eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
404 ویدیو
169 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حدیث روز 💠 💎 عزت مؤمن از نگاه امام جواد (علیه‌السلام) 🔻امام جواد عليه‌السلام: عِـزُّ الْمُؤمِـنِ، غِـناهُ عَنِ النّاسِ ❇️ عزّت مؤمن در از مردم است. (يعنى خود را نيازمنـد خـدا بداند) 📚 بحارالأنوار، ۷۵/۱۰۹ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
⭕️ عکس‌العمل افراد عقده‌ای در مقابل پیشرفت دیگران❌ 🔹 یک عده مردم، به اصطلاح روان‏شناسیِ امروز «عقده‏‌دار» هستند، هر جا فردی را می‌بینند که در میان مردم یک وجهه و حیثیتی دارد، برای اینکه به این اشخاص حسادت می‌برند، همت و عرضه هم ندارند که خودشان را جلو بیندازند، فوراً به این فکر می‏‌افتند که یک شایعه‏‌ای درباره او درست کنند. 🔸 می‌گویند ما که نمی‌توانیم به او برسیم پس او را پایین بیاوریم، چگونه؟ با یک عملی در منتهای نامردی و آن اینکه یک شایعه‌‏ای علیه او بسازیم و یک تهمتی به او بزنیم. آنقدر این گناه بزرگ است که خدا می‌داند! 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۴، ص۵۶ @javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
⛔️ فنگ‌شويي؛ خرافه يا واقعيت؟ 💠 فنگ شویی چیست؟ ◀️ در تعريف فنگ‌شويي آورده‌اند: به معناي باد و آب است، يك فلسفه و فن باستاني در چين است و براي پيدا كردن دكوراسيون مناسب و چيدمان درست اشيا در ساختمان‌هاي مسكوني، تجاري، باغ و غيره استفاده مي‌شود تا بهترين اثر را بر سلامتي، شادي، موفقيت، هماهنگي و به طور كلي انرژي مثبت «چي» داشته باشد. مهم‌ترين چيزهايي كه بايد رعايت كرد، پرهيز از بي‌نظمي و هرگونه انباشتگي، استفاده از رنگ‌هاي مناسب، خطوط منحني، در نظر گرفتن جهت‌هاي مناسب است، البته امروزه به طور رسمي در آن را خرافات مي‌دانند . ◀️ در فنگ‌شويي برای نشان دادن نحوه درست تقسيم از اين استفاده مي‌كنند كه عبارتند از: «اژدها» سمبل انرژي «ينگ» و نشانه عنصر چوب و فصل بهار است و انرژي آن در سمت شرق يا سمت راست بنا قرار مي‌گيرد. در مقابل اژدها، «ببر» داراي انرژي «يين» است و نشانه عنصر فلز. «لاك‌پشت» نيز نشان ثبات و استحكام قسمت پشتي زمين و بناست. «ققنوس سرخ» نيز در مقابل لاك‌پشت، حيواني افسانه‌اي بسيار فعال و هميشه در حال حركت و پرواز، به عنوان سمبل آسايش مادي در زندگي است.😐 ⛔️ «فنگ‌شويی»؛ بت‌پرستی مدرن قرن بيست‌ويكم 💠 اما پناه بردن به مجسمه و طلسم و انتظار قدرت و تاثیر و انرژی از آنها داشتن، و باورهای بی خردان است. فنگ‌شويي نوعی پرستی با چهره ای مدرن و خرافه گرایی با شکلی جدید است و چيزي جز فاصله گرفتن انسان از مبدأ هستي و كم‌شدن در زندگي نیست. انساني كه از صبح تا شب خود را اسير چندين نماد فلزي و چوبي و سنگي كند، چه رهاوردي را براي خود به ارمغان خواهد آورد؟ 😕 💠 از نظر آسيب‌شناسي رفتاري نیز، استفاده از مجسمه‌هاي زشت و بدشكل در ضمير ناخودآگاه افراد اثر منفي گذاشته و حتي ممكن است باعث شباهت جنين انسان به آنها شود، بنابراين استفاده از اين‌گونه اشيا يعني مجسمه «سر سگ»، «قورباغه» يا «موش» در محيط خانه فقط باعث اضطراب و دلهره كودكان مي‌شود و هيچ نفع ديگري ندارد.