eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: حضرت علی (ع) در هنگام نماز مورد ضربت ابن ملجم قرار گرفتند یا در هنگام ورود به مسجد؟ ✍️ پاسخ: 🔴درباره ضربت خوردن حضرت علی (ع) نیز دو احتمال وجود دارد: احتمال اول: این که ضربت خوردن امام علی (ع) درخارج مسجد بوده است. احتمال دوم: ضربت خوردن امام علی (ع)در مسجد و در حین نماز بوده است. دلائل و روایات متعددی بر این احتمال تأکید دارند از جمله: ۱. امام سجاد (ع) فرمودند: وقتی ابن ملجم می خواست به امام على (ع) ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین(علیهما السلام) آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند." (1) ۲. در کنزالعمال در باب فضائل علی (ع) آمده است: هنگامی که حضرت علی (ع) سر از رکوع برداشت، ابن ملجم (با شمشیر ) ضربه خود را وارد کرد. حضرت به کنار رفت و فرمود: نمازتان را تمام کنید و کسی را مقدم (امام جماعت) نکرد. (2) ۳. تاریخ دمشق در شرح حال امام علی(ع)آورده است: عبدالرحمان بن ملجم در حالی که آشفته بود در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود ضربت زد ...(3) و همچنین گفته است: عبدالرحمان بن ملجم، در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود، از روی آشفتگی ضربت زد و علی (ع) همان روز از دنیا رفت و در کوفه دفن شد.(4) ۴. ابن ابی الدنیا در مقتل امیرالمؤمنین (ع) گفته است: علی (ع) بیرون آمد و تکبیرة الاحرام نماز را گفت، سپس یازده آیه از سوره انبیا را قرائت کرد، سپس ابن ملجم ضربتی را بر وسط سرش زد...(5) 📚پی نوشت ها: 1. الطوسی، امالی، ج 3، ح 18 2. کنز العمال: ج ۱۵ 3. ابن عساکر، تاریخ دمشق، ترجمة امیر المؤمنین، 1397ح 4. کتاب الفضائل فضائل امیر المؤمنین، حدیث ۶۳ 5. بر گرفته ار حاشیه انساب الاشراف ، ج۲، ص ۴۹۲ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
[Forwarded from جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو (🌷الرافضي علي نعمتي🌷)] 💠پرسش: آیا شب قدر قبل از اسلام هم وجود داشت؟ ✍️ پاسخ: نکته اول : شب قدر خصوصیاتی دارد که از شاخص‌ترین آن‌ها ، مقدر شدن سرنوشت بندگان با نزول ملائکه بر حجت الهی است. این ویژگی منحصر به آخرالزمان نیست.و در تمام امت‌ها وجود داشته است. امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: 🔴«لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ- لَيْلَةَ الْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ الدُّنْيَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِيهَا أَوَّلَ نَبِيٍّ يَكُونُ وَ أَوَّلَ وَصِيٍّ يَكُونُ وَ لَقَدْ قَضَى أَنْ يَكُونَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ يَهْبِطُ فِيهَا بِتَفْسِيرِ الْأُمُورِ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ السَّنَةِ الْمُقْبِلَة...»؛ 🔵« خداوند، شب قدر را در ابتداى خلقت دنیا آفرید و در آن شب نخستین پیغمبر و نخستین وصی‌ای كه باید باشد (آدم و شیث را) آفرید [وجود آن‌ها را مقدر ساخت] و حكم فرمود كه در هرسالی شبى باشد كه در آن شب تفسیر و بیان امور تا چنان شبى در سال آینده فرود آید»(1) 🔷نکته دوم :قرآن کریم در مورد شب قدر می‌فرماید:« إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْر»؛« ما آن [قرآن] را در شب قدر نازل كردیم»(2) و هم‌چنین :«لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛«شب قدر بهتر از هزار ماه است»(3) این دو،از ویژگی‌هایی هستند که قبل از اسلام وجود نداشته و شب قدر با این اوصاف ،مخصوص امت پیغمبر اکرم است. 📌حضرت محمد صلی‌الله علیه واله می‌فرماید: 🔴« ان اللَّه وهب لامتى لیلة القدر لم یعطها من كان قبلهم»؛ 🔵«خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدى از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبودند»(4) که این روایت ناظر به دو ویژگی فوق است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📚پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 250 2. قدر/1 3. قدر/3 4. در المنثور، ج ۶ ، ص 371 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از رادیو اصفهان
