eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
386 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
می گفت سوار يک تاكسى شدم ، صد متر جلو تر يک خانم با آرایشی غلیظ كنار خيابان برای ماشین ايستاده بود بوق زد و خانم رو سوار كرد چند ثانيه گذشت راننده‌ ی تاكسى به خانـم گفت چقدر رنگِ رُژتون قشنگه، لباتون رو برجسته كرده. مسافر سايه بون جلو صندلى روداد پايين ولباشو داخل آينه نگاه کرد خانم مسافر گفت واقعاً؟؟ راننده هم خنديد و دست چپِ خانم مسـافر رو گرفت و نگاه كرد. راننده گفت با رنگِ لاكتون كردين ها؟ واقعاً كه با سليقه هستید ، تبريك ميگم خانم مسافر گفت ممنونم ، چه دقتى دارین شما ، معلومه آدمِ خوش‌ ذوقى هستين. تلفنِ همراه من زنگ خورد و اون دو نفر هـم گرمِ حرف زدن بودند موقع پياده شدن راننده كارت رو داد به‌خانم مسافر وگفت هرجا خواستى برى، اگه خواستى زنگ بزن به خودم . مسافر هم كارت راننده رو گرفت و رفت این طور تعريف نكردم كه بخوام بگم خانم مسافر مشكل اخلاقى داشت يا راننده ی تاكسى. تـوی اين یک دقيقه ، ممکنه کمتـر کسی از ما به ذهنش رسيده باشه كه راننده تاكسى هـم يك خانم بوده . ماها با تصوراتی كه توی ذهنِ خودمونِ داریم قضاوت می كنيم. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
پاسخ شبهات محرم.pdf
1.17M
📥فایلPDF 🚩ویژه‌نامه‌ی شبهات محرم به مناسبت ایّام سوگواری حضرت "اباعبدالله الحسین علیه‌السلام" 🔹پاسخ استاد جواد حیدری به شبهات ماه محرم‌الحرام ــــــــــــــــ 🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش... 👈پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 🆔 @Shobhe_ShenaSi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️دادا جواد سلام. عرض تسلیت ایام.🏴 دادا جان میبینم قبل سخنرانی تو مسجد هم داری جواب مردم را میدی. وقتت را نگیرم. تو یه جمله به من بگو: درسته امام حسین علیه السلام از هیچ زنی شیر نخورده و ایشون از انگشت پیغمبر شیر می خوردند⁉️ ✅سلام و تسلیت حج آقا رضا دادا جان وقت نیست زیاد توصیح بدم. الان صدا می کنند برم سخنرانیا شروع کنم. فقط اینا بگم که: تو تاریخ نقل هست امام حسین علیه السلام از دایه شیر خوردند و دایه ی ایشون ام فضل همسر عباس عموی رسول خدا بودند. در مورد روایتی هم که میگه امام حسین از انگشت پیغمبر شیر خوردند باید بگم روایت از نظر سندی ضعیف هست و غیر قابل قبول. التماس دعا دادا. ✍ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔹 از سوی مرکز ملی پاسخگویی صورت گرفت؛ 🔸ضبط، تدوین و انتشار چند پرسش و پاسخ با محوریت پرسش و پاسخ محرم در قالب پادکست توسط بخش مکتوب و رسانه مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسش و دانلود پادکست ها: چرا امام حسین صلح نکرد https://pasokhgoo.ir/node/98743 قیام امام حسین علیه السلام برای یک زن!! https://pasokhgoo.ir/node/98744 عدم همراهی برخی از خاندان امام حسین علیه السلام در قیام عاشورا https://pasokhgoo.ir/node/98745 کنیه اباعبدالله https://pasokhgoo.ir/node/98746 توطئه قتل امام حسین علیه السلام در راه کربلا https://pasokhgoo.ir/node/98747 حضور امام حسین علیه السلام در فتوحات ایران! https://pasokhgoo.ir/node/98748 جایگاه زن در قیام عاشورا https://pasokhgoo.ir/node/98749 ودایع امامت https://pasokhgoo.ir/node/98750 وصایت امام سجاد علیه السلام https://pasokhgoo.ir/node/98751 💠 #خبر 💠 #پادکست 💠 #محرم 📅 ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ❓ کانال همکاران مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🍀 پرسش کلید دانایی 🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با اختراع دوربین هیچ معجزه ای ثبت نشده؟! 