eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
386 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
•┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
✴️ پرسش آیا در زمان حکومت اسلامی، مردم حق نقد،اعتراض،اعتصاب و ... دارند؟ 🍁🍁🍁 ✅ پاسخ از نگاه دینی نقدپذیر بودن حکومت‌ها امری مسلم است و انتقاد و اعتراض جزء لاینفک حقوق و آزادی‌های سیاسی مردم به شمار می‌آید و حتی بالاتر از حق،یک تکلیف محسوب می‌گردد،تکلیفی به‌منظور اصلاح و بهبود یافتن امور حکومت. البته انتقاد و اعتراض نسبت به عملکردها و سیاست‌های دولت، حدود و شرایطی دارد که عدم رعایت آن‌ها ممکن است مسیر سازنده و هدف اصلاح طلبانه انتقاد و اعتراض را منحرف نموده و تغییر دهد.صدالبته از بیان این نکته هم نباید واهمه داشت که انتقاد و اعتراض به هر شیوه‌ای صورت گیرد، گونه‌ای پیکار سیاسی است که به‌منظور تأثیرگذاری بر قدرت انجام می‌گیرد. ازاین‌رو، در کلیه حکومت‌ها؛ اعم از دموکراسی و غیر آن، پیکار سیاسی علنی، محدود خواهد بود.(1) درصدد هستیم که این موضوع مهم را مختصراً در چهار محور ریشه‌ها، شیوه‌ها،حدود و آداب انتقاد البته از نگاه دینی مطرح کنیم. برخی از ریشه‌ها و ادله انتقاد: 1. نظارت همگانی (امربه‌معروف و نهی از منکر): یکی از مستندات ما آیه 104آل‌عمران است که می‌فرماید: «وَلتَکُن مِنکُم أُمّة یَدعُونَ اِلی الخَیرِ و یَأمُرُونَ بِالمَعرُوفِ و یَنهَونَ عَنِ المُنکَر». 2. نصیحت زمامداران مسلمان:بر اساس نگرش اسلامی، یکی از پایه‌های مدیریت و سیاست اجتماع، نصیحت و خیرخواهی متقابل حکومت و مردم نسبت به همدیگر است. در نگاه امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) بدترین حالت زمامدار این است که مردم تصور کنند، وی از تملّق و چاپلوسی، لذت می‌برد و لذا می‌فرماید: مردم! با من همانند گردنکشان سخن نگویید و آن‌گونه که از افراد خشمگین، کناره‌گیری می‌شود، دوری مجویید و با ظاهرسازی با من سخن مگویید. گمان نبرید اگر سخن حقی به من بگویید، بر من گران آید... .(2) 3. خطاپذیری حاکمان:حضرت امیر(علیه‌السلام) به مردم می‌فرماید: از گفتن حق یا مشورت در اجرای عدالت خودداری نکنید؛ زیرا من خود را برتر از آن نمی‌دانم که اشتباه نکنم و از آن در امان باشم.(3) تعدادی از شیوه‌های انتقاد و اعتراض: 1. تذکر و نقد آشکار: منتقدان باید در نقد خود شفاف،واضح و مستند برخورد نمایند. 2. پاسخ طلبی: امام علی (علیه‌السلام) خطاب به مالک اشتر می‌فرماید: اگر مردم به تو بدگمان شدند، عذر خویش را آشکارا با آنان در میان بگذار و از بدگمانی نجاتشان ده.(4) حدود انتقاد و اعتراض: حدود ایجابی انتقاد و اعتراض، برآورده شدن خواست منتقدان و معترضان و تحقق اصلاحات لازم، در هر سطحی است، اما حدود منفی یا سلبی آن را عدول از قواعد و اصول مبارزه در حکومت و انحراف از مسیر اصلاحی تعیین می‌نماید. اما تعدادی از آداب آن: 1. علم و آگاهی. مهم‌ترین شرط لازم برای طرح انتقاد و اعتراض، علم و آگاهی و مستند حرف زدن است. 2. حسن نیت 3. موقعیت‌شناسی. اگر در طرح انتقادات و اعتراضات به موقعیت سیاسی و بین‌المللی نظام اسلامی توجه نشود، ناخواسته آب به