😱😱 💠ساده زیستی، مرتب و منظم بودن و نظیف و پاك نگه داشتن محيط زندگي و تغييرات چيدماني در آنها استفاده از ابزار و وسايلي كه نياز واقعي به آنها وجود دارد،🌷 خودداري از خريد و نگهداري از وسايلي كه مازاد و احتياج است، همگی دستوراتی اسلامی است که بیش از يك‌هزار سال پيش توسط ائمه عليهم‌السلام مورد تاكيد قرار گرفته است. 👌 اما انرژی و شادی هر خانه به وسایل درون آن خانه نیست، بلکه به رفتار و اخلاق نیکو اعضای آن خانه نسبت به یکدیگر است. بسیاری از خانه ها وجود دارد که دکوراسیون داخلی آن دقیقاً بر اساس اصول فنگ شویی طراحی شده است، اما از بیشترین میزان ناآرامی و پریشانی برخوردار است و اعضای آن خانه همواره از هم جدا و نامهربان هستند. 👈آنچه اعضای یک خانواده را دور هم جمع می کند و بین آنها الفت و مهربانی بر قرار می کند، عمل به دستورات دینی و پایبندی به آن است. به هر میزان که خداوند در زندگی کم رنگ شود به همان میزان اضطراب و پریشانی بیشتر خواهد بود. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: اَلْقَبْرُ یُنادِی کُلُّ یَوْمٍ بِخَمْسَ کَلَماتٌ قبر در هر روز پنج کلمه را فریاد میزند : 1️⃣ انا بَیْتُ الْوَحْدَه فَاحْمِلوا اِلیَّ اَنیساً 🔺من خانه تنهاییم پس با خود انیس و مونسی به سوی من آورید(تلاوت قرآن) 2️⃣ انا بَیْتُ الْظُّلْمَه فَاحْمِلوا اِلیَّ سِراجاً 🔺من خانه تاریکی هستم پس با خودتان چراغی به سوی من آورید(نافله شب) 3️⃣ انا بَیْتُ التُرابْ فَاحْمِلوا اِلیَّ فِراشاً 🔺من خانه خاکیی هستم پس با خودتان فرشی به سوی من بیاورید(عمل صالح) 4️⃣ انا بَیْتُ الْعِقابْ فَاحْمِلوا اِلیَّ تَرْیاقاً 🔺من خانه گزندگان هستم پس با خودتان پادزهری به سوی من بیاورید (لااله الا الله و محمد رسول الله و علی ولی الله) 5️⃣ انا بَیْتُ الْفَقْرْ فَاحْمِلوا اِلیَّ کَنْزاً 🔺من خانه فقر هستم پس با خودتان گنجی به سوی من بیاورید(صدقه) 📙تحریر المواعظ العددیة ص 390 کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠سوال: دختر مجردی هستم که علاقمند به ازدواجم اما شریطش فراهم نمی شود لطفا راهنمایی کنید؟ ✍️ پاسخ: درابتدابایدعرض کنم که دغدغه ونگرانی انسان برای ازدواج امری کاملاطبیعی ودرراستای پاسخ به نیازهای او است.توجه و تمرکزبرمساله ازدواج به خودی خود مطلوب است امادرعین حال نبایدعامل اختلال درزندگی انسان شود. نداشتن خواستگاربرای دختران امروزی یک پدیده اجتماعی است که نه تنها شما بلکه تعدادزیادی ازدختران جامعه ما با آن روبروهستند. توجه کنیدکه بروزهرمشکلی، به عوامل متعددی وابسته است که برخی ازآنها دراختیار ماو برخی دیگر، خارج از کنترل مامی باشند لذاماوظیفه داریم دربرابرآنچه توانایی تغییرش راداریم اقدام نموده وشرایط را تغییر دهیم ودرمقابل آنچه خارج ازکنترل ماست،صبر نموده وباتوکل وتوسل، کاررابه خداوندواگذارنماییم. نکته مهم این است که دختران برای ازدواج و انتخاب شدن باید دیده شوند ودیده شدن نیز مستلزم حضوردرجمع خانواده ودوستان وآشنایان می باشد لذا با رعایت ضوابط شرعی حضورخود را در جمع های دوستانه و خانوادگی و فامیلی پررنگ تر کنید.