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ⁉️ کدامیک از این موارد از نشانه های ظهور حتمی امام زمان (عج)نمی باشد ؟ الف) خروج سفیانی ب) قتل نفس زکیه ج) مرگ سفید 🔰 از ساعت ۱۲:۰۰ تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. برای راهنمایی برنامه چشم به راه را در ساعت ۱۲:۰۰ را از رادیو اصفهان بشنوید. 📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید. هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزه‌ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می‌کند. @radioesfahan
هدایت شده از سلاله اخلاقی
منـظور از علائم حتمی ظهور چیست؟ .mp3
4.54M
🦋چشم به راه🦋 کدام یک از موارد از نشانه‌های حتمی ظهور امام زمان علیه‌السلام نیست؟ ۱_خروج سفیانی ۲_قتل نفس زکیه ۳_مرگ سفید تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. هر هفته ، یک برنده به قید قرعه جایزه ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می کند. کارشناس‌برنامه: استاد_جواد_حیدری @javadheidari110
🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘 🔘 🔘 🔘 پرســـ❓ــش ⁉️به ما گفته‌اند اگر روز شهادت امیرالمومنین سرکار بریم گناه داره، آیا چنین حرفی صحت داره؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه نخیر این صحبت جزو خرافات است. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️در بین ما شیعیان سخنان مشهوری هست که برخی از آنها نه تنها سندی ندارد، در برخی از موارد دست آویزی برای هجمه دشمن به مبانی اعتقادی ما می شود. ❌یکی از مشهورات، جریان تیر و نماز امام علی بن ابی طالب علیه السلام است. 🔅مشهور است در نمار تیری از پای علی بن ابی طالب(علیه السلام) بیرون کشیدند. مطابق دلایل ذیل این فضیلت مشهور هیچ سندی ندارد.↘️↘️ 📍ابوالفضل رشید‌الدّین میبدی در کتاب “کشف الاسرار” نگاشته‌ی سال۵۲۰ هجری قمری،: «در آثار بیارند که علی علیه السلام در بعضی از آن حرب‌های وی تیری به وی رسید....» 📒كشف الأسرار و عدة الأبرار، ج1، ص: 18. 📍علامه حلی :( 726 ق) :«2. و بلغ في العبادة إلى أنه كان يؤخذ النشاب من جسده عند الصلاة لانقطاع نظره عن غيره تعالى بالكلية » 📒نهج الحق و كشف الصدق، ص: 247. 📍صالح الکشفی الحنفی متوفای ۱۰۲۵ :«...چون هنگام نماز شد،پیکار از پای مبارکش بیرون کردندی،مصلی چون پرخون شد،امیر را اصلا از این معنی خبر نبود. ». 📒محمد صالح کشفي ترمذي حنفي،مناقب مرتضوی، ص 356. 📍دیلمی (841ق) مبنویسد : «...فإذا اشتغل بالصلاة و أقبل إلى الله تعالى أخرجوا الحديد من جسده و لم يحس ». 📒ارشاد القلوب،ج2،ص217. 📍ملا محسن فیض کاشانی (1901ق) می گوید : «أقول: و مثل هذا ينسب إلى مولانا أمير المؤمنين عليه السّلام أنّه وقع في رجله نصل ...». 📒المحجة البيضاء فى تهذيب الاحياء، ج1، ص: 398. 📍ملا مهدی نراقی (1209ق) :«و روى: أنه وقع نصل في رجله (ع)، ...». 📒ملا مهدی نراقی،جامع السعادات، ج3، ص: 328. 📍سید عبدالاعلی سبزواری (1414 ه ق‌).:« هذه القضية منسوبة إليه عليه السلام و قد نظمها الشعراء ». 📒مهذب الأحكام (للسبزواري)، ج‌6، ص: 108. 🕳🕳🕳🕳 📝 همانطور که ملاحظه شد تا قرن هفتم هیچ خبری از این فضیلت در منابع شیعی نیست . و درکتابهایی که ذکر شد . هیچ سندی برای آن بیان نشده است . محمد اسفندیاری باور دارد این فضیلتی که به امیر بیان (صلوات الله علیه و اله) منسوب شده است,احتمال می‌رود که از گفته‌های صوفیان باشد(1).