eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
400 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 پرســـ❓ــش ⁉️فلسفه‌ی تعدد زوجات پیامبر اسلام چیست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ پیامبر خدا صلوات‌الله‌علیه تا سن 25 سالگی در اوج عفت و پاکی همسری را اختیار نکردند و دوست و دشمن او را به‌خوبی می‌ستودند. 📚السیرة الحلبیّة، ج 1، ص 140 2⃣ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌اله تا سن پنجاه‌ سالگی تنها یک همسر داشتند و تا زمانی که حضرت خدیجه در قید حیات بودند، همسر دیگری اختیار نکردند. 📚موسوعة التاریخ الاسلامی، چاپ مؤسسه الهادی، ج 1، ص 333 و 334 3⃣ پیامبر صلى‌الله‌علیه‌واله، تنها با یک زن باکره ازدواج کرد و او «عایشه» بود، بقیه همسران او، همه زنان بیوه بودند. 📚بحار الانوار، ج 22، ص 191 4⃣ پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله بعد از رحلت حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و بعد از پنجاه‌سالگی، به خاطر مصالح مختلفی، ازدواج‌های متعددی داشتند که البته در عرف آن زمان یک امر عادی به‌حساب می‌آمد. ♻️ نتیجه‌اینکه: تعدد زوجات پیامبر صلي‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم دارای مصالح و اهدافی بوده است، برخی از آن عبارتند از: ۱) اهداف سیاسی: مانند ازدواج پیامبر با حفصه و عایشه ۲) برای شکستن سنت جاهلی: مانند ازدواج با زینب ۳) براى کاستن از عداوت، یا طرح دوستى و جلب محبت اشخاص و یا اقوام متعصب و لجوج. 🆔 @javadheidari110 📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
ملاقات با امام‌زمان در عصر غیبت کبری.mp3
4.6M
⁉️آیا در عصر غیبت کبری امکان ملاقات با امام زمان وجود دارد؟ پاسخ استاد حیدری👇 1⃣مشاهده به این معناست که فرد را ببینیم و بشناسیم بسیاری از افراد که درعصر غیبت با اذن و صلاحدید امام‌زمان به محضر حضرت شرفیاب شدند،حضرت را بعد از جدا شدن می‌شناسند 2⃣درتوقیع‌امام‌عصرآمده هرکس زمان غیبت قبل ازخروج سفیانی و صیحه‌ آسمانی ادعای مشاهده‌ مرا کرد،دروغگو و افترا زننده‌است اما این قاعده‌ کلی استثنادارد،هر که ادعا کندهر موقع خودم بخواهم به محضرحضرت می‌رسم این سخنی‌باطل‌است و افترائی بیش‌نیست 3⃣قاعده‌‌کلی درغیبت‌کبری اینست که امکان ملاقات‌عمومی وجودندارد براساس فرمایش علمای بزرگ شیعه امکان ملاقات عمومی درعصر غیبت میسر نیست اما اگر به صلاحدید حضرت این توفیق نصیب برخی افراد شود امکان رسیدن به محضر حضرت هست سید مرتضی فرمودندماقطع نداریم کسی به امام نرسد و بشر نتواند ایشان را ملاقات کندبلکه این امری غیرمعلوم است که راهی بر قطع به آن نیست و اگر گفته شود علت غیبت امام خوف از ظالمین است در جواب می‌گوئیم این علت درحق اولیاء وشیعیان خاص نیست شیخ‌طوسی در کلمات‌المحققین می‌فرمایند ما تجویز می‌کنیم بسیاری از اولیاء و قائلین به امامت حضرت خدمت ایشان رسیده و نفع برده‌اند 4⃣دیدارامام‌زمان تقوا و عمل‌صالح لازم‌دارد اما اینطور نیست که هر که تقوا و عمل‌صالح داشته‌باشد به محضر حضرت شرفیاب‌شود ♻️خلاصه‌اینکه قاعده‌ کلی درعصر غیبت اینستکه کسی به محضرحضرت شرفیاب نشود امااگر به صلاحدید حضرت این اتفاق رخ‌دهد نیازمند ملزومات‌است که تقوا وعمل‌صالح ازملزومات این توفیق‌است @javadheidari110 @Solalehakhlaghi @ramezan_ghasem110
