eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
400 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گناه شناسی ✍️از جمله اموری که می تواند زمینه ساز گناه شود کسالت و بی حوصلگی است.یکنواخت شدن زندگی ها و دویدنهای بی نتیجه ، ما را دچار روزمرگی کرده و همین روزمرگی ها ، نتیجه ای جز کسالت و بی حوصلگی را عایدمان نمی کند. وقتی بی برنامه باشیم شیطان به راحتی برایمان برنامه ریزی می کند.افرادی که برنامه ای در زندگی ندارند و همواره احساس کسالت و خستگی دارند افرادی بی انگیزه هستند که گامی در جهت موفقیت بر نمی دارند. بنابراین به محض اینکه احساس کسالت نمودید، تنبلی را کنار گذاشته و به دنبال ایجاد یک برنامه منظم علمی، فکری ، هنری و تفریحی باشید. امام صادق علیه السلام می فرمایند: ايّاك والْكَسل والضَّجر فانّهما يَمنعانك مِن حظّك من الدُّنيا والا خره از كسالت و بى حوصلگى دورى كن زيرا اين دو تو را از بهره ات در دنيا و آخرت باز مى دارند.(1) و یا در روایتی دیگر اینگونه می فرمایند: ومن كسل عما يصلح به امر معيشته فليس فيه خير لامر دينه كسى كه در مورد امورى كه زندگيش را تامين مى كند، بى حوصله و سست باشد، در چنين كسى خيرى در مورد دينش نيست.(2) کسالت در اموری معمولی زندگی وقتی ادامه پیدا کند کم کم ما را نسبت به امور دینی و مذهبی و انجام عبادات نیز سست خواهد نمود. پی نوشت ها: 1.فروع کافی، ج 5 ص 85 2. همان آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
پرسش: اين که ميگن به طرف چله افتاده درسته ؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: یکی از بزرگ ترین آفات هر دینی گرایش مردم به خرافات است. بحث چله بریدن در زنان برای حامله شدن یا برای تسریع در امر ازدواج و یا برای رشد استخوان های بچه، همه از خرافاتی است که هیچ اثر و نشانه ای از آن در متون روایی یافت نشد. همان طور که فهمیدن این طور مطالب از قرآن بیشتر شبیه به دروغ و کذب است. بسیاری با همین شگردها مردم را به دور خود جمع می کنند و از آنان سوء استفاده های مادی و یا احیانا غیر مادی می کنند. بهتر است انسان به جای مراجعه به این امور به خداوند توکل کند و از او کمک بطلبد و مطمئن باشد که خداوند خیر و مصلحت او را می خواهد. با جست و جویی که ما در منابع روایی انجام داده ایم، از چله بریدن برای حامله شدن،ومانند آن چیزی نیافتیم. اما در رابطه با دعا برای بچه دار شدن، ومانند آن توجه به چند نکته لازم به نظر می رسد. 1. دنیا محل آزمایش است، و هر کس به نوعی آزمایش می شود؛ یکی با سرمایه؛ یکی هم با فقر؛ یکی با فرزند و یکی با نداشتن فرزند و ... . 2. با توجه به این که تمام اتفاقات در هستی به دست قدرت بی نهایت الاهی است، پس باید از او خواست تا گره ها باز و مشکلات رفع شود. 3. با توجه به لدنی بودن علم اهل بیت علیهم السلام؛ شایسته است، در مواردی که دعاهای ویژه ای را معرفی نموده اند، از این موارد استفاده شود که قطعا راه گشا و تاثیر گذار است. 5. نظام عالم بر اساس اسباب و مسببات بنا نهاده شده است؛ بنابر این باید ارتباط با خدا و دعا ما را از رفتن به پیش پزشک و درمان از آن طریق، باز ندارد، تا با حفظ این ارتباط از اسبابی که خدا برای ما قرار داده نیز بهره بگیریم. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: چرا خداوند اجازه تأثیرگذاری سحر را به ساحران داده است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : سنت حاکم برجهان، قانون عمومي اسباب و مسببات يا همان علت و معلول است. خداوند جهان را آفريده و آن را بر اساس قانون علت و معلول نظام داده است و اين نظام را بر همه اجزاي هستي حاکم کرده و اراده‌اش بر اين است که همه‌چیز از اين مجرا يعني از طريق علت خودش و بانظم و نظام به وجود آيد و دوام يابد و از بین برود . امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند:« ابی اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب...»