چون در نظر عرفا و صوفیه، حضور قلب در نماز را بدین معنا می‌دانند که نمازگزار در حال نماز از خود بی‌خود شده و از همه چیز و همه کس دل بریده، و محو جمال حق تعالی گردد؛ و به اصطلاح در حالتی قرار گیرد که اگر کارد به استخوانش هم زدند متوجّه نگردد. و قضایای زیادی در این جهت برای عرفای بزرگ خویش نقل می کنند. 1. 📒محمد اسفندیاری، بُعد اجتماعی اسلام، ص 155، پاورقی. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ در منابع اسلامی آمده است که روزی ابوحنیفة با امام صادق(ع) هم سفره شد. وقتی امام(ع)دست از غذا کشید فرمود: 🔹«الحمد لله ربّ العالمين اللّهم هذا مِنك و مِن رسولِك(ص)» 🔸ستايش مر خدا را كه مالك و مدبر همه عوالم است‏ خداوندا این از فضل تو و همچنین از فضل رسول تو است. ✍️ ابوحنیفه با تعجب اشکال به امام (ع) گرفت و گفت: 🔸«يا أبا عبد الله أجعلتَ مع الله شريكا؟» 🔹ای ابو عبدالله! آیا برای خداوند شریک قائل شدی؟ ✍️ امام (ع) به او گفت: وای بر تو! همانا خداوند در قرآن می فرماید: 🔹«... وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِه...‏»(التوبة: 74 ) 🔸«... و اين غرور و سرمستى علتى نداشت جز اينكه خدا و رسولش ايشان را از كرم خود توانگر و بى نياز كرده بود...» ◀️ همچنین در جای دیگر خداوند فرموده: 🔹«وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُه...‏»(التوبة: 59) 🔸«ولى اگر آنها به حق خود راضى باشند و به آنچه خدا و پيامبرش در اختيار آنها گذارده رضايت دهند و بگويند همين براى ما كافى است و اگر هم نياز بيشترى داريم خدا و پيامبر(ص) از فضل خود به زودى به ما مى‏بخشند ...‏» ✍️ ابوحنیفه با سرافکندگی گفت: به خدا قسم گویا تا کنون این دو آیه را از قرآن نخوانده بودم و به گوشم نخورده بود! امام علیه السلام فرمودند: بله تو بی شک این دو آیه را هم خوانده ای و هم شنیدی! ولی خداوند درباره تو و امثال تو فرموده است: 🔹«أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها»(محمد: 24) 🔸«چرا در قرآن تدبر نمى‏كنند؟ مگر بر در دلهايشان قفل زده شده؟» ◀️ همچنین: 🔹«كَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُون‏» (المطففين: 14) 🔸 «نه، واقع قضيه، اين است كه گناهانى كه كرده‏اند، در دلهاشان اثر نهاده، و دلها را قساوت بخشيده‏» 📚 كراجكى، محمد بن على‏، كنز الفوائد، ج‏2، ص: 37 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حتما شنیده اید: 📞 ❌ کسی که گناه کرده و سپس توبه کند، هر چند گناهش بخشیده می شود ولی آثار وضعی گناه باقی می ماند. مانند کسی که روز کاغذ چیزی بنویسد و بعد پاک کند قطعا اثرات نوشته در کاغذ باقی است. فکر می کنم آنقدر شهرت داره ✅ اما طبق انچه که از آیات و روایت فهم می شود: کسی که از گناه توبه کند البته توبه ی حقیقی و به تعبیر کریمه ی : توبة نصوحا هیچ اثری که از گناه باقی نمی ماند که هیچ تازه : خداوند با لطفش گناه و سیئه ی او را به حسنه تبدیل می کند» با استناد به قرآن کریم↪️ ☑️ «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما» ۷۰/فرقان ☑️ «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرى‏ لِلذَّاكِرينَ» ۱۱۴/هود ✅شرایط توبه ی حقیقی: امیر المومنین علیه السلام 6 شرط برای توبه ی حقیقی بیان می فرمایند: «وَ قَالَ ع لِقَائِلٍ قَالَ بِحَضْرَتِهِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ أَ تَدْرِي مَا الِاسْتِغْفَارُ[إِنَّ لِلِاسْتِغْفَارِ دَرَجَةَ الْعِلِّيِّينَ‏]الِاسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ الْعِلِّيِّينَ وَ هُوَ اسْمٌ وَاقِعٌ عَلَى سِتَّةِ مَعَانٍ أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى وَ الثَّانِي الْعَزْمُ عَلَى تَرْكِ الْعَوْدِ إِلَيْهِ أَبَداً وَ الثَّالِثُ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى الْمَخْلُوقِينَ حُقُوقَهُمْ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ [عَزَّ وَ جَلَ‏] أَمْلَسَ لَيْسَ عَلَيْكَ تَبِعَةٌ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى كُلِّ فَرِيضَةٍ عَلَيْكَ ضَيَّعْتَهَا فَتُؤَدِّيَ حَقَّهَا وَ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْمِ‏ الَّذِي نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِيبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ وَ يَنْشَأَ بَيْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِيدٌ وَ السَّادِسُ أَنْ تُذِيقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ كَمَاأَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِيَةِ فَعِنْدَذَلِكَ تَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّه‏»حكمت ۴۱۷ مروی است که: «شخصی در خدمت حضرت امیر المؤمنین - علیه السلام - گفت: «استغفر الله» . آن حضرت فرمود: مادرت بر تو بگرید آیا می دانی حقیقت استغفارچیست؟ ! به درستی که استغفار درجه «علیین» است. و بر مجموع شش معنی واقع می شود: 1⃣ پشیمانی بر گذشته. 2⃣ عزم بر ترک گناه در مدة العمر. 3⃣ ادا کردن حقوق مردم. 4⃣ قضا کردن هر واجبی که فوت شده. 5⃣ گداختن هر گوشتی که از حرام روییده به حزن و الم، تا پوست به استخوان چسبد و گوشت تازه بروید. 6⃣ اَلَم و زحمت طاعت و عبادت به بدن چشانیدن به ازای آنچه از شیرینی معصیت چشیده. ✅تذکر 1⃣ در دلِ توبه ی حقیقی، ادای حق مردم نیز موجود است. 2⃣ در توبه و استغفار، هم عفو است و هم مغفرت که نتیجه ی آن ها محو اثر گناه است 3⃣ برخی تصور کرده اند آیه فمن یعمل مثقال ذره....با توبه واقعی که محو گناهان هست، تناقض دارد در صورتی که تناقض بَدوی دارد : یعنی در ابتدای امر انسان احساس تناقض می کن ولی وقتی در کنار هم قرار دهیم : نتیجه این می شود که : من یعمل مثقال ذره شرا یره الا وقتی که توبه کند برعکس هم هست: من یعمل مثقال ذره خیرا یره الا وقتی که دچار حبط عمل شود 4⃣ در روایات پشیمانی از گناه را توبه نامیده شده است. «كَفى‏ بِالنَّدَمِ تَوْبَةً». «مَا مِنْ عَبْدٍ أَذْنَبَ ذَنْباً، فَنَدِمَ عَلَيْهِ، إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ يَسْتَغْفِرَ؛ پس ابتدا توبه و اظهار پشیمانی و بعد باقی شرائط که در کلام نورانی حضرت وجود دارد که همگی با هم می شود استغفار 5⃣ خداوند با لطف خود به فردی که توبه کرده باشد همانند فردی که اصلا گناه نکرده می نگرد. البته فرد بی گناه برکاتی را داراست که فرد توبه کار قبل از توبه فاقد آن هاست ♻️نتیجه اینکه مشهور این است که می گویند : اثر گناه باقی می ماند اما ما با استناد به روایات ثابت کردیم با توبه ی حقیقی هیچ اثری از آثار گناه نخواهد ماند زیرا توبه آثار را از بین خواهد برد. @javadheidari110@ramezan_ghasem110
🌻🌻 احضارِ روح استاد:حجةالاسلام دکتر نقی‌پورفر 1⃣ بحث احضار روح چیست؟ یعنی فردی از عالم دنیا به هر طریق وارد عالم آخرت شود و روحی را به عالم دنیا احضار کند 2⃣ آیا احضار روح ممکن است؟ احضار روح ممکن است به سه شرط ۱) مقتضی موجود باشد(صلاحیت‌معنوی) فرد می‌بایست صلاحیت داشته باشد یعنی مومن و متدین باشد ۲) شرط هم موجود باشد(اذن‌الهی‌باشد) ملاک اذن از باب سنت تسدید امدادهای غیبی هست که خدا بنا بر مصلحتی به برخی افاضه می‌کند یعنی به هیچ وجه من الوجوه امکان نفوذ در عالم آخرت و احضار روح بدون اذن الهی ممکن نیست چون روحی که وارد عالم آخرت شده، در قبضه‌ی قدرت قاهر الهی است که این از محکمات قرآنی است،خداوند در آیات متعدد، جریان حکومت مطلقه‌ی خود را در عالم آخرت تذکر می‌دهد نظیر آیه ۶۲ سوره‌ مبارکه‌ی انعام «ثم ردوا الی الله مولهم الحق الا له الحکم و هو اسرع الحاسبین» طبق این آیه، عالم آخرت عالم حقیقت،عالم ملائکه و عالم جریان اقتدار کامل و تمام عیار الهی است پس اینکه فردی وارد عالم آخرت بشود و بدون اذن الهی بخواهد روحی