درعین حال می توانید با حضور درجلسات و مکانهای عمومی مانند مسجد و مکانهای مذهبی شانس خود برای انتخاب شدن را بالا ببرید.ویژگی انزواطلبی و دوربودن از محیط های اجتماعی و ضعف دربرقراری روابط اجتماعی در برخی ازدختران منجربه این شده که خواستگاری به سراغ آنها نرود. مشكل ديگر برخي از دختران ايراد گرفتن هاي زياد از خواستگاران وتوقعات بالااست که امیدواریم شما جزاین دسته نباشید.اگردربین دوستان و آشنایان، فردمورداطمینان ودلسوزوباتجربه ای را می شناسید ودرعین حال کیس مناسبی برای ازدواج سراغ دارید می توانید با مشورت ازاودرخواست نمایید تا بطورکاملا غیر مستقیم شما رابه کیس مورد نظر پیشنهاد دهد تابدین وسیله از طریق واسطه بتوانید دراین امرموفق شوید.دقت کنید که هرگز خودتان به طور مستقیم نظر پسر را درمورد خود نپرسید و با او رابطه ای برقرار نکنید. اگرتوانایی تغییر محل زندگی را دارید می توانید ازوالدین درخواست کنید تا با تغییر محل سکونت و اسکان دریک محله و محیط بهتر شرایط ازدواج را برای شما سهل تر نمایند گاهی بودن دریک محله که ازحیث فرهنگی محله بدی تلقی می شود باعث دورشدن خواستگاران ازآن محیط می شود. مطلب بعدی این که دردیدگاه الهی انسان باید بدین باوربرسد که هرآنچه که درزندگی اش رقم میخورد رابه چشم لطف و رحمت و محبت الهی بنگرد چه بسا همين تأخير، شناخت و آگاهى شما راازمساله ازدواج بيشتر و عميقتر كند و موفقيتتان را چندين برابر كند كه در نتيجه به صلاح شما خواهد بود. توجه به امتحانات و آزمايش هاي الهي نیزدریچه دیگری است که شما می توانید با نگاه کردن ازاین دریچه صبرخودرادوچندان نمایید. گاهي آدمي چيزي را به منفعت و مصلحت خويش تشخيص مي دهد، در حالي كه چنين نيست و گاهي چيزي را بد و شرّ مي پندارد، حال آن كه روزنة رحمت الهي از همان جا به رويش گشوده مي گردد. خداوند در قرآن می فرماید: عَسي أَنْ تَکْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَکُمْ وَ عَسي أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید ، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید ، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خدا می داند ، و شما نمی دانید.(1) از قرار گرفتن در تنهايي و بيكاري پرهيز كرده و سعي كنند با دختران هم سن و سال خود در فعّاليّت هاي گروهي و دسته جمعي همچون فعّاليّت هاي ورزشي، هنري شركت نمايند .بیشتر به مطالعه بپردازید و اوقات فراغت خود را پر کنید. امروزه فعالیتهای زیادی در رابطه با امر ازدواج جوانان صورت گرفته و عده ای از افراد به صورت خودجوش کمر همت بسته اند تا دختران و پسران دم بخت را به یکدیگر معرفی کنند و شرایط ازدواج آنان را فراهم نمایند قطعا در شهر شما چنین افراد یا مراکزی در نقش واسطه وجود دارند شما می توانید با معرفی خود و ویژگی های خود به این افراد یا مراکز، منتظر معرفی کیس مناسب برای ازدواج باشید البته نسبت به امین بودن و مورد اطمینان بودن این افراد ومراکزتحقیق کرده و