eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
387 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره حضرت معصومه (س) 〰️〰️〰️ 1.تولد و وفات در منابع متقدم مطلبی درباره زمان تولد و موقع وفاتشان نیست. ولی در منابع متاخر بدون ذکر منبعی تولدشان را در اول ذیقعده آورده‌اند. (نمازی،مستدرک سفینة البحار،ج8،ص261). 🌹 2.پدر و مادر 🔹پدر والامقامش،امام کاظم (ع) است . رئیس مذهب جعفری در وصفش فرمود: «ِ اسْتَوْصُوا بِابْنِي مُوسَى خَيْراً فَإِنَّهُ أَفْضَلُ وُلْدِي وَ مَنْ أُخَلِّفُ مِنْ بَعْدِي وَ هُوَ الْقَائِمُ مَقَامِي وَ الْحُجَّةُ لِلَّهِ تَعَالَى عَلَى كَافَّةِ خَلْقِهِ مِنْ بَعْدِي‏» (مفید،الارشاد،ج2،ص220). 🔺مادر مکرمه‌اش کنیزی بود به نام نجمه یا تکتم . در جلالش از زبان فروشنده ایشان به ابراهیم خادم موسی بن جعفر می خوانیم: «... گفت: من داستان اين دختر را برايت بگويم:او را از دورترين نقاط مغرب خريدم، زنى از اهل كتاب بمن برخورد و گفت: اين دختر همراه تو چكار ميكند؟ گفتم: او را براى خود خريده‏ام، گفتم: سزاوار نيست كه او نزد مانند توئى باشد.اين دختر سزاوار است نزد بهترين مرد روى زمين باشد و پس از مدت كوتاهى كه نزد او باشد، پسرى زايد كه در مشرق و مغرب زمين مانندش متولد نشده باشد. من آن دختر را نزد امام بردم، دير زمانى نگذشت‏ كه امام رضا عليه السلام از او متولد شد.» (کلینی،الکافی،ج1،ص486). 🔅 بنا بر کلام محمد بن جریر طبری شیعی،مادر امام رضا (ع) و حضرت معصومه(س) یکی هستند. (دلائل الامامه،ص309) 🌹 3. مقام این بانوی عظمی 3.1. درلسان معصومین ▫️امام صادق(ع) : «بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ الرَّاوِی وَ کَانَ هَذَا الْکَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ یُولَدَ الْکَاظِمُ عَلَیْهِ‌السَّلَامُ»( بحارالأنوار،، ج:۵۷،ص:۲۱۷) ▫️سعد اشعری که از بزرگان قم بوده و از علمای بزرگ و صاحب‌نام که از اصحاب بزرگوار ائمه است از امام رضا(ع) درباره زیارت قبر فاطمه معصومه در قم سؤال کرد، امام(ع) فرمود پاداش آن بهشت است: «عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ زِیَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع بِقُمَّ فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ». ▫️امام جواد(ع) فرمود: «عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند پادش او بهشت است.» ▫️عبدالجلیل رازی کتاب النقض را حدود ۵۶۰ق تألیف کرده است. وی حدیثی را از امام صادق(ع) در مورد دفن حضرت معصومه در قم نقل می کند که در کتاب تاریخ قم نیست. پس سخن او برگرفته از این کتاب نیست:«ألا إن للجنه ثمانیه أبواب فباب منها إلى قم ، تقبض فیها امرأه من ولدی اسمها فاطمه بنت موسى. تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنه بأجمعهم. (النقض، تحقیق: حسینی ارموی، ص ۱۶۵) ➖➖➖ 3.2. در زیارت نامه 🔅 الف) شفاعت : « یا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ ». 🔅ب) محور حُب و بُغض : « أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ بِحُبِّكُمْ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ» 🔅ج) عامل عاقبت به خیری : « اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَةِ». ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا برخی از در جمهوری اسلامی دیر محاکمه میشن؟؟! 🔺چرا اوضاع کشور را درست نمی‌کند؟! 🔺چرا مسئولان ناکارآمد را عزل نمی‌کند؟! 🔺ایران قدرت برخورد با برخی از مسئولان را ندارد؟! @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 پرســـ❓ــش ⁉️منظوراز چله نشيني چيست؟ پاســـ🖊ــــخِ‌ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ اصل «چله گرفتن» اصل چله‌گرفتن به معنای «مراقبت چهل روزه از خود برای زمینه سازی جهت دریافت فیوضات الهی و حکمت ربوبی» مورد اشاره ی روایات آل الله علیهم السلام و علمای بزرگوارمیباشد. امام باقر علیه السلام می فرماید: «مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه‏»؛ «هیچ بنده ای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آن که پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمان ها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود». 📚کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 16، ح 6 2⃣ منظور از چله‌نشيني: منظور از چله و چله‌نشینی این است كه: با عبادت خالصانه، شبستان وجودمان را لبریز از نور و صفا کنیم تا زمينه‌ی تابش انوار الهي و درخشش آفتاب فطرت در درونمان مهیا شود و امور غيرضروري و غير لازم را در حد امكان ترك کنیم. 3⃣ عدد چهل در قرآن: درقرآن و روايت به عدد۴۰ عنايت خاص شده است‌، قرآن كريم خلوت حضرت موسي در كوه طور با خدا را چهل روز ذكر مي‌کند «و وَ وَاعَدْنَا مُوسَي ثَلَاثِينَ لَيْلَه وَ اَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرْفَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ اَرْبَعِينَ لَيْلَه» (اعراف۱۴۲) در روايات آمده: «مَنْ اَخْلَصَ لِلَّهِ اَرْبَعِينَ يَوْماً فَجَزَاکَ اَللَّهِ يَنَابِيعَ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَي لِسَانِهِ»عيون اخبارج 2،ص 85 خودت را چهل روز براي خداوند خالص و پاكن، ببین چطور خداوند چشمه‌هاي حكمت را از قلبت به زبانت جاري مي‌کند 4⃣آثار چله نشيني: آثار چله‌نشینی بستگي با توجه به اراده، توجه، همت و اخلاص افراد، دارای شدت و ضعفِ اما به هر حال در اين مدت، قلب نوراني و با صفا مي‌شود و مطالب ظريف و عالي معنوي و معارف دين را بهتر و عميق‌تر درك مي‌کند تا زمينه‌ی عروج معنوي و تعالي روح برای انسان فراهم شود. البته باید حواس‌مان باشد دچار افراط و تفریط نشویم، پس بهتر است از یک فرد راه رفته و پخته و قابل اعتماد راهنمايي بگیریم. ♻️نتیجه اینکه: ❇️ معناي چله‌نشيني، بريدن از مردم و شانه خالي كردن از مسؤوليت‌های فردی،اجتماعي، شرعي و انساني نیست بلکه مهم اين است كه ما در اجتماع باشیم و مراقب خودمان باشیم، چون گاهي باز کردن گره‌اي از كار خلق اثرش از ده‌ها چله‌نشيني بيشتر است. ❇️ چله‌گیری و چله‌ی موسویه هیچ مستند روایی ندارد ولی با وجود روایات کلی در مورد سفارش به دعا و زیارت و همچنین «موضوعیت» عدد چهل، هیچ اشکالی ندارد و حتما در کنار تلاش و کوشش و استفاده از موهبات طبیعی، برای رفع گرفتاری ها مؤثر خواهد بود. 💫 تذکر: استناد به روایت «فضل بن ابی قره» که اشاره به برداشتن عذاب از بنی‌اسرائیل بعد از چهل روز ناله و گریه و توصیه به این عمل برای رسیدن امر فرج، به خاطر ضعیف بودن سند این روایت، امر صحیحی نیست 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏4 @javadheidari110 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | "چرا حضرت معصومه -سلام الله علیها- ازدواج نکردند؟!" 🎙 استاد جواد حیدری -کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی- 🖇 http://fna.ir/darb7m 🍃 @javadheidari110 🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 پرســـ❓ــش ⁉️مهم‌ترين و شایع‌ترین پرسش‌هاي كودكان درباره خدا چیست و چگونه به آنها پاسخ دهیم؟ پاســـ🖊ــــخِ‌ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 🔻مقدمه با توجه به اینکه فرزندان زیر هفت سال قدرت فهم مباحث متافیزیک را ندارند بنابراین می‌بایست سعی شود برای پاسخ به سوالاتی که در مورد خداوند دارند حتی‌الامکان از روش حواس پرتی استفاده شود اما اگر اصرار از طرف فرزند بود و قدرت فهم خوبی داشت از روش تمثیل به سوالاتش پاسخ داده‌‌شود. 🔆خدا كيست و چيست؟ براي پاسخ به اين سؤال بايد از اوصاف خداوند و مقایسه او با ديگران استفاده كرد و بگوئیم خدا كسي است كه مهرباني‌اش از پدر و مادر هم بيشتر است. خدا كسي است كه بیشتر از پدر و از شما مراقبت مي‌كند. خدا از قوي‌ترين كسي كه شما مي‌شناسيد هم قوي‌تر است. 🔆چرا خدا را نمی‌بینیم؟ فرزندي همين سؤال را از پدر خود مي‌پرسد. پدر ليواني آب و دو حبه قند مي‌آورد و مقابل ديدگان فرزند، آن دو حبه قند را داخل آب در ليوان قرار داد و آن‌ها را در آب حل کرد🍹 آنگاه از فرزندش پرسید: 🧔آيا حبه‌هاي قند داخل ليوان هستند يا از آن خارج‌شده‌اند؟ 🧒فرزند پاسخ داد: داخل ليوان هستند. 🧔پدر: آيا تو آن را مي‌بيني؟ 🧒فرزند: خير 🧔پدر: آن‌ها داخل ليوان هستند؛ اما با چشم ديده نمي‌شوند؛ خدا هم این‌گونه است، همانطور که ما خيلي چيزها مانند هوا، گرما و برق را نمي‌بينيم اما وجود دارند خدا 🔆خدا را چه كسي آفريده است؟ از کودک می‌پرسیم غذای شور، شوری خود را از کجا اورده؟ پاسخش این است که شوری آن از خودش است. یا می‌پرسیم روغن چربی خودش را از کجا آورده؟ پاسخش این است که چربی آن از خودش است‌. ✅پس خدا وجودش از خودش است و همیشه بوده است اما وجود ما از خداست. @javadheidari110 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼 @ramezan_ghasem110
8️⃣ ⏏️سید رضاموسوی هندی :کجا افراد با کفش قنبر تو قابل برابری اند. 📎 در نقد انگاره رسیدن به مقامات معنوی معصومان ،شعر شاعران شیعی بزرگ نیز حائز اهمیت است. که نشان میدهد مهمترین ادعای معنویت استاد غفاری، حتی در اشعار شیعی نیز جایگاه ندارد، چه برسد به کلمات معصومان و نایبان آنها. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water @javadheidari110
💠پرسش: تفاوت بین نماز صحیح و نماز مقبول را بیان کنید؟ ❇️پاسخ: یکی از نکاتی که در باب نماز لازم است مورد دقت قرار گیرد تفاوت بین نماز صحیح ونماز مقبول است.نماز صحیح نمازی است که با شرایط ذکر شده بجا آورده شود اما لزوما همراه با پذیرفته شدن نیست.درواقع نماز صحیح موجب اسقاط تکلیف از بنده می شود اما ممکن است مقبول درگاه احدیت واقع نشود.البته این حرف بدان معنا نیست که اگر نماز ما مورد قبول واقع نشود پس بهتر است ترک شود، بلکه خواندن نماز صحیح خودش موجب نجات انسان از عذاب الهی می شود هرچند موجب تقرب و کمال نگردد. امام صادق(عليه السلام) درروایتی در بخشی از سخنان خود با بيان حديثى قدسى، برخى از شرايط قبولى نماز و همچنین آثار قبولی آن را يادآور مى‌شوند. ایشان می فرمایند: يَا ابْنَ جُنْدَب قال اللّهُ جلّ و عزّ فى بَعضِ ما اَوْحى: اِنَّما اَقْبَلُ الصَّلاةَ مِمَّنْ يَتَواضَعُ لِعَظَمَتى و يَكُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ مِنْ اَجْلى و يَقْطَعُ نَهارَهُ بِذِكْرى و لايَتَعَظَّمُ عَلى خَلْقى و يُطْعِمُ الْجائِعَ و يَكْسوُ الْعارِىَ وَ يَرْحَمُ المُصابَ و يُؤْوِى الْغَريبَ فَذلِكَ يُشْرِقُ نورُهُ مِثْلَ الشَّمسِ اَجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً و فِى الجَهالةِ حِلْماً اَكْلَأُهُ بِعِزَّتى وَ اَسْتَحْفِظُهُ ملائكتى يَدْعُونى فَاُلَبّيهِ و يَسْأَلُنى فَاُعْطيهِ فَمَثَلُ ذلك الْعَبدِ عندي كَمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثمارُها و لاتَتَغَيَّر عن حالِها(1) 🔵شرایط قبولی نماز: 1.