eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
399 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پرسش: آيا حجاب در دين اسلام در سطح اجتماع اجباري است؟و اينکه دلايل اجباري شدنش تو ايران چيه ؟ پاسخ: ✍️نکته اول برای روشن شدن موضوع این است که دستور رعایت حجاب دستوری صریح از جانب قرآن است وبر هرمرد و زن مسلمان لازم است حدی از پوشش را رعایت نماید البته حد و مرز و نوع پوشش برای زن و مرد متفاوت است.بنابراین پذیرش حجاب و رعایت آن امری تعبدی است همچون نمازخواندن و روزه گرفتن. دقت کنید که وقتي دین اسلام برای ما مسلمانان با اختيار و حكم عقل و فطرت، حق شناخته شده، ديگر بايد به لوازم اين عقيده پايبند باشیم و حجاب از لوازم این اعتقاد محسوب می شود و به عنوان يكي از ضروريات دين به حساب مي آيد. نکته قابل توجه بعدی این است که دستور حجاب یک دستور اجتماعی است و نه صرفا فردی، هرچند کسی که حجاب را رعایت می کند از حیث فردی نیز از مزایای آن برخوردار می شود اما در عین حال یکی از فلسفه های مهم رعایت حجاب تاثیر آن در اجتماع است. نکته سوم این که هر جامعه ای دارای قوانین خاص خودش است که فارغ از صحیح یا ناصحیح بودن آن قوانین، رعایت آن قوانین بر مردم آن اجتماع لازم و ضروری است چرا که جامعه بدون قانون جامعه ای پرهرج و مرج خواهد بود و بیشتر شبیه جنگل می شود تا اجتماع. وقتی قانونی در یک جامعه وضع می شود ممکن است مطابق میل همگان نباشد اما قانونگذار قطعا هدفی را برای وضع آن قانون دنبال می کند. در جامعه اسلامی، قوانین منطبق بر آموزه های اسلام است و قانونگذار هدفش از وضع قوانین، سعادت و سلامت دنیوی و اخروی انسان است.لذا خلاف میل بودن قانون برای برخی، دلیل مناسبی برای حذف قانون نمی تواند باشد. حجاب تا زمانی که بحثی فردی باشد شخص در رعایت یا عدم رعایتش آزاد است اما وقتی تبدیل به یک قانون اجتماعی می شود و با حقوق دیگران ارتباط پیدا می کند و عدم رعایتش خسارتهای متعددی بر پیکره اجتماع وارد می آورد حکومت و حاکم آن جامعه می تواند برای حفظ اخلاق و حیا در جامعه آن را الزامی نماید بنابراین حجاب، افزون بر اينكه تكليف شخصي بانوان مسلمان است، حق جامعه ي ديني نيز مي باشد. مسئله ي پوشش حقي شخصي نيست كه بتوان آن را در حوزه ي حريم خصوصي جاي داد. بلكه «حق الناس» است و درست رعايت نكردن آن تجاوز به حقوق ديگران محسوب مي گردد. افزايش امنيت اجتماعي زنان،استحكام پيوند خانوادگي، افزايش بهره‌وري شغلي و مشاركت اجتماعي، بالا بردن ارزش و احترام زن از جمله فواید و فلسفه های وجوب حجاب است و حکومت اسلامی نیز که هدفش رشد و تكامل مادي و معنوي انسانهاست موظف به اجراي اين حکم با بهترين و مؤثرترين شيوه و شكل ممكن مي باشد. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
سیر مطالعات کلام اسلامی.pdf
425.1K
بنا به درخواست عزیزان طلبه و دانشجو: #سیر#مطالعاتی#کلام_اسلامی #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
audio_2019-02-18_06-41-04.ogg
419.1K
❎اسلام با موسیقی مخالف هست ؟؟ 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو ♻️شبهات 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: تفاوت بین نماز صحیح و نماز مقبول را بیان کنید؟ ❇️پاسخ: یکی از نکاتی که در باب نماز لازم است مورد دقت قرار گیرد تفاوت بین نماز صحیح ونماز مقبول است.نماز صحیح نمازی است که با شرایط ذکر شده بجا آورده شود اما لزوما همراه با پذیرفته شدن نیست.درواقع نماز صحیح موجب اسقاط تکلیف از بنده می شود اما ممکن است مقبول درگاه احدیت واقع نشود.