چنانچه افراد درستی بودند می توانید خود را به آنها معرفی کنید. ازدعا و توسل دست برنداریدوناامیدنشویدوبرای حل این مساله به حضرات ائمه اطهار عليهم السلام بويژه امام جواد عليه السلام متوسل شويد. در صورتي كه به هر دري زديد ولي موفق به اين كار نشديد، نبايد فكر كنيدکه دنیا به آخررسیده است. زندگي ما جنبه هاي ديگري هم دارد؛ كار، ورزش، هنر، تحصيل، فعاليت هاي فرهنگي و مذهبي، تفريح و ... كه بايد به آنها پرداخت و اين مسأله را فراموش كرد، تا زمينه آن فراهم شود. 1 سوره بقره آیه 216 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐«آخرالزمان» آخرین دوران حیات بشر ♦️ «آخرالزمان» اصطلاحی است در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا، به معنای آخرین دوران حیات بشر و قبل از برپایی قیامت. 🔷 در فرهنگ اسلامی، آخرالزمان، هم دوران نبوت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، تا وقوع قیامت را شامل می‌شود و هم دوران غیبت و ظهور مهدی موعود (علیه‌السلام). 🔶 در دوران معاصر، عده‌ای از مفسران و متفکران مسلمان از قبیل: مرحوم علامه طباطبایی، استاد مطهری، سید قطب، سید محمدباقر صدر و... 🔷 با اتکا به آیاتی از قرآن کریم (اعراف: آیه ۱۳۸، انبیاء: آیه ۱۰۵، صافات: آیه ۱۷۱ و ۱۷۲) استخلاف انسان در زمین، فرمانروا شدن نیکوکاران در زمین (وراثت صالحان) و پیروزی حق بر باطل را به رغم جولان دائمی باطل، به‌عنوان سرنوشت آینده بشر مطرح کرده‌اند . 🔶 آیات و روایات مربوط به تحولات آخرالزمان را بیانگر نوعی فلسفه تاریخ می‌دانند و به اعتقاد ایشان، عصر آخرالزمان عبارت است از دوران شکوفایی تکامل اجتماعی و طبیعی نوع انسان. 🔷 چنین آینده‌ای امری است محتوم که مسلمانان باید انتظار آن را داشته باشند و نباید منفعل و دلسرد به «حوادث واقعه» بنگرند، بلکه با حالتی پر نشاط و خواهان صلاح جامعه انسانی و آگاه از تحقق اهداف تاریخی انتظار، باید سرشار از امید، آمادگی و کوشش در خور این انتظار مقدس باشند. 🔶 در چارچوب این برداشت، آخرالزمان قطعه معینی از تاریخ نوع انسان است که باید در آن، حرکت تکاملی تدریجی خود را تا تحقق وعده‌ی الهی ادامه دهد. 🔷 شناخت آخرالزمان یا فرجام شناسی (Eschatologie) در ادیان یهود ، مسیحیت و زرتشتی نیز حائز اهمیت است. نگاهی به دردها و آلام بشر اندیشمند امروز و غربت او در زوال فطرت پاک آدمی، چنین می‌نمایاند که در میان همه خواسته‌های ضدونقیضش، امروز یکی هست که همه در آن مشترک‌اند؛ همه اقوام ملل یک‌صدا خواهان «آزادی»اند. 🔶 در احادیث بسیاری آمده است که حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در آخرالزمان ظاهر می‌شود. پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) بر فراز منبر فرمود: 🔷 «مهدی از عترت و اهل‌بیت من است. او در آخرالزمان ظهور می‌کند»[1] و نیز فرمود: «مژده باد شما را به ظهور مهدی که او در آخرالزمان به هنگام سختی روزگار و فتنه و اختلاف و عدم امنیت می‌آید و خداوند به‌وسیله‌ی او زمین را پر از قسط و عدل می‌نماید»[2] و امام باقر (علیه‌السلام) نیز می‌فرماید: «دولت ما آخرین دولت‌هاست...».