درک عظمت خداوند. هرچقدر انسان به عظمت و بزرگی خداوند بیشتر معرفت پیدا کند، راه را برای پذیرش نمازش هموارتر نموده است. 2. خودداری نفس از مشغول شدن به شهوات و هوسها هرچقدر میزان توجه انسان به هوسهای باطل کم تر شود، میزان مقبولیت نمازش افزون تر خواهد شد. 3.سپری کردن هر روز با ذکر و یاد خداوند 4.تواضع در برابر خلق خداوند(پرهيز از فخرفروشى به خلق خدا) 5.سیرکردن شکم گرسنگان( انفاق به نيازمندان) 6.پوشاندن برهنگان 7. مهربانی با افراد مصیبت دیده 8.پناه دادن غریب 🔵آثار نماز مقبول: طبق روایت مذکور کسی که شرایط قبولی نماز را مراعات نماید از نوری الهی بهره مند می گردد و با این نور در عالم بالا شناخته می شود. نورانیت این شخص نه تنها مربوط به ملکوت است ، بلکه در زندگی دنیا نیز هرجا با ظلمت روبرو شد خداوند با نور الهی راه را برایش روشن می نماید.(َجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً) علاوه بر این خداوند به برکت نماز مقبولش، به او حلم و بردباری عطا میکند تا در برابر افراد جاهل صبور باشد. همچنین وجود او را به واسطه فرشتگانش محفوظ می دارد و درخواست او را اجابت مى‌كند. آیت الله مصباح در شرح بخش آخر این روایت چنين می گویند: چنین بنده‌اى هم‌چون گل‌ها و ميوه‌هاى بهشتى كه هيچ‌گاه پژمرده و پوسيده نمى‌گردند، هميشه با طراوت و سرزنده است: فَمَثَلُ ذلك العبدِ عندى كمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثْمارُها و لا تَتَغَيَّرُ عَنْ حالِها. تفسير عقلانى اين مطلب اين است كه بنده آن‌چنان با آموزه‌هاى دينى خو گرفته است كه هيچ‌گاه اين حالت او تغيير نخواهد كرد؛ يعنى اين حالات در او ملكه شده و به صورت صفتى ثابت براى نفس و روحش درآمده است.(2) پی نوشت ها: . 1.بحار الانوار (من منشورات المكتبة الاسلامية، چ دوم، 1405 هـ. ق.)، ج 78، كتاب الروضة، باب 24، روايت 1، ص 279 ـ 286 2. پندهاي امام صادق(عليه السلام) به ره‌جويان صادق،مصباح یزدی،ص287 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از سلاله اخلاقی
ایادر قرآن کریم اشاره‌ای به وجود مقدس امام زمان علیه‌اسلام شده است؟.mp3
4.93M
🦋چشم به راه🦋 قرآن کریم با چه روشی امام زمان علیه‌السلام را معرفی کرده است؟ الف) بیان نام صریح ایشان ب) ویژگی‌های حکومت و شخصیت امام زمان‌علیه‌السلام در قران بیان نشده است. ج) ویژگی‌های حکومت و شخصیت امام زمان علیه‌السلام در قرآن بیان شده است. 🦋تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه شرکت کنید. 📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید. 🌻هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزه‌ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می‌کند. @javadheidari110
◼️ سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد تسلیت باد. ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 پرســـ❓ــش ⁉️ ما در امور دینی از معصوم تبعیت می‌کنیم، در زمان غیبت نیز از فقها تبعیت می‌کنیم اما چرا در امور سیاسی همانند امور دینی از همه‌ی مراجع و فقها تبعیت نمی‌کنیم و تنها از یک فقیه تبعیت می‌کنیم؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ در رابطه‌ با بحث تقلید در امور شرعی و دینی، به دستور قرآن، عقل و روایات آل‌الله مراجعه می‌کنیم و به واسطه‌ی کسانی که فقیه‌اند و حلال و حرام را می‌دانند به حکم خدا عمل کنیم و البته در مسئله‌ی تقلید می‌بایست با تحقیق اعلم فقها را بیابیم و از ایشان تقلید کنیم. 2⃣ رهبر سیاسی حتی با وجود فقها، وظیفه‌ی حاکمیت جامعه را بر عهده دارد تا هرگونه هرج و مرج را در جامعه رفع و دفع کند. 3⃣ هر چند فقها و مراجع شأنیت، قابلیت و استعداد حکومت بر جامعه را دارند اما