آسیاب دشمن ریخته خواهد شد. نتیجه آنکه انتقاد و اعتراض یکی از نیازهای اساسی جامعه و نظام اسلامی است و اگر بتوان نخستین خطا را با تذکر یا نقد علنی مستقیم یا باواسطه، اصلاح نمود، اصلاً ضرورتی ندارد که به اقدامات عملی دیگری، هرچند مجاز، متوسل شد و به استناد شواهد تاریخی، آزادی انتقاد در حکومت دینی، تا بدان جا پذیرفته است که می‌توان از آن به‌منزله اهرم فشار قوی، علیه انحرافات و کج‌روی‌های حکومت استفاده کرد. پی‌نوشت‌ها: 1. موریس دورژه، بایسته‌های جامعه‌شناسی سیاسی، ترجمه ابوالفضل قاضی،ص 225 2. نهج‌البلاغه،خطبه 216 3. همان 4. همان،نامه 53 🍀 🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
علت نامگذاری قرآن به کریم.mp3
2.01M
❓سؤال : علت نامگذاری قرآن به کریم چیست؟ غیر از قرآن مجید، قرآن دیگری داریم؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پاسخ : در این صوت🔊جواب سوال را بشنویم. 📣 پاسخگویی توسط :استاد#حیدری #پادکست ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
♦️با توجه به اینکه اسلام دین حق است در قیامت حساب ادیان دیگر که دارای کتب آسمانی هستند به چه صورت خواهد بود؟؟ 🔸همه ی انسان ها مکلف هستند دین حق را بشناسند و از آن تبعیت کنند. افراد در قبال دین حق دو گروه هستند: جاهل قاصر جاهل مقصر اگر در تشخیص دین حق و عمل به آن کوتاهی کنند «مقصر» خواهند بود و مستحق عذاب. اما اگر دین حق به هر دلیلی بدان ها نرسد و یا قادر به تشخیص نباشند و یا به خاطر موانع عقلانی و عقلائی، موقعیت تحقیق، تبعیت و عمل وجود نداشته باشد، فرد معذور است و عقاب و ثواب بر اساس فطرت و عقل او اتفاق می افتد. « ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» ✍🏻استاد حیدری ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
پیشگام ولایت فقیه.pdf
128.5K
#پست_پیشگام موضوع:بررسی محدوده تبعیت از ولی فقیه(آن چه می پسندیم و نمی پسندیم) گردآوری :حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🍀 🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
موضوع:حكم تراشيدن ريش سوال:تراشيدن ريش تمام صورت، با ماشين يا تيغ چه حكمى دارد؟ جواب:همه مراجع (به جز بهجت و صافى و مکارم ): تراشيدن ريش – خواه با تيغ باشد يا ماشين بنابر احتياط واجب حرام است. آيات عظام بهجت و صافى: تراشيدن ريش حرام است. آیت الله مکارم شیرازی: احتیاط این است که از ریش تراشى مطلقاً خوددارى شود، ولی چنانچه قسمت چانه به صورت ریش پروفسوری باقی بماند، تراشیدن بقیه اشکالی ندارد. پی نوشت: امام، استفتاءات، ج ۲، مكاسب محرمه، س ۷۹ ؛ نورى، استفتاءات، ج ۱، س ۴۹۲ و ۴۹۳ ؛ مكارم، استفتاءات، ج ۲، س ۷۵۰ و ۷۵۳ ؛ تبريزى، استفتاءات، س ۱۰۸۹ و ۱۰۹۶ ؛ فاضل، جامع‏ المسائل، ج ۱، س ۹۵۷ و ۹۵۵ ؛ سيستانى، Sistani.org، ريش تراشى، س ۱ و ۳ ؛ خامنه ‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۴۲۱ و ۱۴۱۶ . 🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
