هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼
🌾
🌼
🌾
پرســـ❓ــش
⁉️مهمترين و شایعترین پرسشهاي كودكان درباره خدا چیست و چگونه به آنها پاسخ دهیم؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے
"زیدعزه"
🔻مقدمه
با توجه به اینکه فرزندان زیر هفت سال قدرت فهم مباحث متافیزیک را ندارند بنابراین میبایست سعی شود برای پاسخ به سوالاتی که در مورد خداوند دارند حتیالامکان از روش حواس پرتی استفاده شود اما اگر اصرار از طرف فرزند بود و قدرت فهم خوبی داشت از روش تمثیل به سوالاتش پاسخ دادهشود.
🔆خدا كيست و چيست؟
براي پاسخ به اين سؤال بايد از اوصاف خداوند و مقایسه او با ديگران استفاده كرد و بگوئیم خدا كسي است كه مهربانياش از پدر و مادر هم بيشتر است. خدا كسي است كه بیشتر از پدر و از شما مراقبت ميكند. خدا از قويترين كسي كه شما ميشناسيد هم قويتر است.
🔆چرا خدا را نمیبینیم؟
فرزندي همين سؤال را از پدر خود ميپرسد.
پدر ليواني آب و دو حبه قند ميآورد و مقابل ديدگان فرزند، آن دو حبه قند را داخل آب در ليوان قرار داد و آنها را در آب حل کرد🍹
آنگاه از فرزندش پرسید:
🧔آيا حبههاي قند داخل ليوان هستند يا از آن خارجشدهاند؟
🧒فرزند پاسخ داد: داخل ليوان هستند.
🧔پدر: آيا تو آن را ميبيني؟
🧒فرزند: خير
🧔پدر: آنها داخل ليوان هستند؛ اما با چشم ديده نميشوند؛ خدا هم اینگونه است، همانطور که ما خيلي چيزها مانند هوا، گرما و برق را نميبينيم اما وجود دارند خدا
🔆خدا را چه كسي آفريده است؟
از کودک میپرسیم غذای شور، شوری خود را از کجا اورده؟
پاسخش این است که شوری آن از خودش است.
یا میپرسیم روغن چربی خودش را از کجا آورده؟
پاسخش این است که چربی آن از خودش است.
✅پس خدا وجودش از خودش است و همیشه بوده است اما وجود ما از خداست.
@javadheidari110
🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼
@ramezan_ghasem110
#رد_عینیت_با_معصومان 8️⃣
#شبهات_جریان_غفاری
⏏️سید رضاموسوی هندی :کجا افراد با کفش قنبر تو قابل برابری اند.
📎 در نقد انگاره رسیدن به مقامات معنوی معصومان ،شعر شاعران شیعی بزرگ نیز حائز اهمیت است. که نشان میدهد مهمترین ادعای معنویت استاد غفاری، حتی در اشعار شیعی نیز جایگاه ندارد، چه برسد به کلمات معصومان و نایبان آنها.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش: تفاوت بین نماز صحیح و نماز مقبول را بیان کنید؟
#اخلاق_نماز_مقبول_صحیح
❇️پاسخ:
یکی از نکاتی که در باب نماز لازم است مورد دقت قرار گیرد تفاوت بین نماز صحیح ونماز مقبول است.نماز صحیح نمازی است که با شرایط ذکر شده بجا آورده شود اما لزوما همراه با پذیرفته شدن نیست.درواقع نماز صحیح موجب اسقاط تکلیف از بنده می شود اما ممکن است مقبول درگاه احدیت واقع نشود.البته این حرف بدان معنا نیست که اگر نماز ما مورد قبول واقع نشود پس بهتر است ترک شود، بلکه خواندن نماز صحیح خودش موجب نجات انسان از عذاب الهی می شود هرچند موجب تقرب و کمال نگردد.
امام صادق(عليه السلام) درروایتی در بخشی از سخنان خود با بيان حديثى قدسى، برخى از شرايط قبولى نماز و همچنین آثار قبولی آن را يادآور مىشوند.
