eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
403 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 گاهی یک شوخی اثرش از چند برهان بیشتر است! 🔹 از آن شاهکارهای سیاسی مرحوم سید حسن مدرس نقل می‌کنند که در همان دوره یک موجی پیدا شده بود - که هر چند وقت یک بار هم پیدا می‌شود و آن وقت این موج شدیدتر از امروز بود - که ما باید لغات بیگانه (به قول اینها) را از زبان فارسی بیرون بریزیم و اصلًا نباید هیچ لغت عربی در زبان ما وجود داشته باشد. 🔹 این موج در مجلس هم راه پیدا کرده بود و می‌خواستند آن را به صورت یک قانون در بیاورند. مرحوم مدرس با این فکر مبارزه می‌کرد. گاهی یک شوخی، یک متلک، یک هو کردن اثرش از چند برهان بیشتر است. گفته بود بسیار خوب، حالا ببینیم چی می‌‏شِد! (به قول خودش؛ اصفهانی بود) و چه از آب در می‌آید! 🔹 رو کرده بود به رئیس مجلس و گفته بود آقای رئیس مجلس! اسم من حسنِس، اسم جنابعالی هم حسینِس. حالا این اسمها را می‌خواهند تبدیل کنند به فارسی. پس من می‌شوم «نیک»، حسین هم که تصغیر حسن است می‌شود نیکچه، پس بعد از این من نیکم شما نیکچه، مثل دیگ و دیگچه! 🔹 چند تا از اینها را با همدیگر جور کرد، مجلس خندید و لایحه با همین [شوخی] از بین رفت. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۶، ص۱۹۵ 🌹🌹 ⭕️ @javadheidari110
4_5944976839293274650.ogg
2.82M
🌸 🔍 تبین حدیث "کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا" را از استاد جواد حیدری بشنوید... 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻روشهای‌پاسخگویی‌به‌شبهات🌻 🌻تحلیل‌واژگان‌(تعریف‌واژگان)🌻 🔸مُدرِّس: استاد جواد حیدری🔸 از دیگر واژه‌گانی که دانستن معنای آن در پاسخگویی کارگشاست تعارض و تزاحم‌اند.چرا که گاهی ممکن است این دو واژه با همدیگر خلط شوند. لزوم تعریف دو واژه: 1⃣ پاسخگو خودش خط‌کشی‌ها را رعایت کند تا در دام مغالطات نیفتد. 2⃣ پاسخگو با دانستن معانی ایندو واژه عکس العملی مناسبی در برابر ادعاهای پرسشگر نشان می دهد فلذا خواهد دانست که آیا ادعای تعارض یا تزاحم پرسشگر صحیح است یا خیر گاهی در معارف و آموزه‌های دینی، شاهد تعارض هستیم. 🌻تعریف تعارض یعنی در عرض هم قرار گرفتن و همدیگر را، نفی کردن است. ناسازگاری روایات در مقامِ واقع یعنی دو روایت‌ در مقام روایت، در عالم واقع و عالم اثبات با هم ناسازگارند 🍎 مثال 🍏 در روایات گاهی گزاره‌ای از یک یا چند معصوم نقل می‌شود که در آن بیان معارف با یکدیگر سازگاری ندارند لذا گاهی ادعای تناقض می‌شود باید شروط و ... را سنجید، و گاهی ادعای تعارض یا تزاحم می‌شود که باید بررسی شوند 🌻تعارض در ادله به چه معناست تعارض در ادله به این معناست که دو روایت از معصوم داریم یکی: غسل جمعه واجب است یکی: غسل جمعه حرام است. اینجا چون بحث از دو مقوله‌ی واجب و حرام مطرح است این دو مقوله نقیض یکدیگر نیستند بلکه ضد هم هستند ☝️تذکر: اگر دو گزاره‌ یکی حرام باشد و دیگری حرام نباشد اینجا تناقض است ولی اگر دو گزاره، یکی دال بر وجوب و دیگری دال بر حرمت باشد اینجا تعارض پیش می‌آید چرا که دو امر تکلیفی وجودی هستند و ضد هم‌اند 🌻تعریف تزاحم تزاحم مربوط به مقام عمل انسان است،در تزاحم برخورد و نسبت، با مقام اصل روایات و مقام ادله، تنافی نمی‌بینیم‌ بلکه در مقام عمل دچار مشکل می‌شویم.مثال یک روایت فرموده‌:«حفظ جان مؤمن واجب است» یک گزاره‌ی دیگر :«حرام است وارد مکان غصبی بشوید » این دو گزاره در مقام روایی ارتباطی با هم ندارند،چرا که یکی مربوط به حفظ جان و دیگری مربوط به غصب است اما گاهی در مرحله‌ی عمل و فعل ،مقابل همدیکر قرار می‌گیرند، لذا آنجایی که شخصی دارد غرق می‌شود و برای نجات جان او مجبورهستیم وارد زمین دیگری شویم‌ و‌ مالک زمین،راضی نیست کسی وارد زمینش شود، اینجا در مقام عمل دچار مشکل شده‌ایم یعنی برای انجام‌ واجب می‌بایست مرتکب حرامی بشویم و این تزاحم است 🌻تفاوت تعارض و تزاحم: تزاحم مربوط به عمل انسان است اما تعارض مربوط به برخورد با اصل روایت است 🌻عند التعارض چه باید کرد؟ باید دید تعارض از چه نوعی است: آیا عام و خاص مطلق است؟یا عام‌ و خاص من وجه یا تباین؟بالاخره چیست؟ اگر عام و خاص مطلق بود حمل بر یکدیگر می‌کنیم مثلا گفته می‌شود مشرکین را هر کجا دیدید بکشید البته مشرکینی که با شما می‌جنگند خوب این دو گزاره که در ظاهر با همدیگر مشکلی ندارند را حمل مطلق بر مقید می‌کنیم یعنی منظور از کشتن آنهایی هستند که به شما حمله کردند،امایک موقع مقابل هم هستند حلال و حرام است می‌رویم بررسی سندی می‌کنیم بالاخره یکی صحیح است یکی نادرست،گاهی هم به‌گونه‌ای هست که هر دو سند و محتوا صحیح است که بحث تَخَییر پیش می‌آید. «اذن فَتَخَیَّر» 🌻عند التزاحم چه کنیم؟ عقل حکم می‌کند باید اهم و‌ مهم کنیم درست است که غصب زمین حرام است اما‌ نجات جان فرد خیلی مهم‌تر و مصلحتش اقوی‌ است لذا زمین را غصب می‌کنیم و می‌رویم فرد را نجات می‌دهیم یعنی نمی‌توان گفت چون غصب حرام است معذوریم در زمین دیگری وارد شوم و بگذاریم غرق شود بلکه در این مواقع عقل حکم می‌کند و شرع نیز،حکم‌ عقل را می‌پذیرد«کُلَّما حَکَمَ بِهِ العقل حَکَمَ بِهِ الشَّرع » بنابراین عند التزاحم «الاهم فالمهم» اهم را بر مهم ترجیح می دهیم تا این مقوله برطرف شود. 🦋خلاصه اینکه: مسئله‌ی تناقض گاهی در شبهات مطرح می شود که باید وحدتهای ۸گانه رعایت شود. 🌻گاهی در شبهات ادعای تعارض می‌شود که مربوط می شود به مقام استنباط و اجتهاد ادله که باید تشخیص دهیم. 🌻گاهی تعارض مربوط می‌شود به مقام ادله و روایات با آن چه کنیم؟ آن بر عهده‌ی علم اصول است این دو واژه نباید با یکدیگر خلط شود لذا باید نسبت به آنها مطلع باشیم تا پاسخ صحیح و عمل صحیح را انجام دهیم. ═ ⚘════⚘ ═ @javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻روشهای‌پاسخگویی‌به‌شبهات🌻 🌻تحلیل‌واژگان‌(تعریف‌واژگان)🌻 🔸مُدرِّس: استاد جواد حیدری 🔸 از دیگر واژه‌گانی که دانستن معنای آن در پاسخگویی‌کارگشاست و هنچنین از اصطلاحات کلامی هستند عبارتند از تکوین،تشریع،اراده‌تکوینی،اراده‌تشریعی 🌻تعریف تکوین واژه‌ی تکوین از ریشه‌ی کَوَّنَ، تَکَوُّن، تکویناً، هستی به معنای خلقت، آفرینش، ایجاد کردن، لباس وجود بر عدم پوشاندن، یعنی هر آنچه که متعلق به عالم تکوین و عالم هستی است. 🌻تعریف تشریع تشریع از شَرَعَ، در اصل به معنای نوشاندن آب به دیگری است و به چشمه شریعت گویند که البته ما با این معنا کاری نداریم، بلکه آنچه که امروز استعمال و اصطلاح شده در کتب کلامی و در اصطلاح علم کلام تشریع به معنای شریعت، قانون و قانون گذاری است. 🌻تعریف اراده‌ی‌تکوینی: ارداه تکوینی یعنی اراده کردن خدا خلقت و آفرینش را ، خدا اراده کرده من و شما خلق شویم،خدا اراده کردن تابش خوشید را، اراده کرده آب تر باشد اراده‌ی تکوینی:یعنی هرآنچه مربوط به کیفیت‌خلقت و مربوط به خلقت است، هر آنچه مربوط به عالم هستی است.لذا اراده‌ی تکوینی تخلف‌ناپذیراست،خدا اراده کرده ما خلق شویم،اراده کرده اینچنین خلق شویم،نمی‌شود انسان بگویدمن نمی‌خواهم از نطفه و علقه و..