را احضار کند اساساً منتفی است ۳) مانع هم مفقود باشد. در سیره‌ی انبیاء و معصومین داریم حضرت عیسی با اصحابشان از روستائی عبور می‌کردند، که همه‌ی افراد آن روستا مرده بودند، حضرت برای اینکه علت مرگ آنها را جویا شود اراده کردند تا به اذن الهی احیا شوند فقط یک نفر از آنها احیاء موتی شد آن هم چون از اهل آن روستا نبود و رهگذری بیش نبوده که هنگام عبور از آنجا او نیز گرفتار عذاب شد. حضرت از بقیه نیز پرسیده بودند اما آنها چون محکوم به عذاب الهی بودند برای‌شان مانع وجود داشت، لذا حتی اگر نبیِ روح الله هم باشد که مقتضیِ احضار روح را باذن الله دارد، اما اگر مانع مفقود نباشد احضار صورت نمی‌گیرد در سیره‌ی پیامبر خاتم و اهل‌بیت نیز بحث احضار روح به اراده‌ی الهی بنا بر مصلحت‌هائی مستقیما صورت گرفته که شاید تعبیر احضار روح برای آن صحیح نباشد 3⃣ آیا شیطان در قالب و صورت انسان متمثل می‌شود؟ طبق واژه‌ی«لاترونهم»سوره ۲۷ اعراف تمثل به صورت عادی رخ نمی‌دهد بلکه فقط در حد اندیشه و تصمیم سازی است لذا سریال او یک فرشته بود و اغماء که شیطان در زندگی عادی حضور پیدا می‌کرد و دیده می‌شد کذب است با ساخت اینگونه فیلم‌ها افراد را یا راهی تيمارستان می‌کنند یا قبرستان، اینها خلاف شرع است؛ زیرا شیاطین در حالت عادی به هیچ وجه امکان و اجازه‌ی تمثل ندارند، بلکه در حالت عادی فقط اجازه‌ی وسوسه کردن دارند و اجازه‌ی حضور و دخالت فیزیکی ندارند. طبق محکمات قرآنی به شهادت سوره‌ی ناس و دیگر آیات، نقش اساسی‌ شیاطین اندیشه سازی و تصمیم سازی در جهت شر است « الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنة و الناس » که البته در این معنا شیاطین انسی نیز مشارکت دارند. شیاطین انسی انسانهائی هستند که به تعبیر امیرالمؤمنین صورت انسان دارند ولی قلب‌شان قلب حیوان است. اینها جانوری هستند که ظاهر انسانی دارند و در قالب همسر، فرزند، رفیق و دیگران که ماهیت اولیه‌ی انسانی دارند. شیاطین جنی که نامرئی هستند با مشارکت شیاطین انسی در اندیشه سازی و تصمیم سازی بطور عموم نقش آفرین هستند زیرا مقابل سنت هدایت که سنت مطلقه‌ی الهی است، سنت وسوسه نیز وجود دارد، سنت وسوسه یکی از سنن مطلق و قطعی الهی است که در عالم بشری جاری است و این سنت فقط در حد تصمیم سازی و اندیشه سازی نقش آفرین و بسترساز عملکرد و ابتلای انسان است. برنامه‌های شیاطین جمع بندی می‌شود در سوره‌ی ابراهیم که خلاصه و موجز از تمام فعاليت‌هائی از اول تاریخ بشر تا روز قیامت است، در آیه ۲۲ سوره ابراهیم خدای سبحان مواجهه‌ی گمراه شدگان توسط ابلیس را با ابلیس به تصویر می‌کشد که چگونه در پی تبعیت از او بیچاره شد‌ه‌اند شیطان با صراحت می‌گوید: «خدا به شما وعده‌ی حق داد اما من فقط وعده دادم با همان سنت وسوسه و خلف وعده کردم، من هیچ سلطه‌‌ای بر شما نداشتم.» پذیرش یا عدم پذیرش وسوسه به اختیار خود انسان است به همین جهت شیطان در ادامه‌ می‌گوید،:« مرا ملامت نکنید، بلکه خودتان را ملامت کنید.» آری شیطان نه دست انسان را می‌گیرد و نه او را به زور گمراه می‌کند بلکه انسان مخیر است بین دو دعوت، دعوت الهی و دعوت شیطانی و اوست که انتخاب می‌کند کدامیک را بپذیرد. ⏬ و اما نکته‌ی اساسی این است که در دو صورت خاص تَمثّل شیطانی رخ می‌دهد و کلید این تمثل انسانیِ شیطان، بدست خود انسان‌هاست: ۱) چله‌نشینی‌های شیطانی برای دیدن جن ۲)رسیدن به حدی از نفاق و کفر و در برابر حق موضع‌گیری کردن لذا می‌بایست پس از هر خطا استغفار و توبه کرد و نسبت به گناه بی‌تفاوت نبود. ♻️نتیجه اینکه انسان نباید سراغ افرادی که ادعای احضار روح و مدیوم دارند برود و علم و اراده‌ی خود را به آنان بسپارد @ramezan_ghasem110 کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 @javadheidari110