ایشان می فرمایند:
يَا ابْنَ جُنْدَب قال اللّهُ جلّ و عزّ فى بَعضِ ما اَوْحى: اِنَّما اَقْبَلُ الصَّلاةَ مِمَّنْ يَتَواضَعُ لِعَظَمَتى و يَكُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ مِنْ اَجْلى و يَقْطَعُ نَهارَهُ بِذِكْرى و لايَتَعَظَّمُ عَلى خَلْقى و يُطْعِمُ الْجائِعَ و يَكْسوُ الْعارِىَ وَ يَرْحَمُ المُصابَ و يُؤْوِى الْغَريبَ فَذلِكَ يُشْرِقُ نورُهُ مِثْلَ الشَّمسِ اَجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً و فِى الجَهالةِ حِلْماً اَكْلَأُهُ بِعِزَّتى وَ اَسْتَحْفِظُهُ ملائكتى يَدْعُونى فَاُلَبّيهِ و يَسْأَلُنى فَاُعْطيهِ فَمَثَلُ ذلك الْعَبدِ عندي كَمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثمارُها و لاتَتَغَيَّر عن حالِها(1)
🔵شرایط قبولی نماز:
1.درک عظمت خداوند.
هرچقدر انسان به عظمت و بزرگی خداوند بیشتر معرفت پیدا کند، راه را برای پذیرش نمازش هموارتر نموده است.
2. خودداری نفس از مشغول شدن به شهوات و هوسها
هرچقدر میزان توجه انسان به هوسهای باطل کم تر شود، میزان مقبولیت نمازش افزون تر خواهد شد.
3.سپری کردن هر روز با ذکر و یاد خداوند
4.تواضع در برابر خلق خداوند(پرهيز از فخرفروشى به خلق خدا)
5.سیرکردن شکم گرسنگان( انفاق به نيازمندان)
6.پوشاندن برهنگان
7. مهربانی با افراد مصیبت دیده
8.پناه دادن غریب
🔵آثار نماز مقبول:
طبق روایت مذکور کسی که شرایط قبولی نماز را مراعات نماید از نوری الهی بهره مند می گردد و با این نور در عالم بالا شناخته می شود.
نورانیت این شخص نه تنها مربوط به ملکوت است ، بلکه در زندگی دنیا نیز هرجا با ظلمت روبرو شد خداوند با نور الهی راه را برایش روشن می نماید.(َجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً)
علاوه بر این خداوند به برکت نماز مقبولش، به او حلم و بردباری عطا میکند تا در برابر افراد جاهل صبور باشد.
همچنین وجود او را به واسطه فرشتگانش محفوظ می دارد و درخواست او را اجابت مىكند.
آیت الله مصباح در شرح بخش آخر این روایت چنين می گویند:
چنین بندهاى همچون گلها و ميوههاى بهشتى كه هيچگاه پژمرده و پوسيده نمىگردند، هميشه با طراوت و سرزنده است: فَمَثَلُ ذلك العبدِ عندى كمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثْمارُها و لا تَتَغَيَّرُ عَنْ حالِها. تفسير عقلانى اين مطلب اين است كه بنده آنچنان با آموزههاى دينى خو گرفته است كه هيچگاه اين حالت او تغيير نخواهد كرد؛ يعنى اين حالات در او ملكه شده و به صورت صفتى ثابت براى نفس و روحش درآمده است.(2)
پی نوشت ها:
. 1.بحار الانوار (من منشورات المكتبة الاسلامية، چ دوم، 1405 هـ. ق.)، ج 78، كتاب الروضة، باب 24، روايت 1، ص 279 ـ 286
2. پندهاي امام صادق(عليه السلام) به رهجويان صادق،مصباح یزدی،ص287
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از سلاله اخلاقی
ایادر قرآن کریم اشارهای به وجود مقدس امام زمان علیهاسلام شده است؟.mp3
4.93M
🦋چشم به راه🦋
قرآن کریم با چه روشی امام زمان علیهالسلام را معرفی کرده است؟
الف) بیان نام صریح ایشان
ب) ویژگیهای حکومت و شخصیت امام زمانعلیهالسلام در قران بیان نشده است.
ج) ویژگیهای حکومت و شخصیت امام زمان علیهالسلام در قرآن بیان شده است.
🦋تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه شرکت کنید.
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید.
🌻هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزهی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت میکند.
#مسابقه
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
◼️ سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد تسلیت باد.