البته این حرف بدان معنا نیست که اگر نماز ما مورد قبول واقع نشود پس بهتر است ترک شود، بلکه خواندن نماز صحیح خودش موجب نجات انسان از عذاب الهی می شود هرچند موجب تقرب و کمال نگردد. امام صادق(عليه السلام) درروایتی در بخشی از سخنان خود با بيان حديثى قدسى، برخى از شرايط قبولى نماز و همچنین آثار قبولی آن را يادآور مى‌شوند. ایشان می فرمایند: يَا ابْنَ جُنْدَب قال اللّهُ جلّ و عزّ فى بَعضِ ما اَوْحى: اِنَّما اَقْبَلُ الصَّلاةَ مِمَّنْ يَتَواضَعُ لِعَظَمَتى و يَكُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ مِنْ اَجْلى و يَقْطَعُ نَهارَهُ بِذِكْرى و لايَتَعَظَّمُ عَلى خَلْقى و يُطْعِمُ الْجائِعَ و يَكْسوُ الْعارِىَ وَ يَرْحَمُ المُصابَ و يُؤْوِى الْغَريبَ فَذلِكَ يُشْرِقُ نورُهُ مِثْلَ الشَّمسِ اَجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً و فِى الجَهالةِ حِلْماً اَكْلَأُهُ بِعِزَّتى وَ اَسْتَحْفِظُهُ ملائكتى يَدْعُونى فَاُلَبّيهِ و يَسْأَلُنى فَاُعْطيهِ فَمَثَلُ ذلك الْعَبدِ عندي كَمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثمارُها و لاتَتَغَيَّر عن حالِها(1) 🔵شرایط قبولی نماز: 1.درک عظمت خداوند. هرچقدر انسان به عظمت و بزرگی خداوند بیشتر معرفت پیدا کند، راه را برای پذیرش نمازش هموارتر نموده است. 2. خودداری نفس از مشغول شدن به شهوات و هوسها هرچقدر میزان توجه انسان به هوسهای باطل کم تر شود، میزان مقبولیت نمازش افزون تر خواهد شد. 3.سپری کردن هر روز با ذکر و یاد خداوند 4.تواضع در برابر خلق خداوند(پرهيز از فخرفروشى به خلق خدا) 5.سیرکردن شکم گرسنگان( انفاق به نيازمندان) 6.پوشاندن برهنگان 7. مهربانی با افراد مصیبت دیده 8.پناه دادن غریب 🔵آثار نماز مقبول: طبق روایت مذکور کسی که شرایط قبولی نماز را مراعات نماید از نوری الهی بهره مند می گردد و با این نور در عالم بالا شناخته می شود. نورانیت این شخص نه تنها مربوط به ملکوت است ، بلکه در زندگی دنیا نیز هرجا با ظلمت روبرو شد خداوند با نور الهی راه را برایش روشن می نماید.(َجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً) علاوه بر این خداوند به برکت نماز مقبولش، به او حلم و بردباری عطا میکند تا در برابر افراد جاهل صبور باشد. همچنین وجود او را به واسطه فرشتگانش محفوظ می دارد و درخواست او را اجابت مى‌كند. آیت الله مصباح در شرح بخش آخر این روایت چنين می گویند: چنین بنده‌اى هم‌چون گل‌ها و ميوه‌هاى بهشتى كه هيچ‌گاه پژمرده و پوسيده نمى‌گردند، هميشه با طراوت و سرزنده است: فَمَثَلُ ذلك العبدِ عندى كمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثْمارُها و لا تَتَغَيَّرُ عَنْ حالِها. تفسير عقلانى اين مطلب اين است كه بنده آن‌چنان با آموزه‌هاى دينى خو گرفته است كه هيچ‌گاه اين حالت او تغيير نخواهد كرد؛ يعنى اين حالات در او ملكه شده و به صورت صفتى ثابت براى نفس و روحش درآمده است.(2) پی نوشت ها: . 1.بحار الانوار (من منشورات المكتبة الاسلامية، چ دوم، 1405 هـ. ق.)، ج 78، كتاب الروضة، باب 24، روايت 1، ص 279 ـ 286 2. پندهاي امام صادق(عليه السلام) به ره‌جويان صادق،مصباح یزدی،ص287 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش: چرا جمعى از ستمگران و افراد گنه‌کار و آلوده این‌همه غرق نعمت‌اند و مجازات نمىبينند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: آنچه از آیات نورانی قرآن کریم استفاده میشود این است که : خداوند افراد گنه‌کار را درصورتیکه زياد آلوده گناه نشده باشند، به‌وسیله زنگ‌های بیدارباش و يا به‌وسیله مجازات متناسب با اعمالى كه از آن‌ها سرزده است، بيدار مىسازد و به راه حق بازمىگرداند. این‌ها كسانى هستند كه هنوز شايستگى هدايت رادارند و مشمول لطف خداوند مىباشند و در حقيقت ، مجازات و ناراحتیهای آن‌ها، نعمتى براى آن‌ها محسوب مىشود. چنان‌که در قرآن مىخوانيم: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» ؛ «در خشكىها و درياها، فساد و تباهى براثر اعمال مردم، ظاهر شد تا خداوند نتيجه قسمتى از اعمال آن‌ها را به آن‌ها بچشاند، شايد كه ايشان برگردند»(1) ولى آن‌ها كه در گناه و عصيان، غرق شوند و طغيان و نافرمانى را به مرحله نهايى برسانند، خداوند آن‌ها را به حال خود وا‌میگذارد و به‌اصطلاح به آن‌ها ميدان میدهد تا پشتشان از بار گناه سنگين شود و استحقاق حداکثر مجازات را پيدا كنند.