💬 حجت‌الاسلام کهرمی @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️💠پرسش: چرا حضرت علی اکبر علیه السلام، از امام حسین علیه السلام، آب خواست با اینکه می دانست در خیمه گاه آب نیست؟ ✍️ پاسخ: اولين نفر از خاندان پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ كه در روز عاشوراي سال 61 هجري در سرزمين كربلا آماده جنگ با دشمن شد، علي اكبر فرزند امام حسين ـ عليه‎السلام ـ بود. او زيباترين و خوشخوترين مردم زمان خود بود و از لحاظ چهره و اخلاق و گفتار شبيه ترين مردم به پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ بود.[1] در روز عاشورا خدمت پدر آمد و اذن ميدان خواست و امام ـ عليه‎السلام ـ اجازه داد. درباره سن علي اكبر ـ عليه‎السلام ـ روايات مختلف است و از 18 سال تا 25 سال نقل كرده اند.[2] وقتي كه به ميدان رفت در مقابل دشمن ايستاد و طبق رسوم جنگهاي آن زمان ابتدا خود را معرفي كرد سپس سپاه يزيد را نصيحت كرد كه در مقابل فرزند پيامبر نايستند و با اين كار ايمان خود را از بين نبرند. درباره فضيلت خاندان پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و علي ـ عليه‎السلام ـ سخناني گفت اما وقتي كه ديد سخنانش بر قلبهاي آلوده كوفيان اثر نمي گذارد با شجاعت تمام، جنگ را شروع كرد و چندين نفر از دشمنان را به هلاكت رساند تا اينكه تشنگي بر آن حضرت غالب شد و نزد پدر برگشت فرمود: پدر جان تشنگي مرا كُشت و سنگيني سلاح توانم را برد آيا آبي هست تا در مقابل دشمنان نيرو گيرم؟[3] با اين كه علي اكبر ـ عليه‎السلام ـ مي دانست در خيمه گاه آب نيست و اطفال و كودكان از تشنگي رنگشان زرد شده بود از پدر بزرگوارش تقاضاي آب كرد. علت تقاضا اين است كه بين امام حسين ـ عليه‎السلام ـ و فرزندش علي اكبر علاقه و محبت زيادي بود و اين پدر و پسر همديگر را خيلي دوست داشتند و از آنجائي كه علي اكبر به پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ شباهت بيشتري داشت امام حسين ـ عليه‎السلام ـ هر وقت پسرش را مي ديد به ياد جدش مي افتاد و اين هم باعث دوست داشتن بيشتر مي شد. امام حسين ـ عليه‎السلام ـ مي فرمايند: ما هر وقت مُشتاق ديدار پيامبر مي شديم به چهره علي اكبر نگاه مي كرديم.[4] لذا وقتي كه امام حسين ـ عليه‎السلام ـ علي را راهي ميدان جنگ كرد خودش هم چند قدمي دنبال فرزند رفت. از طرف ديگر علي اكبر ـ عليه‎السلام ـ هم علاقه زيادي به پدرش داشت و لذا وقتي كه در روز عاشورا راهي ميدان شد با وجود اينكه مي دانست در خيمه گاه آبي وجود ندارد ولي بعد از خستگي به خيمه گاه آمد و از امام حسين ـ عليه‎السلام ـ آب خواست و با اين بهانه علي اكبر ـ عليه‎السلام ـ مي خواست: 1. اينكه دوباره رهبر و امام و پدرش را ببيند و با اين ديدار پدر و اهل بيت امام حسين ـ عليه‎السلام ـ را خوشحال كند كه هنوز زنده است. 2. اينكه با ديدن پدر نيروي بيشتري بگيرد و بهتر بتواند با دشمنان بجنگد.[5] لذا وقتي علي اكبر ـ عليه‎السلام ـ به خيمه ها مي آيد و از خستگي و تشنگي گلايه مي كند گويا امام حسين ـ عليه‎السلام ـ منظور علي اكبر را مي فهمد و مي داند كه علي اكبر مي خواهد در اين لحظات با پدر تجديد ديدار كند. لذا امام حسين ـ عليه‎السلام ـ پسر را به آغوش مي كشد و مي فرمايد: پسرم براي من سخت است كه تو آب بخواهي و من نتوانم خواستة تو را برآورده كنم بزودي جدم رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ تو را با آب كوثر سيراب كند كه بعد از آن هيچ وقت تشنگي بر تو عارض نشود.