✨✨✨✨✨✨
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆
🔅
🔆
پرســـ❓ــش
⁉️ ما در امور دینی از معصوم تبعیت میکنیم، در زمان غیبت نیز از فقها تبعیت میکنیم اما چرا در امور سیاسی همانند امور دینی از همهی مراجع و فقها تبعیت نمیکنیم و تنها از یک فقیه تبعیت میکنیم؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ در رابطه با بحث تقلید در امور شرعی و دینی، به دستور قرآن، عقل و روایات آلالله مراجعه میکنیم و به واسطهی کسانی که فقیهاند و حلال و حرام را میدانند به حکم خدا عمل کنیم و البته در مسئلهی تقلید میبایست با تحقیق اعلم فقها را بیابیم و از ایشان تقلید کنیم.
2⃣ رهبر سیاسی حتی با وجود فقها، وظیفهی حاکمیت جامعه را بر عهده دارد تا هرگونه هرج و مرج را در جامعه رفع و دفع کند.
3⃣ هر چند فقها و مراجع شأنیت، قابلیت و استعداد حکومت بر جامعه را دارند اما در مقام عمل فقط یک نفر میبایست متصدی این امر قرار گیرد؛ زیرا غرض رفع تحیّر و حل تخاصم است و اگر چندین نفر متصدی امور جامعه گردند غرض که همان رفع تحیّر و... هست حاصل نمیگردد.
4⃣ ممکن است گفته شود وقتی همهی فقها جمع شوند و نظر خود را اعلام کنند، در نهایت اجماع آراء صورت میپذیرد و نظری واحد اخذ میشود.
در پاسخ باید بگوئیم: رسیدن به نظر واحد همیشگی نیست زیرا بین فقها تعدد مبانی وجود دارد بنابراین همین امر گاهی موجب میگردد در مواقع مهم و حساس، اجماع و نظر واحدی اخذ نشود به همین جهت تصمیم عقلانی این است که حاکمیت سیاسی منحصر به یک فقیه باشد.
5⃣ مقام معظم رهبری فرمودند: التزام به ولایت فقیه قابل تفکیک از التزام به اسلام و ولایت ائمّه معصومین(علیهم السلام) نیست.
📚اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری س ۶۲
♻️نتیجه اینکه:
✳️ حاکم جامعهی اسلامی به حل و فصل امور و گرهگشائی میپردازد و کلام ایشان فصلالخطاب است بنابراین حل و فصل امور با سخن نهائی یک فرد محقق میگردد.
✳️ بر اساس مذهب شیعه همهی مسلمانان باید از اوامر ولایی ولی فقیه اطاعت نموده و تسلیم امر و نهی او باشند، اطاعت از ولیفقیه بر همهی افراد خواه مقلد و یا مرجع لازم و واجب است بعلاوه اینکه، حتی افرادی هم که مقلدِ مرجعی هستند که اعتقادی به ولایت مطلقهی فقیه ندارد نیز اطاعت از ولی فقیه واجب است.
✳️ اینکه امام خمینی (ره) فرمودند: ولایت فقیه همان ولایت رسولالله است به این معنا نیست که مقام فقیه، مقام امام معصوم است بلکه ایشان در صحیفهی خود اینچنین تصریح فرمودهاند که: ویژگیهای اختصاصی معصوم قطعاً شامل حال ولیفقیه نمیشود. پس ولایت مطلقهی فقیه با اطاعت مطلقی که متفرع بر عصمت است بسیار تفاوت دارد، ولی فقيه وظیفهی حکومت و ادارهی جامعه را بر عهده دارد اما معصوم الگو و هادی جامعه، برای حرکت به سمت سیر الیالله است.
#عقائد
#امامت
#ولیفقیه
🆔 @javadheidari110
🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅 🔆 🔅
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
⚡️
⚡️
⚡️
پرســـ❓ــش
⁉️کیفیت نمازیکشنبههای ماه ذیالقعده چگونه است؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
رسول خدا(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمودند: هرکس قصد توبه دارد، در روز یکشنبهی ماه ذیالقعده غسل کند وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بجا آورید و در هر رکعت:
🔘یک مرتبه "فاتحة الکتاب"
🔘سه مرتبه "قل هو اللّه احد" و
🔘یکمرتبهمعوذتین(سورهی فلق و ناس)
🔘 هفتاد مرتبه هم استغفار کند و سپس
🔘یکمرتبهذکر"لا حول و لا قوّة إلا باللّه"بگوید بعدذکرِ
🔘یا عزیز یا غفّار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فإنّه لا یغفر الذّنوب إلا أنت؛
اى عزیز! اى بخشاینده! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را بیامرز که جز تو کسى گناهان را نمیآمرزد»
🔆این نماز برکات فراوان دارد از جمله اینکه:
〽️ توبه اش قبولشود.