در مقام عمل فقط یک نفر می‌بایست متصدی این امر قرار گیرد؛ زیرا غرض رفع تحیّر و حل تخاصم است و اگر چندین نفر متصدی امور جامعه گردند غرض که همان رفع تحیّر و... هست حاصل نمی‌گردد. 4⃣ ممکن است گفته شود وقتی همه‌ی فقها جمع شوند و نظر خود را اعلام کنند، در نهایت اجماع آراء صورت می‌پذیرد و نظری واحد اخذ می‌شود. در پاسخ باید بگوئیم: رسیدن به نظر واحد همیشگی نیست زیرا بین فقها تعدد مبانی وجود دارد بنابراین همین امر گاهی موجب می‌گردد در مواقع مهم و حساس، اجماع و نظر واحدی اخذ نشود به همین جهت تصمیم عقلانی‌ این است که حاکمیت سیاسی منحصر به یک فقیه باشد. 5⃣ مقام معظم رهبری فرمودند: التزام به ولایت فقیه قابل تفکیک از التزام به اسلام و ولایت ائمّه معصومین(علیهم السلام) نیست. 📚اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری س ۶۲ ♻️نتیجه اینکه: ✳️ حاکم جامعه‌ی اسلامی به حل و فصل امور و گره‌گشائی می‌پردازد و کلام ایشان فصل‌الخطاب است بنابراین حل و فصل امور با سخن نهائی یک فرد محقق می‌‌گردد. ✳️ بر اساس مذهب شیعه همه‌ی مسلمانان باید از اوامر ولایی ولی فقیه اطاعت نموده و تسلیم امر و نهی او باشند، اطاعت از ولی‌فقیه بر همه‌ی افراد خواه مقلد و یا مرجع لازم و واجب است بعلاوه اینکه، حتی افرادی هم که مقلدِ مرجعی هستند که اعتقادی به ولایت مطلقه‌ی فقیه ندارد نیز اطاعت از ولی فقیه واجب است. ✳️ اینکه امام خمینی (ره) فرمودند: ولایت فقیه همان ولایت رسول‌الله است به این معنا نیست که مقام فقیه، مقام امام معصوم است بلکه ایشان در صحیفه‌ی خود اینچنین تصریح فرموده‌اند که: ویژگی‌های اختصاصی معصوم قطعاً شامل حال ولی‌فقیه نمی‌شود. پس ولایت مطلقه‌ی فقیه با اطاعت مطلقی که متفرع بر عصمت است بسیار تفاوت دارد، ولی فقيه وظیفه‌ی حکومت و اداره‌ی جامعه را بر عهده دارد اما معصوم الگو و هادی جامعه، برای حرکت به سمت سیر الی‌الله است. 🆔 @javadheidari110 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ⚡️ ⚡️ ⚡️ پرســـ❓ــش ⁉️کیفیت نمازیکشنبه‌های ماه ذی‌القعده چگونه است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند: هرکس قصد توبه دارد، در روز یکشنبه‌ی ماه ذی‌القعده غسل کند وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بجا آورید و‌ در هر رکعت: 🔘یک‌ مرتبه "فاتحة الکتاب" 🔘سه‌ مرتبه "قل هو اللّه احد" و 🔘یکمرتبه‌معوذتین(سوره‌ی فلق ‏و ناس) 🔘 هفتاد مرتبه هم استغفار کند و سپس 🔘یکمرتبه‌ذکر"لا حول و لا قوّة إلا باللّه"بگوید بعدذکرِ 🔘یا عزیز یا غفّار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فإنّه لا یغفر الذّنوب إلا أنت؛ اى عزیز! اى بخشاینده! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را بیامرز که جز تو کسى گناهان را نمی‌آمرزد» 🔆این نماز برکات فراوان دارد از جمله اینکه: 〽️ توبه اش قبول‌شود. 〽️ گناهانش‌آمرزیده‌شود. 〽️ با ایمان از دنیا می‌رود. 〽️ خوش رزق دنیا و آخرت. 〽️ پدر و مادر از او راضى شوند و... 🔴 تذکر۱ دستور کلی برای خواندن نمازهای مستحبی، به صورت دو رکعتی است. بنابراین، اگر توصیه به چهار رکعت نماز مستحبی در موردی شده باشد، لازم است دو تا دو رکعتی خواند. 📚طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقی، ج 2 هر چند از متن روایت نمی‌شود استنباط کرد دوتا دو رکعت جداگانه بخوانیم یا چهار رکعت به یک سلام اما چون در فقه، نمازهای مستحبی دو رکعتی است مگر در مواردی که تصریح به خلاف آن شده باشد؛ که در این نماز تصریحی به چهار رکعتی بودن وجود ندارد، پس باید به صورت دو نماز دو رکعتی جداگانه خوانده شود. و سپس در آخر چهار رکعت، استغفار و دعای آن خوانده شود. 