موضوع: حکم شارژ تلفن همراه با برق مسجد و اماکن عمومی پرسش: حکم شارژ تلفن همراه در مساجد و حسینیه ها چیست ؟ پاسخ: آیت الله خامنه ای:تابع چگونگی وقف این برق است. اگر استفاده از آن در این گونه امور برای نمازگزاران رایج باشد در حد متعارف اشکال ندارد در غیر این صورت جایز نیست. آیت الله مکارم شیرازی: جایز نیست مگر اینکه از سوی مسجد یا حسینیه به جهت مصالحی محلی برای این کار قرار دهند. پی نوشت:سایت هدانا(http://hadana.ir/) 🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
آیا پیامبر عرب هستند؟.mp3
3.95M
❓سؤال : آیا پیامبر عرب است؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پاسخ : در این صوت🔊 جواب سوال را بشنویم. 📣 پاسخگویی توسط :استاد#حیدری #پادکست ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
mehrnews.com/news/4794302
‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: چه كار كنيم كه سوء ظن خود را نسبت به اطرافيان كم كنيم؟ ✍️ پاسخ: بدبيني و سوء ظن يكي از رفتارهاي ناپسند و زشت انسان‏ها است خداوند در مذمت بدبيني به مؤمنان مي‏فرمايد: اي كساني كه ايمان آورده‏ ايد از بسياري از گمان‏ها بپرهيزيد كه پاره‏ اي از گمان‏ها گناه است.(1) مراد از گمان و ظن‏هايي كه بايد از آنهاخود داري كرد گمان‏هاي ناروا و سوء ظن است ومنظور از خود داري از سوء ظن، ترتيب اثر ندادن به بدبيني‏ هاست . يكي از عللي كه باعث شده خداوند در آيات زيادي بدبيني افراد بدبين را مورد سرزنش و مذمت قرار دهد به سبب آثار ويرانگر آن است، از جمله: غيبت، تهمت، بخل، حقد و كينه توزي، حسادت، شرك و نفاق، بروز اختلافات و... درمان هر بيماري و هر دردي از جمله بدبيني منوط به شناخت و آگاهي از علت پيدايش آن و سپس از بين بردن آن علتهاست، شما مي‏توانيد با مراجعه به درون خود و تأمل و تفكر درحال خويش پي ببريد كه به چه دليل نسبت به ديگران بدبين هستيد (مرحله تشخيص بيماري)و بعد با از بين بردن آن دليل و سبب، به درمان بيماري و مشكل بپردازيد در اين رابطه به توصيه‏ ها و راهكارهاي زير به طور جدي عمل كنيد. 1- مطالعه آيات و رواياتي كه در مذمت ونكوهش بدبيني و سوء ظن آمده است و مراجعه به تفاسير مربوط به آنها؛ از اين طريق اطلاعات و آگاهي شما نسبت به مضرات بدبيني بيش‏ تر مي‏شود. و زود تر آن را از خود دور مي‏كنيد. 2- هر گاه نسبت به كسي سوء ظن پيدا كرديد در مقام عمل هيچ ترتيب اثري به آن ندهيد؛ بلكه سعي كنيد با فرد مورد سوء ظن رفتاري آميخته با حسن ظن داشته باشيد؛ يعني رفتاري آميخته با انصاف، جوانمردي، مروت و خير خواهي نسبت به او. تا اين كه اين صفت ناپسند به تدريج ضعيف شود و نهايتا از بين برود. پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) مي‏فرمايد: به برادرانتان خوش بين باشيد تا به صفاي دل و پاكي طبع دست يابيد.(2) امام علي(عليه السلام) درباره ضرورت خوش ‏بيني به مؤمنان مي‏فرمايد: رفتار برادرت را به بهترين وجه آن حمل كن تا زماني كه كاري از او سر زند كه راه توجيه را بر تو ببندد. (3) 3- هر گاه كه مورد حمله سوء ظن واقع شديد به خدا پناه ببريد و از او كمك بطلبيد. 4- در مواقع سوء ظن، افكار خود را با گفتن ذكر و خواندن دعا، روزنامه، مجله، كتاب و... منحرف سازيد. 5- صفات مثبت و پسنديده ديگران را مد نظر قرار دهيد و آنها را براي ديگران بازگو كنيد. پی نوشت ها: 1.