〽️ گناهانشآمرزیدهشود.
〽️ با ایمان از دنیا میرود.
〽️ خوش رزق دنیا و آخرت.
〽️ پدر و مادر از او راضى شوند و...
🔴 تذکر۱
دستور کلی برای خواندن نمازهای مستحبی، به صورت دو رکعتی است. بنابراین، اگر توصیه به چهار رکعت نماز مستحبی در موردی شده باشد، لازم است دو تا دو رکعتی خواند.
📚طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقی، ج 2
هر چند از متن روایت نمیشود استنباط کرد دوتا دو رکعت جداگانه بخوانیم یا چهار رکعت به یک سلام اما چون در فقه، نمازهای مستحبی دو رکعتی است مگر در مواردی که تصریح به خلاف آن شده باشد؛ که در این نماز تصریحی به چهار رکعتی بودن وجود ندارد، پس باید به صورت دو نماز دو رکعتی جداگانه خوانده شود. و سپس در آخر چهار رکعت، استغفار و دعای آن خوانده شود.
🔴 تذکر۲
عمل به این روایت در ایام دیگر سال هم، اجازه داده شده است چرا که اصحاب از پیغمبر پرسیدند: ای رسول خدا! اگر کسى در زمان دیگرى چنین بگوید چطور؟ آن حضرت فرمود: «چیزهایى را که گفتم براى او نیز خواهد بود. جبرئیل این مطالب را در شب معراج به من گفت»
📚ابن طاووس، علی بن موسی، إقبال الأعمال، ج1
🔴 تذکر۳
گفتنی است؛ این روایت را تنها سید بن طاوس به نقل از انس بن مالک آورده است و در منابع دیگر شیعی نیامده است.
#نماز_یکشنبههای_ماه_ذیالقعده
🆔 @javadheidari110
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖
📖
🕋
📖
پرســـ❓ــــش
⁉️در زمینهی توحید (خداشناسی) در حوزهی کودک و بزرگسال چه کتابهایی مطالعه کنیم؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
♦️کتابشناسی:
1⃣ کتاب پیرامون مباحث خداشناسی
🔻در حوزهی بزرگسال🔻
۱) کتاب براهین اثبات وجود خدا از آیت الله جوادی آملی «حفظه الله»
البته خوانش این کتاب برای افراد مبتدی توصیه نمی گردد چون برای آنان ثقیل است.
۲) کتاب خدا شناسی و پاسخ به شبهات پیرامون آن از استاد محمد حسن قدردان قراملکی. کتاب بسیار خوبی است ایشان به سبک فلسفی براهین نظم، امکان و وجوب، حدوث، فطرت را مورد بررسی قرار داده و شبهات پیرامون آن را با رویکردی کاملا فلسفی بیان فرموده اند.
۳) کتابهای خداشناسی از استاد محمد بیابانی اسکوئی ۶ جلد کتاب است، رویکرد ایشان کاملاً حدیثی و بر اساس روایات است.
۴) عقائد استدلالی استاد ربانی گلپایگانی از شاگردان استاد جعفر سبحانی.
۵) کتاب اصول عقائد آیت الله مصباح یزدی، کتاب ایشان بحش توحید آن، انصافا قابل استفاده است. البته می بایست با استاد خوانده شود.
۶) کتاب خداشناسی از استاد سعیدی مهر ج۱
2⃣ کتاب پیرامون مباحث خداشناسی
🔻در حوزهی کودک🔻
۱) سه جلد کتاب از استاد یزدان رضوانی
الف) مزرعه ی آفتابگردان
خوانش این کتاب به مربیان توصیه می گردد
ب) از من تا او
این کتاب در پاسخ به پرسشهای نماز نوشته شده.
ج)بچههای سرمایهدار
این کتاب به والدین برای تربیت اعتقادی کودک و نوجوان کمک میکند.
۲) تمام کتابهای آقای غلامرضا حیدری ابهری
۳)کتابهای آقای حسینی نسب
کتابهای ایشان با رویکرد پاسخ به سوالات کودک است.