❌آیا امام علی علیه السلام، پس از پیروزی بر قبيله بنی قريظه ۷۰۰ یا ۹۰۰ نفر از مردان قبيله را گردن زدند⁉️ پاسخ:❎ تحلیل روایات مربوط به واقعه ی بنی قریظه نشان می دهد که این مطلب صحیح نبوده و توسط دستگاه بنی امیه جعل شده است. 🔵 در ماجرای بني‌قريظه فقط حدود 40 نفر از یهودیان جنایتکار کشته شدند و این بنی‌امیه بودند که با انگیزه‌های خاصی این آمار را به هفتصد و نهصد نفر تبدیل کردند و طبری (حدود سیصد سال بعد از حادثه)، همان روایت تحریف‌شده و اغراق‌آمیزِ عصر اموی را بدون اینکه نقدی نسبت به آن داشته باشد، در کتاب تاریخ خود بیان کرد و روایت اصلی و معتبر را نادیده گرفت. در حالی که روایت معتبر در کتاب ابن زنجویه که حدود نیم قرن پیش از طبری می‌زیسته ذکر شده بود (رجوع کنید به کتاب الاموال، ابن زنجویه ص 299، روایت شماره 461) نکته ی قابل توجه اینکه: قتل چهل نفری که در این نبرد اتفاق افتاد، توسط چندین نفر بوده و همگی به دست مولا علی علیه السلام کشته نشدند. جرم و جنایت سنگین این افراد، خنجر کشی های متعدد از پشت سر به مسلمین بوده و در مرحله آخر در جنگ احزاب نیز از پشت به قلعه محل استقرار زنان و کودکان حمله کردند ولی موفق نشدند و خود گرفتار آمدند. قرآن کریم با اشاره ی به این خیانت می فرماید: "إِذْ جاؤُكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ ..." "هنگامی که (دشمنان) از بالا و پایینِ شما (جلو و پشتِ شهر مدینه) آمدند ..."(سوره احزاب؛ آیه 10) ماجرای هجوم یهود به قلعه محل پناه گرفتن زنان و کودکان نیز در کتاب المغازی از واقدی که حدود صدسال قبل از تاریخ طبری تالیف شده، گزارش شده است. (رجوع شود به: المغازى، واقدى؛ ج ‏2، ص: 462 ) وانگهی اعدام شدگان فقط از بنی قریظه نبودند بلکه شماری از آن چهل نفر، از قبیله بنی‌نضیر بودند که قبلا نیز درگیریهایی داشتند و پیامبر اکرم، با رأفت اسلامی با آنها رفتار کرده بودند اما این بار با همدستی شماری از بنی‌قریظه در حساسترین شرایط جنگ احزاب، از پشت به مسلمانان خنجر زده، به قلعه محل پناه گرفتن زنان و کودکان حمله کرده بودند. یاد آوری این مطلب ضروری است که: حکم اعدام سران بنی‌نضیر و همدستانشان از بنی‌قریظه را شخص پیامبر اکرم یا امام علی علیهما السلام صادر نکردند بلکه قاضی مورد قبول طرفین به نام "سعد بن معاذ" چنین حکمی را صادر و پیامبر اسلام، آن را عادلانه دانستند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 ✨ 🔸 پرســـ❓ــش ⁉️چرا در این روایت امیرالمؤمنین به صراحت نفرمودند آیه در مورد چه کسی نازل شده است؟👇 مردی نزد امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) آمد و از ایشان درباره‌ی این سخن خداوند بلند مرتبه: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَی اللهِ وَرَسُولِهِ، پرسید که درباره چه کسی نازل شده است؟ + امام فرمودند: «چه می‌خواهی؟ آیا می‌خواهی مردم را علیه یکدیگر بشورانی؟» - عرض کرد: «نه، ای امیر مؤمنان! ولی دوست دارم که بدانم» + امام فرمود:«بنشین» - او هم نشست + امام فرمودند:«بنویس عامر، بنویس مَعمر، بنویس عُمر، بنویس عمّار، بنویس مُعتَمر! این آیه درباره‌ی یکی از این پنج نفر نازل شده است. سُفیان می‌گوید: به فُضَیل گفتم: «فکر می‌کنی آن شخص عمر است؟» گفت: چه کسی جز او می‌تواند باشد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۰۶  📚بحارالأنوار، ج۳۰، ص۳۷۹ پاســـ🖊ــــخِ‌ استادحیــــــدرے "زیدعزه" برخی از دلائلی که حضرت سریع و صریح نفرمودند: "عُمر" بر خدا و رسول سبقت‌گرفته است عبارتند از: 1⃣ برخی از حقایق که باعث شوراندن مردم و تحریک احساسات می‌شود را حق نداریم بیان کنیم. 2⃣ حضرت وقتی فهمیدند سوال کننده جویای حق است، پاسخ او را در بین چند گزینه قرار دادند تا صراحت نداشته باشه و تالی فاسد ایجاد نکند. 3⃣ در پاسخ برخي که می‌پرسند مگر عُمَر مؤمن بوده که این آیه در مورد او نازل شده باشد؟ عُمَر ایمان فقهی داشته لذا پیامبر از او دختر گرفتند، در قبرستان مسلمین دفن شد و کسی از اهل‌بیت و اصحاب او را نجس نمی‌دانند. ♻️ نتیجه‌اینکه: وقتی امام معصوم در برخی شرائط از بردن نام صریح خودداری فرمودند، بر شیعیان لازم است شرائط و موقعیت را برای بیان برخی از حقایق لحاظ کنند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🆔 @javadheidari110 🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 @ramezan_ghasem110
💠سوال: من عاشق چادر هستم اما برای من دست و پاگیر هست و نمیتونم کارهای خودم را راحت انجام بدم چرا باید حتما چادر بپوشم؟ ✍️ پاسخ: دختر خوبم از این که اینقدر نسبت به حجاب خود حساس ودقیق هستید بسیار خوشحالیم و حجب و حیای شما را تحسین می کنیم. حجاب فریضه الهی و واجب برهرمرد و زن می باشد وزنان و مردان جامعه ما ملزم به رعایت پوشش می باشند البته نوع پوشش و کمیت و کیفیت آن برای زنان ومردان متفاوت است. دراسلام زن به عنوان موجودی باارزش معرفی شده و براو لازم است ازگوهر وجودی خویش به واسطه حجاب، محافظت نماید.حد ومرز پوشش برای زن مسلمان مشخص و معین است.بر یک زن مسلمان واجب و لازم است تمام بدن خویش بجز صورت و دستها تا مچ را بپوشاند و بدین ترتیب با احساس امنیت وآرامش درجامعه حضور پیدا کند . ازبین انواع پوشش همواره چادربه عنوان حجاب برتر معرفی شده چرا که ازطریق پوشیدن چادر، زن قادرخواهد بود تمام برجستگیهای بدن خویش را بپوشاند وبدین وسیله راه رفتن و حضورش دراجتماع جلب توجه نمی کند.البته استفاده از سایر پوشش ها نیز مانند مانتو به شرطی که کوتاه و تنگ نباشد وبا پوشیدن آن، حد شرعی حجاب رعایت شود بلامانع است.اما کسی که چادر را انتخاب می کند و قصدش رعایت تمام و کمال پوشس خود ازطریق چادر است و درعین حال علاوه بر پوشش ، خود را ملزم به رعایت حیا درگفتار و رفتار می کند، نزد خداوند عزیزمی باشد. پوشش زن می تواند از طریق پوشیدن مانتو و چادر ویا حتی هرلباس دیگرتأمین شود اما آنچه که درنوع پوشش توصیه شده است این است که پوشش زن مسلمان علاوه بر این که باید کامل باشد، نباید موجبات جلب توجه نامحرم را نیز فراهم آورد لذا دربین انواع پوشش، چادر به بهترین