنت ابت ابی عاصم ، ص۱۵۱
👤حاکم نیبشابوری و ذهبی:
روایت صحیح است
📚المستدرک، ج۳ ، ص ۱۳۳
📜پیامبر (ص) میفرمایند :
🌸و هو 🔺ولی🔺 کل مومن بعدی
📚 المستدرک، ج۳، ص ۱۱۰
📜پیامبر اسلام (ص):
🌸ان هذا 🔺اخی و وصیی و خلیفتی🔺 فیکم
📚 تاریخ طبری،ج۲ ،ص ۶۲
📚تاریخ ابن اثیر، ج۱ ، ص۴۸۷
✅تصحیح روایت :
📚کنزالعمال، ج ۱۳، ص ۱۲۸
📚حاکم نیشابوری در المستدرک، ج ۳، ص ۱۱۳
📜پیامبر اسلام (ص):
🌸 یا علی، انت 🔺امام🔺 کل مومن و مومنه
📚مناقب خوارزمی، ص ۶۱
📜پیامبر (ص):
🌸انت 🔺امام🔺 المتقین
📚اسد الغابه ، ابن اثیر، ج۳، ص۱۷۳
📜پیامبر (ص):
🌸انت 🔺امیر المومنین🔺
📚حلیه الاولیاء ،ابو نعیم اصفهانی، ج ۱، ص۶۳
📜پیامبر (ص) در روز غدیر:
🌸🔺من کنت ولیه فهذا ولیه🔺
📚فضایل الصحابه، احمد بن حنبل، ج۱۵
برخی میگویند که منظور از "ولی" اینجا دوستی است نه سرپرست!
اما ایا به راستی اعلام دوستی تبریک و بعیت دارد؟
خلفیه دوم بعد از اعلام ولایت امام #علی (ع) در #غدیر خطاب به امام (ع) میگوید:
📖فَلَقِيَهُ عُمَرُ بَعْدَ ذلك فقال له هنياء يا بن أبي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ وَأَمْسَيْتَ مولي كل مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ
🇮🇷عمرگفت: مبارک باشد بر تو ای #علی ، تو اكنون مولا و رهبر من و تمام مؤمنان هستی
📚 البداية والنهاية، ج 7، ص 350،
📖فقال عمر بن الخطاب: هنيئا لك يا ابن أبي طالب أصبحت اليوم ولي كل مؤمن.
🇮🇷 عمرگفت: مبارک باشد بر تو ای #علی ، تو اكنون مولا و رهبر من و تمام مؤمنان هستی.
📚 البدایه النهایه ، ابن کثیر دمشقی، ج ۷، ص۱۵۰.
📖فقال عمر بن الخطاب بخ بخ لك يا بن أبي طالب أصبحت مولاي ومولي كل مسلم فأنزل الله اليوم أكملت لكم دينكم.
🇮🇷عمر گفت: تبريک، تبريک ای پسر ابوطالب، تو اكنون مولای من و مولای هر مسلمانی، سپس اين آيه نازل شد: امروز دين شما را كامل كردم.
📚الخطيب البغدادی، تاريخ بغداد، ج 8، ص 289،
📜امام #علی استدلال کرد به واقعه #غدیر :
امام مردم را قسم داد و گفت ایا پیامبر در روز #غدیر چنین و چنان نگفت؟
و قام الناس کثیرا
تعداد زیادی از مردم بلند شدند و گفتند بله!
📚البدایه و النهایه، ابن کثیر دمشقی، ج ۵ ، ص ۲۳۰
📚اسد الغابه، ابن اثیر، ج ۴ ،ص۲۸
📚مسند احمد بن حنبل، ج۴، ص ۳۷۰
✍جواد حیدری
#غدیر
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از روزنوشت
دست علی بالا رفت، جای پای اسلام محکم شد
چگونه میتوان غدیر را از صفحه تاریخ محو کرد؟!
چگونه میتوان دستی که بالا رفت را ندید؟!
چگونه میتوان رفتار و گفتار پیامبر را در برابر علی نادیده گرفت؟!