این‌ها كسانى هستند كه تمام پلها را در پشت سرخود ويران كردهاند، و راهى براى بازگشت نگذاشتهاند و پرده حيا و شرم را دريده و لياقت و شايستگى هدايت الهى را کاملاً ازدست‌داده‌اند. خداوند متعال میفرماید : «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهين» ؛ «آن‌ها كه كافر شدند، (و راه طغيان پيش گرفتند،) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مىدهيم، به سودشان است ،ما به آنان مهلت مىدهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند؛ و براى آن‌ها، عذاب خواركنندهاى (آماده‌شده) است»(2) نکته دوم : از بعضى از آيات قرآن، استفاده مىشود كه خداوند گاهى به این‌گونه افراد، نعمت فراوانى میدهد و هنگامیکه غرق لذت پيروزى و سرور شدند ناگهان همه‌چیز را از آنان میگیرد، تا حداکثر شكنجه را در زندگى همين دنيا ببينند. چنانچه میفرماید: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ» ؛ «هنگامیکه پندهايى را كه به آن‌ها داده‌شده بود، فراموش كردند درهاى هر خيرى بروى آنان گشوديم تا شاد شوند، ناگهان هر آنچه داده بوديم از آن‌ها بازگرفتيم، لذا فوق‌العاده ناراحت و غمگين شدند.»(3) پینوشت: 1. روم/41 2. آل‌عمران/178 3. انعام/44 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
#احکام_شرعی #عمل_به_استخاره #گروه_تبلیغی_پاسخگو @javadheidari110
audio_2019-04-25_19-47-30.ogg
1.03M
❎یا روز های خدا برابر 1000 روز بشر هست (سوره حج ایه 47 و سوره سجده ایه 5) یا سوره برابر 50 هزار روز بشر هست (المعارج ایه 4)؟ 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو ♻️شبهات #اعتقادی 📆جمعه ها ⏰ :19:00 🔻گروه ندای شیعه t.me/joinchat/AzVZNTy5lbLEe0FIDA5CCQ t.me/nedayeshiacom @javadheidari110
چرا ولی‌فقیه در مشکلات دولتي زياد وارد نمی‌شوند؟ این کار از ناتواني است؟ نکته اول: قانون اساسی، اختیارات رهبری را در چهار وظیفه بیان کرده است. 1. تعیین سیاست‌های کلی نظام 2. نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی 3. حل اختلاف بین قوای سه‌گانه 4. حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل‌حل نیست از طریق مجمع تشخیص مصلحت ایشان وظائف فوق را به‌خوبی انجام داده و درباره مشکلات در جامعه، به مسئولان تذکرات و هشدارهای لازم را می‌دهند و از طریق آنان مسائل را پی گیری می‌کنند. مقام معظم رهبری: ولایت‌فقیه نافی مسؤولیت‌های ارکان مسئول کشور نیست. ...کشور مسؤولیت اجرائی، قضایی و تقنینی دارد و همه باید بر اساس مسؤولیت خود کارهایشان را انجام دهند و پاسخگوی مسؤولیت‌های خود باشند. (1) نکته دوم: مشکلات موجود در جامعه، عوامل متعددی دارد و نباید عامل مشکلات جامعه را یک علت دانست. نباید انتظار داشت با صرف مدیریت قوی و نظارت دقیق رهبری، مشکلات جامعه به‌سادگی حل شود. نکته سوم: جامعه ما از مشکلات زیادی مانند ساختار اقتصادی تک‌محصولی، وضعیت وخیم صنعت، ساختار سیاسی، فرهنگی واداری، مشکلات طبیعی مربوط به انقلاب و ناشی از جنگ تحمیلی، محاصره بین‌المللی، تورم جهانی، رنج می‌برد. نتیجه اینکه: مشکل اساسی، نحوه‌ی مدیریت رهبری و یا استفاده نکردن از اختیاراتشان نیست؛ بلکه فراتر از آن است. پی‌نوشت‌ها: 1. سخنرانی در مراسم سالگرد ارتحال امام، 1383/3/14 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 حدیث روز💠 🔰 هشت خصلت خوب برای مؤمن 🔹عنْ الصّادق عليه السلام: يَنْبَغِي لِلْمُومِنِ أَنْ يَكُونَ فيهِ ثَمانِىَ خِصَالٍ: وَقُوراً عِنْدَ الْهَزَاهِزِ، صَبُوراً عِنْدَ الْبَلاَءِ، شَكُوراً عِنْدَ الرَّخَاءِ، قَانِعاً بِمَا رَزَقَهُ اللّه ُ، لاَيَظْلِمُ الْأَعْداءَ وَلاَيَتَحَامَلُ لِلْأَصْدِقاءِ، بَدَنُهُ مِنْهُ في تَعَبٍ وَ النّاسُ مِنْهُ في راحَةٍ. 