شکل می تواند هم کامل بودن پوشش راتأمین کند و هم به دلیل رنگ تیره آن، منجر به جلب توجه نامحرم نشوداما مانتوها با توجه به رنگها و طرحهاي مختلفی که دارند عموما برجستگيهاي بدن را نمايان مي كنند و غالبا كوتاه و چسبيده به بدن هستند هرچند بعضی از مانتوها هم گشاد و بلند هستند و حداقل شرايط حجاب را دارا مي باشند و مي توان از آنها بعنوان حجاب استفاده كرد، اما درعین حال حجاب برتر نیستند. دختر گلم ، شاید انتخاب بعضی امور در زندگی منجر به سختی و خستگی و یکنواختی برای ما شود اما مهم هدف و انگیزه الهی ماست.جهاد زن در جامعه و شرایط کنونی حفظ بیشتر وبهتر حجاب است حال شما خود را می توانید همچون مجاهد و رزمنده در میدان جنگ ببینید. انسان وقتی در میدان مبارزه قرار می گیرد برای پیروزی و موفقیت از تمام توان و نیروی خود بهره می برد چون هدفش پیروزی است و انگیزه اش الهی و خدایی. شما نیز وقتی خود را عبد و بنده خدا می دانید باید برای اثبات این امر قدم برداشته وخود را نشان دهید و انتخاب چادردر این شرایط و با توجه به سختی هایی که ذکر کردید بهترین ابراز بندگی در درگاه الهی است. دختر مهربانم، شاید شما با مانتو هم بتوانید به خوبی حجابتان را رعایت کنید اما ویژگی بد مانتو این است که مدام درحال تغییر وتحول است و هر روز کوتاه تر و تنگ تر از قبل می شود به گونه ای که مدلهای قبلی در مقایسه با مدلهای جدید نوعی لباس زشت و قدیمی تلقی شده و ممکن است کسی که عادت به پوشیدن مانتو کند باز برای این که تحت تمسخر دیگران قرار نگیرد مدل مانتو و رنگ آن را نیز منطبق بر مد روز انتخاب کند و به همین ترتیب خود را در دایره تنوع مد روز محصور کند. قبول دارم که چادر مقداری دست و پا گیر است اما نکته مهم برای من و شما این است که ما همواره باید مقید به دستورات دین باشیم و سختیها و ناکامیها و تمسخر و استهزاء و سایر شرایط ناگوار نباید منجر شود که ما آنچه را بدان عقیده داریم کناربگذاریم. یادتان باشد که سختی نه تنها برای شما بلکه برای تمام کسانی که مسیر حق را انتخاب می کنند همواره وجود دارد. شما می توانید از چادرهایی که دارای کش هستند و یا جلوی آنها از طریق دکمه و یا زیپ دوخته شده است استفاده کنید چرا که در این چادرها دستها آزاد هستند و شما برای انجام کارها وهمراه داشتن و کیف و کتاب با این نوع چادرها راحت تر هستید.خدا را شکر امروزه تنوع در مدل و جنس چادرها زیاد است و شما می توانید چادری را انتخاب کنید که از حیث جنس پارچه لیز نباشد تا راحت تر بر روی سر قرار گیردودر عین حال پوشش کاملی برای شما محسوب شود آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️قرآن و تاثیرپذیری از محیط⭕️ آیا قرآن کریم، تحت تاثیر فرهنگ زمان نزول، قرار گرفته است❓ ✍️ 1⃣نکته ی اول: کسی که آموزه‌های قرآن را مورد تدبر قرار دهد، به این نکته رهنمون می‌شود که قرآن آمده است تا تأثیرگذار باشد و با عادات و رسوم جاهلی مبارزه کند نه آنکه تأثیرپذیر باشد. ❎در قرآن آمده است: «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ‏ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون»؛ «او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيين‏ها غالب گرداند، هر چند مشركان كراهت داشته باشند!». (1) 2⃣نکته ی دوم: از بررسی و مطالعه قرآن، فهم می‌شود، فرهنگ و بیانات حاکم بر این کتاب آسمانی، هیچ شباهتی با فرهنگ زمان خود ندارد چه رسد به تأثیر پذیرفتن از آن. 