eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
398 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته سوم) 〰️〰️〰️ 4. چند حدیث 4.1. اعتقادی 🔺 جواز توسل : الف) «مَنْ دَعَا اللَّهَ بِنَا أَفْلَحَ وَ مَنْ دَعَاهُ بِغَيْرِنَا هَلَكَ وَ اسْتَهْلَكَ» (طوسی،الامالی،ص172). . ب) هروقت بگویید: یا محمد یا علی،شیطان مثل مِس آب می شود. (کلینی،الکافی،ج6،ص20). . 🔺 کشف شیطانی «به راستى روز و شبى نگذرد جز آنكه همه جن و شياطين امامان ضلالت را زيارت كنند ...و برای سرپرست گمراهى جادوگرى و دروغ بياورند تا آنجا كه شايد صبح كند و بگويد: من چنان و چنين ديدم... .» ( کلینی،الکافی،ج1،ص253،ح 9. ) . 🔺 وصیت به برگزاری مراسم سوگواری «َوْصَى أَبُو جَعْفَرٍ ع بِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ لِمَأْتَمِهِ وَ كَانَ يَرَى ذَلِكَ مِنَ السُّنَّةِ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ اتَّخِذُوا لآِلِ جَعْفَرٍ طَعَاماً فَقَدْ شُغِلُوا.» ( الکافی،ج3،ص217) و در روایت دیگر می خوانیم: « يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى‏» ( همان،ج5،ص117) . ➖➕➖ 4.2. اخلاقی 🔺 نشانه خوشبختی «إذا أرَدْتَ أنْ تَعْلَمَ أنَّ فیكَ خَیْراً، فَانْظُرْ إلى قَلْبِكَ فَإنْ كانَ یُحِبُّ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُبْغِضُ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفیكَ خَیْرٌ; وَاللّهُ یُحِبُّك، وَ إذا كانَ یُبْغِضُ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُحِبّ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَلَیْسَ فیكَ خَیْرٌ; وَ اللّهُ یُبْغِضُكَ، وَالْمَرْءُ مَعَ مَنْ أحَبَّ ؛ اگر خواستى بدانى كه در وجودت خیر و خوشبختى هست یا نه، به درون خود دقّت كن اگر اهل عبادت و طاعت را دوست دارى و از اهل معصیت و گناه ناخوشایندى، پس در وجودت خیر و سعادت وجود دارد; و خداوند تو را دوست مى دارد. ولى چنانچه از اهل طاعت و عبادت ناخوشایند باشى و به اهل معصیت عشق و علاقه ورزیدى، پس خیر و خوبى در تو نباشد; و خداوند تو را دشمن دارد. » ( برقی،المحاسن،ج1،ص263). . 🔺 وصیت به پیروانشان ا« يا خَيْثَمةُ أبلِغْ مَن ترَى مِن مَوالينا السَّلامَ، وَأوْصِهِم بِتَقوَى اللَّهِ العَظِيم، وأنْ يعود غَنِيُّهُم على فَقيرِهِم، وَقَوِيُّهُم على ضَعيفِهِم، وأنْ يَشهَدَ حَيُّهُم جِنازَةَ مَيِّتِهِم وأنْ يَتَلاقَوْا في بُيُوتِهِم، فإنَّ لُقيا بَعضِهِم بَعضاً حَياةٌ لِأَمرِنا، رَحِمَ اللَّهُ عَبداً أحيا أمرَنا.يا خَيْثَمَةُ أبلِغْ مَوالينا، أنَّا لا نُغْني عَنهُم مِنَ اللَّهِ شَيئاً إلّابِعَمَلٍ، وَأنَّهُم لَن يَنالوا وَلايتَنا إلّابالوَرَعِ، وأنَّ أشَدَّ النَّاسِ حَسْرَةً يَومَ القِيامَةِ مَن وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ خالَفَهُ إلى غَيْرِهِ.» ( همان،الکافی،ج2،ص175). ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘 🔘 🔘 🔘 🔘 شرور و عدل الهی 🔻تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه 🔴 کسانی که اعتقاد به وجود خدا ندارند، هیچ دلیل، برهان و استدلالی بر نفی خدا اقامه نکرده‌اند. آنها معتقدند وجود خدا برای‌شان اثبات نشده ولی هیچ دلیلی بر نفی خداوند اقامه نکرده‌اند؛ البته تفکر غالب خداناباوران این است که فقط امور حسی و تجربی معرفت‌زاست. در این بین «جی_ال_ مکی» ادعا کرده است برای نفی خدا دلیل دارد و نام دلیلش را برهان شر گذاشته‌است. او معتقد است خدای ادیان: ۱) قادر مطلق است. ۲) عالم مطلق است. ۳) بخل نمی‌ورزد «مکی» بر این باور است: در عین حالی که خداباوران، خدا را