[6] برخي گفته اند كه امام حسين ـ عليه‎السلام ـ زبان در دهان علي اكبر گذاشت تا به پسرش بگويد كه پدرت هم مثل تو تشنه است،[7] و گويا امام هم با اين كار مي خواسته علي اكبر را در آغوش بگيرد. و برخي نيز گفته اند كه حضرت انگشتر خويش را در دهان علي اكبر گذاشت و علي اكبر آن انگشتر را مكيد و از تشنگي اش كاسته شد.[8] به هر حال آنچه از مطالب گفته شده مي توان فهميد اين است كه حضرت علي اكبر با توجه به علاقه شديدي كه به پدرش داشت با اين بهانه مي خواست در لحظات آخر عمر چهره پدر را زيارت كند. و آب خواستن نيز اگر بهانه مراجعت به خيمه ها باشد داراي ايراد شرعي و عقلي نيست چون امام نگين انگشتر را در دهان او گذاشت و كرامتي از امام بود كه علي را سيراب نمايد. پی نوشت ها: [1] . پژوهشكده باقرالعلوم، موسوعة كلمات امام حسين(ع)، ترجمه علي مؤيدي، نشر معروف، چاپ دوم، 78، ص 516. [2] . قمي، عباس، در كربلا چه گذشت (ترجمه نفس المهموم) محمدباقر كمره اي، انتشارات جمكران، چاپ پنجم، 1374، ص 394. [3] . پژوهشكده باقرالعلوم، پيشين، ص 515، قمي، عباس، نفس المهموم، ترجمه محمدباقر كمره اي،‌ انتشارات جمكران، چاپ پنجم. 1374،‌ ص389. [4] . قمي، عباس، پيشين، ص388. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🏴 🚩 ⁉️ مگر در روز عاشورا زعفر جنی به‌ همراه یارانش برای کمک به اباعبدالله‌الحسین‌ -علیه‌السلام- به کربلا نیامدند؟ ⁉️چرا حضرت اجازه‌ی جهاد به آنها ندادند؟! پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" ⚛ جریان زعفر جنی یا جعفر جنی در منابع روایی و تاریخی و منابع دست اول ما بیان نشده‌است، لذا مستندِ محکمِ روایی و تاریخی‌ای که قابل اعتماد و اعتنا باشد در این رابطه نداریم. ⚛ کمک رسانی و اعلام آمادگی فرشتگان و جنیان در برخی از نقل‌ها مثل ارشاد مرحوم مفید -رحمةالله‌علیه- و به تَبَع ایشان مرحوم مجلسی در بحار نقل فرموده‌اند، اما در مورد اینکه مکان کجا بوده و چه افرادی از جنیان بوده‌اند هیچ اشاره‌ای نشده است. ⚛ بنای اباعبدالله‌الحسین‌ -علیه‌السلام- بر این نبوده که از معجزه یا خوارق‌ِ عادت استفاده کنند، اما اگر حضرت می‌خواستند بر طبق اسباب و مسببات عمل نکنند نیازی به زعفر جنی و فرشتگان نبود زیرا حضرت با اراده و نیم نگاهِ ولائی‌شان باذن الله می‌توانستند زمین و زمان را دگرگون کنند. اما ایشان بر اساس اینکه الگوی بشریت بودند، امور را طبق ظاهر و اسباب و علل طبیعی پیش بردند. ♻️ نتیجه اینکه: ❇️ اولاً جریان زعفر جنی پایه و مبنای تاریخی محکمی ندارد. ❇️ثانیاً بر فرض اینکه جریان زعفرجنی پایه و اساس محکمی داشته باشد، ولی امام‌حسین -علیه‌السلام- بنا نداشتند در مسیر هدایتگری از امور خارق‌العاده استفاده کنند، بلکه حضرت قصد داشتند بر دوست و دشمن اتمام حجت کنند تا مشخص شود چه کسانی تابع حق‌اند و چه کسانی بر علیه حق و حقانیت شمشیر می‌کشند. پاسخ استاد را اینجا نیز می‌توانید بخوانید👇 https://hawzahnews.com/xbhXX 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ♻️ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین علیه السلام 🖋 حضرت آیت‌الله سیّدعلی خامنه‌ای [۱]. نه می‌توانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه می‌توانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیه‌السّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را می‌طلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچ‌کدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند. [۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجام‌دادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچ‌کس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد. [۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد می‌شوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمی‌رود، امّا گاهی هم مردم، فاسد می‌شوند، هم حکومت‌ها، هم علمای دین، به‌طوری‌که حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض می‌کنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا به‌تعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمین‌کنندۀ زنده‌شدنِ اسلام» است، بعد از آن‌که مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبین‌رفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، به‌جایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟! [۴]. افزون‌بر‌این‌که باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدای‌متعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمی‌بخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهم‌بودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمی‌کند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاین‎‌رو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی. [۵]. در زمانِ امام حسین - علیه‌السّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» به‌وجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمی‌کرد، چنان‌که اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون به‌عنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمی‌خواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد می‌کند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر می‌گذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسان‌ها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالی‌که اگر در زمانِ معاویه، امام حسین می‌خواست قیام کند، پیامِ او دفن می‌شد؛ زیرا سیاست‌ها به‌گونه‌ای بود که مردم نمی‌توانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاین‌رو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد. [۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» است. [۷]. آن حضرت در مناسبت‌های مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتی‌که اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد. وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم‌، قیام نكردم، به‌یقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و می‌خواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم على‌بن‌ابى‌طالب رفتار می‌نمایم. وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مى‌خوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند. (در خطبه‌های نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴). @javadheidari110
انتقام امام‌زمان در خونخواهی امام‌حسین.m4a
4.64M
⁉️انتقام امام‌زمان "عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف" در خونخواهی امام حسین "علیه‌السلام" چگونه است؟ 🔊پاسخ‌ِکارشناس‌برنامه:استادجوادحیدری 🔘 هرهفته جمعه‌ها⏰12:00 🔰برنامه‌ی چشم به راه 📻رادیو اصفهان کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از روز‌نوشت
عاشورا شد و در چنین روزی، قدِّ تاریخ شکست و تا ابد خمیده ماند. https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
