موضوع:احکام_شرعی
#احکام_روزه
📚 مکروهات روزه:
1️⃣ ريختن دارو به چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه مزه يا بوى آن به حلق برسد.
2️⃣ انجام دادن هر كارى كه باعث ضعف مى شود. (مانند خون دادن و حمام رفتن)
3️⃣ انفيه كشيدن اگر نداند كه به حلق مى رسد و اگر بداند به حلق مى رسد، جايز نيست.
4️⃣ بو كردن گياهان معطر.
5️⃣ کشيدن دندان و هر كارى كه به واسطه آن از دهان خون بيايد.
6️⃣ استعمال شياف جامد.
7️⃣ بدون قصد بیرون آمدن منی، شهوت خود را تحریک کند.
8️⃣ نشستن زن در آب.
9️⃣ تر کردن لباسی که در بدن است.
🔟 مسواک زدن با چوب تر.
پی نوشت:
رساله توضیح المسائل مراجع معظم مسئله 1657
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
عبادالرحمن9.ogg
1.46M
#رمضان_با_ثقلین
📌هر روز یک پیام قرآنی
💭امروز: عباد الرحمن9
🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکز ملی پاسخ به شبهات
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
audio_2019-05-23_00-40-04.ogg
2.38M
#رمضان_با_ثقلین
📌هر روز یک پیام قرآنی
💭امروز:شخصیت امام حسن
🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکزملی پاسخ به شبهات
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
#احکام_شرعی
#احکام_مسافر #ملاک_محاسبه_مسافت_بین_دو_شهر
موضوع:معيار محاسبه مسافت شرعي دو شهر از دیدگاه مقام معظم رهبری
💠 سؤال: شخصی از وطن به مقصد شهری #مسافرت میکند که تا اول آن شهر #مسافت_شرعی نیست لکن تا نقطه ای که مقصود اوست مسافت شرعی میباشد آیا برای #محاسبه_مسافت_شرعی اول شهر ملاک است یا نقطهای که در آن شهر مقصود فرد میباشد؟
✅ جواب: برای تعیین مسافت شرعی از #آخر_شهر مبدأ تا اول شهر مقصد محاسبه می شود، مگر این که قصد رفتن به مکان خاص و مستقلی در کنار شهر مقصد را داشته باشد به گونه ای که عرفاً رسیدن به شهر رسیدن به مقصد محسوب نشود و شهر تنها طریقی برای رسیدن به مقصد باشد، مانند برخی دانشگاه ها یا پادگان ها یا بیمارستان هایی که در کنار شهر است، که در این صورت در محاسبه مسافت تا همان مکان خاص در نظر گرفته می شود.
پی نوشت:
سایت مقام معظم رهبری
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
[Forwarded from جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو (🌷الرافضي علي نعمتي🌷)]
💠پرسش:
آیا شب قدر قبل از اسلام هم وجود داشت؟
✍️ پاسخ:
نکته اول : شب قدر خصوصیاتی دارد که از شاخصترین آنها ، مقدر شدن سرنوشت بندگان با نزول ملائکه بر حجت الهی است. این ویژگی منحصر به آخرالزمان نیست.و در تمام امتها وجود داشته است.
امام جواد علیهالسلام میفرماید:
🔴«لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ- لَيْلَةَ الْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ الدُّنْيَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِيهَا أَوَّلَ نَبِيٍّ يَكُونُ وَ أَوَّلَ وَصِيٍّ يَكُونُ وَ لَقَدْ قَضَى أَنْ يَكُونَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ يَهْبِطُ فِيهَا بِتَفْسِيرِ الْأُمُورِ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ السَّنَةِ الْمُقْبِلَة...»؛
🔵« خداوند، شب قدر را در ابتداى خلقت دنیا آفرید و در آن شب نخستین پیغمبر و نخستین وصیای كه باید باشد (آدم و شیث را) آفرید [وجود آنها را مقدر ساخت] و حكم فرمود كه در هرسالی شبى باشد كه در آن شب تفسیر و بیان امور تا چنان شبى در سال آینده فرود آید»(1)
🔷نکته دوم :قرآن کریم در مورد شب قدر میفرماید:« إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْر»؛« ما آن [قرآن] را در شب قدر نازل كردیم»(2)
و همچنین :«لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛«شب قدر بهتر از هزار ماه است»(3)
این دو،از ویژگیهایی هستند که قبل از اسلام وجود نداشته و شب قدر با این اوصاف ،مخصوص امت پیغمبر اکرم است.