حجرات، آیه 12 2.مصباح الشریعه، عبدالرزاق گیلانی، ص 464 3. كافي، ج 2، ص 362 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از !!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظاتی قبل قطب دراویش داعشی #تابنده درحال افقی شدن.... ان شاءالله تا ساعاتی دیگر رسما به خاااک میره. دعا کنید 🔰 کانال احتجاج: Join → @ehtejaj110 🔘http://eitaa.com/joinchat/3926261780C74c768944b
💠 گناه شناسی ✍️آنان که خود را منتسب به دین و مذهب می دانند و در پرتو دین به نان و آب و آبرو می رسند مسئولیتی بس سنگین دارند چرا که اگر دچار لغزش شوند دیگران را نیز به انحراف خواهند کشانید. امام صادق عليه السلام به يكى از اصحاب به نام شقرانى فرمود: ان الحسن من كل احد حسنٌ و انّه منك احسن لمكانك منّا، و انّ القبيح من كل احد قبيح و انّه منك اقبح اى شقرانى ! نيكى از هر شخص نيكو است ، ولى از تو كه به ما نسبت دارى نيكوتر است ، و زشتى از هر كسى زشت است ولى از تو زشت تر.(1) اميرمؤ منان على عليه السلام نیز می فرمایند: زلّة العالم كانكِسار السّفينَة تُغَرق و تُغرقُ معَها غَيرها لغزش عالم همانند شكسته شدن كشتى در دريا است هم خود غرق مى شود و هم موجب غرق شدن سرنشينانش مى گردد.(2) بنابراين گناه مسئولين و روحانیون و عالمان دینی و همچنین افرادی که از سفره دین ارتزاق می کنند به مراتب سنگین تر از گناه دیگران است و چه بسا گناه صغیره ی دیگران ، اگر از جانب این افراد سر بزند ،حکم کبیره دارد چرا که بازتاب فردی و اجتماعی آن بسیار زیاد است. پی نوشت: 1سفینة البحار، ج‏1 ص‏708. 2غررالحكم، ج‏1 ص‏426. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
امامت الهی.mp3
22.74M
🔻#مناظره قسمت اول ▪️موضوع : امامت الهی ▪️طرفین مناظره: 🔸استاد ایت الله حسینی قزوینی 🔹استاد احمد عابدینی •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
http://hawzahnews.com/news/875668
✍️ مومن باید پرده پوش خطاهای دیگران باشد پس اگر می خواهیم در دایره ی مومنان واقعی قرار بگیریم: 1.با کلام و گفتار و رفتار خویش دیگران را رسوا نکنیم. 2. در هنگام قهر و نزاع و خشم، زشتیهای همدیگر را بر ملا نسازیم. 3. قبل از ارسال هرپیام، یک بار دیگر آن را مرور نماییم شاید پای آبرویی در میان باشد. 4.ذوق و شوق گفتن زشتیها و خطاهای یکدیگر را نداشته باشیم. 5. خودمان ذوق فاش کردن اسرار را در خودمان کور کنیم. 6.بدانیم که اگر پرده پوشی کردیم خداوند نیز در دنیا و آخرت پرده از گناهان ما بر نمی دارد. پیامبر خدا می فرمایند: وَ مَنْ سَتَرَ عَلى مُسْلِمٍ سَتَرَ اللّه‏ عَلَيْهِ فِى الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ؛ و هر كس راز مسلمانى را بپوشاند، خداوند در دنيا و آخرت راز پوش وى شود.(1) 7.یادمان باشد فاش کردن زشتیها همانند انجام دادن آنهاست. این نیز روایتی است از پیامبر اسلام است آنجا که می فرمایند: «مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً کَانَ کَمُبْتَدِئِهَا» هرکسی کار زشت در خفا انجام شده کسی را فاش و منتشر کند مثل این است که خود آن گناه را انجام داده است.(2) پی نوشت ها: 1.نهج الفصاحه ص 723 2.الشیخ الکلینی، الکافی، ج2، ص356، ط اسلامیة تهران. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