چگونه جانِ معنای کلام پیامبر را فهم نمیکنید؟!
چگونه توحید را فقط در ربوبیت تکوینی خلاصه کردید و شأنی برای ربوبیت تشریعی قائل نشدید؟
مگر نه اینکه برای پیامبر، ابلاغ نکردن ولایت، حکمِ ترک رسالتش را داشت؟!
مگر خدا نگفت ای پیامبر «اِنْ لَمْ تَفْعَلْ»، که اگر این مسئله را تبلیغ نکنی، «فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»، اصلاً رسالت خود را تبلیغ نکردهای؟!
غدیر چه سرّی دارد که زحمات 23 سالهٔ پیامبر به ابلاغ آن وابسته است؟
چرا اعتبار کل رسالت، به ابلاغ ولایت گره میخورد؟
این حجم از تمنّا و تمایل پیامبر برای تفهیم ولایت به مردم، ریشه در کجا دارد؟
ولایت را در حدیث غدیر چگونه معنا کردهاید؟ صِرف دوستی؟
مگر خداوند نگفت ای پیامبر در ابلاغ این پیام از مردم نترس، خدا تو را محافظت میفرماید: وَ اللّهُ یَعْصِمُک مِنَ النّاسِ. چرا حفاظت از پیامبر از جانب خدا تضمین میشود؟ آیا قرار است پیامبر فقط به دوستی و محبت به علی اعتراف کند؟ اینکه ضمانت نمیخواهد.
حدیث منزلت را هم از یاد بردید؟! مگر پیامبرمنزلت علی را نسبت به خود، مانند منزلت هارون به موسی ندانست؟!
چگونه میشود که هنوز آثار جراحت جنگ در رکاب پیامبر بر روی تنتان باشد؛ اما در سقیفه جمع شوید و یادتان برود که پیامبر چه توصیهای کردند؟
لحن پیامبر را فراموش کردید؛ به گمان خود علی را به انزوا کشاندید؛ آیه قرآن را چگونه انکار میکنید؟
غدیر را یادتان رفت، اینهمه تعبیر از روایات خودتان که معتقدید پیامبر از علی با تعابیری همچون خلیفه، ولی و مولا یاد نموده است را چه میکنید؟
یوم الغدیر را انکار میکنید، منکر یومالدار هم میشوید؟!
وقتی پیامبر، خویشان خود را به اسلام دعوت کردند چه کسی به دعوت ایشان لبیک گفت جز علی؟ مگرهمانجا پیامبر نفرمودند: اِنَّ هذا أَخی وَ وَصیّی وَ وَزیری وَ خَلیفَتی فیکمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطیعُوا. این را هم نشنیدید؟
اگر نشنیده بودید پس چرا ابولهب به تمسخر ابوطالب پرداخت و گفت: ابوطالب از این پس باید از فرزند نوجوان خود تبعیت کنی؟ اگر برداشتتان از کلام پیامبر موضوع امامت و اطاعت نبود پس این کنایهها چه معنایی داشت؟
پیامبر دست علی را بالا برد تا به تمام دلواپسیهای بشریت پایان دهد.
و پیامبر دست علی را بالا برد تا تمام ترسهای جهان را به امید مبدل سازد.
و پیامبر دست علی را بالا برد و تمام تعارضات را به تعادل بدل ساخت.
و پیامبر مشفقانه دست علی را بالا برد و اضطراب بشر را به آرامش تبدیل نمود.
و پیامبر دست علی را بالا برد و ما را غرق در حظّ وجودش کرد.
حرفهای پیغمبر نه در میان مردم آن زمان، نهفقط هفتاد روز قبل از رحلت ایشان و نهفقط برای دستکم هفتاد هزار نفر در واقعه غدیر، بلکه برای همیشه در تمام تاریخ ثبت شد.
قرنهاست که شما برای انکار علی مجبور به انکار خویشتن شدهاید.
به گمانتان مسیر اسلام را عوض کردید، غافل از اینکه دست علی بالا رفت و جای پای اسلام محکم شد.
🖋زهرا ابراهیمی
https://eitaa.com/roznevesht