[3] 🔻 روایات معصومین (علیه‌السلام) نشان می‌دهد: 🔷 با سپری شدن این دوران، بساط زندگی دنیوی برچیده و مرحله‌ای جدید در نظام آفرینش آغاز می‌شود. 🔻 آخرالزمان خود به دو مرحله کاملاً متفاوت تقسیم می‌شود: 🔹 دوران نخست که در آن انسان به مرحله پایانی انحطاط اخلاقی می‌رسد. 🔸 دوران بعد، عصر تحقق وعده‌های الهی به پیامبران و اولیای خدا است و با قیام مصلح جهانی آغاز می‌شود. 🔷 کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریباً از سوی همه فرقه‌های بزرگ اسلامی پذیرفته شده است، ولی در خصوص وابستگی این تحولات به ظهور مهدی (عج‌الله تعالی فرجه) و نیز هویت او اختلاف نظر وجود دارد. [4]. 🔶 در آخرالزمان دشمن و به‌ویژه صهیونیسم با تشکیل مکتب‌های به ظاهر دینی و مختلف ضاله و شبهه افکنی در اسلام ناب محمدی (صلی‌الله علیه و آله) و ایجاد فرقه در مکتب اصیل شیعه قصد منحرف کردن این جریان الهی را دارند. 🔷 به‌طوری که در کتاب‌ها و فیلم‌های خود جریان ظهور را وارونه جلوه داده و غرب را منجی بشریت معرفی می‌کنند. ♦️ قرآن کریم می‌فرماید: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»[5] می‌خواهند نور خدا را به دهان‌هایشان خاموش کنند ولی خدا کامل‌کننده نورخویش است، اگر چه کافران را ناخوش آيد. 🔻 پی‌نوشت ها: [1] . علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج ۵۱،بیروت: نشر داراحیاء التراث العربی، ص ۷۴. [2] . لطف‌الله صافی گلپایگانی، منتخب‌الأثر، ج۱، قم: نشر سیده معصومه،۱۳۷۷، ص ۱۷۱. [3] . علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج ۵۲،بیروت: نشر داراحیاء التراث العربی، ص ۳۳۲. [4] . مجتبی تونه‌ای، الفبای مهدویت، قم: نشر میراث ماندگار، ۱۳۸۹، ص ۳۹. [5] . سوره صف آیه ۸. https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢 💢 💢 💢 پرســـ❓ــــش ⁉️فرزندان حضرت آدم چطور ازدواج‌ کردند پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" در مورد کیفیت ازدواج فرزندان آدم و حوا، سه قول مطرح می‌باشد🔻 1⃣ فرزندان آدم با افرادی از باقیمانده‌ی انسان‌های قبل از نسل آدم و حوا ازدواج کردند. الف) با توجه به علم دیرینه شناسی و با توجه به مکالمه فرشتگان با خدا در سوره بقره آیه 30 فهمیده می‌شود که قبل از حضرت آدم انسان‌هایی شبیه به حضرت آدم زندگی می کرده‌اند. ب) این نظریه هیچ تاییدی از قرآن و روایات ندارد، اما چون افرادی ازدواج خواهر و برادر را حرام ذاتی و فطری می‌دانسته‌اند، برای فرار از محذور ازدواج خواهر و برادر، بدان متوسل شده‌اند. 2⃣ خداوند برای فرزندان آدم همسرانی از حوریان یا جنیان فرستاد. این دیدگاه مؤیداتی در روایات حضرات معصومین علیهم السلام دارد 📚وسائل الشيعة، ج20، ص: 365 ❓برخی مضمون روایات را مخالف صریح قرآن و اعتبار عقل می‌دانند چون جنس حور و جنیان از آدمیان نیستند و نمی‌توانند از آدمیان فرزند بزایند. ☑️در پاسخ به این اشکال باید بگوئیم: اولا: عقل هیچ مخالفت و محذوری با ازدواج جن و حوری با ادمیان ندارد. ثانیاً: اگر یک طرف ازدواج فرزند آدم و طرف دیگر حور یا