🔹مبارزه ی قرآن با بت‌پرستی 🔹 ارتقاء جایگاه زنان 🔹بیان آداب‌ و رسوم زندگی نمونه ی کوچکی از سنخیت نداشتن فرهنگ قرآن با فرهنگ زمانه ی خود هست. 3⃣نکته ی سوم: مهم‌ترین دلیل طرفداران تأثیرپذیری قرآن، عربی بودن آن هست که در این مورد نکاتی تقدیم می‌شود: ♦️ چون مخاطب اولیه ی قرآن کریم، عرب‌زبان بودند، باید برای ایجاد تفاهم، از این زبان استفاده شود. ولی استفاده از لفظ، نشانگر پذیرفتن بار محتوایی آن نیست. (مجارات در لفظ). ♦️مخاطب اولیه قرار گرفتن عرب ها، به معنای اختصاصی بودن رسالت پیامبر به آنان نیست بلکه رسالت ایشان، جنبه ی عمومی دارد و همه ی انسان‌ها و همه ی زمان‌ها را فرامی‌گیرد. «هُدىً لِلنَّاس‏»، « لِلْعالَمينَ‏ نَذيرا». ( (2) ♦️در قرآن کریم، اگر از شتر یا از نعمت‌های آخرت و بهشت و باغ یاد شده است، بر معیارهایی تنظیم یافته تا برای همگان مایه ی عبرت یا ترغیب و تشویق باشد. شتر و عجایب خلقت آن، چیزی نبوده که تنها در محدوده جزیرة‌العرب مطرح باشد. شتر در همه نقاط زمین و برای همه، اعجاب‌انگیز بوده و نعیم‌های موعود همیشه و برای همه تشویق آفرین است، نه ‌تنها برای عرب و در محدوده جزیره العرب. (3) 📚پی‌نوشت‌ها: 1. توبه/ 33 2. آل عمران/ 96، فرقان/ 1 3.نقد شبهات پیرامون قرآن ، محمدهادی معرفت، ص 149 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ⚡️ ⚡️ ⚡️ ⁉️ممکن است عکس‌نوشته‌ای که منکر معجزه برای پیامبر اسلام هست را پاسخ دهید؟ 🔘 تبیین شبهه توسط استاد جواد حیدری در پاسخ به این عکس‌نوشته که یک سناریوئی است بین یک "ایتالیایی" با یک شیخ منتسب به اسلام و مضمون آن از این قرار است که: - فرد ایتالیایی می‌گوید: مسیح مرده زنده می‌کرد، موسی عصا را تبدیل به مار می‌کرد اما اسلام شما هیچ معجزه‌ای ندارد! - شیخ منتسب به اسلام، یک کتاب به زبان "اسپانیایی" به مرید "ایتالیایی" می‌دهد و می‌گوید: در روز سه مرتبه صبح، ظهر و شب ۲۰ صفحه از این کتاب را بخوان. - فرد ایتالیایی در پاسخِ شیخ می‌گوید: مگر من دیوانه‌ام کتابی را که نمی‌فهمم را بخوانم؟! - شیخ به او می‌گوید: معجزه‌ی ما همین است که ۱۴ قرن است مردم یک کتابی را که چیزی از آن نمی‌فهمند را با ذوق و شوق می‌خوانند حتی بدون وضو به آن دست نمی‌زنند! 🖊و اما پاسخ استاد جواد حیدری به عکس‌نوشته‌ی مذکور: 1⃣ این مطلب که در عکس‌نوشته آمده: "دینِ بدون معجزه قابل پذیرش نیست" مطلب کاملا درستی است و به همین جهت است که ما نیز از مسیحیان، یهودیان و دیگر شریعت‌ها برای زمان کنونی مطالبه‌ی معجزه می‌کنیم. اگر حضرت عیسی (علیه‌السلام) مرده زنده کرده و سایر پیامبران نیز معجزات دیگری داشته‌اند چون ما آن معجزات را ندیده‌ایم باید به ما بگویند معجزه‌‌‌ی حالِ حاضرِ مسیحیان و یهودیان چیست؟ چون ما مسلمانان معجزه‌ی زنده داریم، در حالیکه آنها معجزه‌ی زنده ندارند و به تعبیر عرفی پهلوان زنده را عشق است. 2⃣جهات اعجاز قرآن متفاوت است. از جمله‌ جهات اعجاز قرآن اعجاز بیانی و غیربیانی است. 