پاســـ🖊ــــخِ استاد جواد حیــــــدرے 1⃣ این مطلب که در عکس‌نوشته آمده: "دینِ بدون معجزه قابل پذیرش نیست" مطلب کاملا درستی است و ما نیز از دیگر شرایع برای زمان کنونی مطالبه‌ی معجزه می‌کنیم. اگر پیامبران پیشین معجزاتی داشته‌اند که ما آن را ندیده‌ایم اما در مقابل ما مسلمانان معجزه‌ی زنده داریم. 2⃣جهات اعجاز قرآن متفاوت است. 〽️اعجاز بیانی قرآن برای متخصصان و به تَبَع آن برای غیرمتخصصان است: اگر کسی مسلط به زبان عربی نباشد و نتواند اعجاز لفظی و بیانی قرآن را فهم کند در عوض هم‌اکنون در سراسر عالم از جمله در غرب آکادمی‌های بزرگ زبان‌شناسی و همچنین زبان‌شناسانی هستند که فصاحت و بلاغت قرآن را اذعان کرده‌اند؛ پس وقتی شاهدیم متخصصان عالَم متفق‌القول‌اند در اذعان فصاحت و بلاغت قرآن، ما نیز بالتَبَع می‌‌پذیریم. شاهد ما معجزه‌ی حضرت موسی نزد ساحران است، وقتی ساحران فهم کردند سنخ کار موسی از سنخ کار خودشان نیست و ایمان آوردند، مردم نیز به تَبَعِ آنها، ایمان آوردند. 〽️اعجاز غیر بیانی قرآن برای غیرمتخصصان: اگر کسی فصاحت و بلاغت قرآن را فهم نکند باز اعجاز قرآن به قوّت خود باقی‌ست چون اعجاز قرآن جهات دیگری نیز دارد و اعجاز آن منحصر در اعجاز لفظی نیست؛ اعجاز لفظی فقط یک نمونه از اعجازهای قرآن است؛ به عنوان نمونه، قرآن اعجاز غیربیانی نیز دارد که اِخبارهای غیبی قرآن جزء این دسته‌اند. ♻️نتیجه اینکه: اعجاز قرآن جهات متعدد دیگری نیز دارد. بنابراین همان‌گونه که خداوند در قرآن تحدّی کرده‌‌ ما نیز با تاسی از قرآن از مبنا و مسلک‌مان دست بردار نیستیم. @javadheidari110 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
665.5K
🔊پاسخ استاد جواد حیدری 1⃣ این مطلب که در عکس‌نوشته آمده: "دینِ بدون معجزه قابل پذیرش نیست" مطلب کاملا درستی است و ما نیز از دیگر شرایع برای زمان کنونی مطالبه‌ی معجزه می‌کنیم. اگر پیامبران پیشین معجزاتی داشته‌اند که ما آن را ندیده‌ایم اما در مقابل ما مسلمانان معجزه‌ی زنده داریم. 2⃣جهات اعجاز قرآن متفاوت است. 〽️اعجاز بیانی قرآن برای متخصصان و به تَبَع آن برای غیرمتخصصان است: اگر کسی مسلط به زبان عربی نباشد و نتواند اعجاز لفظی و بیانی قرآن را فهم کند در عوض هم‌اکنون در سراسر عالم از جمله در غرب آکادمی‌های بزرگ زبان‌شناسی و همچنین زبان‌شناسانی هستند که فصاحت و بلاغت قرآن را اذعان کرده‌اند؛ پس وقتی شاهدیم متخصصان عالَم متفق‌القول‌اند در اذعان فصاحت و بلاغت قرآن، ما نیز بالتَبَع می‌‌پذیریم. شاهد ما معجزه‌ی حضرت موسی نزد ساحران است، وقتی ساحران فهم کردند سنخ کار موسی از سنخ کار خودشان نیست و ایمان آوردند، مردم نیز به تَبَعِ آنها، ایمان آوردند. 〽️اعجاز غیر بیانی قرآن برای غیرمتخصصان: اگر کسی فصاحت و بلاغت قرآن را فهم نکند باز اعجاز قرآن به قوّت خود باقی‌ست چون اعجاز قرآن جهات دیگری نیز دارد و اعجاز آن منحصر در اعجاز لفظی نیست؛ اعجاز لفظی فقط یک نمونه از اعجازهای قرآن است؛ به عنوان نمونه، قرآن اعجاز غیربیانی نیز دارد که اِخبارهای غیبی قرآن جزء این دسته‌اند. ♻️نتیجه اینکه: اعجاز قرآن جهات متعدد دیگری نیز دارد. بنابراین همان‌گونه که خداوند در قرآن تحدّی کرده‌‌ ما نیز با تاسی از قرآن از مبنا و مسلک‌مان دست بردار نیستیم @javadheidari110 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ⚡️ ⚡️ ⚡️ ⁉️ممکن است عکس‌نوشته‌ای که منکر معجزه برای پیامبر اسلام هست را پاسخ دهید؟ 