🔻تذکر
با مطالعهی این کتابها اینگونه نیست که هرسوالی از شما پرسیده شود را بتوانید پاسخ دهید، هر چند مطالعهی این کتب لازم است اما آنچه لازم و ضروری تر است شرکت در مباحثی و کلاسها و کارگاهها و دورههای آموزش اعتقادات از توحید تا معاد است، تا قالبها را یاد بگیرید زیرا اگر خودتان خمیر مایه داشته باشید خواهید توانست تطبیق دهید.
همانگونه که ائمه فرمودند:
«علینا القاء الاصول و علیکم بالتفریع»
(امام رضا علیه السلام فرمودند:
بر عهده ی ماست القاء اصول و بر عهده ی شماست استخراج فروعات) 📚میزان الحکمه ج۱
#عقائد
#کتابشناسی
#زمستان_98
#جلسه_اول_پست4
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_استان_اصفهان
🆔 @javadheidari110
🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از عصر آب
🔺#غروب_روح_الله ( شاخصه های عرفانی امام خمینی رحمه الله)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
سلام علیکم
برای آگاهی از شاخصه های عرفانی امام روح الله، در کانال عصر آب عضو شوید. 👆👆👆👆
💠 حدیث روز 💠
💎 عملی که ناامیدی را از بین میبرد
🔻امام علی علیهالسلام:
عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الاِْسْتِغْفارُ
❇️ در شـگـفـتـم از كـسـى كـه #استغفار را بـه هـمـراه دارد و در ايـن حال به نااميدى میگرايد.
📚 بحارالأنوار، ح ۸۴، ص ۱۱۲۴
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🔺دستاویز قرار دادن آیهها و احادیث دینی توسط نظریه پردازان قانون جذب 🧲
@javadheidari110
♦️ نظریهپردازان قانون جذب، نظام معرفتی خاصی در این مورد پیشنهاد نمیدهند، آنها پیروان خود را به جهانبینی توحیدی دعوت نمیکنند.
🔷 بلکه میگویند: مهم نیست تو خداباوری یا منکر خدا، ناپرهیزگاری یا اهل تقوا؛ مهم این است که هرچه آرزو کنی همه در اختیار توست و کائنات جملگی فرمانبردارِ تو هستند.
🔶 امروزه مروجان فرضیه جذب در کشور ما، درصدد بومیسازی آن هستند و اصرار دارند بهطور کامل این فرضیه را با متون قرآنی و روایی سازگار نشان دهند؛ از اینرو در موارد متعددی آیهها و احادیث دینی را دستاویز قرار دادهاند.
🔷 این افراد از آنجا که هم علاقهمند به آموزههای اسلامی و هم دلبسته به یافتههای علوم جدیدند، به کار تطبیقی روی آورده و به زعم خود مفهوم قانون جذب را از دل متون و ادله دینی بیرون کشیدهاند.
🔶 بدینسان میخواهند بگویند قانون جذب نهتنها یافته جدیدی نیست، بلکه جزو آن دسته از میراث دینی است که تاکنون به آن توجه نداشتهایم و جدید بودنِ آن برای ما از آن روست که تاکنون نسبت به آن در غفلت و بیخبری به سربردهایم.
🔷 علاقهمندان دینی سازی قانون جذب، هم به آیات قرآنی و هم به روایات معصومین تمسک کردهاند. یکی از مشهورترین روایاتی که امروز برای تبلیغ قانون جذب از آن سود میبرند، روایت اصول کافی در باب دعاست.
♦️ امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «هنگامی که خدا را میخوانی چنان باش که گویا دعایت برآورده شده و خواستهات آماده است»[1]
🔷 آنچه دربارهی این حدیث و امثال آن نباید مورد غفلت واقع شود، تأمل در معنای دعاست. دعا در متون دینی به معنای درخواست خاشعانه از خداوند متعال است.
🔶 در دعا انسان نه از خودش، که از منبع لایزال الهی طلب میکند و این درخواست را متواضعانه مطرح مینماید و صدالبته انسان مؤمن قبل از همهی اینها باید اعتقاد و اندیشهی صحیحی دربارهی خدای خویش داشته باشد؛
🔻 به عبارت روشنتر بنا بر منابع دینی، فرد دعا کننده باید در سه محور، بینش خود را اصلاح کند:
1️⃣ توجه به اجابت کنندهی درخواست (اعطا کننده)
2️⃣ نظام باورها (جهانبینی)
3️⃣ صورت دعا (کیفیتِ درخواست).