🔴 تذکر۲ عمل به این روایت در ایام دیگر سال هم، اجازه داده شده است چرا که اصحاب از پیغمبر پرسیدند: ای رسول خدا! اگر کسى در زمان دیگرى چنین بگوید چطور؟ آن حضرت فرمود: «چیزهایى را که گفتم براى او نیز خواهد بود. جبرئیل این مطالب را در شب معراج به من گفت» 📚ابن طاووس، علی بن موسی، إقبال الأعمال، ج‏1 🔴 تذکر۳ گفتنی است؛ این روایت را تنها سید بن طاوس به نقل از انس بن مالک آورده است و در منابع دیگر شیعی نیامده است. 🆔 @javadheidari110 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 📖 🕋 📖 پرســـ❓ــــش ⁉️در زمینه‌ی توحید (خداشناسی) در حوزه‌‌ی کودک و بزرگسال چه کتابهایی مطالعه کنیم؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" ♦️کتابشناسی: 1⃣ کتاب پیرامون مباحث خداشناسی 🔻در حوزه‌ی بزرگسال🔻 ۱) کتاب براهین اثبات وجود خدا از آیت الله جوادی آملی «حفظه الله» البته خوانش این کتاب برای افراد مبتدی توصیه نمی گردد چون برای آنان ثقیل است. ۲) کتاب خدا شناسی و پاسخ به شبهات پیرامون آن از استاد محمد حسن قدردان قراملکی. کتاب بسیار خوبی است ایشان به سبک فلسفی براهین نظم، امکان و وجوب، حدوث، فطرت را مورد بررسی قرار داده و شبهات پیرامون آن را با رویکردی کاملا فلسفی بیان فرموده اند. ۳) کتابهای خداشناسی از استاد محمد بیابانی اسکوئی ۶ جلد کتاب است، رویکرد ایشان کاملاً حدیثی و بر اساس روایات است. ۴) عقائد استدلالی استاد ربانی گلپایگانی از شاگردان استاد جعفر سبحانی. ۵) کتاب اصول عقائد آیت الله مصباح یزدی، کتاب ایشان بحش توحید آن، انصافا قابل استفاده است. البته می بایست با استاد خوانده شود. ۶) کتاب خداشناسی از استاد سعیدی مهر ج۱ 2⃣ کتاب پیرامون مباحث خداشناسی 🔻در حوزه‌ی کودک🔻 ۱) سه جلد کتاب از استاد یزدان رضوانی الف) مزرعه ی آفتابگردان خوانش این کتاب به مربیان توصیه می گردد ب) از من تا او این کتاب در پاسخ به پرسش‌های نماز نوشته شده. ج)بچه‌های سرمایه‌دار این کتاب به والدین برای تربیت اعتقادی کودک و نوجوان کمک می‌کند. ۲) تمام کتاب‌های آقای غلامرضا حیدری ابهری ۳)کتابهای آقای حسینی نسب کتاب‌های ایشان با رویکرد پاسخ به سوالات کودک است. 🔻تذکر با مطالعه‌ی این کتاب‌ها اینگونه نیست که هرسوالی از شما پرسیده شود را بتوانید پاسخ دهید، هر چند مطالعه‌ی این کتب لازم است اما آنچه لازم و ضروری تر است شرکت در مباحثی و کلاس‌ها و کارگاه‌ها و دوره‌های آموزش اعتقادات از توحید تا معاد است، تا قالب‌ها را یاد بگیرید زیرا اگر خودتان خمیر مایه داشته باشید خواهید توانست تطبیق دهید. همانگونه که ائمه فرمودند: «علینا القاء الاصول و علیکم بالتفریع» (امام رضا علیه السلام فرمودند: بر عهده ی ماست القاء اصول و بر عهده ی شماست استخراج فروعات) 📚میزان الحکمه ج۱ 🆔 @javadheidari110 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از عصر آب
🔺 ( شاخصه های عرفانی امام خمینی رحمه الله) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
سلام علیکم برای آگاهی از شاخصه های عرفانی امام روح الله، در کانال عصر آب عضو شوید. 👆👆👆👆
💠 حدیث روز 💠 💎 عملی که ناامیدی را از بین می‌برد 🔻امام علی علیه‌السلام: عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الاِْسْتِغْفارُ ❇️ در شـگـفـتـم از كـسـى كـه را بـه هـمـراه دارد و در ايـن حال به نااميدى می‌گرايد. 📚 بحارالأنوار، ح ۸۴، ص ۱۱۲۴ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🔺دستاویز قرار دادن آیه‌ها و احادیث دینی توسط نظریه‌ پردازان قانون جذب 🧲 @javadheidari110 ♦️ نظریه‌پردازان قانون جذب، نظام معرفتی خاصی در این مورد پیشنهاد نمی‌دهند، آنها پیروان خود را به جهان‌بینی توحیدی دعوت نمی‌کنند. 