🔘 تبیین شبهه توسط استاد جواد حیدری در پاسخ به این عکس‌نوشته که یک سناریوئی است بین یک "ایتالیایی" با یک شیخ منتسب به اسلام و مضمون آن از این قرار است که: - فرد ایتالیایی می‌گوید: مسیح مرده زنده می‌کرد، موسی عصا را تبدیل به مار می‌کرد اما اسلام شما هیچ معجزه‌ای ندارد! - شیخ منتسب به اسلام، یک کتاب به زبان "اسپانیایی" به مرید "ایتالیایی" می‌دهد و می‌گوید: در روز سه مرتبه صبح، ظهر و شب ۲۰ صفحه از این کتاب را بخوان. - فرد ایتالیایی در پاسخِ شیخ می‌گوید: مگر من دیوانه‌ام کتابی را که نمی‌فهمم را بخوانم؟! - شیخ به او می‌گوید: معجزه‌ی ما همین است که ۱۴ قرن است مردم یک کتابی را که چیزی از آن نمی‌فهمند را با ذوق و شوق می‌خوانند حتی بدون وضو به آن دست نمی‌زنند! 🖊و اما پاسخ استاد جواد حیدری به عکس‌نوشته‌ی مذکور: 1⃣ این مطلب که در عکس‌نوشته آمده: "دینِ بدون معجزه قابل پذیرش نیست" مطلب کاملا درستی است و به همین جهت است که ما نیز از مسیحیان، یهودیان و دیگر شریعت‌ها برای زمان کنونی مطالبه‌ی معجزه می‌کنیم. اگر حضرت عیسی (علیه‌السلام) مرده زنده کرده و سایر پیامبران نیز معجزات دیگری داشته‌اند چون ما آن معجزات را ندیده‌ایم باید به ما بگویند معجزه‌‌‌ی حالِ حاضرِ مسیحیان و یهودیان چیست؟ چون ما مسلمانان معجزه‌ی زنده داریم، در حالیکه آنها معجزه‌ی زنده ندارند و به تعبیر عرفی پهلوان زنده را عشق است. 2⃣جهات اعجاز قرآن متفاوت است. از جمله‌ جهات اعجاز قرآن اعجاز بیانی و غیربیانی است. 〽️اعجاز بیانی قرآن کریم برای متخصصان و به تبع آن برای غیرمتخصصان اگر کسی مسلط به زبان عربی نباشد تا بتواند اعجاز لفظی و بیانی قرآن اعم از فصاحت و بلاغت را فهم کند اما هم‌اکنون در سراسر عالم از جمله در غرب آکادمی‌های بزرگ زبان‌شناسی و همچنین زبان‌شناسانی وجود دارد که فصاحت و بلاغت قرآن را اذعان کرده‌اند. پس ولو اینکه ما فصاحت و بلاعت قران را فهم نکنیم‌ وقتی شاهد هستیم متخصصان عالم به اتفاق، فصاحت و بلاغت قرآن را اذعان و تصدیق کرده‌اند، ما نیز بالتَبَع می‌‌پذیریم. شاهد کلام ما معجزه‌ی حضرت موسی نزد ساحران است آنگاه که ساحران فهم کردند سنخ کار موسی از سنخ کار خودشان نیست و ایمان آوردند، مردم نیز به تَبَعِ آنها، ایمان آوردند. در زمان کنونی نیز فصاحت و بلاغت قرآن، برای اکثر افراد قابل فهم نیست، بنابراین همین که متخصصان زبان‌شناسی با ملاک و معیار معتبرشان فصاحت و بلاغت قرآن را تصدیق کنند، دیگران نیز تصدیق خواهند کرد. 〽️اعجاز غیر بیانی قرآن کریم برای غیرمتخصصان: اگر کسی فصاحت و بلاغت قرآن را فهم نکند باز معجزه بودن قرآن به قوّت خود باقی‌ست زیرا اعجاز قرآن جهات دیگری نیز دارد و اعجاز آن منحصر در اعجاز لفظی نمی‌شود و اعجاز لفظی فقط یک نمونه از اعجازهای قرآن است؛ به عنوان نمونه، قرآن اعجاز غیربیانی نیز دارد مثل آنجا که خداوند نسبت به آینده سخن گفته است، البته نمونه‌های فراوانی از اِخبار غیبی در قرآن وجود دارد، اما با این وجود تاکنون حتی یک نفر نتوانسته است اخبار غیبی دهد و با قاطعیت از آینده‌ صحبت کند. ♻️نتیجه اینکه: ✅همانطور که اشاره شد اعجاز قرآن جهات متعدد دارد از جمله: - اعجاز علمی قرآن کریم - عدم تناقض قرآن کریم - جامعیت قرآن کریم - اُمی بودن و به مکتب نرفتن حامل رسالت(نبی‌مکرم اسلام) ✅تمام نمونه‌هایی که ذکر شد، بخشی از اعجاز قرآن کریم است‌. بنابراین همان‌گونه که قرآن تحدّی کرده‌‌است و فرموده: "ان‌کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسوره من مثله" اگر شک دارید قرآن از نزد نبی خداست متخصصان و غیرمتخصصان عالم و جن و اِنس دست به دست هم بدهید و پشت هم و به کمک یکدیگر یک سوره از قرآن بیاورید اگر آوردید ما از مبنا و مسلک‌مان دست برمی‌داریم و به مبنا و مسلک شما روی می‌آوریم. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته @javadheidari110 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ @ramezan_ghasem110