🔻امام صادق عليه السلام فرمود: ✳️ سزاوار است كه در مؤمن هشت خصلت و صفت باشد: 1⃣ در لرزش ها و فراز و نشيب ها وقار داشته باشد. 2⃣ هنـگام بــلا صـبور باشـد. 3⃣ هنگام آسايش شكور و سپاسگزار باشد. 4⃣ به آنچه خداوند روزى‌اش كرده، قانع باشد. 5⃣ بـه دشمـنان سـتم نكـند. 6⃣ بر دوستان برنامه اي را تحميل ننمايد. 7⃣بـدنش از او در رنـج باشـد. 8⃣ مردم از دست او در آسايش باشند. 📚 اصول كافى، ج 2، ص 47 ________________ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: آیا امام زمان علیه‌السلام، برای پیشبرد اهداف خود،انسان‌های زیادی را خواهند کُشت؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : با توجه به عظیم بودن قیام امام زمان علیه‌السلام و به‌منظور برطرف کردن موانع ، دشمنی‌ها فتنه‌ها ، وقوع قتل و کشتار در این قیام الهی ، حتمی است. و این دستور قران کریم هست که فرمود :« وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ…»؛«و با آن‌ها پيكار كنيد! تا فتنه (و بت‌پرستی، و سلب آزادى از مردم،) باقى نماند؛ و دين، مخصوص خدا گردد...»(1) نکته دوم :در مورد کشتارهایی که بعد از قیام حضرت اتفاق می‌افتد ، روایات زیادی توسط مخالفان جعل‌شده تا چهره‌ی پر از نور و رحمت ، امام مهربانی‌ها را مخدوش کنند .امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند :« ...الْإِمَامُ الْأَنِيسُ الرَّفِيقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِيقُ وَ الْأَخُ الشَّقِيقُ وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِير...»؛« امام، همدمي رفيق، پدري دل سوز، برادري برابر،(بسان) مادر مهرباني نسبت به فرزند خردسالش است...»(2) نکته سوم :هدف از قیام امام زمان علیه‌السلام ، گسترش عدل و برچیدن ظلم بر اساس سنت پیامبری که رحمت عالمیان بود ، هست و این هدف با قتل و کشتارهای فراوان سازگاری ندارد. عبدالله بن عطاء مکی می‌گوید :از امام صادق علیه‌السلام، در مورد سیره و روش امام مهدی علیه‌السلام پرسیدم؛آن حضرت در جواب فرمود:«یَصْنَعُ كَمَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّه صلی الله علیه و آله »؛«همان‌طور که رسول خدا عمل کرد عمل می‌کند»(3) نکته چهارم : بسیاری از مردم با شنیدن صحبت‌های حضرت ، بعضی با دیدن معجزات و کرامات حضرت ،در زمره‌ی یاران ایشان درمی‌آیند و حضرت با عده‌ی اندکی که سردمداران کفر و نفاق می‌باشند و به مقابله با حضرت می‌پردازند ، جهاد خواهند کرد.در دعای ندبه می‌خوانیم:«أَيْنَ قَاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدِينَ، أَيْنَ هَادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَ النِّفَاق»؛«کجاست شکننده ابهت و عظمت تجاوزکاران؟کجاست درهم کوبنده بناهای شرک و دورویی؟»(4) نتیجه اینکه : سیره‌ی امام زمان علیه‌السلام ،سیره‌ی پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله هست که «رحمة للعالمین» بودند و در برابر ظالمان و طاغوت‌ها با شمشیر عدل و حق ، مبارزه خواهند کرد و روایاتی که قتل و کشتار را به حضرت نسبت می‌دهند فاقد اعتبار و دارای ضعف سندی می‌باشند و برای تخریب چهره حضرت جعل‌شده‌اند. پی‌نوشت: 1. بقره/193 2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 200 3. الغيبة (للنعماني)، النص، ص: 231 4. المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص: 579 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
پست پیشگام برنده باش.pdf
140.9K
#پست_پیشگام #حکم_فقهی #مسابقه_برنده_باش استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی #گروه_پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💐دوستان خود را دعوت کنید 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110