🔷 بلکه می‌گویند: مهم نیست تو خداباوری یا منکر خدا، ناپرهیزگاری یا اهل تقوا؛ مهم این است که هرچه آرزو کنی همه در اختیار توست و کائنات جملگی فرمانبردارِ تو هستند. 🔶 امروزه مروجان فرضیه جذب در کشور ما، درصدد بومی‌سازی آن هستند و اصرار دارند به‌طور کامل این فرضیه را با متون قرآنی و روایی سازگار نشان دهند؛ از این‌رو در موارد متعددی آیه‌ها و احادیث دینی را دستاویز قرار داده‌اند. 🔷 این افراد از آنجا که هم علاقه‌مند به آموزه‌های اسلامی و هم دل‌بسته به یافته‌های علوم جدیدند، به کار تطبیقی روی آورده و به زعم خود مفهوم قانون جذب را از دل متون و ادله دینی بیرون کشیده‌اند. 🔶 بدین‌سان می‌خواهند بگویند قانون جذب نه‌تنها یافته جدیدی نیست، بلکه جزو آن دسته از میراث دینی است که تاکنون به آن توجه نداشته‌ایم و جدید بودنِ آن برای ما از آن روست که تاکنون نسبت به آن در غفلت و بی‌خبری به سربرده‌ایم. 🔷 علاقه‌مندان دینی سازی قانون جذب، هم به آیات قرآنی و هم به روایات معصومین تمسک کرده‌اند. یکی از مشهورترین روایاتی که امروز برای تبلیغ قانون جذب از آن سود می‌برند، روایت اصول کافی در باب دعاست. ♦️ امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «هنگامی که خدا را می‌خوانی چنان باش که گویا دعایت برآورده شده و خواسته‌ات آماده است»[1] 🔷 آنچه درباره‌ی این حدیث و امثال آن نباید مورد غفلت واقع شود، تأمل در معنای دعاست. دعا در متون دینی به معنای درخواست خاشعانه از خداوند متعال است. 🔶 در دعا انسان نه‌ از خودش، که از منبع لایزال الهی طلب می‌کند و این درخواست را متواضعانه مطرح می‌نماید و صدالبته انسان مؤمن قبل از همه‌ی این‌ها باید اعتقاد و اندیشه‌ی صحیحی درباره‌ی خدای خویش داشته باشد؛ 🔻 به عبارت روشن‌تر بنا بر منابع دینی، فرد دعا کننده باید در سه محور، بینش خود را اصلاح کند: 1️⃣ توجه به اجابت کننده‌ی درخواست (اعطا کننده) 2️⃣ نظام باورها (جهان‌بینی) 3️⃣ صورت دعا (کیفیتِ درخواست). 🔶 در قانون جذب، هر سه محور بالا (اعطا کننده، کیفیت درخواست و اصولِ اعتقادات انسان)متفاوت تبیین می‌شوند. 🔷 اولاً قانون جذب، ذهن آدمی را اعطا کننده می‌داند و این منبع درونی را چنان قدرتمند معرفی می‌کند که با وجود این قدرت بی‌کران، هیچ منبع بیرونی صاحب تأثیر فرض نمی‌شود. 🔶 قانون جذب قوه‎ی خلاقی درون هر فرد تصویر می‌کند که انسان را از هر نیروی دیگر بی‌نیاز می‌سازد. 🔷 به همین دلیل جایگاه خدا در قانون جذب جایگاه متعالی نیست، بلکه جایگاهی فرو دین است که با وجود ذهن، به استمداد از او نیازی نیست. 🔶 دوم این‌که دعا باید با خشوع همراه باشد و انسان موحد بداند که در جایگاه مخلوق نشسته و به سوی خدای متعال دست نیاز دراز کرده است. 🔷 اما در قانون جذب، همه‌ی اشیاء و تمام هستی در خدمت سرخوشی انسان قرار دارند و انسان نه‌تنها تمنا نمی‌کند، که فرمان می‌دهد و بر سر مسند خدایی تکیه می‌زند. 🔶 به همین دلیل در قانون جذب، کسی به خاکساری تشویق نمی‌شود و تواضع، ارزش به حساب نمی‌آید، بلکه انسان هرچه طلبکارانه‌تر با کائنات مواجه شود، بیش‌تر می‌تواند خواسته‌ی خود را بستاند. 🔷 سوم این‌که انسان مؤمن آنگاه دعایش به اجابت می‌رسد که از باور و اعتقادِ صحیحی برخوردار باشد. 🔶 اما قانون جذب تنها باوری را که لازم می‌داند، باور به قدرت خلق درون است و بس. ♦️ رهبران جذب بارها گفته‌اند: «برای دست‌یافتن به خواسته‌ها نیاز نیست به دین، اندیشه یا مکتب خاصی پایبند باشید، همین قدر که بدانی به بزرگ‌ترین فرستنده مخابراتی روی زمین مجهزی، کار تمام است و می‌توانی به دنیا فرمان دهی.