خیرخواه مطلق می‌دانند اما چرا با این وجود خدای آنها خالق شرور و بلاها است. او معتقد است قادر مطلق، عالم مطلق و خیرخواه بودن (بخیل نبودن )، با وجود شرور در تضاد است‌ و این تضاد را خداباوران چگونه پاسخ می‌دهند! به همین جهت طبق اعتقاد او: 〽️یا خدایی که ادیان ادعا می‌کنند وجود ندارد 〽️یا شر وجود ندارد. ⬅️و حال آنکه شر در عالم موجود است پس خدای ادیان توهم است. ✅اما تحلیل : 🔴اقوال مختلف در مورد شرور: 1️⃣ شر عدمی است: این قول را اول بار به افلاطون نسبت داده اند. ما در عالم شر نداریم، بیماری یعنی عدم سلامت، مرگ یعنی عدم حیات و... امور عدمی خالق نمی خواهد. 2️⃣ شر امر قیاسی، اضافی و نسبی است در عالم هر چه خدا خلق کرده خیر است؛ نظیر مار، عقرب، سیل، زلزله اما وقتی انسان در مقام مقایسه برمی‌آید و به عنوان مثال انسان را با عقرب، یا زلزله را با کشتن انسان مقایسه می‌کند، مفهومی به نام شر را انتزاع می‌کند؛ در حالی که هر کدام از اینها به جای خود نیکوست و بر اثر مقایسه و نسبت دادن به همدیگر است که مفهوم شر درست می‌شود. پس شر یک امر نسبی، مقایسه‌ای است و حقیقتی مستقل ندارد تا بتوانیم آن را به خدا نسبت دهیم. 3️⃣ شرور اموری وجودی و دارای حقیقت‌اند و با قدرت و علم خداوند تعارضی ندارند وجود شر، مصیبت و بلا در عالم هستی یک واقعیت انکارناپذیر است که همه‌ی انسان‌ها به نوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در پاسخ به این پرسش که آیا وجود شرور با علم و قدرت الهی ناسازگارند؟ باید عرض کنم شرور دارای اقسامی است: 🅾️ شروری که اکتسابی‌اند اینگونه شرور به دست خود انسان ایجاد می‌شوند مانند اینکه: اگر انسان بهداشت را رعایت نکند بیمار می‌شود. اگر تنبلی کند موفق نمی‌شود پس بیماری و عدم موفقیت ارتباطی به خدا ندارد بلکه بر اثر سوء اختیار خود انسان بوده است 🅾️ شروری که از جانب خداست: از آن جهت که خداوند حکیم است این قسم از شرور هیچ منافاتی با قدرت مطلق و علم بی‌نهایت حضرت حق ندارد زیرا خداوند، قادر، عالم و خیرخواه است فلذا اگر اینگونه امور تحلیل صحیح شود، مشخص می‌گردد که این شرور: ۱. گاهی موجب پرورش روح و تقویت اراده است ۲. گاهی به خاطر رسیدن به کمالات برتر است. ۳. گاهی کفاره‌ی گناهان انسان است‌. ۴. گاهی آزمایش الهی است ۵. گاهی ارتقاء درجه است ♻️بنابراین: بر اساس وجدان، آیات و روایات، شرور اموری هستند حقیقی که برخی از آنان ساخته‌‌ی بشر و برخی نیز از جانب خداست که البته آن دسته از شروری که از جانب خداوند است براساس حکمت بوده و هیچ منافاتی با علم و قدرت الهی ندارد بعلاوه اینکه خداوند در اثر صبر به صابران پاداشها ی نیکو عطا می‌کند. {وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ} 📖۱۵۵/بقره {وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ} 📖۳۵/انبیاء @javadheidari110 🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا امام‌‌زمان هنگام ظهور دست به کشتار و خونریزی می‌زنند؟.m4a
7.89M
⁉️آیا امام زمان علیه‌السلام، هنگام ظهور برای پیشبرد اهداف خود، انسان‌های زیادی را خواهند کُشت؟ 🔊پاسخ‌کارشناس‌برنامه:استادجوادحیدری 🔘 هرهفته جمعه‌ها⏰12:00 🔰برنامه‌ی چشم به راه 📻رادیو اصفهان کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ⚡️ ⚡️ ⚡️ ⚡️ پرســـ❓ــــش ⁉️از منظر روایات، دعا در روز عرفه چه فضیلتی دارد؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ روز عرفه روز دعا و نیایش است و اگرچه روزه آن روز مستحب است، لیکن اگر روزه گرفتن آن روز موجب ضعف شود، آن‌گونه که انسان نتواند دعاهای این روز را بخواند، خواندن دعا بر روزه گرفتن مقدم است. 