🌺 همین الان این جمله را برا همسرتون پیامک کنید. این جمله شاید واسه تو چند ثانیه طول بکشه اما برای اون میتونه یه عمر تو ذهن و روحش باقی بمونه😊 ⬇️⬇️ @javadheidari110
✅ ضمن تشکر و قدردانی از عزیزانی که با حمایت های مادی و معنوی ما را در جهت پاسخگویی به شبهات یاری می فرمایند. جلسات پرسش و پاسخ در منازل جهت پاسخگویی به خانواده های کم بضاعت ی بسته های حمایتی و حمایت از مبلغین 🔰شماره کارت 6037997552329840 (جوادحیدری ان شاءالله ذخیره معنوی خوبی برای شما و اموات باشد. حیدری @javadheidari110
4_5956334953321994846.ogg
2.41M
❎در جاهائی از کره‌ی زمین فقط ۲ ساعت شب دارند و ۲۲ ساعت روزه میگیرند آیا این بی‌عدالتی نیست؟ 🎙پاسخ از استاد حیدری 🌙 التماس دعا🤲🌹 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
◀️ نمازی عجیب برای جبران600 سال نماز قضا!!!.🤫 1️⃣ روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، روایتی از برخی منابع غیر معتبر با عنوان "نمازی برای جبران ۲۰۰ تا ۶۰۰ سال نماز قضا شده"، دست به دست می شود. این روایت بدون سند، زمان بجا آوردن این نماز را آخرین جمعه ماه رمضان، و چگونگی آنرا، ۴ رکعت و با دستوالعمل و سوره های خاص ذکر می کند( و البته برای بعد از پایان نماز، خواندن دعای؛ یا سامِعَ الصَّوتِ یا جامِعَ الفوَتْ یا مُحْیَ الْعِظام بَعْدَ الْمَوتْ... و الحمد الله رب العالمين الي يوم الدين). 2️⃣ دستورالعمل این نماز عجیب به پیامبر(ص) نسبت داده شده و آثار آن چنان تعجب برانگیز می باشد که حتی در ادامه همین روایت آمده که فاطمه زهرا(س) با تعجب از پیامبر(ص) پرسیدند: مگر هرکس چقدر عمر، و چه مقدار نماز قضا دارد؟!!!، و در پاسخ بیان شده، این نماز، حتی نمازهای قضا شده پدر و مادر(و آشنایان) را نیز جبران خواهد کرد!( بالاخره باید ۶۰۰ سال پر شود). 3️⃣ این نماز با چنین خاصیتی، در کتاب‌هایی مانند « سرور العارفین»( با اسم روی جلد "هاشمی‌حسینی‌نژاد" با عنوان خطاط و نه نویسنده) و کتاب «معراج المؤمن» سید محمدتقی مقدم، آمده است که او هم بدون ذکر سند معتبر، روایت را به کتاب سرور العارفین نسبت داده است.🤔 4️⃣ اما حقیقت آن است که چنین ادعاهایی( حتی با عنوان روایت) نه با روایات معتبر«وجوب قضاء ما فات کما فات // وسائل الشیعه،ج‏۸، ص ۲۶۸. » همخوانی دارد و نه با عقل سازگار است که شخصی با چهار رکعت نماز، نمازهای قضای خود و آباء و اجدادش، آن‌هم تا600 سال گذشته را، یکجا، تسویه حساب نماید و نه در فتاوی هیچکدام از مراجع تقلید، چنین جایگزینی برای نماز قضا ذکر شده است. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
هدایت شده از (🌼بوی باران🌼)
«الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض» ۳۴ / نساء ✅ در این آیه کریمه اصلا صحبت از برتری، افضلیت، اقدمیت نیست بلکه مردان مدیر، سرپرست و نگهبان، زنان معرفی شده‌اند☂ ✅شاه‌کلید اصلی در پاسخگویی به حقوق زنان این است که می بایست بین تکلیف و حق تفاوت قائل شد. در این آیه پروردگار عالم تکلیفِ قوام، پایه و اساس بودن را بر دوش مرد گذارده است، و این یعنی مرد قوام، پایه،اساس و تکیه‌گاه همسر و فرزندان است🏖 «الرجالُ اهلُ قیامٍ علی نسائِهم» واژه‌ی اهل قیام نشان از تکلیفی دارد که بر دوش مردان گذارده شده است، لذا عاقلانه نیست که زن بگوید چرا تکلیف را از دوش من برداشتی و بر دوش مرد گذاشتی چون این حق زن نبود بلکه یک تکلیف و باری است که خدا دارد روی دوش مردان گذارده است⛱ ✅حال چرا این تکلیف را روی دوش مرد گذاشت ؟ بخاطر تفاوت‌های فیزیکی زن و مرد، تفاوتهای روحی زن و مرد، تفاوتهای عاطفی و احساسی زن و مرد، این تفاوت‌ها قابل کتمان نیست چرا که مدیریت سنخیت دارد با روحیه، وضعیت، فیزیک و جسم مردان، و اینکه پروردگار عالم قوام خانواده را بر عهده‌ی مرد قرار داده است🏔 عین عدالت است.