📌حضرت محمد صلیالله علیه واله میفرماید:
🔴« ان اللَّه وهب لامتى لیلة القدر لم یعطها من كان قبلهم»؛
🔵«خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدى از امتهای پیشین از این موهبت برخوردار نبودند»(4)
که این روایت ناظر به دو ویژگی فوق است.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📚پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 250
2. قدر/1
3. قدر/3
4. در المنثور، ج ۶ ، ص 371
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 گناه شناسی
#اخلاق_خوراک_روح
✍️همه شنیدنی ها و دیدنی ها بر روح انسان اثری مستقیم وغیر مستقیم دارد.لذا توجه و دقت در خوراک فکری و روحی امری لازم و واجب است تا از ناحیه آنچه می بینیم و می شنویم دچار عوارض جبران ناپذیر روحی نگردیم.
اینکه ما برای تفریح و سرگرمی در گروههای متعدد و فضاهای مختلف اینترنتی حضور داریم و بی پروا هرآنچه در این فضای بی در و پیکر وجود دارد را می بینیم و می خوانیم آسیبی است بس بزرگ که ریشه در بی تدبیری ما دارد.
امام جواد علیه السلام می فرمایند:
مَن اَصغى الى ناِطق فَقد عَبَده فَاِن كان النّاطِق عَنِ اللّه فقَد عَبدَ اللّه وَ اِن كاَن النّاطقُ يَنطِق عَن لِسانِ اِبليسَ فَقَد عَبَد الاِبليس
كسى كه به (گفتار) گوينده اى گوش فرا دهد او را بندگى كرده است بنابراين اگر گوينده از خدا و دستورات او سخن مى گويد شنونده ى او، خدا را عبادت كرده و اگر از شيطان سخن مى گويد شنونده ى او شيطان را عبادت نموده است .(1)
همین یک روایت تکلیف ما را در مورد محتوای شنیدنی ها به وضوح روشن می سازد چرا که تاثیر شنیدنی ها بر روح انسان به قدریست که می تواند او را به بندگی خدا یا شیطان درآورد!!!
پی نوشت:
1.تحف العقول، ص 336
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
بازتاب اظهار نظر و آسیب شناسی خادم گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو د خبرگزاری فارس :
http://fna.ir/da3ih1
عبادالرحمن10.ogg
1.32M
#رمضان_با_ثقلین
📌هر روز یک پیام قرآنی
💭امروز: عباد الرحمن10
🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکزملی پاسخ به شبهات
🔻#گروه_تبلیغی_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش:
آیا مقام علمای اسلام از انبیاء بنی اسرائیل برتر است؟!
✍️ پاسخ:
🔴 نکته اول: انبیاء در زمان خود ازهرجهت نسبت به مردم زمان خود افضل و برتر بودند.
نکته دوم: پیامبران اولوالعزم، صاحبان شریعت بوده و دارای مقامی بسبالا و والا میباشند که عصمت از جمله ی آن هاست. البته بعضی بر بعضی دیگر برتری دارند. قرآن کریم میفرماید: «تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْض»؛ «بعضى از آن رسولان را بر بعضى ديگر برترى داديم». (1)
🔵 نکته سوم: علی رغم شهرت این جمله که میگویند: علماء اسلام از انبیاء بنیاسرائیل بالاتر هستند؛ هیچ منبعی ندارد و قابل استناد و احتجاج نیست. البته روایتی به این مضمون که: «علماء أمّتي كأنبياء بني اسرائيل»؛ «علماء امت من شبیه انبیاء بنیاسرائیل هستند»، در برخی منابع آمده است که ازنظر سندی مرسل و ضعیف است. (2)
🔷 نکته سوم: با قطعنظر از ضعف سندی روایت فوق، میتوان گفت: احتمال دارد منظور از «علماء»، اهلبیت علیهمالسلام هستند. امام صادق علیهالسلام میفرمایند: «فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُون»؛ «عالمان ما هستیم و شیعیانمان متعلّم میباشند». (3)
📚پینوشتها:
1. بقره/253
2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج2، ص: 22
3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 34
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110