موضوع: لباس زنانه و مردانه سوال:پوشيدن لباس زنانه براى مردان و بالعكس چه حكمى دارد؟ جواب:آيات عظام امام و بهجت: بنابر احتياط واجب، پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف جايز نيست. آيات عظام تبريزى، خامنه اى، صافى، فاضل و وحيد: بنابر احتياط واجب پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف، در صورتى كه آن را زىّ و پوشش خود قرار دهد، جايز نيست. آيه اللّه سيستانى: بنابر احتياط واجب، پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف، اگر او را به صورت جنس مخالف در بياورد، جايز نيست. پی نوشت: فاضل، توضيح المسائل مراجع، م۸۴۶. وحيد، توضيح المسائل، م ۸۵۲؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س۱۳۷۲؛ صافى، جامع الاحكام، ج۲، س۱۶۸۸؛ تبريزى، صراط النجاة، ج۳، س۷۸۱. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش در مورد زیارت اهل قبور مرا راهنمایی کنید؟اگر زیاد بر سر مزار اموات بریم اشکال دارد؟ پاسخ: درآموزه های اسلام زیارت اهل قبور امری مستحب تلقی شده و به همه ما سفارش شده است که قبورمومنین و مومنات را زیارت کنیم اما دقت کنید که این مسأله به شکل افراطی زندگی شما را تحت تأثیر قرار ندهد. ثمره زیارت اهل قبور ، منحصر به مردگان نیست، بلکه دعای انسان ها در کنار قبور مؤمنین و مؤمنات، مورد پذیرش قرار گرفته، و خداوندبه برکت و احترام مردگان حاجت زندگان را نیز برآورده می کند . قطعا هرآنچه که ما به نیت شادی روح اموات انجام دهیم به آنها می رسد. یکی از این اعمال رفتن بر سر مزار متوفی است اما ما ازطرق دیگر نیز می توانیم موجبات شادی متوفی را فراهم نماییم. قرآن خواندن به نیت او، کمک به فقرا، صدقه دادن و ...ازجمله اعمالی است که ما می توانیم به عنوان هدیه برای شادی روح اموات خوداز آنها بهره ببریم. شما می توانید هفته ای یک مرتبه بر سر مزار ایشان بروید و در حال زیارت قبر، دست خود را روی قبر بگذارید و سوره «انا انزلناه فی لیلة القدر» را هفت مرتبه و یا سوره یس را یک مرتبه بخوانید و روزهای دیگر هفته با انجام کارهای خیر و خیرات به نیت ایشان موجبات خوشنودی ایشان را فراهم نمایید.در روایات تأکید فراوانی بر زیارت قبور، دعا، طلب رحمت و مغفرت و تلاوت قرآن کریم بر سر قبرها شده، هر چند این آداب در هر جایی برای مردگان خوب است، ولی بر سر قبرها تأکید بیش تری شده و از استحباب بیش تری برخوردار است. امام رضا(ع) فرمودند: « ما من عبد [ مؤمن ] زار قبر مؤمن فقرأ عنده إنا أنزلناه في ليلة القدر سبع مرات إلا غفر الله له ولصاحب القبر » «هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند و سوره "انّا انزلناه" را هفت بار، بر قبر او بخواند، خداوند او و صاحب قبر را می آمرزد».(1) ما درآموزه های اسلام به رعایت اعتدال دعوت شده ایم اصل اعتدال در امور حتی برای اعمال عبادی همچون نماز بیان شده است چرا که اگر انسان برای مدتی افراط گونه عملی را انجام دهد در درازمدت دچاردل زدگی خواهد شد .