⚖ ✅«باء» در «بما فضل الله» به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری "باء مقابله" است، ما نیز همین نظر را می‌پسندیم. چرا این قوام روی دوش مرد باشه در مقابل چیست این قوام؟ «بما فضل الله بعضهم علی بعض» چون برخی را بر برخی دیگر فضیلت دادیم چرا نفرمود« بما فضل الله الرجال علی النساء» بلکه فرمود«بما فضل الله بعضهم علی بعض»؟ زیرا همانطوری که مردان در این زمینه نسبت به زنان برتری دارند زنان نیز در برخی مواضع بر مردان برتری دارند، چون مردان در این بخش فضیلتی دارند که زنان در این بخش، چنین فضیلتی ندارند؛ حال آن فضیلت چیست؟ فیزیک و روحیه‌ی مردان است که سنخیت با مدیریت، سرپرستی و تکیه‌گاهی دارد🏕 ✅کریمه ی«و بما انفقتم من اموالهم» یکی از علت‌های دیگر را بیان می کند که آن نیز بیان مصداق است و آن عبارتست از«بما انفقتم» مدیریت بر دوش مرد گذارده شده است چون نفقه بر دوش آنان است و در قبال این پول خرج کردن مدیریت نیز بر عهده‌ی او گذارده شده است. ✅البته نباید فراموش کرد که مسئله، مسئله‌ی نوع مردان است و استثنائات ربطی به بحث ما ندارد، لذا برخی مردان که قدرت مدیریت ندارند و یا برخی زنان که قدرت مدیریت دارند مربوط به بحث ما نمی‌شود. ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110 @booyebaran313 ⚘════⚘ ═
🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 پرســـ❓ــش ⁉️چرا در اسلام زن برای خروج از منزل باید از همسرش اجازه بگیرد؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه هر چند بسیاری از علت و حکمت های احکام الهی برای ما روشن نیست ولی در رابطه با سوال مذکور نکاتی تقدیم حضورتان می‌گردد: 1⃣ هر مجموعه‌ای نیازمند به یک مدیر و رهبر است تا آن مجموعه را اداره کند؛ به همین دلیل نیازمند آن است که برای این مجموعه قوانینی وضع شود و اسلام برای مجموعه کوچک خانواده به صورت معمول مرد را با توجه به این که اکثر مسئولیت‌های اداره‌ی خانه به دوش اوست او را به عنوان مدیر خانه قرار داده است و این یک امتیاز نیست بلکه یک بار مسئولیت سنگین برای اداره خانه و‌ خانواده است. به همین جهت یکی از قوانین خانه این است که زن با هماهنگی همسرش از خانه خارج شود تا به نظم و اداره‌ی خانه لطمه‌ای وارد نشود. 2⃣ یکی دیگر از حقوق مرد؛ حق جنسی است که بر عهده‌ی زن می‌باشد که در این نیاز متقابل؛ زن باید درخواست همسرش را تامین کند و به این جهت که گاهی خروج از منزل به این نیاز لطمه وارد می کند، اجازه برای ترک منزل لازم و ضروری است. 3⃣ باید به این نکته توجه داشت که این گونه قوانین در حد یک اصل قانونی است برای زمانی که اختلافی پیش آمد برای حل اختلاف، مبنا و قانونی باشد اما ما در عرف جامعه نداریم که زن برای هر خروجی از منزل بخواهد اجازه‌ای از همسرش بگیرد بلکه بصورت توافقی خیلی از این‌ مسائل بین زوجین حل شده است و کسی به این نکات توجه‌ای ندارد و در‌ خانه اصول اخلاق باید حاکم باشد و نه اصول فقه ♻️نتیجه اینکه این حکم فقهی، برای همیشه نیست بلکه استثناهایی نیز دارد که زن می‌تواند بدون اجازه‌ی همسرش از خانه خارج شود بطور مثال اگر زن هنگام عقد شرط کند که بتواند بدون اجازه از خانه خارج شود این قانون اجازه گرفتن لازم الاجرا نخواهد بود. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🌾 اعلام مبلغ از سوی مراجع تقلید کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🌷 آرمان فلسطین؛ استراتژی، سیاست محوری و وظیفه دینی جمهوری اسلامی 🔹جواد حیدری، کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی تبیین کرد: 📝 خبرگزاری فارس: http://fna.ir/exmn2e 📝 خبرگزاری حوزه: hawzahnews.com/news/901885 📝 خبرگزاری صاحب نیوز: http://snai.ir/1004958 📝 خبرگزاری موج: mojnews.com/fa/tiny/news-331028 📝 خبرگزاری برنا: borna.news/fa/tiny/news-1005411 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری 🌐 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈🌧 ⛈ 🌧 🌧 ⛈ پرســـ❓ــش ⁉️ چرا گاهی دعای مومنان در حق یکدیگر تاثیر ندارد؟ به عنوان مثال گاهی مومنان برای شفای یک فرد دعا می‌کنند ولی آن فرد شفا نمی‌یابد و می‌میرد!؟ ⁉️مگر در روایات نیامده که دعا می‌تواند تقدیر انسان را عوض کند؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه 1⃣ دعا عامل اتصال انسان به خداست و نوعی عبادت تلقی می‌شود اما در عین حال شرایط و آدابی دارد که با رعایت آن آداب، دعاهای ما به اجابت نزدیک تر خواهد شد. 2⃣ بیان حوائج و مشکلات و به زبان آوردن خواسته‌ها در هنگام دعا امری مطلوب و پسندیده است و در روایات به ما توصیه شده که حتی نمک غذای خویش را هم از خداوند بخواهید‌ بر این اساس بیان نیازمندی‌ها و خواسته‌های مادی و معنوی ما، نشانگر فقر ذاتی و ناچیز بودن در برابر خداوند است و می‌توان گفت نوعی تمرین بندگی است و توحید افعالی انسان را محکم ترمی کند اما در عین حال لازم است در کنار بیان نیازها و خواستن آنها از خداوند متعال در ادامه، خواست خداوند و مصلحت او را نیز هنگام دعا مد نظر گرفته و کار را به خداوند بسپاریم. 3⃣ نظام جهان همیشه بر اساس معجزه پیش نمی‌رود و استجابت دعا خودبه‌خود ایجاد نمی‌شود و انسان باید مقدمات و زمینه‌های پیدایش آن را فراهم کند و موانع استجابت دعا بر آورده شدن حاجت را برطرف کند بنابراین انجام کارهای محبوب خداوند به ما در آمادگی برای دریافت محبت الهی و استجابت دعا کمک می‌کند و البته ارتکاب برخی معاصی مانع اجابت می‌شود. 4⃣ نظام جهان، نظام حکیمانه و بر مبنای سبب و مسبب است بنابراین در دعا کردن نباید انتظار داشته باشیم که خداوند نظم عالم را برای ما به هم بزند تا امری که مصلحت نیست را تبدیل به مصلحت نماید. گاهی انسان نسبت به خیر و شر خود آگاه نیست به گونه‌ای که آنچه به خیر خود می‌داند، شر اوست و آنچه شر می‌پندارد خیر اوست، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که «چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آنکه خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شر شما در آن است. و خدا می‌داند، و شما نمی دانید» 5⃣ «حتمی بودن» برخی مقدرات انسان نکته بسیار مهمی که در مقوله دعا باید در نظر گرفته شود، «حتمی بودن» برخی مقدرات انسان است، انسان دارای دو اجل حتمی و اجل غیر حتمی است در قرآن کریم آمده است که «او کسی است که شما را از گِل آفرید؛ سپس سرآمد (غیر حتمی برای عمر شما) مقرر داشت؛ و سرآمد معین (و حتمی عمر شما) نزد اوست؛ سپس شما (در توحید و قدرت او) تردید می‌کنید!». ♻️نتیجه اینکه: دعا و توسل، اگر به صورت صحیح، درست و با رعایت شرایط انجام بگیرد، قطعاً در تغییر مسیر و سرنوشت انسان تأثیر گذار است و اجل غیر حتمی را تغییر می‌دهند اما باید توجه داشته باشیم، قضا و قدر حتمی الهی به هیچ وجه و با هیچ کاری قابل تغییر نیست بر این اساس مرگ بسیاری از افراد به واسطه‌ی تمام شدن عمر آنها و بر اساس اجل حتمی الهی است که تغییر ناپذیر است. (دعا نمی‌تواند اجل حتمی را تغییر دهد) زیرا قدر حتمی الهی با هیچ امری قابل تغییر نیست، دعا و توسل علاوه بر ریشه داشتن در فطرت انسانی و بر آمدن از حس دینی، از مسلمات اسلام است اما بر آورده شدن آن مشروط به شرایطی است که استفاده از عوامل طبیعی و تلاش و کوشش در راستای آن و مصلحت بندگان از مهم‌ترین آنان است و اینکه اجل و قضا و قدر حتمی الهی با هیچ امری قابل تغییر نیست. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ««هیچ امتی از اجلِ [معینِ‏] خود نه پیش می‌افتد و نه پس می‌ماند» متن کامل یادداشت👇 📝 مرسلات: dte.bz/209mo 📝 خبرگزاری مهر: dte.bz/209me 📝 خبرگزاری شبستان: dte.bz/210sh @javadheidari110 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ ➠@ramezan_ghasem110