🔶 در قانون جذب، هر سه محور بالا (اعطا کننده، کیفیت درخواست و اصولِ اعتقادات انسان)متفاوت تبیین میشوند.
🔷 اولاً قانون جذب، ذهن آدمی را اعطا کننده میداند و این منبع درونی را چنان قدرتمند معرفی میکند که با وجود این قدرت بیکران، هیچ منبع بیرونی صاحب تأثیر فرض نمیشود.
🔶 قانون جذب قوهی خلاقی درون هر فرد تصویر میکند که انسان را از هر نیروی دیگر بینیاز میسازد.
🔷 به همین دلیل جایگاه خدا در قانون جذب جایگاه متعالی نیست، بلکه جایگاهی فرو دین است که با وجود ذهن، به استمداد از او نیازی نیست.
🔶 دوم اینکه دعا باید با خشوع همراه باشد و انسان موحد بداند که در جایگاه مخلوق نشسته و به سوی خدای متعال دست نیاز دراز کرده است.
🔷 اما در قانون جذب، همهی اشیاء و تمام هستی در خدمت سرخوشی انسان قرار دارند و انسان نهتنها تمنا نمیکند، که فرمان میدهد و بر سر مسند خدایی تکیه میزند.
🔶 به همین دلیل در قانون جذب، کسی به خاکساری تشویق نمیشود و تواضع، ارزش به حساب نمیآید، بلکه انسان هرچه طلبکارانهتر با کائنات مواجه شود، بیشتر میتواند خواستهی خود را بستاند.
🔷 سوم اینکه انسان مؤمن آنگاه دعایش به اجابت میرسد که از باور و اعتقادِ صحیحی برخوردار باشد.
🔶 اما قانون جذب تنها باوری را که لازم میداند، باور به قدرت خلق درون است و بس.
♦️ رهبران جذب بارها گفتهاند: «برای دستیافتن به خواستهها نیاز نیست به دین، اندیشه یا مکتب خاصی پایبند باشید، همین قدر که بدانی به بزرگترین فرستنده مخابراتی روی زمین مجهزی، کار تمام است و میتوانی به دنیا فرمان دهی.
♦️ طبق ایدهی جذب، دعا چون مقدمهی تجسم و تمرکز اهمیت پیدا میکند؛ نه از آنرو که ابزاری مستقل در خدمت تعالی انسان است.
🔷 زیارت نیز چون به انسان قدرت تداعی بیشتری میدهد، مفید است؛ نه چون زیارتشونده دارای روحی بزرگ است که میتواند دیگران را در تعالی روحی دستگیری نماید.
🔶 بنابراین اگر در میخانه این تداعی صورت گیرد، میخانه هم مثل زیارتگاه، تقدس و ارزش پیدا میکند؛ پس میتوان زیارت و زیارتگاه را با هر مکانِ دیگری که این کارکرد را داشته باشد جایگزین کرد.
🔷 پارهای از مبلغان راز، سراغ آیهی «أُدعُونِی أستَجِب لَکُم» [سورهی غافر، آیه ۶۱] رفته و طلب از خدا را به معنای «تکرار با خود» معنا میکنند، نه طلب و درخواست. در این آیه طلب از خدا مطرح است، نه تصویرپردازی ذهنی.
🔶 در تصویرسازی ذهنی، تمنا از دیگری در کار نیست، بلکه انسان در گوشهای مینشیند و تصویر آرزوهایش را به خود نشان میدهد. البته تلاش میکند هنگام نظر انداختن به عکسها به آنها احساس مثبت هم بدهد و با عینک خوشبینی آنها را نظاره کند.
🔷 تصویرگری با هدفِ فعالسازی قوه ذهن است؛ ذهنی که در برخورداری از قدرت، بیکران و نامحدود فرض میشود. روشن است کسانی که ذهن را از چنین قوهای برخوردار میبینند، خواستهی خویش را در حقیقت از ذهن مطالبه میکنند و در این درخواست به نماینده خدا (ذهن) نیاز دارند نه به خود او.