؛« خداوند ابا دارد که اشیاء را جاری کند به‌جز به‌وسیله اسباب»(1) قانون علیت حکم می‌کند که آهن تيز برنده باشد و اگر کسي از آن شمشيري ساخت و بر گردن کسي زد ، آن گردن را ببرد و همين خدايي که چنين اثري در شمشير تيز قرار داده به ما انسان‌ها حکم کرده که شمشير تيز براي زدن گردن فسادگران و ظالمان ستمگر و... است و شما نبايد آن را به گردن مظلومان بزنيد. نکته دوم : سحر و جادو، مانند چاقو، هم استفاده صحیح از آن می توان داشت و هم استفاده های غلط. ساحر با به کار بردن آن بر کارهايي که حرام است توانمند می‌گردد و به قول قرآن می‌تواند بين زن و شوهر اختلاف بياندازد و... ؛ بنابراین اگر بنا باشد اين سبب کارگر نباشد بايد قانون علت و معلول نقض گردد و باوجود علت، معلول وجود نيابد و اين نقض سنت حاکم برجهان از خداي حکيم صورت نمی‌گیرد. نکته سوم :توجه داشته باشیم که هیچ موجودی بدون اذن خداوند ،توان ضرر زدن به دیگری را ندارد. پروردگار عالم می‌فرماید:«...وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ ...»؛«هیچ‌گاه نمىتوانند بدون اجازه خداوند، به انسانى زيان برسانند»(2) لذا خداوند؛ براي بندگان پناهگاه قرار داده و آن ،پناه بردن به خود او است . خدا اجازه داده سحر ساحر اثر کند ،همچنان که اجازه داده استعاذه و پناه بردن مؤمن هم اثرگذار باشد و تأثیرگذاری سحر ساحر را خنثي کند. پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 183 2. بقره/102 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: چرا دختران باکره را قبل از اعدام صیغه می کنند؟! ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: اين مسئله كه در مجازات دختر باكره پيش از قصاص و كشته شدن، بكارت او گرفته مي شود، يك تهمت آشكاري است كه از سوي دشمنان اسلام وارد شده است و اين فريب كاران هيچ دليلي بر اين اتهام ندارند. در صورتي كه دختر باكره عمدا مرتكب قتل نفس شود و اولياي مقتول درخواست قصاص نمايند. حكم قصاص با همان حالت باكره بودن جاري مي شود. هر كسي كه محكوم به قصاص گردد، با همان حالتي كه محكوم به قصاص و اعدام شده باشد، اعدام مي شود. فرق نمي كند دختر باكره باشد يا غير باكره.(1) پی نوشت: 1. امام خميني، تحرير الوسيله، مؤسسه دار العلم، قم، ج2، كتاب القصاص، م 49. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
سوال:حكم اپيلاسيون، لیزر بدن و لیزر بیکینی چيست؟ پاسخ: طبق نظر تمام مراجع عظام تقليد نگاه كردن و دست زدن به عورت ديگري (به غير از همسر) جايز نيست و حرام مي باشد. بر همين اساس اگر در اپيلاسيون، لیزر بدن و لیزر بیکینی قسمت عورت (آلت تناسلي) توسط ديگري انجام شود، اين كار جايز نيست و درآمد بدست آمده نيز حرام و دارای اشکال است. اما اپيلاسيون ساير نقاط بدن توسط آرايشگر همجنس در صورتی که مفسده خاصی و ضرر نداشته باشد جایز است. پی نوشت: http://hadana.ir 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🍂سال‌ ها آب شدم سوخت ز پا تا به سرم 🍂آخر ای زهر جفا شعله زدی بر جگرم 🍂کشت منصور ستم پیشه ز بیداد مرا 🍂کاش می‌ کرد دمی شرم ز جد و پدرم 🔳 #شهادت_امام_جعفر_صادق (ع) ششمین اختر تابناک امامت و ولایت بر عاشقان و شیعیان آن حضرت تسلیت باد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: آیا امام صادق علیه السلام، به اینکه نوه ی ابوبکر بوده ، افتخار کرده اند؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نسل امام صادق علیه السلام از طرف مادری به دوفرزند پسر ابوبکر یعنی محمد و عبدالرحمان می رسد. اُمّ فَرْوه همسر امام باقر (ع) و مادر امام صادق (ع)، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است و از طرف مادر نیز به ابوبکر می‌رسد.