〽️اعجاز بیانی قرآن کریم برای متخصصان و به تبع آن برای غیرمتخصصان اگر کسی مسلط به زبان عربی نباشد تا بتواند اعجاز لفظی و بیانی قرآن اعم از فصاحت و بلاغت را فهم کند اما هم‌اکنون در سراسر عالم از جمله در غرب آکادمی‌های بزرگ زبان‌شناسی و همچنین زبان‌شناسانی وجود دارد که فصاحت و بلاغت قرآن را اذعان کرده‌اند. پس ولو اینکه ما فصاحت و بلاعت قران را فهم نکنیم‌ وقتی شاهد هستیم متخصصان عالم به اتفاق، فصاحت و بلاغت قرآن را اذعان و تصدیق کرده‌اند، ما نیز بالتَبَع می‌‌پذیریم. شاهد کلام ما معجزه‌ی حضرت موسی نزد ساحران است آنگاه که ساحران فهم کردند سنخ کار موسی از سنخ کار خودشان نیست و ایمان آوردند، مردم نیز به تَبَعِ آنها، ایمان آوردند. در زمان کنونی نیز فصاحت و بلاغت قرآن، برای اکثر افراد قابل فهم نیست، بنابراین همین که متخصصان زبان‌شناسی با ملاک و معیار معتبرشان فصاحت و بلاغت قرآن را تصدیق کنند، دیگران نیز تصدیق خواهند کرد. 〽️اعجاز غیر بیانی قرآن کریم برای غیرمتخصصان: اگر کسی فصاحت و بلاغت قرآن را فهم نکند باز معجزه بودن قرآن به قوّت خود باقی‌ست زیرا اعجاز قرآن جهات دیگری نیز دارد و اعجاز آن منحصر در اعجاز لفظی نمی‌شود و اعجاز لفظی فقط یک نمونه از اعجازهای قرآن است؛ به عنوان نمونه، قرآن اعجاز غیربیانی نیز دارد مثل آنجا که خداوند نسبت به آینده سخن گفته است، البته نمونه‌های فراوانی از اِخبار غیبی در قرآن وجود دارد، اما با این وجود تاکنون حتی یک نفر نتوانسته است اخبار غیبی دهد و با قاطعیت از آینده‌ صحبت کند. ♻️نتیجه اینکه: ✅همانطور که اشاره شد اعجاز قرآن جهات متعدد دارد از جمله: - اعجاز علمی قرآن کریم - عدم تناقض قرآن کریم - جامعیت قرآن کریم - اُمی بودن و به مکتب نرفتن حامل رسالت(نبی‌مکرم اسلام) ✅تمام نمونه‌هایی که ذکر شد، بخشی از اعجاز قرآن کریم است‌. بنابراین همان‌گونه که قرآن تحدّی کرده‌‌است و فرموده: "ان‌کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسوره من مثله" اگر شک دارید قرآن از نزد نبی خداست متخصصان و غیرمتخصصان عالم و جن و اِنس دست به دست هم بدهید و پشت هم و به کمک یکدیگر یک سوره از قرآن بیاورید اگر آوردید ما از مبنا و مسلک‌مان دست برمی‌داریم و به مبنا و مسلک شما روی می‌آوریم. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته @javadheidari110 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ @ramezan_ghasem110
‍ 🔴 میدونستید " پیش قاضى ، معلق بازى " غلطه ؟ ✔️ صحیحش اینه : "پیش غازى، معلق بازى" غازى هم یعنى بندباز یعنى جلوى بندباز و معرکه گیر ، شیرین کارى کردن صورت و معنای درست این ضرب‌المثل را بیش‌ترِ مردم نمی‌دانند و گمان می‌کنند صورتِ درست‌ آن «پیش قاضی و معلق‌بازی» است . در حالی که درست آن این است : «پیش غازی و معلق‌بازی» «غازی» یعنی «بندباز» ( البته معنای دیگری هم دارد : جنگجو ) منظور از این تعبیر عامیانه این است که «پیش کسی که روی بند معلق می‌زند و شیرین‌کاری می‌کند، معلق‌زدن هنرنماییِ‌ ناچیزی است !» @javadheidari110