🔶 به عبارت دیگر شأن و جایگاهی که برای رسولان الهی در «واسطهی فیض واقع شدن» انتظار میرود، در قانون جذب به یک دکلِ مخابراتی به نام ذهن نسبت داده میشود. قبله فردی (نه قبله واحد مشترک) در اختیار دارد.
🔷 یادآور میشویم بعضی از هواداران قانون جذب، بین خداپذیری و قانون جذب جمع میکنند. ایشان نظریهی جذب را از قوانین خلقت میدانند و میگویند ما خدا را باور داریم و قوهی ذهن را کارگزار خداوند میدانیم.
♦️ چنین برداشتی از خدا به این معناست که خداوند، هستی را آفرید و سپس آدمی را به قوهی ذهن مجهز کرد و قدرتهای خویش را به ذهن او تفویض نمود.
🔷 این افراد توجه ندارند که چنین خدایی تنها خدای خالق است و بس؛ به این معنا که خلقت عالم به دست خداوند ایجاد شده است و جهان خود خلاق و خود آفرین نیست؛ اما بعد از آفرینش، انسانها برای دست یافتن به اهداف و حتی برای هدفگذاری به همین قوه ارجاع شدهاند.
🔶 خدای خالق در بسیاری از مکاتب حتی در شیطانپرستی هم انکار نمیشود. این مرتبه از خدا مداری، تنها باور به خالقیت خداست نه ربوبیت تشریعی الهی پیدا نمیکند و از قضا خود بهانهی خوبی برای کنار گذاشتنِ رسولان و پیامبران الهی است.
🔷 زیرا ذهن از آنجا که نمایندهی الهی در انسان است به نمایندهی دیگری که مدعی شریعت آسمانی باشد نیازی ندارد.
🔶 چنانکه دونالد والش در فیلم راز به صراحت میگوید: «خداوند هیچ برنامهای پیشبینی برای شما در نظر نگرفته است، بنا براین هیچکس از شما بازخواست نخواهد کرد و هدف شما تنها تجربه و کسب لذت است.
♦️ پس هر آنچه برای شما تنها تجربه و کسب لذت است. پس هر آنچه برای شما لذت به دنبال میآورد همان را انجام دهید. حتی اگر یک ساندویچ کالباس باشد.[2]
🔻پینوشت ها:
[1]. علامه مجلسی، اصول کافی، به نقل از منتخب میزان الحکمة، قم دارالحدیث، ۱۳۸۵، باب دعا، ۴۷۳/۲.
[2]. حمزه شریفیدوست، قانون جذب و اسلام، قم: دفتر نشر معارف، ۱۳۹۳، ص ۳۳.
#قانون_جذب
@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•| #معرفتی |•
#حاج_آقا_موسوی
✅ چرا بریم حج
چرا پولمونو بریزیم تو جیب سعودی؟
چرا بدیم عربای تروریست؟
چرا به اقتصاد عربستان کمک کنیم؟
چرا به جای حج پولمونو به فقرا ندیم؟
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
⁉️چرا امام رضا، از خوراکی مسموم استفاده کردند؟مگر امام علمغیب ندارد؟
✍️پاسخِ جواد حیدری استاد حوزه و دانشگاه
1️⃣علم غیب مخصوص خداوند است و آگاهی دیگران نسبت به غیب،متوقف به اذن او است
در قرآن کریم میخوانیم:«عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَدا إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدا»«داناى غيب اوست و هیچکس را بر اسرار غيبش آگاه نمیسازدمگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار میدهد
سورهجن/26و27
2️⃣علم امامان علیهمالسلام،ذاتی و استقلالی نیست و طبق روایات،اگر بخواهند چیزی را بدانند،خدا به آنها میآموزدامام صادقمیفرمایند:«إِذَا أَرَادَ الْإِمَامُ أَنْ يَعْلَمَ شَيْئاً أَعْلَمَهُ اللَّهُ ذَلِكَ»هرگاه امام اراده کرد چیزی را بداند، خداوند آن را به او میآموزد
الكافي،ج1
3️⃣حضراتمعصومین علیهمالسلام،مکلف نبودند تا بر اساس علم غیب عملکنندبلکه مأمور بهظاهر بودندپیامبرخدا میفرماید:«إِنَّمَا أَقْضِي بَيْنَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ الْأَيْمَان»من بین شما فقط باشاهد و قسمهایتان قضاوتمیکنم
الكافي،ج7
4️⃣اهلبیت علیهمالسلام،تسلیم قضا و قدر الهی بودند و داشتن علم به چیزی،مانع تسلیم خدا بودن آن ذوات نورانی و تغییر قضا و قدر حتمی خدا نیست امام حسینفرمودند«رِضَىاللَّهِرِضَانَا أَهْلَالْبَيْت»رضایتخدا رضایت ما اهلبیتاست بحارالانوار،ج44
متن کامل را اینجا بخوانیم👇
↪️ snai.ir/961908
#عقائد
#امامت
#علم_غیب
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 آدرس #بهشت
✅ تولیدات #رسانه_ای مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#یا_امام_رضا
#میلاد_نور_مبارک
@javadheidari110
❌یوگا؛ ورزشی درمانگر یا فرقهای نوظهور❌
⭕️هر اندیشه، دانش یا معنویتی که مدعی درمان روحی و جسمی انسانهاست، معمولاً از سه راه میتواند ادعای خود را اثبات کند.