بنابراین هر روز بر سر مزار رفتن توصیه نمی شود همانطور که ترک این کار نیز توصیه نمی شود.دقت کنید که از بهترين مواقع زيارت بعد از ظهر روز پنجشنبه تا غروب است و همچنين روز دوشنبه اما زيارت اهل قبور در شب كراهت دارد. پی نوشت: 1شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، علي اكبرغفاری، جماعة المدرّسين في الحوزة العلمية، ج۱، ص 181 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فتوای مقام معظم رهبری: کالاهای مصرفی بی دوام از قبیل قند، شکر، برنج، روغن، و مانند آن که دراحتیاجات روزانه‌ی زندگی مصرف می‌شود اگر از درآمد سال به منظور مصرف سالانه خریداری کند و به مصرف برساند مؤونه به حساب می‌آید و خمس ندارد و هر مقدار از آن را که در انتهای سال مصرف نکند مؤونه نیست و بایستی خمس آن را بپردازد، و اما کالاهای مصرفی با دوام از قبیل خانه‌ی مسکونی، لوازم خانگی، اتومبیل شخصی، زیور آلات زنانه و مانند آن که هنگام استفاده عین آنها باقی می‌ماند (و به عبارت دیگر بهره‌دهی آن مدت‌دار است) و به عنوان نیاز زندگی از درآمد خریداری و استفاده می‌شود مؤونه است و خمس ندارد. پی نوشت: سایت هدانا(http://hadana.ir/) آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
نجاست و نگهداری سگ.pdf
344.5K
#پست_پیشگام #نجاست_و_نگهداری_سگ گردآوری:حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش: منظوراز چله نشيني چيست؟ ✍️ پاسخ: منظور از چله و چله نشيني، آن است كه انسان چهل روز با مراقبت و مواظبت به ياد حق و ذكر و عبادت و توجه به او مشغول باشد و امور غير ضروري و غير لازم كه باعث پراكندگي خاطر و تفرقه فكر مي گردد را در حد امكان ترك نمايد و همه انديشه و فكرش خداوند و ياد او و اطاعت او باشد. به عدد چهل در روايات توجه و عنايت خاصي شده است. در قرآن كريم مدت خلوت حضرت موسي(ع) را در كوه طور با خداوند چهل روز ذكر مي كند: «و واعدنا موسي ثلاثين ليله و اتممناها بعشرفتم ميقات ربه اربعين ليله» (1) در روايات آمده است: «من خلص لله اربعين يوما فجر الله ينابيع الحكمه من قلبه علي لسانه؛ هر كس خود را چهل روز براي خداوند خالص و پاك گرداند، خداوند چشمه هاي حكمت را از قلبش بر زبانش جاري مي سازد (2) انسان در چهل سالگي به كمال عقل مي رسد: «اذا بلغ اربعين سنه فقد بلغ منتهاه»(3) و خداوند در قرآن كريم در اين باره مي فرمايد: «حتي اذا بلغ اشده و بلغ اربعين سنه قال رب اوزعني ان اشكر نعمتك التي انعمت علي» (4). در روايت آمده است: «من قدم اربعين من المؤمنين ثم دعا استجب له؛ هر كس چهل مؤمن را جلو خود قرار دهد و سپس دعا نمايد، دعاي او مستجاب مي گردد» (5) چله نشيني به اين معناست كه انسان در مدت چهل روز كمال مراقبت و توجه به خداوند را داشته باشد و سعي بليغ در ترك گناهان و دوري از محرمات الهي داشته باشد و در اين مدت با ياد الهي وذكر او و عبادت خالصانه شبستان وجودش را از نور و صفا لبريز سازد و زمينه تابش انوار الهي و درخشش آفتاب فطرت را در درون خويش فراهم آورد. در روايت داريم كه در جريان تولد حضرت زهراي مرضيه(س) به امر الهي جبرئيل(ع) بر پيامبر(ص) نازل گرديد و به ايشان گفت: چهل روز از حضرت خديجه(س) كناره