جن باشد، تکثیر نسل از آدم و حوا، صادق می‌باشد و هیچ منافاتی با آیه اول سوره نساء نخواهد داشت وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً 📖سوره نساء/1 و جفتش را [نيز] از [جنس] او پديد آورد و از آن دو تن، مردان و زنان بسيارى را پراكنده و منتشر ساخت 3⃣ فرزندان آدم، خواهر و برادر با هم ازدواج کرده‌اند. ❓ممکن است در اشکال به این دیدگاه گفته شود: پس محذور ازدواج با محارم چه می‌شود؟ در پاسخ گفته می‌شود: اولا: طبق آیات شریفه قرآن کریم، حکم مخصوص خداست (إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّه) 📖سوره یوسف/40 ثانیاً: حکم ممنوعیت ازدواج با محارم تا آن زمان ابلاغ نشده بود. ثالثا: علامه طباطبایى (ره) می‌فرماید: حکم ازدواج، یک حکم تشریعى و تابع مصالح و مفاسد است. حکم تکوینى نیست که قابل تغییر نباشد. از این رو ممکن است که در ابتداى خلقت به خاطر ضرورت بقاى نسل در جامعه محدود آن روز که فقط دو برادر و دو خواهر بودند، از جانب خدا حرام نگردد بعد که ضرورت برطرف شد، حکم حرمت بیاید. 📚ترجمه تفسیر المیزان، ج4، ص232 ♻️نتیجه اینکه: با توجه به اینکه این مساله، جزء ضروریات دینی نمی‌باشد، پذیرش هر کدام از دیدگاه‌ها هیچ ضربه‌ای به اعتقاد فرد نمی‌زند و خللی در اعتقاد و ایمان او ایجاد نمی‌کند پس فرد در پذیرش هر کدام از اقوال مختارست. 🆔 @javadheidari110 💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢 @ramezan_ghasem110
🕌 من از «الیوم اکملتُ لکم» اینگونه فهمیدم خدا با مهرِ او دینِ مرا اندازه می گیرد🌹 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 شروط امامت: تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ معصوم بودن امام 🔻تالی فاسدهای عدم عصمت امام، عبارتند از : 〽️ممتنع بودن تسلسل امتناع تسلسل یکی از دلائل عصمت امام است هدف امام محافظت از شرع است بنابراین امام نباید گناه کند اگر گناه کند خودش نیز نیازمند به هدایتگر است اگر هدایتگر او نیز معصوم نباشد او نیز به یک امام دیگر باید رجوع کند و همین‌طور ادامه پیدا می‌کند و تسلسل لازم می‌آید. پس بنابر قاعده‌ی عقلی، امام عصمت دارد. 〽️حافظ شرع بودن چون امام حافظ شرع است باید معصوم باشد زیرا تسلسل و نقض غرض لازم می‌آید. 〽️واجب‌الاطاعه‌ بودن کسی واجب الاطاعه است که معصوم باشد پس اگر امام عصمت نداشته باشد و اقدام بر معصیت کند واجب است او را انکار کنیم. زیرا اطاعت و انکار با هم در تضاد است. 〽️عصمت با قدرت و اختیار منافات ندارد عصمت با قدرت و اختیار منافاتی ندارد اگر امام نتواند گناه کند و گناه نکند که فضیلتی ندارد. ممتنع بالذات با قدرت منافات دارد ولی ممتنع بالغیر با قدرت منافات ندارد. اگر بگوئیم امام گناه نمی‌کند چون گناه کردن ذاتاً ممتنع و محال عقلی است در چنین فرضی که گناه نکردن هنر نیست. اما اگر بگوئیم صدور گناه از امام امتناع بالغیر است چنین فرضی با قدرت، اختیار و استطاعت هیچ منافاتی ندارد. علم و معرفت امام به قبح گناه است که موجب بازدارندگی امام از گناه می‌شود نه سلب اختیار. 