ایجاد شوم‌ نخیر چنین نیست که اختیار انسان در خلقت دخیل باشد‌ خدا اراده فرموده«إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَشَيْئًاأَنْ‌يَقُولَ‌لَهُ‌كُنْ‌فَيَكُونُ»۸۲ یس 🌻تعریف اراده‌ی‌تشریعی اما تشریع یعنی قانون،اختیارانسان در آن دخیل است لذا تخلف‌پذیر است خداوند اراده کرده ما عبادت کنیم اما برخی افراد عبادت نمی کنند این اراده تخلف‌پذیر است،چون فرموده با اختیار عبادت کنید«اناهَدَیناهُ‌السَّبیل‌اِماشاکرا‌و اماکفورا»۳/انسان پس تکوین مربوط به اصل هستی است ولی تشریع مربوط به قانون‌گذاری و شریعت است،زیرا شریعت مربوط به آنجایی است که حیات ارادی و حیات عقلانی باشد اگر عقل و اختیار نباشد، تشریع و قانون‌گذاری و دین معنا ندارد این دو اصطلاح در پاسخگویی بسیار راهگشاست لذا هم واژه‌ی تکوین و تشریع مهم است و هم واژه‌ی اراده‌ی تکوینی و اراده‌ی تشریعی،چرا که گاهی بوسیله‌ی آنها به پرسشگر پاسخ داده می‌شود 🍎مثال🍏 🌻سوال‌مربوط به تکوین و تشریع بالاخره خدا اراده کرده دشمنان اهل‌بیت آن حضرات را به شهادت برسانند یا خیر اگر خدا اراده کرده پس دشمنان معذور هستند اگر اراده نکرده پس چطور دشمنان توانستند آن حضرات را شهید کنند؟ ✍پاسخ 🌱اینجاست که باید تفاوت قائل شویم، بین تکوین و تشریع به این صورت که: اراده خدا تکوینا بر این تعلق گرفته که انسان مختار باشد 🌱لذا دشمنانِ اهل‌بیت مختارند اهل‌بیت را به شهادت برسانند چون خدا اراده کرده است مختار باشند. اما خدا نخواسته است "تشریعا" خدا فرموده درست است من به تو اختیار دادم هر کاری انجام دهی اما بِدان راه این است و آن دیگری چاه است این عمل صحیح است، آن عمل صحیح نیست، عاقبت این عمل سعادت است ولی عاقبت آن عمل، ناکجا آباد و شقاوت است این عمل تو را بهشتی می‌کند✈️ آن یکی تو را جهنمی می‌کند🔥اینجا دیگر مربوط به عالم تشریع است‌نه تکوین«وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَم»۹۳/نساء خدا اراده کرده انسان مختار باشد🤔🧠 خدا اراده کرده شمر مختار باشد لذا شمر مختار است با 🔪🗡چاقو، شمشیر، نیزه... خدا اراده کرده شمر هر کاری بخواهد بتواند انجام دهد ☝️درعالم تکوین و در خلقتت اراده کردم هر کاری بتوانی انجام دهی و مختار باشی اما راه خیر و شر را نیز بر تو نشان دادم یکی از فلسفه‌های خلقتت این است که امتحانت کنم📝 که با اختیارت چه می‌کنی،امتحان می‌شوی که آیا بر اساس تشریع و قانون پیش می‌روی یا نه؟👣 🚗شما می توانید با ماشین به جاده بروید اما در جاده اداره راهنمایی رانندگی تابلو نصب‌کرده است🚏 مثلا یک جا تابلوی ورود ممنوع نصب شده است⛔️، جای دیگر باید کاهش سرعت دهید💯 ، همچنین باید کمربند ایمنی ببندید💺اینها قوانین راهنمایی رانندگی است.درست است به شما گفته شده است باید کمربند ایمنی ببندید اما شما در بستن یا نبستن کمربند مختار هستید🛃درست است به شما گفته شده است نباید وارد منطقه ورود ممنوع بشوید اما شما مختار هستید به منطقه‌ی ورود ممنوع، وارد بشوید یا وارد نشوید،اما اگر وارد منطقه‌ی ورود ممنوع شدید به علت عدم رعایت قانون راهنمایی رانندگی، به دره سقوط خواهید کرد😱 لذا اراده‌ی تکوینی خداوند بر این تعلق گرفته که هرکسی بتواند هر کاری انجام دهد، چون انسان اختیار دارد. اما خداوند علاوه بر اراده‌ی تکوینی،اراده‌ی تشریعی نیز داردکه همان،قوانینی است که در قرآن و روایت آمده است و بیانگر حرام،حلال،مستحب و مکروه است ╔═ ⚘════⚘ ═ @javadheidari110@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💻کانال رسمی استاد جواد حیدری کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه ⏺پاسخگویی شبهات اعتقادی ⏺خداشناسی ⏺الحاد فقه_احکام اخلاق و مشاوره ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b ⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️ 🔘دوستان خود را دعوت کنید🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 💎 اثر کمک به برادر مؤمن 🔻پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: اِنَّ اللّهَ فِى عَوْنِ الْمُؤمِنِ مادامَ الْمُؤْمِنُ فِى عَوْنِ اَخِيهِ الْمُؤْمِنِ 🌸 تا زمانى كه مؤمن در كمك به برادر مؤمن خود كوشا باشد، خدا هم او را كمك و يارى خواهد كرد. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۳۱۲ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110