♦️ طبق ایده‌ی جذب، دعا چون مقدمه‌ی تجسم و تمرکز اهمیت پیدا می‌کند؛ نه از آن‌رو که ابزاری مستقل در خدمت تعالی انسان است. 🔷 زیارت نیز چون به انسان قدرت تداعی بیشتری می‌دهد، مفید است؛ نه چون زیارت‌شونده دارای روحی بزرگ است که می‌تواند دیگران را در تعالی روحی دستگیری نماید. 🔶 بنابراین اگر در میخانه این تداعی صورت گیرد، میخانه هم مثل زیارتگاه، تقدس و ارزش پیدا می‌کند؛ پس می‌توان زیارت و زیارتگاه را با هر مکانِ دیگری که این کارکرد را داشته باشد جایگزین کرد. 🔷 پاره‌ای از مبلغان راز، سراغ آیه‌ی «أُدعُونِی أستَجِب لَکُم» [سوره‌ی غافر، آیه ۶۱] رفته و طلب از خدا را به معنای «تکرار با خود» معنا می‌کنند، نه طلب و درخواست. در این آیه طلب از خدا مطرح است، نه تصویرپردازی ذهنی. 🔶 در تصویر‌سازی ذهنی، تمنا از دیگری در کار نیست، بلکه انسان در گوشه‌ای می‌نشیند و تصویر آرزوهایش را به خود نشان می‌دهد. البته تلاش می‌کند هنگام نظر انداختن به عکس‌ها به آن‌ها احساس مثبت هم بدهد و با عینک خوش‌بینی آن‌ها را نظاره کند. 🔷 تصویرگری با هدفِ فعال‌سازی قوه ذهن است؛ ذهنی که در برخورداری از قدرت، بیکران و نامحدود فرض می‌شود. روشن است کسانی که ذهن را از چنین قوه‌ای برخوردار می‌بینند، خواسته‌ی خویش را در حقیقت از ذهن مطالبه می‌کنند و در این درخواست به نماینده خدا (ذهن) نیاز دارند نه به خود او. 🔶 به عبارت دیگر شأن و جایگاهی که برای رسولان الهی در «واسطه‌ی فیض واقع شدن» انتظار می‌رود، در قانون جذب به یک دکلِ مخابراتی به نام ذهن نسبت داده می‌شود. قبله فردی (نه قبله واحد مشترک) در اختیار دارد. 🔷 یادآور می‌شویم بعضی از هواداران قانون جذب، بین خداپذیری و قانون جذب جمع می‌کنند. ایشان نظریه‌ی جذب را از قوانین خلقت می‌دانند و می‌گویند ما خدا را باور داریم و قوه‌ی ذهن را کارگزار خداوند می‌دانیم. ♦️ چنین برداشتی از خدا به این معناست که خداوند، هستی را آفرید و سپس آدمی را به قوه‌ی ذهن مجهز کرد و قدرت‌های خویش را به ذهن او تفویض نمود. 🔷 این افراد توجه ندارند که چنین خدایی تنها خدای خالق است و بس؛ به این معنا که خلقت عالم به دست خداوند ایجاد شده است و جهان خود خلاق و خود آفرین نیست؛ اما بعد از آفرینش، انسان‌ها برای دست یافتن به اهداف و حتی برای هدف‌گذاری به همین قوه ارجاع شده‌اند. 🔶 خدای خالق در بسیاری از مکاتب حتی در شیطان‌پرستی هم انکار نمی‌شود. این مرتبه از خدا مداری، تنها باور به خالقیت خداست نه ربوبیت تشریعی الهی پیدا نمی‌کند و از قضا خود بهانه‌ی خوبی برای کنار گذاشتنِ رسولان و پیامبران الهی است. 🔷 زیرا ذهن از آنجا که نماینده‌ی الهی در انسان است به نماینده‌ی دیگری که مدعی شریعت آسمانی باشد نیازی ندارد. 🔶 چنان‌که دونالد والش در فیلم راز به صراحت می‌گوید: «خداوند هیچ برنامه‌ای پیش‌بینی برای شما در نظر نگرفته است، بنا براین هیچ‌کس از شما بازخواست نخواهد کرد و هدف شما تنها تجربه و کسب لذت است. ♦️ پس هر آنچه برای شما تنها تجربه و کسب لذت است. پس هر آنچه برای شما لذت به دنبال می‌آورد همان را انجام دهید. حتی اگر یک ساندویچ کالباس باشد.[2] 🔻پی‌نوشت ها: [1]. علامه مجلسی، اصول کافی، به نقل از منتخب میزان الحکمة، قم دارالحدیث، ۱۳۸۵، باب دعا، ۴۷۳/۲. [2]. حمزه شریفی‌دوست، قانون جذب و اسلام، قم: دفتر نشر معارف، ۱۳۹۳، ص ۳۳. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•| |• چرا بریم حج چرا پولمونو بریزیم تو جیب سعودی؟ چرا بدیم عربای تروریست؟ چرا به اقتصاد عربستان کمک کنیم؟ چرا به جای حج پولمونو به فقرا ندیم؟ @javadheidari110