〽️اسوه بودن تمام اغراض امامت در رهن و گرو عصمت است خدا امامان را قرار داده تا برای ما اسوه باشد زیرا بناست ما را هدایت کنند اما اگر معصوم نباشند موجب ضلالت می‌شوند. و اگر گناه کنند انحطاط درجه‌شان نسبت به اقل عوام‌الناس نیز کمتر می‌شود. بنابراین امامان معصوم هستند چون خداوند حکیم است و حکیم‌ نقض غرض انجام نمی‌دهد. 2⃣ افضل بودن امام دو قاعده در افضلیت: ۱) ترجیح مرجوح بر راجح قبیح است. ۲) ترجیح بلا مرجِح قبیح است. امام باید از هر حیثی اعم از علم، تقوا، شجاعت و... افضل‌الناس باشد زیرا مقدم کردن مفضول و ترجیح مرجوح بر راجِح قبیح است. طبق نقل تاریخی بعد از پیغمبر، حضرت علی افضل‌اند و ابوبکر و ... مفضول‌. ابن ابی‌الحدید معتزلی در مقدمه‌ی شرح نهج‌البلاغه در خطبه‌اش می‌گوید:«الحمدلله الّذی قدّم المفضول علی الفاضل؛ سپاس خدایی را که مفضول (ابوبکر) را بر فاضل علی (علیه‌السّلام) مقدم داشت. یعنی او قبول داشته که حضرت علی علیه‌السلام فاضل است. 3⃣ انتصابی بودن امام طبق اعتقاد امامیه، امامت انتصابی است نه انتخابی یعنی حتی پیغمبر هم نمی‌تواند امام را تعیین کند یعنی خدا باید تصریح کند امام چه کسی است. پیغمبر در غدیر خم امیرالمومنین را نصب نکردند بلکه پیغام خدا را ابلاغ کردند، پیغمبر فقط مبلغ‌اند. «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ... پس امامت انتصابی است یعنی از طرف خداست. یکی از دلائل انتصابی بودن امامت عصمت است زیرا عصمت از ویژگی‌های امام است، چون فقط خدا علم دارد که چه کسی معصوم است و چون خداوند خالق انسان است فقط اوست که به تمام امور افراد آگاه است پس امام را باید خدا نصب کند، بنابراین هم عصمت و هم سیره‌ی پیامبر اقتضای نص دارد یعنی پیغمبر در زمان حیات و در زمان حاکمیت ظاهری خودشان هر موقع به سفر می‌رفتند برای خود جانشین مشخص می‌کردند و ایشان هیچ‌گاه مردم را بدون قرار دادن جانشین رها نمی‌کردند وقتی پیغمبر برای خود جانشین می‌گذاشتند خدا به طریق اولی چنین کاری می‌کند. این برهان انّی است (از معلول به علت است، از پیغمبر به خدا رسیدیم) مگر ممکن است پیامبر برای مردم جانشین قرار دهد ولی خدا جانشین قرار ندهد. 4⃣ حاکم بودن امام پیامبر صراحتاً فرمودند: حضرت علی علیه‌السلام حاکم است، تسلیم امرش باشید (با عنوان امیرالمومنین به ایشان سلام کنید پیعمبر چندین مرتبه صراحتاً با عناوین مختلف فرمودند: یا علی انت خلیفتی، یاعلی انت ولی کل مومن و مومنه 5⃣ تصریح به نصب امام علی علیه السلام طبق منابع شیعه و اهل‌سنت پیامبر به نحو تواتر هر تعبیری که دال بر امامت امیرالمومنین باشد را برای ایشان با عناوینی نظیر:"حاکم"، "خلیفه":«وانت خلِیفتِی فِی کل مؤمِنٍ مِن بعدِی» "ولی": یا علی انت ولی کل مومن و مومنه، "امیر" و ... بکار بردند. سوال جدی ما از اهل‌سنت این است که به نظر آنها پیغمبر باید برای علی‌بن‌ابیطالب چه عناوینی بکار می‌بردند تا آنها باورتان شود که ایشان امام‌اند. ولی امان از موقعی که فرد تعصب ورزد و نخواهد مطلبی را بپذیرد. @javadheidari110 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼 @ramezan_ghasem110