گيرد. حضرت در اين مدت روزها روزه دار و شب ها مشغول عبادت بودند تا زمينه براي پيدايش و تولد حضرت فاطمه(س) فراهم گردد. آثار چله نشيني بستگي كامل به زمينه هاي موجود در انسان و اراده و توجه و همت و اخلاص او دارد كه به حسب افراد از شدت و ضعف برخوردار است ولي به هر حال در اين مدت، قلب انسان نوراني و با صفا مي گردد و مطالب ظريف و عالي معنوي و معارف دين را بهتر و عميقتر مي فهمد و درك مي كند و زمينه براي عروج معنوي و تعالي روح انسان فراهم مي گردد. البته انسان بايد توجه داشته باشد كه از زياده روي و فشار بي مورد و عبادات سنگين و روزه هاي پي در پي خودداري كرده و بهتر اين است برنامه با راهنمايي انساني راه رفته و پخته و قابل اعتماد صورت گيرد تا در اين راه دچار افراط و تفريط نگردد و بار زيادي بر نفس خود بار نكند. تذكر اين نكته لازم است كه معناي چله نشيني بريدن از مردم و شانه خالي كردن از مسؤوليت هاي اجتماعي و شرعي و انساني نمي باشد و مهم اين است كه انسان در ميان اجتماع باشد و از خود مواظبت و مراقبت نمايد و بر خود مسلط باشد چون گاهي خدمت به مردم و گشودن گرهي از كار آنها و گرفتن دست انساني درمانده و بيچاره اثرش از ده ها چله نشيني بيشتر و عميقتر است. در راه بندگي خدا هيچ عنصري مانند عمل به واجبات الهي و دوري از محرمات نقش آفرين نمي باشد و در سلوك راه بندگي نماز و توجه به آن و اهميت دادن به آن نقش ويژه اي دارد. با توجه به مطالب بيان شده ازآنجا كه خلوص كامل دراين چهل روز نيازمند همتي بسيار والا وعزمي راسخ است لذا اين كاراز عهده هر كسي بر نمي آيد. پی نوشت ها: 1.اعراف، آيه 142 2.عيون اخبار الرضا(ع) ، ج 2، ص 85 3. خصال، ص 545 4. احقاف، آيه 15 5. عده الداعي، 128 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش: ریشه گله و شکایت و اعتراض انسان نسبت به خداوند چیست؟ ✍️ پاسخ: اجازه دهید برای رسیدن به پاسخ وتقریب ذهن از نمونه های اجتماعی که در زندگی خود شاهد هستیم مثالی بزنیم. به عنوان مثال وقتی انسان نسبت به کسی شناخت کاملی پیدا کرده و او را از هر لحاظ قبول داشته و به او اطمینان دارد، عملکردهای او درشرایط و زمانها و مکانهای متفاوت را نیز می پذیرد و اگر مفهوم رفتاری را از جانب آن شخص فهیم متوجه نشود، این را به حساب دانش کم خود می گذارد نه بد رفتاری آن شخص. با توجه به مثالی که ذکر شد می توان چنین نتیجه گرفت که میزان شناخت انسان نسبت به دیگران، او را در فهم مفهوم رفتارهای آنان مساعدت می نماید. در رابطه با خداوند نیز وضع به همین منوال است.چنانچه انسان خداوند را به خوبی بشناسد و شناخت دقیق و کاملی نسبت به او پیدا کند بدین درجه از اطمینان می رسد که هرآنچه او برایم رقم می زند خیر است، بنابراین چنین شخصی در کوران حوادث معترض نشده و با شکرگزاری و صبر، بهبود اوضاع را از خداوند طلب می نماید. امام صادق علیه السلام می فرمایند: «إِنَّ أَعْلَمَ النَّاسِ بِاللَّهِ أَرْضَاهُمْ بِقَضَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ داناترين مردم نسبت به خداي متعال کسي است که بيش از همه از قضا و قدر الهي راضي باشد.