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏94، ص: 124 2⃣ اگرچه همه حالات زندگی برای نیایش مناسب است ولی دوران پربار حج و حضور در مواقف آن، شکوه بیشتری برای دعا و تأثیر فراوان‌تری برای نیایش به درگاه پروردگار جهان دارد.  3⃣ روایات فراوانی درباره اعمال روز عرفه، به‌ویژه کیفیت دعا در آن موقف نقل‌شده که بخشی از آن‌ها در خصوص دعاهای آن روز، مانند دعای عرفه امام حسین و دعای امام سجّاد علیهما السلام است و بخشی نیز در اهتمام و ترغیب به دعا کردن به دیگران است. علی بن ابراهیم از پدرش نقل کرده که گفت: «عبدالله بن جندب را در عرفات دیدم که زمانی طولانی دست به‌سوی آسمان بلند کرده، سیلاب اشک از گونه‎هایش بر زمین سرازیر بود، به‌گونه‌ای که من شخص دیگری را این‌چنین در حال مناجات ندیدم» هنگامی‌که مردم از عرفات عازم مشعر بودند به او گفتم: «کسی را بهتر از تو در حال نیایش ندیدم». عبدالله گفت: به خدا سوگند در آن حال فقط برادرانم را دعا می‎کردم؛ زیرا از امام کاظم علیه‌السلام شنیدم که فرمود: «مَنْ دَعَا لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ‏ نُودِيَ مِنَ الْعَرْش‏: وَ لَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْف‏مثله»؛ کسی که به‌دوراز چشم برادر (ایمانی) در حق وی دعا کند از جانب عرش ندا داده می‌شود که صد هزار برابر آنچه برای او خواستی نصیب تو خواهد شد. پس شایسته نبود که من صد هزار برابر دعای مستجاب را به خاطر یک دعا که برآورد شدنش معلوم نیست واگذارم 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص: 465 برای مشاهده‌ی جزئیات بیشتر مراجعه شود به گفتگوی پایگاه خبری صاحب‌نیوز با استاد جواد حیدری (زیدعزه) با عنوان: عرفه، بهترین‌فرصت‌برای‌ هجرت‌ از نفس👇 ↪️ snai.ir/963839 🆔 @javadheidari110 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 چرا امام حسین(ع) پس از اطلاع از شهادت مسلم بن عقیل کماکان به سمت کوفه حرکت کردند؟ وقتی کوفیان عهدشکنی کردند چرا امام مسیر را تغییر ندادند❓ @JAVADHEIDARI110 ✅♦️پاسخ: از آنجا که شيعيان و دوست داران اهل بيت در کوفه از حضرت خواسته بودند که به سمت ايشان برود، حضرت ابتدا عمو زاده خود، مسلم بن عقيل را براي ارزيابي اوضاع کوفه و عراق به سمت ايشان فرستاد . حضرت مسلم هم بعد از ابلاغ پيام امام حسين ـ عليه السلام ـ به جمع آوري نيرو و سلاح پرداخت و طي نامه اي اوضاع کوفه را به امام حسين ـ عليه السلام ـ گزارش داد و نوشت که هيجده هزار نفر براي طرفداري از شما با من بيعت کرده اند. اين گزارش را 27 روز قبل از شهادتش نوشت. ♦️ به همين جهت بود که موقع شهادت به عمر بن سعد وصيت کرد که: چون من به حسين ـ عليه السلام ـ نامه نوشتم به کوفه بيايد ، شما کسي را بفرستيد که از اين سفر صرف نظر کند.پس حضرت مسلم وظیفه خود را بدرستی انجام داد. ♦️ولي اگر از کوفه هم نامه هايي نمي رسيد امام سکوت نمي کردند بلکه در برابر فجايع و منکرات حکومت ساکت نبود چنانکه مي فرمايند: من از روي خود پسندي و گردنکشي (براي تشکيل حکومت) و فساد و بيدادگري، قيام نکرده ام، بلکه براي اصلاح امت جدم حرکت کردم و براي امر به معروف و نهي از منکر قيام نمودم و به سيره و روش جدم و پدرم علي ـ ع ـ عمل مي کنم. ♦️حضرت اين آيه را تلاوت مي نمايند: من المومنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه فمنهم من قضي و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا؛ از مومنان مرداني هستند که به آن چه با خدا بستند صادقانه وفا کردند، پس برخي از آنها پيمان خود را به انجام رساندند و برخي شان در انتظار و هرگز پيمان