1⃣ راه وحیانی و الهی
2⃣ شیوه علمی
3⃣ مسیر منطقی و عقلانی.
حال باید بررسی شود که یوگا را با کدامیک از این روشها، میتوان ثابت کرد❓
🔸راه وحیانی:
در هیچکدام از کتب آسمانی، سخنی از یوگا نیست و پیامبران آسمانی، چه اولوالعزم و چه غیر اولوالعزم دربارهی آن سخنی نگفتهاند. البته احتمال اینکه در گذشتههای بسیار دور، پیامبری سخنی دربارهی یوگا گفته باشد و به ما نرسیده باشد، وجود دارد اما یک اندیشه را بر اساس احتمال و گمانهزنی نمیتوان اثبات کرد. بنابراین یوگا یک اندیشه وحیانی نیست. حال اگر یوگا ادعا کند که یک راه و سلوک معنوی است که البته ادعا میکند، چگونه به آن اطمینان کنیم و عمرمان را در اختیار چنین اندیشهای بگذاریم❓❗️
🔸راه علمی:
راه علمی، یکی دیگر از مسیرهایی است که میتوان یک اندیشه را به وسیله آن، اثبات یا رد نمود. اگر یوگا را از طریق علم هم بخواهیم ثابت کنیم چه استدلال علمی وجود دارد؟ این ادعا وجود دارد که تکنیکهای یوگا تماماً علمی است، اگر چنین است این سوال وجود دارد که اگر اینگونه عقاید به علوم تجربی متکی است، در چه علمی و کدام آزمایشگاه علمی ، این ایدهها به اثبات رسیده است❓
تاکنون هیچ دانشمندی در حوزه علوم تجربی ادلهای بر اثبات آن اقامه ننموده است و هیچکس مدعی وجود ۷۲ هزار نادی و ۸۸ هزار چاکرا در بدن نبوده است. یکی از دلایل اختلاف نظر در مورد تعداد نادیها و چاکراهها در بین یوگیها همین امر است. چاکرا جسم است یا روح؟ اگر جسم است که باید بتواند زیر تیغ جراحی برود و اگر روح است، تفاوت آن با روح در چیست؟ اگر هیچکدام نیست،پس چیست؟ این سوالات و سوالات فراوان دیگر درباره یوگا وجود دارد که هیچکدام جواب داده نشدهاست. چگونه میتوان به مسیری اعتماد کرد که نمیتوان آن را از طریق علمی ثابت کرد❓
🔸راه عقلانی:
هیچکدام از آموزههای یوگا جنبه عقلانی ندارند و نمیتوان برای اثبات آن به استدلالهای عقلی تمسک جست و هیچ دلیل عقلی و برهانی قابل قبولی در کتابهای مربوط به یوگا ارائه نشدهاند. اینکه یک نفر به مدت طولانی در یک حالت خاص قرار بگیرد، چه توجیه منطقی میتواند داشتهباشد؟
🔰هرچند در اسلام هم ریاضتهایی هست اما اسلام در هر کاری جانب میانه را رها نکرده و اگر ریاضتی بیش از حد توان باشد و برای انجام آن صدماتی به جسم یا روح وارد شود، در اسلام حرام و ممنوع است.🔆
#یوگا
#عرفان
@javadheidari110