(1) در واقع نتیجه شناخت نسبت به خداوند، رضایت نسبت به قضاء الهی خواهد بود. و یا در روایتی دیگر چنین آمده است: امام کاظم علیه السلام می فرمایند: ینْبَغِي لِمَنْ عَقَلَ عَنِ اللَّهِ أَنْ لَا يَسْتَبْطِئَهُ‏ فِي رِزْقِهِ وَ لَا يَتَّهِمَهُ فِي قَضَائِهِ. بر آن کس که از جانب خدا خرد ورزد [و عقلش به فرمان حق باشد] سزاست که خدا را در روزی ‌رسانى کندکار نپندارد و او را در قضایش متّهم نسازد [و بر او گمان بد نبرد].(2) خرد ورزی و بهره بردن از تعقل نسبت به خداوند یعنی همان شناخت باری تعالی که اگربه روش صحیح انجام پذیرد راضی بودن نسبت به کم و زیاد رزق و روزی و همچنین رضایت به قضاء الهی را به دنبال خواهد داشت. پی نوشت ها: 1. الکافي، ج2، صفحه 60 2.کافی، جلد۲، صفحه61 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اسلام و شب یلدا.pdf
374.7K
#پست_پیشگام #شبی_به_نام_یلدا #اسلام_و_سنت_ها_و_آئین_ها #جواد_حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: نفس اماره چیست و چگونه منجر به گمراهی انسان می شود؟ ✍️ پاسخ: همانطور که می دانید نفس انسان واحد است اما برای همین نفس واحد، حالات مختلفی لحاظ می شود و نفس را متناسب با آن حالات و ویژگی هایی که داراست نامگذاری می کنند. اماره در لغت به معنای بسیار امر کننده است و این لفظ در قرآن در کنار کلمه سوء بکار رفته است و منظور حالتی از نفس انسان است که بسیار او را به بدی امر می نماید و این حالت برای نفس موقعی رخ می دهد که انسان به تحذیر و تشخیص عقل خود توجه نکرده و بر انجام کار خطا، اصرار داشته باشد.نفس انسان زمانی اماره به سوء می شود که انسان با دستور او، پا از حریم خود فراتر نهاده وبر خلاف حکم عقل و شرع عمل نماید. خداوند در قرآن می فرماید: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةُ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي» (1) نفس (سركش) بسيار به بديها امر مى‌كند؛ مگر آنچه را پروردگارم رحم كند! در حدیثی از امام علی علیه السلام نیز آمده است: «انَّ النَّفْسَ لَامَّارَةٌ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ، فَمَنِ ائْتَمَنَها خانَتْهُ وَ مَنِ اسْتَنامَ الَيْها اهْلَكَتْهُ وَ مَنْ رَضِىَ عَنْها اوْرَدَتْهُ شَرَّ الْمَوْرِدِ» به درستى كه نفس، بسيار به بدى‌ها و كارهاى زشت فرمان مى‌دهد؛ پس كسى كه به آن اعتماد كند، (نفس) به او خيانت مى‌كند و هر كس (در مقابل حيله‌هاى نفس) به خواب رود، نفسش او را هلاك گرداند و كسى كه راضى به (عمل) نفس خود شود، او را به بدترين جايگاه خواهد كشاند.(2) یکی از روش های نفس اماره برای گمراه نمودن انسان تسویل است. در معنی تسویل آمده است: شر را برای او دوست داشتنی کرد و ساده انگاشت و او را فریب داد. (3) در واقع تسويل همان زينت دادن چيزى است كه انسان به آن ميل دارد و همچنین ارائه نمودن صورتى زيبا از عمل زشت و نفس اماره با این روش گناه را برای انسان زیبا جلوه داده تا شخص، راحت تر مرتکب آن شود. پی نوشت ها: 1. سوره یوسف،آیه 53 2. ری شهری، میزان الحکمه، ج 10، ص 130. 3. انیس ابراهیم و منتصر عبدالحلیم، معجم الوسیط، ج ۴، ص ۴۶۵ آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