خود را تغيير ندادند. ♦️امام نمي گويند، پس چون کوفه را گرفتند، مسلم و هاني کشته شدند، ما کارمان تمام شد و شکست خورديم، از همين جا بر گرديم، جمله اي که حضرت بيان داشتند فهماند که مطلب چيز ديگري است. يعني مسلم به وظيفه خود عمل کرد حالا نوبت ماست. ♦️از طرف ديگر حتي اگر امام حسين ـ ع ـ از مسير کوفه باز مي گشت يزيد از بیعتی که از امام حسين ـ عليه السلام ـ مي خواست ، دست بردار نبود. چنانچه امام در بين راه مکه به عراق به منزلي مي رسند که با فردي سخن از رفتن به سوي کوفه به ميان مي آيد، آن فرد ديدگاه خود را از رفتن به کوفه بيان مي کند و امام را از اين کار منع مي نمايد. ♦️حضرت مي فرمايند: اي بنده خدا کار صحيح بر من مخفي نيست و امر الهي تغيير نمي کند. به خدا سوگند: اينان تا خون دل مرا نریزند از من دست نخواهند کشيد. ♦️ شبيه همين جواب را به برادرش محمد حنفيه فرمود: که اگر به هر مخفی گاهی برويم آنها از ما دست برنخواهند داشت. ♦️لذا اگر امام از مسير کوفه هم بر مي گشتند در جاي ديگر مي بايست با حکومت به مبارزه بر مي خواست. از اين رو بهترين مکان را که از قبل براي قيام عليه حکومت غاصب و متظاهر به فساد يزيد انتخاب کرده بود در پيش گرفتند و در بين راه که خبر شهادت مسلم رسيد آن دسته از مردمي که به هواي حکومت و رسيدن به مقام و يا رسيدن به مال و غنيمتي امام را همراهي مي کردند و از درک ماهيت قيام امام حسين ـ ع ـ عاجز بودند، آن حضرت را ترک کردند و تنها کساني باقي ماندند که از شهادت و مبارزه عليه ظلم ، هراسي در دل نداشتند. ♦️چنانچه همگي گفتند: بعد از شهادت مسلم باز نمي گرديم تا انتقام خون او را بگيريم يا آنچه او چشيد ما هم بچشيم، حضرت نيز فرمودند: «بعد از شهادت مسلم و عقيل در دنيا خيري نيست». 📚 منابع: قمي، شيخ عباس، نفس المهموم ص113./محمدي اشتهاردي، محمد، سوگ نامه آل محمد (ص)، ص179./ابن شهر آشوب، مناقب آل ابي طالب، ج3، ص241./احزاب / 23./صافي گلپايگاني، لطف الله، ص34 ـ 37./شيخ مفيد، الارشارد ج2، ص76./هيثمي، نورالدين، مجمع الزوائد،ج9، ص406. کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از عصر آب
آماده چاپ ..غدیر.pdf
2.34M
🔔جدید🔔 📚فایل کتاب " درسنامه غدیر مولف: مهدی وزنه 💰هزینه دانلود: صلوات بر محمد و آل محمد(ص) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: چرا مسلمانان در حج و عید قربان، گوسفندان را از دم تیغ رد می کنند؟ ✍️ پاسخ: نکته‌ی اول: همه انسان‌ها از مسيحي گرفته تا مسلمان و يهودي و غير این‌ها، هم گوسفند می‌کشند و هم از گوشت آن استفاده می‌کنند و اين امر اختصاص به مسلمين ندارد. اگر مدافعين حقوق گوسفند در دلسوزي خود صادق‌اند، اقدامي در جهت تعطيلي تمام کشتارگاه‌های كشورهاي دنيا كنند. نکته‌ی دوم: اگر مسلمان گوسفند می‌کشد؛ مدعیان حقوق حیوانات و مدعیان محبت و دوستی، انسان‌ها را می‌کشند تا به‌وسیله آن‌ها كشورهاي خود را آبادتر و نفس خود را فربه‌تر سازند و اداي موجودات ناز و مهربان را بازي كنند. جنگ جهانی اول و دوم بهترین شاهد بر این ادعاست. نکته‌ی سوم: براي قرباني حج، به‌صورت كلي دو نوع حكمت می‌توان در نظر گرفت:‌ 1- هدف مادي و رفع نيازهاي مادي و اقتصادي جامعه اسلامي 2- هدف معنوي كه عبارت است از نماد بودن اين عمل براي ايثار و قرباني كردن تمام خواهش‌های نفساني در برابر خواست و اراده حق متعال. پس قربانی کردن گوسفندان، جهت تأمین نیازهای مادی فقراء و نیازمندان است و راهی برای تقرب به خدا اما غیرمسلمانان در جهان جشن‌ها و مراسم متعددی دارند که هیچ هدف عقلانی و عقلائی ندارد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110