‌ ام فروه بانویی نیکوکار بوده که امام صادق (ع) وی را تمجید کرده‌است. وی را راوی حدیث نیز دانسته‌اند. ام فروه، همسر امام باقر (ع) و مادر امام صادق (ع)، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر بود. (1) پدرش قاسم از افراد مورد اطمینان و اصحاب امام سجاد (ع) بود و به فقیه اهل حجاز شهرت داشت. ام فروه در قبرستان بقیع مدفون است. (2) نام مادر امام صادق (ع)، فاطمه یا قریبه و کنیه‌اش،‌ ام فروة یا‌ ام قاسم بود. مادر وی اسماء دختر عبدالرحمن بن ابی بکر بود. از آنجا که‌ام فروه هم از طریق مادر و هم از طریق پدر از نسل ابابکر است، امام صادق را دوباره نوه ابابکر خوانده‌اند. اهل سنت روایتی از امام صادق (ع) با مضمون «ولدنی ابابکر مرتین» نقل می‌کنند، در این روایت امام خود را دوبار فرزند ابابکر خطاب کرده‌است. این روایت از نظر شیعه جعلی است و با توجه به معیارهای حدیثی اهل سنت نیز قابل اعتماد نیست. (3) روایت انتساب امام صادق (ع) به ابابکر در منابع شیعی: روایت «ولدنی ابابکر مرتین» در منابع شیعی تنها در کشف الغمه آمده است. و اربلی آن را مرسل نقل کرده است. چرا که حافظ عبد العزیز جنابذی مستقیم از امام صادق (ع) روایت کرده در حالی‌که وی متوفای ۶۱۱ ق است و امام صادق(ع) در سال ۱۴۸ ق به شهادت رسیده است. از طرفی این روایت در هیچ منبع شیعی دیگری ذکر نشده است. (4) در منابع اهل سنت: ذهبی این روایت را بدون ذکر سند آورده است و در تهذیب الکمال اگر چه با سند آمده ولی در سند این روایت حفص بن غیاث است که وی نیز در التعدیل و الترجیح روایاتش غیر قابل قبول دانسته شده است. (5) ابن عساکر نیز این روایت را از شخصی به نام اسماعیل بن محمد بن فضل نقل می‌کند. در صورتی که ذهبی می‌گوید وقتی ابن عساکر اسماعیل را دید، اسماعیل پیر شده بود و حافظه‌اش خوب کار نمی‌کرد و نیز در سند ابن عساکر معاذ بن مثنی است که احمد بن حنبل وی را از عدالت ساقط می‌داند. (6) پی نوشت ها: 1. مفید، الارشاد، ص۵۲۶ 2. کلینی، الکافی،ج۱، ص۴۷۲ 3. الکلینی، ۱۳۸۸، ج۱،ص۳۹۳، باب مولد أبی عبد الله جعفر بن محمد علیه‌السلام 4. کشف الغمة، ج۲،ص۱۶۰ 5. سیر أعلام النبلاء، ج ۶،ص۲۵۵ 6. المقصد الأرشد فی ذکر اصحاب الامام احمد، ج۳، ص35 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش: در روايتى خواندنم که به مردم آخرالزمان سفارش شده كه «كُونُوا أَحْلاسَ بُيُوتِكُمْ؛(1) فرش‌هاى خانه‌هايتان باشيد»،با توجه به این روایت آیا انزواطلبی در این زمان ممدوح نیست؟ ✍️ پاسخ: قطعا انزواطلبی و دوری کردن از متن اجتماع درآموزه های اسلام مورد مذمت شدید قرار گرفته است چرا که در خلوت و تنهایی و به دور از محیط گناه، پاک و مبرا بودن هنری نیست بلکه هنرواقعی بودن در شرایط گناه و گناه نکردن است. روایات اینچنینی ناظربر وجود انحرافات و مفاسد و گمراهی هایی است که در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج) بر سر راه مردم قرار گرفته و موجبات انحراف و ضلالت آنها را فراهم می آورد و در واقع نوعی تذکر و پیشیگری و توصیه نسبت به دوری گزیدن از محیط های گناه آلود است.وگرنه اجتماعی بودن انسان و ضرورت حضورش در اجتماع امری مسلم است و متناسب با آن بسیاری از دستورات اسلام همچون امر به معروف و نهى از منكر، خدمت به خلق خدا، رسيدگى به نيازمندان و... مبنی برهمین امر می باشند که در صورت انزواطلبی این دستورات مهم به حاشیه خواهند رفت. پی نوشت: 1.بحارالانوارج52 ص138 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
سوال:اگر برداشتن ابروها زينت به حساب آيد، بايد تمام صورت را پوشاند؟ جواب:آيات عظام امام، سيستانى، مكارم و نورى: به اين مقدار اشكال ندارد و پوشاندن آن از نامحرم واجب نيست.[1] آيات عظام بهجت و صافى: زينت محسوب مى شود و بايد آن را از نامحرم بپوشاند.[2] آيه اللّه تبريزى: اگر به گونه اى است كه نزد زنان كهنسال و يا نزديك به آنان متعارف است، پوشاندن آن واجب نيست.[3] آيات عظام خامنه اى، فاضل و وحيد: اگر زينت محسوب مى شود، بايد آن را از نامحرم پوشاند.[4] تبصره. اگر اصلاح ابرو و صورت توجه مرد نامحرم را جلب مى كند و باعث مفسده مى شود، پوشاندن آن واجب است. پی نوشت: [1]. سيستانى، sistani.org، زينت، س۱۷؛ مكارم، استفتائات، ج۲، س۱۰۳۴ و ۱۵۱؛ نورى، استفتائات، ج۱، س۴۹۱ و ۵۴۲ و ۵۰۰؛ امام، استفتائات، ج۳، (احكام حجاب)، س۳۴؛ دفتر: وحيد. [2]. صافى، جامع الاحكام، ج۲، س۱۶۸۳ و دفتر: بهجت. [3]. تبريزى، صراط النجاة، ج۵، س۱۲۳۸. [4]. خامنه اى، سايت، نگاه؛ فاضل، جامع المسائل، ج۱، س۱۷۰۷ و دفتر: وحيد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110